بیماری صرع | انواع، راه های پیشگیری و درمان

علائم بیماری صرع، بیماری صرع ارثی است، بیماری صرع و ازدواج

بیماری صرع یا epilepsy چیست؟

بیماری صرع یا  epilepsyچهارمین بیماری شایع و مزمن در جهان می باشد. این بیماری در طبقه بندی بیماری های مغز و اعصاب قرار می گیرد. در کشور ایران حدود یک درصد از جمعیت به این بیماری مبتلا می باشند.

بیماری صرع مجموعه ای از اختلالات عصبی مزمن می باشد که معمولاً با حمله های صرعی مشخص می گردد. حملات صرعی معمولاً به طور مکرر رخ می‌دهند و دلایل ثابت و مشخصی ندارند. لازم به ذکر است که همه تشنج ها و حملات را نمی توان حمله صرعی دانست و تلقی کرد.

معمولا حملات صرعی به دلیل آسیب مغزی مصرف داروها و الکل و در برخی از موارد به دلیل سرطان مغز ایجاد می ‌شوند. زمانی که فعالیت سلولی کورتیکال یا غشایی در مغز بیش از حد غیر عادی باشد، حملات صرعی رخ می دهد. این بیماری از دسته بیماری هایی است که درمان قطعی ندارد اما می ‌توان با مصرف دارو حملات صرعی را تا ۷۰ درصد کنترل کرد. بیماری صرع در افرادی که سن بیشتری دارند رایج‌تر می باشد. می توانید با پزشک متخصص مغز و اعصاب جهت درمان بیماری صرع صحبت کنید .

از آنجا که بیماری صرع به دلیل فعالیت غیر طبیعی مغز ایجاد می گردد، ممکن است طی تشنج تمامی فرآیندهایی که مغز در آن ها دخیل است را تحت تاثیر قرار دهد. از علائم و نشانه های تشنج می توان به حرکات ناگهانی و غیر قابل کنترل در بازوها و پاها و علائم روانی مانند ترس و اضطراب از دست دادن هوشیاری و گیجی موقت اشاره نمود.

مشاور آنلاین بیماری صرع

صرع| علائم، درمان و پیشگیری
اختلالات عصبی بیماری صرع

 

انواع صرع

پزشکان با توجه به نحوه شروع فعالیت غیر طبیعی مغز، صرع و تشنج ها را به چند نوع تقسیم بندی می کنند. در ادامه به بررسی تشنج و حمله های صرعی مختلف می پردازیم:

  1. تشنج کانونی یا صرع پارشیال:در صورتی که تشنج به دلیل فعالیت غیر طبیعی یکی از ناحیه های مغز باشد تشنج کانونی، صرع پارشیال یا تشنج جزئی رخ می دهد. در صرع پارشیال تمام نقاط مغز درگیر نیست و فقط ناحیه خاصی از مغز باعث بروز علائم صرع می گردد. صرع پارشیال به دو گروه تقسیم می گردد:
  2. صرع پارشیال با نقص در هوشیاری: در این نوع تشنج فرد آگاهی و هوشیاری خود را از دست می دهد و ممکن است که برای مدت زمانی به یک نقطه خیره شود و پاسخ درستی به صدای اطرافیان خود ندهد. در این نوع تشنج ممکن است بیمار حرکاتی نظیر مالیدن دست ها به هم، راه رفتن حول یک دایره، جویدن و بلعیدن را انجام دهد.
  3. صرع پارشیال بدون از دست دادن هوشیاری:در این نوع تشنج میزان هوشیاری بیمار کاهش پیدا نمی کند حتی ممکن است بیمار کاملا بیدار و هوشیار باشد. حتی ممکن است بعد از تشنج، قادر به یادآوری وقایعی که هنگام تشنج اتفاق افتاد باشد. در طول تشنج کانونی بدون از دست دادن هوشیاری، فرد توانایی پاسخگویی به اطرافیان را ندارد. به طور کلی تشنج های کنونی بدون از دست دادن هوشیاری بسیار مختصر هستند و کمتر از دو دقیقه به طول می‌انجامد.
  4. صرع خفیف‌:مدت زمان صرع خفیف یا تشنج های خفیف کوتاه تر از تشنج های شدید است و کمتر از ۱۵ ثانیه به طول می انجامد. تشنج خفیف معمولاً در کودکان رخ می دهد و برای مدتی کوتاه باعث شود که فرآیندهای مغزی فرد متوقف شود.در صرع خفیف فرد روی زمین نمی افتد و بدنش دچار لرزش نمی شود. در نوع خفیف ممکن است فرد مبتلا برای مدتی به یک نقطه خیر شود یا اندام های فرد مبتلا دچار اختلالات حرکتی شود. مثلا فرد لب خود را بگزد یا پلک فرد دچار پرش شود.
  5. تشنج های منتشر یا صرع بزرگ:تشنج های منتشر که با نام صرع بزرگ نیز شناخته می شوند، تمام نقاط مغز را درگیر می کنند. تشنج های منتشر به شش نوع مختلف تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها می پردازیم:
  6.  تشنج های خاموش:این تشنج معمولاً در کودکان اتفاق می افتد از مشخصات این تشنج می توان به خیره شدن به یک نقطه انجام دادن حرکاتی مانند ملچ مولوچ کردن یا چشمک زدن اشاره نمود. گاهی ممکن است تشنج خاموش منجر به  از بین رفتن هوشیاری در فرد شود.
  7. تشنج‌ های آتونیک:در این نوع تشنج کنترل ماهیچه ها از دست می رود و ممکن است فرد به صورت ناگهانی روی زمین بیفتد.
  8.  تشنج های تونیک:تشنج های تونیک با سفت شدن ماهیچه های پشت بازوها و پاها همراه هستند. سفت شدن ماهیچه ها باعث می شود که فرد زمین بخورد و بدن وی دچار لرزش شود.
  9. تشنج های کلونیک:تشنج‌های کلونیک معمولاً بازو گردن و صورت را درگیر میکند این نوع تشنج ها معمولاً باعث ایجاد حرکات ناگهانی ماهیچه ای می شوند.
  10. تشنج‌های میوکلونیک: صرع میوکلونیک یا تشنج میوکلونیک باعث می شود ماهیچه ها به صورت ناگهانی و ناخواسته منقبض شوند معمولا این نوع تشنج در کودکان و نوجوانان شایع تر است. در این نوع تشنج در هر دو طرف بدن بازوها و پاها به صورت ناگهانی و تکراری به حرکت در می آیند.
  11.  تشنج های تونیک کلونیک: تشنج تونیک کلونیک از پرالتهاب ترین تشنج‌های صرعی هستند این نوع تشنج ها باعث می شوند که فرد به صورت ناگهانی هوشیاری خود را از دست دهد. لرزیدن و سفت شدن بدن و در برخی از موارد از دست دادن کنترل ادرار یا گاز گرفتن زبان از مشخصه های این نوع تشنج هستند.

چرا افراد به بیماری صرع مبتلا می شوند؟

بیماری صرع یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد را مبتلا میکند. تقریبا نیمی از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند علت ابتلایشان را نمی دانند. گاهی ممکن است افراد به دلایل مختلفی به این بیماری مبتلا شوند در ادامه به بررسی هر یک از  دلایل صرع می‌پردازیم:

  •  ضربه به سر:گاهی ممکن است در اثر تصادف با ماشین یا دیگر حوادث به سر افراد ضربه وارد شود. ممکن است پس از وارد شدن ضربه به سر فرد به این بیماری مبتلا گردد.
  •  سابقه خانوادگی:در صورتی که در خانواده سابقه ابتلا به این بیماری وجود داشته باشد، فرد در معرض خطر ابتلا به اختلالات تشنجی و بیماری صرع قرار می‌گیرد.
  •  عفونت های مغزی:عفونت هایی مانند مننژیت می توانند باعث التهاب مغز و نخاع شوند. التهاب مغز و نخاع خطر ابتلا به بیماری صرع را افزایش می دهند.
  • سکته در سایر بیماری های عروقی:سکته و برخی از بیماری های عروقی می توانند به مغز آسیب وارد کنند. وارد شدن هرگونه آسیب به مغز می تواند باعث ابتلا به این بیماری شود.
  • دمانس یا زوال عقل:دمانس یا کاهش فعالیت های مغزی از دیگر عواملی هستند که ممکن است باعث بروز بیماری صرع شوند. معمولا کسانی که آلزایمر دارند در خطر ابتلا به این بیماری قرار می گیرند.
  •   بیماری های عفونی :برخی از بیماری‌ها مانند ایدز و انسفالیت ویروسی باعث می‌شوند که افراد به این بیماری مبتلا گردند.  انسفالیت ویروسی، ویروسی است که باعث می‌شود به بافت مغز آسیب وارد می گردد.
  • آسیب های پیش از تولد:در صورتی که در دوره بارداری مادر تغذیه نامناسب داشته باشد یا در مکانی قرار گیرد که در آنجا کمبود اکسیژن وجود دارد، خطر ابتلا به بیماری صرع را برای نوزاد خود افزایش می دهد.

تشخیص بیماری صرع

پزشک متخصص مغز و اعصاب لازم است که برای تشخیص این بیماری تست ها و آزمایش های متعددی روی بیمار انجام دهد در ادامه به بررسی برخی از این تست ها و آزمایش می پردازیم:

  1.  معاینه نورولوژیک:در این مایع به پزشک متخصص مغز و اعصاب عملکردهای مغزی توانایی حرکتی و رفتاری بیمار را مورد بررسی قرار می دهد.
  2.  سی تی اسکن:برای تهیه تصاویر مقطعی از مغز از اشعه ایکس استفاده می شود. در سی تی اسکن اتفاقات غیرطبیعی مغز که ممکن است باعث ابتلا به بیماری صرع شوند بررسی می گردد برخی از این عوامل عبارتند از: تومورها، خونریزی و کیست.
  3. اسپکت:در صورتی که منطقه دقیق شروع تشنج در مغز به وسیله ام آر آی یا EEG مشخص نشود از روش اسپکت استفاده می گردد در این روش فعالیت جریان خون توسط یک نقشه سه بعدی با جزئیات ایجاد می‌شود. در روش اسپکت فعالیت جریان خون در مغز با جزئیات کامل برای پزشک به نمایش در می آید.
  4. ام آر آی و ام آر آی عملکردی:در این وسیله با استفاده از امواج مغناطیسی و رادیویی تصاویر و جزئیات مغز ثبت می گردد. زمانی که بخش خاصی از مغز در حال کار کردن است دستگاه ام آر آی عملکردی می‌تواند تغییرات جریان خون را ثبت نماید. معمولاً از این روش برای جلوگیری از آسیب به مناطق عملکردی خاص استفاده می گردد. این تست معمولا قبل از عمل جراحی روی فرد بیمار انجام می‌شود. هزینه درمان صرع به وسیله عمل جراحی تقریبا معادل ۱۵ الی ۳۰ میلیون می باشد.
  5. پت:در روش پت برای دیدن مناطق فعال مغز و تعیین بخش های غیر طبیعی مقدار بسیار کمی از ماده رادیو اکتیو و سیاهرگ فرد بیمار تزریق می شود.
  6. نوار مغز یا EEG:رایج ترین تستی که روی فرد بیمار برای تشخیص بیماری انجام می شود، نوار مغز است. در این تست الکترودهایی به جمجمه فرد بیمار متصل می‌گردد این الکترودها فعالیت های الکتریکی مغز را ثبت می نمایند. در صورتی که فرد به بیماری صرع مبتلا باشد در الگوهای طبیعی امواج مغزی او تغییراتی رخ می دهد. تغییر در الگوهای طبیعی امواج مغزی هنگامی رخ می‌دهد که فرد دچار تشنج نشده است.

بیماری صرع در کودکان

بیماری صرع از بیماری‌های شناخته شده است که در کودکان بالای ۵ سال معمولا با تشنج اتفاق می‌افتد.

 این بیماری همواره باعث ایجاد نگرانی در پدر و مادرها می شود. از آنجا که ممکن است بسیاری از پدر و مادرها فرق‌ بین تشنج‌های ناشی از صرع و تب بالا را تشخیص ندهند و ندانند، با هر تشنجی که در کودک رخ می دهد نگران می شوند.

زمانی که کودک به این بیماری مبتلا شده باشد ممکن است قبل از تشنج برای چند دقیقه آگاهی خود را نسبت به محیطی که در آن قرار دارد از دست بدهد. همچنین ممکن است کودک نسبت به صداهای اطراف خود هیچ واکنشی نشان ندهد.

تشنج‌های ناشی از این بیماری باعث می شوند که بدن کودک دچار لرزش شود و چشم های او به یک سمت منحرف گردد. در برخی از موارد ممکن است دهان کودک کف کند و کودک کنترل ادرار را در هنگام تشنج از دست بدهد. گاهی نیز ممکن است که نوع تشنج ناشی از این بیماری مخفی باشد یعنی کودک به یک سمت خیره شود و هیچ گونه لرزشی در بدن نداشته باشد.

بیماری صرع | انواع، راه های پیشگیری و درمان
اختلالات عصبی بیماری صرع

تشخیص و درمان صرع در کودکان

در صورتی که پزشک به طور قطعی ابتلا به صرع را در کودک تشخیص دهد، کودک تحت درمان دارویی قرار می گیرد. پزشک برای کودک داروهای کنترل کننده و ضد تشنج تجویز می کند. قبل از اینکه داروهای ضد تشنج برای کودک تجویز شود، پزشک آنزیم های کبدی کودک را چک می کند و بسته به نوع آنزیم های کبدی او، دارو تجویز می نماید. افرادی که به بیماری صرع مبتلا هستند هرگز نباید داروهای خود را به صورت خودسر قطع نمایند.

کودکانی که به این بیماری مبتلا هستند باید تا آخر عمر برای کنترل تشنج از داروهای تجویز شده استفاده کنند. در صورتیکه کودک به صورت مرتب تشنج می کند لازم است تحت کنترل پدر و مادر قرار گیرد زیرا ممکن است هنگام انجام فعالیت های عادی مانند راه رفتن، دوچرخه سواری و دویدن نیز کودک دچار تشنج شود.

چگونه می توان تشنج ناشی از تب و صرع را در کودک تشخیص داد؟

  1. تشنج های مکرر:کودکانی که به تشنج ناشی از صرع مبتلا می شوند ممکن است در طول ماه چندین مرتبه دچار تشنج طولانی مدت گردند.
  2. ملچ ملوچ کردن در خواب:از علائم تشنج کودکان در خواب می توان به ملچ ملوچ کردن دهان کودک اشاره نمود. لازم به ذکر است که همه نوزادان در خواب ملچ ملوچ می کنند اما به محض اینکه مادر نوزاد را بغل می کند یا او را حرکت می دهد این حالت از بین می رود و کودک آرام می شود. در صورتی که بعد از بغل کردن، کودک به ملچ ملوچ کردن ادامه داد لازم است به پزشک مراجعه شود زیرا ممکن است کودک دچار تشنج در خواب شده باشد.
  3. مدت زمان تشنج:کودکانی که به تشنج های ناشی از صرع مبتلا هستند ممکن است بیشتر از ده دقیقه تشنج کنند و لرزش بدن داشته باشند.

درمان بیماری صرع به وسیله جراحی

یکی دیگر از راه های درمان بیماری صرع انجام عمل جراحی می باشد. قبل از انجام عمل جراحی پزشک آزمایشاتی روی فرد بیمار انجام می دهد درصورتی که طی این آزمایشات مشخص شود که ناحیه کوچکی از مغز درگیر شده است و با برخی از اعمال حیاتی مانند دیدن شنیدن و حرکت کردن تداخل ندارد پزشک جراحی را انجام می دهد.

بعد از جراحی بیمار نیاز دارد که دوباره دارو مصرف کند اما مقدار و تعداد داروهای مصرفی برای درمان بیماری صرع در فردی که جراحی انجام داده کاهش پیدا می‌کند در موارد بسیار نادر دیده می‌شود که بعد از جراحی فرد دچار عوارضی مانند تغییر در توانایی فکر کردن و شناخت گردد.

درمان بیماری صرع با مصرف دارو

داروی بیماری صرع

برای درمان این بیماری از انواع مختلف دارو استفاده می ‌شود که در ادامه به بررسی هر یک از داروهایی که ممکن است پزشک برای فرد مبتلا به این بیماری تجویز نماید می پردازیم:

موارد مصرف: درمان صرع، درمان اختلال دو قطبی و درمان اسکیزوفرنی

اشکال دارویی: قرص

نام تجاری: تگرتول

عوارض جانبی: تب، تهوع، سر درد، اسهال، بی اشتهایی، سر گیجه

موارد مصرف: ضد تشنج

اشکال دارویی: کپسول، قرص، آمپول

نام تجاری: فنی توئین

عوارض جانبی: تاثیر بر جنین در دوره بارداری، عوارض قلبی عروقی، عوارض پوستی، خود ایمنی

موارد مصرف: درمان صرع به خصوص در کودکان، درمان اضطراب، درمان بی خوابی

اشکال دارویی: قرص، آمپول

نام تجاری: فنوباربیتال

عوارض جانبی: خستگی، کم خونی، کاهش میل جنسی در مردان، لکنت زبان، خواب آلودگی، افزایش فعالیت در کودکان، گیجی، ناراحتی معده، مشکلات حافظه

موارد مصرف: درمان صرع خفیف، ضد تشنج

اشکال دارویی: کپسول، شربت

نام تجاری: زارونتین

عوارض جانبی: سر درد، بی خوابی، سکسکه

موارد مصرف: مسکن، ضد تشنج، جلوگیری از حملات صرعی

اشکال دارویی: قرص، آمپول

نام تجاری: والیوم

عوارض جانبی: در صورتی که هر یک از علائم زیر را پس از مصرف دیازپام مشاهده نمودید، مصرف را قطع کرده و به پزشک خود اطلاع نمایید:

ضربان قلب کند، افت قوای ذهنی، تنگی نفس، تب، گلو درد، زردی پوست، عدم تعادل

دیازپام اعتیاد آور است و ممکن است پس از ترک دارو فرد دچار دردهای شکمی، تهوع، استفراغ، تعریق و افت قوای ذهنی گردد.

صرع| علائم، درمان و پیشگیری
مراقبت های بیماری صرع

بیماری صرع و بارداری

 در صورتی که خانم های باردار به این بیماری مبتلا باشند باید داروهای ضد صرع و ضد تشنج مصرف نمایند. دوز موثر دارو برای خانم‌های باردار توسط پزشک تعیین می شود و بیمار باید طی مصرف داروها تحت نظر پزشک قرار گیرد. مصرف داروهای ضد تشنج برای خانم های باردار خطرزا نیست و در صورتی که دارو مصرف نشود می تواند روی جنین تاثیر بگذارد.  طبق گفته دکتر پرویز بهرامی متخصص مغز و اعصاب عدم مصرف داروهای ضد تشنج می تواند باعث خونریزی داخلی مغزی، تشنج جنین و در برخی از موارد مرگ جنین شود.

خانم های باردار مبتلا به این بیماری می توانند در اکثر مواقع به صورت طبیعی زایمان کنند. اما در صورتی که در ماه آخر بارداری دچار تشنج شده باشند ممکن از زایمان به صورت سزارین صورت گیرد.

درمان خانگی بیماری صرع

  • استفاده از ویتامین:مصرف ویتامین B6 همراه با منیزیم و ویتامین E  می تواند برای درمان بیماری صرع مفید واقع گردد. پزشکان برای درمان تشنج های ناشی از این بیماری استفاده از منگنز را نیز توصیه می کنند. تیامین نیز ممکن است به بهبود توانایی تفکر در افراد مبتلا به صرع کمک کند.

  • خواب کافی:کمبود خواب را می توان به عنوان یک عامل ایجاد کننده تشنج و صرع به ویژه در سندرم های صرع عمومی ایدیوپاتیک و صرع لوب گیجگاهی دانست. افراد مبتلا به این بیماری باید سعی کنند خواب منظم و مداوم داشته باشند و اگر دیرتر از حد معمول به رختخواب می روند، صبح روز بعد دیرتر از خواب بیدار شوند.

مصرف برخی از واد غذایی برای افردا مبتلا به این بیماری ممنوع است و بهتر است از آن ها استفاده نشود. از جمله این مواد غذایی می توان به

  • شکلات
  • پرتقال
  • ذرت
  • و سویا اشاره نمود.

درمان بیماری صرع با طب سنتی

در ادامه به بررسی برخی از گیاهانی که  برای درمان بیماری صرع مورد استفاده قرار می گیرند. می پردازیم:

  • گیاه بهار نارنج:استفاده از دمنوش بهارنارنج می‌تواند برای درمان این بیماری موثر واقع گردد. بهارنارنج باعث تسکین سردردهای ناشی از صرع می شود. در صورتی که می خواهید از دمنوش بهار نارنج استفاده نمایید لازم است دو لیوان آب را بجوشانید و یک قاشق چای خوری گیاه بهارنارنج را به آن اضافه نمایید و اجازه دهید به خوبی دم شود. سپس دمنوش این گیاه را مصرف نمایید.
  • سنبل الطیب:استفاده از گیاه یا ریشه گیاه سنبل الطیب برای درمان صرع و کاهش استرس بسیار مفید است. از آنجا که گیاه سنبل الطیب دارای ماده ای به نام والین می باشد، برای کاهش سردرد های ناشی از این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دارچین:استفاده از دمنوش دارچین موجب می شود که حملات صرعی کاهش یابد. دمنوش دارچین دارای خواص آرام بخشی می باشد و در آن مواد ضد التهاب یافت می شود. شما می توانید دارچین را به همراه ۱۰ عدد هل بجوشانید و میل نمایید.
  • آب گشنیز:از آنجا که گیاه گشنیز دارای ویتامین هایی مانند ویتامین D، B6، E و اسید فولیک است می تواند حملات صرعی را کاهش دهد. گیاه گشنیز می تواند کانال های پتاسیم موجود در مغز را فعال نماید و از این راه تشنج را کنترل کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری صرع شما می توانید با کادر حاذق سایت پذیرش ۲۴ تماس حاصل فرمایید. مشاور آنلاین با پزشک آنلاین متخصص مغز و اعصاب می تواند به شما در درمان و پیشگیری از بیماری صرع کمک شایانی کند.

گفت و گوی آنلاین با متخصص مغز و اعصاب

۴.۳/۵ (۴ نظر)

منبع
everydayhealthhealthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
47 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمود
محمود
11 روز قبل

سلام پسرم براثرتصادف صورتش به دیوار خورده دچارصرع شده آیا درمانی وجود دارد براش
گاهن دوسه سال‌ نمیشه گاهن سال‌ بکدوبار میشه ممنونم از راهنمای شما

مریم
مریم
11 روز قبل

سلام من ۲۸ سالمه و صرع دارم ۴ساله… برای باردار نشدنم باید چه کاری انجام بدم ممنون میشم جواب بدید

Amir
Amir
12 روز قبل

سلام خواهر من ۱۹ سالشه دوسال پیش توی خواب تشنج کرد من باصدای خرخر شدیدش از خواب بیدار شدم زبونش بین دندوناش قفل شده بود از دهنش کف میومد دستو پاشم سفت شده بود تا اب ب روش زدیم و اینا بعد ۲۰ دیقه ب حال اومد دکتر دارو داد بعد ی هفته نخورد جدی نگرفت،بعد دو سال دوباره دوماه پیش توی خواب بهش حمله دست داد البته زود باخبر شدیم خفیف بود بعدش دیگ دارو استفاده میکرد ولی بخاطر ماه رمضون ساعت داروهاش عقب جلو شد دیروز توی روز و توی هوشیاری تشنج کرد و ایستاده خورد زمین
کسی میدونه علتش چیه یا تا کی باید دارو مصرف کنه یا ی دکتر خوب معرفی کنه بهمون
ام ار ای سی تی اسکن همش سالمه
لطفا کمکم کنین
اینم بگم ک توی ۷سالگیش رفت شب خ نه فامیلامون موند اونا دعوا کردن شوهره ک زنشو زده این خیلی ترسیده ازون ب بعد سردردای ناگهونی بصورت حمله داشت ک زود برطرف میشد تا اینک ۱۷ سالگی اولین تشنجشو کرد و تا الان ۳بار شده

فقط خدا
فقط خدا
21 روز قبل

لطف جواب منو هم بدین خیلی نگرانم

فقط خدا
فقط خدا
21 روز قبل

سلام دختر‌من۴ سالشه چندبار تشنج کرده بردم دکتر تحت نظر دکتر هست .براش ام ارای نوشته آیا خطرناک نیست عوارض نداره ؟
ممنون میشم جواب منو بدین

حسین
حسین
پاسخ به  فقط خدا
20 روز قبل

ببرید پیش دکتر سوزان امیر سالاری.

Hamid
Hamid
پاسخ به  فقط خدا
15 روز قبل

سلام .نه .ایشالا که بهبود پیدا کنه . فقط به چیزی میگم گوش بده .سردی و غذاهای سرد اصلا براش خوب نیست .مثل .پنیر و ماست و ترشی .سعی کن اینا بهش ندی بخوره

شهربانو
شهربانو
1 ماه قبل

سلام دخترم ۱۵سالشه بدون هیچ زمینه ای مانند تشنج درکودکی یا آرپی تو مدرسه تشنج کرده دهنش قفل شده‌ بدنش لرزش داشته وچند لحظه بیهوش شده‌ برای درساش شب ها بیدار می مونه خیلی لاغر وکم غذا است بایدچه کار کنم ممکنه به علت ضعیفی واسترس بی خوابی باشه اطفا راهنمایی کنید

زیبا
زیبا
پاسخ به  شهربانو
25 روز قبل

حتما ببرید دکتر مغز و اعصاب دارو بگیره کنترل کنه خواب کافی و ورزش هم کنه پیش مشاوره هم اگر میتونید ببریدش. استرس منشأ اصلی این بیماری است اکثرا بخاطر استرس مادر در دوران حاملگی

حسین
حسین
پاسخ به  شهربانو
18 روز قبل

صدر صد بی خو آبی برای نوجوانان چه سالم چه م یص شده مخصو صا بیماریدشنج ضرر داره برای اشتها هم بهش قر ص اشتها بدی د و م قع تشنج سریعا شیاف بزارید و آب خنک بریزید رو کتفش و پاشو ش کنید صر ص رت ش و دکمه های پیراهنش باز کنید و یادرو پنجر ه ها رو باز کنید تا سیعا تشن اش قطع بشهنزارید بیشتر از ۳ دقیقه بکشه و سریعا ببرید ش پیشپژشک مربوطه خودش

منصوره
منصوره
1 ماه قبل

سلام …من ۲۶ساله که صرع دارم وحتی ۱۲سال زیرنظریدکترخوب بودم شایدبگم هردوماهی یباردچارتشنج کوتاه میشم فقط اینومیخوام بدوستان عزیزی که مشکل منودارن بگم آب زیادبخورن وداروهای گیاهی درکنارداروهاشون به تغذیه شون دقت کنن چی میخورن من تاحالاهرچی دکترمغزواعصاب رفتم گفته علت بیشترتشنجاتغذیه نامناسب.ونخوردن اب وعصبانیای شدیده یباراومدم روی خودم تغذیه ام کارکردم شایدباورتون نشه بمدت ۴ماه دچارهیچ تشنجی نشدم مرتب خوابیدم خوردم وعصبانیتی نداشتم خداییش براتغذیه وخوابتون ارزش زیادی قایل باشیدانشالله که مشکل همه حل بشه

کاظم
کاظم
پاسخ به  منصوره
1 ماه قبل

مدیتیشنم اضافه کنین به گفته های بالا

بهرام
بهرام
2 ماه قبل

درود بر شما هرچی دکتر رفتم قرص کم وزیاد میکنن خسته شدم در شیراز هستم

محمدی
محمدی
3 ماه قبل

سلام ببخشین دخترم حدود دونیم سالشه هر از گاهی وقتی لجش میگیره ویا میوفته میخواد گریه کنه صداش گوم میشه دست وپاش سفت میشه حدود دوسه ثانیه تشنوج میکنه دکتر هم زیاد بردم اما خوب نشد لطفایه راهنمایم کنید باید چکار کنم که خوب بشه خیلی میترسم ممنون میشم

منوچهر راد
منوچهر راد
پاسخ به  محمدی
1 ماه قبل

زنگ بزن ۰۹۱۸۸۸۸۹۸۰۳

فرزانه
فرزانه
3 ماه قبل

سلام ببخشید کسی که بیماری صرع کنترل شده داشته باشه می‌تونه عمل چشم لازک و انجام بده

سارا
سارا
پاسخ به  فرزانه
1 ماه قبل

سلام بله من انجام دادم

لیاامامی
لیاامامی
3 ماه قبل

سلام ببخشید دخترم ۱۷سالشه وسه ساله قرص رهاگین ۲۰۰میخوره یک بار تشنج کرده بود روزی دو تاقرص میخورد اما سه ماه پیش یک بارم تشنج کرد الان سه تا میخوره میخواستم ببینم باید تا چه زمانی قرصشو باید بخوره آیا این بیماری درمان قطعی دارد یا نه

....
....
4 ماه قبل

سلام
من وقتی اولین بار باردار شدم در ماه های ششم بارداری برای اولین بار در عمر دچار تشنج شدم و از ان ب بعد تا الان ادامه پیدا کرد
بعد از ب دنیا امدن دخترم اوهم در ۱۵ سالگی وقتی ک از خواب زود بیدار میشد دست پاهایش میلرزید
بعد از مدتی درخواب دچار تشنج شدید شد پزشک مغز عصاب هم تایید کرد الان دخترم ۱۸ سالشه از قرص های لئوبل استفاده میکنه

حسین اورنگ
حسین اورنگ
4 ماه قبل

سلام پسر من ۷سالش هست ۲ سال هست که یکدفعی به مدت یک دقیقه به جایی خیره میشه وهیچی متوجه نمیشه تو خواب هم همینجوری میشه معمولا ماهی ۲ بار تو بیداری و تو خواب بیشتر بی‌زحمت راهنمایی کنید

زارعی
زارعی
پاسخ به  حسین اورنگ
4 ماه قبل

حتما باید به پزشک مراجعه کنید این خودش یک حمله صرع هستش، اگر تهران هستین آقای دکتر بهنام صفرپور یکی از بهترین دکترهای صرع هستش

سیتایش
سیتایش
5 ماه قبل

سلام شوهر من ۱۹ سالشه و ۴ سال میشه به بیماری صرع یا میرگی مبتلا است ده کودکی اش سرش ضربه دیده همیشه بالایش حمله میایه دست پا میزنه از دهانش کف میایه هر چی داکتر است رفته اما مریضی اش خوب نشده دارو میخوره اگه هم دارویش به وقتش داده نشه مریضی اش زیاد میشه میشه معلومات مفصل بدین ممنون میشم

غریبه
غریبه
پاسخ به  سیتایش
3 ماه قبل

متاسفانه در ایران پزشک وجود ندارد تنها دوز دارو را بالا پایین میکنند سطح علم متخصص نورولوژی درحد یک کاردان می باشد من چیز خاصی ندیدم،بهترین دکتر آقای گیپگو شریفی هستند که فقط در بحث تومور و آدنوم مغزی فعالیت دارند مابقی تعطیل،

حدیث
حدیث
پاسخ به  غریبه
3 ماه قبل

چرند نگو بهترین دکترا هستن اینجا مرجان اسدالهی تو صرع خیلی خوب

حدیث
حدیث
پاسخ به  سیتایش
3 ماه قبل

ببر پیش مرجان اسدالهی

مریم
مریم
پاسخ به  حدیث
11 روز قبل

کجا هست مطبشون؟

محترم یزدانی
محترم یزدانی
پاسخ به  سیتایش
2 ماه قبل

لطف کنید بیمارتون رو ببرید پیش دکترمحسن آقایی حکاک که ساکن مشهد هستن و فلوشیپ دوره ی صرع رو چندین سال در آلمان گذروندن

مریم
مریم
پاسخ به  محترم یزدانی
11 روز قبل

منم زیر نظر دکتر اقایی حکاک هستم واقعاااااا دکتر خیلی خوبیه

عبداللهی
عبداللهی
پاسخ به  سیتایش
1 ماه قبل

سلام گرمی جات مصرف کنه سردی جات مضره سردی خورد همراش گرمی جات مصرف کنه اعصاب باید راحت باشه خواب ب موقع خسته گی روش فشار نباشه

ناهید
ناهید
پاسخ به  سیتایش
2 روز قبل

دکتر محمودرضا اشرفی ،تهران ،فوق العاده هستند

ناشناس
ناشناس
6 ماه قبل

سلام من ۱۶ سالمه دیشب برای اولین بار احساس حالت تهوع و از دست دادن کنترل بدن به من دست داد بنظرتون این احتمال داره بعداً به تشنج هم تبدیل بشه اگه میشه بگین ممنونم

زارعی
زارعی
پاسخ به  ناشناس
4 ماه قبل

این حمله ها ممکنه چند تا دلیل داشته باشه اما مهم ترین موضوع اینه که حتما باید به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

غریبه
غریبه
پاسخ به  ناشناس
3 ماه قبل

خیر

رضا خدادادی پدربیمار
رضا خدادادی پدربیمار
7 ماه قبل

درود جناب دکتر
دخترم ۲۲ساله هست و به تشخیص پزشکان به بیماری صرع یا همان تشنج مبتلاع ست اول شروع بیماری با پرش دستش شروع شد اوایل چندین مرتبه بدون سحری روزه می‌گرفت وچون ما اطلاعات زیادی درمورد صرع نداشتیم و نمی دانستیم که این پرش دست هم همان تشنج هست واطلاعاتی که اکنون راجع به پیشگیری بدست آورد یم آن‌زمان نداشتیم خلاصه بیماری هی پیشرفت میکرد و به هرپزشکی هم مراجعه می کردیم فقط دوزدارویش رازیادمی کرد تا الان که در۲۴ساعت ۴عددقرص مصرف می کندآلپرا وسیمی وال البته اوایل دپاکین مصرف می کرداکنون بااین دوز دارو زمانیکه فشارش افت می کنه دچارتشنج میشهما درمنزل فشارسنج گرفتیم و همیشه فشارشرا کنترل می کنیمواگر یک مرتبه تشنج بکنه چون معده اش بخاطراون تشنج بهم می ریزه وحالت تهوع به اش دست میده وقرص هایش را ه هضم نمی کند آنوقت درروز بیش از شش بار دچار حمله تشنج میشه
الان یک خانواده بدر مادرو برادر خواهر همه ناراحت و نگران هستیم
عا جزانه درخواست راهنمایی در راه بهبود این جوان را ازشماداریم

.......
.......
پاسخ به  رضا خدادادی پدربیمار
5 ماه قبل

سلام یکی از علت های تشنجش میتونه بی خوابی خوردن غذا های سرد مزاج مثل لبنیات غذا های دیر هضم مثل قورمه سبزی و نخوردن به موقع دارو ها باشه ناراحتی ونور افکن ها هم روی تشنج تاثیر دارن

حدیث
حدیث
پاسخ به  رضا خدادادی پدربیمار
3 ماه قبل

من ۲۷سالمه بعد کرونا تشنج کردم و صرع گرفتم کنترل نمیشد تا وقتی که رفتم پیش دکتر مرجان اسدالهی

امیر
امیر
9 ماه قبل

سلام خواهر من ۴۶سالشه توکودکیش یه ضربه به سرش میخوره میبرنش دکتر یه رگ از پاش میکشن واسه گردن وسرش که بعداز مدتی شروع به شنج میکنه وسمت چپ بدنش ۸۰درصدفلج میشه وقتی هم ازدکترش پرسیدیم گفت طبیعیه اما اون رگ خشک شد وتشنج تاالان باهاش مونده آیا راهی برای کمک بهش هست

حسین
حسین
پاسخ به  امیر
4 ماه قبل

تا آخر عمر باهاش هست،منم از زمان تولد تا الان که ۳۱ سالمه صرع دارم و دکتر گفته صعب العلاج هست و اگر جراحی کنم نابینا میشی.

پریا
پریا
10 ماه قبل

دخترم ۱۰ساله اش از برج ۹ خیرگی چند ثانیه ای داره زیر نظر دکتر ولی هنوز کنترل نشده حداقل در روز ۱۰مرتبه چند ثانیه ای حمله بهش دست میده قرص الان لاموژین ۱۰۰ ۳تا در روز میخوره قرص petnidan در روز ۳ تا میخوره چه دارویی باید بخوره که کنترل بشه آیا دوز داروش بیشتر کنم وزنشم ۴۸کیلو دکتر گفتن صرع خفیف ولی اصلا هیچ گونه مشکلی نداره دخترم فقط یه مدت ۴تا ۵ ثانیه به روبه رو خیره میشه

آخرین ویرایش 10 ماه قبل توسط پریا
حدیث
حدیث
پاسخ به  پریا
3 ماه قبل

ببرید پیش مرجان اسدالهی تهران تا کنترل شه

عبداللهی
عبداللهی
پاسخ به  پریا
1 ماه قبل

لاموژین ۱۰۰ ۳تا خیلی خانم برا بچه شما میخوای بیشترش کنی سعی کنید سردی بهش کمتر بدید گرمی جات مصرف کنه بیشتر خواب راحت هم داشته باشه انشاالله خوب میشه لاموژین شبی یکی بعد شام خواب از همه مهمتره استرس هم بهش وارد نشه

یونس
یونس
11 ماه قبل

سلام پسر من یبار دو سال تشنج کرد با تب بالا قطع شده بود تا الان ک پنج و نیم سالشه بازم تب زیاد دو بار ظهر و شب لرزید حالادکتر بردم دارو داده گفته حداقل یک سال یا حداکثر دو سال خوب میشه آیا من بیشتر خودمو نگران نکنم؟ممنون میشم راهنمایی بکنید؟

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام خسته نباشین من مدت ۱۰ سال میشه تقریبا دچاری بیماری صرع تونیک وکلونیک شدم وجای دکتر مغزواعصاب رفتم بهم قرص کاربامازپین دادن والان بعد ازده سال دارومو قطع کردم همین طورنصفه میخواستم ببینم اتفاقی چیزی پیش نمیاد چون هنوزهم بعد ازگذشت چندسال بازهم دچار صرع میشم میخواستم ببینم عیبی چیزنداره ممنون میشم جواب بدین

پگاه
پگاه
پاسخ به  محمد
4 ماه قبل

بهتره زیر نظر پزشک باشه من مادری ۴۳ ساله هستم واز بچگی کاربامازپین مصرف می کردم ۲۰ سالی هیت گذاشتم کنار ولب مدتی بهعلت مشغله بی خوابی کشیدم و دوباره تشنج کردم دوباره مصرف دارو روزی یک عدد رو شروع کردم

ساینا
ساینا
2 سال قبل

سلام دختر من۱۵ساله است دجار بیماری صرع لست .که علایمی چون گاها پرتاب دست به سمت بغل .یا گاها وقتی ایستاده است انگار پایش به چیزیی گیر کرده وحالت افتادن دارد .داروی پتنیدان روزی ۲بار مصرف میکند . میخوام درمان قطعی وبدونم .وچرا با وجود منظم دارو باز این علایم اتفاق می افتاد .ممنون

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  ساینا
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص مغز واعصاب گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص متخصص مغز واعصاب

غلی اکبر دهقانپور
غلی اکبر دهقانپور
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
6 ماه قبل

سلام اقای دکتر پسرم درکودکی ابله مرغان کرفت خانم این بچه روکرفت پیش دکتر بردودکتر بهش امپولانتی بیوتیک زده بعد از اون تشنچ کرد ولی هر دکتر که بردیم هیچ اثراری نداشت الام حدود بیست سالی هستش برای بهبودی ودیکر تشنج نکنه چکار کنیم ممنون میشم جواب بدین مرسی از راهنمای شما

دکمه بازگشت به بالا