زخم دهانه رحم به چه معناست؟ انواع درمان زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم چگونه ایجاد می‌شود؟ درمان خانگی زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم بیماری رایجی در بین خانم‌هاست. اما مفهوم، علائم، عوامل خطر، نحوه جلوگیری، دلایل وقوع این بیماری و راه‌های درمان آن چیست و آیا می‌توان به‌طور طبیعی آن را درمان کرد؟ در این مقاله به بررسی جزئی تمام این موارد می‌پردازیم.

دهانه رحم کجاست؟

برای درک بیماری زخم دهانه رحم بهتر است ابتدا بدانید که دهانه رحم دقیقاً چیست و در کجای بدن خانم‌ها قرار گرفته است. دهانه رحم یک مجرای باریک به شکل دونات است که رحم و واژن را به هم متصل می‌کند و درواقع پایین‌ترین نقطه انتهایی رحم است.

خون قاعدگی شما هر ماه از طریق دهانه رحم، از رحم خارج می‌شود و به داخل واژن می‌رود. همچنین هنگامی که شما باردار می‌شوید، دهانه رحم منبسط و باز می‌شود و اجازه می‌دهد که نوزاد به داخل کانال تولد حرکت کرده و از آن خارج شود.

زخم دهانه رحم چیست؟

اگر چیزی دهانه رحم را تحریک کرده و باعث التهاب آن شود، دهانه رحم دچار بیماری به نام «زخم دهانه رحم» می‌شود که نام انگلیسی و پزشکی آن نیز Cervicitis (سرویسیت) است. Cervisits به معنی التهاب دهانه رحم (inflammation of the cervix) است.

بنابراین التهاب دهانه رحم در اثر تحریک، عفونت و آسیب سلول‌هایی که دهانه رحم را پوشانده‌اند، ایجاد می‌شود و باعث بیماری زخم دهانه رحم می‌شود. این بافت‌های تحریک‌شده یا آلوده دهانه رحم ممکن است قرمز و متورم شده و مخاط و چرک از آن‌ها خارج شود. همچنین در صورت لمس دهانه رحم ممکن است به راحتی خونریزی کنند.

چه کسانی به زخم دهانه رحم مبتلا می‌شوند؟

زخم دهانه رحم بیماری بسیار شایعی در زنان است. پیش‌بینی شده است که بیش از نیمی از زنان بزرگسال در مقطعی از زندگی خود به دهانه رحم مبتلا می‌شوند. زنانی که رفتارهای پرخطر جنسی انجام می‌دهند و چندین شریک زندگی دارند در معرض خطر بیشتری برای این بیماری قرار دارند. زنانی که به بیماری‌های مقاربتی مبتلا شده‌اند و یا شریک جنسی دارند که به بیماری‌های مقاربتی مبتلاست نیز بسیار در معرض خطر زخم دهانه رحم هستند. اما اعمال جنسی تنها دلیل ابتلا به این بیماری نیستند و عوامل دیگری نیز باعث آن می‌شوند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

علت زخم دهانه رحم چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، علت زخم دهانه رحم غالباً عفونت‌های مقاربتی هستند اما دلایل غیرعفونی نیز می‌توانند باعث بروز این بیماری شوند. به‌طورکلی دلایل ابتلا به زخم دهانه رحم به شرح زیرند:

  • بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی: عفونت‌های باکتریایی و ویروسی که باعث ایجاد زخم دهانه رحم می‌شوند، اغلب اوقات از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. بیماری‌های مقاربتی (STDs) که می‌توانند سبب ابتلا به التهاب دهانه رحم شوند شامل سوزاک، کلامیدیا، تریکومونیازیس، تبخال دستگاه تناسلی، مایکوپلاسما و اوره پلاسما هستند.
  • واکنش‌های آلرژیک: آلرژی یا حساسیت نسبت به محصولات جنسی (مانند اسپرم‌کش‌های ضدبارداری، لاتکس در کاندوم‌ها و…) و محصولات بهداشتی زنانه (مانند خوشبوکننده‌های زنانه، تامپون، شیاف مهبل، دستگاه دیافراگم ضدبارداری و…) ممکن است منجر به تحریک دهانه رحم و ابتلا به زخم دهانه رحم شوند.
  • رشد بیش از حد باکتری‌ها: رشد بیش از حد برخی از باکتری‌هایی که به‌طور طبیعی در واژن وجود دارند (واژینوز باکتریایی) می‌تواند منجر به زخم دهانه رحم شود. واژینوز باکتری به معنی عدم تعادل باکتری‌های طبیعی و سالم با باکتری‌های ناسالم یا مضر موجود در واژن است.
  • عدم تعادل هورمونی: داشتن استروژن نسبتاً کم یا پروژسترون بالا ممکن است در توانایی بدن برای حفظ سلامت دهانه رحم تداخل ایجاد کند. این عدم تعادل هورمونی گاهی در هنگام بارداری اتفاق می‌افتد و می‌تواند منجر به زخم رحم شود.
  • مبتلا بودن سرطان یا طی مراحل درمانی سرطان: به ندرت در برخی موارد، پرتودرمانی یا مبتلابون به سرطان ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در دهانه رحم و التهاب رحم شوند.

رحم

علائم زخم دهانه رحم چیست؟

در بیشتر مواقع، زخم رحم هیچ علائم و نشانه‌ای ندارد و شما معمولاً پس از آزمایشات و یا معاینات لگنی که توسط پزشک انجام شده است ممکن است پی ببرید که به این بیماری مبتلا هستید. اما نشانه‌ها و علائم زخم دهانه رحم در صورت وجود، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • مقادیر زیادی ترشحات غیرمعمول خاکستری یا زرد کم‌رنگ در واژن که ممکن است بوی نامطبوعی نیز داشته باشند
  • ترشحات ضخیم، زرد یا سبز واژن که شبیه چرک است (در موارد ابتلای شدید به زخم دهانه رحم)
  • دفع ادرار مشکل، دردناک یا مکرر
  • خارش واژن یا تحریک واژن
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • خونریزی غیرطبیعی از واژن یا لکه‌بینی واژینال، مانند خونریزی بعد از رابطه جنسی یا بین دوره‌های پریود
  • احساس فشار یا درد در لگن یا شکم
  • درد در حین معاینات دهانه رحم
  • تب (در برخی موارد نادر)

توجه داشته باشید که زخم دهانه رحم می تواند به تمام رحم، لوله‌های رحمی یا تخمدان‌ها گسترش یابد و منجر به بیماری التهابی لگن (pelvic inflammatory disease- PID) شود. همچنین از آنجا که زخم دهانه رحم غالباً هیچ علائمی ندارد، شما باید به‌طور منظم با یک پزشک زنان و زایمان ملاقات کنید و آزمایش‌ها و چکاپ‌های دوره‌ای مختلفی را انجام دهید.

برای مشاوره تلفنی و متنی و نیز رزرو نوبت می‌توانید پزشک موردنظر خود را از فهرست بهترین پزشکان زنان و زایمان پذیرش۲۴ انتخاب کنید.

دریافت مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

نحوه تشخیص زخم دهانه رحم

اگر هرکدام از علائم زخم رحم را دارید یا درگیر اقدامات جنسی پرخطر هستید، باید برای معاینه کامل لگن به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. پزشک احتمالاً ابتدا در مورد سابقه جنسی شما سؤالاتی از قبیل موارد زیر را خواهد پرسید:

  • تعداد شرکای جنسی که در گذشته داشته‌اید
  • داشتن یا نداشتن رابطه جنسی بدون کاندوم
  • نوعی محصولاتی که برای پیشگیری از بارداری استفاده کرده‌اید

در مرحله بعد، پزشک شما یک معاینه دستی کامل لگن را انجام می‌دهد تا وجود یا عدم وجود علائم زیر را بررسی کند:

  • هرگونه قرمزی در دهانه رحم
  • ترشحات واژن
  • خون روی واژن یا دهانه رحم
  • التهاب دیواره‌های واژن

برای این آزمایشات، روی میز معاینه دراز خواهید کشید و پاهای خود را در رکاب قرار خواهید داد.

مراجعه به پزشک

پزشک سپس ممکن است آزمایشاتی از جمله تست پاپ اسمیر را روی شما انجام دهد. در این آزمایش از یک سوآب (ابزاری ساده شبیه گوش‌پاک‌کن معمولی که برای نمونه‌گیری استفاده می‌شود) برای جمع‌آوری سلول‌ها از رحم و دهانه رحم به‌منظور بررسی ناهنجاری استفاده می‌شود.

پزشک همچنین از هرگونه ترشحات واژن نیز برای آزمایش باکتری‌های موجود در رحم نیز نمونه‌برداری می‌کند تا با بررسی میکروسکوپی آن‌ها، ابتلا به واژینوز باکتریایی را تشخیص دهد. آزمایشاتی برای بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا نیز روی شما انجام خواهد شد تا به تشخیص کاملی از بیماری رسید.

تست پاپ اسمیر

نحوه درمان زخم دهانه رحم

اگر پزشک شما تشخیص دهد که به زخم رحم مبتلا هستید، معمولاً برای درمان هرگونه عفونت باکتریایی که باعث ایجاد این بیماری شده است، برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. زنان زیر ۲۵ سال یا افرادی که رفتارهای جنسی پرخطر دارند، حتی اگر وجود باکتری نیز در آزمایشات آن‌ها تشخیص داده نشود هم ممکن است با آنتی‌بیوتیک درمان شوند. تشخیص برخی از باکتری‌ها دشوار، اما ممکن است.

اگر دلیل ایجاد زخم دهانه رحم، عفونت‌های مقاربتی نباشند، ممکن است نیازی به درمان زخم رحم نداشته باشید. اما در صورت مشکوک شدن به وجود عفونت، هدف اصلی درمان شما از بین بردن عفونت و جلوگیری از انتشار آن به رحم و لوله‌های رحمی و یا انتقال آن به جنین در صورت بارداری است. بنابراین بسته به نوع ارگانیسم ایجاد کننده عفونت، پزشک شما ممکن است هر یک از داروهای زیر را به‌عنوان داروی زخم دهانه رحم تجویز کند:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها
  • داروهای ضد قارچ
  • داروهای ضد ویروسی

آنتی‌بیوتیک‌ها در اکثر موارد زخم دهانه رحم را  با موفقیت درمان می‌کنند اما اگر این درمان کافی یا موفقیت‌آمیز نباشد، ممکن است نیاز به لیزردرمانی یا جراحی باشد. با این اوصاف، پزشک متخصص زنان و زایمان می‌تواند بهترین روش درمانی برای شما را بر اساس سن، عادت‌ها، آزمایش‌های تشخیصی و طول مدت بیماری تعیین کند.

زخم دهانه رحم و نزدیکی

پزشک می‌تواند برای اطمینان از اینکه مجدداً آلوده به بیماری زخم رحم نشوید، معالجه همسرتان را نیز توصیه کند. توجه داشته باشید که تا زمان اتمام درمان زخم دهانه رحم خود باید از نزدیکی کردن خودداری کنید.

زخم دهانه رحم و ویروس ایدز (HIV)

نکته بعد این است که در صورت مبتلا بودن به HIV، درمان زخم دهانه رحم از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. به این دلیل که زخم دهانه رحم، مقدار ویروسی که از دهانه رحم خارج می‌شود را افزایش می‌دهد و این می‌تواند احتمال ابتلای شریک جنسی شما به HIV را نیز افزایش دهد. همچنین در صورتی که شما تنها به زخم دهانه مبتلا باشید ولی با یک فرد مبتلا به HIV رابطه جنسی داشته باشید، احتمال ابتلای شما به HIV نیز بسیار بالاتر خواهد رفت.

درمان خانگی زخم دهانه رحم

زخم دهانه‌ی رحم حادی که به علت عفونت ایجاد شده است، با درمان پزشکی به بهترین نحو رفع می‌شود، زیرا ضروری است که عفونت از بین برود. اما اگر دچار زخم دهانه رحم با علائم ملایم شده باشید، ممکن است بخواهید که از برخی درمان خانگی زخم دهانه رحم برای رفع علائم استفاده کند. اما توجه داشته باشید که همواره باید از درمان خانگی در کنار درمان پزشکی استفاده کنید، زیرا این دو روش قرار نیست جایگزین هم باشند.

درمان‌های خانگی که ممکن است برای درمان زخم دهانه رحم مؤثر باشند عبارت‌اند از:

  • داروهای سنتی چینی: درمان‌های طب سنتی چینی، شامل گیاهان دارویی چینی، ممکن است برای درمان زخم دهانه رحم مؤثر باشند. گیاهان دارویی خاصیت ضدالتهابی دارند.
  • خوردن ماست یا مکمل‌های پروبیوتیک: ماست دارای باکتری‌های مفیدی به نام پروبیوتیک است. پروبیوتیک‌ها همچنین به صورت مکمل در دسترس هستند. پروبیوتیک‌ها ممکن است برای درمان واژینوز باکتریایی که یکی از عوامل ایجاد زخم دهانه رحم است، مؤثر باشند.
  • خوردن سیر یا مکمل‌های حاوی آن: سیر خواص آنتی‌باکتریال بسیار قوی‌ای دارد. خوردن مکمل‌های حاوی سیر می‌تواند به درمان واژینوز باکتریایی کمک کند.

بهترین کار این است که قبل از شروع یک دوره درمان، ابتدا نظر پزشک خود را جویا شوید. این درمان‌های جایگزین احتیاج به مطالعات بیشتری دارند و در حال حاضر به‌عنوان اولین راهکار برای درمان زخم دهانه رحم یا واژینوز باکتریایی در نظر گرفته نمی‌شوند.

درمان گیاهی زخم دهانه رحم که به سلامت واژن و دهانه رحم کمک کرده و در جلوگیری از ایجاد زخم دهانه رحم مؤثرند نیز به شرح زیرند:

  • نوشیدن چای سبز: چای سبز نقشی حفاظتی در کاهش ریسک ابتلا به سرطان تخمدان و مخاط رحم دارد.
  • پرهیز از حساسیت‌زاها: استفاده نکردن از تامپون و صابون‌های معطر، ریسک ایحجاد حساسیت در دهانه رحم را کاهش می‌دهد.
  • پوشین لباس زیر نخی: لباس زیری که قابلیت تنفس داشته باشد، ایجاد رطوبت و باکتری که منجر به عفونت می‌شود را کاهش می‌دهد.
  • استفاده از کاندوم در هنگام آمیزش جنسی: این کار ابتلا به بیماری‌های آمیزشی را که یکی از عوامل ایجاد زخم دهانه رحم است، کاهش می‌دهد.

درمان زخم دهانه رحم

عوارض زخم دهانه رحم

دهانه رحم به عنوان مانعی برای بیرون نگه‌ داشتن باکتری و ویروس‌ها از رحم شما عمل می کند. زمانی که دهانه‌ی رحم عفونی شود، ریسک این که عفونت به رحم سرایت کند بالا می‌رود.

زخم دهانه‌ی رحم که توسط سوزاک یا کلامیدیا ایجاد شده، می‌تواند در لوله‌ها و پوشش رحم پخش شود، که به بیماری التهابی لگن منجر خواهد شد. ایجاد عفونت در اندام‌های تولید مثل زنانه در صورت عدم درمان ممکن است باعث مشکلات بارداری شود. بنابراین عوارض زخم دهانه رحم در صورت عدم درمان به شکل زیر دسته‌بندی می‌شود:

  • بیماری التهابی لگن
  • ناباروری
  • حاملگی خارج‌رحمی، که در آن یک تخمک بارور شده در خارج از رحم جای می‌گیرد
  • درد مزمن لگن

پیشگیری از زخم دهانه رحم

برای کاهش ریسک ابتلا به زخم دهانه رحم که در اثر عفونت‌های مقاربتی ایجاد شده است، لازم است اقدامات زیر را انجام دهید، زیرا حضور در یک رابطه طولانی مدت که هم شما و هم شریک جنسی‌تان عاری از عفونت هستید، به طور قابل توجهی ریسک ابتلا به عفونت‌های مقاربتی و زخم رحم را کاهش می‌دهد:

  • همواره شریک جنسی خود را به استفاده از کاندوم ترغیب کنید.
  • تعداد افرادی که با آن‌ها رابطه جنسی دارید را محدود کنید.
  • با فردی که زخم دستگاه تناسلی یا ترشحات غیرمعمول از آلت تناسلی خود دارد، نزدیکی نکنید.
  • اگر برای بیماری مقاربتی تحت درمان هستید، از دکتر خود بپرسید که آیا شریک جنسی شما نیز احتیاج به درمان دارد یا خیر.
  • تا جای ممکن از محصولات بهداشتی زنانه مانند تامپون و… استفاده نکنید، چرا که این محصولات ممکن است منجر به التهاب واژن و دهانه رحم شود.
  • اگر دچار دیابت هستید، قند خون خود را به خوبی کنترل کنید.

عوامل خطر در زخم دهانه رحم

شما با ریسک بالاتری در ابتلا به زخم دهانه رحم مواجه هستید اگر:

  • رفتار پرخطر جنسی داشته باشید، با افراد متعددی آمیزش جنسی داشته باشید یا اینکه با شخصی که رفتار پرخطر جنسی دارد، رابطه جنسی برقرار کنید.
  • داشتن رابطه جنسی را از سنین پایین شروع کرده باشید.
  • سابقه‌ای از ابتلا به عفونت‌های آمیزشی داشته باشید.

سوالات متدوال در باره زخم دهانه رحم

آیا زخم دهانه رحم خطرناک است؟

اگر مزمن شده باشد و درمان نشود بله.
زخم دهانه رحم اگر درمان نشود خطر تغییرات سلولی در دهانه رحم دارد و می‌تواند زمینه ای باشد برای کانسر دهانه رحم.

درمان خانگی زخم دهانه رحم چیست؟

درمان خانگی از عسل و یخ در انتهای واژن می‌توان استفاده کرد.

لیزر زخم دهانه رحم مورد تایید است؟

از هرگونه فریز یا کوتر برای زخم دهانه رحم باید جلوگیری کرد چون بافت آنرا بگونه ای تغییر میدهد که جواب پاپ اسمیر ها رو کاذب نشان می‌دهد و اگر تغییر بافت ایجاد شده باشد قابل تشخیص نخواهد بودو

پماد برای زخم دهانه رحم

برای درمان آن از برخی آنتی بیوتیکها و کرم های واژینال استفاده می‌شود.که باید با توجه به تست پاپ اسمیر خودتان برای مصرف پماد ها از پزشک متخصص مشورت بگیرید.

قرص برای زخم دهانه رحم

بهتر است سیستم ایمنی بدن را قوی تر کنید و برای مصرف قرص با پزشک متخصص مشورت کنید.

مراجعه به پزشک برای زخم دهانه رحم

زمان مراجعه به دکتر در زخم دهانه رحم

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر باید به دکتر مراجعه کنید:

  • ترشحات مداوم و غیرمعمول از واژن خود دارید.
  • ترشح خون غیرقاعدگی دارید.
  • هنگام آمیزش جنسی درد دارید.

زخم دهانه رحم به طور کلی بیماری قابل درمانی است. اما درنظر داشته باشید که درمان‌های خانگی و راهکارهای پیش‌گیری باید در کنار هم‌دیگر استفاده شوند، نه به جای درمان‌های پزشکی؛ زیرا بهترین راه درمان زخم دهانه‌ی رحم برای جلوگیری از دچار شدن به عواقب آن، استفاده از درمان پزشکی است. اگر فکر می‌کنید که دچار زخم دهانه رحم شده‌اید، در صورتی که شرایط مراجعه حضوری ندارید، می‌توانید با یک از صدها پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان در پذیرش۲۴ به صورت آنلاین متنی و تلفنی مشورت کنید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های ایشان استفاده کنید؛ همچنین در صورت نیاز می‌توانید به متخصص انکولوژی زنان مراجعه کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان

۳.۳/۵ (۲۵ نظر)

منبع
clevelandclinic.orgmedicalnewstoday.comwebmd.commayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
133 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بی نام
بی نام
24 روز قبل

من ۱۶ سالمه با عهدی هم رابطه نداشتم
ولی نمی‌دونم چرا اینجوری شده
کسبم هم که نیست برم دکتر نمی‌دونم چه غلطی کنم

زهرا
زهرا
پاسخ به  بی نام
5 روز قبل

سلام اگر تهران هستید ی مطب ی دکتر زنان برو وسریع مشکلت را حل میکنه

صدیقه
صدیقه
1 ماه قبل

من ۵۵سالمه حدود۵ماه است که داخل بدن من خارش دارد چکارکنم .تشکر

افسانه
افسانه
3 ماه قبل

سلام وقت بخیرببخشین من جواب پاپ اسمیرم زخم دارم خیلی میترسم توروخدابمن جواب بدین

افسون
افسون
6 ماه قبل

چه دارویی برا زخم دهانه رحم پیشنهاد مبکنیبن

آخرین ویرایش 6 ماه قبل توسط افسون
فاطمه مساح
فاطمه مساح
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید یک ماه پیش دکتر مراجعه کردم گفتن زخم دهانه رحم دارم خیلی ترس دارم چکار کنم

صادقی
صادقی
پاسخ به  فاطمه مساح
5 ماه قبل

سلام من طرف راست رحمم زخم داره به دکتر مراجعه کردم آنتی بیوتیک داد ولی بهتر نشد ،

رویا
رویا
7 ماه قبل

سلام ایا فرد باکره هم زخم دهانه رحم میگیره ؟

مریم
مریم
7 ماه قبل

سلام من مادرم ۲ ماه پیش زخم دهانه رحم داشت عمل کرده بود الان میخواست بره کربلا قرص ال دی خورد که پریود نشه الان که قطع کرده خونریزی داره چکار میشه کرد

مرسا
مرسا
9 ماه قبل

سلام خسته نباشید ،دکتر به من گفت زخم دهانه رحم داری که مزمن شده و با دارو هم خوب نمیشود. که باید فردا بسوزونم ،وپاپ اسمیر هم ازمن گرفت اما جوابش ۷ روز بعد میاد ، ایا میتونم قبل از اومدن جواب پاپ اسمیر اقدام به سوزاندن کنم؟ یا باید صبر کنم جواب ازامایشم بیاد ؟ ممنون میشم جواب بدهید.

محدثه
محدثه
پاسخ به  مرسا
5 ماه قبل

سلام منم زخم دهانه رحم دارم فعلا دکتر دارو داده ولی با اینکه چند روزه دارو مصرف میکنم هنوزم سوزش کم نشده

محدثه
محدثه
پاسخ به  محدثه
5 ماه قبل

باشه

D.R
D.R
پاسخ به  محدثه
2 ماه قبل

شمارتو بزار

سوگل
سوگل
پاسخ به  مرسا
4 ماه قبل

سلام من زخم دهانه رحم دارم لطفن روش درمان رو بمن بگید

اکرم
اکرم
پاسخ به  مرسا
1 ماه قبل

گودرزی

اکرم
اکرم
پاسخ به  اکرم
1 ماه قبل

سلام منم هم رحمم زخم است وهم کیست درسمت تخم دان راست است وخونریزی!داخلی دارم کمرم ولگنم هم خیلی احساس درددارم آیا خطرناک است آزمایش پاپ اسمی هم دادم یک هفته دیگه جوابش میادراهنمایی ام کنیدلطفا

اکرم
اکرم
پاسخ به  مرسا
1 ماه قبل

گودرزی

سوگل
سوگل
10 ماه قبل

سلام خانمی هستم ۳۳ساله رفتم دکترمعاینه کردگفت زخم دارم دارو نداد گفت حتما باید فریز کنی میشه راهنماییم کنید

مممنممم
مممنممم
پاسخ به  سوگل
4 ماه قبل

دکترت خوبه واقعا

زهرل
زهرل
پاسخ به  سوگل
2 ماه قبل

دکتر محترم حسینی خیلی دکتر خوبیه برو پیشش انشاالله که خوب میشی

فاطمه
فاطمه
10 ماه قبل

سلام من خیلی رحمم درد میکردن وقتی پریود میشدم خونریزی درستی نداشتم و موقع سکس هم درد زیاد داشتم اومدم از زاج سفید و عسل و روغن زیتون استفاده کردم یکبار و بعدش مثل پوسته پوسته های سفید تو واژن ایجاد شده و درد دارم موقع ادرار و سوزش

مریم
مریم
11 ماه قبل

سلام من ۵۷ سال دارم حدود ۲۵سال پیش.زخم دهانه رحم داشتم که فریز کردم ولی از۲سال پیش تا الان عفونت قارچی داشتم کهزخم رحمم مجدد ایجاد شده و۲سال است هرچه درمان میکنم زخم وقارچ خوب نمیشه البته خیلی بهتر شدم واصلاهم ترشحات نداشتم تست هم دادم منفی بود چکار کنم دررابطه خیلی دچار درد میشم

مریم
مریم
پاسخ به  مریم
5 ماه قبل

چیکار کردین؟

قویدل
قویدل
11 ماه قبل

سلام وقت بخیر من یه مدتی هست خونریزی وبعضی وقتها لک بینی دارم به پزشک مراجعه کردم،آزمایش پاپ اسمیر از من گرفتن در نتیجه قرص جستیران برام تجویز کردن الان ۴ روزه که می خورم ولی هنوز لک بینی یا تقریبا میشه گفت خونریزی دارم

ریحانه
ریحانه
1 سال قبل

سلام من زخم دهانه رحم دارم چیکار کنم چه داروی استفاده کنم

بیان
بیان
1 سال قبل

سلام من دوماه قبل دردوسوزش داشتم

رففم پیش ماما گفت زخم وعفونت شدید داری دارو وپما داد خوب شدم ولی دوباره دونه های ریز سفیدی داخل واژن هست خارشت هم دارم چیکار کنم تو رو خدا راهنمایی کنید

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام من عفونت دارم میرم دکتر ده روز خوب هستم باز مجددن عفونت میکنم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  فاطمه
1 سال قبل

لطف راهنمای کنید ممنون

Niloo
Niloo
پاسخ به  فاطمه
5 ماه قبل

منم همین مشکل دارم خیییلی دکتر رفتم

سماهستم
سماهستم
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
من باهربارنزدیکی دچارزخمهای خیلی عمیقی دوردهانه رحم میشم وبه دلیل دیابتی که دارم خیلی دیرخوب میشن دچاردردشدید.خارش.وسوزش زیادمیباشدلطفابگید چیکارکنم

مریم
مریم
1 سال قبل

دو روز دهان رحمم زخم خون غیر از عادتی هم دارم

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام، اسم من زهرا است حدود یکماه قبل حامله گی خارج از رحم داشتم که دو بار عمل شدم، سه چهار شب پیش با شوهرم رابطه داشتم که الان حدود سه روز میشه خونریزی با درد دارم، آیا ممکنه بخاطر زخم دهانه رحم باشه یا مشکل دیگه ای هست، لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم و دکتر نروم واسه معاینه

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام من چندماه پیش دردرحم داشتم رفتم دکترگفت عفونت داری بعددارودادعفونت تافقتی دارواستفاده میکنم خوبم بعدگفت زخم دهانه رحم داری درزم ازمایشه پاپسمیردادم گفت سالمه مشگلی نداری الان برم دکترازمایش میگیره یاتیکه برداری میکنه میترسم توراخداراهنمایی کنید

خانم دیدبان هستم
خانم دیدبان هستم
1 سال قبل

سلام ۲۹ سالمه و ۲ ماهی میشه اقدام به بارداری کردم و جلو عقب انداختم پریودیم و الان تو ماه سوم بودم که رفتم معاینه کرد و بدام امپول نوشت برا بچه دار شدن سوالم اینه که امپول ها واسه چی خوبه ؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
من ۳۶ سالمه زخم دهانه رحم دارم پاپ اسمیر دادم هنوز جوابش و نگرفتم ، دکتر دارو داده گفته اگه خوب نشه فریز کنم
فریز بکنم خوبه یا نه؟؟

راضیه الوندی
راضیه الوندی
پاسخ به  مریم
1 سال قبل

سلام چند ساله زخم دهانه رحم دارم تا دلتون بخواد دکتر رفتم ودارو استفاده کردم یک بار هم فریز کردم دیگه بدنم به دارو جواب نمیده معدم درد میکنه چی کار کنم راهنماییم کنید خسته شدم

کریمی
کریمی
پاسخ به  راضیه الوندی
7 ماه قبل

سلام من‌۲۸ سالمه‌۹سال پییش زخم رحم دارم هر دکتری برم بهم دارو میده ولی خوب نمیشم یک بار هم لیزر کردم ولی خوب نمیشم بخدا خسته‌شدم از ازدارو ودرد شدید‌دارم

گل نرگس
گل نرگس
پاسخ به  کریمی
2 ماه قبل

سلام دامن بپوشید و اندازه نخود آدامس سقز اصل زیر دامنتون دود بدین بازغال دود بدین ک دودش زیاد باشه جوری بشینید ک دود آدامس بره داخل رحمتون فوقالعاده است من خیلی شنیدم واس هر رخمی ک بگید خوبه تا ی مدت ک نتیجه میگیرید انجام بدین ادامس سقز عطاری ها دارن اکثرن

ریحانه
ریحانه
پاسخ به  راضیه الوندی
7 ماه قبل

سلام الان خوب شدید؟

مهسا
مهسا
پاسخ به  مریم
28 روز قبل

ن نکن

فاطیما
فاطیما
1 سال قبل

سلام صفری هستم عفونت دارم سوزش وخارشم دارم بایدچکارکنم

فروزنده
فروزنده
1 سال قبل

سپاسگزارم از مطالب ارزنده شما

رؤیا
رؤیا
پاسخ به  فروزنده
1 سال قبل

سلام رؤیا هستم با اولین نزدیکی زخم دهانه رحم گرفتم حالت پارگی های ریز ریز چه پمادی باید استفاده کنیم ممنون

طیبه
طیبه
1 سال قبل

ایارحم زخم شده باشد عمل میشود

Somaye
Somaye
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من ترشح داشتم رفتم پیش متخصص گفتن زحم دهانه رحم دارم داروهاشونومصرف کردم شیاف وقرص بود طی درمان پریودم شدم بداز پریودی شیاف ادامه دادم .حالا ک تموم شده داروهام امروز حس کردم بازم ترشح دارم نمیدونم چرا میترسم خوب نشده باشم

زینب محمدی
زینب محمدی
1 سال قبل

زینب محمدی هستمخیلی رفتم کناری دکتر اما پاپ اسمیر دادم ولی سوزش ودرد شکمم خوب نمیشه نزدیکی هم ندارم شوهر ندارم اما زخم رحیمم هم خوب نمیشه لطفا بیشتر راهنمای کنید مرسب

زینب محمدی
زینب محمدی
1 سال قبل

سلام محمدی هستم مدد یک ساله دچار زخم رحیم هستم عفونت دارم باید چکار کنم

صغری
صغری
پاسخ به  زینب محمدی
1 سال قبل

سلام لکزایی هستم حدود یک سال هست زخم رحم دارمدارم هم را با عفونت باید چیکار کنم

پاطی
پاطی
1 سال قبل

سلام انگشتم را داخل رحم کنم پرده رحم پاره میشه

پاطی
پاطی
1 سال قبل

سلام اگر انگشتم. را داخل رحم کنم پرده رحم من پاره میشه

کژال یزدانی
کژال یزدانی
پاسخ به  پاطی
1 سال قبل

سلام من خوارش داشتم رفتم پیش دوتا ماما یکیشون گفت قارچ دارم وعفونت وزخم وباید زخم رو بسوزونم ولی یکی دیگه گفت زخم ندارم ایا سوزاندن زخم عوارضی نداره

مهسا
مهسا
پاسخ به  کژال یزدانی
28 روز قبل

اره عوارض داره نسوزون بدتر میشی

زهره
زهره
پاسخ به  پاطی
5 ماه قبل

بله پارمیشه

معصومه
معصومه
1 سال قبل

درمان زخم واژن

هایده
هایده
پاسخ به  معصومه
6 ماه قبل

سلام من چن ساله هروقت میرم دکتر میگه زخم و عفونت دارم بارها دارو استفاده کردم ولی حتی یبار هم نشده ک معاینه بشم دکتر بگه خوب شدی نمیدونم چیکار کنم ک‌خوب بشم

ستایش
ستایش
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من زخم دهانه رحم دارم دکترمراجعه کردم کرم واژینال دادن حس میکنم بهتر شدم اگر دوباره کرم و بگیرم استفاده کنم اشکالی داره ؟؟

زهرا
زهرا
پاسخ به  ستایش
1 سال قبل

سلام.کرم کلیندازول شب قبل استفاده کردم و صبح مقاربت داشتم مش‌داشته؟ شب میتونم باز کرم رو استفاده کنم؟

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من دو ماه پیش رفتم پیش دکتر و گفتن که زخم دهانه رحم دارم بعدمصرف دو دوره دارو ینی ۲۰ روز پیش فریز انجام دادن ولی الان بعد ۲۰ روز ترشحات سبزرنگ و خارش دارم ینی خوب نشدم این از چی میتونه باشه ینی زخمم خوب نشده؟؟؟

نسیمه
نسیمه
1 سال قبل

من الان نزدیک شیش ماه دچار ذخم دهانه رحم شدم

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام خسته نباشید یه سوال داشتم

مریم طبسی
مریم طبسی
1 سال قبل

سلام خوبی مدت ۳سال هسته که خونریزی غیر عادی دارم. به چنتا پزشک مراجعه کردم گفتن زخم رحم دارم لیزر دادم مدتی بهتر شدم اما پرید که میشم دگه قطع نمیشه

Sarah
Sarah
پاسخ به  مریم طبسی
1 سال قبل

قرص خون طب اسلامی مصرف کنید معجزه میکنه زخم های داخلی بدن به سرعت خوب میکنه

زهرا
زهرا
پاسخ به  Sarah
1 سال قبل

سلام از کجا قرص خون گرفتی چی هست برای زخم رحم خوبه

رویا
رویا
پاسخ به  Sarah
10 ماه قبل

این چه قرصی دگه

بی نام
بی نام
2 سال قبل

سلام من وقتیکه نزدیکی میکنم خونریزی میکنم چرا

زهرا
زهرا
2 سال قبل

با سلام من دو سالی هست که دچار عفونت رحم شدم بعد تبدیل به زخم رحم شد عوامل این بیماری هم سوزش است که هرچه پیش دکتر میرم خوب نمیشه الان زخم رحم را فریز کردم ولی سوزش م خوب نمیشه تورا خدا یه راهنمایی کنید ممنون میشم؟

مهناز
مهناز
پاسخ به  زهرا
2 سال قبل

سلام خسته نباشی من مدتی پیش زخم رحم داشتم فریزکردم تا۲ماه خوب بودم ن درد ن سوزش ن ترشحات بد بو ولی الآن مدتی هنگام نزدیکی درد دارم هم ترشحات

هیلدا
هیلدا
پاسخ به  زهرا
1 سال قبل

سلام مادرم دراثرشستن زیاد با بتادین قرمز شدن کمی هم خارش دارن باسوزش

یوسفوند
یوسفوند
2 سال قبل

سلام من الان چندروزی است که ازپریودم میگذره وبعداز تمام شدن به سوزش وبیشتردرد.حالا بدترشدم طوری که کمرم دردگرفته بدجوری.مثل حالت دل پیچه.قرص فنازومکس خودم دارم استفاده میکنم ولی خوب نشدم.باتشکر

بدون نام
بدون نام
2 سال قبل

درضمن خارش ودرد زیادی دارم

بدون نام
بدون نام
2 سال قبل

سلام وقت بخیر خواستم بگم لبه دهانه واژن من یه چیزی مثل کورک بزرگ زده آیا می تونم از روغن سیاه استفاده کنم ممنون میشم جواب بدین بانهایت تشکر

فاطمه حسینی
فاطمه حسینی
2 سال قبل

سلام خسته نباشی خانم دکتر من زخم دهانه رحم دترم یه بار فریز کردم کمی خوب شده دکتر میگه عسل طبیعی بردار یه هفته باید یه هفته نزدیکی نداشته باشم عسل استفاده میکنم

سیما
سیما
2 سال قبل

سلام من ۱ماه پیش برای انجام آزمایش پاپ اسمیربه دکترمراجعه کردم وایشون گفتن که زخم داری بعدیک دوره پمادوکپسول برام نوشتن گفتن دوهفته بعدمراجعه کن وقتی رفتم گفت که بهتردی ولی هنوزهیت بازهم یک دوره دوهعته پمادوقرص برام دادن ودیروزکه مراجعه کردم گفتن هنوززخمات خوب نشده وبهترین راه فریزکردن هئت وگدنه که بازهم بایدداروایتفاده کنی من هم قبول کردم وبرام فریز کردن خوایتم بدونم کارخوبی انجام دادم ؟واینکه چطورجلوگیری کنم اززخم ممجددواینکه چرازخم شده؟

جباری
جباری
2 سال قبل

سلام من لکه بینی دارم ده روز مونده به عادت ماهیانه ام رفتم دکترپاپسمیرانجام داده هنوزجوابشونگرفتم دکترگفتن زخم رحم دارم تقریبأ سه ساله آیودی گذاشتم خودم کرم واژینال مترونیازول خردیم استفاده کنم خوب میکنه؟ممنون میشم راهنمایی کنید،

دکتر سها میررضا
پاسخ به  جباری
2 سال قبل

سلام دارو رو باید پزشکتون تجویز کنه

سمانه
سمانه
2 سال قبل

سلام من ۳۵سالمه الان۵روزهست که ازپریودیم میگذره وپاک شدم حالابعداز۵روزکمی ترشح قرمزدارم روی لباسم نمیادفقط دستشویی که میرم اون موقع میادبایدچیکارکنم؟

اصغری
اصغری
2 سال قبل

سلام یک هفتس که خارش واژن داشتم و از داروخونه پماد واژینال خریدم خارشم بهترشداما کامل نه و تا تموم شدن دوره رابطه نداشتم الان ک دورم تموم شده خواستم رابطه داشته باشم ک به شدت درد داشتم و نتونستم انگار که یک طرف واژنم خشکه و اذیتم می‌کنه دلیلش چیه و اینکه یک سالونیمه ازدواج کردم و فرزندی هم ندارم

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  اصغری
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

رها
رها
2 سال قبل

سلام من چند روز پیش نزدیکی داشتم ودیروز پریودشدم الان به شدت سوزش دارم و خون با درد ازواژنم خارج میشه پشت نقطه جی هم شدید میسوزه احساس میکنم یه چیزی داره توی بدنمو زخم میکنه تابرسه به محل دفع خون سونو انجام دادم تمام اصول بهداشتی روهم رعایت میکنیم همسرم مشکلی نداره ولی خب نزدیکمون یکم باشدت انجام میشه و درد دارم از روان کننده سیمپلکس استفاده میکنم که کمتر بشه ممکنه رحمم زخم باشه؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  رها
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

ناشناس
ناشناس
2 سال قبل

سلام خانمی هستم ۳۷ساله دردشدید داشتم در ناحیه زیردل و پهلو و یک شب تب کردم دکتر گف زخم رحم دارم.. از زخم نمونه برداری کرد و گفت افتادگی رحم دارن و یک آزمایش پاپ اسمیر داد سونوگرافی رفتم گفت مشکلی نداری..الان با وجود دارو هایی ک میخورم گاهی درد دارم اما کم و پریودیم هم جلو افتاده.. آیا مشکلی هست؟ میترسم برم آزمایش رو بگیرم

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  ناشناس
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

مهتاب
مهتاب
2 سال قبل

سلام من ۲۰ساله هستم و۴ساله از ادواجم میگذره وبارفتن به دکتر فهمیدم زخم رحم دارم وآزمایش پاپ اسمیر انجام دادم و مشکلی نداشتم وموزیرچونه ودورسینه در اوردم و۳ساله اقدام به حامله گی کردم ولی نتیجه ای ندیدم ایاعلت حامله نشدنم زخم دهانه رحم هست وباید فریز کنم ممنون

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  مهتاب
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

هما
هما
پاسخ به  مهتاب
5 ماه قبل

سلام شما مشکل هورمونی دارید احتمالاً تخمک شما هم ضعیف شده چون مشکل من هم همین بود رفتم دکتر گفت مشکل هورمونی دارم

گلی
گلی
2 سال قبل

سلام روزتون بخیر
خانم دکتر من همش زیر دلم درد میکنه وببخشید موقع که میریم دستشویی وخودم میشورم دردش بیشتر میشه
علت چیه؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  گلی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

سپیده
سپیده
2 سال قبل

سلام من چند وقته زخم رحم دارم ولی بیشتر اوقات بعد نزدیکی خونریزی پیدا میکنم حدود ۱ ساله انواع انتی بیوتیک ها و کرمها را مصرف کردم ولی ۲ ماه خوبه به بعد دوباره خونریزی میوفتم هرچی دکتر رفتم مخالف فریزر کردن هستن چون بچه ندارم میگن برای بارداری مشکل ایجاد میکنه من ۳۳ سالمه مشکل نازایی دارم و ۲ بار هم ivf ناموفق داشتم میخواستم ببینم باید چی کار کنم راه دیگه ای هست برای درمان زخم ؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  سپیده
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

زهرا نوروزی
زهرا نوروزی
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
6 ماه قبل

سلام من از دیشب انگشت زدم احساس کردم زخم شده روی دهانه رحمم خیلی جوش میزنم میترسم تو اقدام هستم

شیردل
شیردل
پاسخ به  سپیده
2 سال قبل

سلام خانوم دکتر من حدود یه ماهی میشه زیرشکمم سوزش داره دکتررفتم گفت دهانه رحمت زخمه دارو استفاده کردم بعد ۱۰روز رفتم دوباره دکتر گفت التهاب رحمت خوب شده ولی هنوز زخمه باز دارو رو تکرار گفت بعد دوماه اگه خوب نشه باید فریزبشه رحمت الان داروهارو استفاده کردم ولی همچنان دردو سوزش دارم بنظرتون چه دارویی استفاده کنم که نیاز به فریزنباشه ممنون میشم راهنمایی کنید

ابارقی
ابارقی
پاسخ به  سپیده
2 سال قبل

سلام من الان حدود یکسال زخم رحم دارم بیشتر پقتی احساس درد وسوزش دارم چند به دکتر مراجعه کردم و انواعانتی بیوتیک و پماد مصرف کردم چند روزی خوب شدم ولی بعد اولین رابطه دوباره به همین مشکل برخوردم لطفا راهنمایی کنید

دکمه بازگشت به بالا