خشکی دهان | علل ابتلا، پیشگیری و درمان

روش های خانگی درمان خشکی دهان که باید بدانید

خشکی دهان 

خشکی دهان از مشکلاتی است که کمتر کسی به آن مبتلا نشده است، خواه که این ابتلا کوتاه مدت باشد یا بلند مدت. در هر صورت تقریبا همه ما تجربه این اتفاق را داشته ایم که به علت های مختلف احساس کنیم که زبان در دهانمان نمی چرخد و احساس خشکی در زبان و حفره دهان احساس شود. این اتفاق را با نام خشکی دهان می شناسیم، که موارد حاد و شدید با نام بیماری زروستومیا شناخته می شود. زروسستومیا درنتیجه کاهش تولید بزاق اتفاق می افتد. این عارضه علت های مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. می توانید با بهترین پزشک دهان و دندان صحبت کنید .

غدد ترشح کننده بزاق سه عدد هستند که در قسمت های بنا گوش، زیر فک و زیر زبان جای گرفته اند، که بزاقی را که مخلوطی از آب و آنزیم است از طریق مجاری بزاق درون حفره دهان می ریزند. بزاق با ترکیب خود همواره حفره دهان را مرطوب نگه می دارد و این اتفاق موجب تسهیل در بسیاری از فعالیت های انسان می شود مانند:

  • عمل صحبت کردن راحت تر انجام می گیرد
  • بلع غذا را ممکن می کند
  • به واسطه آنزیم های بزاق غذا نرم می شود و هضم غذا راحت تر می شود
  • تنفس راحت تر انجام می شود
  • به خاطر آنزیم های بزاق عفونت های حفره دهان و دندان کمتر می شود
  • بزاق از طریق از بین بردن باکتری ها از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند
  • و…

به این ترتیب بزاق نقش مهمی در بدن انسان ایفا می کند. اما چه دلایلی باعث می شوند تا این ماده حیاتی بدن کمتر تولید شود و یا چه بیماری هایی باعث خشکی دهان می شوند؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می دهیم

ازپزشک متخصص دهان و دندان بپرسید

علت خشکی دهان

علت های بسیاری می توانند سبب کاهش تولید بزاق در دهان باشند گاهی یک بیماری و یا گاهی مصرف یک ماده یا داروی خاص این عارضه را به وجود می آورد. بیماری هایی مانند دیابت به دلیل کاهش آب بدن و افزایش ادرار یکی از دلایل شایع ایجاد این مشکل هستند، همچنین بیماری هایی مانند اوریون، کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12، اختلالات تیروئید می توانند چنین عوارضی را در بدن ایجاد کنند.

علاوه بر این بیماری ها، گاهی برای کنترل یک بیماری شروع به مصرف داروهایی می کنیم که از عوارض آن داروها ممکن است تاثیری بر غدد بزاقی بگذارد و یا باعث کاهش رطوبت بدن شود و در طی آن دهان دچار خشکی شود. داروهایی مانند آنتی هیستامین ها و داروهای فشار خون و همچنین داروهای ادرارآور، داروهای مربوط به بیماری پارکینسون، داروهای شل کننده عضلات، داروهای افسردگی و آرام بخش ها از جمله این داروها هستند که چنین عوارضی را برای بیمار به وجود می آورند. همچنین بیماران سرطانی که تحت پرتو درمانی قرار می گیرند ممکن است احساس خشکی در دهان را داشته باشند، زیرا یکی از عوارض اشعه های پرتو درمانی کاهش رطوبت بدن است.

اما علت دیگری که باعث احساس خشکی دهان می شود مصرف دخانیات و مشروبات الکلی است، الکل باعث جذب رطوبت دهان می شود و در نتیجه مصرف مداوم آن این عارضه را تشدید می کند. مواد مخدر هم باعث آسیب به غدد تولید کننده بزاق می شود و در طولانی مدت باعث کاهش تولید بزاق می شود که بوی بد دهان را هم به دنبال دارد همچنین مصرف این مواد یکی از دلایل ابتلا به سرطان های دهان محسوب می شود. قرار گرفتن طولانی درمعرض گرما و تشنگی هم باعث کاهش آب بدن و احساس خشکی در گلو و دهان می شود.

یکی دیگر از علت های خشکی در ناحیه دهان، تنفس با دهان است این اتفاق که بیشتر در زمان مسدود شدن مجاری بینی به دلیل سرماخوردگی و آنفولانزا و یا حساسیت های فصلی ایجاد می شود و همچنین در خواب که برخی از افراد با دهان نفس می کشند باعث می شود که چنین احساسی را تجربه کنند.

با توجه به آنچه از علت های این عارضه گفتیم متوجه شدیم که گاهی این خشکی در ناحیه دهان می تواند نشانه یک بیماری یا از عوارض مصرف یک ماده یا دارو باشد پس در صورت تداوم آن باید با مراجعه به پزشک، علت را پیدا و طبق آن بیماری را درمان کرد.

خشکی دهان ممکن است گاهی همراه عارضه دیگری باشد، مانند سرگیجه و گلودرد در این صورت ممکن است علت خاصی داشته باشد که باید آن را پیدا کنیم.

علائم خشکی دهان

خشکی دهان همراه با سرگیجه

علت سرگیجه و خشکی دهان را می توان در کاهش آب بدن پیدا کرد، زیرا از عوارض کاهش آب بدن سردرد و سرگیجه است و طبیعتا وقتی سطح مایعات در بدن کاهش پیدا کند یکی از علائم اولیه آن خشکی در دهان و گلو است.

خشکی دهان همراه گلودرد

حضور این دو عارضه در کنار هم علت های مختلفی را می تواند داشته باشد. از جمله حساسیت هایی که منجر به تولید هیستامین در بدن می شود که یکی از عوارضی که به همراه دارد احساس خشکی در گلو و دهان است که گاهی همراه با احساس خارش در گلو است همچنین تنفس دهانی و خروپف هم می تواند از علت خشکی دهان وگلو درد به صورت تواما باشد.

خشکی دهان و تشنگی

اصولا این دو همواره همراه هم هستند و علت خشکی دهان و تشنگی به طور یقین کاهش مایعات بدن به خاطر قرار گرفتن در معرض گرما به مدت طولانی، کاهش سطح مایعات بدن و یا بیماری هایی مانند دیابت است.

خشکی دهان هنگام خواب

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان خواب با حالت خشکی در دهان یا گلو بیدار شده باشید. اما علت خشکی دهان در شب چیست؟ جواب این سوال بیشتر مواقع می تواند در نحوه تنفس زمان خواب باشد. به طور کلی ما می توانیم درطول روز با کنترل تنفس و نفس کشیدن از راه بینی رطوبت دهان را حفظ کنیم اما در طول شب و در حالت خواب بدن امکان کنترل تنفس وجود ندارد. همچنین خروپف کردن در طول خواب باعث تشدید خشکی می شود. عواملی مانند:

  • پولیپ
  • سرماخوردگی
  • گرفتگی مجاری تنفسی بینی
  • باعث تنفس از راه دهان می شود.

همچنین احساس خشکی ناحیه دهان و گلو در طول خواب می تواند نشانه آپنه خواب هم باشد که نوعی توقف تنفس در طول خواب است.

علائم خشکی دهان

درست است که علائم این عارضه کاملا مشهود است اما گاهی به غیر از احساس خشکی در زبان و دهان با علائم دیگری مانند:

  • مشکلات بلع
  • احساس چسبندگی در دهان
  • بزاق غلیظ
  • سختی تنفس
  • اختلالات تکلم
  • سوزش و ترک در سطح زبان
  • گرفتگی صدا
  • گلودرد و احساس سوزش و زخم در گلو
  • ترک خوردن وپوسته پوسته شدن لب
  • و بوی بد دهان همراه است.

عوارض خشکی دهان

پیش تر در این مبحث از فواید بزاق برای بدن گفتیم و این که بزاق سبب تسهیل بسیاری از فعالیت های بدن ما می شود، بنابراین اگر تولید این ماده کم شود ما دچار عوارضی خواهیم شد که زندگی ما را دچار اختلال خواهد کرد. از جمله عوارض خشکی دهان می توان به بیماری های لثه و عفونت های دهان و دندان اشاره کرد، زیرا گفتیم که حضور بزاق در دهان باعث کاهش فعالیت باکتری ها و حفاظت از دندان ها می شود. بنابراین وقتی این ماده کاهش پیدا کند دندان ها بیشتر در معرض خطر حمله باکتری ها و میکروب ها قرار می گیرند. تحقیقات نشان دهنده آن است که عفونت دندان و دهان یکی از علل افزایش بیماری های قلبی است. همچنین وظیفه دیگر بزاق نرم کردن غذا و کمک به هضم بود، پس اگر این ماده کم شود ما با اختلالات بلع و هضم و در پی آن اختلالات سیستم گوارش همراه خواهیم بود. علاوه بر این ها بیماری های دیگری مانند ذات الریه و گلودرد و برفک هم شخص دارای زروستومیا را تهدید می کند.

                                              مشاوره آنلاین دهان و دندان

درمان خشکی دهان

با توجه به این که این عارضه در میان افراد شایعه است ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه می توان خشکی دهان را از ببریم؟
گاهی این عارضه موقت است و تنها با مصرف کمی مایعات مشکل برطرف می شود اما گاهی اوقات خشکی دهان مکررا اتفاق می افتد و برای شخص آزار دهنده می شود، در این شرایط باید به فکر درمان جدی باشیم. برای درمان زروستومیای خفیف و یا شدید چند روش پیشنهاد می شود که باهم آن ها را مرور می کنیم:

درمان خشکی با طب سنتی

درمان خانگی خشکی دهان

  • در درمان خانگی اولین راه مصرف مایعات بیش تر است.
    مصرف روزانه هشت لیوان آب برای بدن کافی است و علاوه بر آن خوردن غذاهای آبکی مانند سوپ و آب میوه ها می تواند رطوبت بدن را تامین کند.
  • برای ایجاد رطوبت در دهان باید غدد بزاقی را تحریک به تولید بزاق کرد، جویدن آدامس یکی از راهکارهایی است که باعث تحریک غدد تولید کننده بزاق می شود.البته آدامس هایی که قند کمتری دارند موثر هستند.
  • همچنین مکیدن آبنبات فاقد قند هم می تواند در تحریک غدد بزاقی موثر باشد.
  • استفاده از بخور در فضای خانه و مصرف بیشتر سبزیجاتی مانند هویج .و کرفس بسیار کمک کننده است.
  • همچنین مصرف شربت لیمو و عسل و غرغره آب و نمک در شب و قبل از خواب به خشکی دهان در زمان خواب کمک می کند.
  • جوش شیرین و چای زنجبیل هم می تواند بهبود دهنده این عارضه باشد. استفاده از دهان شویه های فاقد الکل هم از پوسیدگی دندان در زمان کاهش تولید بزاق جلوگیری می کند و رطوبت حفره دهان را بیشتر می کند. عدم مصرف دخانیات و الکل و پرهیز از خوردن غذاهای شیرین و پر ادویه هم می تواند به بهبود این عارضه کمک کند.
  • تنفس با دهان باعث خشکی گلو و دهان در هنگام خوابیدن می شود برای این که این عارضه را کمتر کنیم می توان در روز با تمرین تنفس صحیح از راه بینی رطوبت دهان را حفظ کرد.

 درمان دارویی خشکی دهان

اگر مشکل حاد و آزار دهنده باشد و با درمان خانگی در فرد بهبودی حاصل نشد در این صورت لازم است تا به پزشک مراجعه کند. یا از دکتر آنلاین  دهان و دندان پذیرش۲۴ مشاوره بگیرید و از ایشان راه درمان بخواهید.
در این موارد پزشکان سابقه مواد مصرفی توسط بیمار را بررسی می کنند و همچنین بیماری هایی که ممکن است خشکی دهان از عوارض آن باشد را در بیمار جستجو می کنند. در نهایت با توجه به تمام واکاوی ها، پزشک داروی مناسب را تجویز می کند. دارویی که اصولا برای تحریک غدد بزاقی تجویز می گردد شامل پیلوکارپین و برم هگزین و سویملین هستند. البته بزاق مصنوعی نیز یکی از راه کارهایی است که ممکن است پزشکان پیشنهاد دهند.

درمان خشکی دهان با طب سنتی

علت خشکی دهان در طب سنتی در نوع طبع و مزاج انسان است. پزشکان طب سنتی معتقدند افرادی که دارای طبع صفراوی و سودایی هستند، احتمال بروز این عارضه در آن ها بیشتر از سایر افراد است. برای درمان به کسانی که دچار خشکی ناحیه دهان و زبان و گلو هستند، توصیه می کنند که شربت سکنجبین استفاده کنند که مخلوطی از سرکه و عسل است. همچنین برای افزایش رطوبت بدن توصیه متخصصان طب سنتی استفاده از خاکشیر است و همین طور غرغره کردن آب سبزی خرفه و به دانه در بهبود اوضاع بیمار می تواند موثر باشد.

شما می‌توانید از طریقه مشاوره آنلاین پذیرش۲۴، در هرزمان از شبانه روز با پزشکان آنلاین متخصص طب سنتی ارتباط تلفنی یا متنی بگیرید، و در مورد خشکی دهان خود با ایشان صحبت کنید.

درمان های پیشنهادی می تواند برای بسیاری از بیماران موثر باشد اما همیشه بهتر است با پیشگیری از تمام امراض دوری کنیم. راه های جلوگیری از ابتلا به خشکی دهان را می توان این گونه نام برد:

  • مصرف مایعات به اندازه کافی در طول روز
  • استفاده از غذاهای نرم و آبکی
  • استفاده بیشتر از سبزیجات و میوه ها
  • رعایت بهداشت دندان و دهان
  • پرهیز از مصرف دخانیات و الکل
  • تنفس صحیح از راه بینی

به طور کلی خشکی دهان بخاطر کاهش فعالیت غدد تولید کننده بزاق ایجاد می شود . این می تواند ریشه در یک بیماری زمینه ای مانند اوریون، بیماری های خود ایمنی و سایر بیماری هایی که گفته شد داشته باشد یا به خاطر مصرف برخی داروها این عارضه به وجود آمده باشد. هچنین مصرف برخی مواد هم در ایجاد خشکی در دهان موثر است. برای درمان می توان از سه روش خانگی و طب سنتی و دارو استفاده کرد. که هر کدام با توجه به شدت خشکی و تکرار آن در بدن می تواند موثر باشد.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی در باره خشکی دهان، پیشگیری و درمان آن، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان متخصص داخلی پذیرش ۲۴، به سوالات شما در سریعترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.
  • لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم تر داشته باشیم.

ارتباط با پزشک متخصص دهان و دندان

۳.۴/۵ (۴۱ نظر)

منبع
mayoclinic

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
75 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی رفیعی
مرتضی رفیعی
23 روز قبل

سلام،، دیابت ندارم به علت خشکی دهان ر شب چندین بار بیدار می‌شوم تکرر ادرار شدید دارم کپسول تامسولوسین مصرف می‌کنم psa نه و نیم می‌باشد

مرتضی رفیعی
مرتضی رفیعی
23 روز قبل

با سلام و تبریک سال نو،،، به دلیل خشکی دهان در شب چندین بار بیدار می‌شوم،، تکرر ادرار شدید دارم،، آب بدنم بسیار خارج می‌شود کپسول تامسولوسین جهت پروستات مصرف می‌کنم،، ورزش می‌کنم و مشکل پروستات دارم
عمل بیوپسی پروستات انجام داده‌ام پی اس آیم دود ۹ و نیم می‌باشد

محمدشهری
محمدشهری
27 روز قبل

بعض شبها وقتی از خواب بیدار میشم احساس خشکی زبان را دارم البته شب درمیان ایروکاست لتزین مصرف میکنم راه درمان چیست

خودم
خودم
5 ماه قبل

واقعان متاسفم برا پزیرش ۲۴همه سایت ها کارشناس دارن جوابگو هستن چه دکتر و هر چیزی دیگه انصافان خودتون نگاه کنین پایین صفحه کل دکترها وکارشناسان

خودم
خودم
6 ماه قبل

سلام یه دکتر پیدا نمیشه که جواب این همه مریض که سوال دارن رو بده واقعان متاسفم برا پذیرش ۲۴۰

نیو
نیو
پاسخ به  خودم
5 ماه قبل

تا بوده همین بوده هیچی مجانی نیس

علی شاکر از دلوار
علی شاکر از دلوار
6 ماه قبل

سلام
لب هایم ودهانم خشک در خواب
علت چیه راهنمایی فرماید

حمید
حمید
پاسخ به  علی شاکر از دلوار
1 ماه قبل

دهانمن هنگام خواب خشک میشه به پهلوی راست که میخوابم بهترمیشه به پهلوی چپ میخوابم خشکی دهانم شدیدمیشه دلیلش روکسی میدونه

شاکر
شاکر
10 ماه قبل

دهانم خشک میش موقع که خواب هستم دهانم حلقم خشک است مجبور آب بخورم

سیده فاطمه اسعدی
سیده فاطمه اسعدی
پاسخ به  شاکر
6 ماه قبل

سلام چند وقتی هست زبانم خیلی خشک میشه البته فقط در خوب حالاهم هم زبانم وهم لبهام صبح که بیدارمشوم حالت سوزش داره علتش چیست

عادل
عادل
پاسخ به  سیده فاطمه اسعدی
4 ماه قبل

سلام منم دقیقا چندوقته اینجوری هستم

موسی زاده هستم
موسی زاده هستم
پاسخ به  سیده فاطمه اسعدی
2 ماه قبل

سلام چند وقت هست زبانم حالت سوزش دارد وشب ها هنگام خواب خیلی خشک میشه و حتی میبینم رنگش تغییر کرده واز شدت خشکی زیاد از خواب بیدار میشم وحتما باید دهانم رابشویم و آب بخورم علتش چیست ؟

ابوالفصل عابدی
ابوالفصل عابدی
پاسخ به  شاکر
4 ماه قبل

حتما آزمایش بدهید شاید چربی یا قند شما بالا باشد

عبدالرشید بهزاد
عبدالرشید بهزاد
10 ماه قبل

سلام چند روز دهنم خشک میشه موقع کار بیشتر بخصوص روزها ممنون میشم راهنمایی ام کنید

خلجی
خلجی
11 ماه قبل

علت اصلی خشگی زبان وگلو به همراه درد گلو وسرگیجه هنگام بلند شدن چیست؟

وارتان
وارتان
پاسخ به  خلجی
10 ماه قبل

کم خونی

اعظم ز
اعظم ز
پاسخ به  خلجی
7 ماه قبل

دهانم خشک میشه ولبم پوسته پوسته میشه علت چیست ؟

آذر کاظم دخت 56 ساله
آذر کاظم دخت 56 ساله
1 سال قبل

سلام خسته نباشید برای درمان خشکی بیش از حد دهان به کدام بخش درمانی وپزشک مراجعه کنم ممنون از لطفتون

اعظم
اعظم
1 سال قبل

سلام ببخشید من بخاطر درمان ای وی اف .وحساسیت شدیدی ک دارم دچار .خشکی دهان وبینی شدم .ک وافعا برام زجر اوره .لطفا راهنمایی بفرمایید

ابراهیم محمودی
ابراهیم محمودی
1 سال قبل

سلام ایامصرف سیپروهپتادین باعث تنگی نفس میشود

حسنعلی
حسنعلی
پاسخ به  ابراهیم محمودی
11 ماه قبل

ته زبانم بی جهت خشک میشود ازچیست

حسینی م ۵۳ساله
حسینی م ۵۳ساله
پاسخ به  حسنعلی
6 ماه قبل

سلام چند وقتی شبها دهان م خشک میشه طوری که هر ۲ساعت باید ۱لیوان اب بخورم

ولی
ولی
پاسخ به  حسینی م ۵۳ساله
4 ماه قبل

شما باید ساک بزنی

پاسخ ولی
پاسخ ولی
پاسخ به  ولی
3 ماه قبل

آخه مشکل اینه که همه مثل تونیستند

امید
امید
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر من ۳۳ سالمه .حدود ۵۰روزه پیش تصادف کردم جمجمه سرم شکسته بود الا چند وقت دهنم بصورت خیلی بد خشک میشه .میشه بگید چیکار کنم البته یه سکته هم کرده بودم توتصادف نصف صورتم بی حس شده .

سیدابوالفضل حسینی
سیدابوالفضل حسینی
1 سال قبل

سلام ابریزشبینی ندارم اما بینم گرفته ودهانم خشک میشه درطول روزوخیلی عصبیم میکندس

سحر فریدونی
سحر فریدونی
1 سال قبل

سلام من مامانم ۵۵سالشع چن وقت خیلی عصبی شده دکتر مغزو اعصابم بردیمش میگع مشکلی نداره ولی چن روزه ب شدت زبون و لب و دهنش خشک میشع طوری ک نمیتونه درست صحبت کنه کلمات رو ادا کنع چیکار باید کنیم از قبلم سابقه خروپف داشته ولی خشکی زبان و دهان نع دکتر مغزو اعصاب زبونشو معاینه کردگفت مشکوک ب بیماری ک اسمشو دقیقزننیدونم موتودورونزیت فک کنم بود هست ولی بدنشو معاینه کرد گف شک دارم الان نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون

دکتر
دکتر
پاسخ به  سحر فریدونی
4 ماه قبل

مامانت باید بده

پاسخ دکتر
پاسخ دکتر
پاسخ به  دکتر
3 ماه قبل

مامان تو گویا تجربه زیادی در این زمینه داشته
بی شرف

حامد
حامد
پاسخ به  سحر فریدونی
4 ماه قبل

با جماعت هر وارد مذاکره نشو

درمان قطعی
درمان قطعی
پاسخ به  سحر فریدونی
2 ماه قبل

سلام قندم ۱۳۰چربی کبدی گرد سه دهانم خشک گلویم خشک بلغم داردخربوف زیادی موقع خواب

سیر رصا
سیر رصا
1 سال قبل

سلام من سه روز سرما خکردم سرم وچشمام درد میکنه بیحالمودهنم حیلی خشک حتی تو بیداری ممنون میشم کمکم گنید دارو سرماخکردگی هم مصرف گردم

رضا عباسيان
رضا عباسيان
1 سال قبل

خشکی دهان وبینی بخصوصدرشب وتحریک شدن گلو وبیدار شدن از خواب

س.د
س.د
1 سال قبل

سلام، مرد ۵۷ ساله هستم ،تو دوران تحصیل هر وقت پای تخته میرفتم بشدت دچار استرس میشدم و لب و دهانم بشدت خشک میشد ، الان هم همین مشکل رو تو چالشهای زندگیم دارم ، تو اوقات عادی وضعیت بزاقم طبیعیه…..آیا این وضعیت راه حلی داره؟

فرجام
فرجام
پاسخ به  س.د
1 سال قبل

سلام وقت بخیر. این بیشتر بخاطر استرس و اضطراب بوده. موقع هر اتفاق یا کاری اصلا نگران هیچ چیزی نباشید و اعتماد بنسفتونو بالا ببرید حل میشه

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط فرجام
طیبه
طیبه
1 سال قبل

سلام خسته‌نباشیددخترمن۲/۵است‌سرفه‌های‌خشک‌می‌کندوکف‌دردهانش‌هست‌وخیلی‌هم‌بی‌حال‌است‌مچکرمیشم‌پاسخ‌دهیدممنون

دکتر
دکتر
پاسخ به  طیبه
7 روز قبل

حتما ببرش بدنش چکاب کن ریه هاش عفونت کرده خیلی خطرناکه

بهار
بهار
1 سال قبل

سلام من ۵۰ سال دارم وقتی پریود میشم مشکل خشکی دهان دارم و ۴ تا دندان مصنوعی گذاشتم و آزمایش هم دادم آزمایشم خوب بوده به نظر شما مشکل از چیه؟

عادل
عادل
پاسخ به  بهار
4 ماه قبل

سلام

دکتر
دکتر
پاسخ به  بهار
7 روز قبل

چون خون بدنتون و یا مایعاتش کم میشه و باعث میشه خشکی دهان داشته باشید ولی دوباره جایگزین میشه مشکلی نیست

موسی صحرایی
موسی صحرایی
1 سال قبل

سلام من ۴۳ سال دارم دوسه روز است شب که میخوابم دهنم درست از وست سمت چپ خسک وگلودر وخلط قهویی به حلقم میچسپه

دکتر
دکتر
پاسخ به  موسی صحرایی
7 روز قبل

عفونت داره گلوتون از قرص های چرک خشک کن استفاده کنید

امیر
امیر
1 سال قبل

سلام خسته نباشید آقای دکتر
آقای دکتر من از دیشب یهو سر زبونم سرخ شده میسوزه شدید دهنم خشک شده نمی‌تونم بلع کنم غذاهای خشک مثل نون و اینک سرد درد هم باهاش داشتم شدید سرم گیج میرفت
و گلوم هم حالا درد میکنه باهاش هرچی میخورم سریع دهنم خشک میشه زبونم خیلی اذیتم میکنه نمیتونم ی دیقه نگه دارم باید حتمن به دندونام بخوره بنظرتون مشکلم چیه؟
۲۰ سالمه
ممنون ازتون آقای دکتر

اللهیاری
اللهیاری
1 سال قبل

سلام آیا داروهایی که خشکی دهان ایجاد می کنند برای کودکی که سابقه فیتو بزوار در روده کوچک دارد مضر است؟ راه حل جایگزین لطفا

سعید
سعید
پاسخ به  اللهیاری
1 سال قبل

سلام ۵ سال است خشکی دهان وحشتناک دارم که اعصابم را به هم ریخته است و از زندگی سیر شدم دندونهای من خیلی خرابه ولی دکتر گفت به دندونهای تو ربطی ندارد قندو دیابت هم ندارم لطفا کمکم کنید

جواد
جواد
2 سال قبل

سلام خشکی دهان دارم ازمایش دادم متخصص روماتیسم رفتم گفت مشکل نداری بخصوص خشکی دهان شبانه دارم به محص بیدار شدن ترشحات بزاقم خوب میشه زبونم خشک وسفید رنگ

مجتبی
مجتبی
2 سال قبل

اگر در خواب تعرق زیاد به همراه خشک شدن دهان داشتید نشانه چیست

وارتان
وارتان
پاسخ به  مجتبی
10 ماه قبل

خماری

خانم ملکان
خانم ملکان
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من الان چند ماه است که وقتی از خواب بیدار میشوم چه نصف شب وچه صبح دهان و گلویم به شدت خشک است وخیلی اذیت میشوم لطفا” بگویید چکار کنم

حسین امینی
حسین امینی
پاسخ به  خانم ملکان
1 سال قبل

سلام من از سال ۸۹ ناراحتی خشکی دهان وطلخی دارم لطفادرمان رابه من بگوید

سوفی
سوفی
پاسخ به  حسین امینی
5 ماه قبل

کبد چرب

سوگل
سوگل
پاسخ به  حسین امینی
5 ماه قبل

ممکنه صفرا داشته باشید

عاطی
عاطی
2 سال قبل

سلام من ۱۸ سالمه از آبان تا الان لبهام پوسته پوسته میشه وبطوریکه اول زرد میشه وبعد پوسته پوسته میشه اصلا هم تمامی نداره البته در طول این زمان از هر روشی از جمله پماد ویتامین Aو قرص کلسیم وویتامینEو رطوبت رسان و وازلین و مرطوب کننده وبالم لب
ولی همینکه مصرفشون رو قطع کردم دوباره پوسته شدن شروع شده واقعا خسته شدم البته آدر ماه هم کرونا گرفتم میخواستم بدونم دلیل پوسته پوسته شدن چیه همش فکر میکنم بیماری بدی گرفتم

آخرین ویرایش 2 سال قبل توسط عاطی
یاسر خنامانی
یاسر خنامانی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید. سه روز پیش دندان پزشکی بودم و شب بعد موقع خواب آب دهانم اومد. شام سالاد الویه خوردم از روز بغد سر درد بودم و سرگیجه و خواب آلود، امروز گلو درد دارم و لی تب ندارم. ولی کسل هستم

بهار
بهار
2 سال قبل

باسلام مدتی میشه که هرازگاهی ازدهانم تف خونی میاد وهراز گاهیم احساس خشکی توی دهانم میکنم میشه لطفا راهنماییم کنین چ بایدکنم؟

اکبر
اکبر
2 سال قبل

سلام وخسته نباشید منم چن وقتیست اینجوری شدم آزمایش کامل هم دادم مشکلی نداشتم واینکه پیش دکترسنتی رفتم میگه دیابت بی مزه دارید. آب زیاد میخورم وادرار زیاد.۳۵سالمه وسردرد وپشت سرم هم درد میکنه همزمان رفتم دکترمغز واعصاب میگه میگرن داری دارو دارم میخورم ولی تعغیری نکرد

آخرین ویرایش 2 سال قبل توسط اکبر
پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  اکبر
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق لینک زیر با پزشک آنلاین متخصص داخلی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص داخلی

فریده
فریده
2 سال قبل

سلام خانم ۶۷ ساله هستم بعد از ۳۵ جلسه پرتودرمانی سر و گردن و شیمی درمانی که الان دو هفته است تمام شده هنوز دهانم خشک و غلیظ است و نمیتونم غذا بخورم
و اب دهانم را به خاطر غلیظ بودن نمیتونم قورت بدم لطفا بفرمایید باید چه کنم متشکرم

دکتر فرناز حسنی
پاسخ به  فریده
2 سال قبل

سلام
از متخصصین رادیوتراپی لطفا مشاوره بگیرید تا شما رو راهنمایی کنند .

عبدلا قربانی
عبدلا قربانی
پاسخ به  دکتر فرناز حسنی
2 سال قبل

سلام اقای چل وسه هستم شغله من کار ساختمانی است هر وقت فعالیت بدنی دارم هیچ مشکلی ندارم خیلی از سیستم بدنم راضی هستم اما هر وفت بیکار هستم یا استر احت بدنی دارم تمام سیستم بدنم بهم میخوره رفلاکس معده دارم گلو درد دارم خوشکی دهان دارم بدنم خیلی سنگین میشه حوصله هیچی ندارم بیقرار هستم حالت استرس بهم دست میده چشمام سنگین میشه باید منچکار کنم راهنمای کنید ممنونم

دکتر سعیده ترکمانی
پاسخ به  عبدلا قربانی
2 سال قبل

سلام شرح حال شما بیشتر به خاطر خستگی و اضطراب هست و این علائم منتشری هست که معمولا به خاطر خستگی های روحی شما هست که میشه علائم هر کدوم از اینها را درمان کرد مثلا دارو تجویز کنیم برای رفلاکس معده یا دارو تجویز کنیم برای استرس و بی قراری شما
ولی در کل شما باید بدونید که بیشتر باید برای روح و روانتان وقت بزارید، درسته فعالیت بدنی مشکل شما را حل می کند ولی شما باید طوری آموزش ببینید که بتونید خودتون رو کنترل کنید و اگر در زمان استراحت هستید از اون زمان استفاده کنید و لحظات خوبی رو بگذرونید شاید شما از اون دسته آدمایی باشید که فعالیت بدنی باعث بشه شما حواستون از مشکلاتتون پرت بشه برعکس زمانی که کاری ندارید میشینید فکر می کنید، کارهای منفی می کنید یا حالت اضطراب در خودتون تشدید می کنید و به نظر من خیلی بیماری جسمی ندارید و صرفا کار کردن برای جلوگیری از این حالات کار درستی نیست

وارتان
وارتان
پاسخ به  عبدلا قربانی
10 ماه قبل

سرکار نئشه هستی ، موقع بی کاری خمار هستی ، مصرف رو بایستی تنظیم کنی

فریده شعباندوست
فریده شعباندوست
پاسخ به  دکتر فرناز حسنی
2 سال قبل

پرتو درمانی سروگردن انجام دادم ۴ ماهه تمام شده خشکی دهان دارم غذا نمیتونم بخورم همه چی بد مزه ست از زندگی سیرم کاش پرتو درمانی انجام نمیدادم ممنون تشکر ایا درمان دارد.؟؟ درضمن خانم ۶۷ ساله

آخرین ویرایش 2 سال قبل توسط فریده شعباندوست
فریده شعباندوست
فریده شعباندوست
پاسخ به  فریده شعباندوست
1 سال قبل

با سلام سوال میکنم دکتر جواب نمیدن

فریده شعباندوست
فریده شعباندوست
پاسخ به  دکتر فرناز حسنی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر خانم ۶۷ ساله هستم ۳۳ جلسه پرتو درمانی سروگردن انجام دادم یک سال ازدرمانم میگذره خشکی دهان وغلیظ بود وخلط تلخ گلو امانمو بریده نمیتونم غذا بخورم ایا درمانی هست

سعید
سعید
2 سال قبل

سلام من حدود به دوماه میشه که از خواب میپرم و میخوام خفه بشم و گلوم هم خشکه خشکه هر لحظه احساس مرگ و خفگی جلو چشمام میاد لطفا راهنمایی کنید درمانش چیه.مصرف سیگار دارم در طول روز ریاد اب نمیخکرم اما بجاش چای میخورم

دکتر سحر بهروزیان
پاسخ به  سعید
2 سال قبل

با سلام
اطلاعات شما خیلی کلی و مبهم است اینکه چندسالتون ؟ موقعیت خانوادگی تون به چه صورت؟ بایدعلت حال بدتون شناسایی بشه بعد راهکاری درمانی ارایه بشه.

صادق
صادق
پاسخ به  سعید
2 سال قبل

س ، منم دقیقا همین علائم رو دارم چن شب شبا گاهی اوقات اینجوری میشم ؟ احتمال ۸۰% کمبود اهن دارید ، اما باپزشک قبلش مشورت کن ، خدا کمک کنه به همه دررابطه مشکلات ، آمین آمین^

وارتان
وارتان
پاسخ به  سعید
10 ماه قبل

اگر متادون یا ترامادول میخوری بزار کنار

مریم ریوندی
مریم ریوندی
2 سال قبل

سلام خسته نباشی اقادکتر گوش وگلوسمت راستم دردمیکنه درضمن ۲۰روزپیش کروناداشتم یاهنوزم کرنادارم

زهرا
زهرا
2 سال قبل

با سلام یکهفته هست که دهانم خشک میشود خیلی اب میخورم و ادرارم زیاد شده قندم ۹۶ هست علائمی مثل سر گیجه ندارم فقط گاهی زیر دلم درد کمی احساس میکنپ

دکتر کتایون اعتمادی
پاسخ به  زهرا
2 سال قبل

سلام
باید قند سه ماه گدشته تون بررسی بشه و آزمایش ادرار از نظر بررسی عفونت انجام بدید.

خیزران
خیزران
2 سال قبل

سلام اقای دکتر خسته نباشین من مدتها میشه تب دارم صبح ازخواب بیدار میشم میبنم باتب سردرد بیدارشدم وازطرف بعد ظهر هم تبم شدید میشه و الان دوسه روز شده خشکی دهان پیداکردم ازروز اول باتشنگی همراه بود بعد دوروز تشنگیم برطرف شده وخشکی دهان هنوزم باقی مونده وتبم هم شدید شده.
به کمکتون نیاز دارم .
خداقوت

دکتر کتایون اعتمادی
پاسخ به  خیزران
2 سال قبل

سلام
حتما حضورا به متخصص عفونی مراجعه کنید و بطور کامل مورد معاینه وبررسی قرار بگیرید

Samira
Samira
پاسخ به  دکتر کتایون اعتمادی
10 ماه قبل

سلام من یه مدت هست مشکل بلع پیدا کردم به سختی غذا قورت میدم بخاطره چی هس اب دهانم هم همینطور

دکمه بازگشت به بالا