بیماری سل | انواع و درمان خانگی و دارویی

ایا بیماری سل کشنده است؟ آیا بیماری سل درمان دارد؟ آیا بیماری سل واگیردار است؟ برای دریافت پاسخ این سوالات مقاله زیر را مطالعه کنید.

سل (Tuberculosis) چیست؟

سل از دسته بیماری‌های عفونی است که در اثر مایکوباکتریوم‌های سلی ایجاد می‌گردد. این بیماری می‌تواند تمامی اعضای بدن انسان را درگیر کند و آن­‌ها را به این بیماری مبتلا نماید. شایع‌ترین شکل این بیماری، سل ریوی می‌باشد.

میکروب عامل این ایجادکننده این بیماری از طریق راه‌های تنفسی منتقل می‌شود. این میکروب با وارد شدن به ریه‌ها، ضایعه اولیه را ایجاد می‌کنند. این بیماری از طریق جریان خون و عروق لنفاوی می‌تواند مستقیما به دیگر قسمت‌های بدن راه یابد و اعضای دیگر را درگیر کند.

این بیماری دارای دو نوع

  • فعال
  • پنهان
    می‌باشد

نوع پنهان این بیماری هیچ نشانه ای ندارد اما نوع فعال این بیماری می‌تواند باعث بروز برخی از نشانه ها در بدن گردد.

برای تشخیص این بیماری معمولاً پزشک صدای ریه فرد را گوش می دهد. همچنین ممکن است پزشک آزمایش خون یا آزمایش پوستی روی بدن بیمار انجام دهد. دو نوع پوستی و استخوان از دیگر انواع این بیماری هستند.

بیماری سل|انواع، علل و درمان خانگی و دارویی آن
بیماری سل ریوی

بیماری سل

بیماری سل یا تب لازم از دسته بیماری‌هایی است که در بین عموم مردم بسیار شایع می‌باشد. این بیماری می‌تواند در بسیاری از موارد موجب مرگ افراد شود. این بیماری عموما به شش‌ها حمله می کند و سپس دیگر قسمت های بدن را درگیر می نماید.

زمانی که افراد به بیماری مبتلا می شوند، می‌توانند از طریق سرفه و عطسه باکتری را به هوا منتقل و پخش نمایند. بیشتر عفونت‌ها معمولاً پنهان هستند و علامتی ندارند. این بیماری شایع و مرگبار در صورتی که درمان نشود می‌تواند منجر به مرگ بیش از ۵۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری گردد.

انواع بیماری سل

این بیماری دارای دو نوع عفونت متفاوت است. عفونت پنهان و عفونت فعال که در ادامه به بررسی هر یک از این دو نوع می‌پردازیم:

  • سل فعال: در صورتی که عفونت فعال به بدن بیمار سرایت کند، باعث بروز نشانه‌هایی در بدن می‌شود. فعال این بیماری مسری است و می‌تواند به بدن دیگران سرایت کند.
  • سل پنهان: در حالت پنهان بیماری، باکتری به شکل غیر فعال در بدن باقی می‌ماند. علاوه بر اینکه عفونت پنهان مسری نیست، هیچ نشانه‌‌ای هم در بدن انسان به جای نمی‌گذارد. در صورتی که نوع  پنهان این بیماری درمان نشود ممکن است به نوع فعال این بیماری تبدیل گردد.

طبق تحقیقات انجام شده در خصوص این بیماری، حدود یک سوم جمعیت جهان به نوع پنهان این بیماری مبتلا هستند. در این میان ۱۰ درصد از موارد عفونت پنهان، فعال می‌گردند. معمولاً افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در خطر ابتلا به بیماری سل قرار می‌گیرند بیماران مبتلا به ایدز، سوء تغذیه و افراد سیگاری از دست افرادی هستند که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند.

علائم بیماری سل

در صورتی که افراد به نوع پنهان این بیماری مبتلا شده باشند، هیچ علامتی را در بدن خود مشاهده نمی‌کنند. اما اگر فردی مبتلا به بیماری سل فعال باشد، ممکن است چنین علائمی را در بدن خود مشاهده نماید:

در صورتی که این بیماری در بدن پیشرفت کند و درمان نشود می تواند باعث بروز علائم زیر در دیگر نقاط بدن انسان شود:

  • درد استخوان: از آنجا که این بیماری، استخوان‌های بدن را درگیر می‌کند می تواند منجر به ایجاد درد در ناحیه ستون فقرات شود. بیماری سل با تخریب مفاصل انسان باعث بروز درد در ناحیه مفاصل و استخوان‌ها می‌شود.
  • درد کبد و کلیه: از آنجا که بیماری سل در عملکرد سم زدایی کبد و کلیه‌ها اختلال ایجاد می‌کند، می‌تواند باعث شود که در ادرار فرد مبتلا، خون دیده شود. همچنین این بیماری می‌تواند باعث ایجاد درد در کبد و کلیه‌های فرد گردد.
  • بیماری قلبی: سل می‌تواند روی قلب انسان اثر بگذارد. در صورتی که این بیماری قلب را درگیر کند، قلب توانایی خود را برای پمپاژ خون از دست می‌دهد. این بیماری می‌تواند انسان را به بیماری مرگباری به نام تامپوناد قلبی مبتلا نماید. بیماری تامپوناد قلبی باعث می‌شود مایع در قلب جمع گردد و خون به همه قسمت‌های قلب نرسد.

اما بهتر است برای اطمنیان از اینکه این علائم مربوط به بیماری سل می باشد با بهترین دکتر عفونی انلاین تلفنی و یا متنی مشورت بگیرید.

تشخیص بیماری سل

برای تشخیص این بیماری، پزشک با استفاده از استریوسکوپ صدای ریه­‌ی فرد را گوش می‌دهد. پزشک برای اینکه مطمئن شود گره‌های لنفاوی متورم شده اند یا خیر، گره‌های لنفاوی فرد بیمار را معاینه می‌کند. متداول‌ترین راه تشخیص این بیماری، آزمایش پوستی می‌باشد. در این آزمایش مقداری از عصاره باکتری سل به بازوی فرد تزریق می گردد.

پس از دو سه روز پزشک، ناحیه تزریق را بررسی می‌نماید. در صورتی که در ناحیه تزریق برآمدگی سفت و قرمز رنگ ایجاد شده باشد، ممکن است فرد به این بیماری مبتلا باشد. باید توجه داشته باشید که آزمایش پوستی کاملاً دقیق نیست و می‌تواند جواب مثبت یا منفی را به پزشک اشتباه نشان دهد.

  • آزمایش خون
  • آزمایش خلط
  • رادیوگرافی از قفسه سینه از دیگر آزمایش‌های جایگزین آزمایش پوستی می‌باشند.

تشخیص بیماری سل مقاوم یا MDR از نوع معمولی این بیماری سخت‌تر است. لازم به ذکر است که تشخیص این بیماری در کودکان نیز سخت‌تر و دشوارتر از بزرگسالان است.

درمان بیماری سل

در بسیاری از موارد پزشک برای فرد مبتلا به این بیماری، آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. پزشک در طول درمان بیمار، سلامت عمومی، نوع و محل عفونت بیمار را بررسی می کند و با توجه به مقاومت احتمالی فرد نسبت به دارو، نوع آنتی بیوتیک را مشخص می‌نماید.

افرادی که به بیماری سل پنهان مبتلا هستند برای درمان به یک نوع آنتی بیوتیک نیاز دارند. اما معمولا برای افراد مبتلا به نوع فعال بیماری، چند نوع دارو تجویز می‌شود. افرادی که به نوع فعال این بیماری مبتلا هستند لازم است برای مدتی طولانی از آنتی بیوتیک تجویز شده استفاده نمایند. معمولا طول درمان استاندارد بیماری سل به یک دوره شش ماهه مصرف آنتی بیوتیک نیاز دارد.

عوارض جانبی داروهای تجویز شده برای درمان این بیماری بسیار نادر است. اما ممکن است به کبد برخی از افراد آسیب وارد گردد. در صورتی که هر یک از علائم زیر را پس از مصرف دارو آنتی بیوتیک مشاهده نمودید حتماً با پزشک خود صحبت نمایید:

  • تب
  • یرقان
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • تیرگی ادرار
  • بی اشتهایی

حتما باید توجه کنید که کامل کردن دوره درمان اهمیت بسیار زیادی دارد. حتی در صورتی که علائم بیماری در بدن شما از بین رفته است، لازم است مصرف داروها را قطع نکنید. در صورتی که باکتری در طول دوره درمان، سالم بماند می تواند در برابر داروهای تجویز شده مقاوم شود و در آینده به بیماری سل مقاوم تبدیل گردد.

همانطور که گفته شد به طور معمول برای درمان این بیماری از آنتی بیوتیک استفاده می‌شود. اما با توجه به نوع بیماری ممکن است داروهای دیگری نیز تجویز شود.

درمان سل پنهان یا نهفته

برای درمان نوع نهفته یا پنهان این بیماری داروی ریفامپین استفاده می‌شود. بسته به داروهایی که برای درمان سل نهفته تجویز می‌شود، ممکن است مدت زمان درمان نوع پنهان یا نهفته این بیماری ۳ الی ۹ ماه به طول بینجامد.

افرادی که به نوع نهفته این بیماری مبتلا می‌شوند تحت درمان قرار می‌گیرند تا از پیشرفت عفونت داخل بدن و تبدیل بیماری به سل فعال جلوگیری شود. پزشک برای اطلاع از وضعیت بیمار با انجام آزمایشات منظم میزان عفونت درون بدن بیمار را بررسی می‌نماید.

درمان سل در فاز اول بیماری

زمانی که فرد به تازگی به این بیماری مبتلا شده است، طی یک دوره ۶ ماهه تحت درمان قرار می‌گیرد. در دو ماه اول از آنتی‌بیوتیک­‌هایی حاوی پیرازینامید و ایزونیازید استفاده می‌شود. در صورتی که به بدن فرد نسبت به ایزونیازید مقاومت نشان دهد، در چهار ماه دوم درمان از داروی اتامبوتول استفاده می‌شود و جایگزین ایزونیازید می‌گردد.

 درمان سل عود کننده

برای درمان بیماری سل عودکننده لازم است که قبل از تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها، به منظور تعیین حساسیت نسبت به آنتی‌بیوتیک آزمایش‌هایی صورت می‌گیرد. در صورتی که عفونت مقاوم باشد لازم است به مدت ۱۸ تا ۲۴ ماه فرد بیمار حداقل از چهار نوع آنتی‌بیوتیک استفاده کند.

بیماری سل|انواع علل و علائم و درمان خانگی و دارویی آن
درمان دارویی بیماری سل

آیا بیماری سل واگیردار است؟

از آنجا که علت اصلی ایجاد این بیماری، باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس می‌باشد، می‌تواند به راحتی از راه‌های مختلف در هوا منتشر شود. در صورتی که فرد مبتلا، سرفه کند یا عطسه بزند می تواند این باکتری را در هوا منتشر نماید.

باکتری این بیماری به آسانی در هوا منتشر می‌شود اما نمی‌تواند به راحتی فرد را بیمار کند. معمولاً افرادی که با فرد مبتلا به بیماری سل زندگی می‌کنند یا در یک محل مشترک با او کار می‌کنند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار گیرند. در صورتی که افراد حداقل دو هفته تحت درمان قرار گیرند دیگر ناقل بیماری نمی‌باشند.

 

پیشگیری از ابتلا به بیماری سل

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، حضور نیافتن در محلی است که بیمار در آنجا قرار دارد. بهتر است فرد مبتلا برای پوشاندن کامل دهان خود از ماسک استفاده کند. افراد می‌توانند برای جلوگیری از گسترش باکتری ایجاد کننده سل در هوا، از سیستم تهویه استفاده نمایند.

  • واکسن ب ث ژ: واکسن باسیل کالمت گورین با نام واکسن ب ث ژ نیز شناخته می‌شود و برای پیشگیری از ابتلا به سل استفاده می گردد.
    این واکسن از باسیل ضعیف شده بیماری سل گاوی ساخته می شود و نام آن برگرفته از کاشفین این واکسن یعنی آلبرت کالمنت و کامل گرین می‌باشد.
    واکسن ب ث ژ می‌تواند برای یک دوره ۱۵ ساله فرد را از ابتلا به این بیماری محافظت نماید. با توجه به جغرافیای انسانی و آزمایشگاهی میزان قدرت اثر این واکسن متفاوت می‌باشد.
    در کشورهای مختلف این واکسن به بدن کودکان تزریق می‌شود و از ابتلای آنان به این بیماری جلوگیری می کند. این در حالی است که در کشور آمریکا مصرف عمومی واکسن ب ث ژ توصیه نمی‌گردد. واکسن ب ث ژ در بزرگسالان تاثیر چندانی ندارد و حتی می‌تواند به روی نتایج آزمایش پوستی تاثیر بگذارد.
    واکسیناسیون  ب ث ژ وجود ندارد، بعضی از کشورها فقط استفاده از آن را توصیه می‌کنند و برخی دیگر که برنامه‌های ایمن‌سازی را اجرا کرده‌اند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سل هستند؟

همانطور که اشاره شد افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سل فعال قرار می‌گیرند. مصرف تنباکو می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را در افراد افزایش دهد. تقریبا ۸ درصد از موارد ابتلاء به سل، به دلیل مصرف دخانیات می‌باشد.

افراد زیر نیز ممکن است به بیماری سل مبتلا گردند:

  • دیابت
  • بیماری شدید کلیه
  • سرطان‌های سر و گردن
  • درمان‌های سرطان مانند شیمی درمانی
  • وزن بدن کم و تغذیه نامناسب
  • افرادی که داروهایی برای پیوند اعضا مصرف می‌کنند.
  • افرادی که از داروهای خاصی برای درمان آرتریت روماتوئید، بیماری کرون و پسوریازیس استفاده می کنند.
  • نوزادان و کودکان خردسال

مسافرت به کشورهایی است که در آنها این بیماری بسیار شایع و رایج است می تواند احتمال ابتلای افراد به این بیماری را افزایش دهد. در ادامه به بررسی کشورهایی که بیشترین آمار ابتلا به این بیماری را دارند می‌پردازیم:

  • آفریقا
  • افغانستان
  • پاکستان
  • هندوستان
  • بنگلادش
  • اندونزی
  • چین
  • فیلیپین
  • ویتنام
  • روسیه
  • آمریکای شمالی

درمان گیاهی‌بیماری سل

  • سیر: سولفوریک موجود در گیاه سیر باعث می‌شود که میکروب و باکتری‌های مضر از بین بروند. خاصیت ضد باکتریایی و آلیسین موجود در این گیاه مانع رشد باکتری عامل ایجاد کننده سل می‌شود. شما می‌توانید مقداری سیر له شده را به همراه یک فنجان شیر جوشانده میل فرمایید. لازم است که از مخلوط شیر و سیر به مدت چند ماه استفاده کنید.
  • پرتقال‌: میوه پرتقال به دلیل داشتن مواد معدنی می‌تواند برای درمان این بیماری مفید واقع گردد. مصرف آب پرتقال باعث می‌شود که ایمنی بدن افزایش یابد. شما می‌توانید یک لیوان آب پرتقال تازه را به همراه کمی نمک و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط نمایید و دوبار در روز از آن مصرف کنید.
  • موز:مواد مغذی و کلسیم موجود در میوه موز باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن تقویت شود. این میوه می‌تواند به کاهش سرفه و تب کمک شایانی کند. شما می‌توانید روزانه یک عدد موز را به صورت خام مصرف نمایید.
  • نعناع: از آنجا که گیاه نعنا دارای خواص ضدباکتری می‌باشد، برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. نعناع ارگان‌های مختلف بدن را احیا می‌کند و باعث جلوگیری از ایجاد عوارض جانبی خطرناک داروهای درمان بیماری سل در بدن می‌شود. یک قاشق چای خوری آب نعناع را به همراه یک قاشق چای خوری عسل و سرکه و نصف فنجان آب هویج مخلوط نمایید. هر چند ساعت یکبار مقداری از این محلول را بنوشید.
  • چای سبز: آنتی اکسیدان موجود در چای سبز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. چای سبز دارای  ترکیبات پلی فنل است. این ترکیبات از تکثیر باکتری ایجادکننده این بیماری جلوگیری می‌کنند. شما می‌توانید چای سبز را از بازار خریداری کرده و روزانه از دمنوش آن استفاده نمایید.

بیماری سل استخوان (Bone tuberculosis) چیست؟

زمانی که فرد به بیماری سل مبتلا می‌شود، ممکن است باکتری به خارج از ریه‌های فرد منتشر گردد و گسترش یابد. این بیماری می‌تواند از طریق غدد لنفاوی به استخوان‌ها ستون فقرات یا مفاصل منتقل گردد. سل استخوان یک بیماری بسیار نادر است. اما از آنجا که بیماری ایدز همواره در حال پیشرفت و افزایش در میان مردم می‌باشد این بیماری نیز در حال افزایش است.

این بیماری تا حدی در کشورهای مختلف، توسعه یافته است. تشخیص بیماری سل استخوان بسیار دشوار است و در صورتی که درمان نشود، می‌تواند مشکلات جدی را در بدن ایجاد کند. در نتیجه این بیماری، سفتی و آبسه در مفاصل آسیب‌دیده ایجاد می‌شود. سل استخوان، مفاصل لگن و زانو را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

همانطور که گفته شد تشخیص این بیماری استخوان به ویژه سل نخاعی بسیار دشوار است در مراحل اولیه ابتلا به این بیماری فرد دردی را احساس نمی کند و بیمار هیچ علامتی ندارد. گاهی ممکن است این بیماری در ریه‌ها خنثی باشد و بیمار به هیچ عنوان از وجود این بیماری اطلاع  نیابد.

هنگامی که این بیماری پیشرفته شده باشد علائمی خطرناک را در بدن ایجاد می کند این علائم عبارتند از:

  • کوتاه شدن اندام در کودکان
  • عوارض عصبی
  • ناهنجاری‌های استخوانی
  • پاراپلژی
بیماری سل| انواع، علائم و درمان خانگی و دارویی
روز جهانی بیماری سل و پیشگیری از آن

راه‌های درمانی بیماری سل استخوان

همانطور که گفته شد بیماری سل استخوان می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی بسیار دردناکی در بدن افراد می‌گردد. در صورتی که افراد به طور منظم از داروها استفاده نمایند آسیب ایجاد شده قابل برگشت است. هر چه زودتر بیماری سل استخوان تشخیص داده شود مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند به درمان آن کمک کند.

انواع بیماری سل استخوان

این بیماری می‌تواند هر یک از اندام های زیر را درگیر کند:

  • ستون فقرات
  • مفصل ران
  • آرنج
  • مفصل زانو
  • مفصل مچ پا
  • سل اندام فوقانی

چه داروهایی برای درمان بیماری سل استخوان تجویز می‌شود؟

برای درمان این بیماری لازم است داروهایی مانند

لازم است که داروهای ذکر شده به مدت ۶ تا ۱۸ ماه مورد استفاده قرار گیرند.

بیماری سل پوستی چیست؟

عامل ایجاد این بیماری پوستی باکتری مایکوباکتریوم کلوزیس می‌باشد. این باکتری با نام باسیل کخ نیز شناخته می‌شود. بیماری سل پوستی انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی هر یک از انواع مختلف سل پوستی می‌پردازیم:

  1.  سل پوستی وارتی :در صورتی که فردی به بیماری پوستی وارتی مبتلا شود ضایعاتی برجسته مانند زگیل روی بدن او پیدا می شود. با گذشت زمان این برجستگی‌ها بزرگ­تر می‌شوند و ممکن است به صورت یک پلاک قرمز یا قهوه ای رنگ در آیند. این پلاک‌ها بسیار زمخت و سفت می‌باشند.
  2. شانکر سل :شانکر بعد از تلقیح میکروب عامل بیماری، روی پوست فرد ایجاد می‌گردد. در صورتی که فردی به این نوع از سل پوستی مبتلا شود علائم و ضایعات آن را بعد از ۲ الی ۴ هفته در بدن خود مشاهده می‌کند. ضایعات پوستی بیماری شانکر به صورت دانه یا برجستگی‌های قرمز رنگ روی پوست ایجاد می‌شود. این ضایعات و برجستگی‌ها بدون درد هستند اما حالت سفتی دارند. با گذر زمان این ضایعات به زخم تبدیل می‌شود که می‌تواند برای بیمار بسیار آزاردهنده باشد. به مرور زمان ضایعات شانکر سل خود به خود بهبود می‌یابند اما آثار آن‌­ها به روی بدن باقی می‌ماند.
  3. اسکروفولودرما :ضایعات پوستی اسکروفولودرما به صورت توده و ندول های زیر پوستی نمایان می‌شوند. این ندول‌ها حالتی مواج دارند و با گذر زمان به نکروز تبدیل می‌شوند. زمانی که ندول‌ها به نکروز تبدیل شوند، ترشحاتی از آن‌ها خارج می‌شود.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سل پوستی قرار می گیرند؟

طبق تحقیقات انجام شده در زمینه نوع پوستی این بیماری، دانشمندان دریافتند، بیشتر بانوان به این بیماری پوستی مبتلا می‌شوند. لازم به ذکر است که در شهر زاهدان واقع در کشور ایران، بسیاری از افراد به بیماری سل پوستی دچار می‌شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که هر یک از علائم ذکر شده را در بدن خود مشاهده کردید، با کادر درمان سایت پذیرش ۲۴ تماس بگیرید. کادر حاذق و فعال سایت پذیرش ۲۴ می توانند شما را در زمینه این بیماری راهنمایی نمایند و در صورت نیاز به پزشک متخصص ریه و دستگاه تنفسی ارجاع دهند. شما می توانید با مشاور آنلاین پذیرش ۲۴ در هرساعت از شبانه روز با دکتر عفونی انلاین در ارتباط باشید.

مشاوره آنلاین بیماری سل با دکتر عفونی انلاین

 

ویزیت متخصص عفونی

ویزیت متخصص آلرژی

۳/۵ (۴ نظر)

منبع
www.healthline.comwww.webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
35 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی جباری
مهدی جباری
2 ماه قبل

سلام پسرمن سه ساله مریضه که پارسال تشخیص دادن که سل داره تا قبل از اینکه بیمارستان ببرم خیلی عادی مثل همه زندگی می‌کرد اما الان وابسته به اکسیژن شده میشه لطفا من رو راهنمایی کنید که چی کار کنم

Mahsa
Mahsa
2 ماه قبل

سلام شوهر من الان ۱ ماه سل داره تشنج سردرد حالت تهوع چیکار کنم دارم دیونه میشم کمکم کنید ترو خدا کمکم کنید

خاتمی
خاتمی
پاسخ به  Mahsa
1 ماه قبل

به فوق تخصص ریه مراجعه کنیدسریع درمان شود

حامد
حامد
3 ماه قبل

سلام پدرم سابقه تبرکلوز ریه داشت فعلا دوباره عود کرده نمیدانم چی باید کنم
دکتری افغانستان فقط یک تابلیت به اسم ایزونیازید میده که فایده نمیکنه و حالش را هم بد میکنه

فاطمه
فاطمه
3 ماه قبل

سلام مادر من دوساله داروی سل ۴ ترکیبی میخوره دیروز هم آزمایش گرفت و جوابش مثبت شدش
دیگه نمیدونم چیکار کنم

فروزان
فروزان
3 ماه قبل

با عرض سلام ده سال پیش مرض سل داشتم ایا بعد از این مدت دوباره دبلغم نشان میدهد یاخیر

تیوو
تیوو
پاسخ به  فروزان
3 ماه قبل

نه

صالیحی
صالیحی
4 ماه قبل

باسلام عرض ادب واحترام خدمت دکتر
آقا صالیحی هستم اهل افغانستان حدود ۱۲ سال میشود بیماری سل دارم حدود چهار ماه دارو سل و امپول زدم ۱۱ سال پیش دیگه نتونستم بخاطر وضعیت مالی ادامه بدهم حالا طرف چب من برو نشت کده درد سینه. وتنگی نفس.ناراحتی قلبی دارم ۱۸ کیلو وزن کم کردم ۲۸ ساله هستم حالا وزن ۵۰ کیلو هست. بهداشت رفتم قوطی آزمایشات داد میگه باید خلط بیاری معلوم شود حالا خلط ندارم ۱۲ سال بیش خلط خون .درد سینه .عرق بدن.تب لرزش بدن هم اینها را داشتم. حالا درد سینه.تنگی نفس .ناراحتی قلبی .برونشت سینه.کم وزن .ب اشتها هستم
باید چکار کنم ک دارو سل را ادامه بدهم لطفا
رهنمایی کنید

حیسنی
حیسنی
پاسخ به  صالیحی
4 ماه قبل

دوست عزیز برو بیمارستان آزمایش دیگی انجام بده سل چند آزمایش دیگر هم دارد

عاطفه
عاطفه
6 ماه قبل

سلام آقای دکتر مادرم سه هفته سرفه میکنه میگن شاید سل باشه خلط نداره ریه اش عفونت کرده دکتر ازش نمونه برداری کرد تا جواب بیاد ۱۰ روز میشه ولی دارو بهش ندادن گفتن نمیدونیم چی دارو بدیم تا جواب آزمایش بیاد باید صبر کنین ولی کم شدن اشتها داره توی این دو سه هفته نزدیک ۲۰ کیلو وزن کم کرد برای چی آنقدر وزن کم کرد

زیبا
زیبا
7 ماه قبل

سلام من ۲۶ سال دارم و مادر ۲ تا بچه هستم وقتی می خواندم نفس کم میارم و سرفه شدید می کنم بعضی موقعه می خواستم بدانم
خدا نکرده مبتلا به سل نباشم
از مرگ نمی ترسم فقط نگران بچه هام هستم لطفا راهنمایی کنید

تیوو
تیوو
پاسخ به  زیبا
3 ماه قبل

ما هم نفس کم میاریم، چیزی نیست.
یه آزمایش بده خیالت راحت باشه

منصور
منصور
9 ماه قبل

سلام عرض ادب خدمت دکتر بزرگوار دوست عزیز من دارو سل روهر کجا رفتم پیدا نکردم میشه راهنمایی کنی از کجا تهیه کنم ممنون میشم از لطفتون

فرشیدی
فرشیدی
پاسخ به  منصور
6 ماه قبل

هرکجا زندگی می‌کنید بهداشت محل تون اگر برید بهتون دارو شو میدن

سارا بندبالی
سارا بندبالی
10 ماه قبل

باسلام و درود
مادرم ۶۲سااله داریم که بیماری اسم داره حالا هم سل چه خوراکی های باید بخورد تا زود خود شود
البته دارهای مربوط به سل را هم از بهداشت گرفته م می خورد

منصور
منصور
پاسخ به  سارا بندبالی
9 ماه قبل

سلام عرض ادب خدمت دوست عزیز از کدام بهداشت گرفتی من هر جا رفتم نداشتن

اکبرکرمی نصرتی
اکبرکرمی نصرتی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید الان دودروسل گرفتم باراول ۶ماه قرص ازطرف بهداشت باردوم ۸ماه بازهم چندماه آزمایش گرفتن گفتن مریض عودکردبازازعکس سی ی تکسن گرفتن قرص برایم آماده کردن الان ۷۰روزقرص مصرف می کنم روز۳عدددردشکم.بادشکم نمی دانم چکارکنم ۴تابچه دارم ازکارزندگی،افتادم ممنونم

محمدعزیر
محمدعزیر
1 سال قبل

توبرکلوزاستخوان زانو

نرگس
نرگس
1 سال قبل

چجوری می‌توان سلام را از بین برد

نرگس
نرگس
پاسخ به  نرگس
1 سال قبل

سل را از بین برد

وکیل
وکیل
پاسخ به  نرگس
2 ماه قبل

سلام آقا من یک سال میشه مریضی سل دارم هر چی دارو میخورم خوب نمیشم باید چی کار کنم

ایرج
ایرج
1 سال قبل

جناب دکتر مادرم روماتیسم آرتریت روماتوئید مقاوم به دارو مبتلا شده دوماهی است بیماری سل پوستی هم گرفتار شده قبلاامپول سینورااستفاده میکند۲ماهه برای درمان سل پوستی داروی ایزونیازیدتجویزشده پیشرفت محسوسی مشاهده نمیشودالبته زخم های دردهان یاهمان آفت دهان اضافه شده که خیلی عزاب آوره آیا درمان دیگری برای بهبودی وجوددارد مثبت است لطفاً آدرس محل هرراهنمائی برای درمان بیماری است از شما سپاسگزارم !-باامتنان

جمشید
جمشید
1 سال قبل

سلام من ۳ روز پیش با صرفه های خونی متوجه شدم که سل دارم رفتم دکتر گفت خیلی دیر متوجه شدی و این چند ماهه از زندگی لذت ببر خواستم من از صرفه کردن کسی سل گرفتم خواستم بگم که خیلی مراقب باشید واقعا خیلی درد بدیه

حمید فقیری
حمید فقیری
1 سال قبل

سلام من در سن ۳۰ سالگی سل داشتم درمانش را هم کامل انجام دادم حالا ۵۲ سالمه . حالا یک کمی مشکل ریه دارم میشه دوبار سل کرفته باشم

مصطفی
مصطفی
1 سال قبل

سلام.وقتتون بخیر. اخوی بنده سالیان درازی است که گفته اند برونشکتازی شده است و ایمنی بدنش هم فوق العاده پایین است. الان پاهایش تا زیر زانو دچار زخمهایی شده است که نگرانش کرده.از طرفی ایشان دائماً باید به اکسیژن وصل باشد. آزمایشات نشان داده که بدنش به اتامبوتول مقاوم شده است.خلاصه مشکلاتش زیاد است.محبت بفرمایید بفرمایید چه باید کرد؟

پریا
پریا
1 سال قبل

سلام من مادرم تب و لرز داره بعد ریه هاشم عفونت کرده هرچقدر رفت دکتر نتونستن تشخیص بدن ک چ مریضی داره الان امروز بهش گفتن یا یه بیماری عفونیه یا سل هستش من خیلی میترسم ک نکنه منو شوهرمو بچمم گرفته باشیم خدایی نکرده شب تا صبح خواب ندارم ازترس سوال من اینه ک ممکنه این همه آزمایش داده مشخص نیست مریضیش چیه بازم سل باشه اخه سل فک کنم زود تشخیصش میدن دوبار با آمپول ازتو ریش خلط بیرون اوردن دادن آزمایش بازم نگفتن چیه فقط امروز گفتن یا بیماری عفونیه یا سله بعد چجوری بفهمم ک سل گرفتم یا نه

خانم رضای
خانم رضای
پاسخ به  پریا
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید اقای دکتر مادرم چند ماه که سرفه های شدید می کنه خلط داره ممکنه سل باشه

یوسف
یوسف
2 سال قبل

سلام دوکتور گرامی اسم من یوسف اهل افغانستان هستم به مدت ۵ماه میشه که داروی سل مصرف مکنم ولی به مدت ۲ماه میشود کمی صرفه دارم بنظرتان درمانم مشکل دارد یا طبیعی است ؟

ناصر عزیزی
ناصر عزیزی
2 سال قبل

با سلام و احترام و ادب ؛ زیر بغل سمت چپ حدود یکسال پیش به اندازه یک توپ تنیس بزرگ شد که دکتر گفت بایدنوکش کمی به کبودی یا قرمز شود تا جراحی و عفونت داخلش در بیاریم ؟ متاسفانه بخاطر شدت اوضاع کرونا حدود چهل روز بعد خود بخود خوابید و محو شد! حال از پشت هردو گوشم (قسمت استخوانی) به اندازه نوک چوب کبریت باز میشود و عفونت جاری میشود ؟؟؟ حال شما دکتر محترم و حفظه الله درخواست راهنمایی و مشاوره دارم .ناگفته نباشد دیسک و ستون فقرات و دنبالچه لکن طی ام آر های تکراری مشکل دارند و نیز تیروئید پرکاری دارم ؟
از صبوری و حوصله شرمنده ام ناصر عزیزی از کرمانشاه

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  ناصر عزیزی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص عفونی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص عفونی

مهدی
مهدی
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
1 سال قبل

تب سل بعد از چند روز خوب میشود

عبدالحی
عبدالحی
پاسخ به  مهدی
5 ماه قبل

سلام آقای دوکتور من ۳۱ سالمه ۱۰ سال پیش سل داشتم دارو شو کامل خوردم ولی الان خیلی رنگم خرابه اشتها ندارم کلن بدنم واقتی مریض بودم عفونت کرده بود سل استقوان داشتم الان من چکار کنم ممنون میشم اگر راه نمایم کنیم

عاطفه اکبری
عاطفه اکبری
پاسخ به  عبدالحی
4 ماه قبل

سلام من دوسال میشه که سل دارم هر چه دارو میخورم از بین نمیره نمیدونم چکار کنم یک راهی برایم نشان بدیم لطفا

من داداشم۸۰ سال دارد اومد یزد چشم عمل کنه متوجه ش
من داداشم۸۰ سال دارد اومد یزد چشم عمل کنه متوجه ش
پاسخ به  مهدی
5 ماه قبل

من داداش ۸۰ سال دارد اومد یزد چشم عمل کند بستری که شد آزمایش داد متوجه شدن که سل دارد حالا خانه ما بوده باید چکار کنیم بیمارستان بستری شده ۲ماه بستری شده هنوز بی اشتهایی و حالت تهوع دارد ۲۵ کیلو وزن کم کرده دکتر ایشون را مرخص کرده الان اشتها ندارد داروهای سل را که میخوره حالت تهوع هم دارد به نظر شما باید چکار کنم کسی را هم ندارد

من داداشم۸۰ سال دارد اومد یزد چشم عمل کنه متوجه ش
من داداشم۸۰ سال دارد اومد یزد چشم عمل کنه متوجه ش
پاسخ به  مهدی
5 ماه قبل

سلام

دکمه بازگشت به بالا