فشار خون | علت، درمان و راه پیشگیری

با فشارخون آشنا شویم

فشارخون از جمله بیماری های شایع در کشور است که سالانه مراجعان بسیاری به پزشکان بخاطر این عارضه مراجعه می کنند و از بدو تولد هر شخصی وجود دارد.  بنابراین فشار خون به تنهایی مشکلی ندارد، اما زمانی که با فشار خون بالا یا فشار خون پایین روبرو می شوید مشکل ساز می‌شود.اگر بخواهیم تعریفی برای این بیماری بیاوریم باید بگوییم در واقع همان نیرو و فشاری است که خون در هنگام جریان در رگ ها به دیواره رگ ها وارد می کند.

فشار خون سیستولیک و دیاستولیک چیست؟

احتمالا شما هم با دو واژه دیاستولیک و سیستولیک مواجه شده اید و خواسته باشد بدانید فشارخون سیستولیک و دیاستولیک چیست؟ وقتی فشارخون را با دستگاه های مخصوص فشار سنج میگیرید. دو عدد به شما می دهد. یکی از اعداد از فشار و نیروی ناشی از خونی که قلب در تپش های خود آن را در میان سرخرگ ها پمپاز می کند بدست آمده است که به آن فشار سیستولیک می گویند، فشار خون نرمال سیستولیک تقریبا ۱۲۰ میلی لیتر جیوه است. اما عدد دیگر فشارخون در سیاهرگ هاست و در واقع فشار و نیروی خون درون سیاهرگ ها در زمان فاصله دو تپش قلب است، فشارخون نرمال دیاستولیک هم تقریبا ۸۰ میلی لیتر جیوه است.

فشار خون نرمال

یکی از بیماری های مهم  بالا رفتن فشارخون است. به این معنا که میزان نیروی وارده به دیواره رگ بسیار بالاتر از حد نرمال آن است. این اتفاق زمانی می افتد که سرخرگ بزرگ منعطف نباشد و رگ ها باریک شوند. علائم بالا رفتن فشارخون عبارتند از: تپش قلب، تنگی نفس، سردرد، سرگیجه، سیاهی رفتن چشم و…

فشار خون پایین چیست؟ در این حالت فشار خون موجود در رگ ها پایین و کم است.پایین آمدن فشارخون از حد نرمال و طبیعی، هم خوب نیست. هرچند که خیلی ها به صورت ارثی و طبیعی دارای افت فشار هستند، در صورتی که این حالت همراه با علائم دیگری نباشد مشکلی ایجاد نمی کند. اما اگر همراه علائمی مانند: ضعف، رنگ پریدگی، کاهش ضربان قلب، سرگیجه و تاری دید باشد، مشکل جدی است و باید درمان صورت گیرد. اما علت فشارخون پایین و بالا چه چیزهایی می تواند باشد.؟ در ادامه به این پرسش پاسخ می دهیم:

علت فشارخون بالا چیست؟

  • بارداری
  • مصرف برخی از داروها از جمله داروهای استروئیدی
  • ژنتیک و سابقه خانوادگی
  • استرس و اضطراب
  • افزایش سن
  • اضافه وزن
  • مصرف مواد مخدر و سیگار و الکل
  • مصرف زیاد نمک، غذاهای فست فودی و پرکالری و چرب

علت فشارخون پایین چیست؟

  • کمبود مواد مغذی در بدن
  • خوابیدن و استراحت طولانی
  • بارداری
  • عفونت های شدید
  • کاهش حجم خون به دلایلی مانند خونریزی و یا تشنگی
  • مشکلات قلبی

چگونه فشارخون را درمان کنیم؟

برای درمان این بیماری می توان چند روش را توصیه کرد:

روش اول : اصلاح رفتار: به طور منظم ورزش کنید. وزن خود را کنترل کنید، از مصرف نمک و مواد غذایی چرب و پرکالری پرهیز کنید. غذاهای سالم و میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید. کافئین را کنار بگذارید و مصرف چایی و قهوه را به حداقل برسانید و مواد مخدر و الکل و سیگار را کنار بگذارید. گوشت سفید را جانشین گوشت قرمز کنید. فشاری کاری را کم کنید و میزان استرس و اضطرابتان را کنترل کنید.

روش دوم: درمان خانگی: برای درمان فشارخون بالا به صورت خانگی می توان  روزانه چند عدد آلو یا تمشک و یا زغال اخته را مصرف کرد. همچنین خوردن روزانه یک عدد سیب می تواند موثر باشد. عسل برای فشارخون بالا بسیار موثر است به طوری که می توانید با اضافه کردن سه قاشق عسل به یک قاشق روغن سیاه دانه و نصف قاشق سرکه طبیعی معجونی بسازید که مصرف آن به صورت ناشتا در کنترل این بیماری موثر است. برای پایین آوردن فوری فشار خون بالا می توان از مقداری چای ترش و یا عرق سنبل الطیب استفاده کرد.

درمان خانگی فشارخون پایین هم به این صورت است که با مصرف کمی نمک، مصرف بیشتر آب، انداختن پاها روی هم و استفاده از وعده های غذایی بیشتر ولی کم حجم می توان این بیماری را کنترل کرد.

روش سوم: طب سنتی: در طب سنتی معتقدند برای درمان فشارخون بالا از بادکش و حجامت استفاده کنید و با این کار فشار ناشی از خون را درون رگ ها کاهش دهید. همچنین پزشکان طب سنتی بیماران را به مصرف گیاهان آرام بخشی نظیر گل گاوزبان، گل بیدمشک و عناب تشویق می کنند. برای درمان فشار پایین هم بیماران باید جوراب های مخصوص واریس بپوشند این کار به افزایش فشار آنها کمک می کند.

روش چهارم: دارو: اگر هیچ کدام از سه روش بالا موثر واقع نشد باید به پزشکان متخصص قلب و عروق و یا عمومی مراجعه کنید تا بیماری شما مورد بررسی قرار گیرد و متناسب با میزان فشار شما دارو تجویز گردد. بیشتر پزشکان داروهایی مانند نیترات و لوزارتان را برای این بیماری تجویز می کنند.

به یاد داشته باشید که فشار در دو صورت بالا و پایین آمدن  باید مورد درمان قرار گیرد در غیر این صورت باید منتظر عواقبی مانند سکته های مغزی و نارسایی قلبی و کلیوی باشید.

جمع بندی:

فشارخون یکی از بیماری های است که از علل مختلف به وجود می آید و می توان این بیماری را با اصلاح رفتاری و غذایی و همچنین با روش های خانگی تا حدودی کنترل کرد در غیر این صورت می توان به پزشک مراجعه کرد و از طریق دارو این عارضه را بهبود بخشید.در شرایط فعلی کرونا که باید از رفتن به مراکز درمانی پر خطر پرهیز کرد شما می‌توانید در هر زمان از شبانه روز در هرکجای ایران که هستید با دکتر آنلاین قلب و عروق تلفنی صحبت کنید و از ایشان برای درمان فشار خون غیرحضوری مشاوره بگیرید.

۳.۶/۵ (۲۱ نظر)

منبع
medlineplus

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
11 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
معصومه شهریاری
معصومه شهریاری
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید من فشارخونم ۱۰ روی ۰هست گرفتگی رگ هم دارم علتش چی میتونه باشه احساس میکنم روی پای چپم ورم داره ازهمین پای چپ یک الی دوماه است که یه رگ زیر زانوم گرفته به طوری که چهار زانو نمیتونم بشینم ممنون میشم جوابم رو بدید

شهلا
شهلا
1 ماه قبل

سلام فشارم بالا هست با قرص فشار هم پاین نمیاد دکتر زیاد رفتم پاین نمیاد کمک کنید

چرا چیزی نمیگی راهنمایی
چرا چیزی نمیگی راهنمایی
پاسخ به  شهلا
1 ماه قبل

فشار بالا پاین نمیاد

امیر
امیر
پاسخ به  شهلا
1 ماه قبل

سلام و عرض ادب باید بری متخصص قلب قرص هات تغییر بده مشکل طی دو روز درست میشه

فرهاد حمزه نسب
فرهاد حمزه نسب
1 ماه قبل

فشار خون بالا دارم لطفا برای درمان خواهشآ کمکم کنید

حکیم
حکیم
2 ماه قبل

سلام وقتی دکتر میرم فشار میره روی ۱۸ وقتی خونه میام میاد پایین پیش دکتر قلب رفتن مشکل نداشتم راهنمایی کنید وقتی دکتر میرم چه دارویی بخورم فشار بالا نره ممنون

احمدی
احمدی
پاسخ به  حکیم
20 روز قبل

استرس داری ،دستگاه هولتر لازم داری توخونه تو فواصل زمانی تنظیم شده فشارتو ثبت میکنه فکر کنم ۲۴ ساعت تایمشه بعد میبریش دکتر میبینه

میلاد
میلاد
7 ماه قبل

سلام شما یه سری علائم رو اینجا شرح دادین که برای فشار خون پایین هستش ولی من دیروز فشار خونم بالا بود و علائمی مثل بی حالی تاری دید ضعف ضعیف شدن زبان قلب سنگینی سر
و بی حس شدن فک و سرو صورت رو داشتم الان میشه توضیح بدین علتش چیه فشارم از ظهر دیروز ۱۴روی ۸ بود و شب ۱۶ روی ۱۰

علی
علی
پاسخ به  میلاد
2 ماه قبل

متخصص قلب برو

طاهره طهماسبی
طاهره طهماسبی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید ..من فشارخون وگرفتگی رگ دارم ازشروع کرنا دچاراسترس شدیدوسردردشدیدشدم باوجوداستفاده ازداروهای قوی بیشترروزهافشارم بالا میره وتمام رگهام بیقراره.قرص پلاویکس وآسپرین ووالزومیکس استفاده میکنم .سوستاک هم استفاده میکردم به علت سردردقطعش کردم خواب رفتگی ودرددست چپم بیشتردارم که احتمال غلظت خونم باشه ..لطفا راهنماییم کنید ..متشکرم

دکتر راحله سجادی نیا
پاسخ به  طاهره طهماسبی
2 سال قبل

شما باید تحت نظر متخصص قلب باشید
شرح حال دقیق گرفته بشه و برای فشارتون داروهاتون تنظیم بشه ضمنا باید علت تجویز آسپرین و سایر داروها هم مشخص بشه

دکمه بازگشت به بالا