خطر سرطان دماغ

سرطان دماغ

سرطان دماغ درست مانند بسیاری از دیگر سرطان‌هایی که در بدن انسان شکل می‌گیرد، به رشد غیرعادی تومورها در اطراف کانال هوایی گفته می‌شود. تومور بینی در مجاری تنفسی ایجاد می‌شود. این تومور‌ها می‌توانند خوشخیم و بدخیم باشند. انواع متفاوتی از این نوع سرطان وجود دارد.  تشخیص نوع سرطان بینی به تشخیص درمان مورد نیاز کمک می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با این بیماری با ما در ادامه مقاله همراه باشید. با افزایش اطلاعات خود این بیماری را بیشتر بشناسید. شناخت اولین عامل در درمان و مبارزه با یک بیماری است.

سرطان دماغ چیست؟

قبل از هر چیز باید بدانید که منظور از سرطان دماغ چیست؟ سرطان بینی، سرطان سینوس یا سرطان پارانیزال از نادرترین تومورهایی است که می‌تواند دربینی فرد شکل بگیرد. این تومورها در حفره‌های بینی یا در فضای پشت بینی و سینوس ایجاد می‌شوند. سینوس همان فضای خالی پشت گونه، بینی و پیشانی شماست.

به دلیل محل شکل‌گیری این تومور تشخیص آن در مراحل اولیه بسیار دشوار خواهد بود. تومورهایی دیگر نیز در محل اتصال بینی و گلو ایجاد می‌شوند. اما نوع این تومورها با تومورهای بینی متفاوت است.

علائم و نشانه‌های سرطان دماغ

نشانه‌های متعددی برای تشخیص این بیماری وجود دارد که پزشک را برای شناسایی تومور و درمان بیماری یاری می‌کنند. در ادامه با برخی از این علائم و نشانه‌ها آشنا می‌شوید. فرد مبتلا به این بیماری چنین علائمی را تجربه می‌کند. علایم اولیه سرطان بینی شباهت زیادی به علائم سرماخوردگی و سینوزیت دارد. اما در ادامه علائم سرطان سینوس بینی متفاوتی نیز مشاهده می‌شود.

  • مشکل در تنفس از طریق بینی
  • کاهش احساس بویایی
  • افزایش ترشحات بینی
  • تخلیه مخاط از انتهای بینی به گلو
  • آبریزش چشم

سرطان دماغ

اما علائم پیشرفته سرطان دماغ عبارت است از:

  • درد و تورم صورت
  • خون دماغ و سرگیجه
  • مسدود شدن راه تنفس از بینی در یکی از حفره‌ها
  • درد در گونه
  • درد در سقف دهان
  • مشکل در بینایی
  • دشواری در باز کردن دهان
  • احساس درد یا فشار در یکی از گوش‌ها
  • دو بینی
  • قلنبه‌شدگی گردن

البته این نکته را به یاد داشته باشید که لزوما مشاهده این علائم به معنای ابتلا به سرطان بینی نیست. در برخی از موارد علت خون دماغ شدن ناگهانی یا بروز دیگر نشانه‌های سرطان بینی به مشکل دیگری اشاره دارد. پزشک شما را در شناسایی علت یاری خواهد کرد.

مشاوره آنلاین سرطان دماغ

درمان سرطان دماغ

این نکته را به یاد داشته باشید که درمانی که برای بیماری شما در نظر گرفته می‌شود به عوامل متعددی بستگی خواهد داشت. میزان پیشرفت بیماری در هنگام تشخیص تومور، میزان گسترش تومور و سلامت عمومی بیماری از جمله عواملی هستند که در تعیین روش درمان تاثیرگذار است.

اما غالبا درمان‌هایی از این دست برای بیمار در نظر گرفته می‌شود:

جراحی و برداشتن تومور

در این درمان ممکن از جراحی باز یا جراحی از طریق ایجاد یک حفره انجام شود. برای اطلاعات بیشتر و بهرهمند شدن از نظر تخصصی پزشک به شما پیشنهاد میکنیم به جراح بینی مراجعه کنید.

رادیوتراپی

در این روش از امواج رادیویی قدرتمندی برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. به این‌ترتیب اندازه تومور پیش از عمل جراحی کوچک می‌شود. حتی در مواردی ممکن است از این روش برای از بین بردن بخش‌های کوچکی که از جراحی برجای مانده است نیز استفاده شود.

شیمی‌درمانی سرطان بینی

در این حالت از دارو برای کوچک کردن و کاهش سرعت رشد تومور استفاده می‌شود. در مواردی نیز برای به حداقل رساندن احتمال بازگشت سرطان از این روش استفاده می‌شود. شما عزیزان می‌توانید به صورت مشاوره آنلاین سرطان دماغ با بهترین متخصص سرطان در ارتباط باشید. شما عزیزان می‌توانید به صورت مشاوره آنلاین سرطان دماغ با بهترین متخصص سرطان در ارتباط باشید و درمان سرطان دماغ را هرچه سریعتر آغاز کنید.

اگر سیگاری هستید، توصیه می‌کنم که سیگار کشیدن را کنار بگذارید. سیگار کشیدن خطر بازگشت سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر این عادت او عوارض جانبی بیشتری را نیز برای شما در پی خواهد داشت.

تیم درمانی از متخصصان بیماری‌های سر و گردن تشکیل شده است. در این تیم روش‌های درمانی متفاوتی برای درمان بیماری شما در نظر گرفته می‌شود.

سرطان دماغ

آیا سرطان دماغ خطرناک است؟

بهتر است بدانید که از هر ۱۰۰ نفری که به این بیماری مبتلا می‌شوند بیش از ۷۰ نفر درمان می‌شوند. این افراد پس از گذشته یک سال از ابتلا به بیماری درمان می‌شوند. از هر ۱۰۰ نفر ۵۰ نفر آن‌ها نیز پس از گذشته ۵ سال از ابتلا سلامت خود را به دست می‌آوردند. آنچه مسلم است این است که شانس درمان بیمارانی که به این عارضه مبتلا می‌شوند در مقایسه با دیگر تومورها به‌مراتب بیشتر است. در انتخاب پزشک خود دقت کنید و اقدامات لازم را در دوران درمان انجام دهید.

عوارض سرطان بینی

سرطان دماغ به خودی با شدت گرفتن علائم سرطان حفره بینی عوارضی را برای فرد به همراه خواهد داشت. اما مسئله اینجاست که درمان این عارضه نیز می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. در ادامه با بخشی از عوارض رادوتراپی برای درمان این بیماری آشنا می‌شوید:

  • حالت تهوع
  • مشکلات پوستی در محل درمان
  • بی‌اشتهایی
  • احساس ضعف و خستگی
  • مشکل در بلع
  • از دست دادن شنوایی
  • عدم تشخیص مزه
  • درد در استخوان
  • آسیب دیدگی استخوان
  • آسیب به مغز در موارد بسیار نادر

اگر در هنگام استفاده از این روش درمانی از شیمی‌درمانی سرطان بینی نیز استفاده شود این عوارض وخیم‌تر می‌شوند. در نهایت جای نگرانی نیست، از متخصصان سرطان به صورت آنلاین راهنمایی بگیرید و عوارض سرطان دماغ را به حداقل برسانید.

از متخصص سرطان دماغ مشاوره آنلاین بگیر

پیشگیری از سرطان دماغ

برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری بهتر است اقدامات لازم را انجام دهید.

  • از سیگار کشیدن خودداری کنید

اگر سیگار نمی‌کشید، بهتر است این عادت را شروع نکنید. اگر سیگاری هستید نیز بهتر است سریعتر این عادت را کنار بگذارید. از پزشک خود کمک بخواهید او راهکارهایی را برای کنار گذاشتن سیگار به شما نشان می‌دهد.

  • در محیط کار مراقب باشید

از قوانین و مقرراتی امنیتی که در محل کار شما وضع شده است تبعیت کنید. اگر محیط کار شما آلوده است، همواره از ماسک استفاده کنید. بیش از اندازه در معرض چوب و زایده‌های آن نباشید. به یاد داشته باشید که این مقررات برای حفظ سلامت شما وضع  شده است.

سرطان سینوس

علت سرطان سینوس

در کنار اقداماتی که در بخش پیشگیری از سرطان دماغ مطرح شد باید بدانید که عواملی نیز وجود دارند که احتمال ابتلا به این بیماری را به شدت افزایش می‌دهند. این عوامل عبارت هستند:

  • جنسیت

مردان بیش از زبان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

  • مواد خاص

تماس با مواد خاصی مانند براده چوب، براده چرم، الیاف پارچه، کروم، نیکل و فرمالدهید می‌تواند منجر به ابتلا به این بیماری شود.

  • سیگار کشیدن

هر اندازه بیشتر سیگار بکشید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان خواهید بود. سرطان بینی، سینوس و حفره‌های بینی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

  • ویروس HPV

ویروس HPV پوست را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و مجاری مانند دهان و گلو را مرطوب می‌کند. از هر ۵ مورد سرطان بینی یک نفر به این ویروس نیز مبتلاست.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

زمانی که با تداوم علائم سرطان دماغ مواجه شدید، بهتر است مراجعه به متخصص درمان سرطان را در اولویت قرار دهید. ممکن است هیچکدام از این علائم نشانه سرطان دماغ نباشد. اما مراجعه پزشک علت واقعی این مشکل را نشان می‌دهد.

پزشک با انجام معاینه و آزمایش‌های لازم مشکل را شناسایی می‌کنند. برای تشخیص علت بروز این علائم با تیم پزشکی در تماس باشید که از متخصصان کافی در زمینه بیماری‌های گوش، حلق و بینی برخوردار باشد. با ما در پذیرش ۲۴ پاسخ سولات خود را در کمترین زمان ممکن پیدا می‌کنید. با استفاده از خدمات این مرکز مشاوره آنلاین از خدمات متفاوتی بهره‌مند می‌شوید. برای مشاوره بیشتر با ما در تماس باشید. در این روزهای کرونایی بهتر است خروج از خانه را فراموش کنید و از گزینه‌های مطمئن‌تری استفاده کنید.

 کلام آخر

شناخت بیماری اولین گام در درمان بیماری است. در صورتی که علائم سرطان حفره‌های بینی یا هر عارضه دیگری را مشاهده کنید با ما در تماس باشید. فاصله مشاوران پذیرش ۲۴ با شما تنها چند کلیک ساده است. در سریع‌ترین زمان ممکن به نگرانی‌های خود خاتمه دهید.

به یاد داشته باشید که این امر می‌تواند سلامت شما را در آینده نیز به همراه داشته باشد. سلامت خود را جدی بگیرید. شناخت خود را از علائم افزایش دهید. برای درمان وارد عمل شوید و سلامتی خود را بازیابید.

مشاوره آنلاین درمان سرطان دماغ

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی درباره سرطان دماغ در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان متخصص خون و سرطان پذیرش ۲۴، به آنها در سریعترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.

دوست عزیز، لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم تر داشته باشیم.

۳.۶/۵ (۱۴ نظر)

منبع
https://www.nhs.ukhttps://www.cancer.govhttps://www.mayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
14 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مختار مرتضوی
مختار مرتضوی
1 ماه قبل

سلام پسرم درابتدا این بیماری دوطرف گلوش ورم کرد بعداز نمونه برداری متوجه سرطان شدند که ازطریق بینی منشا بیماری بوده وباعمل جراحی بینی وبرداشتن ان درماراشروع کردن ولی متاسفانه بعدازحدود یسال سرایت کرد به ریه هاش ،ودوباره شیمی درمانی شروع کردیم ،ایا امیدی به بهبودی هست؟؟؟

ملکی
ملکی
7 ماه قبل

داخل بینی سوزش دارد واحساس میکنم یک چیز نرمی مثل زگیل است

مونس
مونس
1 سال قبل

سلام سال قبل همسرم به سرطان گوش بیرونی مبتلا شدند با عمل جراحی آن قسمت از لایه گوش برداشتند . پزشک گفتن نیاز به درمان دیگری نیست ولی بعد از یک سال روی بینی باز یک خشکی پوست ایجاد شد بعد از یک ماه خوب نشد پزشک گفتن از همان نوع زخم ها هست باز با عمل جراحی برداشتن درمان دیگری پیشنهاد نکردن به نظر شما برای این که این مشکل تکرار نشود باید چکار کنیم به کجا مراجعه کنم

حدیث
حدیث
1 سال قبل

باسلام وخسته نباشید من مادرم حدود۵۰روز جراحی توموربینی روانجام دادن تومورشون هم بدخیم بوده حالا حالت یه جوش یایک برآمدگی روی دماغش دوباره زده بیرون خواستم بینم خدایی نکرده دوباره عود کرده یامشکلی چیزی هست ممنون میشم جواب سوالم روادید باتشکر.

افروز
افروز
پاسخ به  حدیث
8 ماه قبل

سالم چهار سال پیش همسرم از داخل بینی سمت چپ توموربدخیم رشد داشته تا حالا دو بار عمل داخل بینی کرده ولی بازهم تومور رشد کرده الان مجاری اشک بیرون زده حتی این تومور از سمت چپ به گردنش رسیده و دکتر دوباره دستور عمل داده آیا فقط به من بگویید مداوا میشود یانه بااینکه هردفعه باید عمل کنم

ترابی
ترابی
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر در قسمت حفره سمت چپ بینی در قسمت انتهایی ۴ ماه هست یک بر جستگی خیلی کوچیک به وجود آمده است که سایز آن ثابت هست خواستم ببینم این چیست و راه درمان آن؟لازم به ذکر است که هیچ گونه علایم دیگه ای ندارم.

سمیرا
سمیرا
2 سال قبل

سلام خسته نباشید دخترعموی من تومور داره توبینیش وحای حساسیه نزدیک عشب مغز وچشاشه عمل کردن دوباره آزمایش دادن جوابش اومده بدخیمه قراره شیمی درمانی کنن بنظرتون خوب میشه قابل درمانه یانه

غزالی
غزالی
پاسخ به  سمیرا
4 ماه قبل

رضا پورخلیلی

غزالی
غزالی
پاسخ به  غزالی
4 ماه قبل

مادرمن هم به این مرض دچار شده می خواهم ببینم آیا بهبودی حاصل شده است

نسترن
نسترن
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من ۲۰ سالمه راستش من از بچگی سینوزیت داشتم اونموقع دکتر با یه سری شربت من رو مداوا کرد اما بعد از اون که مدرسه میرفتم هفته ای یه بار یا دماغم می‌گرفت یا بعضی وقتا آبریزش بینی داشتم حتی بعضی وقتا فقط یه طرف بینیم کیپ می‌شد و اینکه بچه بودم خون دماغ زیاد میشدم اما بردنم دکتر رگ دماغمو سوزوندن
این بیماریم تا الان ادامه داره حتی دو بار که کورونا هم گرفتم بدتر شدم یه روز در میون دماغم میسوزه و همش عطسه میکنم استخونای صورتم درد میگیره و از چشمم آب میاد حتی بعضی وقتا که دیر میخوابم صبحش اینجوری میشم نمیدونم چرا
شده که یه طرف بینیم کیپ بشه و حس بویایم کم بشه و حتی چشمام هم ضعیف هس
خیلی کم بعضی وقتا از داخل دماغم که نفس میکشم صدای سوت میاد و حتی نفسم رو نمیتونم زیاد نگه دارم چون همش بینیم گرفته اس
و اینکه بعضی وقتا خیلی کم پیش اومده خلط خونی از دماغم اومده خیلی کمم

نسترن
نسترن
2 سال قبل

اها یادمم رفت بگم بعضی وقتا کم خلط خونی از دماغم میاد خیلی کم پیش اومده ولی شده

نسترن
نسترن
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من ۲۰ سالمه راستش من از بچگی سینوزیت داشتم اونموقع دکتر با یه سری شربت من رو مداوا کرد اما بعد از اون که مدرسه میرفتم هفته ای یه بار یا دماغم می‌گرفت یا بعضی وقتا آبریزش بینی داشتم حتی بعضی وقتا فقط یه طرف بینیم کیپ می‌شد و اینکه بچه بودم خون دماغ زیاد میشدم اما بردنم دکتر رگ دماغمو سوزوندن
این بیماریم تا الان ادامه داره حتی دو بار که کورونا هم گرفتم بدتر شدم یه روز در میون دماغم میسوزه و همش عطسه میکنم استخونای صورتم درد میگیره و از چشمم آب میاد حتی بعضی وقتا که دیر میخوابم صبحش اینجوری میشم نمیدونم چرا
شده که یه طرف بینیم کیپ بشه و حس بویایم کم بشه و حتی چشمام هم ضعیف هس
خیلی کم بعضی وقتا از داخل دماغم که نفس میکشم صدای سوت میاد و حتی نفسم رو نمیتونم زیاد نگه دارم چون همش بینیم گرفته اس

یوسف بیگدلی
یوسف بیگدلی
2 سال قبل

سلام من از یکطرف بینیم معمولاخلط خونی خارج میشود و تنفس نیز از همان طرف کمتر انجام میشود

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  یوسف بیگدلی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص خون، سرطان و انکولوژی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص خون، سرطان و انکولوژی

دکمه بازگشت به بالا