بیماری آنفولانزا | علائم، درمان های خانگی و دارویی

انواع ویروس آنفولانزا، واکسن بیماری آنفولانزا و درمان آن، درمان سریع بیماری آنفولانزا، برای پاسخ به این سوالات مقاله بیماری آنفولانزا از پذیرش 24 را تا انتها مطالعه بفرمایید.

فهرست مطالب

آنفولانزا

از شایع­‌ترین بیماری‌­هایی که بیشتر در فصول سرد سال اتفاق می‌­افتد، آنفولانزا می‌­باشد. این بیماری از انواع متفاوتی برخوردار است و در صورت شدید و حاد بودن بیماری می‌­تواند منجر به مرگ افراد گردد. در این مقاله به بررسی انواع مختلف آن، تشخیص، درمان و زمان مراجعه به پزشک پرداخته شده است.

این بیماری که یک بیماری ویروسی و جهش یافته تلقی می­‌شود، از راه­‌های مختلفی می‌­تواند به بدن انسان سرایت کند و او را بیمار گرداند. راه‌­های زیادی برای درمان خانگی بیماری آنفولانزا وجود دارد اما بهتر است در صورت مشاهده­‌ی هر یک از علائم مربوط به این بیماری به پزشک مراجعه شود.

آنفولانزا  (influenza virus)چیست؟

آنفولانزا یا گریپ از دسته­‌ی بیماری­‌های واگیرداری است که توسط ویروس RNA (از خانواده­‌ی  Orthomyxoviridae ) ایجاد می­‌گردد. این بیماری معمولا به بدن پرندگان  پستانداران سرایت می­‌کند و مشکلات؛

  • حاد تنفسی
  • سردردهای ناگهانی
  • تب شدید
  • و ضعف و بی­حالی را برای افراد به وجود می­‌آورد.

ویروس بیماری آنفولانزا ممکن است در فصول گرم مانند تابستان نیز باعث ایجاد بیماری در بدن افراد گردد. همچنین این بیماری سالانه تعداد زیادی از زائران کربلایی را بیمار می‌­کند.

سه گونه­‌ی متفاوت ویروس بخش آنفولانزا عبارتند از ؛

  • نوع A
  • نوع B
  • نوع C که برای اطلاع از علائم و تفاوت‌­های هر یک از این گونه‌­ها، این مطلب را در سایت پذیرش ۲۴ مطالعه نمایید.
بیماری انفولانزا| علائم و درمان خانگی و دارویی
یماری آنفولانزا

ویروس بیماری آنفولانزا نوع A یا آنفولانزای فصلی چیست؟

 در اوایل فروردین ماه سال ۱۳۸۸ در کشور مکزیک، همه­‌گیری آنفولانزای نوع آ حادث گردید و پس از مدت کوتاهی این بیماری به ایالت آمریکا و قاره‌­ها و کشورهای دیگر مانند ایران و چین سرایت کرد و به یکی از بیماری‌­های همه گیر و جهانی تبدیل شد.

در اوایل همه گیری ویروس آنفولانزا نوع A، عموم مردم این بیماری را آنفولانزای خوکی می‌­نامیدند اما چندی نگذشت که سازمان بهداشت جهانی این آنفولانزا را H1N1 نامید و معرفی نمود. این بیماری توانست تا آخر شهریور ماه سال ۸۸ جان بیش از ۳۰۰ هزار نفر را بگیرد و منجر به مرگ آنان شود.

H1N1 باعث بروز ؛

  • سردردهای ناگهانی
  • تب
  • کسالت
  • و سرفه می‌­شود و به راحتی از طریق ارتباط با فرد مبتلا و تماس با سطوح آلوده به بدن افراد منتقل و آن­ها را آلوده می‌­کند.

این بیماری عموما در ۵ روز اول می­‌تواند منتقل شود اما در صورتی که بیماری شدید باشد ممکن است برای مدت طولانی بتواند به بدن افراد دیگر سرایت نماید.

برای درمان آنفولانزا نوع ای علاوه بر استراحت کافی و خوردن مایعات، باید از داروهایی نظیر ؛

لازم به ذکر است که تنها با تجویز و مشورت پزشک اقدام به خرید و استفاده از این داروها فرمایید.

ویروس بیماری آنفولانزا نوع B چیست؟

 همانند نوع آ، نوع بی نیز علائم بسیار شدیدی دارد اما تنها تفاوت این نوع ویروس با نوع ای، این است که علاوه بر بروز مشکلات تنفسی، باعث به وجود آمدن اختلال در دستگاه گوارش نیز می­‌شود.

از مهم­ترین علائم این بیماری می­توان به ؛

معمولا در صورتی که به آنفولانزا نوع B مبتلا شده باشید، ممکن است سه تا پنج روز تب، و تا یک هفته سرفه­‌ی خشک داشته باشید که با گذر زمان و درمان این بیماری، این علائم کاهش خواهند یافت.

به منظور پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری بهتر است ؛

  • در فصول سرد از روبوسی با دیگران خودداری کنید
  • بینی و دهان خود را بپوشانید
  • دستانتان را با الکل و صابون ضد عفونی نمایید.

در  صورتی که هر یک از این علائم را در بدن خود مشاهده کردید می‌­توانید از مشاوران حاذق و مجرب کادر پذیرش ۲۴ کمک بگیرید و اطلاعات لازم در خصوص درمان این بیماری را دریافت نمایید.

ویروس بیماری آنفولانزا نوع C چیست؟

 آنفولانزای نوع C بسیار خفیف است و شباهت بسیار زیادی به سرما خوردگی معمولی دارد. برخلاف نوع A و B همه‌­گیری جهانی نداشته و با استفاده از داروهای ضد ویروسی و استراحت درمان می­‌شود.

بیماری آنفولانزای مرغی چیست؟

آنفولانزای پرندگان یا آنفولانزای مرغی از دیگر بیماری­‌های عفونی است که توسط ویروس­ آنفولانزا به بدن پرندگان سرایت می‌­کند. H5N1 یکی از انواع آنفولانزای مرغی می­‌باشد که باعث بروز عفونت­‌های شدید می‌­شود و میزان مرگ و میر بسیار بالایی دارد.

آنفولانزای مرغی اولین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی دیده شد و مدتی نگذشت که این بیماری به قاره­‌های مختلفی مانند آسیا و آفریقا سرایت کرد و توانست منجر به مرگ بیش از ۵۰۰ نفر گردد. بیشترین آمار ابتلا به این نوع آنفولانزا مربوط به کشور ویتنام، مصر و اندونزی می­‌باشد.

ویروس آنفولانزای مرغی از طریق مدفوع، بزاق ، قفس و غذایی که به پرندگان داده می­‌شود می­‌تواند به بدن انسان سرایت کند، بیشتر افراد از طریق تماس با پرنده یا اشیایی که توسط پرنده­‌ی بیمار آلوده شده است به این بیماری مبتلا شده‌­اند. همچنین آنفولانزای مرغی باعث به وجود آمدن علائمی نظیر ؛

  • سرفه­‌ی خشک
  • تب بالای ۳۸ درجه
  • صدای خش دار
  • آبریزش بینی
  • و درد استخوان­‌ها در بدن انسان می­‌شود.

تا کنون گزارشی مبنی بر این­که این بیماری از طریق از ارتباط و تماس فردی به فرد دیگر منتقل شود ارائه نشده اما اگر این ویروس دچار جهش شود می­‌تواند از انسان به انسان دیگر سرایت کند و باعث بروز بیماری در فرد گردد.

در حال حاضر تنها دارویی که می‌­تواند به درمان و بهبود بیماری آنفولانزای مرغی کمک کند، داروی اوسلتامیویر بوده که با نام تجاری تامیفلو (Tamiflu) شناخته می­‌شود، اما لازم به ذکر است که این دارو تنها باید توسط پزشک تجویز گردد. علاوه بر استفاده از این دارو، توصیه می­‌شود از نوشیدن مایعات غافل نشوید و در خانه حتما استراحت نمایید.

بیماری آنفولانزای اسپانیایی (Spanish flu) چیست؟

از دیگر ویروس­‌های مرگباری که توانست جان میلیون‌­ها نفرانسان را بگیرد، آنفولانزای اسپانیایی بود که در اثر آنفولانزای نوع A ایجاد شد.  طی بهار سال ۱۹۱۸ تا تابستان سال ۱۹۱۹ این بیماری توانست ۵۰۰ میلیون فرد را در جهان مبتلا کند و منجر به مرگ ۲۰ تا ۵۰ میلیون انسان شود.

برخلاف بیشتر آنفولانزاها که کودکان و سالمندان را دچار می‌­کند، این بیماری باعث مرگ بسیاری از جوانان گردید. این همه گیری باعث شد که شمار قربانیان مبتلا به این بیماری از مرگ سیاه هم بیشتر باشد.

بیماری آنفولانزای کتو چیست؟

از رژیم­‌های بسیار رایج برای لاغری، رژیم کتوژینک می­‌باشد. این رژیم حتما باید با مشورت و توصیه­‌ی پزشک انجام گردد. در برخی از افراد استفاده از برنامه­‌های رژیم غذایی خاص مانند رژیم کتویی، می‌­تواند باعث بروز بیماری‌­هایی مانند بیماری کتوزیس گردد.

پزشکان با انجام آزمایشات و مطالعات بالینی روی بدن افراد و بررسی بیماری­‌های زمینه‌ه­ای فرد، بهترین برنامه‌­ی غذایی را برای فرد گردآوردی کرده و ارائه می­‌کنند. در ادامه به بررسی عوارض استفاده از این رژیم غذایی می‌­پردازیم.

رژیم غذایی کتویی یا کتوژنیک به برنامه­‌ی غذایی گفته می­‌شود که در آن میزان استفاده از کربوهیدرات بسیار کاهش یافته و به حداقل می­‌رسد و میزان چربی دریافتی به میزان زیادی افزایش می‌­یابد. طبق تحقیقات و مطالعات صورت گرفته  روی این گونه رژیم غذایی، مشخص شد که این رژیم غذایی خواص و تاثیرات‌ بسیاری بر سلامتی و کاهش وزن افراد داشته است. از دیگر فواید این رژیم غذایی، بهبود بیماری­‌هایی نظیر ؛

هر نوع تغییرات صورت گرفته در رژیم غذایی‌تان باید با اطلاع و مشورت پزشک صورت گیرد در غیر این صورت فرد به بیماری کتوزیس یا آنفولانزای کتویی مبتلا می‌­گردد.

علت بروز آنفولانزای کتویی: میزان معمولی استفاده از کربوهیدرات در روز ۲۰۰ الی ۳۰۰ گرم است. در این رژیم غذایی کربوهیدرات مصرفی بدن کاهش می­‌یابد به همین دلیل بدن انرژی مورد نیاز خود را از طریق تجزیه‌­ی اسیدهای چرب و به وسیله‌­ی فرآیندی به نام کتوزیس انجام می­‌گردد.

راه­‌های درمان بیماری آنفولانزا

  • استفاده از آب و مایعات
    هنگام ابتلا به بیماری آنفولانزا نوشیدن و استفاده از مایعات بسیاری ضروری است. مایعات در درمان آنفولانزای تنفسی مانند آنفولانزای نوع ای و سی و آنفلانزای گوارشی مانند آنفولانزای نوع بی بسیار موثر است.
    آب و مایعات به مرطوب نگه داشتن گلو و بینی کمک می­‌کنند و این رطوبت باعث می‌­شود که ویروس توسط مخاط و خلط از بدن خارج می‌شود. علاوه بر کمک به دفع ویروس، نوشیدن مایعات به خصوص آب در درمان کم آبی بدن بسیار موثر می­‌باشد.

شاید برایتان سوال پیش آید که چگونه به میزان مناسب آب بدن خود پی ببریم؟ کم رنگ بودن ادرار می­‌تواند نشان دهنده‌­ی این موضوع باشد که میزان آب بدن شما متعادل است، در صورتی که ادرار شما زرد تیره یا کهربایی باشد حتما در طول روز آب و مایعات بیشتری بنوشید.

  • غرغره­‌ی محلول آب و نمک
    غرغره کردن محلول آب و نمک علاوه بر کمک به تسکین درد گلو، به خارج و حذف کردن مخاط نیز کمک می­‌کند.نحوه­ی استفاده از محلول آب و نمک:
    آب را درون کتری بجوشانید و اجازه دهید برای مدتی سرد شود. در ادامه نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب حل نمایید. این محلول را به مدت ۳۰ ثانیه داخل دهان خود غرغره کنید. توجه داشته باشید که اصلا این محلول را قورت ندهید.
  • استنشاق بخار یا بخور گرفتن
    تنفس بخار آب گرم می‌­تواند عملکرد سینوس‌­ها و بینی رابهبود بخشد. بخور دادن می‌­تواند باعث شل شدن احتقان مخاطی شود. علاوه بر آن بخور دادن هوای مرطوب گرم، التهاب و تورم در بینی و ریه­‌ها تسکین می‌­دهد. شما می­‌توانید در آب اسانس‌­های گیاهی با خواص ضد ویروسی و آنتی اکسیدانی بریزید.
    از بخور دادن با آب جوش جدا خودداری کنید، زیرا بخار آب جوش می‌­تواند باعث سوختن پوست گردد.
  • بخور گرفتن
  • استفاده از داروی گیاهی
    پلارگونیوم یک داروی گیاهی می‌­باشد که می ‎تواند به درمان عفونت­‌های تنفسی، گلودرد و علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند پس بهتر است به محض احساس علائم سرماخوردگی این داروی گیاهی را مصرف نمایید.
  • مصرف آب چغندر
    از آنجا که آب چغندر دارای نیترات بسیار زیادی می­‌باشد، می ‎تواند به بدن شما در مقابله با عفونت‌­های تنفسی کمک نماید. اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید از مصرف چغندرخودداری کنید زیرا حاوی اگزالات است و این ماده در تشکیل سنگ کلیه نقش بسیار مهمی را ایفا می­‌نمایید.اما میتوانید برای اطمینان از روند درمان با بهترین دکتر آنلاین ریه پذیرش۲۴ تلفنی و متنی گفتگو کنید. 
بیماری آنفولانزا | علائم، درمان خانگی و دارویی
ویروس آنفولانزا

راه‌­های پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا

  • رعایت آداب تنفسی: پوشاندن دهان و بینی در فصول سرد.
  • رژیم غذایی مناسب: استفاده از برنامه­‌ی غذایی مناسب و میوه‌­های ویتامین دار مانند پرتقال استفاده نمایید.
  • استراحت و خواب کافی از دیگر عواملی است که باعث افزایش مقاومت بدن می­‌شود.
  • دریافت واکسن: از مهم­ترین عواملی که باعث پیشگیری و کاهش احتمال ابتلا به بیماری آنفولانزا می­‌شود، تزریق واکسن آنفولانزا می­‌باشد.
  • استفاده از عسل: عسل نمی‌­تواند باعث درمان آنفولانزا شود، اما در بهبود این بیماری نقش مهمی را ایفا می­‌کند.

بیماری آنفولانزا در کودکان

برای اطلاع از علائم و درمان آنفولانزا در کودکان ، مقاله ی مربوط به بیماری آنفولانزا در کودکان را از پذیرش ۲۴ مطالعه بفرمایید.

بیماری شبه آنفولانزا چیست؟

شبه آنفولانزا (Influenza-like illness) یک بیماری بسیار جدی و مسری است که به راحتی می­‌تواند باپخش قطره­‌های تنفسی یا تماس با سطح آلوده به بدن منتقل گردد و فرد را بیمار کند.

شبه آنفولانزا باعث ؛

  • شروع ناگهانی تب و لرز
  • بدن درد
  • خستگی در فرد می­‌گردد
  • ممکن است تب ناشی از ابتلا به این بیماری، ۵ تا ۷ روز به طول بیانجامد.

هنگام ابتلا به این بیماری بهتر است برای مدتی خود را در خانه قرنطینه کنید تا از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کنید.

هنگام ابتلا به بیماری شبه آنفولانزا حتما باید به پزشک مراجعه کنید در غیر این صورت لازم است که به مدت ۲۴ هفته (در صورت شدید بودن بیماری) در خانه استراحت نمایید.

برای بهبود این بیماری نیاز است که از داروهایی نظیر ایبوپروفن هر ۶ ساعت یک بار و  استامینوفن هر چهار ساعت یک بار استفاده نمایید، اما لازم به ذکر است که برای درمان کامل این بیماری به پزشک مراجعه فرمایید. همچنین هنگام ابتلا به این بیماری از مصرف دخانیات و استفاده از نوشیدنی‌­های الکلی خودداری فرمایید.

بیماری آنفولانزای معده چیست؟

آنفولانزای معده همان عفونت معده است که با اسهال و استفراغ همراه است. آنفولانزای معده با آنفولانزا کاملا متفاوت است، همان­طور که گفته شد آنفولانزا یک بیماری ویروسی و تنفسی است و باعث بروز سرفه و گلودرد می­‌گردد و می­‌تواند از طریق تماس با جسم آلوده یا قطرات تنفسی فرد بیمار به بدن فرد منتقل شود، اما آنفولانزای معده یک بیماری ویروسی و مسری است که ویروس آن از طریق خوردن مواد غذایی با بهداشت ضعیف ایجاد می­‌گردد.

علائم بیماری آنفولانزای معده

  • حالت تهوع
  • سر درد
  • تب
  • اسهال و استفراغ از علائم شایع این بیماری می­‌باشد.

بسته به نوع ویروسی که به بدن شما منتقل می­‌شود، می­‌تواند بهبود این بیماری ۲ تا ۱۰ روز به طول بینجامد.

راه­‌های درمان خانگی آنفولانزای معده

دمنوش نعنا علاوه بر خاصیت ضد میکروبی که دارد، به بهبود عملکرد دستگاه گوارش انسان کمک می­‌کند.

یکی از بهترین راه‌­های درمان اسهال ؛

  • استفاده از آب برنج می­‌باشد؛ فیبر موجود در برنج می‌­تواند در درمان بیماری آنفولانزای معده نقش مهمی را ایفا نماید.
  • سیر از دیگر موادی است که به فراوانی در خانه‌­ها پیدا می­‌شود و از خاصیت بسیار بالایی برخوردار است. خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری سیر می‌­تواند به عملکرد بهتر معده کمک کند.‌
  • برای درمان حالت تهوع ناشی از بیماری آنفولانزای معده، از جو دو سر غافل نشوید؛ چراکه علاوه بر درمان تهوع در درمان اسهال نیز نقش مهمی دارد.
بیماری آنفولانزا| علائم و درمان خانگی و دارویی
واکسن آنفولانزا

واکسن بیماری آنفولانزا

واکسن یک فرآورده‌­ی زیستی است که در مقابل یک میکروب یا ویروس مشخص، ایمنی فعال اکتسابی تولید می­‌کند. واکسن آنفولانزا یکی از انواع واکسن‌­های تولید شده می‌­باشد که بدن را در مقابل ابتلا به آنفولانزا محافظت می­‌کند.

ویروس آنفولانزا همواره در حال تغییر و جهش است، به همین دلیل هر سال طی دو نوبت واکسن جدیدی برای آنفولانزا ساخته می‌­شود.
برای اطلاعات بیشتر در خصوص واکسن بیماری آنفولانزا می توانید مقاله مربوط به واکسن انفولانزا را در پذیرش ۲۴ مطالعه بفرمایید.

انواع واکسن بیماری آنفولانزا

واکسن کودکان و بزرگسالان با هم تفاوت دارند و کاملا از هم متمایز هستند و آنفولانزا در دو نوع متفاوت تولید می‌­گردد. نوع اول واکسن آنفولانزا حاوی ویروس غیرفعال است و باعث ایجاد بیماری آنفولانزا نمی­‌شود مانند واکسن آنفولانزا تترا (lnfluvac tetra) . نوع دوم واکسن آنفولانزا اسپری دماغی است که فلومسیت نامیده می­‌شود. ویروس موجود در این واکسن نوع دوم ضعیف شده و معمولا باعث بیماری آنفولانزا نمی­‌شود. واکسن فلومسیت تنها برای زنان غیر باردار و افراد ۲ تا ۴۵ ساله تجویز می‌­گردد.

بهترین زمان برای دریافت واکسن بیماری آنفولانزا

از آن­جا که با شروع فصل پاییز و ماه مهر، آمار ابتلا به ویروس آنفولانزا افزایش می­‌باید و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد، بهترین زمان برای دریافت واکسن آنفولانزا ماه مهر و آبان می‌­باشد.

لازم به ذکر است که دریافت واکسن آنفولانزا در ماه آذر نیز ایراد و مشکلی در روند درمان ایجاد نمی­‌کند اما بهتر است برای دریافت واکسن آنفولانزا زودتر اقدام کنید.

چه کسانی باید واکسن بیماری آنفولانزا دریافت کنند؟

دریافت واکسن آنفولانزا برای افرادی که قصد دارند احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهند پیشنهاد می­‌شود اما با این حال استفاده از واکسن آنفولانزا برای افراد زیر واجب می‌­باشد.

  • افراد بیشتر از ۵۰ سال
  • کودکان و نوجوانان با سن­‌های بین ۶ تا ۱۸ سال
  • استفاده از واکسن آنفولانزا برای زنان پیش از اقدام به بارداری
  • کارمندان، پرستاران و کارکنان بیمارستان‌­ها و آسایشگاه­‌ها
  • افراد مبتلا به امراض قلبی
  • افراد مبتلا به بیماری‌­های تنفسی و ریوی مانند آسم

چه کسانی نباید واکسن­ آنفولانزا دریافت کنند؟

  • افرادی که نسبت به این واکسن آلرژی دارند.
  • تمام افرادی که نسبت به تخم مرغ حساسیت دارند.
  • افرادی که ۶ هفته پس از تزریق واکسن به سندرم گیلن باره دچار می­‌شوند.

بیماری سندروم گیلن باره  (Guillain-Barre-syndrome) چیست؟

سندروم گیلن باره یک بیماری عصبی است که  اعصاب پاها و دست­‌ها را درگیر می‌­کند و باعث بروز حالت سوزش و خواب رفتگی ناگهانی پاها می­‌شود. در صورتی که حمله‌­ی عصبی شدید باشد ممکن باعث فلج شدن اندام گردد. از مهم­ترین علائم این بیماری، گزگز کردن پاها، بی حسی دست و ضعف شدید و ناگهانی می‌­شود.

عوارض جانبی استفاده از واکسن بیماری آنفولانزا

عوارض و تاثیرات واکسن آنفولانزا در کودکان و بزرگسالان متفاوت است. در ادامه­‌ی مقاله به بررسی عوارض جانی این واکسن می‌­پردازیم:

  • عوارض اسپری دماغی آنفولانزا در کودکان: آبریزش بینی، تب، درد ماهیچه، استفراغ
  • عوارض اسپری دماغی آنفولانزا در بزرگسالان: آبریزش بینی، سردرد، گلودرد
  • عوارض واکسن آنفولانزا در کودکان و بزرگسالان: عوارض جانبی و علائم استفاده از نوع اول واکسن آنفولانزا بسیار به بیماری سرما خوردگی شبیه می‌­باشد. سردرد، آبریزش بینی، گلودرد و بدن درد از علائمی است که به مدت دو تا سه روز بعد از تزریق واکسن در بدن ایجاد گردد.

تفاوت کرونا و آنفولانزا

  • برخلاف آنفولانزا که علائم بسیار حادی بیماری کرونا شروع بسیار ملایمی دارد و به مرور زمان علائم آن در بدن ایجاد می‌­شود. تب کرونا مختصر و کم است اما تب­ ناشی از ابتلا به آنفولانزا بسیار شدید می‌­باشد.
  • برخلاف بیماری آنفولانزا، بیماری کرونا باعث می­‌شود که حس بویایی و چشایی افراد از بین برود.

تفاوت سرما خوردگی و آنفولانزا

  • سرماخوردگی یا زکام معمولاً به مشکلات دیگری منجر نمی شود، اما می تواند احتمال حمله آسم را در افراد مبتلا به آسم افزایش دهد.
  • اما برعکس بیماری سرما خوردگی، آنفولانزا می تواند منجر به بروز بیماری­‌های شدیدی مانند ذات الریه یا عفونت های باکتریایی شود.
  • بیشتر افراد طی چند روز تا ۲ هفته از آنفولانزا بهبود می یابند. علائم سرماخوردگی که به طور کلی خفیف تر می­‌باشند، معمولاً طی ۲ الی ۳ روز به اوج خود می رسند و سپس به تدریج طی یک یا دو هفته بهبود می یابند.
  • همانطور که گفته شد آنفولانزا می­‌تواند منجر به بیماری ذات الریه و تب می­‌شود.

در ادامه­‌ی این مقاله به روش­های درمان بیماری ذات الریه و تب می­‌پردازیم.

ذات الریه یا سینه پهلو از جمله بیماری­‌های ویروسی است که در اثر ابتلا به سرما خوردگی و آنفولانزا ایجاد می­‌شود. از مهم­ترین علائم ابتلا به ذات الریه تب ۴۰ درجه­ی سانتی­گراد و سرفه با خلط سبز یا خونی می­‌باشد. برای درمان این بیماری از دارو­های زیر استفاده می‌­شود:

  • Amphotericin B
  • Fluconazole
  • Itraconazole
  • Flucytosine

برای درمان تب نیز عموما از داروی ؛

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که استفاده از روش‌­های درمانی خانگی، در روند بهبود شما تاثیری نداشت، در صورت داشتن هر یک از علائم زیر حتما به پزشک مراجعه فرمایید.

  • تب بالای ۳۸ درجه‌­ی سانتی­گراد
  • درد قفسه سینه
  • لرز یا تعریق
  • رنگ غیر طبیعی مخاط
  • وجود خون در مخاط
  • سرفه شدید
  • مشکل در تنفس

همچنین در صورتی که به هر یک از بیماری­‌های زیر مبتلا هستید، در صورت داشتن علائم مشابه به آنفولانزا سریعا به پزشک مراجعه کنید.

همچنین شما می‌­توانید با ویزیت غیر حضوری و مشاوره­‌ی آنلاین یا تلفنی با کادر درمان پذیرش ۲۴ برای درمان بیماری آنفولانزا در ارتباط باشید. کادر درمان پذیرش ۲۴ با ارائه­‌ی اطلاعات لازم در خصوص بیمارستان به شما کمک می­‌کنند که بیماری‌تان را بهبود بخشید یا در صورت نیاز به پزشک مراجعه فرمایید.

گفت و گو آنلاین با متخصص ریه

 

ویزیت متخصص ریه و دستگاه تنفسی

۴.۵/۵ (۲ نظر)

منبع
healthlinehealthlinemedicalnewstoday

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
23 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ziynab
ziynab
7 روز قبل

سلام من سه هفتس آنفولانزا گرفتم رفتم دکتر سرم وصل کردن تا دو روز خوب بودم ولی روز سوم حالم بد شدتا الان سه دفه شده رفتم دکتر ولی خوب نشدم وهیچ بو ومزه ای رو حس نمیکنم،هم شوهرم وبچه هام گرفتن،الان چیکار کنم که حس چشایی وبویاییم برگرده

نارویی
نارویی
14 روز قبل

مگه خدا به داد ما برسه من یه هفته علائم انفولانزا دارم هیچ قرص و دارویی تاثیر نداره خدایا مردم

علی
علی
21 روز قبل

سلام من کلا زیاد سرما میخورم، ولی حدود۲۸روزه خوب نشدم گلو درد شدید دارم لرز دارم وبدن دردو سرفه خشک اب ریزش بینیم دارم،ی هفته شدیده بعد کم کم میخوام خوب شم یهو دوباره لرز شدیدو گلو درد میگیرم وحالم بازم مث اول میشه امروز ۲۸مین روزه وتو این ۲۸روز ۳باره این علائمو شدید دارم ،میشه بگین چرا ایجورم؟؟

فریبا
فریبا
پاسخ به  علی
14 روز قبل

منم دقیقا الانم حالم خیلی بدتره

رضا
رضا
پاسخ به  فریبا
7 روز قبل

قبلنا ایقد مریضی نبود همش کار شرکتهای دارویی که سود کنن سازمان بهداشت جهانیم بهشون خط میده

نیایش قربانی
نیایش قربانی
22 روز قبل

برای درست شدن آبریزش بینی و تنگی نفس و گرفتگی بینی در آنفولانزا چی کار کنم

نیایش قربانی
نیایش قربانی
22 روز قبل

ادنلحبخیخدح

مجید
مجید
2 ماه قبل

سلام من ۵ روز مریض شدم رفتم دکتر سرم با دوسه تا آمپول با چندتا قرص بهم داد ۲روزبهتر شدم ولی یه دفعه روزسوم کف پام آتیش میگیره تب شدید میکنم پاهام مورمور میکنه وحشتناک اصلا دوشبو روز حتی یه ثانیه نخوابیدم
یه راه حلی یه قرصی مسکنی بگین تا بگیرم حداقل ده دقیقه بخوابم

نارویی
نارویی
پاسخ به  مجید
14 روز قبل
حمید
حمید
7 ماه قبل

سلام من مریض شدم نزدیکه ۸ روز تا ۱۰ روزه مریض شدم ویروس جدید است هر روز یه جای ام درد میکنه .سردرد بدندرد .ضعف بیحالی .معدم کار نمیکنه چرا من خوب نمیشم ولی دکتر نرفتم ولی قرص ازیتروماتسین میخورم روزی یک عدد با مسکن استامینوفن لطفان راهنمای ام کنید

فرشته
فرشته
1 سال قبل

سلام سرفه شدید دارم خشک وریه هام ب شدت خش داره موقع سرفه یه هفته س آنفولانزا گرفتم ممکنه ریهدرگیر شده باشه ؟ باید چیکار کنم؟

محمد
محمد
پاسخ به  فرشته
1 سال قبل

سلام من ۴هفتس ک انفولانزاگرفتم وریه هام درگیرشده اینقدر خلط سبز دارم ک دیگه خسته شدم واستراحتم هم کم دارم بنظر شما دکتر چ باید کنم

امیر
امیر
1 سال قبل

سلام احتمال بروز عفونت سپسیمی و پنومونی در انفولانزا چقدر هست ؟
۱۴ ساله هستم

مهتاب
مهتاب
1 سال قبل

سلام آقای دکتر خسته نباشید پسر ۱۳ سالم یکهفته است آنفولانزا گرفته دکتر هم بردیم دارو داد اصلا بهتر نشده امروز هم معده درد و دل درد ‌شدید هم درد قفسه سینه داره چیکار میشه کرد بهتر بشه؟

زهره
زهره
پاسخ به  مهتاب
1 سال قبل

دخترم ۳۶ساله هست مبتلا به آنفلانزا شده بعد از یک هفته خلط همراه با رگه خونی پیدا کرده لطفا راهنمایی بفرمایین

امیر حسین
امیر حسین
1 سال قبل

از لحاز بدنی خوبم ولی سرفه هام بند نمیاد چیکار کنم
به دانه هم خوردم

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط امیر حسین
سعیده
سعیده
2 سال قبل

وقت بخیر
برای درمان سریع آنفولانزا چه کاری بکنیم؟

دکتر ندا ضامن میلانی
پاسخ به  سعیده
2 سال قبل

آنفولانزا یک بیماری ویروسی هست و در صورت نداشتن عوارض در طی یک هفته علایم فروکش خواهد کرد.استراحت و مصرف مسکن و داروهای ضدویروسی مدت و شدت بیماری را کاهش میدهد

حامد
حامد
پاسخ به  دکتر ندا ضامن میلانی
1 ماه قبل

چه نوع دارویی

علی
علی
پاسخ به  دکتر ندا ضامن میلانی
21 روز قبل

خانم دکتر من ۲۸روزه درگیرشم الانم دارم مینویسم لرزو گلود درد شدید دارم،،تو این۲۸روز ی ماه۴ماه پشت سر هم بدون وقفه علائم انفولانزا شدیدو گرفتم بنظرتون دلیلش چیه ی ماهه بدنم لرز داره شدید

زهرا
زهرا
2 سال قبل

سلام
آنفولانزا نوع a چه علائمی داره؟

دکتر ندا ضامن میلانی
پاسخ به  زهرا
2 سال قبل

.درد شدید بدن،سردرد،بیحالی،تب بالا،لرز،گلودرد،سرفه،تنگی نفس

شهاب
شهاب
پاسخ به  دکتر ندا ضامن میلانی
2 ماه قبل

خانوم دکترراههای درمانش چیه میشه لطفاراهنمایی کنید

دکمه بازگشت به بالا