همه آنچه باید درباره رژیم کتوژنیک بدانید

واقعا رژیم کتوژنیک چیست؟ رژیم کتوژنیک (یا همان رژیم کتو) یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات، پرچرب و با میزان متوسطی از پروتئین است که از نظر بسیاری از متخصصان فواید زیادی برای سلامتی دارد. در سال ۱۹۱۱ جمعی از پزشکان از این رژیم غذایی برای کنترل تشنج بیماران مبتلا به بیماری صرع استفاده می‌کردند که امروزه نیز تحقیقات، نتایج خوبی به تایید این نظریه بدست آورده‌اند.

کاهش مصرف کربوهیدرات، بدن را در وضعیت متابولیکی به نام کتوزیس قرار می‌دهد که در آن چربی‎های حاصل از رژیم غذایی و تجمع‌یافته در بدن شما به جای کربوهیدرات برای دریافت انرژی سوزانده می‌شوند. در نتیجه تسریع نتیجه‌بخشی در روند چربی‌سوزی بدن رخ می‌دهد. به همین دلیل، بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که این نوع رژیم غذایی می‌تواند به شما در کاهش وزن و بهبود سلامتی کمک کند.

رژیم کتوژنیک حتی فوایدی برای کنترل بیماری‌های دیابت، سرطان، صرع و آلزایمر دارد. با وجود اینکه گرفتن این نوع رژیم برای بسیاری بی‌خطر است؛ اما افرادی که داروهای مربوط به دیابت، کاهش فشار خون و بیماری‌های قلبی مصرف می‌کنند و یا مادران شیرده، باید تحت نظر پزشک آن را اجرایی کنند. چرا که ممکن است با عوارض جبران‌ناپذیری مواجه شوند. بنابراین حتما پیش از شروع رژیم با پزشکان متخصص تغذیه مشورت کنید.

در این مطلب نیز به هر آنچه که باید درباره رژیم کتوژنیک بدانید اشاره شده است. پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر اقدامی، تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید!

علت نامگذاری رژیم کتوژنیک

دلیل نامگذاری رژیم کتوژنیک
رژیم کتوژنیک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب محسوب می‌شود.

رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است که شباهت‌های زیادی با رژیم‌های اتکینز (Atkins) و کم کربوهیدرات دارد. این رژیم به این دلیل نامگذاری شده است که با کاهش کربوهیدرات بدن شما را به وضعیت متابولیکی به نام “کتوزیس” سوق می‌دهد و باعث می‌شود بدن مولکول‌های سوخت کوچکی به نام “کتون” تولید کند.

کتون‌ها یک منبع سوخت جایگزین برای بدن شما هستند که می‌توانند در صورت کمبود قند خون (گلوکز) مورد استفاده قرار بگیرند. در واقع وقتی کربوهیدرات یا کالری بسیار کمی مصرف می‌کنید؛ کبد شما چربی‌های کتون را تولید می‌کند. سپس این کتون‌ها به عنوان منبع سوخت در بدن بخصوص برای مغز عمل می‌کنند. مغز عضوی گرسنه است که هر روز انرژی زیادی مصرف می‌کند و نمی‌تواند مستقیماً چربی‌های عادی را استفاده کند. بلکه فقط می‌تواند با گلوکز یا چربی‌های کتون انرژی لازم را بدست بیاورد.

رژیم‌های کتوژنیک می‌توانند باعث کاهش قابل توجه قند خون و سطح انسولین شوند. این مساله همراه با افزایش کتون‌ها، دارای برخی از مزایای سلامتی است. وقتی سطح انسولین بسیار کم می‌شود، چربی‌سوزی می‌تواند به طرز چشمگیری افزایش یابد. چرا که در نبود کربوهیدرات، دسترسی به ذخایر چربی برای سوزاندن آن‌ها آسان‌تر می‌شود.

از وضعیت متابولیکی “کتوزیس” بدن بیشتر بدانید

کتوزیس یک وضعیت متابولیکی است که در آن بدن شما به جای کربوهیدرات از چربی به عنوان سوخت استفاده می‌کند. این حالت هنگامی اتفاق می‌افتد که میزان کربوهیدرات مصرفی خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید و میزان مصرف گلوکز (قند) بدن را که منبع اصلی انرژی سلول‌ها است، محدود کنید.

بنابراین پیروی از رژیم کتوژنیک موثرترین راه برای مجبور کردن بدن به آغاز حالت کتوزیس است. شرایطی مثل مصرف روزانه فقط ۲۰ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات و در کنار آن خوردن مواد غذایی چربی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، آجیل و روغن‌های سالم تا لحظه سیر شدن!

همچنین مهم است که میزان پروتئین مصرفی خود را تعدیل کنید. چرا که در صورت مصرف زیاد پروتئین، می‌تواند به گلوکز تبدیل شود و ممکن است سرعت انتقال شما به وضعیت متابولیکی کتوزیس را کاهش دهد. روزه‌داری متناوب نیز می‌تواند به شما کمک کند تا سریعتر وارد حالت کتوزیس شوید. به شکلی که برای ۱۶ ساعت از روز هیچ غذایی نخورید و فقط در ۸ ساعت باقیمانده امکان خوردن غذا داشته باشید.

معمولا متخصصان تغذیه با تجویز آزمایش خون، ادرار و تنفس از میزان کتون تولید شده در بدن شما آگاه می‌شوند و تشخیص می‌دهند که وارد وضعیت متابولیکی کتوزیس شده‌اید یا خیر. البته توجه به علائم ساده‌ای مانند افزایش تشنگی، خشکی دهان، تکرر ادرار، کاهش گرسنگی یا اشتها و بوی بد دهان (بویی مشابه بوی استون) نیز در تشخیص صحیح موثر است.

میخوام رژیم بگیرم

انواع مختلف رژیم‌های کتوژنیک

انواع رژیم کتوژنیک
رژیم کتوژنیک در ۴ دسته مختلف جای می‌گیرد

 در حال حاضر انواع مختلفی از رژیم کتوژنیک با توجه به شرایط بالینی افراد مختلف وجود دارد:

رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD)

یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بسیار کم، پروتئین متوسط ​​و چرب زیاد؛ نسبت‌هایی مانند ۷۰٪ چربی، ۲۰٪ پروتئین و فقط ۱۰٪ کربوهیدرات!

رژیم کتوژنیک دوره‌ای (CKD)

در این نوع رژیم غذایی، دوره‌هایی با مصرف کربوهیدرات بالاتر در نظر گرفته شده است. مثلا ۵ روز با رژیم کتوژنیک و ۲ روز بعد با رژیم غذایی دارای کربوهیدرات بالا.

رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD)

این نوع رژیم به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید در نزدیک تمرینات ورزشی به کربوهیدرات مصرفی خود مقداری اضافه کنید.

رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا

شبیه به یک رژیم استاندارد کتوژنیک است؛ اما پروتئین بیشتری در آن گنجانده شده است. غالباً به نسبت‌هایی مانند ۶۰٪ چربی ، ۳۵٪ پروتئین و ۵٪ کربوهیدرات!

تا به امروز بیشتر در مورد رژیم‌های کتوژنیک نوع ۱ و ۴ مطالعات صورت گرفته است. اصولا از دو نوع رژیم بعدی به صورت تخصصی و تحت نظر متخصص تغذیه برای بدنسازان یا ورزشکاران استفاده می‌شود.

مزایای رژیم کتوژنیک

مزایای گرفتن رژیم کتوژنیک
رژیم کم کربوهیدرات کربو مزایای زیادی را در خود جای داده است

طبق تجربه، رژیم کتوژنیک یک روش موثر و کارآمد برای کاهش وزن و کاهش فاکتورهای خطر بیماری‌های مختلف است. در واقع، تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که رژیم کتوژنیک می‌تواند به اندازه رژیم‌های کم چربی در کاهش وزن موثر باشد. علاوه بر این، در این نوع رژیم غذایی نیازی به شمردن و پیگیری کالری مصرفی روزانه نیست.

بررسی ۱۳ مطالعه نشان داد که رژیم کتوژنیک نسبت به رژیم‌های کم چربی، در کاهش وزن موثرتر است و افرادی که رژیم کتو را دنبال کردند به طور متوسط ​​۲ پوند (۰.۹ کیلوگرم) بیشتر از افرادی که رژیم کم چربی داشتند؛ از دست دادند. علاوه بر این، می‌تواند منجر به کاهش سطح فشار خون دیاستولیک و تری گلیسیرید نیز شود.

مطالعه دیگری در ۳۴ فرد مسن نشان داد که افرادی که به مدت ۸ هفته رژیم کتوژنیک را دنبال کردند، تقریباً ۵ برابر بیشتر از کسانی که رژیم کم چربی داشتند؛ توده‌های چربی ذخیره شده در بدن را از دست دادند. از نظر محققین ممکن است افزایش کتون‌ها با کاهش سطح قند خون و بهبود حساسیت سلول‌ها نسبت به انسولین، در این مساله نقشی اساسی داشته باشد.

بنابراین بیماری دیابت که با تغییر در متابولیسم بدن، افزایش سطح قند خون و اختلال در عملکرد انسولین همراه است؛ احتمالا با رژیم کتوژنیک قابل کنترل است.

 بسیاری از پزشکان معتقد هستند که رژیم کتوژنیک می‌تواند به شما در از دست دادن چربی اضافی که ارتباط نزدیکی با بروز دیابت نوع ۲، حالت پیش‌دیابت و سندرم متابولیک دارد؛ کمک کند. یک مطالعه معتبر سال‌ها قبل نشان داد که رژیم کتوژنیک می‌تواند حساسیت بدن به انسولین را تا ۷۵ درصد بهبود بخشد.

مطالعه کوچک دیگری در زنان مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد که پیروی از یک رژیم کتوژنیک به مدت ۹۰ روز، توانسته به طور قابل توجهی سطح هموگلوبین A1C را کاهش دهد (اصولا سطح هموگلوبین A1C نشانه‌ای از میزان قند مصرفی سه ماهه گذشته هر فرد است).

دریافت رژیم آنلاین

مطالعه دیگر بر روی ۳۴۹ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ نشان داد؛ کسانی که رژیم کتوژنیک را دنبال کردند به طور متوسط ​​در طی یک دوره ۲ ساله ۲۶.۲ پوند (۱۱.۹ کیلوگرم) از دست دادند. با توجه به اینکه وزن بالا یکی از فاکتورهای اساسی بروز و پیشرفت دیابت نوع ۲ است؛ این گروه توانستند با کاهش وزن دوز برخی از داروهای مربوط به دیابت خود را کاهش دهند. طبق تحقیقات انجام شده، از دیگر مزایای رژیم کتوژنیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رژیم کتوژنیک می‌تواند به بهبود فاکتورهای خطر بروز بیماری‌های قلبی مانند چربی بدن بالا، کاهش سطح کلسترول HDL (خوب)، افزایش فشار خون و قند خون کمک کند.
  • در حال حاضر اثرات این نوع رژیم غذایی به عنوان یک روش درمانی مکمل سرطان برای کاهش سرعت رشد تومورها در حال بررسی است.
  • تحقیقات نشان داده است که رژیم کتوژنیک می‌تواند باعث کاهش قابل توجه حملات در کودکان مبتلا به صرع شود.
  • رژیم کتو ممکن است به کاهش علائم بیماری آلزایمر کمک کند و روند پیشرفت آن را آهسته کند.
  • مطالعه‌ای نشان داده است که این رژیم غذایی به بهبود علائم بیماری پارکینسون کمک می‌کند.
  • با توجه به اینکه رژیم کتوژنیک می‌تواند به کاهش سطح انسولین کمک کند؛ این مساله می‌تواند در بهبود سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نقش داشته باشد.
  • حتی برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم کتو می‌تواند به روند بهبود مغز پس از آسیب‌ کمک کند.

قابل ذکر است که برای اثبات بعضی از این موارد، به انجام تحقیقات انسانی بیشتری نیاز است!

معایب، عوارض جانبی و خطرات رژیم کتوژنیک

عوارض رژیم کتوژنیک چیست
افزایش گرسنگی و مشکلات خواب از شایع‌ترین مشکلات رژیم کتوژنیک محسوب می‌شوند.

اگرچه رژیم کتوژنیک برای اکثر افراد سالم بی‌خطر است، اما ممکن است با برخی از عوارض جانبی اولیه همراه باشد که از آن با عنوان “آنفولانزای کتو” یاد می‌شود. خوشبختانه به گفته بسیاری از افراد، این عوارض طی چند روز اول برطرف می‌شوند. از علائم اصلی آنفولانزای کتو می‌توان به اسهال، یبوست و استفراغ اشاره کرد. در کنار این‌ها، علائم دیگری که معمولا کمتر شایع هستند عبارتند از:

  • کمبود انرژی و عملکرد ذهنی ضعیف
  • افزایش گرسنگی
  • مشکلات خواب
  • حالت تهوع
  • ناراحتی گوارشی
  • کاهش قدرت عملکرد ورزشی

برای به حداقل رساندن این عوارض، می‌توانید طی چند هفته اول کمی بیشتر کربوهیدرات مصرف کنید و به مرور میزان آن را نزدیک به صفر برسانید. در این مدت بدن نیز یاد می‌گیرد که چربی بیشتری نسبت به قبل از رژیم بسوزاند. رژیم کتوژنیک همچنین می‌تواند تعادل آب و مواد معدنی بدن را به هم بزند. بنابراین افزودن نمک اضافی به وعده‌های غذایی یا مصرف مکمل‌های معدنی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

حتما در مورد نیازهای تغذیه‌ای خود در طی رژیم با پزشک متخصص تغذیه خود یا یکی از پزشکان حاضر در پذیرش ۲۴ صحبت کنید. از ابتدای رژیم به حدی غذا بخورید که سیر شوید و از محدود کردن بیش از حد کالری مصرفی خود خودداری کنید. چرا که رژیم کتوژنیک معمولاً بدون نیاز به محدود کردن عمدی کالری روزانه، باعث کاهش وزن می‌شود.

خطرات احتمالی رژیم کتوژنیک

خطرات احتمالی گرفتن رژیم کتوژنیک
وجود چربی اضافی در کبد و سنگ کلیه از جمله خطرات احتمالی این رژیم محسوب می‌شوند.

ماندن در رژیم کتو برای مدت طولانی، ممکن است تأثیرات منفی داشته باشد. خطراتی مانند:

  • سطح کم پروتئین خون
  • چربی اضافی در کبد
  • سنگ کلیه
  • کمبود ریز مغذی‌ها

از نظر پزشکان کسانی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند و نوعی دارو به نام مهارکننده‌های انتقال‌دهنده همزمان سدیم-گلوکز ۲ (SGLT2) را مصرف می‌کنند؛ در صورتی‌که رژیم کتو بگیرند، احتمال بروز وضعیت خطرناک کتواسیدوز دیابتی در آن‌ها بالا است. وضعیتی که در اثر افزایش تجمع کتون‌ها در خون و اسیدیته آن، فرد به کما می‌رود. بنابراین باید با احتیاط بیشتری و تحت نظر پزشک به سراغ رژیم کتو رفت!

برنامه رژیم آنلاین میخوام

مواد غذایی که می‌توانید در طی رژیم کتوژنیک مصرف کنید

در طی رژیم کتوژنیک، شما باید اکثر وعده‌های غذایی خود را بر اساس مواد غذایی زیر تهیه کنید:

  • انواع گوشت قرمز، مرغ و بوقلمون، استیک، ژامبون، سوسیس
  • ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی قزل آلا و ماهی تن
  • روغن‌های سالم مانند روغن زیتون بسیار بکر، روغن نارگیل و روغن آووکادو
  • انواع تخم مرغ بخصوص موارد غنی شده با امگا ۳
  • کره حیوانی یا گیاهی و خامه
  • پنیرهای فرآوری نشده مانند تبریزی، چدار و موزارلا
  • انواع آجیل و دانه‌های گیاهی مانند بادام، گردو، تخمه کدو، تخم کتان
  • میوه و سبزیجات کم کربوهیدرات مانند آووکادو، سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی، پیاز و فلفل
  • چاشنی‌ها و ادویه‌ها

مواد غذایی که نمی‌توانید در طی رژیم کتوژنیک مصرف کنید

مواد غذایی مجاز کتوژنیک
مانند هر رژیم دیگری، در رژیم کتو نیز مصرف برخی مواد غذایی ممنوع است

در طی رژیم کتوژنیک باید از هر ماده غذایی که سرشار از کربوهیدرات باشد اجتناب کنید. مواردی مانند:

  • میان‌وعده‌های شیرینی مانند نوشابه، آب میوه، اسموتی، کیک، بستنی، آب نبات و غیره
  • محصولات بر پایه گندم مانند برنج، ماکارونی، غلات و غیره
  • همه میوه‌ها به جز بعضی از توت‌ها مثل توت فرنگی
  • لوبیا یا حبوبات مانند نخود فرنگی، عدس و نخود
  • سیب زمینی، سیب زمینی شیرین و هویج
  • محصولات کم چرب یا رژیمی مانند سس مایونز کم چرب، سس گوجه فرنگی و سس باربیکیو
  • چربی‌های ناسالم و روغن‌های گیاهی فرآوری شده
  • آبجو، شراب و مشروبات الکلی
  • غذاهای رژیمی بدون شکر مانند آب نبات‌های بدون قند، پودینگ، شیرین‌کننده‌ها و دسرها

برنامه رژیمی آنلاین پذیرش۲۴

یک نمونه ساده از برنامه غذایی رژیم کتوژنیک به مدت یک هفته

نمونه برنامه غذایی کتوژنیک
نمونه رژیم غذایی کتوژنیک را در ادامه می‌خوانید

در اینجا قصد داریم شما را با یک نمونه از برنامه غذایی رژیم کتو آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید!

شنبه

صبحانه: کلوچه‌های گیاهی و تخم مرغ با گوجه فرنگی

ناهار: سالاد مرغ با روغن زیتون، پنیر فتا، زیتون و یک سالاد کاهو

شام: ماهی سالمون با مارچوبه که در کره پخته شده است.

یکشنبه

صبحانه: املت تخم مرغ با گوجه فرنگی، ریحان و مینی اسفناج

ناهار: شیر بادام، کره بادام زمینی، اسفناج، پودر کاکائو و میلک شیک همراه با یک عدد توت فرنگی خرد شده

شام: شامی کبابی با سس سالسا (ترکیب گوجه فرنگی، پیاز، فلفل قرمز تند و ادویه و نمک)

دوشنبه

صبحانه: پودینگ دانه چیا با شیر نارگیل و توت سیاه

ناهار: سالاد میگو و آووکادو

شام: تکه‌های گوشت قرمز پخته شده با پنیر پارمسان، کلم بروکلی و سالاد

سه شنبه

صبحانه: املت با آووکادو، سالسا، فلفل، پیاز و ادویه جات

ناهار: یک مشت آجیل و ساقه کرفس همراه با گوآکامول و سس سالسا

شام: سینه مرغ پخته و پر شده با سس پستو و پنیر خامه‌ای به همراه کدو سبز کبابی

چهارشنبه

صبحانه: ماست یونانی بدون شکر همراه با کره بادام زمینی، پودر کاکائو و انواع توت‌ها

ناهار: خوراک کاهو گوشت گاو چرخ کرده با پیاز و فلفل دلمه‌ای خرد شده

شام: دلمه گل کلم با سبزیجات

پنج شنبه

صبحانه: پنکیک با پنیر خامه‎ای و بلوبری

ناهار: سالاد کدو سبز و چغندر به همراه قارچ کبابی و نودل

شام: ماهی سفید پخته شده در روغن نارگیل با کلم پیچ و آجیل

جمعه

صبحانه: تخم مرغ سرخ شده با قارچ

ناهار: مرغ پخته شده و کلم بروکلی

شام: اسپاگتی با سس بولونی

سعی کنید انواع گوشت‌ها و سبزیجات موجود در برنامه‌ غذایی‌ خود را در طولانی‌مدت عوض کنید. چرا که هرکدام خواص ویژه خود را دارند.

میان‌وعده‌های سالم مختص رژیم کتوژنیک که می‌توانید در برنامه غذایی خود بگنجانید

میان وعده‌های مجاز کتوژنیک
میان وعده‌های پیشنهادی کتوژنیک را در ادامه می‌خوانید

در صورتی‌که بین وعده‌های غذایی ذکر شده احساس گرسنگی کردید؛ می‌توانید از چند میان‌وعده تأیید شده زیر استفاده کنید:

  • یک مشت آجیل یا دانه‌ها
  • انواع پنیر
  • لقمه سوشی ویژه رژیم کتو
  • زیتون
  • یک یا دو تخم مرغ آب‌پز
  • ماست یونانی پرچرب مخلوط شده با کره مغز و پودر کاکائو
  • شکلات تلخ ۹۰٪
  • فلفل دلمه‌ای و گوآکامول
  • سبزیجات خام مثل کرفس با سالسا
  • حتی کمی از وعده‌های غذایی مانده از قبل

نکات و ترفندهای جالبی که می‌توانید در طی رژیم کتوژنیک به کار بگیرید

اگرچه شروع رژیم کتوژنیک می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد، اما نکات و ترفندهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای آسان شدن این مسیر به کار بگیرید. مواردی مانند:

  • به برچسب‌های روی مواد غذایی دقت کنید و حتما میزان چربی، کربوهیدرات، پروتئین و فیبر آن‌ها را بررسی کنید.
  • از قبل برای وعده‌های غذایی روز بعد خود برنامه‌ریزی کنید. این کار باعث می‌شود که در زمان‌بندی خود صرفه‌جویی کنید.
  • امروزه بسیاری از وب سایت‌ها، وبلاگ‌های غذایی، اپلیکیشن‌ها و کتاب‌های آشپزی دستورالعمل‌های کتو جالب و آسانی به همراه ایده‌های غذایی ارائه می‌دهند که می‌توانید برای ساخت منوی سفارشی خود از آن‌ها استفاده کنید. نمونه‌ای مثل امکان دریافت رژیم کتوژنیک آنلاین از رژیم پذیرش ۲۴!
  • در حال حاضر در شهرهای بزرگ رستوران‌هایی وجود دارد که وعده‌های غذایی مناسب کتو ارائه می‌دهند. می‎توانید زمان‌هایی که خیلی خسته هستید یا سرتان شلوغ است به سراغ آن‌ها بروید.
  • در مهمانی‌ها و یا ملاقات با دوستان، حتما وعده غذایی ویژه خود را با خود ببرید. این کار می‌تواند در کنترل ولع و پایبندی شما به رژیم کتوژنیک بسیار موثر باشد.

دریافت برنامه رژیمی

سوالات متداول در مورد رژیم کتوژنیک که پاسخ آن‌ها برای شما مفید است

سوالات متداول درباره رژیم کتوژنیک
سوالات متداول خود درباره رژیم کتوژنیک را می‌توانید از ما بپرسید

در اینجا پاسخ برخی از سوالات متداول در مورد رژیم کتوژنیک آورده شده است. پیشنهاد می‌کنیم حتما به آن‌ها توجه کنید؛ شاید سوالات ذهنی شما باشند!

  1. آیا می‌توانم دوباره کربوهیدرات مصرف کنم؟

بله. در واقع مهم است که در ابتدا میزان کربوهیدرات را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. بعد از ۲ تا ۳ ماه اول می‌توانید در موارد خاص کربوهیدرات بخورید؛ فقط بلافاصله بعد از آن باید به رژیم غذایی خود برگردید.

  1. چه مقدار پروتئین می‌توانم روزانه مصرف کنم؟

به میزان متوسط (حداکثر در حدود ۳۵٪ کل کالری دریافتی)؛ زیرا مصرف بسیار زیاد پروتئین می‌تواند باعث افزایش سطح انسولین و کاهش کتون شود.

  1. اگر در طی رژیم دائماً احساس خستگی یا ضعف کنم، راه حل آن چیست؟

در صورتی که به طور کامل وضعیت متابولیکی بدن شما در حالت کتوزیس نباشد، این حالات رخ می‌دهد. برای مقابله با این مسئله، میزان مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید و نکات بالا را دوباره مرور کنید. مصرف مکمل‌های غذایی مانند روغن MCT یا مکمل‌های کتون که در داروخانه موجود می‌باشند نیز می‌تواند به شما کمک کند.

  1. آیا می‌توانم از طریق رژیم کتوژنیک عضله‌سازی کنم؟

بله، اما ممکن است به اندازه یک رژیم غذایی با ​​کربوهیدرات متوسط، موثر نباشد.

  1. ادرار من بوی میوه می‌دهد. علت آن چیست؟

نگران نباشید. این مساله به دلیل دفع محصولات جانبی ایجاد شده در طی کتوزیس است.

  1. آیا در طی رژیم کتوژنیک با آتروفی یا از دست دادن عضله به جای چربی، مواجه خواهم شد؟

در هر نوع رژیم غذایی خطر از دست دادن عضله وجود دارد. با این حال، مصرف منظم پروتئین و سطح بالای کتون ممکن است به کاهش آتروفی کمک کند. بخصوص اگر روزانه ورزش کنید و تمرینات قدرتی مانند وزنه زدن را انجام دهید.

  1. دهان و نفس‌های من بوی خاصی می‌دهند، علت آن چیست؟

این مساله یک عارضه جانبی رایج کتوزیس است. سعی کنید آب بیشتر بنوشید یا آدامس‌های بدون قند بجوید.

  1. اخیرا جایی خواندم که وضعیت کتوزیس بسیار خطرناک است. آیا درست است؟

افراد اغلب وضعیت متابولیکی کتوزیس را با کتواسیدوز اشتباه می‌گیرند. در واقع کتواسیدوز خطرناک است، اما کتوزیس معمولاً برای افراد سالم مناسب است. قبل از شروع هر رژیم جدید با پزشک خود یا یکی از پزشکان حاضر در پذیرش۲۴ صحبت کنید.

  1. من اخیرا بعد از رژیم دچار مشکلات گوارشی و اسهال شدم. چه باید بکنم؟

این عارضه جانبی رژیم معمولاً پس از ۳ تا ۴ هفته از بین می‌رود. اگر ادامه پیدا کرد، سعی کنید سبزیجات حاوی فیبر بیشتر بخورید.

سخن آخر

اساسا رژیم کتوژنیک برای لاغری افراد چاق و افردی که به دنبال بهبود وضعیت متابولیکی بدن خود هستند؛ گزینه عالی است. اما باید تحت نظر پزشک و متخصصان تغذیه اجرایی شود. مدت زیادی است که پذیرش ۲۴ امکان ارتباط و مشاوره با بهترین متخصصان تغذیه کشور و دریافت رژیم آنلاین را فراهم کرده است.

در این شرایط بدون نیاز به مراجعه حضوری در هر زمان که تمایل داشته باشید می‌توانید از منزل یا محل کار رژیم آنلاین خود را دریافت یا تغییرات لازم را در آن اعمال کنید. متخصصان تغذیه پذیرش ۲۴ روند پیشرفت شما را زیر نظر دارند و در صورت بروز عارضه جانبی، به سرعت راه حل مناسب برای رفع آن را خدمت شما ارائه خواهند داد.

علاوه بر رژیم کتوژنیک، امکان دریافت رژیم آنلاین شیردهی، بارداری، انواع دیگر رژیم لاغری، رژیم چاقی و غیره نیز در این سامانه با حداقل قیمت وجود دارد. در حالی که تمامی رژیم‌ها با بهره‌گیری از به‌روزترین متدهای روز دنیا مختص خود شما ارائه می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم این فرصت عالی را از دست ندهید!

آیا شما تجربه گرفتن رژیم کتوژنیک را داشته‌اید؟لطفا آن را با کاربران پذیرش۲۴ نیز در میان بگذارید. همچنین اگر این مقاله برایتان مفید بود، آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

دریافت رژیم آنلاین از پذیرش۲۴

۱/۵ (۱ نظر)

منبع
healthlinedietdoctor.abc.neteverydayhealthmdanderson.precisionnutrition

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لیلا
لیلا
10 ماه قبل

آیا این رژیم برای افراد بالای پنجاه هم‌مناسب است؟

دکمه بازگشت به بالا