مسمومیت غذایی | انواع، علائم، پیشگیری و راه های درمان

مسمومیت انواع مختلفی دارد. از شایع‌ترین مسمومیت، مسمومیت غذایی است...

مسمومیت چیست؟

مسمومیت (intoxication) به مجموعه ایی از اختلالات در سیستم بدن گفته می‌شود که در آن سیستم بدن موادی مضر را جذب میکند که اصطلاحا به آن مواد سم نیز می‌گویند. اگر خود یا نزدیکانتان دچار این بیماری شدید خونسردی خود را حفظ کنید و با حفظ آرامش مشکل خود را با پزشک متخصص در جریان بگذارید.
ما در ادامه این مقاله نیز توضیحات کاملی را در اختیار شما قرار میدهیم تا با مطالعه آن، آگاهی شما را از این بیماری افزایش دهیم و در درمان و پیشگیری آن به شما کمک کرده باشیم. مسمومیت از راه‌های مختلفی ایجاد می‌شود در ادامه چند راه ایجاد مسمومیت را برایتان بازگو می‌کنیم.

راه‌های ابتلا به مسمومیت

  • تنفس برخی از گازها، بخار، دود یا گرد و غبار
  • از راه خوردن و آشامیدن
  • تماس از طریق پوست
  • از راه خون

اگر از طریق راه‌های بالا دچار مسمومیت شده‌اید با حفظ آرامش علائم خود را بررسی کنید و پس از مشورت با پزشک متخصص برای درمان این بیماری اقدام کنید. در ادامه چند علامت مهم این بیماری را بررسی می‌کنیم. مسمومیت انواع مختلفی دارد اما شایع‌ترین مسمومیت، مسمومیت غذایی (foodpoisoning) می باشد. در ادامه به توضیحات کاملی درباره ی مسمومیت غذایی می پردازیم.

مشاوره آنلاین دکتر انلاین عفونی

انواع مسمومیت 

  • مسمومیت غذایی
  • گاز مونوکسید کربن (co)
  • مسمومیت‌های دارویی
  • سموم دفع آفات

مسمومیت غذایی 

چند ساعت پیش یک غذا لذیذ خورده اید اما حالا اصلا حال خوبی ندارید؛ معده شما سنگین است و احساس تهوع و سرگیجه دارید. به احتمال زیاد  شما دچار مسمومیت غذایی شده‌اید. علائم این بیماری می‌تواند به صورت ضعیف یا قوی در شما بروز کند.

یکی از شایع‌ترین نوع مسمومیت‌ها، مسمومیت غذایی (foodpoisoning) می‌باشد که برای هر فردی می‌تواند به صورت شدید و خفیف در طول زندگی ایجاد شود. پس آگاهی داشتن از آن می‌تواند کمک مؤثری به پیشگیری و درمان آن کند. همچنین با مراجعه به متخصص می توانیم از خطرات احتمالی آن جلوگیری کنیم.

برخی مواقع ممکن است غذاهای روزانه ی شما توسط میکروب ها مثل باکتری ها و غیره آلوده شوند. شما نمی توانید این میکروب ها و عوامل بیماری زا را با چشم خود ببینید  و آن ها تحت شرایطی خاص می توانند غذای شما را آلوده کنند. گاهی اوقات غذای فاسد که موجب مسمومیت می‌شود ممکن است هیچ بو و یا مزه بدی نداشته باشد، بنابراین تشخیص غذاهای مسموم کمی دشوار است. بیشتر مسمومیت‌های غذایی در بیست و چهار ساعت از بین می‌رود  اما برخی از آن‌ها می‌توانند خطرناک و کشنده باشند. این بیماری می‌تواند علاوه بر میکروب‌ها در اثر آلودگی غذا با مواد افزودنی، فلزات مضر همچون سرب و مواد مضر و سمی که در هنگام تولید، نگهداری و بسته‌بندی غذاها به وجود آید.

 

علائم اصلی مسمومیت غذایی 

از مهم ترین علامت های مسمومیت غذایی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر دچار حداقل ۳ مورد از علائم بالا شدید بهتر است جهت تشخیص صحیح با مراجعه به پزشک مراحل درمانی را طی کنید.با استفاده از وب سایت یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، می‌توانید در هرزمان از شبانه روز با دکتر انلاین عفونی تلفنی و متنی صحبت کنید و از مشاوره ایشان برای پیشگیری و درمان روند مسمومیت خود استفاده کنید.

علائم مسمومیت غذایی

علائم مسمومیت غذایی

اگر خدایی نکرده به یکی از علائم بالا مبتلا شدید فورا به پزشک مراجعه کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری نمایید.

عوامل مختلفی سبب ایجاد این بیماری در افراد می‌شود ما در این مقاله چند عامل مهم را بررسی می‌کنیم با ما همراه باشید.

مشاوره آنلاین دکتر انلاین عفونی

عوامل مسمومیت غذایی

بیشتر مسمومیت‌های غذایی به یکی از ۳ عامل اصلی زیر اتفاق می افتند:

  • باکتری‌ها

باکتری‌ها شایع‌ترین علت این بیماری هستند. برخی از باکتری‌های خطرناک همچون: لیستریا و سالمونلا و… هستند. بوتولیسم از باکتری‌های خطرناک و کشنده‌ای که ما شناخت کمتری نسبت به آن داریم  که ممکن است در غذای ما پنهان شود.

 

مسمومیت غذایی به دلیل انگل‌ها به اندازه ی مسمومیت غذایی به دلیل باکتری ها رایج نیست اما انگل‌هایی که از طریق غذا منتشر می‌شوند بسیار خطرناک هستند. توکسوپلاسما، انگلی است که بیشتر در مورد این بیماری دیده می‌شود. انگل‌ها می‌توانند طی سال‌های طولانی در دستگاه گوارش انسان زندگی کنند بدون آنکه انسان متوجه حضور آن‌ها شود . با این حال در صورتی که انگل‌ها در روده‌ی افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و همچنین خانم‌های باردار مستقر شوند، آن‌ها را در مواجه با بیماری های خطرناکی قرار می‌دهند.

برای اطمینان از اینکه به انگل دچار شده‌ایم یا خیر بهتر است با اولین علائم با پزشک متخصص این حوزه پزشک متخصص عفونی بگیریم و درمورد علائم مشورت کنیم.

  • ویروس‌ها

یکی دیگر از علت‌های مسمومیت غذایی ویروس‌ها هستند. نورو ویروس هر سال افراد زیادی را آلوده و بیمار می‌کند. در موارد بسیار کمی این ویروس می‌تواند باعث مرگ افراد شود. ویروس هپاتیت A  یک بیماری خطرناک است که می‌تواند از طریق غذا انتقال یابد.

اکنون که با علل مسمومیت غذایی آشنا شدید شاید برای تان سوال باشد غذاها چگونه آلوده می‌شوند؟ پس این مطالعه را ادامه دهید تا پاسخ سوالتان را بدهیم.

دل درد مسمومیت

چگونگی مسموم شدن غذا

در اغلب غذاهایی که ما میخوریم پاتوژن ها وجود دارند. با این وجود حرارت ناشی از طبخ غذا معمولا پاتوژن‌های موجود در غذا را قبل از این که به بشقاب ما برسد از بین می‌برد. مواد غذایی که پخته نمی‌شوند و به صورت خام مصرف می‌شوند اغلب دارای منابع آلودگی و سبب این بیماری می‌شوند. گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی اغلب آلوده هستند پس بهتر است قبل از مصرف کاملا پخته شوند.

چه کسانی در معرض مسمومیت غذایی قرار دارند؟

شاید تصور کنید مسمومیت برای افرادی با بدن های ضعیف و بیمار پیش می‌آید. اما از لحاظ آماری تقریبا همه ی افراد برای یک بار هم که شده است به مسمومیت غذایی مبتلا می‌شوند. برخی از افراد بیشتر از بقیه در خطر قرار دارند. افرادی که بیماری خود ایمنی دارند، زنان باردار، افراد سالمند و کودکان در خطر بیشتری برای جذب عفونت و مبتلا شدن به این بیماری قرار دارند.

تشخیص مسمومیت غذایی

پزشک شما بر اساس علائمی  و حالتی که دارید، نوع مسمومیت غذاییتان را تشخیص می‌دهد. در مواقعی که این بیماری شدید باشد ممکن است به آزمایش خون، آزمایش مدفوع و حتی آزمایش غذایی که خورده‌اید نیاز باشد.

درمان مسمومیت غذایی 

بیشتر مسمومیت‌های غذایی در خانه درمان می‌شود و در اغلب اوقات بیماری در عرض ۳ تا ۵ روز از بین خواهد رفت. اما بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود. در ادامه این مقاله راه‌های درمان خانگی و دارویی را برای شما بیان می‌کنیم.

اگر به مسمومیت غذایی دچار شدید، بسیار مهم است که آب کافی مصرف کنید تا از خشک شدن آب بدنتان جلوگیری کنید. از خوردن کافئین خودداری کنید چون ممکن است باعث تحریک دستگاه گوارشتان شود. گیاهان آرامش بخشی مانند بابونه، نعناع و قاصدک میتوانند برای درمان معده شما مفید باشند.

داروهایی مانند ایمودیوم و پپتوبیسمول به کنترل اسهال و کاهش حالت تهوع کمک می‌کنند. باید قبل از استفاده داروها با پزشکتان مشورت کنید. چون بدن برای رهایی از سموم، از اسهال و اسفراغ استفاده می‌کند. همچنین استفاده از این داروها ممکن است برای مدتی شما را مداوا کند و حال خوبتان مانع از این شود که به پزشک متخصص مراجعه کنید و مشکلاتی جدی برایتان به وجود آید.

اگر دچار این بیماری شدید در ابتدا باید استراحت مناسب و کافی داشته باشید. در موارد شدید بیماری به تشخیص پزشک ممکن است لازم باشد برای خشک نشدن آب بدن بیمار به او سرم تزریق کنند.

درمان مسمومیت غذایی با عسل

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان این بیماری، درمان  با عسل است. عسل خواص ضدقارچ و ضد باکتریایی دارد و برای درمان مسمومیت غذایی مناسب است. عسل را می‌توانید به صورت خالص یا همراه با آب و چای مصرف کنید.

یکی از شایع‌ترین مسمومیت‌های غذایی، مسمومیت با شیر می‌باشد بهتر است پس از این مسمومیت با پزشک متخصص مشورت کنید و مراحل درمانی را طی کنید اما در ادامه این نوع مسمومیت و درمان آن را بررسی می‌کنیم.

مسمومیت با شیر

مسمومیت با شیر

در رابطه با مصرف شیر، تاریخ تولید درج شده بر روی آن بسیار مهم است. بنابراین، اگر تاریخ انقضاء شیر گذشته باشد احتمال ترش شدن و فاسد شدن شیر افزایش می‌یابد. اغلب باکتری‌ها هنگامی که شیر پاستوریزه می‌شود، توسط گرما از بین می‌روند. اما ممکن است که شیر پس از پاستوریزه شدن آلوده شده باشد و برخی باکتری‌ها از بین نرفته باشند. فریز کردن و سرد کردن احتمال دارد رشد آن‌ها را کاهش دهد اما متوقف نمی‌کند. این باکتری‌ها که توسط گرما نابود نمی‌شوند معمولا مسئول فاسد کردن شیر پس از گذشت تاریخ انقضاء هستند.

نشانه‌های مسمومیت با شیر 

شما ممکن است پس از مصرف شیر فاسد دچار درد شکم، حالت تهوع، اسهال یا تب شوید. این شرایط ممکن است ساعت ها و یا روز ها ادامه داشته باشد. اگر شیر غیر پاستوریزه مصرف کنید، احتمال وجود باکتری ها در آن بیشتر بوده و می تواند باعث بروز بیماری های جدی شود.

روش‌های درمان مسمومیت با شیر

پس از مسمومیت با شیر بهتر است با پزشک مشورت کنید و درمان را تحت نظر ایشان انجام دهید. ما چند درمان خانگی را ذکر می‌کنیم که در موارد خفیف میتواند کمک کننده باشد.

  • آب فراوان بنوشید.
  • موز،برنج یا نان بخورید.
  • سبزیجات برگ‌دار بخورید.
  • سرکه سیب مصرف کنید.
  • از داروهایی برای کنترل اسهال استفاده نکنید.

برای درمان قطعی هر گونه مسمومیت می‌توانید در هر زمان و مکان با دکتر متخصص عفونی متنی و تلفنی مشورت نمایید .

بهترین غذاهایی هنگام مسمومیت

بهتر است به رژیم غذایی که پزشک به شما توصیه می‌کند عمل کنید. در ادامه چند توصیه غذایی را برای شما توضیح خواهیم داد.

بهتر است تا هنگامی که اسهال و استفراغتان ادامه دارد از استفاده غذاهای سفت و سنگین خودداری کنید و با خوردن غذاهای ملایم و کم‌چرب که به آسانی قابل هضم هستند می‌توانید سلامت خود را به دست آورید. غذاهای زیر برای شما مفید هستند.

  • موز
  • برنج
  • بلغور جو دوسر
  • آب مرغ
  • پوره سیب زمینی
  • سبزیجات آبپز
  • آب میوه‌ی رقیق

در مسمومیت غذایی از لبنیات استفاده نکنید

مضرترین غذاها هنگام ابتلا به مسمومیت

  • فرآورده‌های لبنی
  • غذاهای چرب
  • غذاهای پر ادویه
  • مواد غذایی دارای قند زیاد
  • غذاهای سرخ شده
  • کافئین
  • الکل

گفت و گو با دکتر انلاین عفونی

راه‌های پیشگیری از مسمومیت غذایی 

بهترین راه برای جلوگیری از این بیماری این است که غذاهایتان را به روش‌های بهداشتی و سالم آماده کنید. برخی غذاها ممکن است در تولید و بسته بندی آلوده شوند. گوشت، تخم‌مرغ و… ممکن است حاوی میکروب‌هایی باشند که بر اثر حرارت و گرما از بین می‌روند. اگر این مواد غذایی به شکل خام مصرف شوند و یا به خوبی پخته نشوند ممکن است باعث مسمومیت غذایی شوند. همیشه قبل از آشپزی کردن یا خوردن غذا دست هایتان را با آب و صابون بشویید. غذایتان را به درستی بسته‌بندی و نگهداری کنید. میوه‌ها و سبزیجات را با دقت ضدعفونی کنید.هر وسیله‌ای را که با مواد غذایی خام در ارتباط است را قبل از استفاده برای سایر مواد کاملا ضد عفونی کنید. غذاهایی که احتمال دارد باعث مسمومیت غذایی شوند عبارتند از:

  • سوشی و محصولات دریایی که به صورت خام و پخته نشده سرو می‌شوند.
  • کالباس و سوسیس‌هایی که گرم یا پخته نشوند.
  • گوشت چرخ‌کرده‌ای که شامل گوشت چند حیوان است.
  • محصولات لبنی و آب میوه‌ی غیر پاستوریزه
  • میوه‌ها و سبزیجات خام و شسته نشده

مسمومیت غذایی واقعا ناخوشایند است اما شما می‌توانید با حفظ خونسردی و آرامش خود و با مراجعه با پزشک در عرض ۴۸ ساعت بهبود کامل بیابید. این بیماری در موارد نادری می‌تواند خطرناک باشد.

با استفاده از وب سایت یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، می‌توانید در هرزمان از شبانه روز با پزشک متخصص عفونی تلفنی و متنی صحبت کنید و از مشاوره ایشان برای پیشگیری و درمان روند مسمومیت خود استفاده کنید.

پس از آگاهی از ابتلا به هر نوع مسمومیت خود و یا اطرافیان تان فورا بیماری را به پزشک اطلاع دهید تا از بروز هر گونه خطر احتمالی جلوگیری کنید. همچنین امیدواریم در صحت و سلامتی این مطالب را مطالعه کنید و سطح آگاهی خود را از این بیماری بالا ببرید تا در هنگام بروز این بیماری به خود و
یا عزیزانتان کمک کنید.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی در باره مسمومیت غذایی و درمان آن، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. دکتر عفونی انلاین پذیرش ۲۴، به آنها در سریعترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.
  • لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم تر داشته باشیم.

گفت و گو آنلاین با دکتر عفونی انلاین

۴/۵ (۲۲ نظر)

منبع
www.healthline.comwww.medicalnewstoday.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
87 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نورمحمدی هستم
نورمحمدی هستم
4 روز قبل

سلام دخترم ۸سالش از امروز صبح هی داره بالا میاره آب میخوره بالا میاره چیکار کنم

نورمحمدی هستم
نورمحمدی هستم
پاسخ به  نورمحمدی هستم
4 روز قبل

سلام چی بخوره که خوببشه

یلدا
یلدا
8 روز قبل

سلام من فلافل خوردم از دیشب دل درد تب استهال دارم چیکار کنم

ابراهیمی
ابراهیمی
1 ماه قبل

سلام ابراهیمی هستم .مرغ سوخاری رستورانی خوردم .سه روزه اسهال و استفراغ دارم و اصلا غذا نخوردم .ولی همچنان ادامه داره تهوع کم شده ولی بیرون روی خیلی شدید دارم .ممنون میشم راهنماییم کنید

فرخی ازگلستان
فرخی ازگلستان
1 ماه قبل

مسمومیت اسپیتزاخانه گی

فرخی ازگلستان
فرخی ازگلستان
پاسخ به  فرخی ازگلستان
1 ماه قبل

مسمویت پئتزاخانگی

رضا
رضا
1 ماه قبل

سلام ببخشید من خارج از ایران برای مسافرت هستم لطفا کمک کنید من امروز غذای کنسروی برنج و خورشت خوردم حالت تهوع و سرگیجه و دل درد و … دارم متاسفانه حالم بده ممنون میشم کمک کنید چون زبان هم نمیدونم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  رضا
7 روز قبل

مسمومت هستش چون من هم اینجوریم

متذرت
متذرت
2 ماه قبل

سلام من دوغ با ماهی خوردم امکان مسمومیت هست؟

محمد
محمد
پاسخ به  متذرت
2 ماه قبل

چشمت کورشه

سیف الا
سیف الا
3 ماه قبل

سلام.من داخل گاوداری کار میکنم دخترم ۲ساله هست امشب یک قرص خورده.. قرص ها داخل بسته بود و برای گوساله ها که اسهال میشن میدم خواهشن راهنمایی ام کنین تشکر یکی برام پیام بده

مهرداد
مهرداد
3 ماه قبل

سلام من تن ماهی و شیر و کله پاچه با بال مرغ خوردم احتمال مسمومیت هس؟

نیما
نیما
پاسخ به  مهرداد
3 ماه قبل

احتمال سنگ کوب هست…ب خودت رحم کن

صادق
صادق
پاسخ به  مهرداد
3 ماه قبل

هنوز زنده ای؟

سید
سید
پاسخ به  مهرداد
1 ماه قبل

یاعلی. کاه ازتونیست. کاهدون ک از خودته

فلانی
فلانی
پاسخ به  مهرداد
1 ماه قبل

من پیامت رو خوندم مسموم شدم.نمیدونم خودت هنوز زنده ای یا نه

فلانی
فلانی
پاسخ به  فلانی
1 ماه قبل

خدا بهت رحم کنه

رز یحیی پور
رز یحیی پور
3 ماه قبل

و منی ک اومدم ببینم چرا پسرم می‌گفت چیزی تو گلوم گیر کرده خخخ بردم ترامپولین شیر کاکایو زد بعدش و دو تا سوسیس خام روش و کنجد و همراهش شیر روش بهمون حالت کلی آلبالو یخ زده و نمک و بعدش نوشابه با لیوان مجدد دوغ و فکر کنم قبل خواب مجدد نوشابه خورد و ترب سفیدم روش ، تمام مراحل از ساعت هفت تا یازده شب بود،
فعلا ک خوابیده امیدوارم صبح زنده بیدارشه،

یلدا
یلدا
4 ماه قبل

سلام من دیشب نون پنیر با شیر خوردم،شیر نه بویی میداد و نه ترش بود صبح که بیدار شدم رفتم مدرسه دهنم مزه‌ی تخم مرغ با شیر میداد،الان هم اسهال و دل‌درد و حالت تهوع دارم چیکار کنم؟

رز یحیی پور
رز یحیی پور
پاسخ به  یلدا
3 ماه قبل

شاید سردی ت کرده

رویا
رویا
پاسخ به  یلدا
15 روز قبل

شما رودل کردید باید پونه کوهی با یک قاشق ماست قاطی کنید و بخورید

الهه
الهه
5 ماه قبل

سلام من وایتکس رو با مایع ظرفشویی قاطی کردم گلوم گرفته چیکار کنم؟

یاس
یاس
پاسخ به  الهه
24 روز قبل

شیر فراوان بخور

الهه
الهه
5 ماه قبل

نلنلبللز

صبا
صبا
5 ماه قبل

سلام من صبح یه شیر و کیک خوردم بعد ناهار برنج و مرغ خوردم بعد وقتی ظهر خوابیدم بلند شدم تا الان اصلا حالم بد ، سوزش شدید معده دارم، حالت تهوع، لرز و …

دکتر ترن تسنی
دکتر ترن تسنی
پاسخ به  صبا
1 ماه قبل

چیزی نیست جهت قبله رو پیدا شهادتین بگو

جلیل ۲۰سالمه
جلیل ۲۰سالمه
6 ماه قبل

دلدرد شدیدم مسمومم شدم

امیرعلی
امیرعلی
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر ۳۷ساله هستم از همدان چند روزی اسهال و استفراغ شدید داشتم همراه با ضعف وبی حالی .. اسهال و استفراغ کمی کمتر شده اما ضعف ومنگی وبی حالی هنوز هست ..اطرافیان میگن ویروس از زائران زیارتی گرفتی..خودم با نظرشون مخالفم ..چون چند روز پیش کله پاچه تناول کرده بودم بیماری شدت گرفت و از اون روز دیگه معده م غذایی روهضم نمی‌کرد. به نظر شما مسمومیته البته الان با غذاهای سبک ومختصر معده م کمی راحته

مریم خاکی
مریم خاکی
7 ماه قبل

سلام پسرم باخوردن الوسیاه دل دردگرفته حالت تحوع داره تروخداراهنمایی کنید

امیر شفیعی
امیر شفیعی
7 ماه قبل

با سلام ، من اخیرا پس از خوردن آبگوشت خانگی ( دو بار در طی دو ماه ) دچار مسمومیت می شوم و اسهال و حالت تهوع شدید پیدا می کنم.لطفا من را راهنمایی نمایید.

مهرسا
مهرسا
9 ماه قبل

سلام من دخترم امروز سوپ خورد غروبشم یه کیک موقع خوابیدن هی بالا میاورد بردمش نصف شب دکتر سروم زد ولی بازم بالا میاره چیکار کنم

نوید
نوید
پاسخ به  مهرسا
9 ماه قبل

شربت آبلیمو همراه با کمی گلاب البته کم شیرین درست کنید چند ساعت یکبار عالی هست

امیر
امیر
پاسخ به  مهرسا
3 ماه قبل

اون حامله هست عزیزم

دکتر ترن تسنی
دکتر ترن تسنی
پاسخ به  امیر
1 ماه قبل

کوره گوساله اون بچه اس سن حامله گی نداره. توم بدجور بد بینی بعد بوای خدابیامرز ت مامی ت حامله شد به همه بدبینی

کیمیا
کیمیا
9 ماه قبل

سس مایونز تاریخ مصرف گذشته استفاده کردم که ۱۸ روز از تاریخش گذشته بود ، ۴ قاشق هم خوردم چیکار کنم ؟لازمه به بیمارستان مراجعه کنم ؟

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  کیمیا
5 ماه قبل

مرض داری

منصوره
منصوره
10 ماه قبل

س وقت بخیرمادرم توزندگی نباتی به سرمیبردمن غذای میکسکرده ازرالوله بهشمیدم امروزسوب بهشون دادم فکرکنم مسموم شده دلدردداره معدش هم ورم کرده چکاربایدبکنم

نوروز پور
نوروز پور
10 ماه قبل

سلام خوبی خسته نباشید من خیلی خراب معسومیست زیادی دارم هرروز چکار کنم

میلاد
میلاد
10 ماه قبل

سلام وقت بخیر من دو روز قبل قورمه‌سبزی با لوبیا های کم پخته شده به همراه طلابی و ماهی و جوجه کباب خوردم و بعدش خواب دیدم که شب خیلی دل درد دارم و بعد اسهال و استفراغ داشتم و الانم هم بعضی از چیز ها رو امتحان میکنم ولی میبینم فرقی نکرده الان چکار کنم به نظر شما خیلی نگرانم لطفاً زودتر راهنمایی ام کنید.

نوید
نوید
پاسخ به  میلاد
9 ماه قبل

عزیزم مهمانی می روی باید سیع کنی غذا زیاد مصرف نکنی که اینطوری شوی اگر شربت آبلیمو کم شیرینی بخوری خوب‌ هست

رایان
رایان
10 ماه قبل

سلام بیسکویت تاریخ انقضاخوردم
دوماه گذشته بود
میترسم مسموم شم فقط یکمی تهوع گرفتم

بابک
بابک
پاسخ به  رایان
9 ماه قبل

سلام امروز صبح یه کیک بازاری و قهوه خوردم فقط هر وقت ٱروغ میزنم بوی بد تخم مرغ پخته برام میاد درمانش چیه؟

مهدی
مهدی
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید من دیشب قرمه سبزی با ماست خیار دوغ هندوانه چیزای سرد خوردم صبح ک بلند شدم حالت تهوع داشتم بعد کم کم اسهالم شروع و اصلا قطع نمیشه لطفا بگید چی بخورم تا حالم خوب شه

...
...
پاسخ به  مهدی
4 ماه قبل

اگر خواهی بمیری بی بهانه،بخور ماست و خیار هندوانه از قدیم گفتن

نیلوفر
نیلوفر
1 سال قبل

چای خوبه برای مسمومیت

نوید
نوید
پاسخ به  نیلوفر
9 ماه قبل

نه فقط شربت آبلیمو

محمد
محمد
1 سال قبل

با سلام خسته نباشید محمد هستم من از عصر تا العاا حالم بد شده یک لواشک آلوچه ای خوردم استفراغ و دل درد همراه کمی سر درد دارم لطفااا راهنماییم کنید کمی آب لیمو هم خوردم و لیمو شیرین ولی همان حالت اولیه رو دارم

غفور
غفور
پاسخ به  محمد
11 ماه قبل

امشبو رد کنی به فردا شب نمیرسی

Ali
Ali
پاسخ به  غفور
9 ماه قبل

عالی بود

Ali
Ali
پاسخ به  Ali
9 ماه قبل

خخخخخ

دادیار
دادیار
1 سال قبل

سلام من پریشب بیرون ساندویچ سیب زمینی و تخم مرغ و سبزی خوردم که فک کنم سبزیش اصلا نشسته بودنش بعد روز بعد معدم یهو شروع کرد به درد کردن تا بعد از ظهر ،، بعد از ظهر بلند شدم دیدم سرم درد میکنه . احساس تهوع داشتم ، دل پیچه گرفتم ، و تب و لرز بعدش رفتم مدفوع کردم حالا امروز نتونستم برم بیرون از خونه راه درمان چیه لطفا؟؟

حوریه ذاکری
حوریه ذاکری
1 سال قبل

سلامدخترم دیشب غذای بیرون خورده مسموم شده اسهال وتهوع داره ۳۶ سالشه چه طور تو خونه درمانش کنم؟اگه راهنمایی کنین ممنون میشم

امیر
امیر
پاسخ به  حوریه ذاکری
5 ماه قبل

اون توی روی همی مشروبی چیزی زده

arya afshar
arya afshar
پاسخ به  امیر
4 ماه قبل

چقد گوشت تلخید شماها. طرف عزیزش بیماره شما مزه میریزید؟ تو زندگی عادی بی توجه میشن به شما که میاین تو مجازی اینجوری جلب توجه کنید؟

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام من ۲۶ سالمه .اکثر مواقع دچار مسمومیت غذایی میشوم .و همراه سردرد شدید ب طوری درد متمرکز می‌شود روی یک‌چشمم.و تا بالا نیارم حالم بهتر نمی‌شود بعداز بالا آوردن دندان هایم کرخ می‌شود لثه هایم سوزش می‌گیرد تا کم کم حالم خوب می‌شود..راه چاره چیه

اسماییل
اسماییل
1 سال قبل

سلام ۵ روزی از خوردن قرمه سبزی چربی که خوردم میگذره دو روز اول فقط استفراغ داشتم بدون اسهال.. الان دیگه حالت تهوع ندارم فقط اسهال دارم و قطع نمیشه روده هام زیاد صدا میده

f.y
f.y
1 سال قبل

سلام
یکی از اعضای خانواده م یک دفعه تکرر مدفوع گرفت و اسهال (۵بار تکرار شد) و بعد اون دیگه نشد ، اما یک دفعه یکم لرز کرد و یکمم حالت تهوع
چی کار باید بکنم ؟
احتمال داره به خاطر مسمومیت غذایی باشه ؟
اخه لواشکی که خورد لای لایه هاش یک مارمولک مرده بود ولی خب اون تیکه رو کند و دور انداخت و من هم یه عالمه از اون خوردم

محمد
محمد
پاسخ به  f.y
1 سال قبل

سلام وقت بخیر .برای رفع اسهال ومسمومیت عذای چه درخانه بخوریم وچکار کنیم

قدوس
قدوس
1 سال قبل

سلام وخسته نباشید من چندروز است ازغذای ادویی دار که گوشت مرغ همراهش بود خوردم حالا درد معده ترش کردن معده وسردرد رنج می برم وهمجنین بدن ضعیف دارم عتیاد شیره وتریاک وقرص های الپرازلام وسترالین مصرف میکنم چند روزی حالم بعد جور خراب است سرم بیشتر درد دارد چه کار کنم …مرسی

پرنیا خانمیرزایی
پرنیا خانمیرزایی
1 سال قبل

سلام دخترم ده سالشه مسموم شده الن دوازده ساعته ولی هنوز سردرد واسهال داره پیش پزشکم بردمش سرم با آمپول زده استفراغش قطع شده ولی سردرد و اسهال داره

امیر
امیر
1 سال قبل

سلام خسته نبا شید من دیروزازرستوران کوبیده بابرنج گرفتم بعد خوردن مسموم شدم استفراغ وبی حال حس میکنم چه کار باید بکنم

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  امیر
1 سال قبل

آب ابلیمو بخور دفع میشه

یاسین
یاسین
1 سال قبل

سلام من پسر ۵ ساله دارم امروز صبح هر چی میخوره بعد از یک ربع بالا میاره به نظرتون چیکار کنم

فهیمه
فهیمه
1 سال قبل

سلام وقت به خیر من درمسافرت برا مسابقه ورزشی اومدم واز غذای رستوران خوردم برنج با جوجه کباب وکوبیده وماست موسیر ودوغ خوردم بلافاصله بعد از یه ربع یا نیم ساعت دلپیچه واسهال گرفتم واستفراق میکردم وادرارم پررنگ وحالت کدری داشت بعداز یه نیم ساعت یا چهل دقیقه دلپیچم بهتر شد واسهالم کم وچند ساعت بعد فقط دلم سنگین هست وادرارم هنوز پررنگ هست باید چیکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  فهیمه
1 سال قبل

بیسکویت خشک مثل ساقه طلایی بخور.اب ابلیمو.چای کمرنگ تا معدت هم شستشو شه و دفع

دکتر
دکتر
پاسخ به  فهیمه
9 ماه قبل

اشهدان لااله اللله .فاتحه

arya afshar
arya afshar
پاسخ به  دکتر
4 ماه قبل

گوشت تلخه پلشت

سحر
سحر
1 سال قبل

سلام منوپسرم توت وآلوچه خوردیم
چون پسرم خیلی بیشتر از من خورده دچارتهوع واستفراغ و تب شدید شده
و فشار پایین که متغیره ۱۰ روی ۵ -۹ روی ۵ ۱۱ روی ۴
دکترهم دوبار بردم باراول فقط یدونه آمپول برای تهوع و استفراقش زد اما بعداز ظهر تب شدید استفراغ واضهال شدبد به دکترمراجعه کردیم یدونه آمپول زد و دوتا آمپول هم داخل سروم ریخت
اما ازدیشب فشارروی ۱۰ بر ۵ ۹بر۵ ۹بر۴ هست و تب بالا دستور چی میفرمایید
درضمن پسدم ۱۸ سالشه
البته من چون کمتر خوردم فقط گاهی دلپیچه میگیرم از اضهال استفراغ خبری نیست درضمن باردار هستم خطر یا ضرری به جنین نمیرسونه؟؟

شیدا
شیدا
1 سال قبل

سلام من تخم مرغی خوردم که تاریخ گذشته بود الان دو روزه اسهال و حالت تهوع و دل‌درد شدید دارم چیکار کنممممم حالم بدههه

Hhhhh
Hhhhh
پاسخ به  شیدا
1 سال قبل

تخم مرغ تاریخ مصرف گذشته خوردم حالا باید چکار کنم خطر ناکه؟

Ali
Ali
پاسخ به  Hhhhh
9 ماه قبل

اره میمیری اگه هنوز زنده ای پس احتمالا روحت زنده هست خودت هنوز گرمی نمیفهمی

سارا مرادی
سارا مرادی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید ما الان یک سیب پوست کندیم و خوردیم و بوی نا میداد یعنی ممکنه مسموم بشیم؟

مهدی
مهدی
پاسخ به  سارا مرادی
9 ماه قبل

نه عزیزم فقط فقط نخواب

حسینی
حسینی
2 سال قبل

سلام من دیروز حالت تهوع و استفراغ داشتم و اسهال دلپیچه هم دارم هیچی نمیتونم بخورم .مسموم شدم؟

طاها
طاها
پاسخ به  حسینی
1 سال قبل

سلام پسرم دیروز استفراغ واسهال داشت ودلپیچه تا ظهر اما تارشب خوب بود صبح دوباره اسهال خیلی ابکی دل درد داره و هر چه میخوره بعد زود میره دسشویی براش سیبزمینی و دمنوش پونه درست کردم اقای دکتر بنظرشما ببرم دکتر یا قرص اسهال بگیرم دوازده سالشه

خانم قلی زاده
خانم قلی زاده
2 سال قبل

سلام خسته نباشید امروز ما از غذا سرخ کردنی کباب لقمه استفاده کردیم الان من وبچه هام دچار سر درد شدید شدیم دخترم چون شیر هم خورده دل درد هم داره چکار کنیم خودم سر دردم بی نهایت زیاده مچکر میشم زودتر جواب بدین چون حال بچه هام بده ممنون

دکتر سعیده ترکمانی
پاسخ به  خانم قلی زاده
2 سال قبل

سلام معمولا در گوشت فاسد یا مونده یک باکتری وجود دارد که شما از آن غذایی که در آن گوشت فاسد شده هست میخورید باعث اسهال و اتفراغ میشود معمولا در ۲۴ یا ۴۸ ساعت اول این اتفاق رخ میده ولی درمانش حمایتی هست و کار خاصی نمیشه کرد فقط یک سری آنتی بیوتیک ها رو در صورتی که اسهال شدید باشه میدن و اینکه باید معده استراحت کند تا وضعیت بهتر بشه

علی
علی
2 سال قبل

سلام من مسموم شدم دلم درد میکنه حالت تهوع دارم اسهال هم دارم چه چیزی باید بخورم تا خوب شم ممنون میشم بگید

دکتر هادی عبداللهی
پاسخ به  علی
2 سال قبل

با سلام درمان حمایتی با نوشیدن آب و مایعات مختلف و استفاده از قرص های آنتی بیوتیک نظیر مترونیدازول یا سیپروفلوکساسین کمک کننده خواهد بود

حسین
حسین
پاسخ به  دکتر هادی عبداللهی
2 سال قبل

سلام حسین هستم دوروز استکه دل دردو سر درد دارم ایا مسموم شده ام چه چیزی برای مسموم شدن خوب است تو رو خدا جوابم رو بدهید

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  حسین
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق لینک زیر با پزشک آنلاین متخصص داخلی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص داخلی

ارشام هاشمی
ارشام هاشمی
پاسخ به  دکتر هادی عبداللهی
9 ماه قبل

من دیشب مسموم شدم لواشک و شیر و توت کلمپه خوردم و مسموم شدم خوب شده بودم زنجفیل ریختم داخل شیر خوردم امروز فقت سکسکه میزنم ۱ ساعته و تب دارم

اسما
اسما
2 سال قبل

سلام من حالت تهوع دارم و شکمم درد میکنه و از دیشب تا الان استفراغ دارم.من دیروز رشته خوردم و خیار و گوجه دلیلش چیه

دکتر بهفر پاکباز
پاسخ به  اسما
2 سال قبل

سلام
برای تهوع قرص دیمیترون رااستفاده کنید.وبرای دردمعده هم قرص کلیدنیوم سی قبل ناهاروشام یک چند روزی مصرف بشه.ممکنه بعلت التهاب یاعفونتی گوارشی دچار این علایم شده اید.اگه تاچند روزبازبهترنشدید نیازبه ویزیت پزشک دارید.

مهدی واثقی
مهدی واثقی
پاسخ به  دکتر بهفر پاکباز
3 ماه قبل

موندم چطور دکتری هستی شما که نمیدونی دیمیترون بصورت ذهنی تهوع رو مختل میکنه و برای تاثیر روی معده باید قرصهایی مانند متوکلوپرامید، دومپریدون و …. مصرف کرد

آرمان
آرمان
2 سال قبل

سلام در مسافرتم پسرم شیر بعد از دو ساعت از یخچال بیرون بود خورد و علائم مسمومیت با شیر را دار د تب واستفراغ واسهال بردم دکتر دو تاآمپول زد و سرم اما هنوز تب دارد اما استفراغ واسهالش کمتر شده اما تب بالا رفته ایا جای نگرانی دارد یا طبیعی است پودر اوآراس دکتر داده اما وقتی میخوره میاره بالا چکار کنم

دکتر مهدی فرخ سیر
پاسخ به  آرمان
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
آزمایش مدفوع بدن از این لحاظ که ببینیم که آیا مسمومیتشون در واقع عفونی که در این صورت باید داروی آنتی بیوتیک بخورند اگر که توی مدفوع علائم در واقع التهابی دیده بشه باید یک انتی بیوتیک اضافه بشود مثلا آزیترومایسین بخورند. با این حال کرونا نمی شود رد کرد حتماً کرونا باید رد بشه در مورد اینکه پودر اوآراس خوبه بهشون بدن ولی شربت اندانسترون یا دمیترون بگیرین روزی سه بار بهشون بدید که بتوانند اوآراس را تحمل کنندو اینکه یدونه امپول اندانسترون بزنید تهوشون کم میشه اون موقع میتونن غذاها را تحمل کنند تهوشون به اصطلاح از بین بره و اینکه مایعات زیاد بهشون بدیدولی میوه ندید اصلا میوه اسهال رو تشدید میکنه به هیچ وجه میوه ندید.
غذاهای آبپز مرغ آبپز ماهیچه‌ آبپز بهشون بدید و هنچنین یه شربت گیاهی رکولیک اینو باید درواقع روزی سه بار برای دل پیچه و اسهال بهشون بدین.
اگر هم سنشون کمه حتما بروفن اضافه کنید که تبشون کنترل بشه و برا اینکه تب قطع بشه میتونید یه نصفه امپول دگزامتازون هم بزنید.

دکمه بازگشت به بالا