دیابت بارداری چیست؟ جلوگیری و درمان دیابت بارداری

روش‌های تشخیص دیابت در بارداری

دیابت در بارداری چیست؟

همانگونه که از اسم آن پیداست به دیابتی که خانم ها در دوران بارداری به آن دچار می شوند دیابت بارداری میگویند.
دیابت بارداری در حدود ۷ درصد از تمام بارداری ها را شامل میشود ، معمولاً در ۵ ما آخر بارداری پیش می آید. تقریباً به محض تولد کودک شما، این قندخون برای همیشه از بین می رود. با این حال ، اگر در همان دوره حاملگی شما درمان نشود دچار برخی عوارض خواهید شد.

دیابت بارداری نوعی دیابت است که بطور ناگهانی در دوران بارداری بروز می کند. در آمریکا از هر ۱۰۰ زن حامله، ۳ تا ۸ نفر به دیابت حاملگی دچار می شوند. دیابت، به معنی آن است که قند خون شما خیلی بالاتر از حد معمول است.
بدن شما گلوکز را برای تأمین انرژی مصرف می کند. ولی مقدار زیاد گلوکز در خون، می تواند بسیار مضر باشد.
تشخیص دیابت باردارى در ابتداى باردارى از بیمار یک آزماش خون گرفته میشود و همچنین در تمام زنان حامله بین هفته های ۲۴ و ۲۸ قند خون مجددا اندازه گیری می شود.
این کار معمولا در یک یا دو مرحله و با استفاده از محلول های قندی با غلظت های مختلف (۵۰، ۷۵ یا ۱۰۰ گرم) طبق نظر پزشک انجام میشود بالا بودن قند خون در ابتداى باردارى دلیل ابتلا به بیمارى دیابت نیست و به همین دلیل در هفته ٢۴ تا ٢٨ مجددا قند خون انجام میشود عوامل خطر ابتلا به دیابت باردارى دیابت بارداری اغلب بدون علامت است .
عوامل خطر ابتلا به دیابت بارداری:
۱: سن بیش از ۲۵ سال
۲: اضافه وزن و چاقی
۳: سابقه دیابت نوع ۲ در افراد درجه اول خانواده
۴: قرار داشتن میزان قند خون درفاز پیش دیابت قبل از بارداری (بالاتر از ۱۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر)
۵: داشتن سابقه دیابت بارداری در حاملگی قبلی
۶: تولد نوزاد با وزن ۴ کیلو گرم و یا بیشتر
۷: سابقه تولد نوزاد مرده
عوارض دیابت بارداری: این عوارض را می توان تحت دو گروه عوارض مادری و جنینی مورد بررسی قرار داد:
عوارض مادری: بالا رفتن فشارخون (مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی)، پاره شدن نابهنگام کیسه آب و زایمان زودرس و عفونت های ادرارى در نیمه دوم بارداری عوارض جنینی: رشد زیاد از حد جنین (ماکروزومی)، سخت شدن زایمان بعلت درشتی جنین، افت قندخون یا کلسیم نوزاد گردد.
کنترل مناسب قند خون حین بارداری منجر به کاهش احتمال عوارض فوق می شود.
درمان دیابت بارداری: عدم کنترل دیابت بارداری می تواند روی رشد و نمو جنین در طی حاملگی اثر داشته باشد کنترل دیابت بارداری یعنی انجام اقدامات لازم برای نگهداری قند خون خود در محدوده طبیعی این کار توسط:
۱: برنامه غذایی تحت نظر کارشناس تغذیه
۲: ورزش های مناسب درصورت عدم وجود محدودیت
۳: و در صورت نرسیدن به اهداف درمانی استفاده از داروهای تزریقی (انسولین ) یا داروهای خوراکی مانند متفورمین در موارد خفیف و هفته های انتهایی بارداری
۴: پایش مرتب قندخون توسط گلوکومتر و ثبت آن در جداول مناسب برای مو ثر بودن درمان

خانم دکتر فاطمه فروتن متخصص زنان و زایمان پذیرش۲۴

 

عوامل ابتلا به دیابت بارداری

  1. هورمون‌های بارداری باعث می شوند بدن در برابر عملکرد انسولین ( هورمونی که توسط لوزالمعده ساخته می شود و بدن شما را در استفاده از سوخت های تأمین شده توسط غذا ، مقاوم کند) مقاوم باشد.
    کربوهیدرات هایی که می خورید سوختی به نام گلوکز (قند موجود در خون که مغز ، قلب ، بافت ها و عضلات شما را تغذیه می کند) به بدن شما می رسانند.
    گلوکز سوخت مهمی برای رشد جنین شماست. در دیابت حاملگی ، انسولین قادر به انتقال موثر گلوکز به سلولهای مورد نیاز آن نیست. در نتیجه ، گلوکز در خون جمع می شود و باعث افزایش سطح قند خون می شود.
  2. بارداری می تواند نحوه استفاده از گلوکز در بدن زنان را تغییر دهد که می تواند دیابت را بدتر کند یا منجر به دیابت حاملگی شود برخی از زنان قبل از بارداری به دیابت مبتلا هستند به این دیابت، دیابت پیش قاعده گفته می شود.
    زنان دیگر ممکن است به نوعی دیابت مبتلا شوند که فقط در بارداری اتفاق می افتد که دیابت بارداری نام دارد.

علائم وجود دیابت بارداری 

طبعا خانم هایی که سابقه دیابت قبلی دارند بیشتر از سایرین مستعد دیابت بارداری هستند. سردرد و تشنگی در رتبه اول علائم هستند و در ادامه احساس پر بودن مثانه زیاد و بیرون روی ادراری از نشانه های آن است.

تار بودن چشمان و نداشتن تمرکز کافی بر روی مسائل پیرامون موارد دیگر هستند. به علاوه اینها مواردی همچون ضعف و خستگی در بارداری بدخلقی کردن و حوصله نداشتن و زود رنجی بدن نیز میتواند علت های دیابت و دیابت بارداری باشند.

حتی اگر در حین درمان دیابت هستید و داروی خود را در زمان مناسب مصرف نمی کنید و به طور نامنظم غذا میخورید و فعالیت بدنی و ورزشی تان کم است این احتمال وجود دارد که به هیپرگلیسمی و قند خون مبتلا شده باشید و در ادامه به مصرف انسولین نیازمند شوید.

از طریق وب سایت یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، می‌توانید از پزشکان آنلاین زنان و زایمان مشاوره آنلاین بارداری بگیرید.پزشکان به تمامی سوالات شما در زمینه بارداری و دیابت بارداری پاسخ خواهند داد.

دیابت در بارداری

عوارض دیابت بارداری

عوارض احتمالی عبارتند از: نیاز به تزریق انسولین بیشتر سطح بسیار پایین گلوکز خون که در صورت عدم درمان می تواند زندگی را تهدید کند. کتواسیدوز ناشی از مقادیر بالای گلوکز خون ، که در صورت عدم درمان ممکن است تهدید کننده زندگی نیز باشد. زنان مبتلا به دیابت بارداری بیشتر در سنین پایین به دیابت نوع ۲ مبتلا می شوند. همچنین احتمال دارد که با بارداری دیگری به دیابت بارداری مبتلا شوند. اگر به دیابت بارداری مبتلا هستید ، باید چند ماه پس از تولد کودک و هر ۳ سال پس از آن آزمایش کنید.

  1. وزن زیاد هنگام تولد

 قرار گرفتن در معرض سطح قند بالاتر از جریان خون مادر می تواند باعث بزرگتر شدن کودک و وزن زیاد هنگام تولد شود. لوزالمعده کودک در پاسخ به گلوکز بالاتر انسولین اضافی تولید می کند که نتیجه آن ذخیره چربی اضافی در کودک و بزرگتر شدن آن است. یک کودک بزرگتر می تواند زایمان را برای مادر و کودک پیچیده تر کند.

  1. کلیه ها ، و سیستم هضم

ماکروزومی این اصطلاحی برای کودک است که بسیار بزرگتر از حد طبیعی است. تمام مواد مغذی کودک به طور مستقیم از خون مادر تأمین می شود. اگر خون مادر بیش از حد قند داشته باشد ، لوزالمعده کودک برای استفاده از این گلوکز انسولین بیشتری تولید می کند.

این امر باعث تشکیل چربی شده و کودک بسیار بزرگ می شود.آسیب دیدگی هنگام تولد. آسیب دیدگی هنگام تولد ممکن است به دلیل بزرگ بودن و سختی تولد کودک باشد.

  1. افت قند خون

نوزاد ممکن است بلافاصله پس از زایمان میزان گلوکز خون کمی داشته باشد. این مشکل در صورتی بروز می کند که مدت زمان طولانی گلوکز خون مادر زیاد باشد. این منجر به انسولین زیادی در خون کودک می شود. پس از زایمان ، کودک همچنان سطح انسولین بالایی دارد ، اما دیگر گلوکز از مادر ندارد. این امر باعث می شود که سطح گلوکز خون نوزاد تازه متولد شده بسیار کم شود.

سطح گلوکز خون کودک پس از تولد بررسی می شود. اگر سطح آن خیلی پایین باشد ، کودک ممکن است در IV تزریق گلوکز کند اگرچه این موقتی است و پرستاران و پزشکانی که از نوزاد شما مراقبت می کنند کودک شما را با دقت تحت نظر می گیرند و هر قسمت از قند خون پایین را که رخ می دهد ، درمان می کنند.

  1. مشکل تنفس (ناراحتی تنفسی)

انسولین زیاد یا گلوکز بیش از حد در سیستم کودک ممکن است از رشد کامل ریه ها جلوگیری کند. این می تواند باعث مشکلات تنفسی در نوزادان شود. این احتمال بیشتر در نوزادانی است که قبل از هفته ۳۷ بارداری متولد می شوند.

گفت و گو درباره دیابت بارداری با متخصصان آنلاین بارداری

پیشگیری از دیابت بارداری

برای پیشگیری باید بدانید بیشتر خانم هایی که قند خون آنها به خوبی کنترل شده است ، نوزادان سالم را بدون هیچ گونه عارضه ای تحویل می دهند. هدف از درمان این است که قند خون شما در حد طبیعی باشد.

نمی توان از همه انواع دیابت جلوگیری کرد. دیابت نوع ۱ معمولاً از جوانی شروع می شود. با کاهش وزن ممکن است از دیابت نوع ۲ جلوگیری شود. همچنین انتخاب مواد غذایی سالم و ورزش می تواند از دیابت نوع ۲ جلوگیری کند. زنان مبتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲ در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی در دوران بارداری هستند.

برای کاهش خطر ، آنها باید از پایان سه ماهه اول بارداری تا زمان تولد کودک با دوز پایین آسپرین (۶۰ تا ۱۵۰ میلی گرم در روز) استفاده کنند. روش های پیشگیری را در ادامه توضیح میدهیم، آزمایش و نظارت ویژه بر روی نوزاد ممکن است برای بیماران دیابتی باردار ، به ویژه کسانی که انسولین مصرف می کنند این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

شمارش حرکات جنین

بیشتر مادر ها از لگد زدن جنین داخل شکم خود لذت میبرند و به طور سنتی آن را سلامت نوزاد تلقی میکنند ، امروزه همین جنب و جوش های شیطنت آمیز جنین به علمی تبدیل شده که با استفاد از آن میتوان به مقدار قند استفاده شده نوزاد از بدن مادر و کمبود آن پی برد.

   سونوگرافی

بیشتر مردم با آزمایش سونوگرافی آشنایی دارند در هنگام بارداری خانم‌ها میبایست مرتبا از همان ابتدا که تست بارداری مثبت اعلام شد به سونو گرافی و تصویر برداری از اندام های داخلی خونی و عروقی خود اقدام کنند، در این دوران با چک کردن چند باره میتوان واکنش های بدنی را دید و با تست های مختلف ابتلا یا عدم به قند خون را بررسی کرد.

نوزاد یک مادر دیابتی ممکن است از طریق واژن یا با سزارین زایمان شود این تصمیم با خود شماست برای اتخاذ آن میتواید با افراد متخصص این حوزه هم مشورت کنید. ممکن است بعد از مراجعه به متخصص زنان و زایمان آنلاین شما را به گرفتن چند آزمایش دعوت کند.
از طریق برخی از این آزمایش ها ریه های نوزاد و حتی مادر مورد سنجش قرار میگیرند . اگر ریه های نوزاد به خوبی رشد کرده باشند عمل سزارین میتواند صورت بگیرد.
شما می‌‌توانید به صورت ۲۴ساعته، و آنلاین در هرزمان و هرمکان با دکتر آنلاین بارداری و یا دکتر آنلاین دیابت تلفنی و متنی صحبت کنید. و از ایشان مشاوره آنلاین پزشکی بگیرید.

دیابت شدید در بارداری

مشاوره آنلاین بارداری

راه های درمان دیابت بارداری

برای اینکه بدانید چرا آزمایش یا روش خاصی توصیه شده و نتایج ممکن است به چه معنا باشد ابتدا می بایست پیش بینی کنید که در صورت عدم استفاده از دارو یا انجام آزمایش یا روش ، چه اتفاقی برای شما می افتد. اگر قرار ملاقات بعدی دارید ، تاریخ ، زمان و هدف آن دیدار را یادداشت کنید. و در صورت داشتن هرگونه سوالی که برای شما ایجاد دغدغه میکند با پزشک خود مشورت کنید.

  • اصلاح رژیم غذایی

اولین قدم در درمان دیابت بارداری اصلاح رژیم غذایی برای کمک به حفظ سطح قند خون در حد طبیعی است. بهتر است برای تهیه یک برنامه غذایی سفارشی برای کمک به شما در مدیریت قند خون ، با یک متخصص تغذیه ثبت شده ملاقات کنید. همچنین می توانید در مورد توصیه های رژیم غذایی برای دیابت بارداری مطالعه کنید. برخی اصول اصلی رژیم غذایی که باید رعایت کنید عبارت اند از:

  • مصرف قند را کاهش دهید

در ادامه بارداری خود از خوردن خوراکی های شیرین مانند شیرینی و شکلات و آبنبات خود داری کنید همچنین از خورد آب میوه های فرآوری شده ی حاوی قند و خصوصا نوشابه ها اکیدا خودداری کنید. در دوران بارداری می بایست از میوه استفاده شود ام در صورت مستعد بودن دیابت بارداری باید رد خوردن میوه های طبیعی هم که قند دارند دست نگه دارید و حدالامکان به اندازه ای مصرف کنید که وعده های کوچک استفاده شده تنها نیاز بدن را تامین کنند.

  • کربوهیدرات به اندازه کافی

از آنجا که کربوهیدرات برای مادر و جنین ضروری است و از اهمیت برخوردار هستند باید به قدر کافی مصرف شوند. کربوهیدرات ها بیشتر در غلاتی مانند برنج و گندم و نان های حاصل از آن ها یافت میشوند ، فرآورده های لبنی ماست و شیر و غیره در درجه بعدی هستند و قبل از آن میتوان به سیب زمینی و لوبیا اشاره کرد همچنین در برخی از سبزیجات نیز کربوهیدرات یافت می شوند.
کربوهیدرات در دستگاه گوارش به گلوکز تجزیه خواهد شد. خوردن غذاهای کربوهیدرات دار در هر وعده غذایی بسیار مهم است ، اما در خوردن غذا زیاده روی نکنید.

  • سهم های کم حجم بخورید

خوردن سه وعده غذایی کمتر و سه یا چهار میان وعده بین وعده های غذایی می تواند بدون بالا بردن قند خون به اهداف رژیم بارداری خود برسید. غذاهای حاوی کربوهیدرات و گلوکز را که در طول روز مصرف می کنید جدا کنید.
کاهش اندازه بخشی از غذاهای کربوهیدرات خورده شده در یک جلسه به این معنی است که شما برای تأمین نیازهای مغذی بارداری خود باید مرتباً غذا بخورید.

  • نظارت بر قند خون

تنها راه برای دانستن اینکه دیابت بارداری به درستی کنترل می شود ، بررسی مکرر قند خون است. به شما آموزش داده می شود. استفاده از دستگاه اندازه گیری قند خون خانگی. شما باید حداقل چهار بار در روز قند خون خود را بررسی کنید ، یا طبق دستور پزشک انجام دهید. قند خون ناشتای خود را صبح اول قبل از خوردن و خوردن و نوشیدن بررسی کنید.
همچنین یک ساعت پس از شروع خوردن سه وعده اصلی غذایی: صبحانه ، ناهار و شام ، قند خون خود را بررسی کنید. از نظر سطح قند خون هدف با پزشک خود مشورت کنید.

درمان دیابت بارداری

درمان دیابت در بارداری به نوع علائم آن ، سن شما و سلامت عمومی تان و شدت بیمار بستگی دارد. و بر حفظ سطح گلوکز خون در محدوده طبیعی متمرکز است. برای درمان چیزی که ملموس تر از همه است رژیم غذایی دقیق و نوشیدنی های کربوهیدرات دار و بعد از آن ورزش کردن برای سوزاندن قند های جمع شده در خون و بدن است، نظارت بر قند خون، تزریق انسولین، داروهای خوراکی برای کاهش قند خون راه های دیگر درمانی این بیماری هستند .

هنگام ابتلا به دیابت بارداری به راحتی و با اصلاح رژیم غذایی قادر به کنترل قند خون خود هستند. شما باید تا زمان تولد کودک خود از دستورالعمل های رژیم استفاده کنید. پس از زایمان ، بیشتر خانم ها قادرند عادات غذایی خود را از سر بگیرند. دیابت بارداری در توانایی شما در شیردهی کودک تداخل ندارد.برای حدود ۳۰ درصد از زنانی که به دیابت بارداری مبتلا می شوند ، رعایت رژیم غذایی برای کنترل قند خون کافی نیست و آنها باید انسولین مصرف کنند.
انسولین در دوران بارداری بی خطر است. اگر انسولین مصرف می کنید ، همچنان باید رژیم غذایی تجویز شده را کنترل کرده و سطح قند خون خود را کنترل کنید.

 مراقبت بعد از تولد

پس از تولد کودک ، قند خون شما بررسی می شود تا از طبیعی بودن آن اطمینان حاصل شود. همانطور که گفته شد خوشبختانه پس از تولد کودک شما تقریباً برای همیشه دیابت بارداری از بین می رود. اگر قند خون شما به حالت طبیعی برنگردد. ممکن است به این معنی باشد که شما قبل از بارداری دیابت داشته اید.
مهمترین نکته ای که باید بخاطر بسپارید این است که قبل از باردار شدن مجدد قند خون خود را بررسی کنید. زنانی که به دیابت بارداری مبتلا شده اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند. زنانی که قبل از بارداری دیابت داشتند بیشتر در معرض خطر عوارض بارداری هستند.
افزایش قند خون مادران در طی ۱۲ هفته اول بارداری ، هنگامی که سیستم های اصلی ارگان در حال رشد هستند ، خطرات جنین را افزایش می دهد. زنان دیابتی با عادی سازی قند خون قبل از بارداری می توانند به بهبود شانس داشتن یک کودک سالم کمک کنند.

شما می‌‌توانید به صورت ۲۴ساعته، و آنلاین در هرزمان و هرمکان با دکتر انلاین بارداری  تلفنی و متنی صحبت کنید.و از ایشان مشاوره ببگیرید.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی در زمینه دیابت و مسائل مربوط به آن، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان متخصص زنان و زایمان پذیرش ۲۴، به سوالات شما در سریعترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.
  • لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم تر داشته باشیم.

مشاوره آنلاین بارداری درباره ی دیابت بارداری

۱/۵ (۱ نظر)

منبع
Gestational Diabetes

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا