عفونت لثه | علائم، علل ابتلا و راه های درمان

درمان انواع بیماری لثه، آنتی بیوتیک برای عفونت لثه،راه های پیشگیری از عفونت لثه

عفونت لثه

عفونت لثه زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری، درون یا اطراف لثه تجمع پیدا کند. افراد می‎­‌توانند گام‌هایی برای پیشگیری از عفونت لثه بردارند؛ مانند رعایت بهداشت دهان و عدم مصرف دخانیات و دیدن دندانپزشک بطور منظم، مهم است چراکه آن‌ها می‌توانند رسوب دندان را از بین برده و از عفونت جلوگیری کنند. اگر متوجه علائمی از عفونت و التهاب لثه شدید، باید دندانپزشک خود را بلافاصله ملاقات کنید. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره­‌ی چیستی، علل، علائم، درمان و پیشگیری عفونت لثه کسب کنید.

عفونت لثه (Gum infection) چیست؟

 عفونت لثه عفونت خطرناکی در دهان است که علاوه بر عفونت، باعث التهاب لثه‌ها و فک می­‌شود. اگر شما دچار عفونت شده‌­اید، مهم است که زود آن را درمان کنید. درمورد عفونت لثه موضوع فقط دردناک بودن آن نیست، بلکه ممکن است مسئله مهم‌تری مانند یک بیماری دندانی پیشرفته  در میان باشد؛ در غیر این صورت، مشکل، التهاب لثه هاست. محل عفونت لثه در دهان شما، درست زیر لثه، یعنی همان درز وی ‌شکلی که بین لثه و دندان‌ها قرار دارد (شیار)، می‌باشد.

این موضوع اتصال دندان‌ها به لثه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث فشار در ریشه دندان می‌شود و بافت لثه را در معرض خراب شدن قرار می‌دهد.  وقتی بافت آسیب ببیند، شکاف دندان در موقعیتی قرار می‌گیرد که می‌تواند باکتری را وارد خود کند و این موجب عفونت لثه می‌شود. از آنجا که لثه‌ها از دندان‌ها حمایت اساسی می‌کنند، این موضوع، حیاتی است که آن‌ها را در شرایط سالم و خوبی نگه داریم.

مشاوره آنلاین با دندانپزشک آنلاین

عفونت لثه | علائم، علل ابتلا و راه های درمان
آبسه و عفونت لثه

علل ابتلا به عفونت لثه

عفونت لثه، در واقع تجمع باکتری در بافت اطراف دندان می باشد. دهان همواره میزبان انواع باکتری‌ها بوده است؛ اما رعایت بهداشت و استفاده از مسواک و نخ دندان باعث می‌شود که سطح این باکتری‌ها کنترل شود و دهان و دندان و لثه سالم بمانند و از پوسیدگی دندان جلوگیری شود. پلاک، پرده نازکی است که اطراف دندان‌ها را پوشانده است و تمیز کردن آن بسیار مهم است؛ چرا که اگر تمیز نشود، سفت و سخت می‌شود و این سختی تبدیل به جرم و رسوب می‌شود و از بین بردن این جرم و رسوب بسیار دشوار است.

و از طرفی راه را برای باکتری­‌ها باز می کند که به راحتی به بافت اطراف دندان وارد شوند. طبق منابعی، سیگار کشیدن و استفاده از دخانیات، بیشترین عامل بیماری لثه می باشد و از طرفی باعث می‌شود که درمان‌ها کمتر اثرگذار باشند. عوامل دیگری که می تواند در عفونت لثه تاثیر بگذارد، این موارد می‌باشد.

  • دیابت
  • تغییرات هورمونی  در زنان، مخصوصاً در هنگام بارداری
  • ژنتیک
  •  استرس و اضطراب
  •  کج بودن دندان‌ها
  •  داروهایی که آب دهان را خشک یا کمتر می‌کنند
  •  سیستم ایمنی ضعیف

 در بعضی موارد چیزهایی که درون دهان قرار می گیرند ریسک عفونت لثه را افزایش می‌دهد. برای مثال، دندان مصنوعی یا سیم­‌هایی که به خوبی قرار نگرفته‌اند یا پر کردن دندان اگر به صورت ناقص یا معیوب انجام شده باشد. وقتی شما بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید، این اتفاقات پیش می‌­آید؛ باکتری‌هایی که به طور طبیعی در دهان شما وجود دارد، تکثیر می­‌شود و تشکیل پلاک دندان می­‌دهد؛ سپس اگر شما با مسواک زدن، این پلاک را از بین نبرید، باکتری، مواد معدنی را در میان پلاک انباشته می‌­کند که این انباشتگی رسوب نام داشته و خود باعث می‌­شود باکتری بیشتری در آنجا به سمت ریشه دندان، رشد کند. پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به این باکتری‌­ها، ورم در لثه­‌های شماست.

در اثر گذر زمان، اتصال ریشه دندان به لثه، گسیخته می­‌شود و ممکن است فاصله­‌ای بین ریشه دندان شما و لثه به وجود آید. درنهایت، باکتری­‌های غیرهوازی و مضر در این فاصله به وجود آمده، ساکن و تکثیر می­‌شوند و مواد سمی که می‌­تواند به دندان، لثه و ترکیب استخوان محافظت کننده، آسیب بزند، آزاد می­‌کنند.

درمان عفونت لثه

جراحی عفونت لثه

 عفونت لثه یا بیماری دندان، ممکن است به پاکسازی عمیق لثه و قسمت اطراف دندان نیاز داشته باشد؛ همچنین پاک‌سازی هرگونه آبسه­‌ دندان که در دهان موجود است، ضروری است. همان زمانی که متوجه عفونت لثه خود شده‌اید، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. شما تعدادی راه‌حل برای درمان این موضوع دارید که بر اساس شدت عفونت متفاوت است. در این‌جا تعدادی از روش‌های رایج درمان عفونت لثه را شرح خواهیم داد.

آنتی‌بیوتیک درمانی؛ همانطور که می‌دانید مانند بسیاری از عفونت‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها اغلب برای عفونت لثه هم بکار می‌رود. پزشک شما ممکن است به شما قرص‌های آنتی‌بیوتیک بدهد یا آن را به صورت تزریقی، مستقیم به محل عفونت تزریق کند.

درمان ریشه‌ای؛ در عفونت‌­های لثه پیشرفته، از این درمان استفاده می­‌کنیم؛ به طوری‌که عمیقاً بین لثه‌ها و دندان‌ها به سمت ریشه‌ها تمیز خواهد شد.

در نوع سوم درمان، بافت لثه برداشته می­‌شود.

جراحی؛ اگر بیماری لثه شما شدید باشد، ممکن است جراحی برای آن ضروری باشد که شامل پیوند بافت یا استخوان می‌شود.

تشخیص و درمان زودهنگام، می‌تواند از عوارض بعدی جلوگیری کند. این عوارض ممکن است از دست دادن دندان یا بافت باشد.

عفونت لثه | علائم، علل ابتلا و راه های درمان
مسواک زدن از راه های پیشگیری عفونت دندان

پیشگیری از عفونت لثه

دهان‌شویه برای عفونت لثه

طبق منابع زیادی، رعایت دو نکته در پیشگیری از بیماری­‌های دهان و دندان، ضروری است؛ یکی رعایت بهداشت دهان و دیگری عدم مصرف دخانیات. سالم نگه داشتن لثه‌ها و جلوگیری از عفونت، می‌تواند آسان باشد اگر شما بهداشت دهان را به وسیله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه و استفاده از خلال دندان، ترجیحاً هر روز، رعایت کنید. با رعایت این موارد، شما می‌توانید به‌طور قابل‌توجهی ریسک بیماری و عفونت لثه و پوسیدگی دندان‌ها و سایر مشکلات دهانی را کاهش دهید.یک برنامه منظم روزانه برای سلامت دهان خود بگذارید و به آن پای‌بند باشید. شما قطعاً از این عادت سالم، سود خواهید برد.

  1. ۲ بار در روز مسواک بزنید. مسواک زدن با خمیردندان فلوراید، مانند خمیردندان‌های ضدمسمومیت لثه، آن ‌هم ۲ بار در روز، مناسب است. این خمیردندان‌های ضد التهاب، به‌آرامی باکتری‌هایی که در اطراف خط لثه وجود دارند را خنثی کند.
  2. از دهان‌شویه ضدالتهاب لثه استفاده کنید. انواع متفاوتی از این دهان‌شویه‌ها وجود دارد و بعضی از آن‌ها سودمندتر هستند؛ مانند دهان شویه‌ای که از ایجاد حفره در دندان پیشگیری می‌کند و دهان شویه سفیدکننده.
  3. حداقل ۲ بار در سال به یک متخصص دندان‌پزشک برای بررسی حرفه‌ای مراجعه کنید؛ چرا که رسوباتی روی دندان‌ها وجود دارد که شما با مواظبت خانگی نمی‌توانید آن‌ها را از بین ببرید.
  4. دهان خود را با آب تازه و تمیز، بعد از هر وعده غذایی، آبکشی کنید.
  5.  برای کاهش ورم و کشتن باکتری‌ها، آب گرم و نمک قرقره کنید.
  6. مصرف غذاهای دارای شکر و نوشابه را محدود کنید.

علائم عفونت لثه

اگرچه عفونت لثه شدید، موضوع رایجی نیست، اگر به موقع درمان نشود می‌تواند مشکلات اساسی به وجود آورد. درحالیکه این موضوع برای بیشتر ما مهم است که دندان‌ها و لثه‌های سالمی داشته باشیم، اگر از آن‌ها محافظت درست به عمل نیاوریم عفونی خواهند شد. دانستن نشانه‌هایی در دندان و لثه که منجر به عفونت لثه می‌شود، روش مهمی برای جلوگیری از بیماری‌های بعدی لثه و علائمی که همراه با آن می‌آید، می‌باشد.

التهاب لثه، مرحله اول بیماری لثه است که می‌تواند منجر به عفونت لثه یا حتی بیماری‌ مشکل‌ آفرین­‌تری به نام پیرادندانی شود. (پیرادندانی، عفونت جدی لثه است که توسط باکتری‌هایی که روی دندان‌­ها و لثه، جمع شده­‌اند، به وجود می­‌آید. هرچقدر این بیماری پیشرفت کند، استخوان­‌ها و دندان­‌های شما، آسیب می­‌بینند. اگر پیرادندانی، زود تشخیص داده شود و فرد بهداشت دندان را رعایت کند، این آسیب می­‌تواند متوقف شود. این بیماری با ورم شروع شده و با گذر زمان، بدتر می‌­شود. علائم آن، بستگی به سطح بیماری دارد، اما در کل علاوه بر علائمی که برای عفونت ذکر خواهد شد، شامل افتادن دندان، مزه و بو­‌ی بد دهان هم می­‌شود.)

التهاب نوعاً باعث قرمزی و ورم لثه‌ها می‌شود. لثه‌­ها ممکن است به آرامی، به‌ آسانی خونریزی کنند؛ مانند وقتی که شخص، مسواک می‌زند. بعضی‌ها ممکن است در ابتدا متوجه این مسئله نشوند. اگرچه نوع پیشرفته التهاب منجر به عفونت در آن محل می‌شود و در این مرحله علائم ممکن است بیشتر ظهور پیدا کنند. علائم دیگر بیماری عفونت لثه، این موارد است.

  • درد دندان در هنگام جویدن
  • خونریزی بعد از مسواک زدن
  • داشتن دندان‌های حساس به‌طوری‌که گاهی اوقات، خوردن و نوشیدن با درد همراه باشد
  • لثه­‌ای که ورم کرده است، نازک یا حساس شده است یا خونریزی می کند
  • به عقب رفتن لثه
  • چرک­‌هایی که از لثه می آید یا خارج شدن ترشح زرد، سفید و زرد و قهوه‌ای از دهان
  • سختی در  نفس کشیدن
  • لق بودن دندان
  • تغییر قابل ملاحظه در طرز قرار گرفتن دندان‌ها در کنار هم، وقتی که شما چیزی را گاز می‌گیرید

اگر شما از یکی از نشانه‌هایی که لیست شده است، رنج می برید، مهم است که با دندان‌پزشک خود مشورت کنید و ببینید که عفونت تا چه حد شدید است و اقدامی برای آن انجام دهید و با این مشکل مبارزه کنید.

عفونت ممکن است به تشکیل ورم چرکی در دهان، که آبسه نامیده می‌شود بیانجامد. آبسه به درمان سریع نیاز دارد. شخصی که آبسه دارد، ممکن است ورم دردناک و ترشح چرک از دهان داشته باشد. عفونت‌های درمان نشده، عوارضی به همراه دارد؛ برای مثال بافت عفونی ممکن است ریشه دندان کناری‌اش را در وضعیت خطرناکی قرار دهد که در نهایت این امکان وجود دارد که آن دندان از دست برود.

علاوه بر آن، عفونت بافت ممکن است به فک یا استخوان اطراف منتقل شود و باعث آسیب به بافت شود. باکتری همچنین ممکن است وارد جریان خون شود و در سایر قسمت‌های بدن مشکلی ایجاد کند. مطالعات زیادی نشان داده است که بیماری‌های دندان اگر درمان نشود، ممکن است ارتباط مستقیمی با سایر مسائل و بیماری­‌ها در بدن داشته باشد؛ مانند دیابت، بیماری‌های قلب و رگ، مشکلات بارداری، برخی بیماری‌های تنفسی و سرطان. در واقع بیماری دندان ممکن است ریسک گرفتن این بیماری‌ها را افزایش دهد.

گفت و گو آنلاین با دندانپزشک آنلاین

عفونت لثه | علائم، علل ابتلا و راه های درمان
درمان عفونت لثه

خلط گلو چسبناک شدن بزاق دهان

سوال بیمار:

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟/پیشنهاد مشاوره

 حتی وقتی که مشکل دندان شما در مرحله اول، یعنی التهاب قرار دارد، مهم است که به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا از پیشرفت آن به مراحل دیگر، جلوگیری کنید؛ و یا اگر به مرحله ی عفونت رسیده است، حتی اگر یکی از علائم را داشتید نیز به دندانپزشک مراجعه کنید؛ چرا که همانطور که می‌دانید، ممکن است دندانتان را از دست دهید و این موضوع قطعا بر زیبایی صورت شما تاثیر می‌گذارد و مشکلاتی در جویدن غذا به وجود می‌آورد؛ پس مشاوره ۲۴ ساعته ما، در زمینه تشخیص و درمان عفونت لثه، به صورت غیرحضوری و آنلاین را از دست ندهید. می توانید با دریافت نوبت آنلاین با دندانپزشک انلاین سایت پذیرش ۲۴ برای درمان عفونت لثه اقدام نمایید.

۳.۳/۵ (۸ نظر)

منبع
www.webmd.commayoclinic.orgmedicalnewstoday

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
18 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسن
حسن
1 روز قبل

سلام شب خوش
بنده از لثه ام یه ماده زرد رنگ دروش سیاه
مثل گل خارج میشه به نظرتون خطرناک

حسین سالاری
حسین سالاری
4 روز قبل

آقا من من دندونم خراب شده سردرد شدید دارم چطور بفهمم سردردم از دندان خرابه؟لطفا رهنمایی کنید

سوگند
سوگند
15 روز قبل

سلام چند روزه که گوش دردم دکتر رفتم قرص دارو استفاده کردم تا کمی بهتر شده ولی الان دندون درم لثه هام عفونت کرده و دردداره دندونم نمیدونم چیکارکنم لثه های قسمت بالای دندونام سیاه شدن کمی قبل‌ن اینجور نبود تازگیا متوجه شدم و دارم قرص چرک‌خشک کن میخورم چیکار کنم ک‌سیاهی هاش‌بره؟

نگین
نگین
20 روز قبل

سلام من فکم در رفته و موقعه غذا خوردن خیلی صدا میده آبروم میره وقتی ک جایی هستم میخوام چیزی بخورم درمانش چیه چرا باید فکم در بره؟؟

زهره وحیدی
زهره وحیدی
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر ببنید من لثه سمت راست دهانم آخر دندون های فک پایین نمی‌دونم خراشیده شده یا عفونت کرده باید چیکار کنم ؟

لیلا
لیلا
1 ماه قبل

سلام ی سوال داشتم لثه م که جای خالی دنونم هست در فک پایین سمت راست زخم شده چیکار کنم تا درمان بشه میشه ی داروی بهم معرفی کنید

حسینی
حسینی
2 ماه قبل

سلام‌من دندونای سمت چپ صورتم ردیف پایین خیلی دردمیکنه در حالی که خراب نیست. دردش باوجود شدید بودنش طولانی نیس مثلا یهو درد میگیره و این درد تا چند دقیقه ادامه داره مشکل چیه؟

طاهره فتوحی
طاهره فتوحی
2 ماه قبل

سلام، من خیلی درد دندان داشتم، پیش دکتر رفتم، ودندان کشیدم. حالا همون دندان عفونت کرده در حددی که از درددندان بیشتر وگوش وگلو وچشم درد مکنه حالا باید چیکار کنم.؟؟؟

درویشوند
درویشوند
2 ماه قبل

علت خارج شدن چرک وعفونت زرد‌ وترشح از لثه برای کودک ده ساله چیست چکار کنم

توسلی هستم
توسلی هستم
2 ماه قبل

چند سال دندان ها یم لق شده چکار باید بکنم

کفایت
کفایت
4 ماه قبل

لثه ام چندین ماه متورم وچرکی وفشارش میدم مواد چرکی ازش میاد بیرون حالا بایستی جرمگیری انجام بدم ویا برای بهبودی بیشتر برم جراح لثه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  کفایت
3 ماه قبل

سلام . هرچه سریعتر به جراح فک و صورت مراجعه کنید

مهیار
مهیار
پاسخ به  کفایت
2 ماه قبل

سلام چیکار کردی به لثه ات

حسین
حسین
7 ماه قبل

با سلام
بنده از چندین ساله که لسه هام آبسه میزنه و آبسه خیلی دردناکه و همینطور وقتی مسواک میزنم خون زیادی میاد از دهانم…
و ثانیا این که دهانم مزه خاصی میده و بوی بدی هم میده
این نشون میده که عفونت لسه دارم و خیلی شدیده
برای درمان چیکار کنم؟!
با تشکر

علی
علی
پاسخ به  حسین
6 ماه قبل

برو دندانپزشک

مسلم سپاهی
مسلم سپاهی
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

برادر من سر مرز ایران عزیز و پاکستان هستم دسترسی به دکتر ندارم و لثه هام هم خیلی عفونت داره سمت چپ دهانم،یه راهکار بده غیر دکتر

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  مسلم سپاهی
3 ماه قبل

اگه دسترسی به دارو ندارین بهتره تو طول روز چندین بار با آبنمک ولرم دهان رابشورید

حسین
حسین
پاسخ به  مسلم سپاهی
3 ماه قبل

سیر مصرف کن روزی ۳ تا۴ حبه. دهنت رو با آب گرم یکم گرم تر از ولرم شست و شو بده.

دکمه بازگشت به بالا