بیماری پارکینسون | علائم و درمان های خانگی و دارویی

علائم بیماری پارکینسون در جوانی، مراحل بیماری پارکینسون و عاقبت بیماری پارکینسون

پارکینسون

از شایع­ترین بیماری­‌های مخرب اعصاب می­‌توان بیماری پارکینسون را نام برد. در این بیماری نورولوژیک فرد مبتلا به تدریج برخی توانایی­‌های خود مانند توانایی‌­های جسمی و روحی را از دست می‌­دهد.

در کل روند بیماری پیشرونده می­‌باشد و با گذشت زمان معمولا وضعیت­ حادتر می­‌شود. در کل می‌­توان گفت روند این بیماری اغلب اوقات کند است و چندین سال به طول می­‌انجامد. نهایتا این بیماری منجر به کاهش تدریجی عملکرد فرد می­‌گردد، اما با داشتن روند درمانی مناسب فرد می­‌تواند یک زندگی عادی را تجربه کند.

دلیل معیوب شدن سلول­‌ها، به طور دقیق مشخص نشده است. اما بیشتر متخصصین این حوزه تصور می­‌کنند که این بیماری در اثر برخی عوامل ژنتیکی و محیطی امکان بروز پیدا می‌­کند. محققان در حال حاضر در حال انجام مطالعات برای اثبات علمی علت­‌های احتمالی این بیماری مانند برخی سموم موجود در محیط زندگی هستند. می توانید برای درمان بیماری پارکینسون به پزشک مغز و اعصاب گفت و گو کنید .

پارکینسون چیست؟

از شایع‌­ترین بیماری­‌های مخرب اعصاب می­‌توان بیماری پارکینسون (Parkinson’s Disease) یا PDرا نام برد. در این بیماری نورولوژیک فرد مبتلا به تدریج برخی توانایی­‌های خود از جمله توانایی­‌های جسمی و روحی خود را از دست می­‌دهد.

این بیماری بعد از بیماری آلزایمر در فهرست معمول­‌ترین بیماری­‌های تخریب­‌کنندگ­ی اعصاب دسته‌­بندی می­‌شود. در صورتی که فرد به پزشک مراجعه نکند و یا راهکارهای درمان را درست انجام ندهد، سرعت روند بیماری افزایش می­‌یابد و علائم آن بیشتر می­‌شود.

لازم به ذکر است که در کل سیر بیماری پارکینسون پیشرونده می‌­باشد و با گذشت زمان معمولا وضعیت­ حادتر می­‌شود. در کل می­‌توان گفت روند این بیماری اغلب اوقات کند است و چندین سال این روند به طول می‌­انجامد. نهایتا این بیماری منجر به کاهش تدریجی عملکرد فرد می­‌گردد، اما با داشتن روند درمانی مناسب فرد می‌­تواند یک زندگی عادی را تجربه کند.

همان­‌گونه که اطلاع دارید مغز یک بخش مهم از سیستم اعصاب هر فرد می­‌باشد که خود آن نیز از قسمت­‌های مختلفی تشکیل شده است. یکی از این بخش‌­ها ساقه­‌ی مغز است که در بخش پایینی مغز واقع شده است. ساقه­‌ی مغز نیز دربرگیرنده­‌ی پل مغزی، مغز میانی و بصل­ النخاع است.

در داخل ساقه­‌ی مغز منطقه‌­ای وجود دارد که در تنظیم حرکات بدن نقش دارد. این منطقه‌­ی کوچک تحت عنوان ماده جسم سیاه شناخته می‌­شود. در بیماری پارکینسون که یک اختلال عصبی می­‌باشد، سلول­‌های جسم سیاه تحت تاثیر قرار می­‌گیرند. در نورون­‌های تولیدکننده­‌ی دوپامین یا دوپامینرژیک این منطقه­‌ی خاص از مغز تولید دوپامین متوقف شده و در نتیجه دوپامین دارای یک کاهش کلی می­‌شود.

مهم­ترین نقش دوپامین در بدن، تنظیم حرکات بدن می‌­باشد. دوپامین با ارسال سیگنال­‌هایی به مغز اجازه­‌ی حرکت به ماهیچه­‌ها را می­‌دهد. بنابراین کاهش دوپامین دلیل عمده­‌ی بسیاری از علائم­‌های بیماری پارکینسون در فرد مبتلا است.

مشاوره آنلاین با متخصص مغز و اعصاب

بیماری پارکینسون| علائم و درمان خانگی و دارویی
بیماری پارکینسون

علل به وجود آمدن بیماری پارکینسون

پارکینسون ارثی است؟

دلیل به وجود آمدن این عارضه و معیوب شدن سلول‌­ها، به طور دقیق مشخص نشده است. اما بیشتر متخصصین این حوزه تصور می­‌کنند که این بیماری در اثر برخی عوامل ژنتیکی و محیطی امکان بروز پیدا می­‌کند. محققان در حال حاضر در حال انجام مطالعات برای اثبات علمی علت­‌های احتمالی این بیماری مانند بالا رفتن سن و برخی سموم موجود در محیط زندگی هستند. ما در این بخش به بررسی برخی احتمالات می­‌پردازیم.

دلیل اصلی از بین رفتن سلول­‌های عصبی تولیدکننده­‌ی دوپامین در این میان یک سوال اساسی می‌­باشد. هنوز مشخص نشده است که از بین رفتن سلول­‌های عصبی در رابطه با ایجاد این بیماری به چه صورت انجام می­‌پذیرد. اما همان­‌گونه که ذکر شد ترکیبی از عوامل محیطی و تغییرات ژنتیکی می­‌توانند سبب بروز بیماری شوند.

در اولین مرحله به نظر می­‌رسد وجود یک ژن غیر طبیعی در ژنوم افراد موجب بروز بیماری پارکینسون شود. البته لازم به ذکر است که همان­‌گونه که در پیش از این اشاره کردیم مستندات کافی برای اثبات ارثی بودن این بیماری به دست نیامده است.

اغلب مواقع درصد کمی از افراد مبتلا به این بیماری، عارضه را از والدین و یا اقوام درجه یک خود به ارث می­‌برند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که افراد با سنین پایین­‌تر که به این بیماری مبتلا می­‌شوند با احتمال بیشتری بیماری با جنبه­‌ی ارثی را دارا هستند. در برخی مواقع نیز بعضی افراد دچار علائمی مشابه پارکینسون می­‌شوند، که با انجام آزمایشات مشخص می­‌شود بیماری دیگری می­‌باشد.

در کل می­‌توان بیان کرد که عوامل ژنتیکی خطر ابتلا به پارکینسون را افزایش می‌­دهند. اما در این میان برخی افراد  نسبت به این بیماری حساس­تر هستند و علائم بیشتری بروز می‌­دهند، که علت آن همچنان مجهول می­‌باشد. انتقال ژن­‌های معیوب توسط والدین به فرزندان نیز می­‌تواند از دیگر دلایل بروز این بیماری باشد. اگرچه به ارث رسیدن پارکینسون در یک خانواده از این طریق بسیار نادر است.

همان گونه که اشاره کردیم محققان بر این باورند که عوامل محیطی نیز بر این بیماری اثرگذار است. عواملی مانند علف­کش­‌ها در کشاورزی و سموم دفع آفات، آلودگی­‌های هوا که در اثر ترافیک و یا عوامل صنعتی به وجود می­‌آیند، می‌­توانند اثر افزایشی بر ابتلا به پارکینسون داشته باشند.

علاوه بر موارد ذکر شده موارد نادری نیز وجود دارند که سبب ایجاد انواع خاصی از پارکینسونیسم می­‌شود. پارکینسونیسم یک اصطلاح برای توصیف علائمی مانند لرزش، کندی حرکت و سفتی عضلات در افراد می‌­باشد. پارکینسون را نیز می‌­توان به عنوان شایع­‌ترین نوع پارکینسونیسم نام برد. در اینجا در ادامه به انواع نادر دیگر با علل خاصی که  سبب ایجاد آن می­‌شود، اشاره می­‌کنیم.

اولین مورد پارکینسونیسم ناشی از دارو می‌­باشد. در این موارد علائم پارکینسونیسم بعد از مصرف برخی داروها ایجاد می­‌شوند. داروهای ضد روان‌پریشی یکی از مهم­ترین داروها در ایجاد این علائم می­‌شود. این علائم معمولا پس از قطع مصرف دارو رخ می­‌دهد.

موارد بعدی برخی اختلالات پیشرونده در مغز می‌­باشند. از این موارد می­توان پیشرفت آتروفی پیشرونده سیستم­‌های متعدد، فلج پیشرونده هسته­‌ای و کورتیکوبازال دژنراسیون یا همان CBD که یک بیماری نادر، تخریب کننده سیستم­ اعصاب مرکزی و پیشرونده می‌­باشد، می­‌توان نام برد.

بیماری­‌های عروق مغزی که در اصل می‌­توان گفت سکته­‌های کوچکی که سبب مرگ در چندین بخش مختلف از مغز فرد می­‌شوند، نیز از دیگر موارد نادر ابتلا به پارکینسونیسم می­‌باشد.

بیماری پارکینسون در جوانان، میانسالان و سالمندان

 این بیماری در اکثر مواقع در افراد بالای  ۵۰‌سال بروز می­‌یابد و با افزایش سن فرد، شیوع و علائم بیماری کم کم  افزایش می­‌یابد. لازم به ذکر است که در برخی موارد نشانه‌­های بیماری در سنین زیر ۵٠ سال و در موارد بسیار نادری در  افراد زیر ٢٠ سال نیز  مشاهده می­‌گردد. در این موارد به این پارکینسون جوانان اطلاق می­‌شود.

اغلب موارد پارکینسون جوانان به دلیل اختلالات ژنتیکی است. البته لازم به ذکر است که  جنبه ژنتیکی این بیماری نسبت به انواع بیماری­‌های دیگر که مبحث ژنتیک در آن­ها بسیار دخیل می‌­باشد، دارای نقش بسیار ضعیف­‌تری می‌­باشد. به دلایل ذکر شده در اکثر مواقع غربالگری ژنتیکی کمتری برای بررسی ابتلا به این بیماری انجام می­‌گردد.

اگر به دنبال پزشک متخصص برای مشورت درباره این بیماری و علائم ان هستید، ویزیت آنلاین دکتر پارکنسون پذیرش۲۴ ممکن است به شما کمک کند.

علائم بیماری پارکینسون

علائم بیماری در افراد و شرایط مختلف متفاوت است و در اکثر مواقع همگام با روند بیماری پیشرفت می‌­کند. اما می‌­توان گفت به دلیل اینکه سلول­‌های عصبی با روند کندی از بین می‌­روند، معمولا شروع علائم زمانی آغاز می­‌گردد که حدود ۸۰ درصد سلول‌­های عصبی فرد که در جسم سیاه واقع شده‌­اند، از بین بروند.

علائم پارکینسون همان­‌گونه که گفته شد ممکن است در افراد متفاوت باشد، به این صورت  این امکان وجود دارد که فردی در پیشرفته­‌ترین حالت بیماری علائمی را که فرد دیگری در آغاز بیماری دارد، تجربه نکند. این بیماری دارای دو نوع علائم حرکتی و غیرحرکتی می‌­باشد، که در ادامه به ذکر مهم­ترین این علائم می­‌پردازیم.

 لرزش یکی از بارزترین علائم پارکینسون می‌­باشد که به مفهوم لرزیدن یا تکان خوردن دست و بازو و در برخی موارد نیز لرزش پا می­‌باشد. از دیگر علائم می­‌توان به عدم تعادل یا ایجاد مشکل در هنگام راه رفتن، کندی حرکات فرد و انقباض و سفتی عضلات اشاره کرد.

می­‌توان گفت این بیماری به طور معمول با مشاهده‌­ی بروز مشکل در عضلات بدن آغاز می­‌گردد و سپس تا مرحله­‌ی ایجاد مشکل در بلع فرد و همچنین بروز یبوست در فرد پیش می‌­رود. در مراحل بعدی، ممکن است عضلات فک درگیر شده و فرد دچار لکنت شدید یا ناتوانی در بیان کلمات گردد.
بعضی اشخاصی که به این بیماری مبتلا می­‌شوند نیز ممکن است در مراحل شدیدتر دچار دمانس یا زوال عقلی گردند. لازم به ذکر است که اولین علائم این بیماری در سال‌­های ۵۰ تا ۶۰ سالگی افراد و در مواردی در سنین کمتر مشاهده می­‌شود.

لرزش دست در بیماری پارکینسون

از لرزش دست می­‌توان به عنوان شایع­‌ترین نشانه­‌ی بیماری که پیش از تمام علائم دیگر ظهور می­‌کند نام برد. گرچه همه­‌ی افراد مبتلا لرزش دست را تجربه نمی­‌کنند اما این اولین نشانه­ در اکثر افراد است که شخص و خانواده­‌اش متوجه آن خواهند شد.

لازم به ذکر است که نکته­‌ای مهم با این مفهوم  که هر شخصی دچار لرزش دست است، مبتلا به پارکینسون نیست، در این بین وجود دارد. مشاهده شده که در این بیماری معمولا یک سمت بدن، یک دست و یا یک پا درگیر و دچار لرزش می­‌شوند. این لرزش­ها در هنگام خواب بسیار خفیف است و در بیشتر مواقع در زمان بیداری فرد مشاهده می‌­شود.

با پیشرفت بیماری ممکن است لرزش به لب­‌ها، زبان و یا چانه فرد بیمار نیز سرایت کند. همچنین ممکن است این لرزش به دو سمت بدن وارد شود، اما در اغلب موارد لرزش تنها به یک سمت محدود شده است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که فشارهای روانی، عطفی و همچنین جسمی می­‌توانند لرزش را تشدید کنند. موارد برعکس آن مانند؛

  • استراحت
  • آرامش
  • خواب‌ تحرک و فعالیت بدنی سبک نیز سبب کاهش و در مواردی قطع لرزش می‌­گردند.

همان گونه که ذکر شد، با اینکه لرزش شایع‌­ترین و مهم­ترین علائم پارکینسون می‌­باشد، اما نمی‌­توان گفت هر لرزشی از این بیماری نشات می­‌گیرد. یکی از نشانه­‌های تمایز لرزش‌­ها این است که لرزش پارکینسون به وسیله­‌ی  حرکت­‌های آرام التیام می­‌گیرد، اما لرزش­‌های ناشی از موارد دیگر با تحرک شدت می‌­یابند.

شایع‌­ترین لرزشی که وجود دارد لرزش ضروری است که هیچ ارتباطی با بیماری پارکینسون ندارد. البته لرزش ضروری قابل درمان می‌­باشد و در اکثر موارد در مراحل ابتدایی با پارکینسون اشتباه گرفته می­‌شود.

بیماری پارکینسون| علائم و درمان خانگی و دارویی
لرزش دست ها در بیماری پارکینسون

علائم  و عوارض شایع دیگر

علائم بیماری پارکینسون جوانی

  • یکی دیگر از رایج‌­ترین نشانه‌­های اولیه­‌ی پارکینسون سفت شدن عضلات و احساس درد در آن­ها می­‌باشد. معمولا این نشانه خود را با کاهش دادن میزان چرخش بازوی فرد در یک سمت بدن در هنگام راه رفتن نشان می­‌دهد که دلیل اصلی ان انقباض عضلات می‌­باشد.
  • سفتی و انقباض عضلات عملکرد حرکتی فرد را کاهش می­‌دهد. این سفتی می­‌تواند خود را در بخش­‌های مختلف بدن از جمله عضلات صورت، گردن، پا و سایر بخش‌­ها نشان دهد. نهایتا این سفتی سبب احساس درد و ایجاد خستگی در فرد می‌­شود و زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر قرار می‌­دهد.
  • یکی دیگر از این موارد کندی فرد در هنگام حرکت است. وقتی که فرد در حالت استراحت باشد و یا در حال انجام یک حرکت آهسته باشد، به کندی می­‌تواند حرکات بعدی خود را انجام دهد. به عنوان مثال افراد مبتلا به این بیماری به سختی از روی تخت و یا صندلی بلند می­‌شوند.
  • ایجاد ضعف در عضلات صورت و گلوی فرد نیز از دیگر علائم شایع ابتلا به این بیماری می‌­باشد. این امکان وجود دارد که فرد هنگام صحبت کردن و یا غذا خوردن دچار مشکلات جدی شود. همچنین بروز خفگی، سرفه و یا عدم توانایی در کنترل آب دهان نیز به دلیل این ضعف عضلات رخ می­‌دهند.
  • حرف زدن در این افراد با وقفه صورت می­‌گیرد و به صورت یکنواخت انجام می­‌شود. علاوه بر این ضعف در عضلات صورت سبب می­‌شود که شخص عکس‌­العمل­‌های مناسب با موقعیت را نتواند با چهره­‌اش منتقل کند. به این عدم انتقال احساس از صورت و سرد و بی­روح بودن فرد، اصطلاحا ماسک پارکینسون گفته می­‌شود.
  • به عنوان یکی دیگر از علائم می­‌توان عدم تعادل فرد و ایجاد مشکل در راه رفتن او را نام برد. فردی که به پارکینسون مبتلا است، به صورت قوز کرده، با گام‌­های کوچک و نزدیک به هم راه می­‌رود و به سختی می­‌تواند بدن خود را به سمت­‌های مختلف بچرخاند.
  • این افراد در اکثر مواقع تعادل حرکتی ندارند و دارای مشکلات جدی در راه رفتن و انواع حرکات هستند. البته لازم به ذکر است که این مشکلات حرکتی تا مدت­‌های زیادی پس از شروع بیماری رخ نمی­‌دهند . خود را نشان نخواهند داد.
  • از آخرین علائم حرکتی افراد در بیماری پارکینسون می­‌توان به درجا خشک شدن فرد اشاره کرد، که در مراحل اولیه­‌ی بیماری شایع نمی­‌باشد. در این حالت فرد به طور ناگهانی در موقعیت خود ثابت می­‌شود و به مدت خیلی کوتاهی نمی­‌تواند هیچ­گونه حرکتی داشته باشد. در اغلب مواقع این علائم در هنگام راه رفتن خود را نشان می­‌دهند.
  • تا اینجا به بحث درباره علائم حرکتی پرداختیم. اما در این بیماری تعدادی از علائم غیر حرکتی نیز بدن فرد را درگیر می­‌کند. از این علائم می­‌توان مشکلات جسمی مانند یبوست و مشکلات روانی مانند اختلال در خواب و ایجاد افسردگی نام برد.

سطح‌­های مختلف و انواع بیماری پارکینسون

در مراحل اولیه­‌ی بیماری تحت درمان قرار گرفتن فرد، به کنترل علائم او کمک می­‌کند ، اما در اغلب اوقات با پیشرفت بیماری شاهد کاهش تاثیر داروها بر روند پیشرفت هستیم. نشانه­‌هایی که در مراحل ابتدایی بیماری فرد را درگیر می­‌کند، به طور معمول با ناتوانی شخص برای انجام فعالیت­‌های روزانه و کار کردن شخص همراه می­‌باشد. در ادامه به بحث درباره­‌ی انواع مراحل پارکینسون می‌­پردازیم.

روند این بیماری را می‌­توان به سه مرحله­‌ی؛

  1. ابتدایی
  2. میانی
  3. و پیشرفته تقسیم کرد.
  • در مرحله­‌ی اولیه فرد با لرزش در یک سمت بدن یا یک دست یا پای خود مواجه می­‌شود. با پیشرفت بیماری در اغلب اوقات و نه به صورت دائم و همیشگی ممکن است لرزش به سمت دیگر بدن هم منتقل گردد. در این حالت فرد دچار ضعف، درد مفاصل و همچنین خستگی می­‌شود.
  • در مرحله­‌ی میانی ممکن است با پیشرفت بیماری علائم حرکتی نیز شدت یابند. در این مرحله فرد دچار سفتی، کندی، ضعف و عدم هماهنگی در عضلات می­‌شود. با این تفاسیر فرد دچار مشکل شده و نمی‌­تواند کارهایی مانند نوشتن، مسواک زدن و اصلاح صورت خود را انجام دهد.
    بروز تغییر در دست خط فرد نیز از تغییرات رایج در این مرحله از بیماری می­‌باشد. فرد در این مقطع با مشکل عدم تعادل نیز مواجه است و همان­‌گونه که اشاره کردیم در مواقع راه رفتن به جلو خم شده و قوز می­‌زند و در برخی موارد، پای خود را روی زمین می­‌کشد.
  • آخرین مرحله، مرحله‌­ی پیشرفته­‌ی پارکینسون می­‌باشد که این مرحله پس از چندین سال خود را نشان می‌­دهد. بعد از سال‌­ها که فرد دارای علائمی مانند افزایش لرزش بدن و انقباضات عضلات است، مخصوصا اگر روند درمان را به طور دقیق طی نکند، مجبور به استفاده از ویلچر می­‌شود و حتی در مواردی مجبور به بستری خواهد شد.

افرادی که به طور منظم داروهای خود را استفاده می­‌کنند، امکان دارد که علائم مراحل پیشرفته را هیچگاه تجربه نکنند. اما این امکان وجود دارد که علائم حرکتی دیگری به سراغ آن­ها برود.
همچنین در برخی مراحل این نوسانات حرکتی نشان از این مساله است که فرد باید در روند درمان تغییرات دارویی داشته باشد. استفاده از دارو اگر بدون توجه و کنترل دقیق باشد، می­‌تواند روند درمان بیماری را بسیار پیچیده کند.

از دیگر مشکلاتی که فرد ممکن است در مرحله پیشرفته تجربه کند، زوال عقلی است. در این حالت فرد با سردرگمی شبانه و  گیجی مواجه می­‌شود. همچنین ممکن است شخص بیمار حافظه­‌ی خود را از دست دهد. لازم به ذکر است که متاسفانه درمان‌­های موجود برای پارکینسون می‌­تواند به بروز این مشکلات در فرد دامن بزند.

بیماری پارکینسون| علائم و درمان خانگی و دارویی
پارکینسون در پیری

راه­‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون

کنترل بیماری پارکینسون

باید اذعان داشت که راه شناخته­‌شده­‌ای برای جلوگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون وجود ندارد. تحقیقات در این زمینه نشان می­‌دهد که افرادی که از

  • انواع میوه­‌ها و سبزیجات
  • غذاهای سرشار از فیبر
  • روغن­‌های حاوی امگا ۳ و
  • همچنین ماهی استفاده می­‌کنند می‌­توانند مقاومت بیشتری در برابر ابتلا به این بیماری داشته باشند.

همچنین لازم به ذکر است که با استفاده از:

  • گوشت قرمز
  • و فرآورده­‌های لبنی به میزان زیاد، می‌­تواند به ایجاد بیماری کمک کند.

بنابراین در کل نمی­‌توان راه قطعی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری پیشنهاد داد. یکی از بهترین خوراکی­‌های برای افراد مبتلا به این بیماری ماهی می­‌باشد.

درمان بیماری پارکینسون

  1. درمان پارکینسون می­‌تواند به درمان­‌های پزشکی و دارویی، خانگی و طب سنتی دسته بندی شود.  اکثر بیماران به منظور کنترل کردن علائم خود باید تحت درمان با دارو قرار بگیرند. داروها با بر سلول­‌های باقی­مانده در جسم سیاه اثر گذاشته، آن­ها را تحریک می­‌کنند تا دوپامین بیشتری تولید کنند. داروهایی با عنوان لوودوپا این نقش را بر عهده دارند.
  2. همچنین برخی دیگر از داروها با عنوان داروهای ضد کولینرژیک سبب مهار برخی از استیل کولین­‌های تولید شده می­‌شوند. به همین دلیل این داروها بین مواد شیمیایی درون مغز تعادل برقرار می­‌کنند. پزشک متخصص با تهیه یک برنامه اختصاصی برای هر فرد می­‌تواند روند بیماری را کنترل کند.
  3. هنگام استفاده مداوم از داروها برای حفظ کیفیت زندگی، با پیشرفت بیماری بیمار دچار تغییر و تحول در پاسخ به درمان می­‌شود که این فرآیند به نوسانات حرکتی معروف می‌­باشد. در این هنگام متخصص مغز و اعصاب بر روی ساختارهای عمیق مغز فرد، کار انجام می‌­دهند تا شرایط پارکینسون را تسکین دهند.
  4. روشی برای دستکاری عمیق مغز به نام DBS یا تحریک عمیق مغز وجود دارد که از الکترودهایی کوچک برای تامین نیروی الکتریکی استفاده می­‌گردد و بخش‌­های عمیق مغز تحت تاثیر قرار می­‌گیرند. این شکل از تحریک با کمک به ایجاد تعادل پیام‌­های کنترل، سبب سرکوب لرزش می­‌شود.
  5. از درمان‌­های خانگی که به روند بهبود این بیماری کمک می­‌کنند می‌­توان ورزش و تغذیه­‌ی سالم را نام برد. انجام یک ورزش منظم به فرد کمک می­‌کند فرد مبتلا تعادل و هماهنگی در بدن خود برسد. رژیم غذایی خاصی برای افراد مبتلا توصیه نمی­‌شود، اما استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر، نوشیدن آب زیاد  و میوه­‌های سرشار از آنتی اکسیدان مثل اسفناج برای رژیم این افراد مفید می‌­باشد.
  6. تای چی، یوگا و ماساژ نیز می‌­توانند به صورت درمان‌­های حمایتی انجام شوند. این درمان­‌ها به کاهش برخی علائم مانند خستگی، درد و افسردگی کمک بسزایی می­‌کنند. از درمان‌­های موجود در طب سنتی نیز می­‌توان مصرف زیتون، روزانه ۱۴ عدد مغز بادام، قارچ گانودرما و … نام برد. علاوه بر درمان­‌های معمول برای پارکینسون­، همچنین محققان بینش‌­هایی را در مورد درمان­‌های نوظهور و تجربی PD ارائه می­‌دهند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

با دیدن اولین علائم باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. پزشک می‌­تواند با بررسی تمامی فاکتورها، روند بیماری را کنترل کند. شما با استفاده از نوبت­‌گیری آنلاین سایت پذیرش ۲۴ می­‌توانید پزشک مورد نظر خود را ملاقات کنید. همچنین می­‌توانید با متخصص مغز و اعصاب آنلاین سایت در ارتباط بوده و راهنمایی­‌های لازم را برای درمان پارکینسون از آن­‌ها دریافت کنید.

گفت و گو آنلاین با متخصص مغز و اعصاب

۲.۴/۵ (۱۰ نظر)

منبع
everydayhealthwebmd

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
17 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amirgk84
Amirgk84
1 ماه قبل

سلام آقای دکتر پدر من بعضی اوقات انگشت شصتش رو روی انگشت اشاره می‌مالونه این میتونه از علائم پارکینسون باشه .
به روماتیسم مفصلی هم مبتلاست
ممنون میشم پاسخ بدید

محمود
محمود
2 ماه قبل

۲۴ سال دارم و یک چند مدت هست وسط خواب میلرزم و همش احساس میکنم که زلزله است. در حالی که موقع ورزش دست راستم هر از گاهی میلرزد یا خواب میره . امکان داره که به این بیماری مبتلا شده باشم.

لیلا
لیلا
3 ماه قبل

سلام بنده ۴۳سال دارم لرزش دست ازکودکی داشتم ولی یکسالی هست که خیلی شدید شده در حدی که چانه ام موقع نوشیدن میلرزددیگه کلافه شدم مخصوصا مهمان که
دارم

امیر محمد
امیر محمد
6 ماه قبل

سلام من ۱۴ سالم هست و زمانی که استرس یا خجالت میکشم فکم شروع به لرزش میکنه و غیر قابل کنترل میشه
لرزش فکم مربوط به پدربزرگم است که به لحاظ ارثی به من منتقل شده و پدرم هم این شکلی هست
میخواستم ببینم آیا راه درمانی هم وجود داره؟
باید به چه پزشکی مراجعه کنم؟

آخرین ویرایش 6 ماه قبل توسط امیر محمد
دکتر محمود
دکتر محمود
پاسخ به  امیر محمد
4 ماه قبل

ورزش منظم تنها راهه برا شما

مهتاب
مهتاب
7 ماه قبل

مادر نامزد من مبتلا به پاکینسون پلاس هست. مادربزرگ و خاله نیز از این بیماری فوت کردند و من نگرانم همسرم در آینده به این بیماری مبتلا شوند یا این بیماری به فرزند آیندمان نیز به ارث برسد. چگونه میتوانم این نگرانی را برطرف سازم؟

بد شانس
بد شانس
پاسخ به  مهتاب
2 ماه قبل

تولید مثل = انتقال ژن بد به فرزند معصوم

سیامک
سیامک
8 ماه قبل

سلام من دیروز پدرم رو بردم پیش پزشک داخلی تشخیص پارکینسون بود دارویی پارکینسون هم با مکمل ویتامین داد آیا لازم هستش به پزشک مغز و اعصاب هم مراجعه شود ایشون اصلا حال خوبی نداره و نمیتونه دیگه راه بره ممنون

دکتر محمود
دکتر محمود
پاسخ به  سیامک
4 ماه قبل

حتما به پزشک متخصص مراجعه شود

پری
پری
پاسخ به  سیامک
3 ماه قبل

سلام آره حتما به پزشک مغز و اعصاب مراجعه کنید. پدر من ۵ساله که پارکینسون داره قرص مادوپار ایرانی مصرف می‌کرد (ینی دکتر نگفته بود خارجی بگیرید) بدتر شد تقریبا یکساله قرص خارجی مصرف میکنه پیشرفت بیماریش کمتره
اگر درست کنترل بشه پیشزفت بیماری کند میشه

سلام خسته نباشید من 34 سالم 4سال که ارزش دارم یک
سلام خسته نباشید من 34 سالم 4سال که ارزش دارم یک
10 ماه قبل

ماهه لرزشم زیاد شده خسته شدم ممنون میشم راهنمای کنید

کوروش
کوروش
11 ماه قبل

سلام من۵۱ سالمه فقط فک پایین میلرزه هیچ مشکل دیگری ندارم فقط حدود یک سال پیش پانیک شدم امکان داره لرزش فک پایین برای اون باشه در ظمن خیلی اصبی شدم

محمد رضا
محمد رضا
پاسخ به  کوروش
10 ماه قبل

سلام اقایی ۴۵ ساله هستم حدود۳ساعتی هست فک پایین شروع به لرزش کرده است وادامه دارهست ایا دارویی برای الان هست یاباید به پزشک مراجعه کنم

محمد رضا زمانی
محمد رضا زمانی
پاسخ به  محمد رضا
9 روز قبل

منم دقیقا همین مشکل را دارم

فهام
فهام
پاسخ به  محمد رضا
6 روز قبل

سلام من۵۹ سالمه ۳سال پارکینسون گرفتم دارو مصرف می کنم ولی لرزش دست چپم خیلی زیاد شده باید چیکار کنم تشکر

مارال
مارال
2 سال قبل

وقت بخیر
علائم پارکینسون جوانی چیست؟

دکمه بازگشت به بالا