جوش های دوران بلوغ به چه علت است؟ چگونه درمان می‌شود؟

انواع جوش های دوران بلوغ و روش‎های رایج درمان آن‌ها

جوش های دوران بلوغ

آکنه ولگاریس یا جوش های دوران بلوغ Teenage Acne Acne vulgarisیک بیماری شایع است که بسیاری از نوجوانان با آن روبه‌رو هستند. این مسئله معمولاً باعث کاهش اعتمادبه‌نفس نوجوان و ایجاد ناراحتی و اضطراب در وی می‌شود؛ بنابراین به‌عنوان والدین، مهم است که احساسات وی را در مورد آکنه جدی بگیرید زیرا زیبایی در سن بلوغ برای نوجوان اهمیت زیادی دارد.

اصولاً جوش های دوران بلوغ به‌علت گرفتگی یا عفونت غدد چربی پوست (غدد سباسه) توسط چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست یا تکثیر باکتری‌ها شکل می‌گیرند و در نهایت منجر به ضایعات متورم و قرمز پر از چرک می‌شوند.

در دوران بلوغ، تغییراتی در تولید هورمون‌های بدن رخ می‌دهد. این مسئله می‌تواند باعث فعالیت بیش‌ازحد غدد چربی واقع در پایه فولیکول‌های مو در پوست شود. به‌همین‌دلیل جوش‌ها معمولاً در سال‌های نوجوانی و قبل و بعد از دوران قاعدگی خانم‌ها ایجاد می‌شوند.

جوش های دوران بلوغ اغلب روی صورت، کمر، سینه و شانه‌ها مشاهده می‌شوند زیرا غدد چربی زیادی در این مناطق از پوست بدن وجود دارد. طبق آمار، ۸۰ درصد از نوجوانان تا رسیدن به سنین جوانی این وضعیت را تجربه می‌کنند و بعد از ۲۵ سالگی نیز همچنان در ۳ درصد آقایان و ۱۲ درصد خانم‌ها دیده می‌شود.

اصولاً آکنه‌های غیرالتهابی مانند جوش های سرسیاه و جوش های سرسفید حاوی سلول‌های مرده پوست و چربی اضافی هستند، درحالی‌که آکنه‌های التهابی دارای یک جز باکتریایی هستند که باعث ایجاد کیست و ندول می‌شوند.

خوشبختانه آکنه‌های نوجوانان با افزایش سن فروکش می‌کنند و رعایت اصول مراقبت از پوست و درمان‌های فعلی می‌تواند کمک زیادی در کنترل آن‌ها کند؛ بنابراین بهتر است در مراحل اول ظهور آن‌ها به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا پیش از ایجاد لک‌های پوستی، از بین بروند.

علائم جوش های دوران بلوغ

علائم جوش های دوران بلوغ چیست؟

اصولاً علائم جوش های دوران بلوغ به نوع آن‌ها و شدت شرایط بستگی دارد که عبارت‌اند از:

  • برجستگی‌های سرسفید یا سرسیاه
  • برجستگی‌های کوچک قرمز و ظریف (پاپول)
  • جوش چرکی
  • توده‌های بزرگ، سفت و دردناک زیر پوست (ندول‌ها)
  • توده‌های دردناک و پر از چرک در زیر پوست (ضایعات کیستیک)

احتمال بروز همگی در دوران بلوغ بر روی صورت، پیشانی، سینه، بالای کمر و شانه‌ها وجود دارد.

علل جوش های دوران بلوغ چیست و چه کسانی بیشتر دچار این مشکل می‌شوند؟

جوش‌ها وقتی دیده می‌شوند که منافذ پوستی توسط سلول‎های مرده پوست یا چربی اضافی مسدود شوند. گاهی اوقات این مسئله منجر به عفونت و التهاب می‌شود.

غدد چربی غدد پوستی ریزی هستند که سبوم ترشح می‌کنند، ماده مومی یا روغنی که پوست و مو را چرب می‌کند. این غدد در داخل منافذ پوست ما در سراسر بدن، به جز کف دست و کف پا وجود دارند و در صورت و پوست سر بیشتر از جاهای دیگر هستند.

ازآنجایی‌که این غدد داخل منافذ پوست سبوم تولید می‌کنند، سلول‌های پوستی دائماً درحال‌رشد و لایه‌های بیرونی مرده پوست در حال ریزش هستند. گاهی این اتفاق نمی‌افتد و سلول‌های مرده پوست در منافذ باقیمانده و توسط سبوم به هم چسبیده و باعث انسداد منافذ می‌شوند. انسداد منافذ پوست اغلب در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد زیرا غدد سباسه در این زمان سبوم بیشتری تولید می‌کنند.

درجایی‌که سبوم و سلول‌های مرده پوست تجمع یافته و منافذ را مسدود می‌کنند، رشد باکتری‌های نامطلوب از جمله پروپیونی باکتریوم آکنه (P. Acnes) نیز رخ می‌دهد.

پروپیونی باکتریوم آکنه یک باکتری فلور نرمال پوست است و همیشه بر روی پوست ما وجود دارد اما وقتی شرایط مناسب باشد می‌تواند با سرعت بیشتری تولیدمثل کند و به یک مشکل تبدیل شود. این باکتری برای رشد خود از سبوم تغذیه می‌کند و ماده‌ای تولید می‌کند که باعث پاسخ ایمنی بدن می‌شود. در نتیجه با آمدن سلول‌های ایمنی به آن ناحیه، التهاب و لک‌های پوستی نمود پیدا می‌کنند.

اگرچه جوش های دوران بلوغ به عفونت باکتریایی مربوط می‌شوند اما مسری نیستند. یعنی یک نفر نمی‌تواند در اثر تماس پوستی با جوش های فردی دیگر به آن مبتلا شود.

بنابراین می‌توان گفت که به ترتیب ۴ عامل اصلی تولید بیش‌ازحد چربی پوست در دوران بلوغ، انسداد فولیکول‌های مو توسط چربی و سلول‌های مرده پوست، تکثیر باکتری‌ها و التهاب در بروز یک جوش مؤثر هستند. نوجوانان به دلیل تغییران هورمونی، بیشتر در معرض تولید بیش‌ازحد چربی پوست و در نتیجه وقوع مراحل بعد و بروز جوش هستند. معمولاً علت جوش صورت دختران نوجوان شروع دوره قاعدگی و تغییرات هورمونی ناشی از آن است.

انواع جوش های دوران بلوغ

انواع جوش ها

جوش های دوران بلوغ انواع مختلفی دارند و علائم و نشانه‌های آن‌ها متفاوت است. در ادامه می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید:

  • جوش های سرسفید. این جوش های کوچک معمولاً در زیر پوست باقی می‌مانند. آن‌ها به‌صورت یک پاپول کوچک و به رنگ گوشت ظاهر می‌شوند.
  • جوش های سرسیاه. این موارد به‌وضوح در سطح پوست دیده می‌شوند و به دلیل اکسید شدن ملانین، رنگ‌دانه پوست، سیاه یا قهوه‌ای تیره هستند. برخی از افراد به‌اشتباه رنگی بودن آن‌ها را ناشی از آلودگی پوست می‌دانند و هر بار چهره خود را به شدت اسکراب می‌کنند. درحالی‌که این کار ممکن است باعث تحریک بیشتر پوست شده و مشکلات دیگری ایجاد کند.
  • پاپول‌ها. این برجستگی‌هایی کوچک، سفت و گرد اغلب صورتی‌رنگ هستند.
  • جوش چرکی. این جوش‌ها که پر از چرک هستند ممکن است به‌وضوح در سطح پوست قابل مشاهده باشند. قسمت پایه آن قرمزرنگ و چرک در قسمت بالای آن‌ها قرار دارد.
  • ندول‌ها. ساختار این‌ها شبیه پاپول‌ها است اما بزرگ‌تر هستند. ممکن است دردناک باشند و در اعماق پوست قرار بگیرند.
  • کیست‌ها: به‌وضوح در سطح پوست دیده می‌شوند، پر از چرک و معمولاً دردناک هستند. طبق تجربه، کیست‌ها باعث ایجاد زخم می‌شوند.

آیا امکان پیشگیری از جوش های دوران بلوغ وجود دارد؟

معمولاً فاکتورهایی که احتمال ظهور جوش های دوران بلوغ را افزایش می‌دهند، عبارت‌اند از:

  • داشتن سابقه خانوادگی بروز جوش های دوران بلوغ در یکی از والدین
  • استفاده از شوینده‌های صورت بسیار اسیدی یا قلیایی که باعث خشک شدن بیش‌ازحد پوست می‌شوند.
  • استفاده مداوم از اسکراب صورت، مواد قابض و ماسک‌های پاک‌کننده صورت
  • لمس و دست‌کاری جوش های اولیه
  • قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب بدون ضد آفتاب
  • مصرف زیاد لوازم آرایشی و بهداشتی غیر کومدوژنیک و حاوی چربی زیاد
  • عدم توجه به اصطکاک یا فشار ناشی از تلفن همراه، کلاه ایمنی، یقه‌های تنگ (محرک جوش گردن) و کوله‌پشتی (محرک جوش کمر در بلوغ) بر روی پوست نواحی مختلف بدن
  • تغذیه نامناسب و سرشار از غذای چرب و شیرین
  • سطح بالای هورمون تستوسترون در پسران و ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در دختران

بنابراین اگر می‌خواهید از ظهور و گسترش جوش های دوران بلوغ خود پیشگیری کنید، باید فاکتورهای خطر ذکر شده را کنترل کنید. بهتر است بدانید که دو بار در روز شستشوی صورت با شوینده‌های ضد جوش ملایم به‌خصوص قبل از خواب شبانه و بعد مصرف لوازم آرایشی کافی است. در مورد اسکراب پوست نیز لازم است فقط یکبار در هفته این کار را انجام دهید.

درمان جوش های دوران بلوغ

انواع راه‌های درمان جوش های دوران بلوغ که باید بدانید

اگر چندین هفته محصولات بدون نسخه ضد آکنه مانند صابون ضد جوش برای نوجوانان را امتحان کرده‌اید و به شما کمکی نکرده‌اند، بهتر است برای تجویز دارو به دکتر جوش مراجعه کنید. اصولاً یک متخصص پوست و مو می‌تواند به شما کمک کند تا:

  • جوش های دوران بلوغ خود را کنترل کنید
  • از ایجاد زخم یا آسیب دیگر به پوست خود پیشگیری کنید
  • کمتر با جای جوش و لک‌های پوستی مواجه شوید

داروهای ضد جوش معمولاً به کاهش تولید چربی پوست و تورم یا درمان عفونت باکتریایی کمک می‌کنند. باید بدانید که ممکن است ماه‌ها یا سال‎ها طول بکشد تا به کمک داروهای تجویز شده آکنه شما کاملاً درمان شود؛ بنابراین در این مسیر صبور باشید!

برنامه درمانی که معمولاً پزشک توصیه می‌کند بستگی به سن، نوع و شدت آکنه دارد. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد دو بار در روز و به مدت چند هفته از محلول‌های شستشو استفاده کنید. داروهای موضعی و داروهای خوراکی اغلب به‌صورت ترکیبی استفاده می‌شوند. در حال حاضر گزینه‌های درمانی برای زنان باردار، به دلیل خطر عوارض جانبی محدود است. پس با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای داروهای تجویز شده و سایر روش‌های درمانی که در نظر دارید صحبت کنید. حتماً سه تا شش ماه یک‌بار به دکتر پوست مراجعه کنید تا زمانی‌که پوست شما بهبود یابد. در ادامه با انواع روش‌های درمانی جوش های دوران بلوغ آشنا خواهید شد.

داروهای موضعی

رایج‌ترین داروهای موضعی تجویز شده برای آکنه عبارت‌اند از:

  • رتینوئیدها و داروهای شبه رتینوئید. داروهایی که حاوی اسیدهای رتینوئیک یا ترتینوئین هستند اغلب برای جوش های ملایم ​​مفید هستند. این‌ها به‌صورت کرم، ژل و لوسیون ارائه می‌شوند و می‌توانند از انسداد فولیکول‌های مو جلوگیری کنند. هرگز ترتینوئین را هم‌زمان با بنزوئیل پراکسید استفاده نکنید. باید بدانید که رتینوئیدهای موضعی حساسیت پوست شما به آفتاب را افزایش می‌دهند. همچنین می‌توانند باعث خشکی پوست و قرمزی به‌خصوص در افرادی با پوست روشن شوند. در مورد بهترین پماد برای جوش بلوغ می‌توان به انواع کرم حاوی رتینوئید اشاره کرد.
  • آنتی‌بیوتیک‌ها. این‎ها در ازبین‌بردن باکتری‎های اضافی پوست و کاهش قرمزی و التهاب مؤثر هستند. در چند ماه اول درمان، ممکن است از رتینوئید و آنتی‌بیوتیک به‎صورت هم‌زمان با دستور آنتی‌بیوتیک صبح و رتینوئید شب استفاده شود. آنتی‌بیوتیک‌ها اغلب با بنزوئیل پراکسید ترکیب می‌شوند تا احتمال ایجاد مقاومت به آنتی‌بیوتیک کاهش یابد. به‌عنوان‌مثال می‌توان به داروهای کلیندامایسین با بنزوئیل پراکسید (بنزاکلین) و اریترومایسین با بنزوئیل پراکسید (بنزامایسین) اشاره کرد.
  • اسید آزلائیک و اسید سالیسیلیک. اسید آزلائیک یک اسید طبیعی است که توسط مخمر تولید می‌شود. خاصیت ضد باکتری دارد و به نظر می‌رسد یک کرم یا ژل اسید آزلاییک ۲۰٪ به اندازه بسیاری از درمان‌های معمول آکنه در صورت استفاده دو بار در روز مؤثر است. این داروی موضعی یکی از گزینه‌های مطلوب در دوران بارداری و در دوران شیردهی است. همچنین می‌تواند برای ازبین‌بردن لک‌های پوستی که در برخی از انواع آکنه ایجاد می‌شود، استفاده شود. عوارض جانبی آن شامل قرمزی و تحریک جزئی پوست است. اسید سالیسیلیک می‌تواند به جلوگیری از انسداد فولیکول‌های مو کمک کند و معمولاً در ترکیب با محصولات شستشوی پوست عرضه می‌شود. عوارض جانبی آن شامل تغییر رنگ و تحریک جزئی پوست است.

طبق مطالعات صورت‌گرفته، محصولات موضعی حاوی روی، گوگرد، نیکوتینامید، رزورسینول، سولفات استامید سدیم یا کلرید آلومینیوم در درمان جوش های دوران بلوغ آن‌چنان قوی و مؤثر نیستند.

داروهای خوراکی

رایج‌ترین داروهای خوراکی تجویز شده برای آکنه عبارت‌اند از:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها. برای جوش های دوران بلوغ متوسط ​​تا شدید، ممکن است به مصرف آنتی‌بیوتیک خوراکی برای کاهش باکتری‌ها نیاز داشته باشید. معمولاً اولین انتخاب، تتراسایکلین (مینوسایکلین، داکسی سایکلین) یا ماکرولاید (اریترومایسین، آزیترومایسین) است. ماکرولاید برای افرادی ‌که نمی‌توانند تتراسایکلین مصرف کنند، از جمله زنان باردار و کودکان زیر ۸ سال گزینه خوبی است. برای جلوگیری از مقاومت آنتی‌بیوتیکی باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی استفاده شود. این داروها معمولاً حساسیت پوست شما به آفتاب را افزایش می‌دهند و عوارض جانبی شدیدی از آن‌ها دیده نشده است.
  • داروهای خوراکی پیشگیری از بارداری. تا الان چهار داروی خوراکی پیشگیری از بارداری توسط FDA برای درمان آکنه در زنانی که مایل به استفاده از آن‌ها هستند تأیید شده است. این‌ها معمولاً حاوی ترکیبی از هورمون‌های پروژسترون و استروژن هستند. ممکن است فواید این روش درمانی را در چند ماه اول مشاهده نکنید. عوارض جانبی متداول آن‎ها افزایش وزن، تحریک‎پذیری پستان و حالت تهوع است. این داروها همچنین با افزایش خطر مشکلات قلبی و عروقی، سرطان پستان و سرطان دهانه رحم همراه هستند.
  • عوامل ضد آندروژن. اگر آنتی‌بیوتیک خوراکی کمکی نکند، تجویز داروی اسپیرونولاکتون (آلداکتون) ممکن است برای زنان و دختران بزرگسال در نظر گرفته شود. این دارو در جلوگیری از تأثیر هورمون‌های آندروژن بر غدد تولید چربی پوست کارایی دارد. عوارض جانبی احتمالی آن شامل تحریک‎پذیری پستان و دوره‌های قاعدگی دردناک است.
  • ایزوترتینوئین. این ماده یکی از مشتقات ویتامین A است و ممکن است برای افرادی تجویز شود که آکنه‌های متوسط ​​یا شدید آن‌ها به درمان‎های دیگر پاسخ نداده‌اند. عوارض جانبی احتمالی ایزوترتینوئین خوراکی شامل بیماری التهابی روده، افسردگی و نقایص شدید مادرزادی است. تمام افرادی ‌که ایزوترتینوئین دریافت می‌کنند باید به طور مرتب به پزشک خود مراجعه کنند تا از نظر عوارض جانبی نظارت شوند. قرص‌های آکوتان و راکوتان حاوی این ماده هستند.

تراپی‌ها

برای برخی از نوجوانان، استفاده از روش‌های درمانی زیر ممکن است مفید باشند، چه به‌تنهایی و چه در ترکیب با داروها:

  • نوردرمانی. تا به امروز، انواع روش‎های نوردرمانی نتایج موفقیت‌آمیزی داشته‌اند. بیشتر آن‌ها نیاز به مراجعه مکرر به مطب پزشک دارند.
  • لایه‌برداری شیمیایی. در این روش معمولاً پزشک از مالیدن یک محلول شیمیایی مانند اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک یا اسید رتینوئیک به پوست برای درمان موضعی آکنه‌های خفیف استفاده می‌کند. این متد ممکن است ظاهر پوست را بهبود بخشد، اگرچه تأثیر آن طولانی‌مدت نیست و درمان‌های مکرر لازم است.
  • تخلیه جوش‌ها توسط پزشک. پزشک شما ممکن است از ابزارهای خاصی برای تخلیه جوش های سر =سفید و سرسیاه یا کیست‌هایی که با داروهای موضعی از بین نرفته‌اند، استفاده کند. این روش معمولاً به طور موقت ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد اما ممکن است باعث ایجاد زخم شود.
  • تزریق استروئید. با تزریق داروی استروئیدی به جوش‌ها می‌توان ضایعات ندولی و کیستیک را درمان کرد. این درمان منجر به بهبودی سریع و کاهش درد می‌شود. عوارض جانبی آن ممکن است شامل نازک شدن و تغییر رنگ پوست در ناحیه تحت درمان باشد.

در پاسخ به سؤال چگونه جای جوش جوانی را از بین ببریم؟ بهتر است بدانید که اکثر داروهای موضعی مثل رتینوئیدها، اسید آزلائیک و اسید سالیسیلیک با لایه‌برداری ظریفی که انجام می‌دهند، می‌توانند علاوه بر جوش در ازبین‌بردن جای جوش نیز مؤثر واقع شوند. طبق مطالعات، شما حتی اگر به جوش خود دست هم نزنید، به‌احتمال ۲۰% جای جوش باقی می‌ماند؛ بنابراین لازم است برای درمان این مورد نیز با پزشک خود مشورت کنید.

مشاوره آنلاین پزشک پوست و مو

درمان جوش های دوران بلوغ با داروهای گیاهی

امروزه از روغن درخت چای برای تولید بسیاری از محصولات ضد جوش استفاده می‌شود. معمولاً این روغن با غلظت ۵٪ در ژل‌ها یا لوسیون‌های حاوی پراکسید بنزوئیل عرضه می‌شود. خاصیت ضدالتهابی و ضد باکتری دارد و داروی موضعی مناسبی برای جوش های دوران بلوغ خفیف است. از دیگر محصولات گیاهی مؤثر در درمان جوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ژل آلوئه‌ورا
  • ماست
  • آب‌لیمو
  • آب گوجه

درمان جوش های دوران بلوغ در طب سنتی

از نظر متخصصان طب سنتی استفاده موضعی از ترکیبات گیاهی زیر در پیشگیری و درمان جوش های دوران بلوغ بسیار مؤثر است زیرا دارای طبع سردی هستند و می‌توانند تا حدودی باکتری‌های پوست صورت را از بین ببرند:

  • یک قاشق سرکه سیب، آب و چند قطره روغن درخت چای
  • ۴ قطره روغن درخت چای و یک قاشق ژل آلوئه‌ورا
  • یک فنجان عسل و دو قاشق آب‌لیموی تازه
  • آب‌لیموی تازه و یک قاشق پودر زردچوبه

درمان جوش ها

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

ممکن است این سؤال به ذهن شما برسد که جوش دوران بلوغ تا چه سنی ادامه دارد؟ جوش های دوران بلوغ معمولاً پس از گذشت یک بازه زمانی طولانی (تا قبل از ۲۵ سالگی) به‌خودی‌خود از بین می‌روند اما با توجه به اینکه در نوع احساس نوجوان نسبت به خود مؤثر هستند بهتر است به دکتر بیماریهای پوست مراجعه شود. به‌خصوص در مورد جوش های التهابی، ندول‌ها و کیست‌ها که نیاز به درمان تخصصی دارند. آکنه شدید می‌تواند باعث زخم شدن پوست، گسترش عفونت یا حتی ماندن جای جوش یا لک‌های پوستی دائمی شود. به‌همین‌دلیل، افرادی که متوجه می‌شوند آکنه آن‌ها اثراتی به‌صورت جای جوش یا لک بر جای می‌گذارد باید با پزشک صحبت کنند. جالب است بدانید که برخی از افراد هنوز در بزرگسالی دچار آکنه می‌شوند. درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری ندارید، از صدها پزشک آنلاین متخصص پوست در پذیرش ۲۴، مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های ایشان استفاده کنید.

ارتباط تلفنی و متنی و دریافت مشاوره آنلاین جوش های بلوغ جوانی از متخصص پوست

۳.۷/۵ (۱۶ نظر)

منبع
medicalnewstoday.commedicalnewstoday.comwebmd.commayoclinichealthsystem.orghealthline.commayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
151 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
1 ماه قبل

سلام من مهدی استم ۱۵ سالمه من روی صورتم جوش یا آکنه دارم چی کاریش کنم میشه منو کمک کنید با درمان خونگی خیلی ممنون میشم

دکتر محمدی
دکتر محمدی
پاسخ به  مهدی
1 ماه قبل

سلام دوست عزیز…صابون واگنر آبی «مخصوص پوست چرب و جوش دار»یا صابون Tcc رو امتحان کنید
ولی از خود‌درمانی پرهیز کنید و به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید چون درمان جوشها با توجه به نوع جوش و نوع پوست متفاوت است…و این جوشها معمولا تا سن ۲۵سالگی وجود دارندو به مرور کمتر میشوند ولی نباید به حال خود رها شوند.

بنیامین
بنیامین
3 ماه قبل

سلام من پسر ۱۴ساله هستم و کلی جوش دارم چیکار کنم از بین بره و بخاطر همین اعتماد بنفس ندارم

amir ali
amir ali
3 ماه قبل

سلام من پسر ۱۵ ساله هستم یواش یواش داره روی پیشونیم جوش های ریز در میاد.
وقبلا هم از همین جوش ها روی دماغم هم در اونده بود.
لطفا راهنماییم کنید!

پرویز نیازی
پرویز نیازی
3 ماه قبل

سلام جوش صورت من چرک دار نمیدونم چی جور اینو درمان کنم

درسا
درسا
4 ماه قبل

سلام من ۱۳سالمه من حدود ۱۲سالگی تا الان صورتم جوش میرنه از صابون و کرم استفاده کردم کمتر شده اما بعد چند روز دوباره جوش میزنم صورتم چیکار کنم که خوب بشه میشه یه کرم ضد جوش سفید کننده بهم معرفی کنید که صورتم خوب بشه

ممنون میشم راهکاری بهم معرفی کنید….

امیر
امیر
پاسخ به  درسا
3 ماه قبل

ج‌رق نزن

پارسا
پارسا
پاسخ به  امیر
2 ماه قبل

من امروز تو یک ساعت دوبار زدم یهو جوش در آوردم چیکار کنم؟

فاطمه
فاطمه
4 ماه قبل

اره راست میگه

⭐
4 ماه قبل

سلام اگه می‌خواهید صورت تون جوش نزنه یخ رو با خمیر دندان وماست ژلاتین رو قاطی کنید و به هش ۲۰دقیقه وبا آب سرد بشویید خیلی خوب جواب میده امتحان کنید

علیرضا
علیرضا
5 ماه قبل

سلام من ۱۵ سالمه
وحدودن از ۱۳ سالگی شروع به جوش زدن کردم
اول کم بودن ولی با دست زدن زیاد و از بین بردن شون بیشتر شدن .
الان حدود ۱ تا ۲ ماه هست که دارم راه درمان رو جلو میرم و کمتر شده.
پیشنهاد میکنم استفاده کنید :
(آب لیمو طبیعی.الکل مخصوص.رعایت کردن بهداشت)

الناز
الناز
5 ماه قبل

سلام وقتتون بخیردخترمن ۱۷سالشه صورتش پرازجوش شده البته جوشهای صورتش کمترشده ولی جاش ولکهای ک به رنگ صورتی مونده لطفاجواب بدین دخترم خیلی اذیت میشه

دکتر محمدی
دکتر محمدی
پاسخ به  الناز
1 ماه قبل

حتما به پزشک پوست مراجعه کنید…

احمدی
احمدی
5 ماه قبل

سلام من ۲۰ سالمه صورتم و سرشانه و کمرم و سینه هام جوش میزنه هر پمادیم ک دکترا گفتن زدم ولی فایده نداشته.

احمدی
احمدی
5 ماه قبل

سلام من ۲۰ سالمه صورتم و سرشانه و کمرم و سینه هام جوش میزنه هر پمادیم ک دکترا گفتن زدم ولی فایده نداشته.

کوروش
کوروش
5 ماه قبل

سلام من ۱۳ سالمه ۱ ساله جوش میزنم روی پیشونیم خیلی روی گونه هام م داره میرنه از سرم ژل فوم صابون همه چیزم استفاده میکنم از بین نمیره چیکار کنم

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  کوروش
24 روز قبل

جرق نزن

...
...
پاسخ به  کوروش
16 روز قبل

کرم اپادالن بزن خیلی خوبه

Husain
Husain
6 ماه قبل

سلام عرض ادب
نامزد من ۲۳ سال سن دارد وخیلی هم از جوش های که روی صورتش اس رنج میبرد چندین بار به داکتر هم مراجعه کد اما هیچ نتیجه قابل ملاحظه دریافت نکرد .
بعد داکتر ها گفتن بعد از اینکه عروسی کنی جور میشه . آیا این درسته؟
میشه کمی معلومات بدین لطفا …

دکتر بنیامین استی
دکتر بنیامین استی
پاسخ به  Husain
4 ماه قبل

سلام خیر

این دروغ را نامزد شما جهت ازدواج کردن مطرح کرده است

دکتر محمدی
دکتر محمدی
پاسخ به  Husain
1 ماه قبل

تفاقا ربط داره خانما اما درمورد همه صدق نمیکنه فقط کسانی که قرص ضدبارداری مصرف میکنن چون این قرصا روی هورمون های بدن تاثیر میذاره و اینکه داشتن رابطه جنسی چون هورمون استروژن بالا می بره روی بهتر شدن پوست و مو تاثیر داره
البته مسلما همه جوشارو از بین نمیبره ولی جوشایی ک بخاطر کم بودن استروژن و بالا رفتن تستوسترون بودن رو بهتر میکنه

دکتر ساینا
دکتر ساینا
پاسخ به  Husain
24 روز قبل

دروغ میگوید
هر چه زودتر طلاقش دهید

دکتر ساینا
دکتر ساینا
پاسخ به  Husain
24 روز قبل

شما بجای دنبال راه حل درمان جوش های صورت نامزد دروغگویتان به معلم کلاس اول خود جهت یادگیری نوشتن کلمه دکتر نه داکتر مراجعه فرمایید

خاطره
خاطره
9 ماه قبل

سلام خسته نباشید من ۲۱ سالم هست و روی ناحیه شانه ، سینه و گردن جوش دارم هرکاری میکنم خوب نمیشن میشه راهنمایی کنید لطفا؟

ناشناس
ناشناس
9 ماه قبل

سلام خسته نباشید پسر من ۱۸سالش هست حدود یک سال نیمه صورتش جوش میزنه چه راهکاری پیشنهاد میکنین تا جوش ها ازبین بره

دکتر محمدی
دکتر محمدی
پاسخ به  ناشناس
1 ماه قبل

برای جوش ها از داروهای خود سرانه استفاده نکنید و این مسئلهٔ مهمی در رابطه با اعتماد به نفس افراد است.پیشنهاد میکنم که حتما به پزشک مراجعه کنید و این جوشها معمولا تا سن۲۵سالگی وجود داره اما نباید به حال خودشون رها بشن چون در این صورت باعث ایجاد ضایعات پوستی میشوند

فاطمه
فاطمه
9 ماه قبل

سلام من ۱۲ سالمه پوست من جوش های زیر پوستی داره و درمانش چیه

البته موهام هم ریزش داره هم رشت نمی کنه و هم موخوره هم داره میشه دارمانه اینارو برام بگین

آخرین ویرایش 9 ماه قبل توسط فاطمه
دکتر محمدی
دکتر محمدی
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

حتما به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا دلیل ریزش موی شما بررسی شود

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  فاطمه
24 روز قبل

میمیری یکی دیگه هم اینجوری شده بود مرد

پریسا
پریسا
10 ماه قبل

سلام من ۱۲ سالم هست روی گونه هام جوش های زیر پوستی زده چند روز از ماسک خیار استفاده کردم و کمتر شد اما روی پیشانیم جوش های زیر پوستی زده که نمی رن

محمد
محمد
10 ماه قبل

سلام
خسته نباشید
من۱۴سالمع و رو صورتم پر جوش هستش
میشه لطفا راهنماییم کنین
باتتسکز

دکتر محمدی
دکتر محمدی
پاسخ به  محمد
1 ماه قبل

زدن جوش در سن بلوغ بسیار رایج است اما نباید خودسرانه کاری انجام داد یا به حال خودشون رها بشن
حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید

دکتر ساینا
دکتر ساینا
پاسخ به  محمد
24 روز قبل

خو دکتر محمدی اگر پول داشت برود دکتر که به شما مراجعه نمیکرد

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  محمد
24 روز قبل

کمتر بزن

حمید
حمید
10 ماه قبل

سلام دکتر من ١١سالمه جوش های سر سفیدم وقتی بهش دست بزنم زخم میشه

زینب
زینب
1 سال قبل

سلام ببخشی دختر من ۱۱ سالش همه جای صورتش جوس زده چیکار کنم

دکتر محمدی
دکتر محمدی
پاسخ به  زینب
1 ماه قبل

زدن جوش در سن بلوغ بسیار رایج است اما نباید خودسرانه کاری انجام داد یا به حال خودشون رها بشن
حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید

پوریا
پوریا
1 سال قبل

سلام بهترین روش برای درمان جوش . خوردن روزی ۱ تا۲ قاشق رب انار اصل و خانگی هست چون کبد را تسویه کرده و جوش ها کاملا از بین می رود

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط پوریا
melis
melis
پاسخ به  پوریا
10 ماه قبل

واقعا از بین میبره رب انار

دکتر ساینا
دکتر ساینا
پاسخ به  melis
24 روز قبل

نه دروغ میگه

دکتر ساینا
دکتر ساینا
پاسخ به  پوریا
24 روز قبل

بخوریم یا بکشیم رو صورتمون

محسن
محسن
1 سال قبل

سلام
من ججوری جای جوش های خشک شده را از بین ببرم

لیلا
لیلا
پاسخ به  محسن
10 ماه قبل

با میکرودرم

فائزه
فائزه
پاسخ به  لیلا
2 ماه قبل

میکرودرم بدترش مکنه

محمد
محمد
1 سال قبل

ایا جوش درمان میشود

اعظم هدایتی
اعظم هدایتی
1 سال قبل

سلام نوه شش ساله دارم روی پیشونیش جوش های ریز زده الان حدود سه ماه هست بعضی وقتها میگه دلم دردمی کنه ممنون میشم راهنمایی کنید

دکتر محمدی
دکتر محمدی
پاسخ به  اعظم هدایتی
1 ماه قبل

این جوش ها دلیل دیگه ای داره
حتما به پزشک متخصص کودکان مراجعه و شرح حال دهید

عرشیا
عرشیا
1 سال قبل

سلام من ۱۷ سالمه قبلا من جوش هام رو دست کاری یا می کندم الان هم کلی لک دارم آیا برای از بین بردن لک ها راه حلی هست ؟
لطفا جواب بدین

دکتر محمدی
دکتر محمدی
پاسخ به  عرشیا
1 ماه قبل

بله
برای معاینه به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید

امیرمحمد
امیرمحمد
1 سال قبل

سلام دکتر جان
یه سوال داشتم خدمتت
ببخشید من الان ۱۶ سالمه
من صورت پر جوش شده از پانزده سالگی تقریبا
صورتم پر جوش
ریش و سبیلم هم خیلی زود در اومده در مقابل بچه‌ های دیگه
این از اثرات زیاد ترشح شدن هورمون تستوسترون هستش ؟

یزدی
یزدی
1 سال قبل

سلام پسرم معلول است صورتش چون چرک در میاد وون بیرون میاد یکسره روی دوشک است چکار کنیم

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

لطفا میگید برای جای جوش چ کنیم؟من شونزده سالمه همینطور از دوازده سالگی هی جوش میزنم :/

سینا احد
سینا احد
1 سال قبل

ممنون مفید بود

علی
علی
1 سال قبل

سلام دوکتور من ۱۹ سالمه رو پیشانی صورتم جوش زده بود الان بزرگ شده علتش چیست و راه درمانش چه است ؟

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط علی
فاطمه زهرا
فاطمه زهرا
1 سال قبل

سلام آقای دکتر من ۱۳ سالن هست خیلی دکتر رفتم اما هیچ دکتری نتوانست جوش های مو را خوب کند من جوش و جوش سرسیاه خیلی دارم و احساس می کنم صورتم فرورفتگی داذه سمت چپ صورتم خیلی استراس دارم باید چیکار کنم

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط فاطمه زهرا
..
..
1 سال قبل

سلام آقای دکتر من ۱۳ سالم هست جوش دارم احساس می کنم صورتم فرورفتگی داره باید چیکار کنم

Naz
Naz
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من یک دختر ۱۳ ساله هستم از ۱۰ سالگی بلوغ زودرس گرفتم ولی در زمان ۱۲ سالگی جوش سر سفید میزدم و از محصولات زیادی مثل کرم روز و شب و ژل شست و شوی اِم اِن دی و همینطور از ژل ضد جوش استفاده کردم بهتر شده ولی باز هم همش جوش میزنم روی کمرم و شونه هام و بین سینه هام هم حوش دارم از غذاهای پرچرب، زیاد استفاده میکنم من روی پیشونیم جوش دارم و روی گونه ی سمت راست یکی دوتا بیشتر ندارم اعتماد به نفسم کم شده و میخوام هرچی زودتر از بین بره لطفا کمک کنین ممنون

عسل
عسل
پاسخ به  Naz
6 ماه قبل

سلام من روی گونه سمت راستم یه جوش بزرگ سر سفید زده ۱۱ سالمه روی پیشونی ام هم جوش های ریز زیاد زدم ممنون میشم راهنماییم کنین

....
....
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
آقای دکترمن ۱۷سالمه جوشای سرسفیدوریز درکناره صورتم دارم وپیشونی وگاهی اوقات گونه هامم یکی دوتاجوش میزنم هرچی که استفاده کردم بی فایده بود
میشه راهنمایی کنیدخاهش میکنم یه چیزی معرفی کنیدکه منوازدست این جوشاراحت کنه.

گلنوش
گلنوش
پاسخ به  ....
1 سال قبل

سلام وقت بخیر دکتر عزیز دختر ۱۷ساله هستروی صورتش پر شده از جوشها بی که قرمز رنگ هست جای جوشها روی صورت دخترم مانده وحتی باعث شده که صافی صورتش از بین بره در ضمن صورتش دائم چرب هست از صابون های شستشو وکرم استفاده کرده ولی بدتر شده

حسین
حسین
پاسخ به  ....
3 ماه قبل

دقیقا منم تو همین سن و همچین مشکلی دارم

سارا
سارا
1 سال قبل

سلام اقای دکتر من ۱۲ سالمه الان ۲ ساله که دارم جوش میزنم الان خیلی جوش های سر سیاه روی بینیم دارم و جوش های چرکی روی گونه و پیشانیم باید چیکار کنم؟

مبینا
مبینا
1 سال قبل

سلام من یه دختر ۱۴ساله هستم روی صورتم جوش و جای جوش وسرسیاه دارم چیکار کنم؟

از پماد سالیسیلیک اسید استفاده کنم خوب یا بد

عاطفه
عاطفه
پاسخ به  مبینا
1 سال قبل

سلام .من هم ۱۷ ساله هستم واز داشتن جوش های صورت خیلی رنج میبرم لطفا یک راحل را برایم نشان بدهید و شهروند افغانستانی هستم

مجرررررررررد
مجرررررررررد
پاسخ به  مبینا
3 ماه قبل

شوهر کن عزیزم

دنیا
دنیا
1 سال قبل

سلام آقای دکتر خسته نباشید
من یه دختر ۱۵ ساله هستم و الانم دوسال که همه جایه صورتم جوش میزنه و باعث شده که اعتماد بنفسم خیلی خیلی بیاد پایین البته اینم بگم که قبل از کرونا و قبل از اینکه ماسک کرونا بزنم اصلا اصلا صورتم جوش نداشت از موقع که کرونا اومده صورتم شروع کرده به جوش زدن لطفا خواهش میکنم راهنمایی کنید خیلی از این وضعیتی که دارم رنج میبرم بعضی موقعه ها شد که میرم جلوی آینه میزنم زیر گریه از پوستی که دارم واقعا ناراضی هستم لطفا خواهش میکنم راهنمایی کنید که چی بزنم به صورتم لطفا

فرشته
فرشته
پاسخ به  دنیا
1 سال قبل

سلام عزیزم،من متخصص پوست هستم اگه میشه بکم بیشتر درمورد پوستت توضیح بده،تیپ پوستیت چیه و…جوش های تو از ماسک زدن و آلوده لودن پوستت هستن و با یه روتین مناسب تیپ پوستی خودت حل میشه مشکلت مطمئنن

زینب
زینب
1 سال قبل

من ۱۲سالمه رروی صورتم مخصوصابینی جوشهای زیادی میزنه وروی کونه ام یه لم قرمزافتادهدتقریبا۶ماهه که نمیره لکش همونجورمونده

مبینا
مبینا
2 سال قبل

سلام من تازه رفتم توی چهارده سال از ۱۲سالگی جوش میزدم الان بگم بهتر شده در ضمن من یکی از اقواممون در محصولات نفیس کار می‌کنه از اون چند تا محصول خریدم عالیه ولی هنوز دارم و برطرف نشده چکار کنم

۰۰۰
۰۰۰
2 سال قبل

سلام
من ۱۰ سالمه و روی یک طرف صورتم جوش های ریزی زده حدود دو هفته میشه دلیلش چیه؟

زهرا
زهرا
2 سال قبل

سلام من ۱۲ سالمه و ۲ هست که جوش میزنم باید چه دارویی مصرف کنم

زهرا
زهرا
2 سال قبل

سلام من ۱۲ ساله هستم و ۲ سال هست که صورتم جوش های سر سفید میزنه باید چه کار کنم و چه دارویی مصرف کنم

محمد جواد عابدی
محمد جواد عابدی
2 سال قبل

سلام آقای دکتر وقتون بخیر بنده از زمان چهارده سالگی تا الان که نوزده سالم صورتم مرتب جوش میزنه و مو هام شروع کرد به ریزش

مائده
مائده
2 سال قبل

سلام خوب هستین ببخشید دخترمن ۱۲ سالش هست جوش روی پیشونی وپشتش وقفسه سینه داره چرکی نیستن فقط خیلی میخاره باید چیکار کنم ممنون میشم کمکم کنید

ماهک
ماهک
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
من ۱۸ سالمه و در ناحیه گوشه صورتم و پایین چونه ام و پشونیم جوش های زیر پوستی و درد ناک میزنم
قبلا فقط روی پیشونیم جوش میزدم ولی چند ماهی میشه که جاهای دیگه ام دچار جوش شده
لطفا کمکم کنید

مهلا
مهلا
پاسخ به  ماهک
1 سال قبل

عه منم همینجورم

سپیده
سپیده
2 سال قبل

سلام ، من ۱۸ سالمه ، خیلی جوش های زیر پوستی دارم بیشتر در ناحیه فک و پیشانی و بغل صورت . و معمولا خیلی دردناک هستن و حتی خیلی طول میکشه که خوب بشن
بیشتر وقتی زمستون هست این جوش ها شروع میشن ولی توی تابستون و بهار پوست نرمالی دارم علت چی هست ؟
اگر ممکنه کمکم کنید ممنون میشم
اعتماد به نفسم خیلی کاهش پیدا کرده و ناراحتم

مبی
مبی
2 سال قبل

سلام من ۱۳ ساله هستم و سه روزه که به صورته یکدفعه با جوش هایی ک تقریبا قرمز هستن مواجه شدم و قبلا نداشتم

....
....
2 سال قبل

سلام من ۱۴ سالمه و تقریبا ۴ یا ۵ ماهه پیشونیم دچار جوش های زیادی شده .

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  ....
2 سال قبل

ژل ضد جوش بایوآکوا هر ۱۲ ساعت به مدت یکماه مصرف کنید

Omid
Omid
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من رو بینیم یک جوش داشتم کندمش الا دوبارع در اومده نوکش سیاه شده و یک مایع سفید رنگ دوربرش هس باید چیکار کنم کل اعتماد به نفسم نابود کرده تروخدا کمکم کنید

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  Omid
2 سال قبل

سلام لزوم معاینه حضوری و سپس تجویز دارو

ریحان
ریحان
2 سال قبل

سلام وقت بخیر من ۲۶ سالمه و نزدیک به دوماه هست ک به طور وحشتناکی جوش زدم.قبلا این مشکل رو داشتم ولی خیلی کم بوده .داروهایی زیادی استفاده کردم ولی جواب نداده واقعا نمیدونم باید چیکار کنم میشه کمکم کنید

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  ریحان
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص پوست و مو گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو

دکمه بازگشت به بالا