اسید معده و مشکلات مربوط به آن

اسید معده

معده‌­ی یک فرد بالغ و سالم روزانه حدود ۲ تا ۳ لیتر شیره‌­ی معده تولید می‌­کند که یکی از اجزای اصلی آن اسید معده می­‌باشد. به این اسید برای گوارش پروتئین­­‌ها در معده نیاز است. علاوه بر هضم غذا، اسید معده در نابودی انواع میکروب­‌های مضر که با مواد غذایی به معده وارد شده ­اند، نیز نقش اساسی دارد.

اسید معده به دلایل زیادی می‌­تواند کاهش یا افزایش یابد، که هردوی این موارد به معده و روند گوارش فرد آسیب می‌­رساند.

همچنین بازگشت این اسید به سمت بالا و یا همان برگشت اسید به سمت مری را ریفلاکس معده (رفلاکس معده) می‌­نامند که در ادامه به مطالعه ­ی دقیق آن می­‌پردازیم. شما می­‌توانید با مطالعه­ ی این مقاله علائم ازدیاد یا کاهش اسید، راه‌­های پیشگیری، کنترل و درمان بیماری­‌های ناشی از آن و سایر موارد مربوط به این اسید را به راحتی بشناسید.

اسید معده چیست؟

بعد از گوارش فیزیکی که در دهان اتفاق می‌­افتد، ادامه­ ی روند گوارش در معده‌­ی افراد رخ می­‌دهد. معده از اصلی­‌ترین بخش‌­های دستگاه گوارش می‌باشد. غده­ های موجود در دیواره ­ی داخلی معده، ماده‌ی گوارشی مایع، رقیق و اسیدی را ترشح می­‌کنند که شیره­‌ی معده نام دارد.

معده­‌ی یک فرد بالغ و سالم به طور روزانه حدود ۲ تا ۳ لیتر شیره‌ی معده تولید می­‌کند. یکی از اجزای اصلی شیره‌ی موجود در معده، اسید معده یا همان Gastric acid می­‌باشد.

همان­گونه که گفته شد اسید معده یا همان هیدروکلریک اسید (Hydrochloric acid) با فرمول شیمیایی   HCl  مایعی آبکی و بی­رنگ است که توسط پوشش داخلی معده تولید می­‌گردد.

به دلیل حضور این اسید در معده، میزان pH معده در حدود ۱.۵ می­‌باشد. همچنین میزان غلظت هیدروکلریک اسید در معده­‌ی افراد حدود ۰.۰۳ مولار است. این میزان غلظت اسید می‌­تواند فلز روی را در خود به راحتی حل کند.

اسیدمعده

برای گوارش پروتئین­­‌ها به این اسید در معده نیاز می­‌باشد. اسید معده همچنین به نابودی انواع میکروب­‌های مضر که در معده وجود دارند و یا با مواد غذایی به آن وارد شده ­اند، کمک شایانی می­‌کند. با وجود این اسید بدن ما نسبت به مسمومیت به وسیله­ ی انواع مواد غذایی و یا مبتلا شدن به دیگر بیماری های عفونی که از راه دستگاه گوارش به بدن وارد می­‌شوند، مقاوم شده و آسیب­ پذیری بدن در برابر آن­ها کاهش می‌­یابد.

این اسید بیشتر میکروارگانیسم ­هایی را که در دهانه‌­ی ورودی معده وجود دارند را از بین می‌برد. در شرایط کاهش یا عدم وجود اسید، میزان باکتریایی در روده کوچک فوقانی بیشتر از همیشه است که سبب بروز مشکلات بسیاری می­‌شود.

وجود محیطی با این میزان قدرت اسیدیته، ترشح میزان مشخصی از یون­‌های H+ است که از بافت نفوذناپذیر دیواره­‌ی داخلی معده و از سلول­‌های این بافت صورت می‌­گیرد. غشا اجازه‌­ی ورود و خروج آب و مولکول­‌های خنثی را به سلول­‌ها می‌­دهد و این در حالی است که همین غشا از تبادل یون­‌های H+، Cl، Na و K+ که آب­پوشیده می­‌باشند، جلوگیری می­‌کند.

مشاوره آنلاین اسید معده

علت کاهش اسید معده

اسید معده به دلایل مختلفی می­‎‎‌تواند کاهش یابد. افزایش سن یکی از اصلی­ ترین دلایل کاهش اسید هیدروکلریک می­‌باشد. علاوه بر افزایش سن عوامل دیگری در این کاهش دخیل هستند. استفاده از خوراکی­‌های سنگین و پیچیده، پرخوری و استفاده­‌ی بیش از حد از پروتئین­‌ها از دیگر عواملی هستند که سبب این کاهش می­‌شوند.

لازم به ذکر است که اگر در غده­‌ی تیروئید فرد نیز مشکلی وجود داشته باشد، این امکان وجود دارد که شخص مستعد کمبود اسید هیدروکلریک باشد. همچنین برخی داروها نیز سطح اسید معده را کاهش می­‌دهند و همین سبب ایجاد مشکلات می­‎‌شود. استفاده از داروهایی که ضد اسید هستند؛ از طریق خنثی شدن اسیدیته، عملکرد اسید هیدروکلریک را از بین می‌­برد.

هیدروکلریک اسید

اگر میزان اسید معده کم باشد، گوارش به طور ناقص و ضعیف اتفاق می‌­افتد. در این حالت صرف نظر از اینکه فرد تا چه اندازه رژیم غذایی کامل و سالمی داشته باشد، یا اینکه تا چه میزان از مواد معدنی و ویتامین­ها استفاده می­‌کند، باز هم شاهد کمبودهای تغذیه‌ه­ا در فرد خواهیم بود. این مسئله به این دلیل است که پیش از جذب مواد غذایی و انواع مکمل‌­های غذایی به خون فرد، نیاز است که این مواد به صورت کامل تجزیه گردند.

تصورات نادرستی وجود دارد که حاکی از آن می‌­باشد که نفخ، گاز معده، سوزش معده و همچنین سوء هاضمه همگی با میزان اسیدیته­ ی پایین معده می­‌باشد و به آن مرتبط است. این علائم در اسیدیته­ ی پایین معده به دلیل باقی ماندن طولانی مدت مواد غذایی در معده است در حالی که تلاش برای هضم آن بیهوده است.

اگر میزان اسید معده کافی باشد، روند هضم و گوارش مواد غذایی به درستی صورت می­‌گیرد و این عملکرد به درستی در بدن پیش خواهد رفت. در این حالت نفخ، سوء هاضمه و گاز کمتری تجربه خواهد شد.

حال سوال اینجاست که سطوح پایین اسید معده علاوه بر تاثیر بر کمبودهای تغذیه ای چه عوارض دیگری را بوجود می آورد؟

  •  سبب ایجاد خستگی و انواع آلرژی­‌های غذایی نیز می­گردد
  • همچنین می‌تواند آنزیم­‌های گوارشی را نیز به میزانی ناکافی برساند.

این­ها تنها بخش کوچکی از مشکلات هستند، به این دلیل که با کمبود اسید در معده و در ادامه­‌ی آن هضم نشدن مواد غذایی، مواد مغذی مورد نیاز به بدن فرد نرسیده، و فرد در دستگاه­‌ها و اندام‌­ها و بافت­‌های بدن خود دچار انواع مشکلات می­گردد؛ که هرچه این روند طولانی­‌تر گردد، مشکلات مربوط به سلامتی بدن با خطرات جدی­دتری مواجه خواهند شد.

تغذیه

فواید وجود اسید معده

همان­گونه که در قبل اشاره شد، اسید معده با قدرت اسیدیته­ ی خود سبب هضم غذا و از بین بردن بسیاری از میکروب­‌ها می­گردد. علاوه بر این نقش­‌ها، اسید معده با تجزیه­‌ی انواع مواد معدنی، مواد مغذی و ویتامین­‌ها که در غذای مصرفی روزانه­‌ی افراد وجود دارد، سبب جذب موثر مواد مورد نیاز بدن مثل اسید فولیک، نیاسین، ویتامین B12، بتاکاروتن، ویتامین C، آهن، منیزیم، کلسیم و روی می­‌گردد.

هر یک از مواد مغذی در بخش­‌های مختلف بدن کاربرد دارند؛ به عنوان مثال برخی مواد در تقویت سیستم ایمنی در برابر انواع بیماری­‌ها و برخی دیگر در دسترسی به سطوح کافی انرژی، حفظ قدرت در دندان و استخوان­‌ها، متعادل کردن سطوح هورمون­‌ها و عملکرد صحیح چشم­‌ها و سایر اندام‌­ها نقش بسزایی دارند.

رفلاکس معده

بازگشت اسید معده به سمت بالا و یا همان برگشت اسید به سمت مری را ریفلاکس معده (رفلاکس معده) می­‌نامند. بسیاری از افراد ریفلاکس معده را در طول زندگی خود تجربه کرده­ اند؛ که تجربه­‌های ناخوشایند می­باشد و بر فعالیت­‌های روزانه افراد تاثیر منفی می­‌گذارد.

ریفلاکس یا همان بازگشت اسید از معده به مری افراد را در علم پزشکی با نام اختصاری GERD می‌­شناسند که از نام Gastroesophageal Reflux Disease مشتق شده است. این عارضه در بین مردم جهان بسیار شایع می­‌باشد. به این صورت که حدود ۲۰ درصد از افراد آمریکایی تبار دچار درجات مختلفی از ریفلاکس معده هستند.

رفلاکس اسید معده چگونه اتفاق می ­افتد؟

مری که بخشی از دستگاه گوارشی می­‌باشد، یک لوله­‌ی عضلانی با طولی حدود ۲۵ سانتی متر می­‌باشد. این لوله حلق را به مری اتصال می­‌دهد. در انتهای مری و نقطه­‌ی متصل شده به معده یک دریچه به نام اسفنکتر وجود دارد که حلقوی و عضلانی می‌­باشد. این دریچه در حالت طبیعی در اکثر اوقات بسته می­‌باشد و فقط در زمان عبور مایعات و یا غذاهای بلع شده از مری به معده باز می­‌گردد.

اگر دریچه­‌ی Sphincter در زمان هضم غذا و یا در اوقاتی که اسید در معده وجود داشته باشد، باز باشد، محتویاتی که در درون معده هستند و همچنین مقداری از اسید معده به سمت بالا و به درون مری باز می­‌گردند و سبب ایجاد سوزش در بخش ابتدایی معده (سر معده) یا همان Heartburn می‌­گردند.

میزان اسیدیته­‌ی اسید معده بین ۱ تا ۳ می­‌باشد ( عدد صفر و یک نشان­دهنده­‌ی قوی‌­ترین اسیدها و عدد­های ۱۳ و ۱۴ نشان از قلیایی بودن زیاد است. اسیدیته­ ی خون و آب در حدود ۷ می­باشد) و می­توان از آن به عنوان یک اسید قوی نام برد. این اسید همان­گونه که ذکر شد، آن قدر قوی است که حتی توانایی حل کردن فلزات را نیز در خود دارد.

با متخصص معده گفتگو کن

اگر گوارش با مشکل مواجه شود و در اثر عواملی به سمت بالای معده منتقل گردد، بر حلقه ­ی عضلانی جداکننده­ ی معده و مری فشار وارد شده و باعث می­‌شود اسید معده به سمت مری بازگردد و همان­طور که ذکر شد سبب ایجاد سوزش سر معده شود.

در بدن انسان مخاط معده در برابر این اسید بسیار قوی مقاوم است و برای این مقاومت کاملا تخصص یافته می­باشد؛ اما بافت مری برای مقابله با این اسید تخصص یافته نیست و در صورت تماس مداوم با اسید دچار آسیب­‌های جدی می­گردد.

بازگشت مکرر اسید معده به مری 

آسیب وارده در ابتدای امر تنها به صورت سوزش و ناراحتی سر معده خود را نشان می‌­دهد، اما اگر این روند ادامه پیدا کرده و برای درمان ان اقدامی صورت نگیرد، این مشکل کوچک می­تواند سبب بروز زخم مری و حتی در موارد شدیدتر باعث خونریزی مری شود. این مورد یک مورد اورژانسی پزشکی به شمار می­‌آید و جان بیمار را به طور جدی تهدید می­کند.

معده

تحقیقات بسیاری در این زمینه صورت گرفته که نشان می­‌دهند، تداوم تماس مخاط مری با اسید معده سبب ایجاد تغییرات جدی در بافت مخاط مری می­گردد. در دراز مدت این مسئله شانس ابتلا به سرطان مری را در فرد بسیار افزایش می­‌دهد.

پیشگیری و کنترل رفلاکس معده

برای پیشگیری و کنترل رفلاکس راه­های بسیار راحتی وجود دارد که با تداوم در رعایت آن­ها می­توان از پیشرفت این روند جلوگیری کرد. کنترل تغذیه، نخوابیدن پس از صرف غذا، عدم استفاده ­ی افراطی از قهوه و نوشیدنی­ های گازدار، عجله نکردن در هنگام بلع غذا، سیگار نکشیدن و نپوشیدن لباس­های بسیار تنگ همگی از راه­ های پیشگیری رفلاکس اسید معده می‌­باشند.

یکی از اصلی­ترین و مهم­ترین راهکارهای کنترل رفلاکس معده، عدم استفاده از مواد غذایی و انواع نوشیدنی­‌هایی است که سبب تشدید این روند می­شوند. سه نوشیدنی الکل، قهوه و نوشابه­ های گازدار سردسته ­ی تمام این مواد می­‌باشند. قهوه و الکل با اثر شل کنندگی که بر روی دریچه اسفنکتر موجود در پایین مری دارند، باعث می­شوند این دریچه باز بماند و غذا و اسید معده به مری بازگردند.

علاوه بر این نوشابه ­های گازدار و همچنین دوغ نیز خاصیت اسیدی داشته و سبب تشدید و بروز ریفلاکس معده می­گردند. گاز موجود در این نوشیدنی­ ها برای خروج از معده­ ی شخص، فشار زیادی به دریچه وارد می­کنند . سبب تشدید رفلاکس می­گردند.

می­توان از آب به عنوان مناسب­ترین نوشیدنی نام برد که افراد دارای ریفلاکس معده می­توانند از آن استفاده کنند. آب خاصیت اسیدی ندارد، اما برخی محققان به بیماران توصیه می­کنند که از آب­ هایی با خاصیت قلیایی Alkaline Water استفاده کنند. همچنین لازم به ذکر است که نوشیدن حجم زیادی از مایعات (حتی آب) در بین غذا برای معده بسیار مضر می­‌باشد. به این دلیل که باعث افزایش حجم مواد غذایی درون معده شده و شانس رفلاکس را افزایش می­‌دهد.

درمان اسید معده

در بین انواع غذاها و مواد غذایی، غذاهای بسیار چرب، ترش و یا تند سبب بروز رفلاکس می­‌گردند. غذاهای چرب و سرخ ­شده مانند گوشت­‌های پرچرب یا انواع غذاهای چرب دیرتر از سایر مواد هضم می­‌شوند و مدت طولانی­‌تری در معده باقی می‌­مانند. این تخلیه ­ی دیرهنگام میزان بروز رفلاکس معده را افزایش می­دهد. اسید معده و فلفل به هیچ عنوان با هم سازگاری ندارند.

هر کدام از انواع غذاهایی که نام بردیم تحت یک فرآیند خاص بر رفلاکس اثرگذار هستند. غذاهای تند نیز با شل کردن دریچه­‌ی اسفنکتر مری و غذاهای ترش که اسیدی نیز هستند با افزایش اسیدیته، روند رفلاکس را تشدید می‌­کنند. از این مواد می­توان لیمو، پرتقال (و انواع مرکبات) و توت فرنگی را نام برد.

همچنین استرس و ناراحتی­ های عصبی نیز می­تواند بر میزان اسید و ابتلا به رفلاکس اثرگذار باشد. در نهایت نگران نباشید، شما می‌توانید به صورت مشاوره آنلاین پزشکی از بهترین متخصص معده و گوارش راهنمایی بگیرید.

پس از ذکر مواد غذایی که نباید مصرف کنیم، لازم دانستیم مواد غذایی مفید برای رفلاکس را نیز نام ببریم. سبزیجات سبز رنگ مانند کاهو، خیار، سبزی خوردن (الته به جز فلفل­‌ها) سبب بهبود و کاهش رفلاکس معده می­‌شوند. همچنین لازم به ذکر است که افراد باید از مصرف انواع سس­‌ها و مواد افزودنی ترش کاملا خودداری کنند.

علاوه بر اجتناب از مصرف برخی مواد غذایی، توصیه­ های دیگری را نیز باید رعایت کرد. به عنوان مثال نباید تا مدت یک ساعت بعد از صرف وعده­ ی غذایی دراز کشید. اگر احساس می­‌کنید که حتما نیاز به استراحت دارید، با قرار دادن دو عدد بالشت در زیر سر می‌­توانید یک زاویه­ ی ۴۵ درجه­‌های بین مری و معده ایجاد کرده و استراحت کنید.

همچنین اگر در عادات خواب شبانه­‌ی خود، عادت خوابیدن به پشت را دارید، از بالشت ­های بیشتر و یا بلندتر استفاده کنید. علاوه بر این هنگامی که به پهلوها می­‌خوابید، سعی کنید به پهلوی چپ بخوابید. کاهش استرس و خواب کافی سبب کاهش ترشح اسید معده شده و در نتیجه کاهش میزان رفلاکس معده و علائم ناخوشایند آن را خواهیم داشت.

خوابیدن

علائم رفلاکس اسید معده

رفلاکس معده علائم خاصی دارد که در صورت مشاهده و تجربه­‌ی این علائم باید به دکتر رفلاکس معده مراجعه کنید. یکی از این علائم احساس درد و سوزش در دهان پس از خوردن غذاهای سنگین و یا غذاهای تند است که به سبب برگشت خوردن اسید معده یا صفرا به سمت مری فرد می­‌باشد که همان رفلاکس معده است.

این روند اکثر مواقع به همراه درد معده رخ می‌­دهد که احساس گرفتگی و سوزش در بخش پشتی قفسه­‌ی سینه نیز به همراه آن اتفاق می­ افتد، که از مشخصه­ ها و علائم دیگر آن می‌­باشد. لازم به ذکر است که مشکل رفلاکس اسید معده در تمامی افراد جهان از نوزادان و کودکان گرفته تا سالمندان رخ می­‌دهد. اما رفلاکس اسید معده در برخی افراد به عنوان مثال افراد چاق، مسن و افراد باردار بیشتر از سایر گروه‌­ها می­باشد.

همچنین بر اساس گزارشاتی که از سوی دانشگاه گوارش آمریکا بیان شده است، نشان داده شده که حداقل یک بار در هر ماه، بیش از شصت میلیون نفر آمریکایی تبار و بیشتر از پانزده میلیون نفر از آن­ها حداقل یک بار در روز رفلاکس اسید معده را تجربه می­کنند.

با متخصص معده مشورت کن

تجربه‌­ی این اتفاق برای تمام افراد در مواقعی خاص امری طبیعی می­باشد. اما افرادی که این حالت را بیشتر از دو مرتبه در یک هفته تجربه کنند، به احتمال زیاد به بیماری جدی رفلاکس اسید معده که با اختصار به صورت GERD نشان داده می­‌شود، مبتلا هستند.

این بیماری (GERD) که یک نوع مزمن از رفلاکس می­‌باشد، سبب تحریک پوشش مری و به دنبال آن ملتهب شدنش می­گردد. همچنین با ادامه­ ی روند التهابات، التهاب موجود می­‌تواند سبب عارضه­ای به نام ازوفاژیت شود که در این عارضه شخص را در هنگام بلع دچار درد و مشکل می­‌کند.

علائم رفلاکس در بزرگسالان و نوجوانان

ممکن است افراد در هنگام خم شدن یا دراز کشیدن احساس سوزش شدیدتری داشته باشند، که این اتفاق اغلب اوقات پس از صرف غذا رخ می­‌دهد. همچنین از دیگر علائم می­‌توان به حالت تهوع، آروغ زدن­‌های پی در پی، احساس طعم تلخی در دهان، درد و ناراحتی در ناحیه­‌ی شکم و سرفه­‌های خشک اشاره کرد.

اسید معده

رفلاکس اسید در نوزادان و خردسالان

علائم در نوزادان و خردسالان با علائم موجود در بزرگسالان تفاوت­‌هایی دارد. در این افراد آروغ­ هایی که به همراه خود استفراغ را پدید می­‌آورند، مشاهده می­‌شود. از دیگر علائم رفلاکس اسید در نوزادان و خردسالان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفراغ و یا تف کردن پس از غذا
  • سکسکه‌های مکرر
  • تحریک­‌پذیری و یا گریه کودک پس از وعده غذایی
  • خس خس و یا رخ دادن خفگی در اثر بازگشت اسید به سمت نای و ریه
  •  افزایش وزن بی­‌رویه
  • امتناع از خوردن غذا یا کاهش میزان وعده غذایی

درمان رفلاکس اسید معده

روش‌­های پیشنهادی مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد. دکتر اسید معده یا دکتر رفلاکس معده برای هر فرد با توجه به سوابق پزشکی، داروهای مورد استفاده‌­ی فرد و علائم خاص آن شخص از بهترین روش برای درمان رفلاکس اسید معده استفاده ­می­کند.  این درحالی است که داروهایی وجود دارد که به صورت متداول مورد استفاده قرار می­گیرند.

برای کاهش تولید اسید معده قرص‌­ها و داروهایی از جمله مسدود کننده های گیرنده هیستامین -۲ مانند رانیتیدین (Zantac)و فاموتیدین (پپسید) و همچنین مهار کننده های پمپ پروتون مانند امپرازول (Prilosec)و اسموم اسفرازول (Nexium)  در بازار موجود است. علاوه بر این داروهایی برای تقویت LES مانند باکلوفن (Kemstro)نیز استفاده می­‌گردد.

در کل می­‌توان با استفاده از برخی داروهای آنتی اسید برای بزرگسالان و شربت آنتی رفلاکس برای نوزادان میزان اسید را مقداری کاهش داد. با تشخیص دکتر گوارش و کبد بالغین در برخی موارد می­‌توان از جراحی برای نیرو بخشیدن و تقویت LES بهره گرفت. شما می­‌توانید برای درمان مشکلات اسید معده­‌ی خود به صورت مشاوره متنی و تلفنی از بهترین متخصصان معده و گوارش راهنمایی بگیرید.

همچنین درمان­ هایی در طب سنتی و طب اسلامی نیز وجود دارد که می­‌توان به راحتی آن­ها را به کار گرفت. البته در موارد شدید بیماری حتما باید به پزشک معالج مراجعه کرد. یکی از موادی که برای درمان رفلاکس می­‌توان از آن استفاده کرد زنجبیل می­‌باشد. مصرف این ماده در کنار عسل سبب تسکین یافتن معده و کاهش اسید معده می­‌گردد.

موز، دارچین، برگ ریحان، رازیانه و انواع گرمی­جات و دمنوش‌­ها مواردی هستند که با پیشنهاد پزشک طب سنتی می­‌توان از آن­ها برای کاهش اثرات اسید بر معده استفاده کرد.

درمان اسید معده

عوارض جانبی داروهای مورد استفاده

لازم به ذکر است که مصرف تمام داروهای شیمیایی دارای عوارض کم و زیادی است، که در اکثر مواقع در صورت تداوم در استفاده از آن­ها در بدن پدیدار می­‌شود.

از عوارض جانبی احتمالی داروهای مصرفی برای معده می­‌توان به اسهال و در مواردی یبوست، کمبود آهن و در موارد خاصی کمبود کلسیم و به دنبال آن پوکی استخوان اشاره کرد. همچنین می­‌توانید نظرات افراد مختلف را هنگام استفاده از داروهای مختلف یا تجربیات ایشان در رابطه با بیماری را در سایت نی نی سایت مشاهده کنید.

درمان زخم مری

ممکن است زخم مری به دلایل بسیاری بروز پیدا کند و مسلما راه درمان آن در هر مورد متفاوت است. در خصوص آسیب وارده به مری از سمت اسید معده  ابتدا باید راه ورود اسید را قطع کرد. اگر مری دچار آسیب فیزیکی جدی شده باشد، برای کنترل آن از طریق بینی به سمت دستگاه گوارش لوله­گذاری انجام می­‌شود. علاوه بر این زخم­ های ایجاد شده در مری را می‌­توان با داروهای مهارکننده­‌ی گیرنده­ ی H2 درمان کرد.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت وجود هر یک از علائم ذکرشده در خصوص کاهش یا افزایش اسید معده شما باید به سرعت به دکتر گوارش در این زمینه مراجعه کرده و تحت نظر ایشان قرار بگیرید. به دلیل اینکه این مشکل می­‌تواند به راحتی پیشرفت کرده و سبب آسیب­­‌های جدی در بدن شما شود و شما با انواع مشکلات و دردها مواجه شوید، پس بهتر است که هرچه سریع­تر به پزشک مراجعه کنید.

برای این کار شما می­‌توانید به صورت حضوری به مطب دکتر مراجعه کنید. اما در صورت عدم تمایل به مراجعه­ ی حضوری شما می‌­توانید از راهی راحت­تر، سریع‌­تر و ایمن­‌تر استفاده کنید. ویزیت و مشاوره­‌ی آنلاین در سامانه پذیرش۲۴ این امکان را برای شما فراهم می­‌کند، تا به راحتی به بهترین متخصصان در این زمینه مراجعه کرده و تحت درمان ایشان قرار بگیرید.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی درباره اسید معده در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان متخصص معده و گوارش پذیرش ۲۴، به آن ها در سریعترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.

لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم تر داشته باشیم.

مشاوره آنلاین اسید معده

 

۴.۲/۵ (۳۳ نظر)

منبع
https://www.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
93 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پروین اویسی
پروین اویسی
10 روز قبل

سلام خدا قوت فرق فلاکس معده با اسیده معده چی است

صبوری
صبوری
10 روز قبل

با سلام.کسانی که سوزش گلو دارن در اثر اسیدمعده وتهوع واستفراق دارند حتمن از دمنوش داروگیاهی شیرین نوشین استفاده کنید.صددرصدخوب میشید.خواهرمن ۵ماه اسیدمعده میزد بالا وتهوع واستفراق داشت.دکترهای بروجرد واراک وتهران با کلی دارو وآندوسکوپی نتوانستند خوبش کنن.ودیگه فکرمیکرد میخوادتموم کنه بیشتر ناراحتی وعصبی بودن وغذاهای سرخ کردنی بدتر میکنه این بیماری رو.آخرش بسفارش شخصی از دارو گیاهی شیرین نوشین استفاده کرد وخوب خوب شد بخدا.حتی به یکی از دکتراش گفت اگر کسی این مشکل داره بهشون بگو از این دارو گیاهی استفاده کنند نه این همه دارو وآندوسکوپی.باشیرین بیان اشتباه نگیرید.خداشاهده عین حقیقت رو میگم.لطفا اطلاع رسانی کنید واستفاده کنید.

صبوری
صبوری
10 روز قبل

شما که حرفهای من رو نزاشتی دیگران ببینندواستفاده کنند.این بیوجدانیه.

صبوری
صبوری
10 روز قبل

سلام به همگی.هرکس اسیدمعدش زیادمیادبالا وگلوش میسوزه ودچار حالت تهوع واستفراق هم میشه درمانش با دارو گیاهی شیرین نوشن هستش.با شیرین بیان اشتباه نگیرید.خدا شاهده خواهرم به مدت ۵ ماه این مشکل رو داشت دکترهای بروجرد وتهران واراک هم رفت وبا آندوسکوپی وانواع داروها بد وبدتر شدبحدی که دیگه میگفت میخوام بمیرم.به سفارش شخصی از این شیرین نوشین استفاده کرد وکاملا خوب شدالان چندساله ازاین بیماری نجات پیدا کرده ومیگه هر وقت با این غذاها سرخ کردنی تا حالت تهوع میگیرم با این سریع خوب میشم.بخدا استفاده کنید وبه دیگران هم اطلاع بدید.خودش حتی به دکتری گفته به این مریضا این دارو گیاهی رومعرفی کنید هی دارو وآندوسکوپی نکنیدهمه بدتر میشن.

شیمی دوازدهم
شیمی دوازدهم
13 روز قبل

متن کتاب شیمی دوازدهم کپی پیست کردین

حسین
حسین
1 ماه قبل

سلام دوستان من هم عین همه شما مشکل معده درد اسید معده به مری رو داشتم چندتا کار انجام دادم خوب شدم راحت هستش فقط انجام بدید حتما جواب میگیرید اول این که همیشه بعد غذا خوردن باید گرم بخونید سردی باعث هیجان اسید میشه دوم هرگز بعد غذا نخوابید و سوم از ترشی خوردن دوری کنید نون سفید نون بربری پر جوش شیرنه حالتون رو بد می‌کنه نخورید همیشه قبل سیر شون دست از غذا بکشید اگه سیر نمیشید ی وعده غذا اضافه کنید ایشالله که همه خوب بشید مشروب سیگار کم کنید

نعمت
نعمت
1 ماه قبل

درود ، وقتی گرسنه هستیم و غذایی نخوریم وضعیت رفلاکس بچه ترتیبی میشه؟

Shakiba
Shakiba
2 ماه قبل

کسی میدونه استفاده مداوم از اومپرازول چه عوارضی دارد؟
و بهترین دارو برای کاهش رفلاکس معده چیه

نورا
نورا
2 ماه قبل

سلام منم چندساله ترش میکنم نمیدونم چکارکنم آندوسکوپی هم دادم نمونه برداری هم انجام دادن از معده ام میگن فقط اسید معده ات بالاس از اعصابته

محمد مشهد
محمد مشهد
3 ماه قبل

خودم مشکل معده دارم بعدهمراه غذا دانه زنیان میخورم خوب جواب داده ورم معده دارم با اسید معده بالای هست

شافع ایران دوست
شافع ایران دوست
3 ماه قبل

با من حدود یک سال و نیم است درگیر همان رفلاکس هستم خیلی پزشک متخصص فوق تخصص رفتم اما دردم و پیدا نکردند روز به روز هم دردم شدید تر میشد ولی بعداً بعد از یک سال و نیم پیش دکتر ولی زاده در نقده رفتم دارو و راه های پیشگیری برام گذاشت و از اون موقع ک داروها رو مصرف میکنم خدا رو شکر خوب تر هستم پیشنهاد میکنم کسانی که این مشکل دارند سر بزنند حتما مشکلشون بر طرف میشه خیلی ممنون

سیاوش
سیاوش
پاسخ به  شافع ایران دوست
30 روز قبل

سلام میشه اسم داروتونو بگید

مرتضی
مرتضی
3 ماه قبل

سلام مشکل معدی من مری هیلکوباکتری هستش زیاد دکتر رفتم فقط الان چیزیکه زیاد اذیتم میکنه گاهی آروغ زدنای مکرر احساس چیزی توی گلوم و حالت تهوو لطفا راهنمایم کنین لطفا ممنون میشم؟؟؟؟

محسن
محسن
5 ماه قبل

سلام صبح بخیر من از بچگی مشکل معده درد داشتم وذاتی هستش دکتر زیاد رفتم تا به الان آندوسکوپی شدم یه بار تست میکروب معده دادم قرص گرفتم میخورم خوبم ول میکنم بر میگرده ورم معده دارم هرچی بخورم ترش میکنم پرهیز غذایی کردم یه دوره اما باز بر میگرده در ضمن معده عصبی دارم لطفاً راهنمایی کنید

نورا
نورا
پاسخ به  محسن
2 ماه قبل

سلام منم دقیقا مثل شمام

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  محسن
2 ماه قبل

چی کار کنیم ما؟منم همین گرفتاری رو دارم

سارا
سارا
پاسخ به  محسن
8 روز قبل

سلام. منم خیلی وقته درگیرم واقعا خسته شدم. مراعات کردن هم دیگه جواب نمیده شبانه روز سوزش قفسه سینه و گلو دارم توده گلو، کمی صحبت میکنم گلوم درد میکنه ورم میکنه و درد میکنه درد قفسه سینه و تهوع و استفراغ بخدا خیلی چیزارو اصلا نمی‌خورم. بوی دود سیگار واقعا نابودم میکنه

مروارید
مروارید
6 ماه قبل

احساس میکنم استخون داخل مری اصلا نمیدونم کجا گیر کرده راه کار چیه آب خردم نون خردم هنوز حسش میکنم

مریم شکویی
مریم شکویی
پاسخ به  مروارید
29 روز قبل

یه بار یه دکتری به من گفت که پوره سیب زمینی بخورم که استخوان رو ببره

مروارید
مروارید
6 ماه قبل

سلام استخون نازک اردک و قورت دادم خیلی دارم اذیت میشم الان چند ساعته چیکار کنم سیخ میزنه

سعیده
سعیده
پاسخ به  مروارید
2 ماه قبل

سلام یه لقمه نان بفقط باآب دهنت خیس بخوره وبلعیده شود

ستاره
ستاره
6 ماه قبل

سلام حدود چند سال هست غذا که میخورم بعد از مدتی خیلی اروغ میزنم این اروغ زدن از زمانی اتفاق افتاد که فرزند دومم به دنیا امد هر روز همین طور هستم

مهدی
مهدی
پاسخ به  ستاره
2 ماه قبل

سلام اسید معدتون اذیت میکنه غذا کم بخورید دفعات غذارا زیاد کنید

شا ه محمدغازیزاده ازولایت غور
شا ه محمدغازیزاده ازولایت غور
7 ماه قبل

معده من به استلای ماکیقره میگویم زیادکیقره گرسنه باشم زیاد به عذاب هستم وهمچنین غذاهم میخورم کیقره دارم چیگونه خودرا درمان کنم

شیبانی
شیبانی
7 ماه قبل

سلام اسید معده خیلی بالاست ودهنم همیشه تلخه دکتر هم. رفتم دارو زیاد استفاده کردم سه بار اندو شدم درد هم دارم گاها دارو گیاهی هم میخورم
ممنون میشم راهنمایی کنین

مهکامه
مهکامه
8 ماه قبل

سلام وقتتون به خیر
اخیرا برای مشکلی شبیه به رودل کردن به پزشک مراجعه کردم و امپرازول نیم ساعت قبل از صبحانه و شام تجویز کردن و کلیدینیوم سی هر ۸ ساعت یکبار سوالم اینه که کلیدینیوم را قبل از غذا مصرف کنم یا بعد از غذا؟ اگر قبل از غذا هستش چه زمانی باید باشه که با امپرازول تداخل نکنه.
سپاسگزارم

منصور
منصور
پاسخ به  مهکامه
6 ماه قبل

نیم ساعت قبل شام

مهدی
مهدی
8 ماه قبل

سلام من مدفوع سیاه رنگ شده سرگیجه هم دارم سابقه زخم معده ورم معده هم دارم

جعفر نساجپور
جعفر نساجپور
10 ماه قبل

با سلام وخسته نباشید بیماره اقایی هستم ۶۰ ساله دیالیز می کنم مدت سه ماه بیماره ورم معده گرفتم به دگتر مراجعه گردم دارو استفاده می گنم ولی از بس اسهال دارم پشتم مقعد زخم شدیدی هست تمامی پماد برا من تجویز شده همورید ولی انواع پماد ولی بهتر نیست چه کنم با توجه به دیالیزی بودن خیلی اذیت هستم لطفا راهنمایی کنید ممنون جعفر نساجپور

امید
امید
10 ماه قبل

سلام
بعداز خنده بلند دچار سرفه و خس خس میشم ایا مشکل معده دارم یا ریه.
ممنون

محمد
محمد
11 ماه قبل

سلام خسته نباشید من چیز های اسیدی میخورم مانند پرتقال ترشی پیاز آبلیمو انار و غذاهای ترش معده ام را به شدت می سوزاند تا زمانی که آب نخوردم معده به حالت قبلی بر نمی گردد وقتی آب میخورم سوزش کمتر میشود می توانم بپرسم مشکلش چیه آیا اسید معده است یا چیزهای دیگه

شامل
شامل
11 ماه قبل

میعدهمن درد داره

متین
متین
11 ماه قبل

با سلام چندین سال هست که بنده مشکل معده دارم ،ورم معده دارم اسید بیش از حد معده ام ترشح میکنه و دوبار تا بحال آندو شدم که یکسری داروهارو دکتر تجویز کرد دارم استفاده میکنم که دردم کم شده ولی قطع نشده …دوسال امپرازول استفاده کردم الان هم لانزپرازول دارم استفاده میکنم آیا تاثیر داره ؟یا باید درمان دیگری رو شروع کنم

عبدالصمد
عبدالصمد
پاسخ به  متین
6 ماه قبل

باید ورزش کنی و استرس نداشته باشی خلاصه فرض کنی توی این دنیا نیستی.تا خوب بشی .ضمنا ترشی اصلا نخور
من تموم این کارها را کردم خوب شدم

پروین ملکخطابی
پروین ملکخطابی
11 ماه قبل

باسلام من چندشب پیش چند تا گوجه سبزخوردم بعدازیک ساعت معده دردیگرفتم که تحملش خیلی سخت بود فاموتیدین امپرازول وحتی کمی نبات داغ خوردم ولی اثری نداشت تاصبح ادامه داشت حالا بعدازسه روز دیشب ساعت چهار صبح بالا آمدن اسیدمعدزیتم میکند درضمن پنجاه و دو سالمه لطفاً راهنماییم کنید

شریفیان مرد ۴۷ ساله
شریفیان مرد ۴۷ ساله
1 سال قبل

سلام مدتی ترش میکنم فقط اسید معده میزنه بالا وبوی بد وباد معده زیاد بعد دو سه روز اسهال میشم دارو مصرف نکردم ممنون از راهنمایی

منوچ
منوچ
پاسخ به  شریفیان مرد ۴۷ ساله
1 ماه قبل

ممنم همین طور

هاشمی
هاشمی
1 سال قبل

رفتم پیش پزشک بهم امپرازول و فاموتیدین داده. درحالیکه اسید معده ام بالا میره آنتی اسید مثل المینویوم ام جی نمیده چرا؟ و بهم گفته دوهفته دیگه خوب نشدی بیا اندوسکوپی. منم خوب نشدم صبح با ترشح اسید معده ام از خواب بیدار میشم و باید سریع یچیزی بخورم گاهی با خوردن هم اسیدش کم نمیشه

مجید
مجید
پاسخ به  هاشمی
1 سال قبل

دکترتو عوض کن
وبه فوق تخصص گوارش وکبد برو

عمورضایی
عمورضایی
1 سال قبل

سلام و عرض ادب.متاسفانه به سرطان معده مبتلا هستم و چهارمرحله شیمی درمانی انجام شده.چند روزیه ترشح اسید خیلی زیاد شده.ازراهنماییتان متشکرم

اصغر رضایی از ساری ( اسرم)
اصغر رضایی از ساری ( اسرم)
1 سال قبل

سلام مدت دو ماه گاهی درد در قفسه سینه درد زیر کتفها سنگینی معده گاهی آروغ زدن احساس برگشت غذا درگلو درد کمر احساس درد درباسن احساس سیری مشکل بلع غذا البته تست ورزش نوار قلب واکو قلب دادم وباتشخیص متخصص قلب عروق هیچ مشکلی وجود ندارد ..البته سنگ کلیه وصفرا دارم آیا علت می تواند گوارشی باشد ودرمان آن چیست

خانم حسن زاده
خانم حسن زاده
1 سال قبل

سلام.۴۲سالمه دوسالی هست قرص امپرازول۲۰میخورم‌بمحضی که یکروز نخورم دچار اضهال شدید ۴الی۵ بار درروز.وبیحال رمق میشم حتماباید سرم بزنم حالم بهترشه.دلیلش چیست.ممنون

نگین
نگین
پاسخ به  خانم حسن زاده
11 ماه قبل

نباید امپرازول رو دو سال بخورین.

سعید مهدوی
سعید مهدوی
1 سال قبل

سلام من ریفلاکس شدید دارم‌چه‌دارویی‌مصرف کنم‌

امین
امین
پاسخ به  سعید مهدوی
11 ماه قبل

سلام بهترین دارو شیرین بیان باعسل صبح ناشتا بخورید

سعید مهدوی
سعید مهدوی
1 سال قبل

سلام من ریفلاکس شدیددارم‌چکارکنم

Armo
Armo
1 سال قبل

باسلام عرض خسته نباشید خدمت شما عزیزان من همیشه سوزش معده دارم هر نوع غذای بخورم معدن بشدت درد می کند فرقی ندارد مواد غذایی ترش یا شیرین باشد همیشه درد زیادی دارم دکترهای زیادی رفتم ولی خوب نشدم ممنونم

امین
امین
پاسخ به  Armo
11 ماه قبل

شیرین بیان باعسل صبح ناشتا بخورید

سهیلا
سهیلا
پاسخ به  Armo
7 ماه قبل

سلام من ۳۱ سالمه.شب ها مرتب احساس گرسنگی و حالت تهوع دارم.صبح دهنم تلخ میشه واز دهنم خون میاد.مرتب سردرد ومعده درد دارم.دکترم رفتم دارو هم استفاده کردم هیچ فایده ای نداشت مشکلم هر روز بدتر میشه

ستاره
ستاره
1 سال قبل

سلام من ۲۴ سالمه هرچیزی که میخورم سوزش سرردل پیدا میکنم هفت ماهه حامله ام

اقدس غلامی
اقدس غلامی
پاسخ به  ستاره
10 ماه قبل

سلام من ۳۵ سالم باردارم دوسال پیش کیسه صفرا درآوردم الان ۴ ماه باردارم معدم خیلی درد میکنه ترش میکنه اثلان میل غذا خوردن ندارم چیکارکنم خسته شدم ازاین وضع

کریمی
کریمی
پاسخ به  اقدس غلامی
7 ماه قبل

غذای چرب نباید بخورید

فاطمه حسینی
فاطمه حسینی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر یک مدتی هست که هر چی میخورم احساس میکنم داخل مری میمونه و پایین نمیره واکثرا حالت تهوع دارم ولی درد ندارم وبا شربت معده یا قرص معده کمی بهتر میشم ولی زود گذره وبا خوردن چیزی همون مشکل برام پیش میاد میخواستم بپرسم چه کار باید بکنم تا مشکلم حل بشه

حمید رضا عباسی
حمید رضا عباسی
1 سال قبل

با عرض سلام و درود حدود دو هفته قبل آنفولانزا گرفتم و خوب شدم ولی بیشتر هنگام غروب به بعد یکم حالت تهوع و دلشوره و احساس میکنم دهنم ترش می‌کنه و آب جمع میشه انگار اسید معده هم زیاده

Ela
Ela
1 سال قبل

توجه توجه. عزیزانی که سرفه خشک در اثر اسید و اومدن کف زیاد از دهن و احساس تنگی نفس دارید و هرچی میخوردید حالتون بد میشه خواهشن این نسخه رو که میگم فقط سه روز انجام بدید خوب نشدید از رفلاکستون نیست نسف لیمو اب دار اگر اونقدر آب نداشت یه لیمویه کامل به همراه یه قاشق پر عسل بعد هر وعده غذایی روز اول هیچی روز دوم و یوم اثرشو کامل نشون میده منوهم دعا کنید الهی که هیچ وقت غم و درد نبینین و خدا به همگی عمر طولانی بده در ًمن اونایی که معدشون درد هم میکنه فقط فقط بابونه به جای چای دم کننید بخورید زخم معدتون هم خوب میشه سلامت باشید خدا نگهدارتون

نوروزی
نوروزی
1 سال قبل

سلام
من مادرم چند سالی هست که از سرفه ها مکرر پشت سر هم داره و جوری میشه که تنگی نفس،میگیره دکتر هم که رفته همه ی دکترها میگن که آسم و آلرژی هست از سوزش معده و درددل و حتی درد قفسه سینه هم داره امکانش هست که مریضی مادرم از اسید معده یا همون رفلاکس معده باشه

امین
امین
پاسخ به  نوروزی
11 ماه قبل

شیرین بیان باعسل صبح ناشتا بخورید

امیر
امیر
پاسخ به  امین
6 ماه قبل

خوبه،؟

بهنام
بهنام
پاسخ به  امین
4 ماه قبل

شیرین بیان واسه کسانیکه فشار خون بالا دارند اصلا مناسب نیست. لطفا واسه همه یه مدل تجویز نکنید

شهلا کرمی
شهلا کرمی
1 سال قبل

سلام ببخشین من سالهاس که تنگی نفس دارم فکر می کردم آسمه واز اسپره ی سالبوتامول موقع تنگی نفس استفاده می کنم ولی الان متوجه شدم به احتمال زیاد تنگی نفس من از معده ام می باشد چون از ریه ام عکس گرفتم سالمه،ومن بیشتر وقتها نفخ دارم اروغ زیاد می زنم ویک سره صدامو صاف می کنم بعلاوه تنگی نفس وگاهی هم اختلال بلع دارم غذا یا اب دهانم داخل نایم می شه،معدم باکتری هلیکو باکتر هم داشته ومن درمان کردم در حال حاضر من فقط سعی می کنم غدا در حجم کم بخورم واز بعضی چیزها پر هیز می کنم ولی تنگی نفس نفخ اروغ زدن واختلال بلع وگرفتگی گلو وسرفه اذیتم می کنه به نظر شما باید چه درمانی رو انجام بدم

امین
امین
پاسخ به  شهلا کرمی
11 ماه قبل

شیرین بیان باعسل صبح ناشتا بخورید

فرشته
فرشته
پاسخ به  شهلا کرمی
5 ماه قبل

منم این مشکل دارم شما چکار کردید آخرش خوب شدید؟منم تنگی نفس دارم ریه و قلب و همه چک کردن گفتن سالمه.از معده است نفخ داره.سرفع خشک و خارش گلو دارم مدام صدامو صاف میکنم انگار غذا تو گلوم گیر میکنه …گفتن اسید معدت بالاس…

رضا
رضا
پاسخ به  شهلا کرمی
4 ماه قبل

منم همینطور بودم تا معدمو اندوسکوپی کردم دکتر گفت ورم معده وزخم معده داری این ۴ ماه دارم معالجه میکنم حتما برو دکتر

زینب محمدی
زینب محمدی
1 سال قبل

سلام
من درد شدیدی در ناحیه قفسه ی سینه دارم وقتی خم میشم انگار سینه م قفل کرده بعضی اوقات دارم احساس خفگی میکنم به پزشک درمانگاه روستا مراجعه کردم گفتن مربوط میشه به اسید معده داروی معده مصرف کردم بدتر شدم اینبار کلا بی اشتها شدم معده درد هم گرفتم خواهشن راهنمایم کنید

سید
سید
پاسخ به  زینب محمدی
5 ماه قبل

صفرادارید

عیسی یزدانی
عیسی یزدانی
1 سال قبل

سلام من چند وقته احساس میکنم ی چیزی تو گلوم گیر کرده . بعضی وقتا خوب میشه بعد ک غذا بخورم دوباره همون مشکل .. سردرد هم زیاد اذیتم میکنه .. میگن مشکل معده دارم . میشه راهنماییم کنین چیکار کنم

مرجان
مرجان
پاسخ به  عیسی یزدانی
6 ماه قبل

رفلاکس معده داری هر روز صبح و شب قبل صبحانه و شام یه دونه اس امپرازول ۴۰ میل کنید.

شکری
شکری
1 سال قبل

سلام دکتر
من ۴۷ سال سن دارم تقریبا ۶ ماهه که درگلوم احساس خفگی میکنم بعضی وقتها اگه اق بزنم مواد ترشی وارد دهنم میشه بعضی وقتها هم کف. آندوسکوپی هم دادم دکترگفت ریفلاکس داری و دارو نوشت اما تاثیری نداشت . سوزش سرمعده ندارم فقط حنجره و گلوم احساس گرفتگی دارد آروق عمدی میزنم تا کمی سبک بشم.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

حمزه خوش اقبال
حمزه خوش اقبال
1 سال قبل

درمان سوزش یا اسید معده چیست

واهبی
واهبی
1 سال قبل

سلام دارویی برای افزایش اسید معده معرفی کنید ممنون

اکبر
اکبر
پاسخ به  واهبی
5 ماه قبل

شیشه بزن

مرتضی
مرتضی
پاسخ به  اکبر
3 ماه قبل

من زدم اسید معدم زده بالا ی سره تا خوده صبح دارم اروغ میزنم الانم اینجام دنبال راه درمانش

ثریا رضایی
ثریا رضایی
1 سال قبل

سلام آقای دکتر زیاد نفخ معده و روده و آروغ دارم قلبم زیاد تیر میکشه میخوام که نفس بکشم درد میگیره بعضی اوقات ، از یه طرف موخوره و ریزش مو دارم ناخن های دست وپام خوب کار نمیکنه دوشاخ میشه علت چیست چیکار کنم خیلی ممنونم

مرتضوی
مرتضوی
پاسخ به  ثریا رضایی
1 سال قبل

منم دقیقا همین مشکل و دارم

ربیعی
ربیعی
1 سال قبل

سلام من ۷روز روزه گرفتم بعد پریود شدم ۱۰ روز طول کشید بعداز اون که دوباره روزه گرفتم سر درد با ترش کردن زیاد معده دارم سرم با هیچ مسکنی خوب خوب نمیشه پشت سرم ویه سمت سرم درد میکنه وچند سال پیش میکروب معده همراه با میگرن بالا داشتم که درمان شدشدم لطفا راهنماییم کنید روزه بگیرم

مینا
مینا
پاسخ به  ربیعی
1 سال قبل

سلام معده درد دارم حال تهوع وسط غذا

سارا
سارا
2 سال قبل

سلام من دو ساله رفلاکس شدید معده دارم که به صورت خفگی در گلو و سوزش قفسه سینه گاهی اوقات حتی با مصرف دارو این علائم و دارم به دلیل پرهیز غذایی خیلی وزن کردم وبا یک سرماخوردگی جزئی رفلاکس شدیدتر میشه خسته شدم راهنماییم کنیید اول به صورت سرفه ودرد در قفسه سینه شروع شد که با تشخیص نادرست و مصرف آنتی‌بیوتیک دچار فلاکس شدم.

Ela
Ela
پاسخ به  سارا
1 سال قبل

سلام لطفا لیمو عسل رو حتما امتحان کنید مخصوصا ناشتا و شب موقع خواب به کلی راحت میشید

مرتضی
مرتضی
پاسخ به  Ela
4 ماه قبل

سلام منظور از لیمو .چیه لیمو ترش یا لیمو شیرین ؟

بهنام
بهنام
پاسخ به  مرتضی
4 ماه قبل

ترش

امین
امین
پاسخ به  سارا
11 ماه قبل

شیرین بیان باعسل صبح ناشتا بخورید

عیسی
عیسی
پاسخ به  سارا
5 ماه قبل

زیره کوهی قبل خواب یه قاشق غذا خوری بجویید و اب بخورید خیلی عالیه

مرتضی
مرتضی
2 سال قبل

سلام…من ۳۶سالمه..ومدتی هست معده ام سوزش داره..مخصوصا سردل واطراف ناف…قبلا که دکتررفته ام گفت دریچه معده ات گشاده….لطفاراهنماییم کنیدودرخوردن موادغذایی خیلی رعایت میکنم

دکتر بهفر پاکباز
پاسخ به  مرتضی
2 سال قبل

رژیم غذایی رعایت بشه .مواد تند وتیز وپرادویه وکافیین دارمصرف نشه.
کپسول لانزوپرازول ۳۰ میلی صبح ناشتا امتحان شود.

سمیرا نظیف
سمیرا نظیف
پاسخ به  مرتضی
1 سال قبل

منم همین مشکل رو دارم

محمد
محمد
2 سال قبل

اگر اسید معده باعث هضم میشود پس وقتی زیاد مشود باید هضم قوی تر شود درسته ؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  محمد
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق لینک زیر با پزشک آنلاین متخصص داخلی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص داخلی

نگین
نگین
پاسخ به  محمد
11 ماه قبل

نه ربطی نداره. معده باید یه حجم مشخص اسید تولید کنه بیشتر از اون بشه فقط میزنه بالا ربطی به اینکه غذا بهتر هضم بشه نداره.

دکمه بازگشت به بالا