علت عرق کردن زیاد و راه های درمان تعریق شدید

همه ی مواردی که باید در عرق کردن زیاد بدانید

عرق کردن زیاد

عرق کردن یکی از واکنش‌های طبیعی بدن است و به‌صورت نرمال، تمامی انسان‌ها در طول روز و فعالیت‌های خود، عرق می‌کنند. عوامل بسیار زیادی باعث عرق کردن افراد می‌شود. وجود غدد زیاد عرق، رژیم‌های غذایی مختلف، رطوبت محیط، استرس، ورزش، تغییرات هورمونی، اضافه وزن، داروهای مختلف و بسیاری عوامل دیگر باعث تعریق خواهند شد. شاید بتوان این طور به قضیه نگاه کرد که عرق کردن نوعی واکنش دفاعی بدن در برابر عوامل مختلف بیرونی یا درونی است. اما این تعریق زمانی که بیش از حد باشد، از حالت نرمال خارج می‌شود و می‌توان به آن به چشم نوعی بیماری نگاه کرده و به‌دنبال دلایل و درمان آن بود. تعریق شدید یا هایپرهیدروزیس (Hyperhidrosis)، یک عارضه نسبتا رایج است که تبدیل به یک معضل برای بسیاری از مردم در سراسر دنیا شده است.

تعریق عموما در قسمت‌های خاصی از بدن به‌خصوص زیر بغل، کف دست یا سر اتفاق می‌افتد. اما گاهی این تعریق بخش زیادی از بدن یا تمام آن را درگیر می‌کند. بسیاری از افراد حتی به‌علت عرق کردن سر و گردن در خواب، نگران وجود بیماری خاصی در خود می‌شوند. اگر میزان عرق کردن باعث نگرانی شما شده است، می‌‌توانید از مشاوره تخصصی، برای اطلاع از مشکل خود کمک بگیرید. حالا و در این مطلب ما می‌خواهیم به شما بگوییم که دلایل تعریق زیاد چیست و چه زمان این عارضه تبدیل به یک بیماری خواهد شد. با ما همراه باشید.

عرق کردن زیاد (Hyperhidrosis) چیست؟

گفتیم که عرق کردن یک اتفاق طبیعی و نوعی واکنش دفاعی بدن در برابر عوامل مختلف است. عرق کردن زیاد به هنگام ورزش یا با بالا رفتن دمای هوا، امری طبیعی است که تقریبا بیشتر مردم دنیا آن را تجربه می‌کنند. اما گاهی میزان این تعریق از حالت طبیعی خارج شده و زیاده از حد می‌شود. تعریق زیاد را هایپرهیدروزیس می‌گویند. گاهی میزان تعریق در فرد آن‌قدر زیاد است که او را از زندگی نرمال و عادی دور کرده و باعث کلافگی او می‌شود. در این حالت می‌توان این عرق کردن زیاد را نوعی بیماری دانست که البته اصلا خطرناک نیست. این بیماری به دو صورت اولیه و ثانویه بروز می‌کند که هر کدام علائم و درمان‌های خود را دارند.

عرق کردن زیاد یا هایپرهیدروزیس اولیه

این نوع تعریق زیاد، معمولا دلیل ژنتیکی دارد و از دوران کودکی فرد آغاز می‌شود. تعریق زیاد در زیر بغل، کف دست و کف پا و گاهی سر و صورت، مشکلی است که تا سال‌ها با فرد خواهد بود. گاهی این نوع بیماری چندین نفر از افراد خانواده را درگیر می‌کند و حالتی ارثی دارد. وقتی فرد تحرک زیاد دارد، یا دچار احساسات خاص یا مشکلات هورمونی می‌شود، غدد تعریق او فعال می‌شوند. افراد مبتلا به  هایپرهیدروزیس اولیه، گاهی حتی با فکر کردن به موقعیتی هیجانی یا مضطرب‌کننده، به‌شدت احساس خیسی در کف دست یا میزان زیاد عرق زیر بغل دارند. حالتی ناخوشایند، که از نظر روحی برای افراد عذاب‌آور است.

تعریق زیاد

عرق کردن زیاد یا هایپرهیدروزیس ثانویه

نوع ثانویه تعریق زیاد، با نوع اولیه آن تفاوت دارد. کسانی که دچار این بیماری هستند، حتی در شرایط عادی و بدون وجود هیچ‌گونه محرکی، تعریق بسیار زیادی دارند. این عارضه عموما فقط شامل عرق کردن دست و پا یا زیر بغل نیست بلکه بخش زیادی از بدن یا تمامی آن را درگیر می‌کند. یعنی با بروز یک اتفاق یا به دلایل مختلف، فرد با عرق کردن ناگهانی بدن روبرو می‌شود. این بیماری، یک مشکل خطرناک نیست اما بر کیفیت زندگی تاثیر دارد. این افراد ممکن است در شرایط مختلف به‌دلیل این تعریق زیاد، احساس شرمندگی و خجالت داشته باشند و کم‌کم از حضور در جمع‌ها دوری کنند. افرادی که خیسی زیاد را در کف دست خود احساس می‌کنند، در نوشتن به مشکل خورده یا از دست دادن با دیگران اجتناب می‌کنند. عده‌ای دیگر همواره تعدادی لباس اضافه همراه دارند که به محض تعریق زیاد، لباس خود را عوض کنند. بسیاری از افراد در روابط خود دچار مشکل می‌شوند و به‌طور کلی، زندگی عادی آن‌ها دچار اختلال می‌شود. تفاوت این نوع از هایپرهیدروزیس با مدل اولیه، در زمان شروع این بیماری است. در نوع ثانویه، بیمار از ابتدا با این عارضه روبرو نیست بلکه این بیماری در دوران بزرگسالی شروع شده و به دلایل گوناگونی اتفاق خواهد افتاد. یعنی فرد به‌دلیل ابتلا به نوعی بیماری یا عارضه در بدن خود، دچار مشکل هایپرهیدروزیس هم خواهد شد. بیماران درگیر با این عارضه گاهی حتی دچار تعریق شبانه در خواب می‌شوند. عوامل بسیاری باعث بروز این عارضه می‌شوند که از مهم‌ترین و شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در کنار این بیماری‌ها، اثرات جانبی برخی داروها که به‌منظور درمان یک بیماری باید استفاده شوند و بسیاری عوامل دیگر در بعضی افراد باعث بروز عارضه تعریق زیاد خواهند شد.

علائم عرق کردن زیاد چیست؟

افراد در شرایط مختلف و به دلایل گوناگون عرق می‌کنند. بسیاری از افراد تجربه تعریق شبانه در خواب را نیز دارند. اما همه این موارد نمی‌تواند نشانه بیماری هایپرهیدروزیس باشد. زمانی به تعریق زیاد به چشم بیماری نگاه می‌کنیم که  این تعریق به مدت بیشتر از ۶ ماه، بدون هیچ دلیلی مدام ادامه داشته باشد و این تعریق در هر دو طرف بدن، اتفاق بیفتد. نکته دیگر اینکه این تعریق در فعالیت‌ها و روابط فرد اختلال ایجاد کند و سابقه خانوادگی تعریق زیاد نیز وجود داشته باشد. در این موارد پیشنهاد می‌کنیم که بدون هیچگونه نگرانی، پیش از مراجعه به پزشک، از مشاوره آنلاین پزشکان متخصص پوست استفاده کنید. در صورتی که تشخیص عارضه داده شد، آنگاه می‌توانید برای درمان اقدام کنید.

درمان تعریق زیاد

بیماری هایپرهیدروزیس یا تعریق زیاد، با اینکه مشکل خطرناکی نیست، اما حقیقتا موضوعی عذاب آور است که عملکرد افراد را مختل می‌کنند. بسیاری از بیماران، به مرور با این مشکل  کنار می‌آیند و به‌دنبال راهی برای درمان نیستند. اما واقعیت این است که این بیماری راه درمان دارد. برای درمان هایپرهیدروزیس، پزشکان توصیه‌های مختلفی دارند. به‌همین دلیل باید به‌خاطر داشت که می‌توان با گرفتن وقت معاینه از دکتر پوست کمک گرفت. پزشک ابتدا بعد از معاینات بالینی و شرح حال گرفتن از بیمار، گاهی از آزمایش خون یا دیگر آزمایش‌های لازم استفاده می‌کند و در بعضی موارد فرد را به متخصص بیماری‌های داخلی یا متخصص دیگری ارجاع می‌دهد. پزشکان برای درمان این مشکل راه‌های مختلفی را امتحان می‌کنند:

استفاده از ضد تعریق‌ها

در مراحل اولیه، پزشک توصیه به استفاده از ضدتعریق‌های مختلف می‌کند. این کار ساده‌ترین روش درمانی این مشکل است. این ضد تعریق‌ها با داشتن نمک آلومینیوم، از عرق کردن جلوگیری می‌کنند. بعضی از ضد تعریق‌ها را بدون نسخه پزشک می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد اما گاهی اثر بخشی این مواد کافی نیست و باید سراغ موارد خاصی رفت که نیاز به نسخه پزشک دارند. ضدتعریق‌ها گاهی ترکیبات ویژه‌ای دارند که باید متخصص پوست آن را تجویز کند تا داروساز بسازد. این مواد را باید شب و هنگام خواب استفاده کرد تا اثربخشی بیشتری داشته باشند. ضد تعریق‌ها فقط برای کنترل عرق زیر بغل نیستند و می‌توان برای سایر نواحی که زیاد عرق می‌کنند نیز استفاده کرد.

راه‌کارهای پزشکی برای درمان تعریق زیاد

در بعضی مواقع، مشکل با استفاده از ضد تعریق حل نمی‌شود و باید به سراغ مرحله دوم، یعنی استفاده از درمان‌های مختلف زیر نظر دکتر تعریق زیاد رفت. در این مرحله، فعلا پنج روش درمانی در کشور وجود دارد:

یونتوفورزیس (Iontophoresis): در این روش، دست‌ها یا پاها و گاهی هر دو را در یک لگن آب قرار داده و با جریان الکتریکی بسیار کمی، به آن شوک وارد می‌کنند. با چند بار تکرار این کار، عموما مشکل تعریق زیاد حل خواهد شد. پزشکان معتقدند با این روش، عرق به سطح پوست راه پیدا نمی‎کند. بسیاری این روش را درمان قطعی عرق کف دست می‌دانند. اما باید برای رسیدن به یک نتیجه کامل، آن را چندین بار تکرار کرد. این روش برای زنان باردار، افرادی که قطعات فلزی در بدن خود دارند یا کسانی که مشکل قلبی دارند توصیه نمی‌شود.

بوتاکس: تزریق سم بوتولینوم را بوتاکس می‌گویند که استفاده آن را در موارد زیبایی و رفع چین و چروک پوست دیده‌ایم. با تزریق بوتاکس، غدد عرق غیر فعال می‌شوند و در نتیجه، تعرقی صورت نمی‌گیرد. این روش که کمی دردناک است، روشی موقت است و تا چند ماه فرد، از تعریق زیاد راحت خواهد شد. درمان تعریق زیاد با تزریق بوتاکس را باید زیر نظر دکتر تزریق بوتاکس انجام دهید. 

تعریق زیاد

روش میرادرای (Miradry):  یکی دیگر از روش‌های درمان تعریق زیاد، میرادرای است که در آن، با استفاده از روش‌های خاص، غدد عرق را حذف می‌کنند. این روش بیشتر برای درمان عرق زیر بغل است. این روش البته مورد تایید سازمان دارو و غذای آمریکا نیست.

استفاده از دارو: اگر هر کدام از روش‌های زیر نتیجه نداشت یا به دلایل جسمی امکان‌پذیر نبود، پزشک برای درمان تعریق زیاد، متوسل به داروهای آنتی کولینرژیک می‌شود. با کمک این داروها، فعالیت غدد عرق، کم می‌شود. مشکل این داروها عوارض بسیار زیاد آن‌هاست. خشکی دهن، مشکل در دفع ادرار، تپش قلب و خشکی چشم از جمله مواردی است که هنگام استفاده از این داروها رخ می‌دهد.

جراحی: این روش آخرین راه حل برای درمان تعریق زیاد است که پزشکان آن را زیاد توصیه نمی‌کنند. در این روش، تمامی عصب‌های ناحیه‌ای که زیاد عرق می‌کند، کاملا برداشته می‌شود. عارضه این جراحی، باقی‌ ماندن جای عمل روی بدن بیمار است. از طرف دیگر بدن نیاز به تعریق خود را گاهی از ناحیه دیگری جبران می‌کند. یعنی عملا راه حل مناسبی به نظر نمی‎رسد.

درمان‌های خانگی برای تعریق زیاد

در کنار تمامی راه حل‌های درمانی که گفته شد، پیشنهادهای زیادی نیز برای درمان تعریق زیاد وجود دارد که شاید حکم درمان نداشته باشند اما تاثیر نسبتا خوبی دارند. استفاده از لباس‌های با جنس نخ و پنبه، یکی از راه‎های موثر در کم کردن تعریق است. همراه داشتن لباس نخی در هنگام ورزش یا فعالیت بدنی یا در هوای گرم، و تعویض مدام لباس‌ها، شاید روشی علمی نباشد اما کمی از حس بد تعریق کم خواهد کرد. حمام و شستشوی روزانه بدن با صابون و شامپوهای آنتی باکتریال، مانع ایجاد بوی بد ناشی از عرق می‌شوند. مصرف کم مواد غذایی که باعث زیاد عرق کردن می‌شوند، مانند انواع ادویه، چایریال قهوه و الکل، نیز در کاهش میزان عرق موثر هستند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بسیاری از افراد تجربه عرق کردن قفسه سینه در خواب را دارند. این تعریق می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد که به بسیاری از آن‌ها اشاره کردیم. زمانی که عرق زیاد منحصر به یک نقطه خاص، مانند کف دست، یا زیر بغل یا سر باشد، نمی‌تواند نشان‌دهنده یک هایپرهیدروزیس ثانویه باشد. اگر بخش زیادی از بدن یا تمام آن دچار تعریق زیاد باشد، باید به نشانه‌ها توجه کرد. معمولا این افراد در خواب عرق نمی‌کنند و شروع عارضه بعد از بیست و پنج سالگی آن‌هاست. تعریقی که مدت زمان طولانی ادامه دارد و باعث خیس شدن مداوم لباس‌ها می‌شود، یک علامت برای مراجعه به پزشک متخصص پوست است. گاهی عرق کردن زیاد همراه با حالت تهوع و سرگیجه است یا به‌صورت کاملا ناگهانی، فرد دچار تعریق‌های ناگهانی و شدید می‌شود. در این روزها که افراد با ویروس کووید ۱۹ دست به گریبان هستند، بسیاری از افراد به‌دنبال علت عرق زیاد در دوران کرونا، دچار وسواس ذهنی و تصور وجود عوارض بیماری یا مشکل حاد دیگری هستند. تمامی این موارد می‌تواند دلیلی برای مراجعه به پزشک و پیگیری دلیل عارضه باشد. اما به خاطر داشته باشید که تعریق زیاد هیچگاه نشانه یک بیماری خطرناک نیست. نگران نباشید و با آرامش با پزشک خود مشورت کنید.

تعریق یک عارضه رایج است که در بسیاری موارد به عنوان یک بیماری شناخته نمی‌شود. زمانی که فرد از میزان زیاد عرق خود در عذاب باشد یا کارهای روزانه و فعالیت‌های اجتماعی او تحت تاثیر تعریق زیاد از حد، مختل شود، باید به این عارضه به چشم یک بیماری نگاه کرد. بیماری که درمان قطعی برایش وجود ندارد اما با روش‌های مختلف درمانی، می‎توان تا حدودی از میزان آن کاست و فرد را به شرایط طبیعی زندگی بازگرداند. در این روزها که به دلیل وجود بیماری کرونا، حضور در مراکز درمانی، ریسک زیادی به همراه دارد، در صورت مواجه شدن با مشکل زیاد عرق کردن، برای شناخت دلایل تعریق زیاد بدن و آگاهی از روش‌های درمانی، به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه به مراکز درمانی، می‎‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین پوست و زیبایی سایت پذیرش ۲۴ استفاده کرده، و درمان‌های لازم و توصیه‌های پزشکی را به‌صورت آنلاین دریافت کنید.

مشاوره آنلاین متخصص پوست

[ifso id=”16549″]

۳.۶/۵ (۱۰ نظر)

منبع
my.clevelandclinicaad.orgeverydayhealth

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
104 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
1 روز قبل

سلام من چند سالی هست بدون مورد عرق میکنم یهو بدنم قر میگیره سال به سال هم تعداد دفعاتی که اینطور میشم بیشتر میشه ممنون میشم اگه راهنمایی کنید این مشگلو حل کنم یا باید پیش چ دکتری برم واسه درمان

حمید
حمید
2 روز قبل

بله

کریمی
کریمی
1 ماه قبل

سلام من از بچگی سرمایی بودم اما الان دوهفته س سرما خوردم خیلی عرق میکنم حتی الان که زمستونه بیرون میرم سرتا پام خیس عرق میشه بگید دلیش چیه با تشکر

زهرا
زهرا
1 ماه قبل

سلام من ۵۴ سالمه چند وقتی هست که صورتم خیلی عرق میکنه البته چند وقتی هم هستش ک قهوه میخورم هر روز ن ولی هفته ای ۲.۳ بار میخورم علتشو نمیدونم؟میترسم مریضی چیزی باشه؟؟

هلیا
هلیا
1 ماه قبل

سلام من دو هفته هست یهو گردن و صورتم عرق میکنن بعد عرق کم میشه همه ی بدنم سرد میشه میشه کمک کنید من چمه؟

عتیق الله "سلطانی"
عتیق الله "سلطانی"
1 ماه قبل

سلام بر شما
مدت هفت سال است که زیر بغلم عرق میکند در تمام فصول چه زمستان باشد یا تابستان
راه حل چیست
تست تیروئید کردم . نارمل است
تست قلبی کردم . نارمل است
نمیدانم که چی کار کنم
از اسپری های ضد تعرق هم استفاده میکنم که نتیجه نمی‌دهد
تاریخچه فامیلی هم ندارم
لطفآ رهنمایی کنید
ممنون

سمیه
سمیه
2 ماه قبل

سلام تعریق بیش از حد داشتم بوتاکس زیربغل کردم خوب شده تعریقم
ولی بوی بد بدن و زیربغلم هنوز هست راهکارش چیه ممنون میشم اگ بگین ؟مشکلم الان بوی بد بدن و زیربغلم هستش
از استیک دئودورانت استفاده میکنم بدنم بوی بد میده بازم
ضد تعریق هم استفاده میکنم
(قبلا یه چند وقتی بهداشتم رو رعایت نمیکردم بعد از اون خیلی تعریق میکردم با بوی بد)استرسی هم بودم
ولی مشکل دیگه ای مثل تیروئید و …ندارم

ابو مرتضی
ابو مرتضی
پاسخ به  سمیه
1 ماه قبل

خیار زیاد بخورید

علی
علی
2 ماه قبل

من سالهاست با کوچکترین فعالیت خیلی عرق میکنم مخصوصا قسمت سروسینه‌وگردن‌هرمتخصصی هم که رفتم ننوشته بفهمه و‌درمانم‌کنه‌کلن‌نامیدشدم از درمان

صادق
صادق
2 ماه قبل

بیشتر این مشکلات مشکل قلب و عروق خونی وریه هست بهتر هست تست کامل شوید منم همین مشکل را داشتم گرفتگی عروق داشتم

امیری
امیری
پاسخ به  صادق
1 ماه قبل

سلام من باکوچکترین حرکت تند عرق سروگردن میشرره چکارکنم موقع غذاخوردن حتی یواش هم میخورم آب ازسروکله ام میادکله بدنم رامیگیره فقط وفقط سروگردن تمام

یوسف
یوسف
3 ماه قبل

زیر بغل راست بالای کبد بیشتر عرق میکنه چرا درحالی که پاهام سرده و بدنم داغ

امیرمسعود
امیرمسعود
3 ماه قبل

من بیست و پنج سالمه و عرق شدید کف دست و پا رو از کودکی داشتم ، شدییید در حدی که بخوام اسم خودم رو بنویسم ورقه زیر دستم مثل خمیر بازی میشه هم خوبه هم بد چون از بچگی بوده باهام ، کنار اومدم باهاش ، خوبیش اینه همیشه خنک کف دستو پاهام یخه یخ و حال میکنم با این موضوع در کل تو کار خدا نباید دخالت کرد اخ کیبوردم خییس شد نمیتونم دیکه بنویسم

سجاد
سجاد
3 ماه قبل

سلام . من چند ماه عرق میکنم دیرهنگام خواب

سعید ر
سعید ر
4 ماه قبل

من مشکل تعریق زیاد دارم کدام مشاور پوسترو توسیه میکنید

علی
علی
5 ماه قبل

سلام. برای مشکل تعریق بیش از حد به چه دکتری باید مراجعه کنیم؟

نانا
نانا
پاسخ به  علی
4 ماه قبل

سلام ، من خودم دچار عرق صورت و گردن بودم به مدت ۳ سال بعد فهمیدم سرطان داشتم و علتش این بوده ، تعریق رو دست کم نگیرید خیلی دلایل زیاد داره

سادات
سادات
پاسخ به  نانا
2 ماه قبل

یا خدا چطور متوجه شدید الان خوبید انشالله ؟

xxx
xxx
6 ماه قبل

آیا مصرف روزانە متادون در تعریق بدن تأثیر دارد؟ مچکرم

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  xxx
4 ماه قبل

دقیقا مشکل من هم همین..شش ماه متادون مصرف میکنم..عینا تو این شش ماه روزی چندین بار بدون دلیل عرق شدید دارم..بدنم یخ میشه.یهو گور میگیره…از همه بابت عملکرد من تحت تاثیر قرار داده..سیستم جنسی مردونه انسان هم با مصرف متادون به زیر صفر میره… اصلا وضعی..روزی هزار بار ارزو دارم کاش هروئینی میشدم اما شربت متادون مصرف نمیکردم.الان تو ترک متادون موندم..کسی راه حلی بلد..لطفا کمک و راهنمایی کنه.

سرنوشت
سرنوشت
پاسخ به  مصطفی
2 ماه قبل

سلام باید بری سم زدایی بدن انجام بدی همین دکترای ترک اعتیاد برات سم زدایی انجام میدن از شر متادون راحت میشی

سادات
سادات
پاسخ به  مصطفی
2 ماه قبل

آره دکتر روانپزشک برید بهتون جایگزین میده و ترک میکنید منم استفاده می‌کردم فقط یه چهارم قرص واقعا وحشتناکه آدم شیره بکشه نه متادون دقیقا متوجه شدم که اینها همه صنعتی هستند .واقعا از دکترم متشکرم طلایی مشهد

سحر
سحر
6 ماه قبل

سلام من بدون اینک تحرکی داشت باشم مثلا با یک تاب تو خونه نشستم پای کو لر یک دفع می بینی عرق مثل اینک روی بازوم آب ریخت باشی بدون هیچ دلیلی عرق می کنم مشکل چی می تون باش

سجاد
سجاد
پاسخ به  سحر
5 ماه قبل

شیشه ای که میکشی اسیدش بالاس

مصیب
مصیب
پاسخ به  سجاد
5 ماه قبل

کم گو بخور دیگه پسر هی زر میزنی

یگانه
یگانه
پاسخ به  مصیب
4 ماه قبل

سجاد راس میگه اطلاعات قوی دست مردم داد ولی خیلی نابجا و بی ادبانه بود

کردستانی
کردستانی
6 ماه قبل

سلام وعرض ادب
بنده از کربلا برگشتم بعد ۲۴ ساعت درایران احساس گرمازدگی کردم ،بی حس وضعف شدید،افزایش دمای بدن ..شب قبل نزد پزشک سرم زدم همراه آمپول ویتامین ث واستامینوفن ودو آمپول دیگر یادم..
اما شدیداً همه بدنم عرق میکند وپس از یکساعت خواب شدید دچار کمر درد می شوم حدی که از خواب می پرم..لطفاً راهنمایی کنید

ابراهیم
ابراهیم
پاسخ به  کردستانی
6 ماه قبل

منم الان اینجوری شدم

فریده عسگری
فریده عسگری
9 ماه قبل

سلام وقت بخیر. من چند روزی هست که چونه م عرق میکنه گاهی هم سرد میشه. زیر چونه م هم سرد شده

سجاد
سجاد
پاسخ به  فریده عسگری
5 ماه قبل

دلیل بر اینه که قبلا زیاد حرف میزدی الان که نمیزنی چونه ت یخ میکنه

مجتبی
مجتبی
9 ماه قبل

سلام.من چند ساله که متادون و شیشه استفاده میکنم البته شیشه بصورت پشت سرهم نیست و بعداز استفاده تا ۱۲ساعت بشدت عرق میکنم حتی تنفس هم برام سخت میشود لطفا راهنمایی کنید

ردیاب اوسکلا
ردیاب اوسکلا
پاسخ به  مجتبی
6 ماه قبل

خب ابله اومدی میگی شیشه میکشی.. الان شیشه کشیدنت مشکلت نیست عرق کردنت مشکله؟؟؟ خداوکیلی اسکلی چیزی هستی…
خدایا ببین با کیا شدیم هشتاد میلیون…

سام
سام
پاسخ به  ردیاب اوسکلا
3 ماه قبل

جوابت عالی بود
خب میخواد موقع زدن عرق نکنه ک فازشو ازش نگیره

سادات
سادات
پاسخ به  ردیاب اوسکلا
2 ماه قبل

طفلک راهنمایی میخواد دیگه شما از دل اون خبر داری عزیز من

ف صادقی
ف صادقی
پاسخ به  مجتبی
6 ماه قبل

من ۶۱سال دارم تا پارسال اصلا عرق نمیکردم ولی امسال خیلی عرق میکنم دلیل آن چیست

نصرالله
نصرالله
پاسخ به  ف صادقی
6 ماه قبل

سلام من ۷۵ سال دارم ودوسال پیش عمل پروستات انجام دادم که پروستات را کامل بیرون آوردند ولی ازعمل بع بعد حتی در خواب هم عرق میکنم جوری که لباسهایم خیس میشود

ح.ف
ح.ف
پاسخ به  نصرالله
3 ماه قبل

من هم پنجاه و پنج سال دارم و دستگاه عشقم همیشه شق شقه

ح عسگری
ح عسگری
پاسخ به  ح.ف
2 ماه قبل

خوش ب حالت

سادات
سادات
پاسخ به  ح.ف
2 ماه قبل

عمر با عزت نصیب شما حتما وضع اوضاع مالیت خوبه که اینجور حال عشقتم خوبه .مردم بدبخت نون ندارن ای ول به شما

سرنوشت
سرنوشت
پاسخ به  ف صادقی
2 ماه قبل

سلام دکتر قلب حتما برو تا واست اکو انجام بده

فرشید
فرشید
9 ماه قبل

سلام من زیاد تعرق میکنم وقتی کار انجام میدم باعث عذاب من میشه لطفاً راهنمایی کنید

غلامشوشع فروش
غلامشوشع فروش
پاسخ به  فرشید
5 ماه قبل

دوست عزیر کار کمتر بکن
امیوارم تونسته باشم کمکت کنم

سعید محبوبی
سعید محبوبی
9 ماه قبل

باسلام.مردی۵۹ساله هستم دارای ۳ نوه وبعلت تعریق زیادسر،گردن،وبالاخره نمیتوانم آنهارا بغل کنم.
کلافه میشوم اعصابم به هم می‌ریزد.چه کار کنم؟

غلامشوشع فروش
غلامشوشع فروش
پاسخ به  سعید محبوبی
5 ماه قبل

اوناهم همچی حال نمیکنم بغلشون کنی بجای بغل دس توجیبت کن اونام بیشتر خوشحال میشن
با تشکر یکی از او ۳ تا نوه ت

ح عسگری
ح عسگری
پاسخ به  سعید محبوبی
2 ماه قبل

تو بغل هاتو زدی دیگه بسه

سرنوشت
سرنوشت
پاسخ به  سعید محبوبی
2 ماه قبل

سلام دکتر قلب عروق برو و دکتر ریه

شهربانو
شهربانو
9 ماه قبل

سلام من۵۴ سالمه دوسه ماه هست که زیاد عرق میکنم تمابدنم خیس خیس میشه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  شهربانو
4 ماه قبل

ب پزشک زنان مراجعه کنید

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط ناشناس
nem
nem
10 ماه قبل

سلام .
من در سن نوجوانی هستم و بسیار عرق میکنم وقتی هم عرق میکنم فقط پشت گردنم و پیشونی و شقیقه هام عرق می‌کنه نمی‌دونم چیکار کنم .
هر سه چهار روز یکبار هم حموم میرم ولی فایده زیادی ندارد

غلامشوشع فروش
غلامشوشع فروش
پاسخ به  nem
5 ماه قبل

سلام دوست عزیز
احتمالا شما سندروم پَسِ بیقرار داری
باید هر روز بیای مطب روزی ۲۰ تا پس میلی یوم بخوری بعد ۶۰ سال عادت میکنی

مهدی
مهدی
پاسخ به  غلامشوشع فروش
5 ماه قبل

از زیر بوته بعمل آمدی بانمک

صرف گل
صرف گل
پاسخ به  nem
2 ماه قبل

سلام من ۵۰ سال دارم یه چند وقته خیلی عرق میکنم خیس

Aslan
Aslan
10 ماه قبل

سلام من بیش از حد عرق میکنم مخصوصاً در سن جوانی هم که هستم

محمود
محمود
11 ماه قبل

من هرروز کل بدنم عرق میکنه وکف پاهام سرد است .شب،وروز نشستن کل بدنم عرق میکنه.ممنون از برنامه آتون.

امیر
امیر
پاسخ به  محمود
9 ماه قبل

معالجه تعریق زیاد مخصوصا سروصورت

طاهره
طاهره
1 سال قبل

من تاز گیها عرق میکنم یسره هم در طول روز هم در وقت خواب و درست نمیتونم بخوابم پاهام سردمیشه بدنم عرق میکنه حس ناخوشایندی دارم درکل ادم سرمایی هستم

سجاد محمدی
سجاد محمدی
پاسخ به  طاهره
10 ماه قبل

سلام من معمولا بعد از نزدیکی چند بار درهفته بعدش دچار عرق ریزی زیادی هم در شب وهم در روز میشم که واقعا عذاب آور هست که حتی شبها نمیتونم بخوابم پدر طول روز هم بسیار اذیت میشم بیشتر عرق از بالاتنه بخصوص از سر وگردنم هستش لطفا راهنماییم کنید که به چه دکتری مراجعه کنم

محمد
محمد
پاسخ به  سجاد محمدی
10 ماه قبل

علت عرق کردن بعداز زناشویی

رضا
رضا
پاسخ به  محمد
9 ماه قبل

سلام من ۳۹ سال سن دارم یخورده اضافه وزن هم دارم در موقع زیاد عرق میکنم از پشت گردنم وسرم و پیشونیم که خیلی زیاد عرق میکنه کلا از ناحیه سر خیلی عرق میکنم بعد از حمام هم انگار دوباره رفتم زیر دوش دوباره عرق میکنم تا از حمام بیرون میام یه نیم ساعتی از حمام میام بیرون عرق دارم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

زهرا ملکی
زهرا ملکی
پاسخ به  رضا
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید من ۳۹ سالمه صورتم زیاد عرق میکنه چاق هم هستم
میشع علتش را بگید ممنون

غلامشوشع فروش
غلامشوشع فروش
پاسخ به  زهرا ملکی
5 ماه قبل

سلام
بخاطر لاغر بودن و کمبود ویتامین هستش

سعادت
سعادت
پاسخ به  رضا
2 ماه قبل

اگه متادون میخوری از اونه …دوستانی که متادون میخورن دنبال درمان تعریق نگردید تنها درمانش نخوردن متادونه

سادات
سادات
پاسخ به  سعادت
2 ماه قبل

آفرین

غلامشوشع فروش
غلامشوشع فروش
پاسخ به  محمد
5 ماه قبل

سلام دوست عزیز
باید خانومتون رو ببینم تا نبینم و تست های لازم انجام نشه نمیتونم نظری بدم بخاطر نظرات کاملا تخصصی بنده باید حتما لاقل یِ۵۰ جلسه خانومتون بیان تا ببینیم چی میه

غلام،،هزار،،پدر
غلام،،هزار،،پدر
پاسخ به  غلامشوشع فروش
5 ماه قبل

غلام ح .ر و،، می هزار ،،، پدر بشین گ،،و،،ه..تو بخور د،ی،و،ص

تلافی با شدت بالا
تلافی با شدت بالا
پاسخ به  غلامشوشع فروش
4 روز قبل

غلامشوشع فروش دارم مشخصات دقیقت رو در میارم وقتی اسامی خواهر و مادرتو بهت گفتم زبونت بدون شک میره تو کو…ن …ت. لامصب عوضی همش داره فحش میده دیوث بی همه چیز

تتادد
تتادد
پاسخ به  محمد
3 ماه قبل

چون شما حالتون طبیعی نیست ودیرارضامبشید

شهربانو
شهربانو
پاسخ به  سجاد محمدی
9 ماه قبل

سلام خسته نباشیدمن۵۴سالمه دوسه ماه هست که زیادعرق می کنم کل بدنم خیس می شه

غلامشوشع فروش
غلامشوشع فروش
پاسخ به  سجاد محمدی
5 ماه قبل

خب دوست عزیزه ..صلیس اینکه بعد نزدیکی عزق میکنی فقط یک راهی داره اونم اینه که از اووو دیگه نزدیکش نشی بذاری منگن نزدیکش شم همه چی درست میشه تنها خوره لاشی

تتادد
تتادد
پاسخ به  غلامشوشع فروش
3 ماه قبل

ازعقب انجام بدین

تتادد
تتادد
پاسخ به  سجاد محمدی
3 ماه قبل

شراطط بدن طببعی نیست من مص ف میکردم طول بکشه عرق ینی جای خونکی نزدیکی کن چون سخته اب میشه وسرصورت خانمت اذیت میشه

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام من خیلی عرق میکنم تازگی چشمام سیاهی میرند درضم ۱۰روز که انجی کردم فنرزدم دارومیخورم

خلیل فرشادی
خلیل فرشادی
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

من خیلی عرق میکنم حتا در سرمای زمستان

حمید رضا
حمید رضا
پاسخ به  خلیل فرشادی
10 ماه قبل

سلام.من خیلی عرق میکنم.۵۰ساله و مرد هستم.بیشتر از بالا تنه است.

فریبارزاقی
فریبارزاقی
1 سال قبل

باسلام خسته نباشید!۵۶ سالمه توخیابان که راهمیرم عرق میکنم

علی خونساری
علی خونساری
پاسخ به  فریبارزاقی
10 ماه قبل

خب راه نرو مجبوری مگه فریبا

.......
.......
پاسخ به  علی خونساری
10 ماه قبل

فرمایشات شما متین است

غلامشوشع فروش
غلامشوشع فروش
پاسخ به  فریبارزاقی
5 ماه قبل

سلام
مشکل شما همینه دقیقا
از تو کوچه برید مشکلتون برطرف میشه

اشرف حسینی
اشرف حسینی
1 سال قبل

با سلام خسته نباشید من یک خانم هستم زیاد غرق میکنم هم درموقع کار کردن هم در خواب لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

نرگس هستم
نرگس هستم
1 سال قبل

سلام من قبلا عرق داشتم اما چند روزی هست که خیلی شدید شده و کلافه میشم از وسط سرم تا قفسه سینه و گودی کمرم خیس میشم از عرق زیاد صورتم پیشونیم پشت گوشم یک دفعه شروع به عرق ریختن میکنه چکار باید انجام بدم

باقر عباسی
باقر عباسی
1 سال قبل

سلام من قبلاً اصلا عرق نمی‌کردم ولی الان خیلی زیاد عرق میکنم وقتی هم کار میکنم انگار شیلنگ آب روم هست لطفاً راهنماییم کنید ممنون از مطالب خوب مفیدتون

دنیا قلیزاد ۵۰ سال
دنیا قلیزاد ۵۰ سال
پاسخ به  باقر عباسی
1 سال قبل

من خیلی عرق میکنم سرم صورتم خیلی عرق میکنم بخدا خسته شودم

مژگان
مژگان
پاسخ به  دنیا قلیزاد ۵۰ سال
1 سال قبل

با سلام من صورتم خیلی عرق میکنه گاهی هم یکدفعه گُر میگریم لطفا راهنمایم کنید
ممنون

غلامشوشع فروش
غلامشوشع فروش
پاسخ به  باقر عباسی
5 ماه قبل

سلام باقر خدا رگم چیکارت کنه یکماهه دنبال اونسر شلنگ میگردم ابم فک کنم بازی بخاطر اون خخخخ

تتادد
تتادد
پاسخ به  غلامشوشع فروش
3 ماه قبل

عرق کردتگن عذابه باحوله خوذتون خشک کنیدازمصرف تاخیری بپذگرهزید ۰ون اونام گرمادارن

Somayeh
Somayeh
1 سال قبل

آیا تعریق زیاد می‌تواند از چربی خون بالا باشد؟

امین
امین
1 سال قبل

با سلام و عرض خسته نباشید به شما
بنده از دو سال پیش که مبتلا به کرونا شدم و یک هفته بیمارستان به علت ددگیری ریه بستری بود دچار تعریق زیاد شده ام و واقعا کلافه کننده شده برام جوری که هرجایی خارج از منزل میرم با خودم تی شرت اضافه میبرم
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چیکار باید بکنم
مشکل تنفسی ندارم و آخرین آزمایش خونی که دادم ویتامین دی پایینی داشتم و روزانه قرص ویتامین دی مصرف میکردم به با توجه به نظر دکتر.

علیرضا
علیرضا
1 سال قبل

عرق کردن زیاد درزیر گلو وسینه

رفیعی
رفیعی
1 سال قبل

با سلام چند روزی است سرما خوردگی دارم واز عرق زیاد ناحیه سر رنج میبرم لطفا راهنمایی بفرمائید

روح اله
روح اله
پاسخ به  رفیعی
9 ماه قبل

سلام من همسرم سرما خوردگی شدید داشت والن خیلی بی حال عرق میکند

ولدی
ولدی
2 سال قبل

سلام من ده روز پیش امیکرون گرفتم الان عرق زیاد بیشتر شکم وپهلو لطفا راهنمایی کنید

تتادد
تتادد
پاسخ به  ولدی
3 ماه قبل

مدتی ورزش کنیداستخربریدسونای بخارخشک

جوانمرد
جوانمرد
2 سال قبل

چه بخوریم که درمان عرق زیاد وغلظت خون باشد

سید سعید مرادی
سید سعید مرادی
2 سال قبل

پن با تشیخیص دکترم به کرونا مبتلا شدم و امروزم روز پنجمم هستش ک دیروز ۲۸ درصد از ریه هام رو درگیر کرده البته اینم بگم دود هم مصرف میکنم واینکه امور زیر بغلام شروع کزد به هرق کردن زیاد دلیلش خوبه یا ببد چی میتونه باشه

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  سید سعید مرادی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق لینک زیر با پزشک آنلاین متخصص داخلی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص داخلی

اشرف درخشان
اشرف درخشان
2 سال قبل

علت تعریق زیاد بعد از کرونا در فرد دیابتی چیست؟

انصاری
انصاری
پاسخ به  اشرف درخشان
2 سال قبل

تعریق زیاد در ناحیه شکم وکمر خیلی بیش حد تعریق دارم ممنون از شما

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  انصاری
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق لینک زیر با پزشک آنلاین متخصص داخلی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص داخلی

حسن میرزاده
حسن میرزاده
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
1 سال قبل

من خیلی عرق میکنم وقتی سرم بستم چکار کنم

محمد
محمد
پاسخ به  حسن میرزاده
6 ماه قبل

سلام حدودا سه ماهی می‌شود که عرق خیلی زیادی می کنم قبلا مشکلی نداشتم تمام بدنم.خیس می شود

تتادد
تتادد
پاسخ به  انصاری
3 ماه قبل

نقاط حساس هستن ابتدابهارگاسم برسیدسپس کامردانجام بشه

جعفری
جعفری
پاسخ به  اشرف درخشان
6 ماه قبل

من از بالا تنه عرق میکنم برای چند لحظ در روز چند بار من زن هستم ۴۶ سالمه

مهدی
مهدی
پاسخ به  جعفری
5 روز قبل

من هم زیاد عرق میکنم مخصوصاً ناحیه سروگردن

دکمه بازگشت به بالا