از کجا بفهمیم آرتروز داریم؟ و انواع راه های درمان آن

آرتروز چیست؟ و علت بوجود آمدن آرتروز چیست؟

آرتروز

آرتروز (Osteoarthritis) که به صورت اختصار (OA) نیز نامیده می‌شود، شایع‌ترین بیماری مفصلی است. آرتروز باعث التهاب و همچنین از بین رفتن تدریجی غضروف میان مفاصل می‌شود که فرد درنتیجه آن درد و دشواری در حرکت را تجربه می‌کند. به محل پیوند دو استخوان به یکدیگر مفصل گفته می‌شود که با یک بافت محافظ به نام غضروف پوشیده می‌شود. بیماری آرتروز این غضروف را از بین برده و استخوان‌ها هنگام حرکت به یکدیگر ساییده می‌شوند. OA اغلب در افراد مسن دیده می‌شود، اگرچه در افراد بزرگ‌سال در هر سنی ممکن است رخ دهد.
این بیماری به نام‌های آرتریت و بیماری مفصل دژنراتیو نیز نامیده می‌شود. اما از کجا بفهمیم آرتروز داریم؟
انواع آرتروز و راه درمان آرتروز کل بدن چیست؟
این‌ها مواردی است که قصد داریم در این مقاله به آن‌ها بپردازیم.

علائم بیماری آرتروز کدام است؟

در مراحل اولیه ممکن است هیچ علامتی در فرد مبتلا وجود نداشته باشد، علائم این بیماری به تدریج ظاهر شده و از یک یا چند مفصل شروع می‌شوند. مهم‌ترین علامت ابتلا به OA درد و سفتی در مفاصل است. چنانچه در ناحیه مفاصل خود مانند زانو، مچ پا، مچ دست و… دردی احساس می‌کنید که حرکت را برایتان سخت و عذاب‌آور کرده است حتماً به یک پزشک متخصص مراجعه کنید، البته می‌توانید از طریق پذیرش ۲۴ به صورت آنلاین نیز با متخصصین این زمینه مشورت کنید. از دیگر علائم بیماری آرتروز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد و خشک شدن مفصل که پس از بی‌حرکت ماندن درد آن بیشتر نیز می‌شود.
  • تورم در ناحیه آسیب‌دیده و مبتلابه OA
  • مشکل در حرکت دادن مفصل
  • احساس گرما و حساسیت در مفاصل
  • کاهش حجم عضله
  • شنیدن صدای ترک‌خوردگی یا تق‌تق در مفصل

سؤال از کجا بفهمیم آرتروز داریم را به یاد دارید؟ پاسخ قاطع به این سؤال عواملی است که در بالا گفته شده که باید آن‌ها را جدی بگیرید.

پیشرفت آرتروز شامل موارد زیر است:

۱-التهاب خفیف بافت‌های اطراف مفاصل

۲- آسیب و از بین رفتن کلی غضروف‌ها

۳- رشد استخوان در اطراف مفاصل

مشاوره آنلاین با پزشک متخصص ارتوپد

بهتر است زمانی که علائم اولیه را مشاهده کردید، در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید تا از بتوانید از پیشرفت و مزمن شدن این بیماری جلوگیری کنید.خطر ابتلا به بیماری آرتروز با افزایش سن بیشتر می‌شود

آرتروز

علل ابتلا به بیماری آرتروز

علت دقیق بیماری آرتروز مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد زمانی که بدن نتواند بافت مفصلی را به روش معمول خود ترمیم کند، OA به وجود می‌آید که اغلب افراد مسن را درگیر می‌کند، اما در هر سنی امکان ابتلا به آن وجود دارد. در واقع آرتروز در اثر آسیب مفصلی ایجاد می‌شود که با گذشت زمان جمع شده و بیشتر می‌شود.

  • دلایل ژنتیکی: برخی ویژگی‌های ژنتیکی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد و زمانی که آرتروز شما علل ژنتیکی داشته باشد می‌تواند حتی در سن ۲۰ سالگی نیز رخ دهد. بنابراین یکی دیگر از پاسخ‌های سؤال از کجا بفهمیم آرتروز داریم می‌تواند سابقه خانوادگی باشد.
  • ضربه و استفاده بیش‌ازحد: آسیب‌دیدگی، جراحی یا استفاده بیش‌ازحد از مفاصل می‌تواند توانایی بدن در انجام ترمیم معمولی بدن را تضعیف کرده و به دنبال آن منجر به آرتروز شود. ناگفته نماند که ممکن است چندین سال طول بکشد تا علائم OA بعد از ابتلا به آن خود را نشان دهند که در این صورت بهتر است با دکتر روماتولوژی مشورت کرده و همچنین می‌توانید از طریق پذیرش ۲۴ نیز از یک متخصص مشاوره بگیرید. توجه داشته باشید که استفاده بیش‌ازحد از مفاصل شامل مشاغل یا ورزش‌هایی است که حرکات تکراری زیادی دارند.
  • چاقی: چاقی و وضعیت بد بدن نیز از عوامل شایعی است که منجربه آرتروز شده یا می‌تواند ابتلا به آن را تشدید کند.

انواع آرتروز در بدن

به طور کلی انواع آرتروز در بدن به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم‌بندی می‌شود.

آرتروز اولیه

شایع‌ترین شکل استئوآرتریت که تشخیص داده می‌شود و دلیل آن ساییدگی و پارگی است که در طول زمان ممکن است اتفاق بیفتد. به همین دلیل آرتروز اولیه همراه با پیری رخ می‌دهد، در واقع افزایش سن مهم‌ترین عامل و خطر برای ابتلا به آن است و هرچه استفاده و حرکت از مفاصل بیشتر باشد درد و رنج برای فرد نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین پاسخ سؤال از کجا بفهمیم آرتروز داریم برای نوع اولیه آن ایجاد درد با بالا رفتن سن است. غالباً افراد از سن ۵۵ یا ۶۰ سالگی به این نوع بیماری مبتلا شده و در برخی مفاصل ممکن است موضوعی باشد.

آرتروز ثانویه

این شکل از انواع آرتروز ناشی از تغییر شرایط محیط غضروف است. به عنوان مثال این تغییرات شامل ضربه شدید، ناهنجاری‌های مادرزادی مفصل، نقص متابولیکی، عفونت‌ها، بیماری‌ها و اختلالاتی که ساختار و عملکرد طبیعی غضروف را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌شود. این نوع از OA در افراد نسبتاً جوان ۴۵ یا ۵۰ سال می‌توان مشاهده کرد.

 آرتروز دست

بیماری آرتروز می‌تواند یک یا چند ناحیه از دست شما را درگیر کند. این نواحی اغلب شامل نوک انگشتان، بند میانی هر انگشت، مفصل اتصال انگشت شست به دست و مچ دست می‌باشد که معمولاً با علائمی مانند سفت شدن مفصل، درد، ورم، سرخی، ضعف، حرکت دادن مشکل انگشتان، کاهش دامنه حرکت، به گوش رسیدن صدا خرد شدن هنگام تکان دادن انگشتان یا مفصل و همچنین نگه‌داشتن مشکل اشیا خود را نشان می‌دهد. برای سؤال از کجا بفهمیم آرتروز داریم توجه به این علائم می‌تواند اولین قدم باشد. زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به OA هستند و معمولاً در سنین پایین به آن مبتلا می‌شوند. یکی از انواع آرتروز شایع در میان خانم‌ها آرتروز دست است که می‌تواند درمان‌هایی نیز داشته باشد. آرتروز دست در زنان شایع‌تر است.

آرتروز دست

 آرتروز زانو

این نوع از آرتروز می‌تواند در یک یا هر دو زانوهای شما ایجاد شود که سن، ژنتیک و آسیب‌دیدگی ممکن است از عوامل ایجاد آن باشد.

  • آرتروز زانو چیست؟ ورزشکارانی که فقط روی یک ورزش تمرین دارند و حرکات تکراری گسترده‌ای مانند دویدن یا تنیس را انجام می‌دهند ممکن است در معرض ابتلا به آرتروز زانو قرار گیرند. در واقع افرادی که تنها یک نوع فعالیت بدنی را دنبال می‌کنند که از برخی ماهیچه‌ها استفاده بیش‌ازحدی و در برخی دیگر کم کاری دارند، موجب تضعیف و بی‌ثباتی مفصل زانو می‌شوند. آرتروز در زانو به ۵ مرحله تقسیم‌بندی می‌شود که مرحله ۱، یک زانو طبیعی و سالم و مرحله ۵ به شدیدترین آن اختصاص می‌یابد. دکتر فلوشیپ جراحی زانو در روند درمان جراحات شدید میتواند به شما کمک کند.
  • علائم آرتروز زانو: از علائم آرتروز زانو می‌توان به درد بعد از یک پیاده‌روی یا دویدن طولانی، سفت و خشک شدن مفصل بعد از چندین ساعت بی‌حرکت بودن و حساسیت زانو هنگام خم شدن یا زانو زدن اشاره کرد که در صورت مشاهده پاسخ روشنی برای سؤال از کجا بفهمیم آرتروز داریم، می‌باشد.

آرتروز گردنی

این نوع OA یک بیماری وابسته به سن است که بیش از ۸۵ درصد از افراد مبتلا بالای ۶۵ سال سن دارند و همچنین در مردان و زنان دیده می‌شود. مفاصل گردن که به حفظ انعطاف‌پذیری ستون فقرات کمک می‌کنند و دامنه حرکاتی را به دنبال دارند، با تحلیل رفتن غضروف‌های اطراف دچار بیماری آرتروز می‌شوند. این نوع معمولاً با علائمی خود را نشان نمی‌دهد اما در صورت وجود علائم خفیف تا شدید، شامل موارد زیر می‌شود:

  • درد در شانه، پایین بازو یا انگشتان
  • ضعف عضلانی
  • سفتی و خشکی در گردن
  • سردرد، بیشتر در قسمت پشت سر
  • سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی در بازوها و پاها

گاهی علائم جدی‌تر مانند از دست دادن کنترل ادرار و روده و از دست دادن تعادل نیز ممکن است رخ دهد.

پیشگیری از آرتروز

ممکن است برخی فاکتورهای ابتلا به بیماری آرتروز مانند ژنتیک، سن و جنسیت را نتوانید کنترل کنید. اما سایر عوامل را می‌توان مدیریت و کنترل کرد و خطر ابتلا را کاهش داد. اکنون که پاسخ‌های از کجا بفهمیم آرتروز داریم را دریافت کردید، به نکاتی که در ادامه آورده‌ایم توجه داشته باشید تا بتوانید خطر ابتلا به OA را کنترل کنید.

  • از بدن خود مراقبت کنید: اگر ورزشکار هستید یا برحسب شغلی که دارید فعالیت‌های بدنی شدید دارید، باید از بدن خود به درستی مراقبت کنید. از کفش‌هایی استفاده کنید که آسیب به زانوهای شما را کاهش دهد و همچنین ورزش‌ها را به نحوی انجام دهید که تمامی عضلات شما را درگیر کند.
  • مراقب وزن خود باشید: وزن بدن خود را متناسب با سن، قد و جنسیت خود نگه دارید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید: طیف وسیعی از غذاهای سالم وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند که پیشنهاد می‌کنیم به مصرف سبزی‌ها و میوه‌های تازه توجه ویژه داشته باشید.
  • استراحت کافی داشته باشید: اینکه به بدن خود فرصت کافی برای استراحت و خواب بدهید یک امر بسیار ضروری است.

اگر به دیابت مبتلا هستید، کنترل میزان قند خون می‌تواند خطر ابتلا به آرتروز شما را کنترل کند.

درد، التهاب و تورم از شایع‌ترین علائم آرتروز است.

درمان آرتروز

بعد از سؤال از کجا بفهمیم آرتروز داریم می‌رسیم به سؤال درمان قطعی آرتروز چیست که نوع درمان این بیماری در شما تا حد زیادی به شدت علائم و همچنین موقعیت آن‌ها بستگی دارد. اغلب تغییر سبک زندگی، داروهای تسکین درد، سفتی و تورم کافی است. اما توصیه می‌کنم در صورت ابتلا و مشاهده علائم حتماً به متخصص مراجعه کنید، البته شما می‌توانید هر زمان که بخواهید از طریق پذیرش ۲۴ نیز با متخصصین در ارتباط باشید و از مشاوره آنلاین متخصص ارتوپدی استفاده کنید. در ادامه تعدادی از درمان‌های خانگی این بیماری را برای کمک بیشتر به شما آورده‌ایم.

ورزش

فعالیت بدنی موجب تقویت ماهیچه‌ها و عضلات اطراف مفاصل شده و ممکن است به برطرف کردن سفتی آن‌ها نیز کمک کند. فعالیت‌های آرام مانند پیاده‌روی یا شنا را انتخاب کرده و حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یک روز در میان آن‌ها را انجام دهید. همچنین ورزش‌هایی مانند یوگا می‌تواند به انعطاف‌پذیری مفصل شما کمک کند.

کاهش وزن

اضافه وزن به مفاصل فشار وارد کرده و موجب درد در آن‌ها می‌شود. بنابراین اگر اضافه وزن دارید و از درد در مفاصل خود رنج می‌برید ممکن است روشن‌ترین پاسخ به از کجا بفهمیم آرتروز داریم را در خود بیابید. این صورت با کاهش وزن می‌توانید فشار وارده به مفاصل را کم کرده و به کاهش درد خود کمک کنید. داشتن وزن نرمال همیشه خطر ابتلا به انواع بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

خواب کافی

با استراحت دادن به عضلات خود می‌توانید تا حد بسیاری تورم و التهاب آن‌ها را کاهش دهید. توجه داشته باشید که در شب هنگام باید خواب کافی داشته باشید، تا در کنترل درد خود مؤثرتر عمل کنید.

کمپرس سرد یا گرم

برای رفع درد و سفتی عضلات می‌توانید کمپرس سرد یا گرم را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و چندین مرتبه در روز روی مفاصل خود قرار دهید.

رژیم غذایی

مواد مغذی مختلف به تقویت مفاصل و کاهش التهاب کمک می‌کنند که این خبر بسیار خوبی است. مواد غذایی زیر به جلوگیری از ابتلا و همچنین کند کردن روند آن کمک می‌کنند.

۱- میوه‌ها و سبزی‌هایی که دارای آنتی‌اکسیدان هستند.

۲- غذاهای لبنی کم‌چرب که حاوی کلسیم و ویتامین D باشند.

۳- روغن‌های سالم مانند روغن زیتون کاملاً طبیعی

۴- مصرف ویتامین C، D، بتاکارون و اسیدهای چرب امگا ۳

اما از مصرف مواد غذایی مانند غذاهای کاملاً فرآوری شده، غذاهایی که حاوی شکر افزودنی هستند، چربی‌های ناسالم مانند چربی‌های اشباع شده و گوشت قرمز باید اجتناب کنید. مرحله بعد از کجا بفهمیم آرتروز داریم راه‌های درمان و جلوگیری از پیشرفت آن است که علاوه‌بر مواردی که در بالا گفته شد حتماً باید با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

آرتروز

داروهای آرتروز

برای درمان آرتروز کل بدن تعدادی دارو مختلف وجود دارد که می‌تواند به شما در تسکین درد و تورم کمک کند. این داروها عبارتند از:

  • مسکن‌های خوراکی: استامینوفن و سایر مسکن‌ها که درد را کاهش داده اما تورم را کم نمی‌کنند.
  • مسکن‌های موضوعی: این داروها که به صورت کرم، پماد و ژل قابل استفاده هستند، به بی‌حس شدن مفصل و به دنبال آن کاهش درد کمک می‌کنند که برای آرتروزهای خفیف داروهای بسیار مؤثری هستند.
  • NSAIDs: داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن که تورم و درد را کاهش می‌دهند.
  • داروی ضدافسرگی: ممکن است که پزشک شما برایتان داروی ضدافسردگی مانند دولوکستین تجویز کند که به از بین بردن دردتان کمک می‌کند.
  • کورتیکواستروئیدها: این داروها به صورت خوراکی قابل استفاده بوده و همچنین ممکن است با تزریق مستقیم در مفصل نیز تجویز شوند.

درمان‌های طبیعی آرتروز

بعد از بررسی از کجا بفهمیم آرتروز داریم باید به انواع درمان آن بپردازیم. یکی از این درمان‌ها که به کاهش درد و تورم شما در مفاصل کمک می‌کند، درمان‌های سنتی و گیاهی است. برخی از این مکمل‌ها یا گیاهان دارویی شامل موارد زیر است:

  • روغن ماهی
  • چای سبز
  • زنجبیل

گزینه‌های درمانی دیگر مانند طب سوزنی، فیزیوتراپی و ماساژ نیز در صورتی که از موارد بالا نتیجه نگرفته باشید، به شما کمک می‌کنند. البته توجه داشته باشید که قبل از مصرف گیاهان و مکمل‌های سنتی حتماً با دکتر آرتروز خود مشورت کنید تا با دیگر داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل نداشته باشند.

کبودی و خون مردگی پشت کتف و زیر گردن

خواهرم ۴۱ ساله مدتیه در ناحیه گردن احساس درد شدیدی داره و در قسمت اطراف پشت گردن کبودی و خون مردگی ایجاد شده. با مراجعه به پزشک ارتوپدی، جراح مغز و اعصاب و پزشک روماتولوژی و پس از انجام ام ار ای دلیل کبودی و خون مردگی رو تشخیص ندادن. آیا کبودی  میتونه مربوط به مشکلات قلبی باشه . این اواخر زود خسته میشه.

سلام، درد گردن ممکنه بعلت آرتروز و پوزیشن های نادرست و فشار مازاد بر گردن باشد اما خونمردگی های بدون آسیب و بدون علت نیاز به بررسی دارد آیا مشکل انعقادی دارن یا داروی آسپرین استفاده می‌کنند؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که درمان قطعی آرتروز چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید تأکید کنم که بیماری OA یک بیماری مزمن است که در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد. اما درد و سفتی مفاصل خود را نادیده نگیرید و در صورت مشاهده هرکدام از علائم به پزشک مراجعه کرده یا با متخصصین پذیرش ۲۴ ارتباط برقرارکنید تا علاوه‌بر بهبود، از مزمن شدن و پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و کیفیت زندگی خود را بالا ببرید. مشاوره آنلاین از طریق پذیرش ۲۴ به شما امکان می‌دهد تا از بین ۷۶۰ پزشک با تجربه، متخصص مورد نظر خود را پیدا کرده و بیماری آرتروز خود را درمان کنید.

مشاوره آنلاین متخصص ارتوپدی

۳.۲/۵ (۱۲ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن
محسن
24 روز قبل

با سلام. مم ۵۴سال سن دارم مرد هستم نزدیک به شش. ماه است دو تا دست تز ارنج به پایین درد شدید. دارم حتی یک شانه میخوام به سرم بزنم درد دارم چیکار کنم ممنون از راهنمایی شما

صدیقه باقریان
صدیقه باقریان
1 ماه قبل

ایا برای ارتروز ازمایش هم انجام میشود،سپاسگزارم از مطلب اموزنده شما

نرگس حسینی
نرگس حسینی
1 ماه قبل

سلام من ۲۵سالمه سه تابچه دارم فرزند کوچیکم ۵ماهشه یه مدتیه که وقتی زیاد با دستام کار میکنم دستام ضعف میکنن حتی بعضی وقتها نمیتونم بچمو بغل کنم.مثلا نصف صفحه باخودکار چیزی مینویسم دیگه نمیتونم تا یک ساعت بعدش کاری انجام بدم وانگشتام خیلی درد میگیرن ممنون میشم راهنماییم کنین‌.

نرگس حسینی
نرگس حسینی
1 ماه قبل

ارتروز انگشتان دست

سلام من کمرم وقتی که بلند میشم درد میکنه کم کم راس
سلام من کمرم وقتی که بلند میشم درد میکنه کم کم راس
1 سال قبل

سلام من س

مجیدالبوکردی
مجیدالبوکردی
1 سال قبل

مدتی است انگشت‌های دست راستم درد می‌کنند مخصوصا شب هنگام خواب حتی بعضی وقتابادرد ازخواب بیدارمیشم

دکمه بازگشت به بالا