آزمایش آلرژی

درمورد آلرژی و انواع آزمایش آلرژی بدانید

آزمایش آلرژی و انواع آن

برای بررسی وضعیت آلرژی باید آزمایش آلرژی انجام داد. آلرژی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ‌ایمنی فرد نسبت به موادی که در محل زندگی یا محیط زیست هستند و برای افراد دیگر بی‌ضرر است، واکنش نشان دهد. این مواد که به عنوان آلرژن شناخته می‌شوند در گردوغبار، شوره و موی حیوانات خانگی، گرده گل، حشرات، کنه‌ها، کپک‌ها، مواد غذایی و برخی داروها وجود دارند.

افرادی که آلرژی دارند، در هنگامی که با ماده حساسیت‌زا مواجه می‌شود، سیستم ایمنی بدن‌شان شروع به تولید ماده‌‎ای به‌نام آنتی‌بادی (پادتن) می‌کند، تا در حالت آماده‌باش در برابر ماده خارجی قرار گیرند، زیرا بدن آلرژن خاص را برای بدن مضر شناسایی کرده است. سیستم‌ ایمنی بدن در این حالت واکنش‌هایی مانند التهاب پوست، سینوس‌ها، مجاری تنفسی و دستگاه گوارش بروز می‌دهد.
که در این حالت میتوانند به متخصص ریه برای درمان مراجعه کنند.

شدت آلرژی در افراد مختلف متفاوت است، می‌تواند از یک تحریک جزئی مانند عطسه کردن تا آنافیلاکسی (یک مورد اورژانسی و تهدیدکننده زندگی) باشد. اگرچه بیشتر آلرژی‌ها قابل درمان نیستند، اما شناسایی آن‎‌ها می‌تواند علائم آلرژی را کاهش دهد و دربرخی مواقع متوقف سازد.

آزمایش آلرژی
آزمایش آلرژی

انواع آلرژی‌ها

آلرژن‌ها براساس واکنش آلرژیکی که ایجاد می‌کنند، به سه نوع اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

– آلرژن‌های تنفسی؛ این نوع آلرژی در هنگام ورود مواد حساسیت‌زا مانند گرده گل یا روبه‌رو شدن با حیوانات خانگی خود را نشان می‌دهد که فرد در ریه، مجاری بینی و گلو دچار حساسیت می‌شود.

– آلرژن‌های خوراکی؛ این نوع آلرژی در هنگام خوردن مواد غذایی مانند سویا، بادام زمینی، ماهی و… ایجاد می‌شود.

– آلرژن‌های تماسی؛ معمولاً در هنگام تماس پوست با مواد آلرژی‌زا دچار التهاب مانند قرمزی، خارش یا کهیر می‌شود.

علت بروز آلرژی

محققان دقیقاً مطمئن نیستند که چرا وقتی یک ماده خارجی بی‌خطر وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی بدن واکنش نشان می‌دهد، با این حال محققان آلرژی را ‌در دسته بیماری‌های ژنتیکی قرار می‌دهند. این بدان معنا است که والدین می‌توانند آن‌ها را به فرزندان خود منتقل کنند. از دیگر علت‌های رایج که منجر به آلرژی می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– حیوانات مانند ضایعات کنه، سوسک، موی حیوانات خانگی و…

– برخی از داروها به‌ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها

نیش حشرات

– برخی از خوراکی‌ها مانند گندم، آجیل، شیر، صدف، تخم‌مرغ و…

– گرده گیاهان، علف‌های هرز و رزین گیاهان مانند پیچک و بلوط سمی

– لاتکس و فلزات

– آلرژی‌های فصلی

چرا آزمایش آلرژی باید انجام شود؟

طبق گزارش کالج آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا، بیش از ۵۰ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا مبتلا به آلرژی هستند. آلرژن‌های تنفسی، شایع‌ترین نوع بیماری آلرژی هستند.

سازمان جهانی آلرژی تخمین می‌زند که آسم سالانه باعث مرگ ۲۵۰ هزار نفر می‌شود. زیرا آسم یک واکنش شدید در بیماری آلرژی است که با شناسایی و مراقبت می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

آزمایش آلرژی می‌تواند، مشخص کند که فرد به چه ماده غذایی یا عوامل دیگری حساسیت دارد. در این تست‌ها مشخص می‌شود که آیا فرد برای درمان آلرژی به دارو نیاز دارد یا خیر و چگونه می‌تواند از عوامل آلرژی‌زا جلوگیری کند.

آزمایش آلرژی
آزمایش آلرژی

آزمایش‌ آلرژی و تست تشخیصی

انواع آزمایش‌های تشخیصی وجود دارد که می‌توانند نوع آلرژی فرد را مشخص سازند که عبارتند از:

– تست پوستی پریک (Skin prick)

– تست تزریق پوستی

– تست پوستی پچ (Patch)

– آزمایش خون رادیوآلروسوربنت Radioallegosorbent test)) RAST

– آزمایش خون Immunoglobulin E

– تست ایمونوسوربنت متصل به آنزیم (ELISA یا EIA)

– شمارش کامل سلول‌های خون CBC و افتراقی WBC

– سواب بینی

قبل از انجام تست و آزمایش آلرژی، پزشک در رابطه با سبک زندگی، نوع فعالیت روزانه، سابقه خانوادگی و مسائل مهم دیگر سوالاتی می‌پرسد. همچنین قبل از انجام آزمایش آلرژی باید برخی از داروها را مصرف نکنید، زیرا این داروها روی نتایج آزمایش تاثیر می‌گذارند، که عبارتند از:

– انواع آنتی‌هسیتامین مانند لوراتادین، دیفن‌‌هیدرامین، کلرفنیرامین، سیتریزین، فکسوفنادین و…

– داروهای مربوط به معده مانند فاموتیدین، سایمتیدین، رانیتیدین و…

– داروهای ضدآسم یا آنتی‌بادی، مونوکلونال ضدIgE ، اومالیزوماب (Xolair)

– انواع بنزودیازپین‌ها، مانند دیازپام، لورازپام و…

– انواع داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای، مانند آمیتریپتیلین، نورتریپتیلین، دسیپرامین و…

تشخیص آلرژی با آزمایش‌های پوست

در تست‌های پوستی معمولاً  حساسیت به گرده گل، مواد غذایی و دارویی شناسایی می‌شود.

تست پوستی پریک (Skin prick)

آزمایش تست پوستی برای تشخیص مواد حساسیت‌زا است که معمولاً اولین قدم برای کنترل و درمان آلرژی انجام می‌شود. آزمایش تست پوستی پریک (Skin prick test) یا آزمون خراش پوستی یکی از متداول‌‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها برای شناسایی آلرژن‌ها است.

برای آنجام تست پوستی پریک پزشک یا پرستار مقدار اندکی از عصاره استاندارد آلژن‌ها را که مخصوص آزمایش تولید شده است، در ناحیه ساعد دست یا پشت دو کتف بیمار (این مدل بیشتر در کودکان انجام می‌شود) می‌ریزد. سپس با یک سوزن مخصوص استریل که لانست نام دارد، خراشی (خراش باید به‌گونه‌ای باشد که خون خارج نشود) در پوست (محلی که ماده آلرژن ریخته شده) ایجاد می‌کند.

بعد از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پزشک محل خراش را از نظر تورم و قرمزی بررسی می‌کند، هرچه قطر ناحیه قرمزی یا متورم بیشتر و بزرگ‌تر باشد، نشان‌دهنده حساسیت بیمار به ماده آزمایش شده است.

مشاوره با پزشک آنلاین متخصص ریه و آلرژی

تست تزریق پوستی یا اینترادرمال

در تست اینترادرمال یا تزریق داخل پوستی، مقداری از ماده آلرژن آزمایشگاهی، به‌صورت تزریق عضلانی داخل غشای میانی پوست تزریق می‌شود. این تست معمولاً زمانی که فرد در تست خراش پوستی واکنشی نشان نداده، اما علائم وجود آلرژی را دارد، انجام می‌گیرد.

با این‌که تست تزریق پوستی از تست پریک دقیق‌تر است، اما احتمال دارد در افرادی که علائم آلرژی ندارند نیز جواب آزمایش مثبت شود، که در این حال پزشک آزمایش‌های دیگری را برای رد یا تائید آلرژی توصیه می‌کند.

تست پوستی پچ (Patch)

تست پوستی پچ (PATCH TEST)، روشی استاندارد برای تشخیص آلرژن‌های تماسی است. در این روش آلرژن‌های شبیه‌سازی شده را روی پوست بدن فرد قرار می‌دهند تا واکنش‌های آلرژیک بررسی شود. معمولاً آزمایش پوستی پچ، برای بیماری که سابقه اگزما (درماتیت)، بثورات دارویی، واکنش‌های غشای مخاطی دارند، یا مشکوک به آلرژن تماسی هستند، انجام می‌شود.

در تست‌ پچ، عصاره مواد حساسیت‌زا روی برچسبی ریخته می‌شود و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی پوست قرار می‌گیرد، که معمولاً شامل لاتکس، داروها، مواد معطر، مواد نگه‌دارنده، رنگ مو، فلزات، رزین‌ها و… هستند.

آزمایش آلرژی
آزمایش آلرژی

تشخیص آلرژی با آزمایش‌های خون

انجام آزمایش‌های خون که به‌عنوان یک تست ایمنی شناخته می‌شوند، می‌توانند میزان آنتی‌بادی‌های خاص در خون افراد مبتلا به آلرژی را تشخیص دهند.

آزمایش خون رادیوآلروسوربنت Radioallegosorbent test)) RAST

آزمایش رادیوآلروسوربنت RAST “radiallergosorbent” یا ایمونو کپ (immune CAP)، نوعی آزمایش خون است که به منظور تشخیص آلرژی‌های غذایی انجام می‌گیرد. به دلیل اینکه در این آزمایش از رادیواکتیو استفاده می‌شود جوامع پزشکی و موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی از سال ۲۰۱۰ توصیه کرده‌اند که به جای آزمایش RAST از آزمایش ELISA برای تشخیص آلرژی استفاده کنند.

آزمایش‌ خون رادیوآلروسوربنت نسبت به تست‌های پوستی دقیق‌‌تر، حساس‌تر و مفیدتر است، زیرا می‌تواند اطلاعات مهمی در مورد سطح واکنش‌های آلرژیک موجود در خون بیمار و در مدت کوتاه ارائه دهد.

آزمایش خون ایمونوگلوبولین Immunoglobulin E

آزمایش ایمونوگلوبولین Immunoglobulin E، نوعی آزمایش خون است که برای اندازه‌گیری مقدار آنتی‌بادی بدن که در موارد خاص آلرژی‌زا ایجاد می‌شود، انجام می‌گیرد. ایمونوگلوبولین IgE یک نوع آنتی‌بادی است که در  پاسخ به مواد آلرژی‌زا توسط سیتم ایمنی بدن تولید می‌شود.

آزمایش ایمونوگلوبولین که با نام‌های IgE(Immunoglobulin E)  و Total Immune Competence شناخته می‌شود، به‌عنوان تست غربالگری اولیه برای تشخیص بیماری، تأثیر درمان به ایمونوتراپی و توقف رشد آلرژی، کاربرد دارد.

در آزمایش خون ایمونوگلوبولین (IgE)، حداقل ۱۰ مورد از رایج‌ترین محرک‌های آلرژی، مانند شوره و موی حیوانات خانگی، گرده درختان، علف‌ها، گرده و غبار، کپک‌ها و… که مربوط به محل زندگی بیمار است، شناسایی می‌شود.

توجه داشته باشید اگر یک هفته قبل از این آزمایش، اسکن رادیوایزوتوپ انجام دهید، نتایج ایمونوگلوبین کاذب است.

همچنین پایین بودن سطح IgE دلیلی بر رد آلرژی نمی‎شود. در این موارد آزمایش‌های اختصاصی پلی‌کلونال و منوکلونال انجام می‌گیرد.

تست ایمونوسوربنت متصل به آنزیم (ELISA یا EIA)

آزمایش خون دیگری که برای تشخیص آلرژی انجام می‌شود تست ایمونواسی یا ایمونوسوربنت متصل به آنزیم (ELISA یا EIA) نام دارد.

تست الیزا یا الایزا ELISA test یک آزمایش استاندارد است که به‌منظور اندازه‌گیری غلظت آنتی ‌بادی‌ها یا آنتی‌‌ژن‌ها موجود در خون انجام می‌شود.

تست ایمونوسوربنت یک آزمایش ارزان و دقیق است که نمونه خون فرد بیمار در دور بالا سانتریفوژ شده و پس از جداسازی سرم خون از ذرات، ماده ردیابی مخصوص به سرم خون اضافه می‌شود تا آنتی‌بادی‌های موردنظر شناسایی شوند.

شمارش کامل سلول‌های خون CBC و افتراقی WBC

شمارش افتراقی، شمارش کامل خون محیطی، شمارش کامل سلول‌های خون، هموگرام که با نام CBC Complete Blood Count در آزمایشگاه‌ها شناخته می‌شود، آزمایش خونی است که با هدف اندازه‌گیری سلول‌های موجود در گردش خون یعنی گلبول‌‌های قرمز (RBCs)، گلبول‌‌های سفید (WBCs) و پلاکت‌‌ها (PLT) انجام می‌شود.

در این آزمایش که توسط تکنسین آزمایشگاه، خون فرد بیمار با سرنگ گرفته می‌شود، اطلاعات کامل درباره سلول‌های خون از قبیل تعداد تقریبی و نوع سلول‌های خونی، میزان هموگلوبین خون، شمارش ائوزینوفیل، حجم گویجه‌های سرخ، هماتوکریت و شمارش افتراقی در هر واحد میلی‌لیتر به پزشک ارائه می‌شود.

سواب بینی

آزمایش سواب بینی می‌تواند به تشخیص علت عفونی در موارد آلرژیک که علائم  آن در بینی ظاهر می‌شوند، کمک کند. در این آزمایش دلایل عفونی نوتروفیل‌ها (عفونت باکتریایی یا ویروسی) و لنفوسیت‌ها (عفونت ویروسی) بررسی و مشخص می‌شود.

خنکی در ریه و خارش در گلو

با سلام. می‌تواند به علت واکنش های آلرژیک و یا حتی شروع یک سرماخوردگی باشد.

آلرژی گاهی می‌تواند خطرناک باشد یا روند عادی زندگی را مختل کند. اگر نشانه‌های جدی آلرژی را در خود یا فرزندتان می‌بینید کافی است با تماس با مشاوران پذیرش ۲۴ از خدمات مشاوره آنلاین، تلفنی و متنی متخصص ریه آنلاین این سایت استفاده کنید.

مشاوره با پزشک آنلاین متخصص ریه و آلرژی

۴.۵/۵ (۲ نظر)

منبع
alphaallergyclevelandclinicncbiverywellhealth

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین پیشیار
حسین پیشیار
1 سال قبل

سرفه های خشک و پشت سرهم چه دارویی مصرف کنه دختر پنج ساله

دکمه بازگشت به بالا