رژیم خودسرانه؛ عوارض و خطراتی که در کمینتان هستند

گرفتن رژیم خودسرانه ‌ایده جذابی به نظر می‌رسد که بسیاری از افراد، با هدف کاهش وزن و تناسب‌اندام به آن فکر می‌کنند. اینکه بتوانید به‌تنهایی وزن کم کنید و بدون صرف هزینه، به اندام ایده‌آلتان برسید، واقعاً هم می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. اما چنین وسوسه‌ای، معمولاً نه‌تنها نتیجه مطلوبی برایتان ندارد، بلکه می‌تواند سلامتی‌تان را در معرض خطرات بسیار جدی قرار دهد. خطرات بالقوه‌ای که آسیب‌های ناشی از آن‌ها، در مقایسه با عوارض چاقی و اضافه‌وزن، به‌مراتب بیشتر است.

دو باور نادرست که به گرفتن رژیم خودسرانه منجر می‌شوند

افرادی که می‌خواهند خودشان به‌تنهایی، وزن کمک کنند، عوارض رژیم خودسرانه را جدی نمی‌گیرند. درواقع همه این افراد در ابتدای مسیر، معتقدند که رژیم غذایی خیلی خوبی انتخاب کرده‌اند و با اراده‌ای ظاهراً راسخ، اطمینان دارند که از آن نتیجه می‌گیرند. چنین باوری معمولاً از دو باور و طرز تفکر نادرست نشئت می‌گیرد.

عده‌ای از افراد، نسبت به جامعیت اطلاعاتشان درباره بایدونبایدهای تغذیه‌ای، مطمئن هستند و گمان می‌کنند با مرور رژیم‌های غذایی مختلف و مطالعه چند مقاله، راهکار حل مشکل را پیدا کرده‌اند! این افراد از این واقعیت که تجویز رژیم غذایی، به صلاحیت و تخصص علمی نیاز دارند، غافل هستند و همین ناآگاهی، می‌تواند عوارض و پیامدهای جدی و ناخوشایندی برای آن‌ها در پی داشته باشد.

 

 

دسته دوم، افرادی هستند که نتیجه‌گیریِ دیگران از یک رژیم غذایی خاص، آن‌ها را به گرفتن رژیم خودسرانه ترغیب می‌کند. قطعاً شما هم می‌شناسید افرادی را که توانسته‌اند با رعایت یک رژیم به‌خصوص، به وزن و تناسب‌اندام دلخواهشان برسند و از معجزه نسخه‌ای که از آن استفاده کرده‌اند، داستان‌ها بگویند. اراده و رویکرد یک فرد موفق، البته که می‌تواند الگوی مناسبی برای تبعیت باشد اما هرگز رژیم غذایی فرد دیگری را برای خودتان الگو قرار ندهید. اگر یک رژیم غذایی با فرض علمی بودن، نتیجه مطلوبی برای فرد دیگری به همراه داشته، دلیلی ندارد که برای شما هم همین‌طور باشد. شرایط جسمانی و سازوکار متابولیسمی افراد با یکدیگر بسیار متفاوت است و به همین علتِ ساده، نسخه موفقیت فرد دیگر در این زمینه، می‌تواند موجبات یک شکست تمام‌عیار را برای شما فراهم کند.

امیدواریم که شما به هیچ‌یک از دو گروه مذکور تعلق نداشته باشید و حتی اگر تا حالا به فکر گرفتن رژیم خودسرانه بودید، با مطالعه آنچه تا اینجا گفته شد، از تصمیمتان منصرف شده باشید. رژیم غذایی مناسب، برنامه‌ای اختصاصی است که با نظر یک پزشک متخصص تدوین می‌شود. چنین برنامه‌ای، علاوه بر آنکه شما را به اندام ایده‌آلتان می‌رساند، از بروز عوارض منفی رژیم غذایی خودسرانه ممانعت به عمل می‌آورد.

عوارض رژیم خودسرانه

مضرات رژیم خودسرانه

عوارض رژیم خودسرانه، الزاماً بلافاصله خودشان را نشان نمی‌دهند. به‌طورکلی، دو سناریوی متفاوت برای رژیم‌های غیرعلمی وجود دارد:

  • فرد از رعایت رژیم، نتیجه نمی‌گیرد و درنتیجه پس از مدتی آن را رها می‌کند.
  • فرد ظاهراً از رژیم، نتیجه می‌گیرد اما عوارض و آسیب‌های ناشی از گرفتن رژیم غذایی غیرعلمی، هم‌زمان با کاهش وزن یا کمی بعدتر، خودشان را نشان می‌دهند.

اینکه از یک رژیم خودسرانه و نامناسب، نتیجه نگیرید، بسیار بهتر از این است که آن رژیم غیرعلمی، در ظاهر برایتان نتیجه‌بخش باشد. چون در پس این موفقیت ظاهری، آسیب‌هایی پنهان را به جان خریده‌اید که در درازمدت، نه‌تنها باعث بازگشت چاقی و اضافه‌وزنتان می‌شوند، بلکه احتمالاً عملکرد طبیعی بخش‌های مختلف بدن را نیز دچار اختلال می‌کنند.

بگذارید به‌صراحت اعلام کنیم که رعایت یک رژیم غذایی خاص با هدف کاهش وزن و تناسب‌اندام، به‌هیچ‌عنوان شوخی نیست! این موضوع با مهم‌ترین و حساس‌ترین جنبه زندگی شما ارتباط دارد و به همین دلیل، هرگز نباید بدون مشاوره با یک فرد متخصص، در این راه پرمخاطره قدم بگذارید.

رژیم غذایی خودسرانه، پیامدها و عوارض منفی مختلفی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

چجور خودم رژیم بگیرم

مشکلات گوارشی

یکی از جدی‌ترین عوارض رژیم خودسرانه، دست‌و‌پنجه نرم کردن با مشکلات گوارشی جدی است. همه ما می‌دانیم که یکی از شروط کاهش وزن، کاهش کربوهیدرات دریافتی بدن است. اما مسئله اصلی این است که این کاهش باید چقدر باشد؟! کم کردن ناگهانی کربوهیدرات در رژیم خودسرانه به معنای محدودیت دریافت فیبر است چون بسیاری از مواد غذاییِ دارای کربوهیدرات مثل غلات، منبع مهمی برای دریافت فیبر هستند. کاهش ناگهانی این فیبر می‌تواند عوارضی مثل یبوست، اسهال و مشکلات بلندمدت و پایدار را برای سیستم گوارشی‌تان در پی داشته باشد.

افت سطح انرژی

رژیم گرفتن با متخصص تغذیه

کاهش کالری، یکی دیگر از شروط رسیدن به تناسب‌اندام است اما اگر این کاهش، غیراصولی باشد، می‌تواند به اُفت معنادار سطح انرژی‌تان بینجامد. خستگی، بی‌حالی و خواب‌آلودگی غیرعادی، دو عارضه رایج در رژیم خودسرانه محسوب می‌شوند. چنین حالاتی، درواقع سیگنال‌هایی از جانب سیستم متابولیسم هستند که نیاز بدنتان به کالری بیشتر را فریاد می‌کشند!

اختلالات غذایی و روانی

پیروی از رژیم خودسرانه حتی برای یک دوره محدود سی‌روزه هم می‌تواند منجر به شکل‌گیری رابطه نامناسب با مواد غذایی شود. رژیم‌های غیرعلمی، معمولاً غذاها را به دو گروه “خوب” یا “بد” تقسیم می‌کنند و این رویکرد دوقطبی، می‌تواند سیستم روانی را نیز تحت تأثیر قرار دهد. این روند گاهی باعث بروز اختلالات غذایی مثل آرتورکسیا (نوعی وسواس برای خوردن غذاهای سالم) می‌شود.

 

 

محاسبه کالری، یکی دیگر از اقدامات رایج در یک رژیم لاغری خودسرانه است که گاهی ظرف مدتی کوتاه به یک وسواس آزاردهنده تبدیل می‌شود. وسواسی که می‌تواند منشأ بروز بسیاری از مشکلات رفتاری و اجتماعی باشد.

مشکلات هورمونی

رژیم بدون پزشک

رژیم خودسرانه و کاهش غیرعلمی مواد غذایی موردنیاز، باعث ایجاد اختلالات جدی در فعالیت‌های هورمونی بدن می‌شود. مثلاً رژیم‌های خودسرانه‌ای که کربوهیدرات را به شکل غیراصولی در برنامه غذایی کاهش می‌دهند، می‌توانند سطح هورمون کورتیزول را افزایش دهند. هورمونی که افزایش آن باعث تشدید استرس و اضطراب می‌شود که این نیز متعاقباً بر روحیه، چرخه قاعدگی و کارکرد تیروئید تأثیر منفی می‌گذارد.

حذف یا کاهش چربی یکی دیگر از مواردی محسوب می‌شوند که اغلب رژیم‌های خودسرانه روی آن تأکید ویژه‌ای دارند. اما بد نیست بدانید که کاهش بیش‌ازحد چربی در برنامه غذایی، باعث اختلال در عملکرد سیستم غدد درون‌ریز می‌شود. چربی‌های سالمی مثل امگا ۳ و همین‌طور چربی‌های اشباع‌نشده نقشی اساسی در تولید هورمون‌های مهم بدن ایفا می‌کنند. هورمون‌هایی که با حفظ تعادل وضعیت، بدن را از حالت “بحران” دور نگه می‌دارند.

رژیم پذیرش ۲۴؛ پلی به مقصد تناسب‌اندام علمی و بدون عارضه

در این مطلب، ضمن آشنایی با مهم‌ترین عوارض رژیم خودسرانه، به اهمیت کمک گرفتن از یک پزشک متخصص برای کاهش وزن و تناسب‌اندام پی بردیم. رژیم‌های غیرعلمی، نه‌تنها معمولاً به نتیجه دلخواه نمی‌رسند بلکه با خالی کردن جیبتان، سلامتی‌تان را نیز به خطر می‌اندازند. بنابراین همین حالا و برای حفظ سلامتی‌تان، فکر گرفتن رژیم لاغری خودسرانه را کاملاً از سرتان بیرون کنید.

رژیم پذیرش ۲۴، مسیری درست، منطقی و مقرون‌به‌صرفه را برای کاهش وزن در مقابلتان قرار می‌دهد که از طریق آن می‌توانید، ضمن دسترسی به بهترین پزشک و متخصص تغذیه، یک رژیم غذایی مؤثر و درعین‌حال علمی و بی‌ضرر را برای دستیابی به تناسب‌اندام دلخواهتان در دستور کار قرار دهید.

همه چیز از اراده خودتان شروع می‌شود! پس اگر اراده لازم را در خودتان احساس می‌کنید، همین حالا با مراجعه به صفحه رژیم پذیرش ۲۴ و درخواست کمک از بهترین متخصصان تغذیه آسان، علمی و ارزان به اندام دلخواهتان برسید. همین الان خودتان را از عوارض رژیم خودسرانه نجات دهید.

۱/۵ (۱ نظر)

منبع
www.betterhealth.vic.gov.auwww.eatthis.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا