آبسه دندان | علل ابتلا، انواع آن، پیشگیری و درمان

درمان خانگی و دارویی آبسه دندان

آبسه دندان 

آبسه دندان نوعی عفونت است که داخل لثه و یا دندان ایجاد می شود. آبسه به شکل تورم قرمز و جوش مانند ممکن است بر روی لثه دیده شود. انواع علت آبسه دندان پاک نکردن مواد غذایی در بین دندان ها و دهان در نتیجه تولید باکتری، ایجاد می شود. این باکتری ها به تدریج باعث پوسیدگی در سطح دندان می شوند. سطح دندان های ما سفت و محکم است اما درون آن برخلاف بیرون بافتی متشکل از سلول های خونی و عصبی و نرم دارد. پس در صورتی که سطح دندان آسیب ببیند عفونت و باکتری از طریق این آسیب وارد بافت درونی دندان و لثه می شود و باعث ایجاد آبسه می گردد.

علائم آبسه دندان

اما علائم آبسه دندان چیست؟ علائم آبسه دندان متفاوت است علائمی مانند: درد در ناحیه عفونت در زمان غذا خوردن و لمس کردن محل آبسه، حساسیت داشتن دندان به سرما و گرما، احساس بد در دهان و بد مزه شدن طعم غذا، بوی بد دهان، درد در زمان باز کردن دهان، سختی در زمان بلع غذا و تنفس، تب ناشی از عفونت، احساس درد در فک و زیر چانه، و غدد لنفاوی دردناک و متورم و بارزترین علائم آن داشتن نقاط جوش مانند و برجسته و متورم و قرمز در سطح لثه است. درد آبسه یه دفعه شروع می شود و هر چه زمان بیشتر می شود درد دندان شدیدتر و غیرقابل تحمل می شود.

مشاوره آنلاین دهان و دندان

انواع آبسه دندان

اگر پوسیدگی دندان معالجه نگردد هر نوع آسیب به دیواره سخت دندان و شکستگی باعث ورود عفونت و آلودگی به بافت داخلی دندان می شود و یا حتی از آن هم عبور می کند و استخوان فک را درگیر می کند و یا گاهی تنها به لثه آسیب می رساند به این ترتیب انواع آبسه دندان به وجود می آید، که به طور کلی در سه نوع تقسیم بندی می شود که به شرح آن می پردازیم:

آبسه لثه

این نوع فقط در لثه بروز می کند و آسیب و ربطی به دندان ندارد که در علم پزشکی به آن آبسه جینجیوال هم می گویند

آبسه پریودنتال

 در این نوع عفونت از دندان عبور می کند و استخوان های کنار دندان را تحت تاثیر قرار می دهد. گاها این نوع آبسه با درد فک همراه است و به شکل زائده هایی در قسمت بیرونی دهان می توان آن را دید مانند نواحی زیر چانه.

آبسه پری اپیکال

 عفونت ازسطح دندان وارد بافت نرم دندان می شود و در نهایت ریشه دندان را درگیر می کند

درمان آبسه دندان

با توجه به آنچه از انواع آبسه گفتیم شکل درمان آبسه دندان هم متفاوت خواهد بود. برای درمان چند روش وجود دارد که با هم مرور می کنیم:

روش خانگی درمان آبسه و دندان درد

می توان گفت روش خانگی فقط برای تسکین درد و موقتی است و فرد برای بهبودی دندان خود باید حتما به پزشک مراجعه کند. درست است که اگر آبسه تخلیه شود، درد فرد کمتر می شود اما ترکاندن آبسه در خانه کار خطرناکی است و بهتر است این کار را پزشک انجام دهد تا عفونت به سایر قسمت های بدن نرسد. در درمان خانگی می توان از نشاسته استفاده کرد و آن را با آب ولرم ترکیب کرد تا شکل خمیر مانند به خود بگیرد سپس این خمیر را در موضع عفونت بگذارند تا عفونت به تدریج به خمیر جذب شود و درد و عفونت دندان کاهش یابد. سیر از جمله گیاهان آنتی باکتری است بنابراین مصرف آن به اشکال مختلف می تواند عفونت را کاهش دهد. می توان آن را مستقیما روی دندان گذاشت یا عصاره آن را درون دهان نگه داشت تا عفونت دندان کاهش پیدا کند. همچنین ترکیب سیر با زنجبیل و نمک دریا هم بسیار برای کاهش درد و آبسه دندان مفید است. علاوه براین موارد، غرغره سرکه سیب و و استفاده از گل میخک میتواند در بهبود فردی که دارای دندان درد است موثر باشد. 

استفاده از دارو برای درمان آبسه

داروها را برای دندان درد و آبسه نباید خودسرانه مصرف شوند و بهتر است این داروها توسط دندانپزشک تجویز شوند. داروهایی که برای مشکلات دندان و آبسه تجویز می شوند در دو دسته قرار می گیرند. داروهای مسکن برای کاهش درد مانند ایبوپروفن و آسپرین و داروهای آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت و انتشار آن به سایر اندام ها مانند داروهای آموکسی سیلین و مترونیدازول. دندانی که دچار عفونت و آبسه شده است ابتدا باید عفونت آن کاهش پیدا کند تا حین جراحی به بافت های مجاور و سایر اعضای بدن این عفونت منتقل نشود سپس، عمل جراحی دندان روی آن انجام می گیرد. افراد دارای آسم، مشکلات سیستم گوارشی، کودکان و زنان باردار و شیرده نباید به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف کنند زیرا عوارض این داروها برای آنان شدید تر است.
وب سایت یا اپلیکیشن پذیرش۲۴، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید به صورت آنلاین، تلفنی و متنی با صدها پزشک آنلاین دهان و دندان ارتباط بگیرید و از ایشان درباره مصرف انواع آنتی بیوتیک بپرسید.

تفاوت عفونت با آبسه دندان

جراحی درمان آبسه

روش نهایی درمان آبسه دندان مراجعه به دندانپزشک متخصص آنلاین آبسه دندان و انجام عمل جراحی روی دندان است. اگر دندانپرشکان عمومی قادر به جراحی دندان نباشند در آن صورت باید به متخصص ریشه دندان که اندودنتیست گفته می شود مراجعه کرد. اما انجام عمل جراحی بر روی آبسه نسبت به نوع آن متفاوت است. در نوع جینجیوال یا آبسه لثه با ایجاد برش بر روی لثه، آبسه تخلیه می شود و آن را از روی بافت حذف می کنند. در نوع پری اپیکال بعد از حذف و برداشتن بافت آسیب دیده، دندان باید عصب کشی شود و سپس با مواد مخصوص دندان پر می شود و در نهایت روکش مناسبی از مواد مقاوم روی دندان گذاشته می شود که باعث می شود دندان همچنان کارایی خود را داشته باشد. در آبسه پریودنتال هم کیسه آبسه برداشته می شود و اگر لازم باشد دندان جراحی می گردد. در برخی وارد به علت برگشت دوباره عفونت و یا ناکارایی دندان دندانپزشکان دندان را از ریشه می کشند.

عوارض آبسه دندان

آبسه دندان اگر به موقع به پزشک مراجعه نشده و تحت درمان قرار نگیرد، عوارضی را با خود دارد که ممکن است زندگی فرد را به خطر بیاندازد. عفونت و باکتری انباشته در آبسه ممکن است به صورت و گردن و سایر اندام های بدن منتقل شود. در این شرایط فرد به علت واکنش سیستم ایمنی بدن ممکن است دچار تب شود. همچنین غدد لنفاوی که یکی از غدد محافظ بدن هستند به علت حمله باکتری ها متورم و دردناک می شوند. اما خطرات آبسه دندان به این موارد محدود نمی شود، چنانچه تحقیقات ثابت کرده اند که عفونت های دهان و دندان تاثیر مستقیمی بر روی آسیب های قلبی و عروقی دارند. بنابراین بهتر است دندان درد و آبسه جدی گرفته شود و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد.یا از دکتر آنلاین متخصص دهان و دندان مشاوره آنلاین گرفت و با شرح حال خود از ایشان راه درمان گرفت.

مراجعه به پزشک برای درمان آبسه

همان طور که پیش تر گفتیم درمان های خود سرانه برای برداشتن آبسه ممکن است خطرناک باشند و از طرف دیگر درمان های خانگی موقتی هستند و بعد از مدتی درد دوباره سراغ فرد می آید پس بهتر است پیش از آن که عفونت پخش شود و سایر دندان ها و اندام ها را درگیر کند به دندانپزشک مراجعه کرد تا با تشخیص نوع آبسه آن را درمان کند. اما در شرایطی کنونی که ویروس کرونا همه گیر شده است ممکن است شما از آن دسته افراد باشید که نخواهید فعلا به دندانپزشک مراجعه کنید و بخواهید با مصرف آنتی بیوتیک درمان را به تعویق بیاندازید یا اگر لازم نباشد جراحی را انجام ندهید اما از کجا این ها را بدانید. در این صورت لازم است از وقت مشاوره آنلاین دندانپزشکی استفاده کنید.

ارتباط با پزشک متخصص دهان و دندان

پیشگیری از آبسه دندان

مسلما بهترین کار درباره بیماری های مربوط به دندان پیشگیری است این مروارید های بدن نیاز به مراقبت و توجه دارند تا بتوانند کارایی لازم را برای بدن داشته باشند. دندان ها علاوه بر کارایی منحصر به فرد خود برای بدن و سیستم گوارشی نقش مهمی در زیبایی ما دارند پس توجه به آن ها بسیار ضروری است. اما راه های جلوگیری از آبسه دندان و هرگونه بیماری دندان را می توان در چند سطر خلاصه کرد:

  1. به صورت منظم و تقریبا هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان های شما چکاپ شود
  2. بهداشت دندان به صورت روزانه بسیار اهمیت دارد پس به صورت مرتب دو بار در روز دندان ها را حداقل دو دقیقه مسواک بزنید و از دهان شویه و نخ دندان استفاده کنید
  3. مصرف تنقلات و شیرینیجات و نوشابه های گازدار را به حداقل برسانید
  4. دخانیات و الکل مصرف نکنید
  5. تغذیه سالم حاوی لبنیات و سبزیجات و میوه داشته باشید
  6. روزانه چند دقیقه در معرض نور آفتاب باشید و یا از مکمل های ویتامین D3 استفاده کنید.       

آبسه دندان کودکان

دندان های شیری از شش ماهگی تا یازده ماهگی شروع به رشد در دهان کودکان می کنند و از یک سالگی تا سه سالگی تقریبا تمام دندان های شیری کودک کامل می شود. و سپس از سن شش و هفت سالگی دندان های شیری لق می شوند و می افتند تا دندان های اصلی جای آن ها را بگیرند. اما دندان های شیری هم در معرض عفونت و پوسیدگی قرار می گیرند بخصوص که اغلب کودکان تمایل بیشتری به مصرف شیرینی جات دارند و نمی توانند صحیح و مداوم مسواک بزنند و از دندان های خود مراقبت کنند. ممکن است بگویید که دندان های شیری دائمی نیستند و درست کردن آن ها بیهوده است، اما این سخن اشتباه است چرا که اگر دندان های شیری کودک ترمیم نشوند تاثیر بدی بر روی دندان های دائمی خواهند داشت. از طرف دیگر عفونت آبسه دندان کودکان برای بدن آن ها که ضعیف تر از بزرگسالان است خطر بیشتری خواهد داشت و احتمال ابتلای آن ها را به روماتیسم های قلبی و مفصلی افزایش خواهد داد پس لازم است تا در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر کودک را به نزد دندانپزشک ببریم:

  • ایجاد ناحیه قرمز و متورم یا جوش مانند بر روی لثه و اطراف دندان کودک
  • تب و تهوع
  • درد در دندان و یا اطراف گردن و چانه و صورت کودک
  • بوی بد دهان کودک

دندانپزشکان با توجه به ریشه دندان کودک و بافت اطراف آن و همچنین سن کودک نوع درمان را در پیش می گیرند و ممکن است، یکی از سه حالت، برداشتن عصب تاج دندان و یا برداشتن اعصاب ریشه و یا کشیدن کامل دندان شیری را به کار ببندند.

اگر قصد دارید دندان درد کودک را در خانه تسکین دهید می توانید از محلول آب و نمک استفاده کنید. غرغره این محلول باعث کاهش تورم آبسه دندان کودکان می شود و از شدت درد آن ها می کاهد. همچنین استفاده از کمپرس های گرم و سر هم در تسکین درد موثر است. اما نباید مسکن و آنتی بیوتیک را خودسرانه به کودکان داد و همچنین تب کودک در زمان دندان درد باید مدام بررسی شود.

آبسه دندان در بارداری

در زمان بارداری بنا برعلت هایی برخی از زنان دچار مشکلات دندان و پوسیدگی دندان می شوند. علت هایی مانند:

تغییرات هورمونی که سبب حساس شدن لثه ها و متورم شدن آن ها می شود.

تهوع ناشی از بارداری که سبب بالا آمدن اسید معده و آسیب به دندان ها می شود.

عفونت دندان و آبسه دندان در بارداری می تواند برای سلامت مادر و جنین خطرناک باشد و باعث سقط جنین و یا اختلال در رشد او شود، همچنین احتمال تولد پیش از موعد و با وزن کم نوزاد را به دنبال دارد. بنابراین بهتر است که زنان باردار در صورت مشاهده عفونت دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنند.

اما ممکن است این سوال پیش بیاید که مراجعه به دندانپزشکی برای سلامت جنین خطرناک نباشد. بهتر است مراجعه به دندانپزشک در سه ماه اول بارداری نباشد. در زمان بارداری در صورت مراجعه به دندانپزشک پزشکتان را از بارداری خود مطلع سازید تا اقدامات لازم برای شما انجام گیرد. دندانپزشکان در صورت باردار بودن بیمار از مسکن ها و آنتی بیوتیک ضعیف تر و بی حسی های ایمن استفاده خواهند کرد. اما بهتر است پیش از اقدام به بارداری از سلامت دهان و دندان خود مطمئن شوید.

آبسه دندان در بزرگسالان و کودکان بخاطر ورود عفونت و باکتری از طریق پوسیدگی ها و شکاف دندان به لثه و بافت داخل دندان صورت می گیرد پس لازم است تا با اقدامات پیشگیرانه و رعایت بهداشت دهان و دندان و رژیم مناسب از آسیب به دندان جلوگیری کنیم.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی در باره آبسه دندان، پیشگیری و درمان آن، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان متخصص دهان و دندان پذیرش ۲۴، به سوالات شما در سریعترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.
  • لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم تر داشته باشیم

مشاوره آنلاین دهان و دندان

۴.۶/۵ (۵ نظر)

منبع
nhs

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
مریم
1 ماه قبل

با سلام دختر ۳ ساله ام لثه اش ابسه کرده اما درد نداره فقط ته لثه اش به اندازه نصف نخودی ورم میکنه براش قطره ویوله گرفتم خوب میشه اما بعد از یه ماه دوباره عود میکنه علت چیه ولی اینو بگم اصلا درد نداره بعضی وقتا به یه فشار کوچولو تخلیه میشه چیکار کنم

هوشنگ وزینی صمد
هوشنگ وزینی صمد
9 ماه قبل

باسلام وخسته نباشید دندان من ابسه کرده طوری که توی یک روز صورتم ورم کرده طوری که لبهام کج شده پیش پزشک رفتم ۳امپول با دوخشاب قرص سفالکسین مترونیدازول۲۵۰ داده وقتی مصرف میکنم بدجوربدنم شروع به خارش میکنه ورمش هم نخوابیده خواهشن یه راهنمایی بکنید ممنون میشم

زهرا
زهرا
2 سال قبل

باسلام‌کودک‌دو‌ساله‌ای‌دارم‌دندون‌های‌بالاش‌پوسیده‌ وآبسه‌کرده‌ودرد‌میکنه‌به‌دندان‌پزشک‌اطفال‌نشون دادیم‌گفت‌باید‌کشیده‌بشه‌آیا‌حتما‌نیاز‌به‌این‌کار‌است

دکمه بازگشت به بالا