علت پاره شدن کیسه آب جنین چیست؟

اگر کیسه اب جنین پاره شد چه کنیم؟ پارگی زودرس کیسه آب

پاره شدن کیسه آب

پاره شدن کیسه آب (PPROM) یکی از اتفاق‌های شایع در بارداری است. در رحم مادر جنین در داخل یک لایه غشایی قرار دارد که درون این غشا، مایع آمنیوتیک است. این محل قرار گرفتن جنین را اصطلاحا کیسه آب جنین می‌نامند. زمانی که سیکل بارداری به اتمام رسیده و هنگام زایمان فرا می‌رسد، این کیسه آب پاره شده و جنین آماده ورود به این دنیا می‌شود. با پاره شدن کیسه آب، یک مایع گرم شبیه آب، بین پاهای مادر جاری می‌شود.

پاره شدن کیسه آب هیچ علامتی ندارد و به یکباره و بی‌خبر خودش را نشان می‌دهد و هیچ گونه دردی هم ندارد. اگر کیسه آب در موعد زایمان یعنی در فاصله هفته ۳۰ تا ۴۰ بارداری، پاره شود، هیچ اتفاق عجیبی نیست و مشکلی پیش نخواهد آمد. اما اگر پیش از زمان زایمان این اتفاق بیفتد، به آن پارگی زودرس کیسه آب جنین می‌گویند که وضعیتی اورژانسی است که باید فورا به بیمارستان مراجعه کرد. پارگی کیسه آب جنین، در حدود ۱۰ درصد از بارداری‌ها رخ می‌دهد و دلایل مختلفی دارد. این عارضه در بعضی مواقع قابل درمان نیز هست. برای اطلاع از این عارضه و دلایل و درمان آن با ما همراه باشید.

فواید کیسه آب برای جنین چیست؟

مایع آمنیوتیک موجود در کیسه آب جنین، بیشتر حاوی آب است. اما از بعد از هفته ۲۰ بارداری، انواع هورمون‌ها، مواد مغذی و آنتی‌بادی به آن اضافه می‌شود. این مایع تا هفته ۳۶ بارداری مرتب بیشتر می‌شود و ادرار جنین هم به آن اضافه خواهد شد و به حدود یک لیتر خواهد رسید. اما بعد از این هفته، مقدار این آب کم می‌شود. این مایع آمنیوتیک، به رشد بخش‌های مختلف بدن جنین مانند کلیه، ریه و سیستم گوارش او کمک می‌کند. به‌علاوه، مایع آمنیوتیک، مانند یک سد دفاعی از جنین در برابر ضربات و عفونت‌ها محافظت می‌کند. مایع آمنیوتیک، محافظ بند ناف نیز هست. جنین تا زمان تکمیل ریه‌های خود در این مایع نفس می‌کشد و با ورود این مایع به داخل سیستم گوارشی، اعضای گوارشی او تکمیل می‌شود. تمامی این موارد نشان دهنده اهمیت مایع آمنیوتیک و کیسه آب جنین، و ضرورت مراقبت از آن را بیشتر نشان می‌دهد.

کیسه آب جنین

دلایل پاره شدن کیسه آب جنین چیست؟

پارگی کیسه آب جنین به‌دلیل ضعیف شدن پرده‌های جنینی یا انقباض‌هایی است که به دلایل مختلف در رحم اتفاق می‌افتد. عوامل مختلفی در این نازک شدن پرده دخیل هستند.

علائم پارگی کیسه آب جنین چیست؟

در اواخر دوران بارداری ترشحات واژینال معمولا زیاد می‌شود که امری کاملا طبیعی است. اما آبی که بر اثر پارگی کیسه آب جنین خارج می‌شود کاملا با ترشحات واژن متفاوت است. ممکن است کیسه آب سوراخ شده باشد. در این صورت، آب داخل کیسه به‌صورت قطره قطره خارج می‌شود. همین موضوع ممکن است باعث شود که مادر آن را با ادرار یا ترشحات واژینال اشتباه بگیرد.

اما پاره شدن کیسه آب پروسه‌ای کاملا متفاوت است. پارگی کیسه آب جنین هیچ دردی ندارد. اتفاقی که به یکباره رخ می‌دهد و مادر را غافلگیر می‌کند. این اتفاق به این صورت است که مایعی گرم و شفاف به‌صورت ناگهانی از واژن خارج می‌شود. بوی این مایع، شیرین است و بویی شبیه به ادرار ندارد. بعد از پاره شدن کیسه آب چقدر وقت داریم؟ پاسخ این است: به محض چنین تجربه‌ای باید فورا با پزشک تماس گرفت و برای معاینه به مراکز درمانی مراجعه کرد.

پاره شدن کیسه آب ممکن است منجر به زایمان زودرس شود. این اتفاق، برای مادر و نوزاد می‌تواند خطرناک باشد. به‌همین دلیل بعد از پاره شدن کیسه آب، باید به‌سرعت به پزشک مراجعه کرد. اما همیشه این پارگی باعث زایمان زودرس نمی‌شود و ممکن است یکی دو روز بعد از پارگی کیسه آب، نوزاد به دنیا بیاید. از دیگر عوارض پاره شدن کیسه آب، عفونت مایع آمنیوتیک است. در عین حال اگر سر جنین هنوز در کانال زایمان و دهانه رحم قرار نداشته باشد، ممکن است بند ناف به دور نوزاد پیچیده و باعث بروز مشکل برای نوزاد شود. با توجه به تمامی این موارد، پزشک تصمیم می‌گیرد که فورا پروسه بارداری را تمام کند یا مدت بیشتری را برای به دنیا آمدن نوزاد صبر کند.

پاره شدن کیسه آب

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در هر زمانی در سیکل بارداری، اگر مادر احساس کند که ترشحی رقیق از واژن دارد، باید به پزشک مراجعه کند. ممکن است این ترشح طبیعی و بدون هیچ مشکلی باشد اما درصد احتمال پاره شدن کیسه آب جنین به دلایل مختلف را باید همواره در نظر داشت. مراجعه سریع، در روند درمان تاثیر بسیار زیادی دارد. وقتی مادر به گمان پاره شدن کیسه آب به پزشک مراجعه می‌کند، پزشک ابتدا شرح حال کاملی از او گرفته، و معاینات ابتدایی را انجام خواهد داد. سپس ممکن است برای اطمینان از پاره شدن کیسه آب، موارد زیر را تجویز کند:

  • معاینه دهانه رحم برای مشاهده میزان آب و اطمینان از پارگی یا سوراخ شدن کیسه آب
  • انجام آزمایش برای تشخیص قلیایی یا اسیدی بودن مایع خارج شده
  • سونوگرافی برای بررسی شرایط جنین

در چه مواردی با پاره کیسه آب پزشک دستور خاتمه بارداری را می‎دهد؟

به دلیل احتمال عفونت و خطرات زیادی که با پاره شدن کیسه آب جنین، برای کودک پیش می‌آید، پزشک با توجه به شرایط بیمار تصمیم‌های مختلفی خواهد گرفت.

اگر این اتفاق پیش از هفته از ۲۳ رخ دهد، احتمال زنده ماندن جنین بعد از پاره شدن کیسه آب، بسیار کم خواهد بود. حتی اگر نوزاد در این شرایط زنده بماند، ممکن است دچار مشکلات ذهنی با جسمی شود. به همین دلیل پزشک پیشنهاد خاتمه بارداری را خواهد داد.

اگر مادر در هفته ۲۳ تا ۳۴ بارداری با پاره شدن کیسه آب روبرو شود، ممکن است با بررسی شرایط و معاینه نوزاد و مادر، پزشک کمی زمان بدهد و مادر را در بیمارستان بستری کرده و با تجویز آنتی بیوتیک، مانع بروز عفونت شود و زمان بدهد تا ریه‌های نوزاد تکمیل شوند.

اگر مادر در هفته ۳۴ بارداری باشد، برای ممانعت از بروز عفونت‌ها و به‌دلیل کامل بودن نوزاد، پزشک دستور ختم بارداری و به دنیا آمدن کودک را خواهد داد.

پاره شدن کیسه آب در هفته ۳۸، اتفاقی کاملا طبیعی است که در ادامه پزشک، مادر را برای زایمان آماده خواهد کرد.

درمان پارگی کیسه آب جنین

اگر کیسه اب جنین پاره شد چه کنیم؟ پاره شدن کیسه آب جنین، شاید به نظر یک عارضه بسیار خطرناک باشد که زنان باردار از آن هراس دارند. اما واقعیت این است که این عارضه قابل درمان است. پزشک به هنگام مواجه با این مورد اورژانسی معمولا چند راهکار را انجام می‌دهد:

  • ابتدا بیمار را فورا در بیمارستان بستری می‌‌کنند.
  • پزشک برای جلوگیری از هر نوع عفونت یا برای درمان عفونت‌هایی که بوجود آمده است، آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.
  • انواع تست‌های آزمایشگاهی برای اطمینان از کنترل عفونت و شرایط مختلف بدن مادر انجام می‌شود.
  • شرایط عمومی مادر از نظر داشتن تب یا درد مرتب کنترل می‌شود.
  • شرایط عمومی، ضربان قلب و حرکات جنین بعد از پاره شدن کیسه آب، مرتب کنترل خواهد شد.
  • داروهای مربوط به زایمان زودرس، در مواردی که پزشک احساس نیاز کند، تجویز خواهند شد.
  • در صورتی که پزشک تشخیص دهد که زایمان باید به تعویق بیفتد، داروهای کورتیکواستروئید برای کمک به تکمیل ریه نوزاد تجویز می‌شوند.

پاره شدن کیسه آب جنین

چگونه از پارگی کیسه آب جنین جلوگیری کنیم؟

پارگی کیسه آب جنین، یک اتفاق ناگهانی است که هیچ نشانه و دلیل قطعی ندارد. از طرفی هیچ راهی برای جلوگیری از آن هم وجود ندارد. اما شاید بتوان این طور گفت که برای افرادی که ریسک پارگی کیسه آب دارند، یعنی مثلا در بارداری‌های قبلی خود نیز این تجربه را داشته‌اند یا چند قلو باردار هستند یا شامل یکی از دلایل پارگی کیسه جنین که ذکر کردیم هستند، با مراقبت‌های پزشکی، استراحت کافی و توجه به نکاتی که پزشک گوشزد می‌کند، شاید بتوانند ریسک این اتفاق را کم کنند. اما بهترین کار آشنا بودن به علائم نشتی کیسه آب و  پاره شدن کیسه آب جنین است. در عین حال مادر باید بداند که چه کارهایی باعث پاره شدن کیسه آب می‌شود و باید از آن‌ها دوری کند. که در صورت بروز این اتفاق، فورا با پزشک تماس گرفته و به مرکز درمانی مراجعه کنند.

پاره شدن کیسه آب جنین

بارداری، روند سخت و گاهی طاقت فرسا و در عین حال شیرین و دوست داشتنی است. مادران در این دوران انواع حس‌های را از قبیل ترس، درد، هیجان، عشق و اشتیاق را در کنار اضطراب تجربه می‌کنند. آنچه مسلم است دور شدن از مواردی که باعث استرس و اضطراب به مادر می‌شود یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه کرد. تغذیه صحیح، ورزش‌های سبک، ترک سیگار و الکل، و حفظ آرامش به مادر و جنین در طی این دوران کمک زیادی خواهد کرد. پاره شدن کیسه آب جنین، یک اتفاق ناگهانی است که از قبل قابل پیش‌بینی نیست. از هر ۱۰ حاملگی ممکن است یکی با نشت کیسه آب یا پارگی کیسه آب جنین مواجه شود. پس این اتفاق در عین ناشناخته بودن، خیلی هم دور از انتظار نیست. با داشتن آگاهی از تمامی نکات مربوط به این اتفاق و با مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان می‌توان از عوارض احتمالی این مشکل پیشگیری کرد. زیاد شدن ترشحات واژینال در دوران بارداری امری طبیعی است. اما اگر در مورد این اتفاق هراس دارید یا از هر ترشح کوچکی احساس نگرانی دارید، پزشکان آنلاین متخصص زنان و بارداری در سامانه پذیرش ۲۴، همواره آماده ارائه مشاوره آنلاین، به شما هستند.

مشاوره آنلاین بارداری

۳.۵/۵ (۱۱ نظر)

منبع
chicagomindfuldoulas.com.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
35 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نعیمه
نعیمه
4 ماه قبل

سلام من هفته ۱۷ دهم هستم تست آمینو انجام دادم منفی بود دکترم یه تست خودش داشت انجام داد اول گفت کیسه ابت نشتی داره بعد که تست آمینو گرفت منفی شد ولی قرص سفکسیم داد بهم به نظر میشه تست آمینو خراب بوده باشه

نگین
نگین
پاسخ به  نعیمه
3 ماه قبل

خانم شما آخرش چی شدی منم الان اونطورم

آسنات
آسنات
6 ماه قبل

در هفته ۳۸ بارداری کیسه آب پاره شده چند ساعت بعد طفل ب دنیا خواهد آمد

مهلا
مهلا
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید هفته ۳۲ بارداری هستم کیسه آب سوراخ شده و الان خونه ام خارش دارم ممکن هست عفونت داشته باشم؟

ترنم
ترنم
پاسخ به  مهلا
5 ماه قبل

ترنم

سمیه
سمیه
9 ماه قبل

سلام من سه قلوه باردار هستم هفته ۲۶هست انقباض شدید دارم باید چیکارکنم

ساینا
ساینا
پاسخ به  سمیه
1 ماه قبل

ماشالله سه قلو خدا حفظشون کنه

افسانه چنگیزیان
افسانه چنگیزیان
9 ماه قبل

آمپول برای ریزش آب کیسه داده شده عضلانی تزریق میشود یا وریدی هست

سحر
سحر
10 ماه قبل

در ۹ هفتگی احتمال پاره شدن کیسه ی آب هستش آیا؟

سمیرامینای
سمیرامینای
1 سال قبل

سلام من دوقلوباردارم یک هفته دیکه مانده زایمان کنم رفتم حمام بعدچندقطره اب از واجنم آمدچکارکنم

پویا
پویا
1 سال قبل

سلام زن داداشم بعد ۱۸سال بچه دار شده البته بچه دار میشد و تو ۶ماهگی متاسفانه ….
الان ۳ماه و نیمش هست کیسه ابش نشتی درست کرده پزشک گفت اب دور بچه خوبه فقط با رضایت خودتون میتونید زن داداشتون ببرید چون خطرناک تو راخدا بگید چکار کنه چشم امیدشون به این بچه هست هر راهی میدونی راهنمایی کنید

زهرا شبانی
زهرا شبانی
1 سال قبل

ایا پارگی کیسه اب جنین در احساس تشنگی مادر تاثیر گذار است یاخیر

معصومه کاظمیی
معصومه کاظمیی
پاسخ به  زهرا شبانی
4 ماه قبل

با عرض سلام خدمت عزیزان من تقریبا در هفته ۳۰ بارداری دومم هستم از دیشب احساس رطوبت در واژن دارم در بارداری قبلی پارگی کیسه اب باعث شد در هفته ۳۱ زایمان زودرس داشته باشم ایا احتمال داره ایندفه این رطوبت که احساس میکنم از کیسه اب جنین باشه ؟

مهسا
مهسا
پاسخ به  معصومه کاظمیی
2 ماه قبل

هفته۳۱بچه بدنیا اومد زنده موند؟

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام ببخشید من هفته ۳۹ بارداری هستم آبریزش هم ندارم احساس میکنم حرکت جنین کمتر از اولش هست آیا طبیعیه؟

نسرین
نسرین
1 سال قبل

سلام ببخشید من هفته یازدهم هستم امروز پدی که گذاشته بودم خیس بود اما ردی از ترشح نبود آیا این خطرناکه

فرنوش قشلاقي
فرنوش قشلاقي
1 سال قبل

سلام
من ١٩هفته دوقلو با کیسه آب جدا جفت مشترک باردار هستم کیسه آب یکی از قل ها پاره شده که ١٢میل آب مونده
بیمارستان بستری هستم سرم رینگر ٣لیتر در روز
قرص اریترومایسن هر ۶ساعت
و آمپول سفکسیم هر ۶ساعت استفاده میکنم
میخواستم سوال کنم امیدی هست که حداقل یک قل که کیسه آبش سالمه برام بمونه

افسانه
افسانه
پاسخ به  فرنوش قشلاقي
1 سال قبل

سلام گلم نگه داشتیت بچه رو

فائزه
فائزه
2 سال قبل

سلام من هفته ۳۱ بارداریم از پرید شب ‌تا تمروز کیسه آبم پاره شدم تحت مراقبتم میگن باید طبیعی بچه رو به دنیا بیاری فعلا هم دردی ندارم قلب بچه وتکوناش خم خوبه اما نگرانم باز

حیدری
حیدری
2 سال قبل

باسلام هفته سی بارداری هستم و دومین بارداری راسپری میکنم دربارداری قبل درهفته ۳۴ کیسه آب به طورنامعلوم پاره شدوزایمان زودرس کردم ممکن در این بارداری دوباره کیسه آب پاره وزایمان زودرس کنم

؟!!!؟
؟!!!؟
پاسخ به  حیدری
1 سال قبل

بعدش بچه چی شد

محمدی
محمدی
2 سال قبل

سلام من هفته ۲۴ بارداری هستم دو بار احساس نشتی کیسه آب کردم دکتر بهم قرص سفالکسیم داد وبهم گفت آب کیسه کم شده الان مشکل نشتی ندارم‌ ولی خارشم زیاد شده چکار باید بکنم

دکتر زهرا بهرامی
پاسخ به  محمدی
2 سال قبل

اگه مایع آمنیوتیک کم شده مصرف مایعات رو زیاد کن و حتی شاید نیاز به سرم درمانی داری
خارش احتمالا عفونت قارچی داری باید درمان بشه

زهرا
زهرا
پاسخ به  دکتر زهرا بهرامی
6 ماه قبل

سلام ببخشید از کجابفهمم کیسه اب سوراخ شده

زهرا
زهرا
پاسخ به  زهرا
6 ماه قبل

۳۹ بارداری هستم

ز ا
ز ا
2 سال قبل

با سلام در هفته ۱۵ هستم امنیو انجام دادم و بلافاصله تا ۳یا۴ ساعت مدام آبریزش داشتم که بدون بو و رقیق بود الان هیچ نشانه ای از جنین خودم حس نمیکنم خیلی نگرانم که اصلا کیسه اب تخلیه شده باشه چون همونجا هم که تو مطب آبریزش رو دیدم دکتر گف احتمال نشت کیسه هست ولی استراحت کن چیزی نیس
که خیلی طول کشید تا دیگه اب قطع شد
حالا چه کنم بنظرتون خیلی نگرانم
باور کن اشتباه محض بود رفتم امنیو
دوروز پیش امنیو انجام دادم
میشه لطفا راهنمایی کنید

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  ز ا
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

شکیبا
شکیبا
2 سال قبل

سلام ایا نزدیکی در ماهای ۶و۷باعث پارگی کیسه اب میشود؟؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  شکیبا
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

افسانه ایزدی
افسانه ایزدی
2 سال قبل

سلام روز بخیر من تست امینوشر انجام دادم مثبت بوده سه روزربستری مرنب سرم رینگر و انتی استفاده کردم سونو انجام دادم اب دور جنین مناسب بوده ولی هنوز لکه بینی زمان خشک کردن واژانیال دارم دستمال کمی کثیف میشه لطفا بهم بگین باید ختم بارداری انجام بدم الان ۱۹ هفته هستم

دکتر زهرا بهرامی
پاسخ به  افسانه ایزدی
2 سال قبل

منظورتون اینه که جواب غربالگری مثبت بوده؟ جواب امنیوسنتز رو باید دید و بر اساس اون قضاوت کرد

سمیرا
سمیرا
پاسخ به  افسانه ایزدی
2 سال قبل

عزیزم شما چیکار کردین ؟بچه رو نگه داشتین؟

مریم 7
مریم 7
پاسخ به  سمیرا
2 سال قبل

سلام من پنچ روز پیش یکم آبریزش داشتم بعد بیمارستان بستری شدم دیگه اصلا ازم آب نیومد سنو گفته آب دورش خوبه چهار روز هم بستری شدم ولی آبریزش نداشتم تست امینوشور انجام دادم مثبت شد چیکار کنم بیست هفته بارداری هستم

مهسا
مهسا
پاسخ به  مریم 7
4 ماه قبل

بچه رو نگه داشتین؟!

نفس
نفس
پاسخ به  مریم 7
2 ماه قبل

منم مث شمام دکتر گفت برو استراحت کن مایعات زیاد بخور دوباره باز سونو انجام بده ببینیم پی میشه خودم خیلی نگرانم

دکمه بازگشت به بالا