یائسگی چیست؟ چه علائمی دارد و از چه سنی شروع می‌شود؟

یائسگی زودرس چیست؟ یائسگی در مردان هم وجود دارد؟

یائسگی

اکثریت بانوان پس از این که سن شان کمی بالا می رود استرسی، به نام یائسگی وجود آن ها را پر می کند. شاید  یائسگی که از اصلی ترین عوارض آن می توان به پوکی استخوان اشاره کرد، ذهن شما را نیز به خود درگیر کرده باشد. اگر در وجود خود احساس این بیماری را می کنید بهتر است ابتدا به یک مشاور و پزشک متخصص مراجعه کنید اما در ادامه این مقاله ما سعی می کنیم شما را تا حدودی با یائسگی آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

یائسگی چیست؟

یائسگی (Menopause) شرایطی رایج و طبیعی برای بانوان است و همه ی خانم ها به آن دچار و آن را تجربه می کنند. یائسگی به معنی اتمام دوره های قاعدگی و همچنین فرد دیگر توانایی بارداری و تولید مثل را ندارد. بانوان در این دوره علائم متوسط تا شدیدی را به دلیل تغییرات شدید هورمونی تجربه می کنند.

شما به عنوان یک خانم باید مطلع باشید که یائسگی یک بیماری نیست و نباید هرگز تصور کنید که با مبتلا شدن به یائسگی به پایان زندگی خود نزدیک شده اید بلکه یائسگی بخشی از زندگی طبیعی هر خانمی است.

پوکی استخوان یکی از عوارض آن است که قابل کنترل می باشد. در این دوره تخمدان ها توانایی کافی برای انجام فعالیت های دوران باروری خود را از دست می دهند و تخمک گذاری متوقف می شوند. در ابتدا این وضعیت عادت ماهانه فرد نامنظم شده و پس از آن قاعدگی به طور کامل قطع می شود.

یائسگی هنگامی اتفاق می افتد که یک سال از آخرین پریودی فرد گذشته باشد. یائسگی هرگز یک نقص برای بانوان نیست و به طور کلی مشکلی را برای خانم ها ایجاد نمی کند اما این وضعیت در هر زنی متفاوت است. همه ی افراد در دوران بلوغ، جوانی و بارداری مشکلاتی را تجربه کرده اند اما همه این موارد برای بدن لازم است.

یائسگی نیز مزایا و مشکلات خود را دارد اما هرگز دچار نگرانی و استرس نشوید زیرا شما در سن یائسگی می توانید با مراجعه به پزشک یا دکتر آنلاین زنان به راحتی مشکلات آن را پشت سر بگذارید.

علل مبتلا شدن به یائسگی 

همه بانوان با تعداد مشخصی تخمک متولد می شوند که این تعداد محدود تخمک در تخمدان ها ذخیره می شود. وظیفه تخمدان ها تولید هورمون های استروژن و پروژسترون است که کار این هورمون ها تنظیم قاعدگی و تخمک گذاری است.

یائسگی در بانوان هنگامی اتفاق می افتد که تخمدان ها دیگر هر ماه تخمک آزاد نمی کنند و عادت ماهانه قطع می شود. یائسگی در بانوان وضعیتی طبیعی است که بر اثر افزایش سن است و می تواند پوکی استخوان را به وجود آورد.

پیش یائسگی 

اکثریت زنان چند سال قبل از یائسگی قطعی دچار پیش یائسگی می شوند که در این وضعیت تخمدان ها تولید استروژن را کاهش می دهند. این دوره تا زمان یائسگی قطعی ادامه دارد. در این مرحله زنان علائم یائسگی را تجربه می کنند.

پس یائسگی 

چند سال پس از یائسگی قطعی، را دوره ی پس از یائسگی بانوان می گویند. در این دوره علائم های آن به تدریج کاهش می یابد. شما می توانید با مراجعه به پزشک متخصص و با توجه به توصیه های آن ها این علائم را هر چه زودتر کاهش دهید و از پوکی استخوان جلوگیری کنید.

سن یائسگی

یائسگی در چه سنی رخ می دهد؟

در بیشتر مواقع این امر در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی و به طور میانگین در ۵۰ سالگی اتفاق می افتد. یکی از عواملی که روی سن یائسگی تاثیر می گذارد ژنتیک و یا به اصطلاح ارث می باشد. و بنابراین سن یائسگی شما نزدیک به مادر و یا خواهرتان می باشد. همچنین عادت زندگی و الگو های طبیعی سن یائسگی را تغییر می دهند.

  • از اولین علامت های یائسگی می توان به برهم خوردن نظم قاعدگی، گر گرفتگی و اضافه وزن اشاره کرد.

شما می توانید در ادامه سایر علائم های این دوره را مطالعه کنید.

گفت و گو درباره ی یائسگی با پزشک متخصص زنان و زایمان

علائم یائسگی 

تجربه ی هر زنی از یائسگی متفاوت است. برخی شرایط همچون: سرطان، مصرف نیکوتین و… که روی سلامت تخمدان تأثیر می گذارد شدت و مدت علامت ها را زیاد می کند.

رایج ترین علائم های قبل از یائسگی به شرح زیر است:

  • کوتاه شدن دوره قاعدگی
  • افزایش و یا کاهش میزان قاعدگی نسبت به گذشته
  • گر گرفتگی، عرق کردن و سرخ شدن

هنگام نزدیک شدن به این دوره تغییرات جسمی و روانی متفاوتی اتفاق می افتد که باعث بروز علائم می شود.

تغییرات مهم و رایج در قبل و در دوره یائسگی به شرح زیر است:

  • کاهش توانایی باروری

با نزدیک شدن به پایان وضعیت باروری، قبل از شروع یائسگی، هورمون استروژن کاهش می یابد و احتمال بارداری کم می شود.

از اولین علامت های نزدیک شدن به یائسگی است. اگر فردی نسبت به تغییرات دوره پریودی نگران است بهتر است به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید چون ممکن است این تغییرات به علت موارد مختلفی باشد.

  • احساس خشکی، خارش و ناراحتی در واژن

ممکن است قبل و یا در طول دوره یائسگی احساس ناراحتی و خشکی در واژن داشته باشید. که این باعث بروز خارش واژن و ترک کند و احتمال عفونت بالا برود. در این حین استفاده از مرطوب کننده و داروهایی طبق دستور پزشک را توصیه می کنیم.

این حالت در هنگام نزدیک شدن به یائسگی بسیار رایج و طبیعی است. در اغلب موارد فرد در بالای بدن به طور ناگهانی احساس حرارت و گرما می کند. این گرما در صورت و قفسه سینه احساس می شود.

  • نا آرامی در خواب

یائسگی مشکلاتی را در خواب فرد ایجاد میکند همچون: اضطراب، عرق کردن و تکرر ادرار. در صورت تداوم این علائم با پزشک خود مشورت کنید.

  • تغییرات احساسی

افسردگی، استرس و بی حالی در این دوران رایج است. عصبی و بد خلقی نیز در این دوران طبیعی است.

  • پوکی استخوان

به صورت جداگانه در ادامه به آن می پردازیم

این علائم همگی طبیعی بوده و نیاز به نگرانی نیست اما در صورت طولانی شدن می توانید با مراجعه به پزشک متخصص یا دکتر انلاین زنان زایمان که می‌توانید۲۴ ساعته و شبانه روزی با او ارتباط بگیرید، مراحل درمان را طی کنید.

رابطه پوکی استخوان و یائسگی 

پوکی استخوان باعث ضعیف آسیب پذیر بودن استخوان ها می شود. پوکی استخوان باعث می شود که استخوان به راحتی شکسته شود. این شکستگی ها معمولا در ران، مچ و یا ستون فقرات رخ می دهد. پوکی استخوان زمانی ایجاد می شود که پس از استخوان های قدیمی، استخوان جدیدی جایگزین آن ها نشود.

یکی از عوامل افزایش پوکی استخوان، یائسگی زودرس است. در یائسگی مواد معدنی استخوان به ویژه کلسیم از بین می رود. از بین رفتن کلسیم به علت کاهش تولید استروژن در تخمدان هاست.

از علائم پوکی استخوان می توان به کمر درد، شکستگی راحت استخوان ها و خم شدن فرد اشاره کرد. اگر این علائم را داشتید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از تشدید بیماری جلوگیری شود. در ادامه شما را با یائسگی زودرس آشنا می کنیم.

یائسگی زود رس

یائسگی زودرس 

اگر قبل از سن ۴۰ سالگی دچار یائسگی شوید به آن یائسگی زودرس می ‌گویند.

  • علت یائسگی زودرس

عوامل محیطی همچون: انواع آلودگی ها، شیوه زندگی همچون: تغذیه نامناسب و مصرف نیکوتین، استفاده از شیوه های درمانی همچون: شیمی درمانی و برداشتن رحم، ارث و ژنتیک که به سابقه ی سن یائسگی خانوادگی بر میگردد، انواع بیماری ها مثل: نقص خود ایمنی و سرطان رحم و… و آسیب به تخمدان ها که کارایی درست آن ها را از بین می برد می توانند سبب یائسگی زودرس شوند.

برای تشخیص یائسگی زودرس حتما با پزشک مشورت نمایید تا از عوارض آن جلوگیری نمایید.

از مهم ترین خطرات یائسگی زودرس میتوان به ناباروری و پوکی استخوان اشاره کرد.

درمان و پیشگیری از یائسگی زودرس

یائسگی به طور کلی نیاز به درمان ندارد اما بهتر است که با پزشک مشورت نمایید. در ادامه نیز ما به چند مورد توصیه می کنیم.

یکی از شایع ترین روش های درمانی، درمان جایگزینی هورمونی است. این درمان می تواند از بسیاری از علامت های یائسگی جلوگیری کند اما خطراتی را نیز به همراه دارد.

برای درمان یائسگی زودرس یکی از روش های رایج استروژن درمانی است. این روش می تواند به جلوگیری از پوکی استخوان منجر شود. با توجه به سن طبیعی یائسگی این درمان هورمونی ادامه دارد. استفاده از مکمل‌ های کلسیم و ویتامین D  برای جلوگیری از پوکی استخوان ضروری است. پزشک شما با توجه به تست های این دو مورد میزان استفاده را برای شما تجویز می کند.

برای پیشگیری از یائسگی زودرس ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. همچنین تغذیه سالم و عدم استفاده از سیگار میتواند از مبتلا شدن شما جلوگیری نماید.

یائسگی و رابطه زناشویی

یائسگی می تواند رابطه جنسی را تحت تأثیر خود قرار دهد. اغلب زنان یائسه در این دوران رابطه جنسی دردناکی را تجربه می کنند. یائسگی موجب کاهش میل جنسی و درد و خونریزی یا سوزش در هنگام رابطه جنسی می شود. یکی از راه های درمان فعال بود از نظر جنسی است تا به تدریج این عوارض کاهش یابد. همچنین می توانید با مراجعه به پزشک و استفاده از دارو ها این عوارض را برطرف کنید.

خونریزی نزدیک یائسگی

بر اثر اختلالات هورمونی در دوران یائسگی، قاعدگی دچار بی نظمی شده و میتواند زمان آن طولانی و یا کوتاه تر از حد نرمال و میزان آن نیز شدیدتر یا ضعیف تر از حد نرمال شود.

اگر یک سال از آخرین پریودی بگذرد فرد وارد یائسگی قطعی شده و هر خونریزی بعد از آن خطرناک بوده و باید به پزشک مراجعه کند.

 تغذیه در دوران یائسگی

اگر شما در این دوران تغذیه مناسبی داشته باشید می توانید به راحتی علائم و عوارض آن را کاهش دهید. ما چند تغذیه مفید را در ادامه برای شما شرح می دهیم.

  • مصرف میوه و سبزیجات را زیاد کنید

میوه ها و سبزی ها دارای ترکیباتی هورمونی به نام فیتو استروژن ها هستند که شبیه استروژن است و میتواند علائمی که به دلیل کاهش استروژن است را کنترل نماید.

  • مصرف حبوبات را افزایش دهید

حبوبات نیز مانند میوه و سبزیجات دارای  فیتو استروژن هستند و می توانند یائسگی را کنترل کنند.

  • از چربی ها دوری کنید

چربی ها می توانند موجب بروز سرطان سینه در سنین یائسگی شوند.

  • مصرف مواد قندی را کم کنید
  • همچنین تحرک و فعالیت خود را افزایش دهید و ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. با انجام این چند توصیه می توانید از پوکی استخوان جلوگیری کنید. برای جلوگیری از پوکی استخوان از نور خورشید استفاده کنید، کافئین را حذف کنید، مصرف چای را کاهش دهید، سیگار نکشید.

برخلاف تصور عموم یائسگی فقط مختص به بانوان نمی باشد و آقایان نیز به آن دچار می شوند در ادامه اطلاعات مختصری را به شما خواهیم داد.

مشاوره آنلاین درباره ی یائسگی با متخصص زنان و زایمان

یائسگی در مردان

یائسگی در مردان شامل کاهش ترشح تستوسترون در آقایان ۵۰ ساله و بالاتر است. تستوسترون هورمون ترشح شده در بیضه های آقایان است. این هورمون انرژی مردان را افزایش می دهد و عضلات آن ها را حفظ می کند.

  • علائم یائسگی در مردان

بی حالی، افسردگی و ناراحتی، بی انگیزه شدن، اعتماد به نفس پایین، عدم تمرکز،

اختلال در خواب، بالا رفتن چربی، بزرگ شدن سینه، کاهش میل جنسی و ناباروری

  • تشخیص یائسگی در مردان

پزشک شما با تست کردن میزان تستوسترون خون شما می تواند این بیماری را تشخیص دهد. یائسگی مردانه شما را آزار می دهد و برخی فعالیت هایتان را مختل می کند اما شما می توانید آن را کنترل و درمان نمایید.

  • درمان یائسگی در مردان

تغذیه غذایی سالم داشته باشید، ورزش کردن روزانه را فراموش نکنید، خواب کافی داشته باشید، استرس را از خود دور کنید.

همچنین پزشک با درمان های دیگری همچون جایگزینی هورمون شما را معالجه می کند.

یائسگی برای خانم ها امری طبیعی است و ممکن است برای مردان نیز رخ بدهد. شما می توانید به راحتی علائم آن را کنترل کنید و هرگز دچار ترس و نگرانی نشوید. همچنین بهترین کار مشورت با پزشک متخصص است. ما در این مقاله سعی کردیم توضیحاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم و امیدواریم برای شما مفید و قابل استفاده بوده باشد. در صورت هرگونه ابهامی می توانید در هر زمان و مکان با مشاوره آنلاین پزشکی سوالات خود را از بهترین متخصص بپرسید.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی در باره یائسگی، پیشگیری و درمان آن، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان متخصص زنان و زایمان پذیرش ۲۴، به سوالات شما در سریعترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.
  • لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم تر داشته باشیم

مشاوره آنلاین یائسگی بانوان با دکتر زنان و زایمان

۴.۱/۵ (۲۵ نظر)

منبع
healthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
36 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سروش
سروش
5 روز قبل

سلام ، من دختر مجرد ۴۸ساله هستم از شهریور دجار نامنطمی شدم و حدود سه ماه لکه بینی و نامنظمی داشتم آزمایشم در آبان تشدید کم‌کاری تیرویید نشون داد البته آزمایش هورمونی ندادند و دکتر گفت با مصرف یک قرص لووتیرکسین هر روز مشکل تیرویید منظم و خونریزی برطرف میشه
بعد اون تا اواسط آدر دوبار خونریزی داشتم و دیگه پریودیم قطع شد .
به نظر شما آیا یائَسه شدم؟
یا این قطعی بخاطر اون چند ماه مکرر خونریزی و لکه بینی هست و ممکنه دوباره پریود بشم . چون گاهی یک دردی زیر شکمم دارم ولی اون موقع کیست رحم نداشتم .
ممنون میشم راهنمایی کنید .

لیلی
لیلی
15 روز قبل

۵۵ سال سنم هست یک سال پریود نمیشم میل جنسی اصلا ندارم واین باعث مشکلاتی شده لطفا راهنمایی کنید تشکر

نسترن
نسترن
پاسخ به  لیلی
10 روز قبل

سلام من ۴۵سالم هست والان یک ماهه مصرف قرص زد بارداری روقطع کردم وپریود نشدم چندروزه خیلی حالم بده یهو احساس گرگرفتگی میکنم و نفس کم میارم همش تمایل به خوابیدن دارم فقط از اینکه نمیتونم کارکنم ناراحت هستم نمیدونم چی بخورم که نورمال بشم وبتونم کارهای خونه رو انجام بدم ممنون اگر راهنماییم کنید

روژان
روژان
1 ماه قبل

روژان

روژان
روژان
پاسخ به  روژان
1 ماه قبل

من ۴۶سالمه مجرد یکماه پریود نشدم نشونع یائسگی است

ﻓﺎﻃﻤﻪ
ﻓﺎﻃﻤﻪ
پاسخ به  روژان
18 روز قبل

ب ﭘﺰﺷﻚ ﺯﻧﺎﻥ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻛﻨﻴﺪ

حیدری
حیدری
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر، من ۵۲سالمه
مدت ۹ماه بود یائسه شده بودم
الان دوباره پریود شدم علائم همون موقعا اینکه امروز ۴روزه من عادت ماهانه هستم، لطفا راهنمایی کنید سپاسگزارم

معصومه
معصومه
1 ماه قبل

با سلام،،من شیش ماه هست ک پریود نمیشم تا الان دوتا چهارتا آمپول پروژسترون میزنم پریود نمیشم الان دارم قرص میخورم روز یکی قرص استرادیول والرات

طاهره002
طاهره002
1 ماه قبل

سلام من تازه وارد ۴۵ سالگی شدم من تیر ماه دوبار پریود شدم مرداد معمولی بود شهریور پریود نشدم مهر دوباره پریود شدم دوباره سه ماه خبری نبود ۸بهمن دوباره پریود شدم آیا دارم یائسه میشم ماما هیچ آزمایشی نداد زبانی گفت آیا ممکن اثر ۱۰ سال رژیم سخت لاغری باشه ممنون اگه راهنماییم کنید

مهلا
مهلا
2 ماه قبل

مهلا هستم ۵ سالمه وده سال قبل همزمان با سزارین کزدن لوله های رحمم رو بسته ام از انموقع همیشه پرید های شدیدی داشتم ولی الان ماه قبل پرید نشده بودم ده روز قبل خونریزیهای کمی داشتم ولی الان ۳روزهست خیلی شدید شده هم با فشار وهم حجم زیادی شده در حدی که من ۳ روزه قرص ال دی میخورم بلکه حجمش کم بشه نمیشه چیکار کنم وآیا این از علائم یائسگی هست ؟؟
خیلی نگرانم لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم ی
یکبار هم دوسالقبل خونریری همیشگی داشتم رفتم دکتر گفته بود دیواره رحمت ضخیم شده باید رحمت رو در بیاری
حالا راهنماییم کنید لطفا خیلی میترسم

شیرین
شیرین
2 ماه قبل

سلام خوبید آیا هستم ۶ماه پیش کورتاژ شدم ۵۲ ساله هستم یبار پریود شدم کلفت شدن رحم الان بیست روز از وقتم گذشته حالتپریودی داشتم ولی نشدم چهار یا پنج قطره فیبروم هم دارم آزمایش دادم یایسه. نیستم

ریحانه
ریحانه
پاسخ به  شیرین
7 روز قبل

سلام

فاطمه
فاطمه
3 ماه قبل

سلام من ۴۰سالمه وهنوز بچه دارنشدم ،واین ماه باید پریود میشدم نشدم،ایا علائم یائسگی هست یا نه؟؟درضمن من تو رحمم میوم دارم که دکتر گفتن عمل باید بشه ،ایا یه دلیلش هم بخاطر این میوم هست یانه؟؟

اشرف قربانیان
اشرف قربانیان
3 ماه قبل

من یک خانم ۴۷ساله مدتی هست که پریودیم نامنظم شده الان هم ده روز هست که خونریزی دارم و هنوز قطع نشده‌ لطفا راهنمایی کنید

مریم
مریم
پاسخ به  اشرف قربانیان
26 روز قبل

سلام من ۵۱سال سن دارم پریودهای منظم داشتم تا ۲۰ اذر واز وقت حدود ۲ماه ونیم پریود نشدم ولی الان ۱۰ روز که پریود شدید همراه با لخته دارم لطفا راهنمایی کنید

مرادی
مرادی
4 ماه قبل

سلام ووقت به خیر تقریبا یک ماهه که موقع نزدیکی رحمم خونریزی میکند اما نه به صورتی که ازدهانه رحم بیرون بزنه لطفا راهنمایی کنید

لیلا
لیلا
4 ماه قبل

سلام من ۴۴سالمه ۴سال است که‌ خونریزی پریودی شدیدی دارم۱۵روزالی یک ماه وبه صورت‌ لخته های خون زیاد سونوهمدادم چیزی نبود برای قطع خونریزی از قرص الدی می‌خورم وچهار یاپنج ماه قرص راترک نمیکنم چون‌ اگه نخورم دوباره خونریزی دارم‌ علت‌ این خونریزی چیه وچیکار گنم ممنون

فاطنه
فاطنه
پاسخ به  لیلا
2 ماه قبل

سلام من ۴۷ساال دارم الان ۳ ماه پریود نشدم
احساس خیلی بدی دارم همش کسالت دارم وسریع عصبی میشم خواشن راهنمییم کنید

جعفرزاده
جعفرزاده
4 ماه قبل

سلام
۴۷ سالمه و یک ساله یائسه شدم، امکان بارداری هست؟

ایرانی
ایرانی
4 ماه قبل

بعد از یائسگی کامل تا چه مدت باید جلوگیری از بارداری ادامه داشته باشه؟

محبوب
محبوب
4 ماه قبل

سلام دخترهستم ۵۰سالمه۶ماه هست پریودنشدم استخوان دردهایم چه کارکنم

بتول آقاحسینی
بتول آقاحسینی
4 ماه قبل

سلام ۵۵ سال دارم روز سیزدهم است ولی هنوز خونریزی دارم چکار کنم پاک شوم

منیژه
منیژه
5 ماه قبل

سلام خسته نباشید ممنون میشم جواب سوال منو بدید من الان ۶ماه پریود نشدم و۴۶سالمه گر گرفتگی دارم بدنم داغ میکنه وعرق وتپش قلبم بلا میره چند ثانیه هست روزی چند بار من راهنمایی کنید

جهانگیر سلام من حدود ۲۰ساله که روماتیسم مفصلی دارم
جهانگیر سلام من حدود ۲۰ساله که روماتیسم مفصلی دارم
5 ماه قبل

مردان چند سالگی یایسه میشوند! آیا میتوانند زن جوان راحامله بکنند

مرضیه
مرضیه
7 ماه قبل

سلام من ۵۳سال و هشت ماه سن دارم در ماه‌های اخیر دو بار پریود نشدم ولی در بعضی از منابع می‌گویند که سن بالای پنجاه سال باید خونی که میبینم استحاضه حساب کنم اما خونریزی من مثل پریود است تکلیف من چیست

سارا
سارا
9 ماه قبل

سلام من دو روز بعد از پریودی امروز باز پریود شدم الان لکه شده قهوه ایی رنگ خیلی نگرانم کرده زیر شکمم هم احساس درد میکنم
من طول روز سرپا هستم رستوران دارم علتش خستگی زیاد نیست؟
۳۵ سالمه اولین بار اینجوری شدم

یاسمن
یاسمن
پاسخ به  سارا
4 ماه قبل

احتمالا کیست داشته باشی من بودم و سونو کیست نشون داد

ﻓﺎﻃﻤﻪ
ﻓﺎﻃﻤﻪ
پاسخ به  یاسمن
18 روز قبل

ﺁﺭﻩ

معصومه سنچری
معصومه سنچری
1 سال قبل

سلام خسته نباشیدمن پنجاه سال دارم الان نزدیک سی روزمیشه پریودهستم بعضی وقتالک میادبعضی وقتازیادسونوهم دادم اندومتر۱۲هستش الانم دارم توی این چندوقت مجسترون باترنسید وقرص مفنامیک اسیدمیخورم هیچ تغییری نکردم ممنون میشم راهنمایم کنیدواقعادیگه خسته شدم این حالت تاکی ادامه داره

غزاله
غزاله
1 سال قبل

سلام، من به تازگی وارد ۴۴ سالگی شدم ، ازدواج نکردم ، سوالم این هست که تا چه سنی میتونم بچه دار بشم ، خیلی ناراحت این موضوع هستم ، در ضمن ۱۲ سال هست که تیروئیدم با جراحی برداشته شده ، با تشکر

یاس
یاس
پاسخ به  غزاله
22 روز قبل

با سلام .بنده هم ۴۶ سالمه .۲ماهه پریود نشدم .به فوق تخصص هورمون و غدد مراجعه کردم آزمایش هورمونی و سونوگرافی و ام آر آی از سر انجام دادم .گفتن علائم یائسگی رو داری گرگرفتگی هم دارم .و هیچ دارویی به جز گابرگولین برام تجویز نکردن .قرص ال دی پزشک گفتن با این سن سرطان زاست آیا واقعا قرص هورمونی نمیتونم استفاده کنم ؟ .

آرزو شیری
آرزو شیری
1 سال قبل

سلام بنده ۴۵ سال سن دارم وحدود سه هست یائسه شدم (برداشتن رحم) مدتیه کمر درد گرفتم از پوکی استخوان میترسم سوال من اینه که غیر از تغذیه مناسب چه دارویی میتونم استفاده کنم ممنونم از شما

پریسا
پریسا
1 سال قبل

سلامکخسته نباشین من خانمی ۴۲ساله هستم‌ازمنطقه ای سردسیرعادت ماهانه ای من مرتب هربیست روزیه باربودامااینباریهویی عقب افتاده پنج روز..نمیخام یاییسه بشم ازقرص ویتاگنوس روزی دوعددصبح وشام‌میخورم اولین باره اتفاق افتاده چیکارکنم‌عادت ماهانه ام برگرده عین اول مرتب بشه

شهلا مرادی
شهلا مرادی
2 سال قبل

سلام من یک زن ۴۳ ساله هستم هفت ماهاست که پریود نشدم چون علائم گر گرفتگی داشتم به پزشک متخصص زنان مراجعه کردم با آزمایش و سونوگرافی معلوم شد یائسگی زودرس گرفتم پزشک قرص استروژن و پروژسترون تجویز کردند ولی من هنوز استفاده نکردم نکردم سراغ داروهای گیاهی رفتم اما هیچ نتیجه ای نگرفتم الان من باید این قرص‌های استروژن و پروژسترون را مصرف کنم؟

رامش غریبی
رامش غریبی
2 سال قبل

سلام من۵۱ سالمه از فروردین ۱۴۰۰ دوبار پریود شدم با فاصله این ماه هم بیست روز گذشت پریودنشدم میخواستم بپرسم ایا یائسه شدم وباید جلوگیری کنیم ممنون

دکتر زهرا بهرامی
پاسخ به  رامش غریبی
2 سال قبل

سلام
جلوگیری حتما داشته باشین حتی اگه این علائم یائسگی باشه، با آزمایش LH, fsh میشه متوجه شد

دکمه بازگشت به بالا