تیرگی اندام تناسلی و روش‌های برطرف کردن آن

بررسی علل ایجاد و نحوه درمان تیرگی اندام تناسلی

تیرگی اندام تناسلی چگونه ایجاد می شود؟

این یکی از مشکلات شایعی است که اغلب با گذشت زمان و افزایش سن به‌وجود می‌آید. با این حال، بسیاری از افراد این عارضه را درست بعد از زمان بلوغ تجربه می‌کنند. تیرگی پوست ناحیه تناسلی در اکثر مواقع به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد.

اغلب مردم، بسته به نوع و رنگ پوست از این عارضه طبیعی رنج می‌برند. تغییر رنگ ناحیه تناسلی افراد بسته به نوع و رنگ پوست متفاوت بوده و از درجات مختلفی برخوردار است.

یعنی، افرادی که به صورت طبیعی دارای پوست روشن‌تری هستند، تیرگی اندام تناسلی را کم‌تر تجربه می‌کنند. این در حالی است که ناحیه تناسلی افرادی که پوست سبزه‌تری دارند به مرور تیره‌تر از دیگران خواهد شد.

تیرگی نقاط تناسلی
تیرگی اندام تناسلی

با توجه به آن چه گفته شد، این امر در اغلب موارد یک اتفاق طبیعی است که جای نگرانی نداشته و با استفاده از برخی روش‌ها برطرف می‌شود.

با این حال، در مواردی ممکن است تیرگی ناحیه تناسلی به صورت ناگهانی و بدون توجه به رنگ زمینه پوست افراد روی دهد. در این صورت، توصیه می‌کنیم هر چه سریع‌تر با پزشک متخصص مشورت کنید.

تیرگی اندام تناسلی در زبان انگلیسی

در زبان انگلیسی برای اصطلاح تیرگی اندام تناسلی از لفظ Private Area darkening یا Private Area Hyperpigmentation یاد می‌شود.

عوامل موثر بر تیرگی اندام تناسلی

موارد زیر از اصلی‌ترین عوامل موثر بر تیرگی اندام تناسلی به حساب می‌آیند:

اصطکاک و التهاب

اصطکاک و التهاب از اصلی‌ترین دلایل افزایش فعالیت ملانوسیت‌های پوست و تولید رنگ‌دانه‌های بیش‌تر بوده و تیرگی اندام تناسلی را به دنبال خواهد داشت. این امر معمولا به دلیل پوشیدن لباس زیر یا شلوار نامناسب و جریان نداشتن هوا در این منطقه به‌وجود می‌آید.

همچنین، انجام برخی فعالیت‌های روزمره و مداوم نظیر پیاده‌روی، ورزش، رابطه جنسی و مواردی از این قبیل می‌تواند در ضخیم شدن و تیرگی پوست این مناطق تاثیرگذار باشد. در مجموع، هرگونه سایش و اصطکاک بیش از اندازه در این ناحیه می‌تواند منجر به تیرگی اندام تناسلی شود.

تغییرات هورمونی

پوست انسان دارای سلول‌های خاصی به نام ملانوسیت است. ملانوسیت‌ها وظیفه تولید ملانین یا رنگ‌دانه‌های پوست را برعهده دارند. تغییرات هورمونی به شکل قابل توجهی در افزایش فعالیت این سلول‌ها، بالا رفتن سطح ملانین پوست و تیرگی ناحیه تناسلی تاثیرگذار است.

براساس مطالعات کالج تخصصی زنان و زایمان آمریکا، افزایش ناگهانی سطح هورمون استروژن در دوران بلوغ یا در طول بارداری می‌تواند تیرگی اندام تناسلی زنان را به دنبال داشته باشد. این در حالی است که با افزایش سن و در دوران یائسگی، کاهش سطح هورمون استروژن نیز می‌تواند از عوامل موثر بر تیرگی پوست ناحیه تناسلی بانوان به حساب آید.

عفونت‌های واژینال

واژن حساس‌ترین عضو بدن خانم‌ها است. کلیه بانوان در مقاطع گوناگون زندگی مستعد ابتلا به عفونت واژن هستند. این عارضه به دلایل مختلفی می‌تواند تیرگی اندام تناسلی را به همراه داشته باشد.

بالا رفتن سن

با افزایش سن، خاصیت ارتجاعی، بافت و رنگ ناحیه تناسلی تغییر می‌کند. واقعیت این است که بالا رفتن سن می‌تواند در تیرگی سایر اندام‌های بدن نیز تاثیرگذار باشد.

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

امروزه، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) از شایع‌ترین اختلالات مشترک میان بانوان است. این بیماری، ترشح هورمون‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده و تعادل شیمیایی بدن خانم‌ها را برهم می‌زند. سندروم تخمدان پلی‌کیستیک سطح هورمون آندروژن را افزایش می‌دهد. این امر، یکی از موثرترین عوامل به‌وجود آورنده تیرگی اندام تناسلی به حساب می‌آید.

مشاوره آنلاین با متخصص جراحی زنان

عوامل ژنتیکی

عوامل ژنتیکی از شایع‌ترین دلایل ابتلا به این عارضه به حساب می‌آیند.

استفاده از محصولات بهداشتی نامناسب

مصرف برخی شوینده‌ها و خوش‌بو کننده‌های واژینال می‌تواند در تیرگی پوست ناحیه تناسلی موثر باشد.

تراشیدن موهای زائد

تراشیدن موهای زائد با تحریک لایه خارجی پوست می‌تواند در فعال شدن سلول‌های ملانین و تیرگی اندام تناسلی تاثیرگذار باشد.

ابتلا به برخی بیماری‌ها

ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان معده و کم‌کاری تیروئید می‌تواند موجب برهم زدن تعادل هورمونی بدن شده و اختلالات ثانویه‌ای نظیر تیرگی ناحیه تناسلی را به همراه داشته باشد. به علاوه، عواملی نظیر چاقی، کمبود ویتامین و اختلالات کبدی نیز ممکن است در ایجاد این عارضه موثر باشند.

روش‌های پیشگیری از تیرگی اندام تناسلی

برای پیشگیری از تیرگی ناحیه تناسلی لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

استفاده از مواد شوینده و خوش‌بو کننده‌های ارگانیک

محصولات شوینده ارگانیک بدون بهره‌گیری از مواد نگه‌دارنده، سفیدکننده‌های شیمیایی، عناصر فلزی و مواد مصنوعی می‌توانند در پیشگیری از تیرگی ناحیه تناسلی موثر بوده یا حتی به رفع آن کمک کنند.

حفظ تعادل PH پوست

استفاده از محصولات بهداشتی معتبر و ارگانیک می‌تواند به متعادل کردن PH پوست کمک کرده و از تیرگی اندام تناسلی پیشگیری کند. به‌کارگیری محصولات مناسب می‌تواند در لایه‌برداری و رفع تیرگی پوست موثر باشد.

استفاده از لباس‌های راحت، نخی و ساخته شده از الیاف طبیعی

استفاده از لباس زیر و پوشاک راحت و ساخته شده از الیاف طبیعی علاوه بر ایجاد شرایط مناسب برای تهویه هوا از اصطکاک و التهاب ناشی از تعرق زیاد جلوگیری می‌کند. این امر در پیشگیری از تیرگی پوست ناحیه تناسلی موثر است.

تعویض منظم لباس زیر و خشک نگه‌داشتن ناحیه تناسلی

برای جلوگیری از رطوبت مداوم ناحیه تناسلی و قرارگیری آن در معرض قارچ‌ها و باکتری‌ها، لازم است لباس زیر خود را به طور منظم عوض کرده و در رعایت بهداشت این ناحیه از بدن کوشا باشید.

زدودن موهای زائد با استفاده از روش‌های غیر تهاجمی

زدودن موهای زائد بدن با استفاده از تیغ و موم یا wax با ایجاد فولیکولیت و التهاب در تیرگی پوست ناحیه تناسلی تاثیرگذار است. برای انجام این کار بهتر است روش‌های غیر تهاجمی نظیر کرم موبر یا لیزر را امتحان کنید.

روش‌های تخصصی درمان تیرگی و سفید کردن ناحیه تناسلی

ناحیه تناسلی به دلیل حساسیت فوق‌العاده نیازمند مراقبت و رسیدگی ویژه‌ای است. مراجعه به پزشک یا مشاوره آنلاین با متخصص پوست، نخستین اقدام مناسب در این جهت است. امروزه، محصولات بهداشتی متنوعی به بازار عرضه شده‌اند که می‌توانند در رفع تیرگی پوست موثر باشند.

مشاوره آنلاین پوست و مو

به خاطر داشته باشید، استفاده از محصولات و روش‌های نامناسب ممکن است در ایجاد عفونت موثر بوده و به پوست آسیب دائمی وارد کند. علاوه بر این، روش‌های درمان تخصصی ویژه‌ای نیز وجود دارند که به سفید کردن ناحیه تناسلی کمک می‌کنند. در مجموع، روش‌های رفع تیرگی و روشن سازی ناحیه تناسلی را می‌توان چنین برشمرد:

  • استفاده از محصولات بهداشتی و شوینده‌های ویژه رفع تیرگی و سفید کردن ناحیه تناسلی
  • استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مخصوص
  • استفاده از لیزر به منظور روشن سازی ناحیه تناسلی
  • رفع تیرگی اندام تناسلی با استفاده از کربوکسی‌تراپی

روشن سازی ناحیه تناسلی با استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مخصوص

امروزه، کرم‌ها، تونرها و لوسیون‌های ویژه‌ای وجود دارند که می‌توانند در رفع تیرگی اندام تناسلی تاثیرگذار باشند. این محصولات عمدتا حاوی عصاره‌های گیاهی آلوورا، خیار، جلبک دریایی و ویتامین‌هایی نظیر A، E و C هستند. از دیگر ترکیبات به‌کار رفته در این محصولات می‌توان به هیدروکینون اشاره کرد. مصرف این ماده بدون تجویز پزشک ممکن است با برخی عوارض جانبی همراه باشد.

رفع تیرگی و روشن سازی ناحیه تناسلی با استفاده از لیزر

این روزها، استفاده از لیزر در زمینه‌های گوناگونی کاربرد داشته و به شدت مورد توجه مردم قرار گرفته است. این روش یکی از بهترین و سریع‌ترین راه‌کارهای رفع تیرگی اندام تناسلی است. انجام این کار در از بین بردن رنگ‌دانه‌های تیره موثر بوده و به بازسازی پوست کمک می‌کند. روشن سازی ناحیه تناسلی با لیزر یک درمان قطعی و دائمی است. تعداد جلسات مورد نیاز برای هر فرد بسته به نوع پوست و میزان تیرگی آن متفاوت خواهد بود.

رفع تیرگی پوست ناحیه تناسلی با استفاده از کربوکسی‌تراپی

کربوکسی‌تراپی یکی از بهترین روش‌های روشن سازی ناحیه تناسلی است. این کار از طریق تزریق گاز دی‌اکسیدکربن به بافت مورد نظر انجام می‌گیرد. به این ترتیب، بالا رفتن تراکم این گاز به افزایش جریان خون کمک کرده و روند اکسیژن‌رسانی را بهبود می‌بخشد. این امر در بازسازی، جوانسازی، تغذیه و ترمیم بافت هدف تاثیرگذار بوده و به رفع تیرگی اندام تناسلی کمک می‌کند.

تیرگی نقاط تناسلی
تیرگی اندام تناسلی

روش‌های گیاهی و خانگی درمان تیرگی و روشن سازی ناحیه تناسلی

استفاده از ترکیبات گیاهی و ماسک‌های خانگی زیر از بهترین روش‌های گیاهی برای رفع تیرگی و سفید کردن ناحیه تناسلی به حساب می‌آیند:

 

زردچوبه و آلوورا

برای تهیه این ماسک، کافی است یک قاشق چای‌خوری ژل آلوورا را با اندکی زردچوبه مخلوط کرده و روی ناحیه مورد نظر بمالید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه با استفاده از آب ولرم ناحیه مذکور را به خوبی شست‌وشو دهید. برای کسب بهترین نتیجه، لازم این کار را سه بار در هفته تا بهبودی کامل تکرار کنید.

ماست

اندکی ماست را روی تیرگی اندام تناسلی قرار داده و برای مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید. سپس، ۱۵ دقیقه منتظر بمانید. پس از گذشت زمان مذکور، ناحیه تناسلی را با کمک آب و یک شوینده ملایم شست‌وشو دهید.

 

سفیده تخم‌مرغ

سفیده یک عدد تخم‌مرغ را به خوبی هم بزنید تا حالت خمیری و منسجم پیدا کند. سپس، آن را بر روی قسمت مورد نظر مالیده و منتظر بمانید تا خشک شود. در نهایت، با استفاده از آب سرد و شوینده ملایم آن را به خوبی بشوئید.

چوب صندل، پوست پرتقال و گلاب

یک قاشق غذاخوری پودر چوب صندل را با یک قاشق چای‌خوری پودر پوست پرتقال و دو قاشق چای‌خوری گلاب مخلوط کرده و به صورت خمیر یک‌دست درآورید. این ترکیب را روی تیرگی اندام تناسلی مالیده و پس از گذشت ۵ دقیقه به خوبی بشوئید.

شیر سرد

چند قطعه پنبه را به مقداری شیر سرد آغشته کرده و روی تیرگی ناحیه تناسلی قرار دهید. پس از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه محل را به خوبی شست‌وشو دهید. برای دستیابی به نتیجه فوری، این روش درمانی را دو بار در روز تکرار کنید.

سیب‌زمینی

چند برش سیب‌زمینی خام را روی ناحیه مورد نظر قرار داده و برای مدت چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید. سیب‌زمینی یک سفیدکننده طبیعی است که می‌تواند به رفع تیرگی پوست کمک کند.

آب سیب‌زمینی، آب گوجه‌فرنگی و عسل

دو قاشق غذاخوری آب را با دو قاشق غذاخوری آب گوجه‌فرنگی، دو قاشق غذاخوری آب سیب‌زمینی و اندکی عسل مخلوط کنید. این ترکیب را روی تیرگی پوست ناحیه تناسلی مالیده و ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس، با آب سرد و یک شوینده ملایم به خوبی شست‌وشو دهید.

لیمو ترش، زردچوبه، آرد برنج و ماست

یک قاشق غذاخوری زردچوبه، یک قاشق غذاخوری آرد برنج، یک قاشق غذاخوری ماست و دو قطره آب لیموی تازه را با یکدیگر مخلوط کنید. خمیر به‌دست آمده را روی تیرگی پوست مالیده و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس، به آرامی و با حرکات دورانی ماساژ داده و بشوئید.

سوالات متداول

در ادامه چند نمونه از پرتکرارترین سوالات مربوط به تیرگی ناحیه تناسلی را مشاهده خواهید کرد:

تیرگی اندام تناسلی خطرناک است؟

تیرگی اندام تناسلی با وجود نامطلوب بودن، عارضه‌ای بی‌خطر است. با این حال، در صورت تغییر رنگ ناگهانی لازم است با پزشک خود مشورت کنید. تغییرات ناگهانی پوست ممکن است از برخی بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت یا سندروم تخمدان پلی‌کیستیک ناشی شود.

 به علاوه، دلایل سیستماتیک دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند تیرگی ناحیه تناسلی را به دنبال داشته باشند. به عنوان مثال، تیرگی توام با خارش و التهاب ممکن است در اثر عفونت یا واکنش‌های آلرژیک بروز کرده باشد.

ادامه روند تیرگی پوست و خشن‌تر شدن بافت آن ممکن است از نشانه‌های ابتلا به عارضه‌ای به نام آکانتوز نیگریکانس (acanthosis nigricans) باشد. این بیماری غالبا با افزایش قند خون و دیابت همراه بوده و تیرگی پوست ناحیه تناسلی، آرنج، گردن و بازوها را به دنبال دارد.

در عین حال، تیرگی ناگهانی پوست می‌تواند از نوعی عفونت‌های مسری پوستی مانند زگیل تناسلی ناشی شده باشد. در چنین شرایطی، لازم است به پزشک متخصص پوست مراجعه کرده و مشکل را ریشه‌یابی کنید.

مشاوره آنلاین با متخصص زنان

استفاده از لیزر واقعا به روشن سازی ناحیه تناسلی کمک می‌کند؟

تجربه نشان داده است، استفاده از لیزر در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد در رفع تیرگی پوست موثر بوده و در مقایسه با سایر روش‌ها از دوام بیش‌تری برخوردار است.

استفاده از لیزر دردناک است؟

روشن سازی ناحیه تناسلی با لیزر یک روش بدون درد است. با این حال، معمولا توصیه می‌شود قبل از انجام این کار از کرم‌های مخصوص بی‌حسی موضعی استفاده کنید.

رفع تیرگی اندام تناسلی با لیزر چند جلسه طول می‌کشد؟

تعداد جلسات مورد نیاز، بسته به نوع و رنگ پوست افراد متفاوت است. با این حال، انجام این کار به طور معمول بین یک تا سه جلسه طول می‌کشد.

بعد از لیزر، ناحیه تناسلی فورا سفید می‌شود؟

برای مشاهده نتیجه لیزرتراپی لازم است تا دو هفته صبر کنید.

فواصل جلسات لیزر چقدر است؟

فواصل جلسات لیزر معمولا باید چیزی در حدود ۳۰ تا ۴۵ روز باشد.

کربوکسی‌تراپی در چند جلسه انجام می‌شود؟

بسته به نوع پوست و میزان تیرگی، ممکن است کربوکسی‌تراپی بین ۴ تا ۸ جلسه طول بکشد.

کربوکسی‌تراپی چقدر ماندگاری دارد؟

ماندگاری کربوکسی‌تراپی تا حدود زیادی به نوع پوست و سبک زندگی افراد بستگی دارد. با این حال، این روش درمانی از دوام بالایی برخوردار است.

چه کسانی نمی‌توانند از روش کربوکسی‌تراپی استفاده کنند؟

افراد زیر گزینه‌های مناسبی برای کربوکسی‌تراپی به حساب نمی‌آیند:

در این مطلب تلاش کردیم کلیه اطلاعات مربوط به تیرگی اندام تناسلی را با شما به اشتراک بگذاریم. برای کسب اطلاعات بیش‌تر، توصیه می‌کنیم با مراجعه به وب‌سایت یا از طریق دانلود و نصب اپلیکیشن پذیرش ۲۴، مشاوره آنلاین با برترین پزشکان را تجربه کنید.

مشاوره آنلاین با متخصص زنان

۳.۴/۵ (۸ نظر)

منبع
healthlinebebodywisefemina

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
11 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
13 روز قبل

سلام وقت بخیر من آلت مردانم قبلا صورتی بود کاملا ، الان یه مقدار تیره تر شده ، لوسیون مخصوصی میتونید معرفی کنید که پوستش تغذیه بشه و دوباره صورتی تر بشه ؟؟ ممنونم

مریم
مریم
2 ماه قبل

مامایی

مریم
مریم
پاسخ به  مریم
2 ماه قبل

سجاد شما مریض جنسی هستید حتما برید دکتر

آرتینا
آرتینا
3 ماه قبل

ببخشید من میخواستم بپرسم چطور میشه تویی ۳ هفته واژن رو سفید کنم

محمدناصر
محمدناصر
1 سال قبل

سلام علیکم ورحمت الله وبرکاته من هم زنبورعسل دارم عسل ازشیره گل دارم تقریبأ ۱۴سال سابقه کاری دارم ولی عسل دارم طبیعی ازشیره گل ولی اعتبار نمیکنه کسی چه کارکنم رحنمای یم کنید خیلی ممنون تشکر.

ملینا
ملینا
پاسخ به  محمدناصر
5 ماه قبل
الیاس هلالیان
الیاس هلالیان
پاسخ به  محمدناصر
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید بنده الیاس هلالیان هستم زنبور دار در نیشابور شما می‌توانید عسل تون رو با خرید دستگاه بسته بندی به بسته های تک نفره تبدیل کنید و باقیمت خیلی بالا مثلا دونه ۵ تومان به سوپر مارکت بفروشید برای شما تقریبا کیلو ۷۰۰ هزار تومان در میاد

حسین جیریایی
حسین جیریایی
2 سال قبل

باسلام وصبح بخیر ببخشید مزاحم شدم،جندروزپیش مشاهده کردم مقداری از اندام تنالییم،کلاهکش،انگارکبودشده،چیکارکنم،مرسی. اگر میشه توپیام برام توضیح بدین.

پوریا حسنکوه
پوریا حسنکوه
پاسخ به  حسین جیریایی
5 ماه قبل

سلام من پوریا حسنکوه ۲۸سالمه میخواستم راهنماییم کنید چطور باید آلتم به واژون تبدیل کنم میشه راهنمایی کنید

Amir Hossein
Amir Hossein
پاسخ به  پوریا حسنکوه
5 ماه قبل

جان؟

MPanah
MPanah
2 سال قبل

سلام
من ۲۰ سالمه و تخمدان پلی کیستیک دارم آیا روشی برای روشن کردن ناحیه تناسلی برام وجود داره؟
و یک سوال دیگه آیا میتونم دوقلو باردار بشم چند درصد احتمال دار بتونم دوقلو باردار بشم ؟

دکمه بازگشت به بالا