اگزما | علائم،علل ابتلا، راه های پیشگیری و درمان

اگزما یکی از بیماری‌ها و آسیب‌های شایع پوستی در جهان می‌باشد، که انواع مختلفی دارد. این بیماری به طور معمول باعث خارش، التهاب، قرمزی و پوسته پوسته شدن ناحیه آسیب دیده، در هر سنی می‌شود.

اگزما چیست؟

اگزما از بیماری‌های شایع پوستی است که باعث خشک شدن پوست، خارش و قرمزی آن می‌شود. این بیماری ممکن است به صورت بثورات جلدی بسیار خفیف که بسیار سریع از بین می‌رود یا زخم‌های شدید با دوره طولانی‌تر باشد. بثورات پوستی غالبا با خارش همراه هستند. از بین بردن خارش پوست از اهداف اصلی درمان این بیماری به شمار می‌آید.

درماتیت پوستی از بیماری‌های شایع در نیوزلند است که از هر سه نفر، یک نفر آنها را درگیر می‌کند که بیشتر این افراد جوانان نیوزلندی هستند. همچنین ۱۵ درصد کودکان نیوزلندی نیز به اگزما، مبتلا می شوند.

اگزما (Eczema)

این نوع حساسیت پوستی در انگلیسی درماتیت (Dermatitis) پوستی نیز نامیده می‌شود، که یک بیماری التهابی، همراه با خارش و سوزش پوست و گاهی ضایعات پوستی سفت هم می باشد.

اگزما در چه دورانی از زندگی رخ می دهد؟

این بیماری پوستی، در همه دوران زندگی می‌تواند رخ دهد، اما به طور معمول در دوران کودکی در سال اول زندگی رخ می‌دهد. درماتیت معمولا در کودکان تا دوران نوجوانی بهبود پیدا می‌کند اما اگر بیماری شدید باشد، ممکن است تا بزرگسالی ادامه پیدا کند.

انواع اگزما

درماتیت آتوپیک

از رایج ترین اشکال اگزما، درماتیت آتوپیک می‌باشد. شروع این بیماری در دوران کودکی آغاز شده و با افزایش سن خفیف می‌شود، این بیماری ممکن است در بزرگسالی از بین برود. دکتر بیماریهای پوست این بیماری را تریاد آتوپیک به معنای سه گانه معرفی میکند، زیرا افراد مبتلا اغلب سه بیماری را تجربه می‌کنند، دو بیماری دیگر تب یونجه و آسم هستند. بیشتر افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک، به دو بیماری دیگر نیز مبتلا می‌باشند.

درماتیت تماسی

اگر پوست شما هنگام تماس با یک سری از مواد، قرمز و تحریک می‌شود، شما مبتلا به درماتیت تماسی هستید. درماتیت تماسی شامل دو نوع می‌باشد که یک نوع آن درماتیت تماسی آلرژیک می‌باشد، این نوع درماتیت در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن، به مواد تحریک‌کننده سطحی از جمله فلزات اتفاق می‌افتد. ولی نوع دیگر که درماتیت تماسی تحریک کننده است در اثر تحریک پوست به وسیله یک ماده شیمیایی ایجاد می‌شود.

درماتیت

اگزمای دیشیدروتیک

اگزمای Dyshidrotic که معمولا در زنان نسبت به مردان بیشتر اتفاق می افتد، به صورت تاول‌های کوچکی در ناحیه دست‌ها و پاها ظاهر می‌شود.

اگزمای دست

این نوع از بیماری، فقط در نواحی دست ظاهر می‌شود، که به اگزمای دست معروف است. شاغل بودن در محلی که استفاده از مواد شیمیایی تحریک کننده پوست بسیار زیاد است مانند: نظافت کاری یا آرایشگری، ممکن است باعث ایجاد این نوع درماتیت شود.

نورودرماتیت

این نوع درماتیت، رفتاری مشابه با درماتیت آتوپیک را از خود نشان می دهد و می تواند لکه ها ضخیم و پوسته پوسته شده را روی نواحی درگیر شده ایجاد نماید.

درماتیت سکه‌ای

درماتیت سکه‌ای، همین طور که از اسمش پیداست، می‌تواند لکه و زخم‌های سکه‌ای را بر روی پوست شما ایجاد کند. این نوع حساسیت پوستی با خارش زیادی همراه است و تفاوت زیادی با سایر درماتیت‌ها دارد.

درماتیت استازیس

درماتیت استازیس که با خارش، درد، قرمزی و تورم همراه است، در اثر نشت مایعات از رگ‌های ضعیف شده خونی به داخل پوست اتفاق می‌افتد.

دکتر درماتیت میتواند نوع بیماری را تشخیص دهد و روند درمان شما را مطابق با علت و نوع بیماری جلو ببرد.

حساسیت پوستی

حساسیت پوستی که به آلرژی پوستی نیز معروف است، این درماتیت در نتیجه تماس پوست با ماده حساسیت زا ایجاد می شود. بثورات جلدی قرمز و خارش داری که همراه با تاول و برجستگی های کوچکی است در روی پوست ظاهر می شود. بثورات پوستی ایجاد شده در نتیجه، پاسخ سیستم ایمنی بدن به ماده حساسیت زا، ظاهر می شوند.

 

اگزما واگیردار است؟

اگزما از بیماری های واگیردار نیست، یعنی از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود. ولی پوست مبتلا به اگزما، در برابر بیماری‌های عفونی مانند: زگیل و تبخال، بسیار آسیب پذیر است. این بیماری نوعی درماتیت است و در افرادی که آلرژی‌های از جمله: تب یونجه و آسم دارند امکان مبتلا شدن به اگزما بیشتر است.

دلایل ابتلا به اگزما

  • آلرژی می‌تواند باعث ایجاد این بیماری شود.
  • حساسیت به موادی از جمله: گرده گل، مواد غذایی، حیوانات خانگی و غیره نیز باعث بیماری اگزما می‌شوند.
  • تماس فیزیکی با مواد شیمیایی، رنگ‌ها و پارچه‌هایی که ممکن است فرد به آن‌ها حساسیت داشته باشد نیز در ایجاد این بیماری دخیل هستند. بثورات جلدی که در نتیجه این بیماری ایجاد می‌شوند، درماتیت نام دارند.

دلایل ابتلا به اگزما

  • عوامل ژنتیکی و ارثی می‌توانند در ایجاد بیماری اگزما نقش داشته باشند.
  • اختلال در عملکرد سیستم ایمنی باعث ایجاد بثورات پوستی به عنوان پاسخ التهابی ناخواسته می‌شود.
  • خشکی پوست در اثر عوامل شیمیایی یا محیطی، حساسیت پوستی را افزایش می‌دهد.

برخی از مواد یا شرایط به نام عوامل محرک می‌توانند باعث تشدید اگزما شوند:

محرک‌هایی وجود دارد که باعث تشدید اگزما می‌شوند، از جمله این مواد: شوینده‌های شیمیایی، گرما، تعریق زیاد، استرس و اضطراب، خشکی پوست، عفونت پوستی، صابون‌ها، کپک‌ها، گرد و غبار و همچنین گرده گل‌ها می‌باشند.

مراجعه به دکتر اگزما باعث می‌شود که به راحتی دلیل ایجاد اگزما مشخص شود و عواملی که باعث حساسیت پوستی در فرد می‌شوند، شناسایی شوند.

اگزما در کودکان

 

علائم و نشانه‌های اگزما

 

درماتیت پوستی معمولا از پوست صورت شروع می‌شود و سپس به دست و پا منتقل می‌شود. افراد نوجوان بثوراتی را در آرنج و زانوی خود مشاهده می‌کنند ولی در بزرگسالان دست و پاها بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

علائم عمومی اگزما

  • خارش در پوست که برای افراد بسیار اذیت‌کننده می‌باشد و باعث ایجاد زخم و عفونت‌های پوستی می‌شود.
  • دانه دانه شدن پوست که ناشی از تاول‌های وزیکولی ایجاد شده است.
  • قرمزی که بر اثر رگ‌های خونی پوست و جریان اضافی خون در پوست ایجاد می‌شود.
  • پوسته پوسته شدن پوست حاوی بثورات
  • ضخیم و خشن شدن قسمت‌هایی از پوست

درمان اگزما

هدف تمام درمان‌های مورد استفاده برای این بیماری، کنترل یا از بین بردن خارش پوست می‌باشد که در صورت عدم درمان، عفونت‌های پوستی ایجاد می‌کند. اگر اگزما حالت خفیفی داشته باشد، برای کنترل آن باید از عوامل تحریک‌کننده پوست اجتناب شود، از مرطوب‌کننده و نرم‌کننده‌های پوستی استفاده شود، در اسرع وقت با دیدن بثورات یا خارش‌های پوستی به پزشک متخصص پوست، مراجعه نمایید.

داروهای اگزما

توجه داشته باشید، تمام داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می‌شود باید توسط متخصص پوست تجویز شوند، زیرا فقط متخصص پوست و مو می تواند نوع اگزما و درمان مرتبط با آن را تشخیص دهد.

  • استفاده از پماد و کرم‌های کورتیکواستروئیدی در کاهش خارش و قرمزی بیماری موثر است. این پماد باید به صورت یک لایه نازک بر روی پوست قرار داده شود، به دلیل اینکه در مقدار زیاد لایه پوست را نازک می‌کند. بهترین زمان مصرف این پماد بعد از استحمام می‌باشد زیرا در این زمان، پماد به راحتی جذب پوست می‌شود. این دارو به صورت خوراکی نیز می‌تواند تجویز شود.
  • در مواقعی که متخصص پوست، داروی کورتون را برای درمان بیماری توصیه نمی‌کند، از پماد Pimecrolimus (Elidel) برای قسمت‌های آسیب دیده پوست صورت، سر و اطراف چشم استفاده می‌شود.
  • استفاده از داروی آنتی هیستامین در بهبود خارش پوست موثر است و خواب آلودگی ناشی از آن برای غلبه بر تحریک پوستی و بی‌خوابی بسیار مفید می‌باشد.
  • پوست آسیب‌دیده و ترک‌خورده به راحتی به وسیله، باکتری و قارچ‌ها آلوده می‌شود، باکتری استافیلوکوکوس اورئوس لکه‌های چرکی و پوسته‌های زرد را روی پوست ایجاد می‌کند که باعث عفونت باکتریایی می‌شوند. استفاده از داروهای آنتی بیوتیکی به درمان این عفونت کمک می‌کند.
  • داروهای آنتی بیوتیکی در شکل‌های مختلف مانند: پماد، شربت، کپسول و قرص خوراکی قابل استفاده می باشند. داروهای ضدقارچی در درمان عفونت‌های قارچی موثر هستند.
  • در درمان اگزماهای شدید از اشعه درمانی با استفاده از اشعه ماورا بنفش، استفاده می‌شود. در این روش فرد مبتلا به مدت چند دقیقه و دو تا سه بار در طول هفته در معرض اشعه UVA / UVB قرار می‌گیرد، این دوره درمانی ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد.
  • رژیم درمانی نیز از درمان‌های پیشنهادی برای درمان اگزما در کودکان است، ولی این درمان برای همه کودکان نمی‌تواند موثر باشد.

بهترین آنتی بیوتیک برای درمان اگزما کدام است؟

دکتر درماتوپاتولوژی با توجه به نوع درماتیت پوست، برای شما دارو تجویز می‌کند، اگر درماتیت منطقه وسیعی از بدن شما را درگیر کند باید از آنتی بیوتیک خوراکی استفاده نمایید. که معمولا فلوسلوکساسین به مدت یک هفته تجویز می‌شود. در صورت حساسیت به پنی سیلین، ممکن است کلاریترومایسین تجویز شود.

درمان قطعی اگزما

علاوه بر داروهایی که متخصص پوست برای درمان درماتیت شما تجویز می‌کند، برای درمان قطعی اگزما، باید اقدامات زیر انجام شود:

حداقل دو بار در طول روز از مرطوب‌کننده بدن استفاده نمایید.

کرم و پماد ضد خارش را به ناحیه آسیب‌دیده پوست مالش دهید.

ناحیه آسیب دیده را خارش ندهید و آن را باد بزنید.

با آب ولرم حمام کنید.

از صابون‌های حمام، بدون بو و رنگ استفاده کنید.

 

بهترین کرم برای درمان اگزما

امروزه کرم‌ها و لوسیون‌های فراوانی توسط شرکت‌های تولید کننده لوازم دارویی و بهداشتی به بازار عرضه می‌شود که هر کدام هم ممکن است برچسب‌های بهترین کرم برای درمان اگزما را داشته باشند، فرد مبتلا هیچ وقت نمی‌تواند بدون تشخیص نوع درماتیت خود توسط متخصص پوست، به صورت خودسرانه از این کرم‌ها استفاده نماید. اگر به دنبال بهبودی درماتیت خود هستید متخصص پوست و مو آنلاین می‌تواند بهترین پماد برای درمان اگزما را به شما معرفی نماید.

 

اگزما

پیشگیری از اگزما

رعایت موارد زیر می‌تواند در جلوگیری از اگزما یا تشدید آن موثر باشد:

  • استفاده از مرطوب‌کننده پوست در طول روز، حتی در صورت نداشتن علائم بیماری، زیرا استفاده از مرطوب‌کننده بعد از استحمام باعث می‌شود که رطوبت پوست شما حفظ شود.
  • استفاده از روغن‌های مناسب و مرطوب‌کننده در آب حمام، برای افرادی که دارای پوست خشک و مستعد اگزما هستند.
  • استفاده از مرطوب کننده‌های مختلف موجود در بازار، با صلاحدید متخصص بیماریهای پوست برای جلوگیری از ایجاد حساسیت پوستی لازم است.
  • استفاده از لباس‌های نخی و پنبه‌ای، استفاده از صابون‌های ضد باکتریایی، استفاده از آب ولرم و دوش کوتاه مدت، ماساژ آرام پوست بدن و استفاده از حوله نرم، پرهیز از خوردن غذاهای آلرژی زا نیز در جلوگیری از حساسیت پوستی موثر است.
  • عدم استفاده مستقیم از حلال‌های ضدعفونی‌کننده، پرهیز از قرار گرفتن مستقیم در برابر گرما، سرما و نور خورشید، استفاده از مرطوب‌کننده در زمستان و تابستان در بهبود بیماری کمک کننده است.
  • استفاده از دستکش یا بانداژ کردن محل زخم و بثورات در افراد مبتلا به حساسیت پوستی برای جلوگیری از خارش پوست، توصیه می‌شود. همچنین کوتاهی ناخن‌ها هم از موارد ضروری به شمار می‌آید.

بیماری اگزما، یک نوع بیماری پوستی شایع در سراسر جهان است که می‌تواند در تمام نواحی پوست بدن ظاهر شود. این بیماری انواع مختلفی دارد که نوع آن بستگی به تماس فیزیکی با مواد آلرژی‌زا یا حساسیت‌های فردی دارد. همه افراد در هر سنی می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند، ولی نوع خفیف آن بعد از سال‌ها با درمان‌های صحیح و به موقع ممکن است که از بین برود. بعضی از انواع آن فقط قابل کنترل هستند.

بهترین راه برای درمان درماتیت، تشخیص به موقع آن و آغاز دوره درمان است. پس اگر در بدن خود احساس خارش و سوزش دارید، در اولین فرصت به دکتر متخصص پوست آنلاین مراجعه نمایید. به هیچ عنوان، خودسرانه دارو مصرف نکنید، زیرا ممکن است مصرف داروی اشتباه، بثورات پوستی شما را شدید تر کرده و راه درمان را مشکل کند.متخصص پوست با توجه به تجربه خود در این زمینه، نوع درماتیت را تشخیص داده و متناسب با آن، برای شما دارو تجویز می کند.

جوش های ریز و تاول روی دست همراه با خارش

سوال بیمار:

وب سایت یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، این امکان را برای شما فراهم کرده است که، به صورت غیر حضوری و آنلاین، به صورت متنی یا تلفنی از پزشکان متخصص، مشاوره آنلاین متخصص پوست  بگیرید و از ایشان برای درمان اگزمای پوست خود یا اطرافیانتان راه درمان بخواهید.

۳.۲/۵ (۱۱ نظر)

منبع
healthlinemayoclinicsoutherncrossmy.clevelandclinic.

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
106 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sara
Sara
12 روز قبل

سلام ایا احتمال ورم زیاد پیشانی براساس اگزما هس؟ کلا قیافمو عوض کرده

مبینا
مبینا
30 روز قبل

سلام دخترم زیر لبش قرمز شده و کم کم داره سیاه میشه بردم دکتر دارو داد فایده نداشت لطفا کمک کنید

actor
actor
پاسخ به  مبینا
18 روز قبل

از دکتر روغنی براش وقت بگیر

ریگی
ریگی
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید من الان حدود ۸ ساله که بیماری پوستی اگزما دارم و این بیماری کف دستم است پیش هر دکتری رفتم کرم دست ساز نرم کننده و قرص حساسیتی بهم میده اما تأثیری نداره و اصلأ خوب نمیشه

سعید امامی
سعید امامی
پاسخ به  ریگی
2 روز قبل

منم همین مشکل ۳سال داشتم وهمین داروهای دستساز و قرص حساسیت بهم میدادن که فقط چندروز بهتر میشد وبعد دوباره شروع میشد تا اینکه چکاب دادم وکمبود شدید ویتامین دی داشتم و کبدمم چرب بود الان چندماه قرص ویتامین دی مصرف میکنم و شیرینی جات ونوشابه کلا گذاشتم کنار وخداروشکر خوب شده

ankara seo
ankara seo
1 ماه قبل

İhtiyacınız olan çayyolu web tasarım, kızılay web tasarım, batıkent web tasarım, çukurambar web tasarım web sitesini yapıyoruz.

سدنا دهقان
سدنا دهقان
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید خواهرم ۹ساله هس وحدود ۴سال میشه اگزما شدید پوستی در کف پا داره وهرچه پماد مصرف کرده خوب نشده وخیلی اذیت هست ونمیتونه راه بره لطفا کمکش کنید

penis enlargement in ankara doctors
penis enlargement in ankara doctors
1 ماه قبل

That was one of the most intriguing blog posts I’ve read, looking forward to more!

مژگان
مژگان
1 ماه قبل

سلام کناربینی به‌شدت میخاره وسوزش داره وقرمزمیشه بایدچیکارکنم

امیر
امیر
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید.پسر من ۱۷ساله ی الان حدود ۴ساله که روی سرش زخم های کوچک به وجود میان بعد از اینکه میخارونه تبدیل به زخمه‌ای بزرگ میشه چند بار متخصص پوست بردم میگه اگزماست روی سرش پر از ورقه های پوسته پوسته است.الان بغل گوشش رو هم گرفته جلوی سرش هم خیلی داغونه روی بازو وزیر شکمش هم تازگی از این زخم‌ها پیدا شده از آقای دکتر خواهش میکنم منو راهنمایی کنید

نام مریم نفریه
نام مریم نفریه
2 ماه قبل

مریم نفریه

نام مریم نفریه
نام مریم نفریه
پاسخ به  نام مریم نفریه
2 ماه قبل

سلام من روی شقیق نزدیک چشم چپم اگزما گرفته خارش وپیوسته پوسته شدن دا ره درمان چییه

دلوین
دلوین
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر و خسته نباشید ببخشید من چهار ماهه حامله ام و تقریبا دو سه هفته ای میشه زیر بغل هام و زیر سینه هام اگزما زده و خارش شدیدی دارم و نمیدونم چکار کنم پماد هیدروکورتیزون و کلیندامایسین هم استفاده کروم ولی خوب نشده چکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنین

داریوش هخامنشی
داریوش هخامنشی
پاسخ به  دلوین
1 ماه قبل

بزایی خوب میشی نگران نباش

الهه
الهه
پاسخ به  دلوین
1 ماه قبل

بتامتازون استفاده کن

دلوین
دلوین
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر و خسته نباشید ببخشید من چهار ماهه حامله ام و تقریبا دو سه هفته ای میشه زیر بغل هام و زیر سینه هام اگزما زده و خارش شدیدی دارم و نمیدونم چکار کنم پماد هیدروکورتیزون و کلیندامایسین هم استفاده کروم ولی خوب نشده چکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنین

مامان دلفین
مامان دلفین
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر و خسته نباشید ببخشید من چهار ماهه حامله ام و تقریبا دو سه هفته ای میشه زیر بغل هام و زیر سینه هام اگزما زده و خارش شدیدی دارم و نمیدونم چکار کنم پماد هیدروکورتیزون و کلیندامایسین هم استفاده کروم ولی خوب نشده چکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنین

حمید سجلاتی
حمید سجلاتی
2 ماه قبل

سلام دکتر
وقت بخیر
من حدود ۶ سال پیش توی معدن مس دچار اگزما و تنگی نفس شدم که رفتم دکتر و از داروهاش فقط هیدروکسی زین تجویز شده رو مصرف میکنم
حدود یکسال میشه که مشکل حادی نداشتم اما سه چهار ماه میشه وقتی صورتم رو اصلاح میکنم قسمتهای همیشه مشخصی بلافاصله قرمز میشه که در مدت دو روز خوب میشه….
ممنون میشم راهنماییم کنید.
سپاس از بزرگواری شما…
Sejellatihamid@gmail.com

نسرین
نسرین
2 ماه قبل

سلام دکتر لطفا جواب بدین من روی پای راستم و روی انگشت پای چپم اگزما داره اولش کوچیک بودن رفته رفته بزرگ شدن و اولین بارمه اگزما گرفتم متاسفانه شهر ما یدونه دکتر متخصص پوست داره رفتم یک بتامتازون و یک نرم کننده داد و گفت تو خونه دمپایی بپوشم این کارهارو کردم اگزما نصف اندازه قبلی شد ولی نرفت اولش به پام گرمایی میاد که باعث میشه بدجور بخاره بعد که میخارونم پوسته هاش جدا میشن و میسوزه ولی برای من اگزمای پام آبکی نمیشه خشکه و اکثرا موقع شب که میخوام بخوابم خارشش اونقد شدید میشه که تحملشو ندارم میخارونم خونی میشه چه توصیه ای میکنید؟ دارو یا نحوه مراقبت رو بهم پیشنهاد بدین لطفا

مجتبی
مجتبی
پاسخ به  نسرین
1 ماه قبل

سلام کرم ترماسیون ان ان بزنید موقتا خوبش میکنه

خدیجه
خدیجه
پاسخ به  نسرین
1 ماه قبل

پرمنگنات از عطاری بگیر استفاده کنین عالیه

فرهادی
فرهادی
2 ماه قبل

سلام ۷ساله که دستهای من اگزما دارن به شکل جوش در زیر پوست درمیان که خارش زیادی ایجاد میکنن دکتر رفتم کرم دست ساز و آبرسان داده قرص ضد خارش که شبها استفاده کنم ودستکش نخی بپوشم اینهارو که انجام دادم الان خدارو شکرخیلی بهتر شده اما هنوز خشکی پوست و خارش دارم لطفا راهنمای کنید

محمد
محمد
2 ماه قبل

سلام منم العان چند سال هست که سرم بابغل بینیم بابغل گوشم پوست پوست میشه ازگوگل سرچ کردم دیدم اگزما هست یه پماد هم گرفتم زدم یه مدت خوب میشه ولی بعد چند ماه دوباره خارش میگیره

مصطفی دهقان
مصطفی دهقان
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

سلام قرص شاه تره هر۸ساعت بخورید
ادویه جات و تخم مرغ نخورید

فاطمه
فاطمه
2 ماه قبل

سلام خداقوت
ممنون بابت مطلب خوبتون
ببخشید من تقریبا از ۳ سالگی اگزما داشتم و الان که ۱۹ سالمه داره بد تر میشه و تقریبا بدنم از اگزمای سکه ای پر شده پمادی رو که قبلاً دکترم تجویز کرده بودن استفاده کردم ولی تاثیری نداشت حتی کوچکتر هم نشدن
ممکنه راهنمایی کنید

مصطفی دهقان
مصطفی دهقان
پاسخ به  فاطمه
2 ماه قبل

قرص شاه تره هر ۸ساعت بخورید ادویه جات و تخم مرغ هم نخورید

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مصطفی دهقان
1 ماه قبل

دائم خوب میشه یا موقت هست بعد کلا نباید تخم مرغ بخورم؟

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط فاطمه
Marjani
Marjani
2 ماه قبل

سلام بنده الان بمدت دوساله کف سرم بشدت خارش داره والان حدود دوماهی هست که چونم وسط ابروم و بغلای بینیم قرمزو پوسته پوسته میشه میخاره چه پمادی بزنم که خوب شم

Smaeil.hedayati@
Smaeil.hedayati@
3 ماه قبل

سلام بهترین دکتر آلرژی هست وبعد بیمارستان رازی ونمونه برداری از پوست

Sara
Sara
3 ماه قبل

سلام من اول از انگشت های پاهام شروع شد تقریبا دوسال روپاهام یه چیزهایی حالت جوش که هم ورم میکرد هم قرمز بود هم خارش داشت که توی گرما خارشش چندبرابر میشد وقتی خوب میشه ام لکه اش میمونه روانگشت هام تااینکه امسال روانگشت دستم زده که اوایل بشدت ورم داشت و تقریبا دوهفتس من شبا اصلا نمیتونم بخوابم چون دستم ورم میکنه داغ میاد و شروع میکنه به خارش انگشت هامو که حرکت میدم یجوردردم داره میشع یه راهنمایی بکنید ممنون

محمد
محمد
پاسخ به  Sara
2 ماه قبل

سلام آرد شده پوست بلوط(به زبان عربی بهش میگیم یفت) بگیر به مدت نیم ساعت بجوشان هرچی غلیظتر بشه بهتره،هر روز و شب آغشته کن خوب میشی

سولماز
سولماز
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

سلام خوبین من دستم سه سال هست اگزما ی شده هرچه دکتر میرم خوب نمیشه فقط نوک انگشتان هست زخم میشه خون میاد تو را خدا اگه داروی میدونید بهم بگین بچه کوچک دارم واقعا خیلی اذیت میشم

یوسفی
یوسفی
پاسخ به  Sara
24 روز قبل

درود .لطفا همه توجه کنند. همه میکروب ها وحتی باکتری دارای هوش هستند لطفا شوخی نگیرید . شما باید استرس را کنارگذاشته ب آنها نشان دهید که بدن و پوست شما جایی برای زندگی آنها ندارد . دست و پای خودرا اول تمیزبا صابون شسته البته با کف نه فقط بلکه صابون را مداوم روی زخم بکشید بعد در سرکه سیب بمدت نیم ساعت قرار دهید . برای صورت بعد شستشو با پماد آنتی بیوتیک دار روزی سه بار قبل استفاده ازپماد حتما شستشو این پماد میکروب را میکشد و میکروبی که هوش داره میفهمه پوست شما جای زندگی نیست

venus
venus
3 ماه قبل

سلام.من ۵ ساله اگزما دارم و فقط رو کف یکی دستم هست و خود به خود لای پوست باز میشه و تا کتفم درد میگیره(البته قبلا جاهای دیگه بدنمم بود و حتی یبار دو طرف گردنم خود به خود کبود شده بود ولی الان فقط رو یکی از دستام هست)پیش متخصص هم زیاد رفتم ولی فایده نداشته میشه راهنماییم کنید.ممنون

الهه
الهه
پاسخ به  venus
3 ماه قبل

روغن درخت چای هست …من الان یکهفته ست دچاراگزماخفیف شدم دو روزه دارم ازاین روغن میزنم فعلا خارش نداره

رضا
رضا
4 ماه قبل

سلام من جاهایی از بدنم اگزما هست الان یه ماهه رفتم دکتر پماد ترکیبی دادن استفاده کردم اونجاها خوب میشن میبینم باز از یه جای دیگه دراومده. من چیکارکنم مشکلمو به کی بگم؟ لطفا راهنمایی کنیین ممنون میشم

محسن
محسن
4 ماه قبل

سلام دوروزی هست پوست صورتم خیلی خارش وقرمزی داره میشه بفرمایین چیکارکنم

رستا
رستا
4 ماه قبل

سلام دوستان بنده ۱۴ سالمه و حدود یک ساله که با اگزما پوستی همچنین بنده پوست مرغی هم دارم و ارثیه سرو کله میزنم چندین بار دکتر رفتم اما وقتی یه ناحیه خوب میشه ناحیه بعد اگزما میزنه و خارش داره منو دیوونه میکنه همش کرم میزنم دارو مصرف میکنم اما نمیشه یک بار روی ترقوم بود و درحال حاصر روی پای سمت راستمه

الهه
الهه
4 ماه قبل

سلام ببخشید من چانه و دور دهان پوست پوسته خشک قرمزی هم میزنه دکتر رفتم کرم شب نوشت خوب نشد چندساله ایجورم خوب نمیشم الان شدیدتره چ پماد واسه بهترشدن

لیلی
لیلی
پاسخ به  الهه
3 ماه قبل

سلام من هم دقیقا همین مشکل دارم هر دکتری رفتم خوب نشدم

جنید
جنید
4 ماه قبل

سلام بنده به اگزمای دست مبتلا هستم دستام زیاد خارش میده وقتی میخارونم اب و خون میده دکترم رفتم دارو دادن ولی خوب نمیشه لطفا کمک کنید ممنون میشم

مژده
مژده
پاسخ به  جنید
3 ماه قبل

لطفاً از داروخانه های که پماد ساختنی دارند پماد اگزما رو تهیه کنید و روزی دوبار یک لایه ضخیم از پماد رو روی محل اگزما قرار دهید.اگرشیراز زندگی میکنید داروخانه بابک پماد ساختنی اگزما رو داره که عملکرد فوق العاده ای داره

بی نام
بی نام
پاسخ به  مژده
2 ماه قبل

سلام ترکیباتش چی هست

آلما
آلما
پاسخ به  مژده
1 ماه قبل

سلام منم ب تشخیص دکتر دچار اگزمای شدید پوست شدم داغونم برم داروخانه بابک بگم بهم پماد رو میدن؟؟

محمد
محمد
پاسخ به  جنید
2 ماه قبل

آردشده پوست بلوط بجوشان بزن بهش

نیکان
نیکان
4 ماه قبل

سلام ،من چند سالی هست که بین. دو ران پام ،﴿کشاله ران)می‌خاره ودانه های ریزی میزنه بصورت پوست مرغی میشه ،بعضی وقتها هم خشکی های سکه ای هم بینشون ظاهر میشه ،که گاهی بشدت خارش داره چندین بار دکتر رفتم وپماد مصرف کردم فایده های نداشته لطفاً راهنماییم کنید ،ممنون میشم

زهره
زهره
پاسخ به  نیکان
4 ماه قبل

سلام منم دقیقا همین مشکل و دارم صدتا دکتر رفتم تست الرژی دادم رژیم غذایی مم رعایت میکنم ولی باز همون اش،و همون کاسه نمیدونم چیکار کنم

فری
فری
پاسخ به  زهره
4 ماه قبل

با سلام من ۱۴ ساله که ب اگزما پوستی مبتلا شدم و شبانه روز بدنم میخاره بخصوص پشت و سینه و دستام . تمام متخصص های پوستشهر رو رفتم ولی درمان نشدم

صفیه
صفیه
پاسخ به  فری
2 ماه قبل

نوره زرنیخ دار به مدت ۳تا ۵ دقیقه به به مدت ۲۰دقیقه حنا بزارید البته حنا سلطانی بهتره بعد از استحمام وقبل از ابکشی کل بدن

مصطفی دهقات
مصطفی دهقات
پاسخ به  فری
2 ماه قبل

سلام از قرص شاه تره هر ۸ساعت استفاده کنید خوب میشه

مصطفی دهقان
مصطفی دهقان
پاسخ به  فری
2 ماه قبل

تخم مرغ و ادویه جات نخورید بدتر میشه

خدیجه
خدیجه
پاسخ به  فری
2 ماه قبل

سلام‌منم‌‌۱۹‌سال‌گرفتارم‌چیکارکنیم

محمد
محمد
پاسخ به  نیکان
26 روز قبل

روزی ۸ لیوان تا ۱۰ لیوان اب بخور و کرم اگزاسین روزی ۲ بار

اشرف وکیلی
اشرف وکیلی
4 ماه قبل

سلام
من ۴۶ سال سن دارم و مدت زیادی هست از خارش پوست در نواحی مختلف بدن رنج میبرم . پشت بازوها . و در قسمت های انگشت پا و زیر بغل و کشاله ران دچار زخم میشوم و جدیدا روی پوست سر قسمت پیشانی دچار تاول و قرمزی و زخم میشوم .
بنده شبها بیشتر معرض خستگی در بدن و حجم خارش بیشتری میشوم و بشیار درد اور وکلافه کننده هست . ممنون میشم راهنمای کنید

نسترن
نسترن
پاسخ به  اشرف وکیلی
4 ماه قبل

به نظرم بیماری گال داری

ستایش
ستایش
5 ماه قبل

سلام من ستایشم ۱۳سالمه من برای اولین بار این بیماری رو گفتم باید چیکار کنم کل بدنم زخم شده و خیلی میخاره

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  ستایش
5 ماه قبل

منم ۱۴ سالمه و از چهار سالگی اگزما دارم تا جایی که میتونی استرس رو از خودت دور کن. یکی از عواملی که باعث بدتر شدن اگزما میشه استرس هست. همینطور حتما حتما برو دکتر

محمد
محمد
پاسخ به  ستایش
26 روز قبل

روزی ۸ لیوان اب بخور کرم اگزاسین روزی ۲ بار.تخم مرغ و ادویه جات هم نخور

محدثه
محدثه
5 ماه قبل

سلام من یک سال گال گرفتم ازیکی الان کل خانوادم داره هرچقددکتررفتیم خوب نمیشه یکی دوماهی خوب میشه دوباره درمیاد کسی میتونه کمکم کنه چیکارکنم

صحت
صحت
پاسخ به  محدثه
5 ماه قبل

سلام منم ی بار گرفتم چند بار دکتر رفتم خوب نشد.اتفاقی ی نفر بم گفت اول دوش بگیر بعد ماست بمال بعد اینکه خشک شد برو دوش بگیر و سه بار این کار کردم کلآ از بین رفت.موفق باشین.

خانم نجفی
خانم نجفی
پاسخ به  صحت
4 ماه قبل

سلام من دست پام خارش می کنه خیلی اذیت دارم‌میشم خیلی دکتر رفتم دارو استفاده می کنم خوبه اما بعد از اتمام دارو بازم مثل قبل میشه چکار کنم

Ra
Ra
پاسخ به  محدثه
3 ماه قبل

سلام
علاوه بر درمان خودتون کل خانواده باید درمان بین لباس هایی که طی دوهفته قبل مصرف کردین هم شما وهم اعضای خانواده جوشانده بشه کمد لباسها تخت خواب وکل خانه رخت خوابهایی که طی دوهفته اخیر استفاده شده وفرشهاا همه سم زده شود

زهرا
زهرا
پاسخ به  محدثه
1 ماه قبل

سلام کل بدنتون رو نوره بکشید

زمانی
زمانی
5 ماه قبل

سلام من دخترم یک ساله هست والان مدتیه که لای پای دخترم خیلی قرمزشده اول فکرمیکردم که سوخته ولی الان به این نتیجه رسیدم که اگزماگرفته اگه میشه راهنمایی کنید که چطوردرمانش کنم به طوریک دست قرمزشده وهمچنان داره پخش میشه وزیادمیشه

مژده
مژده
پاسخ به  زمانی
3 ماه قبل

لطفاً پماد کلوتریملزول جلدی،کلوبتازول و هیدرو کورتیزون رو مخلوط کنید و درمحل آسیب دیده بمالید

مریم سعادتی
مریم سعادتی
5 ماه قبل

سلام پماد چی واس اگزما خوبه ؟

رضا
رضا
پاسخ به  مریم سعادتی
5 ماه قبل

با سلام ودرود. با توجه به نوع بیماری پوستی و علائم بالینی و شدت و ضعف التهابات پوستی و حتی نوع التهاب از تغییر رنگ تا عفونی و پوسته شدن گرفته تا خارش و خونریزی ودرد. حتما نیازمند ویزیت متخصص در این زمینه است. لذا به پزشک متخصص مراجعه واز داروی اینترنتی خودسرانه اجتناب فرمایید

فرزانه
فرزانه
پاسخ به  رضا
4 ماه قبل

منم ۱ونیم مبتلا به اگزمای شدید پوستی شدم وهردکتری رفتم نتیجه نگرفتم خارش شدید دارم وتمام بدنم درگیرشده ممنون میشم کسی راهنماییم کنه

هلیا
هلیا
5 ماه قبل

سلام
چند روز پیش رو ساعد دختر ۵سالم یه زخم شبیه سوختگی دیدم که اندازه عدس بود طی دو سه روز زخمش تقریبا اندازه یه سکه شده
وسطش حالت زخمه که خشک شده و دورش شبیه تاول
دکتر بردمش پماد موپیروسین و دوموپان و شربت زکسیفن تجویز کردم
خیلی ممنون میشم اگه بگین بیماری پوستیش حاد هست یا خیر
دکترش گفته بعد سه چهار روز دوباره بیارش

مریم
مریم
5 ماه قبل

با سلام من حدود یک‌هفته است که زیر لبم سرخ شده و گاهی تیره و هر دارویی استفاده کردم‌از جمله پماد ان ان وازلین بتامتازون حتی دکتر متخصص پوست ام لابردار و کرم دست ساز نوشت اما بهتر نشده لطفا راهنمایی کنید چی استفاده کنم تا صورتم خوب بشه

امیر حسین
امیر حسین
پاسخ به  مریم
4 ماه قبل

سلام یه دکتر بهتر برید دقیقا منم همینجای صورتم یک ماهه اینجوری شده ۲ بار طول درمان داشتم ولی اثر نکرد فردا قرار برم نمونه برداری چون ۳ تا پماد مختلف در طول روز هم اثر نکرده

امیر حسین
امیر حسین
پاسخ به  مریم
4 ماه قبل

با این ک خودم الانم دارم حرص میخورم ولی فقط باید اروم باشید جلوی نور افتاب نرو خیلی سرد یا گرم نکن پوستتو همیشه اون ناحیرو با پماد هات چرب نگه دار چیزی ک مهم اینه که همیشه چرب باشه دکترتم عوض کن

نسترن
نسترن
پاسخ به  مریم
4 ماه قبل

سلام حدود یک سال هست که پاهام خارش داره خارشش خیلی شدید هست بخصوص در شب بیشتر خارش رو در شب تجربه میکنم ی چند باری بین انگشتان دستم دونه هایی به شکل تاول ریز میزنه و با استفاده از پماد میره این بیماری رو در بارداری گرفتم الان بچم سه ماهش هست و هر چه میرم دکتر خوب نمیشم دیگه توان دکتر رفتن ندارم و همچنان این بیماری اذیتم میکنه نمیدونم چیه بیشتر خارش در ناحیه بالایی پاهام هست لطفاً کمکم کنید مشاوره ای بدید

محمد
محمد
پاسخ به  نسترن
2 ماه قبل

سلام دوست عزیز نشانه های گال هست یک تحقیقی در مورد این بیماری بکنید موفق باشید

سجاد
سجاد
پاسخ به  محمد
1 ماه قبل

سلام میشه کمکم کنین داروی گال چی هست هیچ داروخونه ای نداره

سجاد
سجاد
پاسخ به  نسترن
1 ماه قبل

منم دقیقن همین مشکلو دارم ناحیه تناسلیمم دونه زده شبا میخاره دارم زجر میکشم تروخدا دارو پیدا کردی ب منم بگو کل داروخونه های قم رو گشتم همشون میگن نداریم ن کرتامیتون ن پرمترین هیچی ندارن ی دارو بگو منم استفاده کنم دارم زجر میکشم از خارش

مریم
مریم
5 ماه قبل

با سلام‌من الان حدود یک هفته هست زیر چانه ام سرخ شده و هر پمادی میزنم و حتی وازلین پماد آن آن اصلا بهبود نداشته خارش هم نداره لطفا راهنمایی کنید حتی متخصص پوست هم رفتم یه کرم لایه بردار با یه کرم دست ساز داد اصلا بهتر نشد لطفا راهنمایی کنید خیلی اعصابم بهم ریخته

سروه خانم
سروه خانم
6 ماه قبل

باسلام من ۲۴سالمه پسرم بدنیااومد بعد اون به اگزما مبتلا شدم هرچی داروواینااستفاده کرده ام خوب نشدم پوست کف دستم خشک وترک برممیداره وخارش داره ممنون میشم تروخداراهنماییم کنید

Sama
Sama
پاسخ به  سروه خانم
6 ماه قبل

سلام ،بنظرم ازمایش بدین ممکنه در بارداری هپاتیت گرفته باشین من قبلا دیدم ی نفر اینطوری بود

آخرین ویرایش 6 ماه قبل توسط Sama
دکتر قربانی
دکتر قربانی
پاسخ به  سروه خانم
4 ماه قبل

بتامتازون۰/۱درصد بگیر روزی دوبار بزنید

زینب
زینب
6 ماه قبل

سلام دوماه میشه باسن ام یه جوش در اومد الان زیاد شده هر دوطرف باسن ام پوسته پوسته شدن قرمزی و خارش همراهه آیا اگزماست؟

صادق
صادق
پاسخ به  زینب
6 ماه قبل

عرق سوز شدین احتمالا
پودر بچه استفاده کنید و تا حد امکان در منزل بمانید، لباس زیر نخی بپوشید و از خارش محل پرهیز کنید

بهرام
بهرام
پاسخ به  زینب
5 ماه قبل

سلام من پشت گوشم تو سرم صورتم دونه میزنه آبکی خشگ میشه پوست میندازه کسی میتونه کمکم کنه چیه چکار باید انجام بدم

علی دژن dejan
علی دژن dejan
6 ماه قبل

با سلام و درود
دانه‌های ریزی حدودا ۶ ماه پیش روی چانه ام پیدا شد که اوایل زیر پوستی بود و پس از مدتی برجسته شده ، البته چرکین نیست و خشک هست . نا گفته نماند اصلا خارش ندارد و پزشک عمومی پماد تریمیزان ۱٪ درصد تریامسینولون تجویز کرده که یه هفته دارم استفاده میکنم اما نشان از بهبودی مشهود نیست. لطفاً راهنمایی بفرمایید که چه کاری انجام دهم برای بهبودی ؟ سپاسگزارم از شما

امیر حسین
امیر حسین
پاسخ به  علی دژن dejan
4 ماه قبل

سلام درمان شدی ؟

زهرا
زهرا
پاسخ به  امیر حسین
3 ماه قبل

دخترم ۳ سالشه و دو هفته هست کف پاهاش خشک میشه و خارش هم داره و بدلیل خشک شدن ترک میخوره و خون هم میاد دکتر بردمش گفتن اگزما هست چه دارویی استفاده کنم البته با پماد جی و وازلین هم چرب میکنم اما اثر نداشته

سارینا
سارینا
7 ماه قبل

سلام من دخترم ۶ سالشه روی پاش یه دایره شکل هست که خارش نداره فقط داره بزرگ میشه بردمش دکتر گفته اگزما هست آیا درست تشخیص داده ؟

رستا
رستا
پاسخ به  سارینا
4 ماه قبل

خیر بخاطر اینکه اگزما خیلی خارش داره بنده یکساله دکتر میرم و درمانی نشدم..

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  رستا
3 ماه قبل

منم اینطووری ام ی مدت دارو استفاده کردم خوب بود بعد الان دوباره شروع شده ☹️

امیرسام حیدری
امیرسام حیدری
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید پسرم از عید تا الان بدنش دونه میزنه اوایل دونه های خشک وبزرگ زده بود الان کل بدنش دونه‌های ریزتر وقرمزتر زده کل بدنش خیلی نگرانم چندتا دکتر پوست بردم فایده ای نداره ۲تا آمپول هیدروکورتیزون هم زدن ولی بازم۸لب فایده بود همه داروهای حساسیت را امتحان کردم ولی جواب نمیده
پسرم ۷ سال ونیم سن داده
توراخدا کمکم کنید چیکار کنم کجا ببرمش
خواهش میکنم راهنمایی کنید

محمدطاها
محمدطاها
10 ماه قبل

پسرم دچار علائم استفراغ ،سردرد،بدن درد وتب بود اما بعد از یک روز روی سطح پوست قرمز وسفید شده وکمی خارش پیدا کرده واول دور ناف بود اما همه سطح بدنش دچار شده و وقتی تب می کند قرمز تر شده

عزیزی
عزیزی
پاسخ به  محمدطاها
4 ماه قبل

سلام حتما به پزشک ببرین ممکن آبله مرغون گرفته باشه آخه الانم زیاد شده پسرم میگفت نصف کلاس آبله مرغون گرفتن

محبی
محبی
10 ماه قبل

سلام چن ساله پوست صورتم خارش قرمزی پوسته جوش داره میرم پیش دکتر یه مدت چن ماهه خوب میشه با دوباره شروع میکنه دیگه خسته شدم امکان درمان همیسگی هست ‌که دیگه بیماری برنگرده دیگه خسته شدم ازدست بیماری وهزینه هاش

حسین ملایی
حسین ملایی
10 ماه قبل

سلام دکتر من ایلام تمام پهلوی وکتفتم اکزم

معصومه
معصومه
1 سال قبل

سلام اوایل صورتم شروع به خارش کرد من نمیدونستم تارفتم دکترپوست چن نوع پماد وترکیبی والکل بهم دادتااستفاده کردم بیشترشد چندباررفتم دکتر ولی هی بیشترمیشد الان پیشونیم وگونه هام بیشترشدن حالا نمیدونم کجابرم وچیکارکنم خسته شدم فقط دارم رژیم غذایی میگیرم که بازم فایده نداره ولی من دارم تلاش می‌کنم که شایدبهترشه خواهشا کمکم کنید

مهرسا
مهرسا
پاسخ به  معصومه
10 ماه قبل

سلام پماد مگاکوریت بزن

امیر حسین
امیر حسین
پاسخ به  معصومه
4 ماه قبل

سلام شما درمان شدید؟

سها
سها
پاسخ به  امیر حسین
20 روز قبل

ممنون از مطالب خوبتون.دوستان من ۲سال اگزما داشتم چند بار دکتر رفتم عطاری رفتم اصلا خوب نشدم چنتا کار پیشنهاد میکنم اگر انجام بدین انشالله خوب میشین منم ناامید شده بودم ولی گرم اگزاسین و شوینده دست اگزاسین گرفتم ‌.هر روز کلم سفید و سبزیجات خوردم به جای فست فود خوراکی سالم خوردم و هر روز سدر و ماست رو مخلوط میکردم خمیرش رو میزدم به دستم بلاخره اینها بعد ۲سال نتیجه داد

ناروی
ناروی
1 سال قبل

سلام من رو دستم حدود ۲۰ روزی میشه اگزاما سکه ای زده الان هر پماد بتامتازون کلوبتازول ویتامین آد و پماد فلوئوسینولون و تریامسینولون استفاده میکنم بیشتر شدن ولی کمتر نشدن چیکار کنم لطفا بگید

فاطمه عابدی
فاطمه عابدی
1 سال قبل

برای اگزما دور لب چی بزنیم از پماد الکون استفاده میکنم؟

پیمان
پیمان
2 سال قبل

سلام خسته نباشید.
من سرم خیلی وقته میخاره و پوسته های چرب لای ناخنم میره وقتی میخارم.
تازگیا موهامم داره میریزه
من ۲۵ سال سن دارم و اکثرا موهام سفید شده
سوالی ک داشتم اینه ایا این خارشی ک تو سرم هست بیماری اگزماست ؟
واینکه ریزش مو و سفیدیش ربطی به اگزما داره؟
راه درمانش رو اگه میدونین بهم بگید.خیلی ممنون
ممنون از سایت خوبتون.

نیلوفر
نیلوفر
2 سال قبل

سلام یک ماه ونیم عقد کردم قبل از دکتر بردنم وگفت پرده ام ارتجاعی همسرم باهام رابطه داشته وحس میکنم پرده ام پاره شده ازکجا باید مطمن بشه لطفا کمکم کنید خواهش میکنم

میثم
میثم
پاسخ به  نیلوفر
6 ماه قبل

تا وقتی بچه دار نشین پرده تون پاره نمی شه

علی
علی
پاسخ به  نیلوفر
6 ماه قبل

وقتی پردتون پاره بشه خون میاد خون اومد یا نه ؟

مهیار
مهیار
2 سال قبل

سلام خسته نباشین چه پمادی باید استفاده کنیم روی بینی تا بیماری اگزما درمان بشه

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  مهیار
2 سال قبل

با سلام … کرم هیدروکورتیزون مناسب میباشد.

دکمه بازگشت به بالا