کمردرد | علت ها، انواع درد و درمان

علت کمردرد در زنان و مردان و درمان خانگی آن

علت کمردرد چیست؟

کمردرد یکی از شایع ترین دردهایی است که امروزه مراجعه به پزشک ارتوپد برای آن انجام می‌گیرد.
اما کمردرد از چیست؟ کمردردها می تواند به علل گوناگون رخ دهند و این بیماری انواع مختلفی دارد. با هم نگاهی به انواع کمردرد و علت های کمردرد می‌­اندازیم.

مشاوره آنلاین ارتوپدی

انواع کمر درد

کمردرد عصبی:

اضطراب و استرس باعث گرفتگی عضلات و یا به اصطلاح اسپاسم عضلات می شود این نوع گرفتگی ها سبب ایجاد درد در ناحیه کمر می­‌گردد که به آن کمردرد عصبی گویند و غالبا پزشکان، مسکن های دارویی و استراحت و ورزش را برای کمردرد ناشی از اعصاب تجویز می­‌کنند.

درد سیاتیک:

سیاتیک طولانی­ترین عصب بدن است  که به علت فشار به کمر یا خود سیاتیک ممکن است درد بگیرد، درد سیاتیک از قسمت انتهایی کمر آغاز می­‌شود و تا باسن و انتهای یکی از پاها ادامه پیدا می­کند.

فتق دیسک:

کمر انسان از ستون فقرات تشکیل شده است بین مهره­های ستون فقرات مایع­ای ژلاتینی وجود دارد که باعث انعطاف و حرکت نرم مهره‌­ها می‌­شود، اگر به دلایلی این مایع از بین مهره‌­ها خارج گردد به آن فتق دیسک گفته می‎‌­شود.

تنگی کانال نخاع:

نخاع مجموعه رشته­‌های عصبی است که به شکل‌طناب از میان مهره‌­های کمر عبور می­‌کند و پیام‌­های عصبی را بین مغز و سایر اندام‎‌­ها انتقال می دهد.گاهی عواملی مانند بیماری آرتریت یا فتق دیسک و یا ضربه به نخاع ممکن است فشاری به نخاع وارد کند به طوری که فضایی که نخاع در آن وجود دارد کم شود که به آن تنگی کانال نخاع می­‎‌گویند. روش هایی مانند دارو درمانی یا سوزن درمانی و در برخی موارد عمل جراحی برای این نوع کمردرد تجویز می‌­شود.

اما با توجه به هریک از علت های کمر درد می‌­توان برای آن درمان مناسب را تجویز کرد.

کمردرد را چگونه درمان کنیم؟

مرحله۱: استراحت

اولین راه درمان بیماران کمردرد استراحت است. عدم حرکت و خوابیدن صحیح باعث کاهش درد و ترمیم آسیب­‌های کمر می­‌شود.

مرحله۲: ورزش

یوگا، پیاده روی در آب و نرمش جز ورزش­‌هایی هستند که  برای مبتلایان به کمردرد توصیه می­‌شود اما ورزش­هایی که اغلب پزشکان ارتوپد و فیزیوتراپ­‌ها به بیماران توصیه می‌­کنند، ورزش­‌های ساده و موثر برای درمان و پیشگیری از کمردرد هستند .چند نوع  ورزش کمردرد را می­‌توانید در شکل­ زیر ببینید.

مرحله۳: وسایل و تجهیزات

یکی دیگر از راه‌­های درمان کمردرد کمربندهایی است که پزشکان به بیماران توصیه می‌­کنند این کمربندها وضعیت کمر و مهره­ها را ثابت نگه می‌­دارد و باعث می‌­شود در طولانی مدت ترمیم یابند.

مرحله۴: روش ­های خانگی

درمان کمردرد خانگی شامل استفاده از پمادهای دست ساز و خانگی و یا ماساژ دادن است. هر چند ماساژ دادن در صورتی که ناشیانه و غیر تخصصی انجام گیرد سبب آسیب جدی به مهره‌­ها و کمر می­‌شود و اغلب توصیه میشود در صورت تداوم درد در ناحیه کمر به دکتر کمردرد مراجعه کنید.

مرحله۵:روش­های سنتی

یکی دیگر از روش‌­های درمان کمردرد . استفاده از روش­ های سنتی است که اغلب استفاده از بادکش‌­ها و سوزن درمانی است که به عنوان یک درمان موقت و تسکین درد می‌­تواند موثر واقع شود.

مرحله۶: استفاده از دارو

قرص برای کمردرد اغلب قرص­‌های مسکن مانند پروفن هستند.گاهی آمپول‌­های شل کننده یا کرم ها و پمادهای موضعی که سبب تسکین درد می­‌شوند هم توسط پزشکان تجویز می­‌شوند.

مرحله۷:عمل جراحی

اگر درد ناحیه کمر بیمار با استراحت و انجام ورزش و کمربند و دارو بهبود نیافت آخرین مرحله عمل جراحی است. غالبا عمل جراحی زمانی انجام می‌گیرد که بیمار علاوه بر درد شدید ناحیه کمر دچار بی حسی در ناحیه دست و پا و عدم کنترل ادرار و مدفوع بشود. روش­‌های جراحی نوین به شکلی است که با کمترین میزان جراحت در کمر بیمار انجام می‌گیرد و دوره نقاهت پس از عمل هم کوتاه تر شده است.

اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است پس بهتر است علت­‌های کمردرد را بدانیم تا با پیشگیری از بروز آن جلوگیری کنیم.

چگونه از کمردرد جلوگیری کنیم؟

طبق پژوهش­‌های صورت گرفته تقریبا هشتاد درصد مردم درد کمر را تجربه می‌­کنند. شاید سبک زندگی نوین دلیل این اتفاق باشد. بی تحرکی و غذاهای فست فودی چاق کننده و تکنولوژی­‌های جدید که نیاز به نشستن­‌های طولانی دارد خود یکی از علت‎‌­های کمردرد است. البته موارد دیگر هم می‌­تواند باعث این درد شود اما می توان با روش‌های مختلف از کمردرد جلوگیری کرد:

روش۱: جابجایی صحیح اشیاء سنگین

کمر انسان از ۳۳ مهره تشکیل شده است که بین آن­ها را ماده­ای ژلاتینی به نام دیسک پر کرده است. درست است که ساختار کمر انسان به وسیله­‌ی این مهر­ه ها برای انعطاف و حمل وسایل کارآمد است، اما هر گونه حرکت نادرست و بلند کردن اشیاء سنگین و جابجایی غلط باعث آسیب به این عضو حساس خواهد شد. .برای بلند کردن اشیا باید زانوها را جمع کنید تقریبا بنشینید سپس با گرفتن شی از زمین بلند شوید. سعی کنید اشیا را از طریق فشار بر روی کمر بلند نکنید و این فشار را بر سایر عضلات دست و پا تقسیم کنید.

روش۲: نشستن، ایستادن، خوابیدن و راه رفتن صحیح

رفتارهای غلط روزانه ما از علت های کمردرد است. هر کدام از فعالیت‌­های ما بر اجزای بدن تاثیر می­‌گذارد. اگر کار شما به گونه‌­ای است که مدت طولانی می ایستید باید هر چند دقیقه یک بار یکی از پاهای خود را بر روی ارتفاع  یک چهارپایه یا یک آجر  قرار دهید تا فشار بر کمر و گودی آن کم شود. راه رفتن هم باید به شکلی باشد که بدن در یک راستا و صاف قرار گیرد و از این که وزن بدن را بر روی یکی از پاها بیاندازید خودداری کنید. در هنگام نشستن و یا رانندگی نباید قوز کنید باید در وضعیت صافی قرار بگیرید و قسمت گودی کمر خود را با یک بالشت پر کنید و پاها در موازی یکدگر قرار بگیرد و از روی هم انداختن آن­ها خودداری کنید. بهترین شکل خوابیدن هم به پهلو است در حالی که فاصله­‌ی دو زانو را با بالشت پر کرده باشید، اگر به پشت دراز می‌­کشید یک بالشت زیر زانوها قرار دهید.

روش۳: کنترل اضافه وزن

وظیفه ستون فقرات ایجاد تعادل و تحمل و توزیع وزن بدن است، به این ترتیب هر چقدر وزن انسان بیشتر باشد این عضو بدن باید فشار بیشتری را تحمل کند. داشتن شکم بزرگ هم باعث تغییر ساختار ستون فقرات می‌­شود که خود یکی از دلایل فتق دیسک و سیاتیک است.

روش ۴: انتخاب کفش مناسب

پوشیدن کفش‌­هایی که دارای پاشنه بلند و یا حتی کوتاه هستند باعث ایجاد کمردرد می­‌شود، زیرا این کفش‌­ها باعث می‌­شوند که نیروی حاصل از وزن بدن در هنگام راه رفتن بر روی کمر فشار بیشتر وارد کند. اما کفش‌­های طبی که دارای پاشنه‌­ی متعادل هستند این فشار را در هنگام راه رفتن و فعالیت کم می­‌کنند و باعث ایجاد تعادل در اعضای بدن می‌­شوند.

علت کمردرد زنان چیست؟

آمارها نشان می‌­دهد زنان بیشتر از مردان دچار کمردرد می­‌شوند. عواملی مانند سندروم­‌های قاعدگی یا فیبروم و کیست­‌های تخمدان از علت کمردرد در زنان است. همچنین زنان به دلیل بارداری و شیردهی نسبت به مردان بیشتر در معرض بیماری پوکی استخوان هستند که خود عامل دیگری برای کمردرد است.

بیشتر زنان از کمردرد در زمان بارداری شکایت می‌­کنند. افزایش وزن و بزرگ شدن شکم و همین طور تغییرات هورمونی باعث ضعیف شدن لگن و مفاصل می­‌شوند، در نتیجه بیشتر فشار بر کمر وارد می‌­شود که  علت کمردرد در زنان باردار است، به طوری که نشستن و راه رفتن و خوابیدن را برای زنان باردار سخت می­‌کند. البته در موارد بسیار نادر یا در بارداری های چند قلو این فشار بیشتر می‌­شود که ممکن است سبب فتق دیسک کمر گردد.

کمر درد و پادرد علائم کرونا هست؟

سوال بیمار:

نتیجه گیری و جمع بندی

به طورکلی کمردردها انواع مختلفی دارند مانند سیاتیک، دیسک، کمردرد عصبی، تنگی کانال نخاعی. اما علت این کمردردها غالبا به علت رفتارهای اشتباه مانند اشتباه نشستن و راه رفتن و ایستادن های طولانی و یا جابجایی غلط اشیا سنگین و همین طور استفاده از کفش های نامناسب و افزایش وزن است، اگر این رفتارها را اصلاح کنیم کمتر دچار این عارضه می شویم. اگر دچار بیماری کمردرد شویم درمان های متفاوتی پیش روی ماست مانند: دارو درمانی، ورزش، استراحت و روش های خانگی و سنتی.اما پیش از درمان باید بیماری ما توسط دکتر ارتپد آنلاین مجری شناسایی شود تا بهترین درمان در اختیارمان قرار گیرد.

متخصص ارتوپد آنلاین

۴/۵ (۲ نظر)

منبع
healthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زارعی
زارعی
1 ماه قبل

زارعی ۰۹۱۵۵۰۱۸۱۲۷

بهمن
بهمن
1 ماه قبل

سلام پدربزرگم کمردرد بسیار شدیدی دارد که با ناتوانی میتواند بنشید دارویش چیست

بلبل
بلبل
4 ماه قبل

عوارض کمر درد چیست

صدف
صدف
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید من کمر درد دارم یه چند مدتی هست وپایین کمرم کمی سمت چپ اندازه نخود ورم کرده آیا مشکلی هست

جاوید
جاوید
1 سال قبل

سلام من دو هفته پیش در حالی که نشسته بودم سعی کردم یه وسیله رو که دقیقا پشتم بود بردارم ،از سمت چپ برگشتم و کمرم رو تا آخر پیچ دادم و یهو کمرم گرفت و درد شدیدی تا امروز تحمل میکنم و چند روزه لگن و باسنم هم درد میکنن ،زمین گیر شدم رسما ،راهنمایی لطفا

المیرا
المیرا
2 سال قبل

درد کمر، چهارمین فاکتور شایع زمین‌گیر کردن اشخاص کمتر از پنجاه سال در دنیا است درد کمر میتونه علتهای مختلف داشته باشه و درمان کمردرد بر اساس مدت زمان و شدت درد کمر تعیین می‌شود اگه کمردرد با روشهای خونگی برطرف نشد بهتره به پزشک مراجعه کنید یا به مقاله درمان کمردرد سیوطب مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا