۱۰ روش تا ویزیت خود را برای بیماران جذاب تر کنیم!؟

تنها چیزی که از رفتن به مطب دکتر ناخوشایند ترهست اینه که مریض بشی! و ناچارا این دوتا اتفاق زنجیر وار به دنبال هم اتفاق میافتند.
تجربه مریض شدن یه حس ناراحتی و استرس را به همراه دارد در کنار این حس، ساعت ها معطل موندن برای یک ویزیت ده دقیقه ای در یک اتاق انتظار میتواند بیمار را از خط خارج و صبر او را لبریز کند.
این اتفاق نباید رخ بدهد!

در عصری که خلاقیت و تکنولوژی حرف اول را میزند اکثر صنایع در پی آن هستند که سرویس هایی را برای آسانی و راحتی مشتریان خود را ارائه بدهند. که قطعا حوزه سلامت هم از این قاعده استثنا نیست. در این مقاله به نگارش پذیرش۲۴ به شما ۱۰ روش را معرفی خواهیم کرد که چگونه مطب خود را برای بیماران و مراجعین به مکان دلنشین و راحتی تبدیل کنید.

۱- در مورد اتاق انتظار مطب تان ایده پردازی کنید!

اکثر زمان ویزیت یک دکتر ، پشت یک پنجره در  انتظار صدا زدن نام مراجع و رسیدن نوبت او صرف میشود. حال اگر این زمان را به زمان سرگرمی و اوقاتی دلنشین تبدیل کنیم چطور؟

صندلی های راحت، روزنامه های بروز و یا وجود نوشیدنی خنک ، تهویه مناسب و یا هرگونه سرگرمی میتواند این زمان را تبدیل به یک فرصت کند.

 ۲- تلوزیون مطب شما نباید آرامش را بهم بزند !

در حالتی ایده آل بیمار شما باید بتواند انتخاب کند چه چیزی را تماشا کند اما خب یک سری از استاندارد ها باید رعایت شود .

  -کانال اخبارمطلقا ممنوع!

بیماران  بدون شنیدن اخبار بمباران و حوادث  هم به اندازه کافی عصبانی و ناراحت هستند پس لازم نیست با نشان دادن اخبار حوادث فشار خون آنها را بالا تر ببرید!

این زمان اصلا زمان مناسبی برای همدردی با جهان و مشکلات اقتصاد و جنگ نیست!

-مستندات مربوط به طبیعت!

این مورد میتواند گزینه خوبی باشد اما بشرط اینکه مستند درباره مرگ و انقراض غزال ها یا  حمله خرس های ترسناک نباشد!

حتما یک مستند مناسب و لذت بخش از طبیعت برای نمایش دادن انتخاب کنید.

-نمایش فیلم و سریال ممنوع!

قطعا در حساس ترین نقطه فیلم یا قسمتی جذاب از فیلم فرارسیدن زمان ویزیت دکتر بدترین اتفاق ممکن است !

یا اینکه آنقدر غرق تماشای فیلم میشود که صدای پرستار را هنگام خواندن اسم متوجه نشود!

 -نمایش صحبت های کارشناسان

میتواند خوب باشد اما بشرط آنکه  احساسات بد بیمار را بدتر نکند. آنگونه نباشد که حس کنید یک قاضی دائم دارد بر سر بیمار شما فریاد میزند و اشتباهاتش را به او گوشزد میکند.

۳- استفاده از پوشش یا لامپ با تاثیر فلئورسنت ممنوع!

این نکته میتواند اصلا به چشم نیاید اما وقتی شما مریض باشید  تنها فاجعه ای که نیاز دارید این هست که  نور اتاق باعث شود  شما ۳۰ % بدتر به نظر برسید.

۴- بیمار را با مهربانی وزن کنید!

به عنوان یک بیمار ما باید وسواس فکری پزشک خود را در مورد اینکه میخواهد مدام بیمارش را وزن کند درک کنیم. اما این مورد نباید حس شرکت در یک رقابت یا مسابقه را به بیمار القا کند.

اعلام وزن بیمار مثل تعیین جنسیت نوزاد تا حدودی باید راز باقی بماند و نباید دقیق به بیمار اعلام شود.

سیاست مطب شما باید به گونه ای باشد که کادر پزشکی و پرستاران خود را جای بیمار بگذارند و در بیان اطلاعات به بیمار ظریف و دقیق عمل کنند.

۵- با بیمارانی که مداوم به شما رجوع میکنند « خاص » رفتار کنید!

سفر با هواپیما از برخی لحاظ شبیه مراجعه به پزشک برای درمان است. نحوه ارائه خدمات به مشتریان  در خطوط هواپیمایی  میتواند الگوی خوبی  به پزشک ها بدهد.

مشتریان خاص که قبلا بار ها به مطب شما رجوع کرده اند باید جز مشتریان ویژه شمرده شوند و از خدمات کلاس اول بهره مند شوند. برای دریافت این خدمات ویژه چه زمانی بهتر از وقتی که مراجعین شما در اتاق انتظار هستند؟

۶- زمان ویزیت را استاندارد کنید!

هیچ جمله ای برای بیمار پر معنی تر از این جمله نیست که به او بگویند ” دکتر در اسرع وقت شما را خواهد دید “.  این جمله بیشتر شبیه به یک جمله سرکاری است!

البته که همه ما میدانیم که انتظار بخشی از پروسه درمان است اما با واژه های دقیق تر میتوان با صداقت اطلاعات در اختیار مراجعین بگذاریم.

  • به جای « فقط یک دقیقه دیگه » بگوییم: «۲۰ دقیقه دیگر باید منتظر بمانید »
  • به جای «بزودی » بگوییم «یک ساعت دیگر طول خواهد کشید »
  • به جای « در اسرع وقت که بتونیم » بگوییم « تا وقتی که عمر شما کفاف بدهد باید منتظر انجام این کار باشید »

این استاندارد ها برای زمان باید در نظر گرفته شود درست شبیه دریافت پیتزا با پیک که زمان تحویلش برای شما مهم است!

۷- پوشش  کادر مراکز درمانی و پرسنل

پوشیدن لباس های  غیررسمی شاید حس خوشایندی را القا نکند و این بخاطر وجود مد های عجیب و غریب و تنوع لباس است . انتخاب یک پوشش مناسب و ایده آل که هم جدید و زیبا باشد هم رسمیت مطلوبی داشته باشد در مراکز درمانی ضرورت دارد.

۸- با مراجعین به زبان صمیمانه صحبت کنید

شرکت های بیمه و یا مرتبط با قانون بهترین زبان را برای انتقال مفاهیم سخت به مشتریان خود دارند. اگر آنها میتوانند پس چرا ما نتوانیم؟
استفاده از لغات جایگزین و ملموس تر به جای اصطلاحات سنگین پزشکی میتواند حس خوبی را از یک مکالمه با پزشک به جای بگذارد.

۹- از ابزار جدید استفاده کنید

ما امروزه در عصری زندگی میکنیم که مردم حتی در یخچال خود از تکنولوژی وای فای استفاده میکنند و هواپیماهای بدون سرنشین وارد زندگی آنها شده است. شما هم از تکنولوژی جا نمانید!  استفاده از ابزارهای جدید پزشکی که تماس کمتری با بیمار دارد میتواند بسیار مفید و جالب به نظر بیاید.

۱۰- رفتار

زمانی شما متوجه میشوید بزرگ شده اید که دیگر در مطب پزشک به شما آبنبات یا اسباب بازی تعارف نمیکنند . اما چرا؟ آیا فرد وقتی وارد سن جوانی شود  نمیتوان با چیز های جذاب دیگری توجه او را جلب کرد؟ مثلا تعارف یک شکلات تلخ کوچک یا یک کارت هدیه؟!
البته این کار ها هزینه بسیاری دارد. شما میتوانید به موارد خلاقانه دیگری فکر کنید که مراجعین شما در هر سن و سالی که باشند برایشان خوشایند باشد. پس بنا بر سن و شخصیت مراجعین خود با رفتاری متفاوت میتوانید آپشن های جذابی را برای ویزیت او فراهم کنید.

همه پزشکان و مراکز درمانی ایران

۳.۳/۵ (۳ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پوران احیائی
پوران احیائی
2 سال قبل

چجوری میتونم نظرم رو در مورد پزشک مورد نظرم ثبت کنم لطفا راهنمایی کنید.

دکمه بازگشت به بالا