علائم روماتیسم چیست؟ و انواع درمان روماتیسم از نظر طب سنتی و دارویی

روماتیسم و انواع درمان خانگی و دارویی آن

روماتیسم( rheumatoid arthritis )

روماتیسم به طور کلی به یک بیماری خاص اطلاق نمی شود، یعنی اگر شما بخواهید تشخیص یک بیماری را روماتیسم بدانید خیلی کلی صحبت کرده اید. زیرا این واژه که از ریشه یونانی روما به معنای جریان یافتن وارد علم پزشکی شده است در واقع مجموعه درد های مفاصل و سایر ارگان های حرکتی را شامل می شود. اما با کمی کندوکاو پیرامون این بیماری خواهید فهمید که این بیماری از اندام های حرکتی فراتر رفته است. این بیماری نتیجه حمله سیستم ایمنی بدن به بافت های بدن است.

سیستم ایمنی که وظیفه حفاظت از بدن در مقابل عوامل بیگانه مانند میکروب ها و ویروس ها را دارد، گاهی به برخی دلایل ممکن است که بافت های بدن را به عنوان عامل بیگانه تشخیص دهد و به آن ها حمله کند. این نوع اختلال در سیستم ایمنی را بیماری خود ایمنی می گویند.

بنابراین روماتیسم یک بیماری خود ایمنی است و اگر بخواهیم بدانیم علت روماتیسم چیست؟ و چرا سیستم ایمنی بدن به عضلات و مفاصل حرکتی ما حمله می کند؟

باید بگوییم هنوز دلیل واضح و مشخصی برای این پرسش یافت نشده است، برخی محققان معتقدند این بیماری ریشه وراثتی و خانوادگی دارد و ممکن است در بدن فرد به صورت نهفته باشد اما هر گونه عوامل محیطی و شرایط نادرست زندگی می تواند محرک آغاز این بیماری در بدن فرد باشد.

علل روماتیسم

علائم روماتیسم

این بیماری انواع مختلفی دارد و علائم در هر گونه متفاوت است، اما به طور کلی همه انواع روماتیسم دارای چند علائم یکسان هستند که از بین آن ها می توان به تب، خستگی، کم اشتهایی، التهاب و خشکی و درد در مفاصل اشاره کرد. پس ابتدا نگاهی به انواع این بیماری می اندازیم و علائم هر یک را جداگانه بررسی می کنیم، سپس به شیوه های درمان خواهیم پرداخت.

انواع روماتیسم

این بیماری انشعابات زیادی دارد که می توان برخی از مهمترین آن ها را در چهار دسته زیر قرار داد:

  • عضلانی
  • پوستی
  • قلبی
  • مفصلی

روماتیسم عضلانی

روماتیسم عضلانی  که ماهیچه ای هم نامیده می شود، نوعی بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بافت های ماهیچه ای بدن را هدف قرار می دهد و باعث ایجاد التهاب در این نواحی می گردد. علائم روماتیسم ماهیچه ای درد و خشکی عضلات، تب خفیف، خستگی و درد در نواحی شانه ها است. برای درمان این نوع پزشکان بیشتر رو به تجویز داروهای کورتیکو استروئید می آورند.

 روماتیسم پوستی

در این نوع سیستم ایمنی به پوست و سایر اندام های داخلی مانند ریه و کلیه ها حمله می کند. علائم روماتیسم پوستی شامل، ظاهر شدن ضایعات پوستی، درد در مفاصل و استخوان ها، تغییر فرم انگشتان دست، التهاب در مفاصل و افزایش قند خون است. برای تشخیص این نوع بیشتر از تست های فاکتور روماتوئید استفاده می شود. برای درمان هم احتمال تجویز کورتون در این نوع بسیار بالاست.

روماتیسم قلبی

این نوع را بیشتر با نام تب روماتیسمی میشناسیم که در کودکان شایع تر است. علت این تب حضور باکتری به نام استرپتوکوک است که باعث ایجاد گلودرد و التهاب و عفونت در نواحی گلو می شود.

همچنین علائمی مانند تب، ورم مفاصل، کاهش وزن و تحریک پوستی به سراغ بیمار می آید. روماتیسم قلبی از طریق تجویز آنتی بیوتیک ها قابل درمان است. اما اگر شخص درمان نشود عوارضی مانند درد در قفسه سینه، اختلال در ضربان قلب و تنگی نفس به سراغ او می آید، که این علائم بخاطر آسیب دریچه های قلب به ویژه دریچه میترال و آئورت است. و بعد از مدتی فرد باید تحت درمان و گاهی جراحی قلب قرار بگیرد.

روماتیسم مفصلی

این نوع خود شامل چند زیر مجموعه دیگر می شود که عبارتند از:

نقرس، که از ازدیاد اسید اوریک در بدن ایجاد می شود و ابتدا انگشت شست پا را درگیر می کند و سپس به باقی مفاصل آسیب می زند و گاهی باعث اختلال در عملکرد کلیه ها می شود.

التهاب رگ و یا واسکولیت هم یکی دیگر از بیماری های این گروه است که تقریبا تمام عروق بدن را درگیر می کند، و باعث التهاب در دیواره عروق می شود این التهاب باعث کاهش جریان خون درون رگ ها می شود. علائم این نوع لکه های قرمز و زخم روی پوست و سرفه و تب است.

لوپوس این بیماری که در زنان شایع تر است بیشتر پوست و برخی از اندام های داخلی مانند ریه، کلیه و سیستم گوارش را درگیر می کند. و همچنین با درد های مفاصل و خستگی همراه است.

مهمترین و شایع ترین نوع روماتیسم مفصلی نوع آرتریت روماتوئید است. آرتریت، که نوعی التهاب درد مفاصل است، البته در سایر ارگان های بدن هم ممکن است ایجاد اختلال کند. بیشترین نوع آن در دست و پا و زانو ایجاد می شود.

علت این درد ها در مفاصل در این است که در بین دو استخوان غشایی به نام سینوویوم وجود دارد که ماده ای تولید می کند که حرکت استخوان ها را تسهیل می بخشد، در بیماری روماتیسم سیستم ایمنی بدن غشای سینوویوم را مورد حمله قرار می دهد به دنبال آن فعالیت غضروف بیشتر از حد طبیعی شده و در نتیجه دچار التهاب می شود و غضروف و مفاصل اطراف آن را از بین می برد و فرد احساس درد در نواحی مفصلی مانند دست و پا و زانو می کند.

علائم روماتیسم پا بیشتر درد در جلوی پا و انگشتان یا به اصطلاح پنجه پا و همچنین کف یا سینه پا و مچ پا دردناک می شود. علائم دیگری مانند تورم و تغییر شکل انگشتان پا، از بین رفتن شکل قوس زیر پا و ایجاد میخچه و پینه در کف پا هم دارد.

علائم روماتیسم زانو به شکل درد، تورم و سفت شدن زانو و گرم شدن اطراف زانو خود را نشان می دهد.

درد روماتیسم

فرق آرتروز و آرتریت

ممکن است برای شما هم سوال شده باشد که آرتریت همان آرتروز است یا متفاوت است. در جواب باید بگوییم این دو با این که ممکن است علائم یکسان داشته باشند اما متفاوت هستند. همانطور که قبل تر هم گفتیم آرتریت یک بیماری خود ایمنی است که به دلیل اختلال سیستم ایمنی باعث آسیب به مفاصل می شود اما آرتروز یک عارضه فرسایشی است که به دلیل فعالیت شدید و نادرست مفاصل، افزایش سن، آسیب دیدگی ایجاد می شود.

انواع دیگر روماتیسم

علاوه بر مواردی که به آن ها اشاره کردیم که از مهمترین و شناخته شده ترین انواع روماتیسم بودند، این بیماری چند گونه دیگر دارد که نسبت به انواعی که پیش تر معرفی کردیم از میزان ابتلای کمتری برخوردارند، که به اختصار به توضیح و شرح علائم آن ها می پردازیم.

روماتیسم ناشی از التهاب روده که باعث آسیب به پرزها و بافت های روده می شود و با علائمی مانند دردهای شکمی اسهال و دفع خون همراه است.

بهجت که یکی از بیماری های این گروه است با شکل آفت در نواحی پوستی و دهان و ناحیه تناسلی ایجاد می شود و در نهایت سبب تورم و درد مفاصل می گردد و به غیر این برخی از اندام های داخلی را هم درگیر می کند.

اسکلرودرمی از بیماری هایی است که با تجمع کلاژن در پوست  سبب ظخیم شدن و سفت شدن پوست می گردد و به غیر این به سایر اندام های بدن مانند ریه و کلیه آسیب وارد می شود

روماتیسم عصبی در این نوع به علت آسیب به بافت های بدن فشار مضاعفی به رشته های عصبی وارد می شود، که در نتیجه باعث احساس سوزن سوزن شدن دست و پاها و همچنین احساس کرختی و عدم تحرک برخی از نقاط بدن می گردد. گاهی عدم تحرک دست و پا به دلیل آسیب اعصابی است که به ماهیچه ها متصل اند.

درمان روماتیسم

در انتخاب نوع درمان باید نوع روماتیسم را در نظر بگیریم. برای تشخیص نوع آن علاوه بر توجه به علائم مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد یا پزشک آنلاین متخصص استخوان و ارتوپد ضرورت دارد. در این مواقع پزشکان علاوه بر بررسی حالات و علائم بیمار با تجویز آزمایشات خونی و سیتی اسکن از مفاصل و اندام ها نوع بیماری را تشخیص می دهند. اما برای درمان چند روش وجود دارد.

روش درمان خانگی درمان روماتیسم

درمان های خانگی بیشتر می تواند در کاهش درد روماتیسم های مفصلی و ماهیچه ای موثر باشد. چند ترکیب وجود دارد که می تواند در کاهش درد بیمار موثر باشد از جمله، با استفاده از موم عسل و سیاه دانه و روغن زیتون و روغن کافوری ضمادی را می توان ساخت که بیمار هر شب پیش از خواب محل درد را با این ترکیب آغشته کند و سپس ببندد تا درد او تسکین یابد. همچنین مصرف روزانه عسل به همراه سیاه دانه می تواند در بهبود حال بیمار موثر باشد و در این راستا ترکیب زنجبیل به همراه فلفل سیاه و زیره با یک لیوان آب معجونی است که می توان روزانه مصرف کرد. همچنین استفاده از کمپرس های آب سرد و گرم هم می تواند در تسکین دردهای بیمار موثر باشد. البته بهتر از درمان های خانگی خود را با دکتر روماتیسم مفصلی نیز درمیان بگذارید و از مشورت او بهرهمند شوید.

درمان روماتیسم با طب سوزنی

درمان روماتیسم باطب سوزنی

طب سوزنی با فرو کردن سوزن ها به شکل خاص در بدن باعث کاهش تورم و التهاب و میزان درد بیمار می شود. متخصصان طب سوزنی معتقدند طب سوزنی باعث افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن می شود پس به نوعی یک راه پیشگیرانه برای ابتلا و فعال کردن بیماری های روماتیسمی در بدن است.

درمان روماتیسم بافیزیوتراپی

این روش درمان بیشتر برای نوع عضلانی و مفصلی و عصبی میتواند موثر باشد. استفاده از روش های گرما درمانی، سرما درمانی، نرمش ها و ورزش های مخصوص و الکتروتراپی در فیزیوتراپی می تواند در تسکین دردهای بیماران موثر باشد. همچنین ماساژ های مخصوص در قسمت مفاصل بدن باعث بهبود حرکت در این مناطق می شود.

گفت و گو با پزشک متخصص روماتیسم

درمان روماتیسم با تجهیزات پزشکی

برخی از پزشکان ممکن است برای بهبود و تسکین دردهای بیماران مبتلا به آرتریت مفصلی نوعی بریس های طبی یا زانوبند تجویز کنند در برخی از انواع روماتیسم های پا هم تجویز کفی های مناسب یا کفش های طبی می تواند در وضعیت بیمار تاثیر داشته باشد.

درمان روماتیسم با دارو

روش های گفته شده در بالا بیشتر برای کاهش درد تجویز می شوند و احتمال بهبودی بیمار را ندارند. بنابراین برای ایجاد بهبودی و کنترل بیماری باید به دکتر روماتیسم مراجعه کرد. پزشکان متخصص در این حوزه را روماتولوژیست می نامند. در مراجعه به پزشک، تجویز دارو بعد از تشخیص بیماری اولین راه است. برخی از این داروها برای کاهش درد بیمار هستند که مسکن هایی مانند پروفن را شامل می شوند و برخی دیگر از داروها با توجه به نوع بیماری برای کنترل بیماری تجویز می شوند مانند مانند کرتن و ناپروکسن، سولفاسالازین و سایر داروها. اما داروی DMARDS که به عنوان داروی ضد روماتیسمی شناخته می شود، از داروهای تجویزی برای بیماران با علائم گفته شده است. همچنین با تزریق استروئید برای بیماران نوع مفصلی میتوان دردها و حرکت مفاصل آنها را به صورت موقت بهبود بخشید.

درمان روماتیسم با جراحی

این روش درمان برای نوع مفصلی بسیار کاربردی است بخصوص برای روماتیسم های دست و پا و زانو. در این روش به دو شکل می توان بیمار را مداوا کرد. روش اول که فیوژن نام دارد محل اتصال دو استخوان را به هم وصل می کنند و به اصطلاح دو تکه استخوان را یکی می کنند این کار باعث عدم تحرک استخوان می شود اما در طی درمان بافت استخوان جدید دوباره شکل می گیرد. روش دوم که به تعویض مفصل معروف است محل آسیب دیده مورد جراحی قرار گرفته می شود و ساختار آسیب دیده با یک مفصل مصنوعی که پروتز نامیده می شود تعویض می گردد. بعد از عمل بیمار تا مدتی باید تحت درمان و فیزیوتراپی قرار بگیرد.

بیماری روماتیسم دارای انواع مختلفی است که مهمترین آن نوع مفصلی، عضلانی، قلبی و پوستی هستند. این بیماری دارای علائم متفاوتی است که بستگی به نوع آن دارد اما یک سری علائم یکسان مانند تب، تورم، خشکی و درد عضلات و مفاصل در اکثر انواع آن دیده می شود. برای درمان این بیماری راه هایی وجود دارد اما بیشتر آن ها مانند درمان خانگی، طب سوزنی، فیزیوتراپی تسکین درد و یا بهبودی موقت برای بیمار به دنبال دارند اما برای درمان قطعی بیمار باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا بعد از انجام آزمایشات مربوط نسبت به نوع درمان اقدام شود. درمان پزشکان متخصص استخوان و ارتوپد معمولا تجویز داروهای ضد روماتیسمی و عمل جراحی است.

وب سایت و اپلیکیشن پذیرش۲۴، امکان مشاوره آنلاین را برای شما عزیزان فراهم کرده است تا در سریعترین زمان ممکن با پزشک آنلاین متخصص استخوان و ارتوپد تلفنی و یا متنی صحبت کرده و از ایشان برای درمان یا بهبود روماتیسم خود استفاده کنید.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی در باره روماتیسم، پیشگیری و درمان آن، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان متخصص استخوان و ارتوپد پذیرش ۲۴، به سوالات شما در سریعترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.

مشاوره آنلاین استخوان و ارتوپد

۳.۷/۵ (۲۱ نظر)

منبع
nhs

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
122 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صبغت الله رسولی
صبغت الله رسولی
12 روز قبل

سلام

س ا ف
س ا ف
23 روز قبل

سلام ، من دو سال پیش متوجه شدم بند بند انگشتان دستم داره کج میشه و زانویم هم داره کج میشه و از درد نمی تونم بخوابم ، به عموم که پزشک حاذق توی مغز و اعصاب هست گفتم ، ایشون گفتن اگر درست بگی داری یک بیماری میگیری ، دیگه ازش توضیح نخواستم و دیگه تو اینترنت هم نرفتم و دنبال درمانش هم نرفتم ، فقط تنها کاری که کردم این بود و یک تجربه خوب که به همه ی شما عزیزان میگم ، اولا کارم زیاد بود و وقت رفتن به باشگاه رو نداشتم بنابراین هر شب توی خونه نیم ساعت ورزش هوازی مثل پلانک و اسکوات و گردون و یه سری ورزش برای تناسب اندام رو انجام می دادم والبته مثل تو باشگاه کفش کتونی می پوشیدم و ورزش میکردم و خسته میشدم و بعد دوش آب گرم و خواب ، بعد کلا گوشت قرمز رو از غذای روزانه حذف کردم و بعد صبح هم یک ربع همون ورزش رو انجام می دادم ، بعد نون و برنج رو هفته ای سه بار مصرف میکردم و بقیه هفته رو رژیم کتو یا گیاه خواری میگرفتم با این شرط که در تمام وعده های غذایی م گلم سبز رو تفت میدادم و مصرف میکردم و هر دو هفته هم ویتامین د ، ۵۰۰۰۰ مصرف میکردم و بصورت روتین هر صبح قرص جوشان ویتامین c مصرف میکردم ، حالا دو ماه انجام دادم ، در ضمن بنا به تجویز عموم کپسول ناپروکسن ۲۵۰ رو برای از بین رفتن تورم استخوان ، مصرف کردم فقط یک بسته ، بعد خوب شدم ، دوستان این بیماری خود ایمنی دردش اینه که ما خودمون رو دوست نداریم و تمام فکر و ذکرمون پدر و مادر و برادر و خواهر و شوهر و بچه هامون هستن ، برای همین بدن ما با ما قهر میکنه با ورزش و اصلاح سبک زندگی نه درست غذا خوردن و حذف فست فود و مصرف به اندازه ی زردچوبه به خودتون محبت کنید و خودتون رو دوست داشته باشید . من الان حالم خوبه و وقتی ورزش شبانگاهی رو حذف میکنم دوباره این درد یه کوچولو به سراغم میاد ، هر وقت که از خودم غافل میشم ، پس از دوست داشتن و یکم مغرور بودن نسبت به خودتون کوتاهی نکنید . انشالله همیشه تندرست باشید و همیشه بگین خوبیم الحمدالله ، بعد می‌بینید کم کم روند بهبودی حاصل میشه و اگر هم تحت درمانی زودتر خوب میشید ، پس خودتون دو و وجود تون رو دوست داشته باشید و برای بدنتان ارزش قائل شید .ک

حامد
حامد
1 ماه قبل

سلام. یه بلایی دارن سر ما بیمارا میارن که هیچکس جلوگیری نمیکنه کلی پیج اینستاگرامی که خودشون محقق پژوهشگر درمانگر روماتیسم معرفی کردن و حتی دیپلم هم ندارن و به ازای مشاوره ارسال داروی گیاهی کلی پول میگیرن و همش کلاهبرداریه.سواد مشاوره هم حتی ندارند و گیاهان دارویی که مواد غیر قانونی داره تبلیغ میکنن من یه بسته سفارش دادم به دستم نرسید شکایت کردم اخرش مشخص شد شرکت دارویی غیر قانونیه و مواد مخدر قاطی این پودرای گیاهی کردن.

ثریا
ثریا
1 ماه قبل

دوستان اصلا به این پیجای پژوهشگر روماتیسم که معلوم نیست تخصصشون چیه اعتماد نکنید دارو های گیاهی که مواد مخدر دارن به مردم میفروشن که درد و التهاب کاهش میده ولی بعد از یه مدت اثرات بسیار مخربی میذاره وای اینقدر تعدادشون زیاد شده اینا اصلا معلوم نیست کین چیکارن که به مردم مشاوره میدن و بسته میفروشن پسر عموی من ازمایش خون داده و تشخیص دادن که این دارو های گیاهی که عطاریا درست میکنن مواد مخدره

شهریار
شهریار
2 ماه قبل

سلام پسرمن ۲۰سالشه ۶ماهه که همش یا یبوست میگیره یا ازهال میشه دکترم بردم گفت احتمالا رماتیسم داره آزمایش نوشت هزینش زیاد بود نتونستم ببرم یه راهنمایی کنید لطفا

حنانه
حنانه
پاسخ به  شهریار
25 روز قبل

بهترین روش برای رفع یبوست صبح ها یک مشت کشمکش رو ناشتا بخورن خیلی زود دفع میشه درضمن سه لقمه نان تنها ناشتا صبح بخورد تا دو دوباره بخوابد یبوست دفع میشه

روح الله
روح الله
2 ماه قبل

سلام، من درد در قسمت شانه دارم بیشتر از پنج سال می شود. اما در سال گذشته در سه فصل اول کدام مشکلی نداشتم خود را گرم نگهداری میکردم اما در زمستان خود را نشان داده بود. داکتر گفته بود که من روماتیسم دارم و تداوی ندارد پس چی کنم حالی؟

حبیبی
حبیبی
2 ماه قبل

سلام من خانم ۳۲ ساله هستم و حدود ۳ سالی درگیر روماتیسم مفصلی شدم .و داروهای زیادی مصرف کردم و آمپول می زدم اما چون همش بالا می آوردم دکتر قطع ش کردم . زیر نظر پزشک تهران هستم . اما انگار دارم بدتر میشم . چی کار انجام بدم

محیا
محیا
2 ماه قبل

سلام من چندسال روماتیسم دارم د وتا ازابجی هام روماتیسم داشتن خیلی نگران بچهام هستم ایااین بیماری ژنیتیکی هست

سامان
سامان
پاسخ به  محیا
1 ماه قبل

بله من ژنیتیکی گرفتم

حمید
حمید
2 ماه قبل

سلام خانمم ۲۰ ساله سوزن اشتباهی بهش زدن وازناحیه پا ودست فلج شده وازطرفی روماتیسم امانشابریده وشبها درد توبازوهاش می افته جوری که گریه مکنه توراخدا بگید چیکارکنم بخدا من هم میبینم دردمکشه گریم مگیره ازشمامچکرم

علی
علی
پاسخ به  حمید
2 ماه قبل

داروهای کدئین یا مرفین دار جواب میده ولی خب عوارض و وابستگی داره نمیشه سرخود مصرف کرد میتونین با دکترش مشورت کنین

علی
علی
3 ماه قبل

ایا اب درموقع ظرف ولباس شستن برای روماتیسم بد است

مسیح فاصل
مسیح فاصل
3 ماه قبل

سلام من مدتی است چند تا زخم‌کف سر دارم کلی شامپو و لوسیون و پماد زدم ولی درمان نشدن .از انجاییکه روماتیسم مفصلی دارم امکان روماتیسم پوستی هست یاخیر .خیلی مقاومه به درمان

مریم
مریم
پاسخ به  مسیح فاصل
1 ماه قبل

شامپو سلنیوم سولفاید بزن هفته ای ۲ بار و بذار ۵ دقیقه روی پوستت بمونه

یوسف
یوسف
پاسخ به  مسیح فاصل
1 ماه قبل

احتمالاپسوریازیس باشه برودکترپوست تشخیص میده

زهرا
زهرا
3 ماه قبل

رماتیسم سینه چطور درمان میشه

میلان
میلان
3 ماه قبل

سلام مادرم دیالیزی هستن چندروزنمیتونن ازجاشون بلندشن قبلاهم روماتیس داشتن چیکاربایدبکنم

سمانه
سمانه
3 ماه قبل

میتونید کمکم کنید اونقدر پا راست لگن وسط دوتا کتف و دستام درمیکنه که هیچ مسکنی جوابگو نیست

سمانه
سمانه
3 ماه قبل

سلام خانم ۳۷ساله هست مدت دوماهه از درد لگن پا درد شدید دست رنج میبرم

تقی
تقی
3 ماه قبل

باسلام.بنده یکی دوساله که ازدردمفاصل رنج میبرم ودیابت هم دارم هروقت به دکترمراجعه کردم گفتن براثردیابته ودکترهای شهرستانهاهم ززادتعریفی نیستن.تااینکه۲ماه پیش گفتن روماتیسم مفصلی داری خلاصه ۱۰برج۸آمپول متوترکسات تزریق کردم مجددا۲۴برج تزریق کردم وسری سوم برج۲_۱۴۰۳میباشد.حالایکماه ازتاریخ آخرین تزریقم گذشته متاسفانه کوچکترین بهبودی راحس نکردم.اگه میشه نظری بدید ببینم چرا.باتشکرجهانگیر۰۹۰۵۸۶۱۹۷۳۹

من کیم؟
من کیم؟
پاسخ به  تقی
3 ماه قبل

چون درمان نداره!

حمید
حمید
پاسخ به  تقی
3 ماه قبل

خام کیاه خوار شو خوب میشی

زینب
زینب
4 ماه قبل

سلام

زینب
زینب
پاسخ به  زینب
4 ماه قبل

سلام من زینب هستم هفت سال میشه از درد عضلات رنج مبرم

زهرایوسفی
زهرایوسفی
4 ماه قبل

سلام مادرم ۵۰سال دارد مدت شش سال میشود که ازدرد عضلات رنج میبرد داکتر زیاد رفتیم میگن روماتیسم است قرص های متنوع مصرف کردن اما همه مسکین بودن خواهش میکنم یک راه حل درست پشنهاد کنید

یلدا
یلدا
پاسخ به  زهرایوسفی
1 روز قبل

سلام طب اسلامی مراجعه کنید

محمد
محمد
5 ماه قبل

سلام.کسی که سینه اش روماتیسم داره راه درمانش چیه

زهرا
زهرا
پاسخ به  محمد
3 ماه قبل

رماتیسم سینه درمانش چیه

سکینه
سکینه
5 ماه قبل

سلام من دردوخشکی مفصل دارم آزمایش دادم میگه رماتیسم عصبی دارم الان زانوم خیلی درد میکنه گفت زانوم را باید تعویض کنم۴۳سالمه

ازاده
ازاده
پاسخ به  سکینه
4 ماه قبل

سلام روماتیسم عصبی؟ازمایشش چی بوده؟

محمد
محمد
پاسخ به  سکینه
18 روز قبل

از طریق طب سنتی اقدام کنیم دکتر خیراندیش شاگرداشون سمت امامزاده زینعلی عینعلی در تهران شمال اتوبان اشرفی اصفهانی هستن،از سایت بقراط نوبت بگیرید و ابدا عمل انجام ندین،که اگه انجام بدین پشیمون میشید،هر راه منطقی غیر از عمل

نام فریبا کرمی رمی آز لرستان
نام فریبا کرمی رمی آز لرستان
5 ماه قبل

سلام خسته نباشید من خانم ۵۲ ساله الان ۳ ساله تمام استخوان‌ها بدنم درد میکنه هرچی آزمایش میگریم میگن مشکلی نداری تورو خدا راهی جلو پایم بزاید دارم آز درد میمیرم الان دو ماهه دست چم خلیی درد میکنه ممنون از کمک شما

بنیتا
بنیتا

سلام آزمایش تراکم استخوان بدیدحتما

کامران
کامران

از اعصاب منم اونجوری بودم پیش روانپزشک رفتم الانم خوب خوب شدم

معصومه ابوالحسنی
معصومه ابوالحسنی

سلام مزاج شناسی بشین احتمال زیاد غلبه بلغم و غلبه سودا در بدن دارید، در صورت تمایل ۰۹۳۶۱۰۹۳۶۰۸ تناس بگیرید

محمدحسین
محمدحسین
5 ماه قبل

سلام من تازه آزمایش گرفتم بهم گفتن رمانتیسم دارم از ترس دارم دق میکنم کمکم کنید چکار کنم خیلی میترسم بچه شیر ده دارم این هم اصرمیکنه واسه رمانتیسم

کامران
کامران
پاسخ به  محمدحسین
4 ماه قبل

سلام سعی کن قرص نخوری پودر سنجد بگیر شب قبل از خواب ی قاشق با ی لیوان شیرحل کن بخور تا سه ماه خوب میشی

کامران
کامران
پاسخ به  محمدحسین
4 ماه قبل

سلام پودر سنجد و با ی لیوان شیر شب قبل خواب بخور تا چهل روز بعد اچهل روز دو سه روز ی بار بخور بخدا با قرص بد تر میشه خوب شدی برای منم دعا کن منم همون مریضی رو دارم هم رماتیسم هم آرتروز هم سرطان مجاری کبد و هم سر طان روده دارم بیخی ی روز اومدیم ی روز هم میریم

سولمازحاجیمیری
سولمازحاجیمیری
پاسخ به  کامران
4 ماه قبل

خیلی ناراحت شدم ازخدامیخاهم ایشلاشقاتوباهمه بیمارابدهدالهی امین

ویا
ویا
5 ماه قبل

سلام من سینم نزدیک سه ماه درد میکند بعد ساق پام ومچ دستم درد گرفت حالا رفتم به دکتر میگه روماتیسم آیا روماتیسم ربطی به سینه دارد

صلیقه ملا زینلی
صلیقه ملا زینلی
6 ماه قبل

سلام
من زانوهایم درم دارد داره.پوست ساق پام خشک وپوست پوسته شده شبیه پسوریازیس.داخل بینی ام هم.واقعا نمیدونم.ارتروزه یا..

معصومه ابوالحسنی
معصومه ابوالحسنی
پاسخ به  صلیقه ملا زینلی
3 ماه قبل

غلبه سودا در بدن دارید و حرارت کبدتون به علت رسوب سودا در کبد بالا رفته ، و علایمی مثل اختلالات قاعدگی، لکه بینی، افکار منفی و ناامیدی، خواب رفتن دست و پا، زودرنجی هم درگیر شده باشین

فریده استوار
فریده استوار
6 ماه قبل

سلام دکترمن دستام دردمیکنن زانودردم کمرد د وقتی که پادرد شدید میشم لکه های قرمزروری دست وپا وزیر لبم شروع به سوزش خارش بیرون میاد که الان لکه هاموندن روی پوستم چندبار دکتر رفتم تشخیص ندان چه مریضی دارم اما خودم خوندم احتمال زیاد روماتیسم دارم راهنماییم کنید ممنون

مجید
مجید
7 ماه قبل

سلام پسرم پاها دستش بسیار خشک ودرد میکنه ورم دارد وسواس ب آب داردآزمایش داددکتر گفت شبه روماتیسم آب ربطی ب روماتیسم ندارد ولی آب استفا ده میکنه بدتر میشه خاستم بدانم آیا آب ب روماتیسم ربط دارد آسیدوریک هم دارد ورم مربوط ب کدام کدآم مریضی هست

جمیله
جمیله
10 ماه قبل

سلام جناب داکترصاحب من ۵سال میشه که روماتیزم مفصلی دارم انگشت های پاهایم وانگشت دستم کج شده دراین پنج سال خیلی تداوی کردم ولی هیچ نتیجه نگرفتم ۲۷سال سن دارم خیلی ناراحتم میشه شمایک رهنمایی کنیدکه بخاطردرمان قطعی چی بایدکنم

یلدا
یلدا
پاسخ به  جمیله
1 روز قبل

طب اسلامی تو شهرتون مراجعه کنید

غلام یحیی حسینی
غلام یحیی حسینی
10 ماه قبل

پاهایم نهایت درد دارد و بعد از ظهر ها دردش زیاد می‌شود کف پایم خیلی داغ می شود زانوهایم درد دارد و هم چنان ساق پا و ران‌هایم. فقط قرض پوکی استخوان دو برج است استفاده می‌کنم کدام نتیجه خوب نگرفته‌ام، در باره رهنمایی شما را خواهانم
با احترام

بهروز
بهروز
10 ماه قبل

سلام، سمت جلوی ساق پاهایم همیشه سردش انگارازش یخ درمیاد

بهروز
بهروز
پاسخ به  بهروز
10 ماه قبل

سلام سمت جلوی ساق پاهام همیشه سردش انگارازش یخ درمیاد

معصومه بهرامی
معصومه بهرامی
10 ماه قبل

سوزن سوزن شدن انگشتان دست از بندوسط تا نوک دست گزگزودرد شدیدانگشتان که حتی درموقع خواب آزمایش دادم و دکتر گفته باید بای دکتر روماتولژی راهنمایی کنید باتشکر

اعظم
اعظم
پاسخ به  معصومه بهرامی
4 ماه قبل

سلام من هم اینجوری بودم پیش ارتوپد‌برید شاید از تنگی کانال من دست یا دیسک گردن باشه

حدیثه
حدیثه
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید مشکل من درد سر شونه هام وقتی حمام میرم بعد حمام درد بدن دارم کل بدنم گزگز می‌کنه به دکتر مراجعه نکردم میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

لاله ترحم
لاله ترحم
10 ماه قبل

من روماتیسم دارم ودردشدیددارم دیگه کلافه شدم خاهش میکنم کمکم کنید

کامران
کامران
پاسخ به  لاله ترحم
4 ماه قبل

سلام منم دارم سعی کن قرص نخوری همش مسکن هست فقط پودر سنجد و شیر درمانشه هر شب ی قاشق بریز به ی لیوان تا چهل روز قبل خواب بخورخوب شدی برای منم دعا کن

حنانه
حنانه
پاسخ به  کامران
25 روز قبل

احسنت دستور رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و همین طور دستور امام صادق علیه السلام است حاجت روا باشین ان شاءالله

رقیه
رقیه
10 ماه قبل

ای روماتسم باعث ورم میشود

Waseequllahsaqib
Waseequllahsaqib
10 ماه قبل

برای درمان مرض روماتیزم چه باید کرد؟

جاوید
جاوید
10 ماه قبل

سلام زانوها وانگشتان پاهیم اسخوان سر کتفم همیشه درد داردسر شب حسه کمر من تب میاوره خیل در ازیت هستم درمورد اگر لطف ورهنمایم نماید ممنونم

هستی
هستی
11 ماه قبل

سلام ببخشید من چند سالی هست کمر درد دارم واینکه عضلات کمرم خشک میشه به شدت دردناک آیا من هم به بیماری روماتیسم مبتلا هستم

روح اله امیدی
روح اله امیدی
پاسخ به  هستی
6 ماه قبل

سلام ، صبحها که بیدار میشم تا نیمساعت کمرم خشک است و درد دارم و بعد از نیمساعت کار کردن و فعالیت بهتر میشم ، رفتم دکتر گفتن روماتیسم ستون فقرات داری، میشه راهنمایی کنید که چکار کنم

نیلوفر نصری
نیلوفر نصری
11 ماه قبل

سلام خسته نباشید ببخشید من چندسال بود ک ریزش سکه ای داشتم پیش دکتر رفتم و دکتر گفتن ک روماتیسم پوستی هست بهم داره دادن یه هفته ریز موهام کاملا قط شد ولی باز دوباره مثل قبل ریزش دارم ممکنه بخاطر هوای سرد یا باد یخی هست که به موهام میخوره ؟

زینب
زینب
11 ماه قبل

سلام پسرم یه مدت هست دست وپاش ورم میکنه،چکاب داده کبد کلیه ها ش سالم هست تیرویید کم کار وقند ناشتاش ۸۵ بوده ولی یه قند دیگش که به قول دکتر خانواده ش باید ۵ باشه ۸ هست آیا ورمش ماله این هاست یا روماتیسم هست؟

فرزانه
فرزانه
11 ماه قبل

سلام خسته نباشید ببخشید واسه درمان روماتیسم پیش دکتر ارتوپد رفتم نیاز هس پیش دکتر رومالوتوژی هم برم

آخرین ویرایش 11 ماه قبل توسط فرزانه
حلیمه شریفی
حلیمه شریفی
11 ماه قبل

سلام من سه ساله فهمیدم روماتیسم مفصلی دارم بااینکه زیرنظردکتراهوازبودم ولی بدترشدم الان یک ساله دکترم عوض کردم ولی بخاطرگرونی داروم الان شش ماه مراجعه نکردم ودارم دردموتحمل میکنم اگه میشه دکترارزان برام پیداکنیدممنون میشم

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  حلیمه شریفی
7 ماه قبل

بیمارستان دکتر شریعتی تهران،دکتر اخلاقی کارشون عالیه

آوا
آوا
11 ماه قبل

ممکن هست کسی کخ رماتیسم داره از یک نوع به نوع دیگه ام مبتلا شه

مجتبی واحدی
مجتبی واحدی
1 سال قبل

سلام آقای دکتور
من از طرف شب خیلی وقت است که در قسمت های شانه کمر و پاها درد احساس میکنم و اگر کار نکنم همیشه احساس خستگی و کسالت میکنم مشورت شما را نیازمندم.
والسلام

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من خانمی پنجاه ودوساله هستم چندین ساله روماتیسم مفصلی دارم وزیرنظردکترهستم هرچندوقت یکباردرناحیه ی مچ پاها دچارخارش وسوزش شدیدمیشم که که همونموقع زخم میشه وقرمزوبعدهم تیره رنگ گاهی هم کف دستها وپاهام داغ میشه وبشدت میسوزه ومیخاره خواستم بدونم اینها هم ازعوارض رماتیسم هست یاخیر

کامران
کامران
پاسخ به  مریم
4 ماه قبل

بله از علایم رماتیسم است منم دارم

راضیه
راضیه
1 سال قبل

سلام من چندوقته که پاشنه پاچپم درد میکنه وقتی میرم حمام ویا درآب میزنم خیلی درد میکنه دکتر
رفتم فقط مسکن داده وقتی دارو رو قطع میکنم دوباره درد شروع میشه

مزینانی هستم
مزینانی هستم
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من حدود پنج شش ماهه ک بازوهام شدید درد میگیره ولی همیشگی نیس گاهی اوقات
الانم حدود یک ماهه ک پاهام بیشتر درناحیه ران خواستم ببینم این دردها احتمال روماتیسم هست آیا یا نه؟ ممنون از شما موفق باشید

سلطانی هستم
سلطانی هستم
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من چند سال هست که روماتیسم دارم ولی هر چی دکتر میرم خوب نمیشم ورامین زندگی میکنم اگه میشه راهنمایی کنید که یه دکتر خوب معرفی کنید برم خوب شم واقعا خسته شدم از این مریضی

لیلا
لیلا
پاسخ به  سلطانی هستم
1 سال قبل

سلام دکتر ناهید کیانمهر خیلی دکتر خوبی هستن ، حتما نتیجه میگیرید

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  سلطانی هستم
7 ماه قبل

بیمارستان شریعتی تهران دکتر اخلاقی،کارشون عالیه

رضا
رضا
1 سال قبل

سلام خسته نباشید.. همسر بنده ۳۵ ساله هستن و الان دو ماهه باردارن و بارداری سوم هست . حدود دو الی سه هفته پیش تنگی نفس شدید داشتن که بعد از مراجعه به پزشک میشه گفت که خوب شدن و تا الان مشکل تنفسی ندارن،اما حدود ده روزی هست که مچ دست راستشون ورم کرده و درد شدید داره و همینطور انگشت اشاره دست چپ و همینطور زانوهاشون که درد شدید دارن . بطوری که کارهای روزانه رو به سختی انجام میدن..به خیلی از پزشکان سر زدیم و آزمایشات مختلف.. اما جواب درستی نگرفتیم. یکی از آزمایشها رو گفتن عفونت وارد خون شده یا همچین چیزی… و آخرین مورد مراجعه به پزشک گفتن که آزمایش روماتیسم بدید..
خواهش میکنم از شما با این مواردی که عرض کردم راهنمایی و نظرتون رو بفرمایید… واقعا دیگه خسته شدیم اینقدر دوندگی کردیم و نتیجه نداد.. ممنون

رضا
رضا
1 سال قبل

سلام همسر من توی دهان وگلو دونه میزنه یا له می‌کنه لباس هم ترک خورده دکتر گفت که روماتیسم داری البته هنوز آزمایش نداده بعد درد مفاصل هم نداره هیج جاش میشه که روماتیسم باشه ممنون میشم جواب دهید

رامین
رامین
1 سال قبل

سلام من ماه یک بار شدیداً دل درد می‌گیرم و تا سرم و آمپول کار نکنم آروم نمیشه میشه راهنماییم کنید ممنون

فاطمه اسلامی
فاطمه اسلامی
1 سال قبل

سلام به تشخیص دکتر من رماتیسم پوستی دارم تست ناخن دادم ریه من رو درگیر کرده چسبندگی ریه دارم چندساله بشدت نفس تنگی وسرفه دارم کرونای شدید گرفتم بدتر شدم قبلا پرفمینکس میخوردم گفتن نه سل سپت الانم بعد از کرونا ده ماه قطع کردم باز دکتر ریه ورماتیسم گفتن سل سپت ..بشدت پادرد دارم مچ پام وانگشتان دست وپام ـنمیتونم راه برم ب نظرتون باز سل سپت استفاده کنم ایا دوباره من میتونم راه برم بشدت افسرده شدم خونه نشین وزمینگیر شدم لطفا منو راهنمایی کنید

رقیه
رقیه
پاسخ به  فاطمه اسلامی
2 ماه قبل

رقیه

دکمه بازگشت به بالا