اختلال دوقطبی چیست | علائم، روش های درمان و جلوگیری از آن

عوامل تشدید کننده اختلال دو قطبی، تست اختلال دو قطبی

اختلال دوقطبی

قطعاً با شنیدن نام اختلال دوقطبی اولین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند فردی با گرایش‌های متفاوت روحی است. کسی که این گرایش‌های متفاوت دو وضعیت روانی متضاد را برای او پدید می‌آورند. تا حدودی حدس شما درست است. اما واقعاً این اختلال دو قطبی چیست و چگونه درمان می‌شود؟ این بیماری چه اثراتی روی رفتارهای فرد و مغز او دارد؟ در ادامه به پاسخ مهم این پرسش‌ها می‌پردازیم.

در حقیقت این مقاله می‌خواهیم شما را با اختلال دوقطبی و راه‌های درمان آن بیشتر آشنا شویم.

 اختلال دوقطبی چیست؟

آیا تا به حال برای‌تان اتفاق افتاده که مدتی را غمگین و مدتی را شاد سپری کرده باشید، بدون آن‌که علت آن را بدانید؟ البته این اتفاق برای همه افراد می‌افتد. زندگی برای همه فراز و فرودهایی دارد که ممکن است ما را دچار حالات و احساسات مختلفی کند. اما این فراز و فرودهای احساسی برای برخی از افراد بسیار شدیدتر و گاهی خطرناک‌تر است. اختلال دو قطبی یکی از بیماری‌های شایع در جهان است.

این اختلال یک بیماری روانی و خلقی محسوب شده و اکثراً در اواخر دوره نوجوانی یا اوایل دوران بزرگسالی در افراد پدید می‌آید. اما این بدان معنا نیست که در افراد مسن یا کودکان اتفاق نمی‌افتد. مهم‌ترین انواع آن اختلال دوقطبی نوع اول و دوم است که ممکن است به بستری شدن فرد بیمار منجر شوند.

اختلال دو قطبی یکی از بیماری‌های روانی است که افراد زیادی در جهان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این بیماری با نام دیگری نیز شناخته می‌شود: افسردگی ـ ‌شیدایی (manic depression). البته این نام قدیمی‌تر است. نام اختلال دو قطبی به انگلیسی Bipolar disorder بوده و به عقیده‌ی برخی متخصصین می‌تواند هر شخصی را در هر سنی درگیر خود کند.

فردی که به این اختلال دچار است در خلق‌وخوی خود فراز و فرودهای شدیدی را بین دو حالت افسردگی و شیدایی احساس می‌کند. به طوری که این حالات می‌توانند ساعت‌ها تا ماه‌ها نیز طول بکشند.

حالات مختلف در بیمار دوقطبی

گفتیم که فرد مبتلا به این اختلال دچار حالات مختلفی می‌شود. این حالات به دو دسته شیدایی و افسردگی تقسیم می‌شوند. به حالت شیدایی مانیا (Mania) هم گفته می‌شود. این دو حالت به صورت تناوبی در تکرارند.

  • حالت شیدایی (بالا رفتن خلق) حالتی است که در آن فرد دارای میزان انرژی، نشاط و شادابی بالایی است.
  • در حالت افسردگی (پایین آمدن خلق) فرد دچار بدبینی و منفی‌گرایی می‌شود.

این بیماری داری انواع مختلفی است که در ادامه علائم گوناگون آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

تاثیراتی که اختلال دو قطبی روی جسم و روان افراد می‌گذارند بسیار زیاد است و ممکن است تا حتی مسیر زندگی شخص را از حالت عادی خارج کند. بنابراین لازم است که نسبت به این بیماری آگاهی بیشتری کسب کنیم و در صورت بروز آن در خود و اطرفیانمان نسبت به رفع و بهبود آن اقدام کنیم.

علل ابتلا به اختلال دوقطبی

علت بیماری دو قطبی چیست؟

عوامل مختلفی هستند که موجب ایجاد این بیماری می‌شوند. که در زیر آن‌ها را نام می‌بریم.

  • عوامل ژنتیکی (قطعا یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به این اختلال عوامل ژنتیکی هستند. این موضوع به‌طور کامل از طریق آمار و تحقیقات پزشکی به اثبات رسیده است.)
  • عوامل محیطی
  • وضعیت هورمون‌ها در بدن
  • استرس: یکی از مشکلات و عوارضی استرس بیش از اندازه می‌تواند ایجاد چنین پدیده‌ای در فرد گردد.
  • مصرف بیش از اندازه مواد مخدر یا نوشیدنی‌های الکلی
  • برخی از بیماری‌های مغزی نیز ممکن است منجربه به وجود آمدن این اختلال شوند.

اختلال دوقطبی چند نوع است؟

حال نوبت به بررسی انواع این اختلال می‌رسد. انواع دو قطبی را در زیر معرفی کرده و توضیح مختصری در خصوص هر یک از آن‌ها ارائه می‌کنیم.

اختلال دوقطبی نوع یک

در اختلال دوقطبی نوع اول شخص حتما یک دوره از حالت شیدایی یا مانیا را پشت سر می‌گذارد؛ حال این دوره می‌تواند با حالت افسردگی همراه باشد یا هیچ دوره‌ای از حالت افسردگی تجربه نشود.

اختلال دوقطبی نوع دو

در نوع دوم از این اختلال که بیشتر گریبان‌گیر زنان است فرد بیمار دوره‌های حالت افسردگی شدید را تجربه می‌کند. اگر این دوره‌ها همراه حالت مانیا باشد این حالت شدت کمتری دارد که به آن شیدایی خفیف یا Hypomania گفته می‌شود.

اختلال دوقطبی ادواری

این اختلال که به آن سیکلوتایمی نیز گفته می‌شود نشانه‌هایی شبیه اختلال دوقطبی نوع دوم دارد. درواقع هر دو حالت مانیا و افسردگی در آن وجود دارد. اما شدت هر دو خفیف‌تر است. با این وجود این نوع می‌تواند مدت طولانی در فرد دیده شود. در صورتی که این علائم ادامه‌دار شوند و درمان پیدا نکنند احتمال ابتلا به اختلال دوقطبی نوع اول یا دوم در فرد زیاد می‌شود.

اختلال دوقطبی پیش‌رونده یا تناوب سریع

کسانی که به این نوع از اختلال دچار هستند بیشتر از چهار بار در طول یک سال دچار نوسانات روحی و خلقی می‌شوند. این نوع می‌تواند با هر کدام از انواع اختلال دو قطبی نوع یک و دو همراه شود.

نشانه‌های بیماری اختلال دوقطبی چیست؟

همان‌طور که گفتیم کسانی که به اختلال دوقطبی دچار می‌شوند در هر دوره‌ای دارای رفتارهای متفاوت هستند. برای نمونه بعضی از آن‌ها در در فصل‌هایی مانند تابستان و بهار به حالت شیدایی یا مانیا دچار می‌شوند و در فصل‌های پاییز و زمستان به حالت افسردگی.

البته باید دانست که این موضوع برای تمامی افراد یکسان نیست و طول هر دوره، حالات اشخاص مختلف با هم فرق دارد. از طرفی علائم و نشانه‌های این اختلال در دو حالت شیدایی و افسردگی با هم‌دیگر متفاوت است. علائم برای دوره مانیا یا شیدایی به صورت زیر است.

  • اعتمادبه‌نفس بالا
  • احساس خوشی و نشاط فراوان
  • افزایش فعالیت‌های فیزیکی
  • تندتند حرف زدن
  • افزایش میزان انرژی در بدن
  • بالا رفتن میزان انرژی جنسی
  • احساس پریشانی
  • اختلالات خواب (به دلیل میل برای انجام فعالیت‌های زیاد احساس بی‌نیازی از خواب دارند)

اما در زمان افسردگی این نشانه‌ها متفاوت و به شرح زیر است.

  • احساس غمگین بودن بسیار زیاد
  • احساس ناامیدی
  • اضطراب و استرس
  • میل به خودکشی
  • خستگی بیش از اندازه
  • داشتن احساس درد (بدون وجود درد حقیقی در بدن)
  • کاهش بهره‌وری در کارهای روزمره
  • ناتوانی در تمرکز بر روی کارها یا موضوعات
  • بی‌علاقگی به انجام کارهای روزانه خود
  • بدخوابی
  • بی‌میلی به غذا (یا در مواردی پراشتهایی)

انواع اختلال دوقطبی و درمان آن

درمان قطعی اختلال دوقطبی

بهترین راه برای درمان اختلال دوقطبی مصرف داروی جدید دوقطبی برای ثابت کردن اخلاق و رفتارهای افراد مبتلاست. چیزی که در مصرف این داروها اهمیت فراوانی دارد این است که برخی تصور می‌کند در زمان‌هایی که فرد از حال خوبی برخوردار است دیگر نیازی به استفاده از داروها نداشته و مصرف آن‌ها کاری غیرضروری است. اما حتی در چنین زمان‌هایی باید مصرف داروها را ادامه داد. درواقع پروسه‌ی درمانی این بیماری به صورت مادام‌العمر است.

تاثیر اختلال دو قطبی بر مغز

ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا این اختلال بر مغز فرد بیمار نیز اثرگذار است؟ پاسخ این است: بله. طبق تحقیقاتی که با اسکن ام‌آرآی مغز بیش از ۲۰۰۰ بیمار انجام شد، این نتیجه حاصل شد که در مغز افراد مبتلا به اختلال دوقطبی کاهش ماده خاکستری مغز به صورت چشم‌گیری دیده می‌شود. گفتنی‌ست این کاهش بیشتر در قسمت‌های لوب پیشانی و لوب گیج‌گاهی اتفاق می‌افتد.

لازم‌به‌ذکر است که این دو بخش مسئولیت مهار کردن هیجان‌ها و احساس را در مغز دارند. بیشترین نورون‌های حساس به دوپامین در بخش لوب پیشانی قرار دارند. از وظایف مهمی که این بخش از مغز بر عهده دارد می‌توان به تمرکز، حرف زدن، اعمال ارادی، تعیین شخصیت و … اشاره کرد. پس بدیهی‌ست که بر اثر این اختلال شاهد کاهش کارآیی فرد و اختلال در تمرکز و تغییر چشم‌گیر در ویژگی‌های شخصیتی وی باشیم.

لوب گیج‌گاهی نیز یکی از لوب‌های اصلی مخ بوده که کارکردهایی مانند پردازش اطلاعات دریافتی از طریق حس بینایی یا شنوایی، سازمان دادن، درک زبان و … را بر عهده دارد. دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که قسمت سمت چپ هیپوتالاموس چنین افرادی تا پنج درصد از افراد معمولی بزرگتر است.

به‌طورکلی می‌توان گفت این اختلال سبب می‌شود که کارکرد مغز افراد تا حد زیادی کاهش پیدا کند. هم‌چنین فرآیند ترمیم مغز به‌طریقی متوقف شده و به همین دلیل سلول‌های عصبی در مغز این افراد بدون استفاده می‌مانند. نتیجه‌ی چنین شرایطی بروز رفتارهای غیرعادی از فرد مبتلاست.

عوامل تشدید کننده اختلال دو قطبی

مسلماً برای هر بیمار (چه مبتلا به مشکلات جسمی و چه درگیر با معضلات روحی و روانی) باید محیط مناسبی فراهم کرد تا روند بهبود به خوبی و با سرعت انجام شود. چرا که تحت شرایطی خاص این امکان وجود دارد که برخی عوامل عوارض و علائم هر بیماری را تشدید کنند و خطرات و ریسک‌های ناشی از بیماری را افزایش دهند.

از آن‌جایی که اختلال دوقطبی یک بیماری روانی محسوب می‌شود، لازم است که فرد بیمار از عوامل تشدید کننده این اختلال دور باشد. از جمله عوامل تشدید کننده اختلال دوقطبی به شرح زیر است.

  • تغییر ساعات خواب و استراحت برای بدن
  • زندگی و کار در محیط‌های استرس‌زا
  • قطع کردن مصرف دارو ممکن است شدت بیماری را افزایش دهد و فرد را در همان موقعیت اولیه قرار دهد.

تشخیص و تست اختلال دوقطبی

اولین مرحله برای تشخیص بیماری مراجعه به روان‌درمانگر یا روان‌پزشک است. در این مرحله پزشک از بیمار پرسش‌هایی را مطرح می‌کند. ممکن است برای تشخیص بیماری نیاز به انجام آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون یا ادرار هم باشد.

لازم‌به‌ذکر است که این اختلال ممکن است علائم بیماری پس از درمان دوباره بازگردد. بنابراین ضروری که فرد به توصیه‌های پزشک توجه کافی داشته و علاوه بر گذراندن دقیق طول درمان، از عوامل و محیط‌های تشدیدکننده‌ی اختلال دوری کند.

روان‌پزشک ممکن است با توجه به شدت بیماری و مدت آن برای درمان اختلال دوقطبی یکی از دو روش زیر را برای درمان انتخاب کند. البته شدت بیماری ممکن است باعث شود پزشک تصمیم بگیرد از هر دو روش به صورت هم‌زمان بهره ببرد.

درمان اختلال دو قطبی با انواع داروها

از رایج‌ترین داروهایی که برای درمان اختلال دوقطبی مصرف می‌شود، داروهای ثتبیت کننده خلق هستند. مصرف چنین داروهایی از میزان آشفتگی فرد می‌کاهد و شدت احساسات او را کاهش می‌دهد تا زندگی آرام‌تری را تجربه کند. خواه این احساسات شعف بیش از حد و غیرواقعی باشند، خواه ناخوشی و افسردگی.

در برخی موارد داروهایی نیز برای تنظیم خواب فرد تجویز می‌شود تا بدن بیمار با دریافت استراحت کافی عملکرد بهتری داشته باشد. به دلیل ارتباط تنگاتنگ بین آرامش جسمی و روانی، هر چه بدن فرد زندگی آرام‌تر و منظم‌تری داشته باشد، شاهد بهبود در وضعیت روانی و خلق‌وخوی وی خواهیم بود.

درمان اختلال دو قطبی با جلسات روان‌درمانی

در این گزینه فرد مبتلا دارویی مصرف نمی‌کند و به جای آن با شرکت در جلسات روان‌درمانی به کمک روان‌درمانگر سعی در مهار احساسات خود خواهد داشت. ممکن است درمانگر تشخیص بدهد که نیاز است برخی جلسات با حضور خانواده شخص نیز برگزار شوند. چرا که اطرافیان نقش مهمی در بهبود این اختلال دارند. در واقع بخش مهمی از فرآیند درمان یک فرد مبتلا به این اختلال، شامل آگاهی رسانی به اطرافیان اوست.

گاهی اوقات با وجود تمرکز بر روش روان‌درمانی، مصرف داروهایی نیز برای تسریع درمان و کمک به بیمار تجویز می‌شود.

مشاوره آنلاین درمان اختلال دوقطبی

تاثیر اختلال دوقطبی بر زندگی افراد

اختلال دو قطبی چه تأثیراتی بر زندگی شخص و اطرافیانش می‌گذارد؟

از مهم‌ترین عوارضی که این اختلال به دنبال دارد اعتیاد و خودکشی است. البته این موارد بستگی به شدت بیماری در فرد دارند. اما در هر صورت اگر فردی قادر به کنترل فراز و فرودهای احساسی خود نباشد پس از مدتی دچار فرسایش احساسی شده و ممکن است دست به خودکشی بزند یا به اعتیاد روی بیاورد.

از طرفی شاهد تاثیر مستقیم بیماری فرد بر زندگی دیگران خواهیم بود. برای نمونه ازدواج با اختلال دوقطبی ممکن است زندگی مشترک را کمی سخت‌تر از حالت عادی کند. بنابراین نه تنها چنین شخصی بر زندگی اطرافیان خود تاثیر می‌گذارد بلکه دیگران هم متقابلاً نقش پررنگی در تشدید عوارض این بیماری در فرد مبتلا دارند.

بهترین راه برای این‌که شخص از این آسیب‌ها مصون بماند، تشخیص به موقع بیماری و درمان زودهنگام آن است. ممکن است برخی با دیدن نشانه‌های بیماری از کنار آن به سادگی رد شوند اما توصیه می‌شود در چنین مواقعی و در صورت مشاهده‌ی علائم یاد شده حتماً با افراد متخصص در این حوزه مشورت کنید.

یکی از راه‌های پیش رویتان استفاده از خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی در پذیرش۲۴ است. به این ترتیب می‌توانید بدون نیاز به حضور در کلینیک یا مطلب نسبت به دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص بیماری اقدام کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

علائم و نشانه‌های بیماری اختلال دوقطبی را بررسی کردیم. اکنون اگر در خود چنین نشانه‌هایی را احساس می‌کنید بدون اتلاف وقت به پزشک روانشناسی مراجعه کنید تا هر چه زودتر خیال خود را از بابت درمان راحت کنید و نگران عوارض جدی آن نباشید.

فراموش نکنید که سهل‌انگاری در درمان بیماری می‌تواند خطراتی بسیار جدی به همراه داشته باشد و با افزایش شدت آن همراه باشد.

مشاوره آنلاین روانشناسی

۳.۲/۵ (۲۲ نظر)

منبع
nimhmayoclinichealthlinenami

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
88 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Hamid
Hamid
1 ماه قبل

چهار ساله افسردگی داره هر مدل دارویی دکتر برام تجویز کرده ولی درمان نشدم الان هم تشخیص دادن مانیا دارن ۱۵۰ ساعته اصلا ۱ دقیقه هم اصلا نخوابیدم اشتها در حدی روزانه نهایت ۴۰ گرم غذا چشمام ضعیف شده شدید توهم که دیگه نمیگم براتون شبا چند برابر میشه مهار ذهنی هم کلا از بین رفته دیگه خسته شدم چهار بار دست به خودکشی زدم اینبار دیگه تمومش میکنم به شما قول میدم دکتر هم درک نمیکنه چه حسی دارین فقط از روی کتاب چند تا مطلب یاد گرفتن با اونا پیش میرن برای همتون آرزوی سلامتی میکنم

امام زمان عج
امام زمان عج
پاسخ به  Hamid
30 روز قبل

باعرض سلام و تشکر بابت تحمل عوارض ناشی از داروهای دکترهای اعصاب
شما به خدا وصل شید
تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها و دعا برای سلامتی امام زمان مداوم انجام بدید

زیگو
زیگو
پاسخ به  امام زمان عج
23 روز قبل

اسکل تو هم تنفس نکن مرده شور خودتو امام زمانتو ببرن با هم

جاسم
جاسم
پاسخ به  امام زمان عج
19 روز قبل

امام زمان مثلا واسه یک بیماری دو قطبی میخوات چه کار کنه مثلا یا تسبیحات حضرت زهرا

Ali
Ali
پاسخ به  Hamid
23 روز قبل

دوست عزیز شما درست میگید.اما این موضوع درمان نشدن فقط در ایران است.فقط کافیه بری عراق با دودوره درمان میشی

Mehrshad
Mehrshad
پاسخ به  Ali
11 ساعت قبل

دو دوره چقد زمان میبره ؟؟ برای کسی که ۱۵ ساله درگیر این بیماریه و زندگی سختی داشته و‌اطرافیانش درکش نکردن و حتی کتکای ناجور زدنش هم جوابه ؟!

زیگو
زیگو
پاسخ به  Hamid
23 روز قبل

خودکشی کن

پارسا
پارسا
پاسخ به  Hamid
19 روز قبل

همیشه گزینه بهتری از خودکشی هست
صبر داشته باش ایشالا تو هم خوب میشی
عجولانه تصمیم نگیر
فکر اینده و عزیزانت باش

فرزاد
فرزاد
پاسخ به  Hamid
11 روز قبل

تنها راه درمان دوقطبی وصل شدن به خداست چون مشکل ذهنیه باید دلی فکر کنی،ذهن ما دوقطبی ها خیلی قویه یه احساس خیلی رقیقی هم داریم به شدت زیاد نتونیم احساس و ذهن رو مهار کنیم یا با فشار عصبی افسردگی میگیریم یا با خطای فکری سر احساسمون،و در اخر با این ذهن خراب تمرکز نداریم که کار کنیم،پس باید دلی فکر کنی،اول بنویس سر چی افسرده شدی بعد روش تحقیق کن اگاهی کسب کن دربیای ازش،بعد ذهنتو کنترول کن،پناه ببر به خدا کمکت کنه قسم خورده تو قران مرا بخوانید تا اجابت کنم شمارا

شیرین
شیرین
پاسخ به  فرزاد
1 روز قبل

گوه بخور باهاشون زندگی نکردی ببینید چه عذابی میکشیَ

عاطفه
عاطفه
2 ماه قبل

سلام،ما چند سال پیش اهواز زندگی میکردیم یه همسایه داشتیم که پسرشون حمید اسمش بود خیلی خوشکل و خوشتیپ بود خواستگار من بود اما واقعا واقعا حس میکردم این پسر چندتا شخصیت داره و انگار چندنفره،یه بار خوب بود یه بار به شدت بد بودپسر درس خون و با شخصیتی بود اما خانوادش هم به شدت ناراحت بودن از این وضعیت فقط آرزوی سلامتی دارم براش امیدوارم خوب شده باشه من نمیدونم کجاستاما واقعا حیف این پسر که اینطور باشه

مهرا
مهرا
2 ماه قبل

تشکر ولی چرا از پیشگیری و بهداشتش چیزی نگفتید

ناشناس
ناشناس
2 ماه قبل

سلام دوستان عزیز
من خودم از سال ۸۸ درگیر این بیماری هستم
کامنت های منفی زیادی دیدم که واقعا ناراحت شدم

ببینید اگر به موقع تشخیص داده شه و روند درمان و مصرف دارو جدی گرفته بشه تا حد خیلی خوبی کنترل میشه و نقش خانواده خیلی مهمه

تا حد ممکن باید از محیط های تنش زا دور شد و دلایل ارزشمندی برای ادامه زندگی تعریف کرد

من خداروشکر علی رغم سختی هایی که داشتم (چه تایم افسردگی و چه شیدایی) تونستم تا مقطع ارشد تحصیل کنم، استارتاپ ایجاد کنم، با بیش از ۲۰ شرکت همکاری کنم و الانم دارم برای مقطع دکتری اپلای میکنم

نیاز دونستن لابلای اینهمه کامنت منفی بگم، نا امید نشو، از این امتحان سربلند بیرون میای، اعتماد کن به خودت و باور کن که از پسش بر میای، خدا کمکت کنه عزیزم ♥️

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط ناشناس
بدری
بدری
پاسخ به  ناشناس
1 ماه قبل

احسنت

بدن نام
بدن نام
پاسخ به  ناشناس
26 روز قبل

احسنت کاش ی چنتایی مثل شما بود
لایک داری

نسترن
نسترن
پاسخ به  ناشناس
23 روز قبل

سلام چطور درمان شدید؟؟؟

جاسم
جاسم
پاسخ به  ناشناس
19 روز قبل

دمت گرم که بهم امید دادی

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  ناشناس
3 روز قبل

آفرین به شما.براتون موفقیت و سلامتی آرزو میکنم.

زهرا
زهرا
2 ماه قبل

سلام خواهر من الان ۶ ماهه که دوچار مریضی شدن بستری بودن همه مدا آزمایش اسکن و وگرفتن گفتن سالمه حالتهاش کش آوردن بدن دست پاشو میکشه سرشو بزمین میزنه خودشو میزنه وحافظشم از دست میده حالت های سختی داره میشه بگین این چی وچه جوری باید درمان بشه لطفا

زی زی
زی زی
2 ماه قبل

منم تو۳۰سالگی مبتلا به دوقطبی شدم الان یک ساله قرص مصرف میکنم رفتم بیمارستان ایران درتهران من روح میدیدم خودمم میدونستم غیرعادیه الان عادیم

شهره
شهره
2 ماه قبل

سوال مهم داشتم صرف تست گرفتن بدون صحبت کردن می شه روانپزشک تشخیص دوقطبی و تجویز ترانکوپین بده؟؟

ابوالفضل
ابوالفضل
پاسخ به  شهره
2 ماه قبل

به نظرم دکترتو عوض کن بگو عوارضش اذیتم میکنه

علی
علی
پاسخ به  ابوالفضل
1 ماه قبل

بله ترانکوپین جهت تنظیم خواب وحالات استرسی بدنه اولین تجویز درکنار داروی اصلیه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  شهره
2 ماه قبل

بهترین جا، بیمارستان روزبه هست

شهره
شهره
2 ماه قبل

یه نکته همیشه برام سوال من هیچوقت اهل اعتیاد به چیزی نبودم و هیچوقت حتی فکر خودکشی هم به سرم نزده چون خیلی نفس زندگی رو دوست دارم برای همین چون مرتب دیدم می گن این دو از عوامل تشخیص دوقطبی برای همین رو تشخیص دکترم شک دارم و دکتر جدیدی دارم پیدا می کنم که فقط از رو تست بدون صحبت کردن با مراجعه کننده تشخیص دوقطبی و تجویز داروی سنگین ترانکوپین نده به مراجعه کننده

buy
buy
پاسخ به  شهره
2 ماه قبل

سلام دکتر محمد طلوعی یا جمال شمس
البته دکتر محمد طلوعی مراجعه کردم… ولی دکتر جمال شمس ن،.

شهره
شهره
2 ماه قبل

سلام ۳ سال دکتر روانپزشک تشخیص ۲ قطبی داد برام و داروی ترانکوپین . فقط می تونم بگم زندگی ام فلج شد از بس که داروی ترانکوپین خواب آوری شدید داره به سختی به کارهای روزمره ام می رسم.و متاسفانه روی حافظه ام تاثیر خیلی بدی گذاشته . در صورتی که من حافظه خیلی قوی داشتم و همیشه اهل مطالعه و هنر.خیلی دقت کنید در انتخاب دکتر.

ابوالفضل
ابوالفضل
پاسخ به  شهره
2 ماه قبل

دوزشو یواش یواش کم کن . اروم اروم بزار کنار .‌‌ مدیتیشن کن زیاد تو اتاق نفس عمیق بکش . به غیر از نفس کشیدن به چیز دیگ فک نکن

سپهر
سپهر
2 ماه قبل

سلام من پسری هستم ۱۵ ساله حدود چند ماهی من به داشتن اختلال دو قطبی در خودم شک کرده بودم، بعد از اینکه این مطلب رو خواندم تمام نشانه های دو قطبی رو داشتم و برای این که مطمئن بشم سه تا تست مختلف توی اینترنت دادم و در هر سه تست امتیاز های خیلی بالایی آوردم و در توضیحات تمام تست ها نشان از این بود که مبتلا به نوع شدید و جدی از اختلال دو قطبی هستم،اگر کسی تجربه داره در این موضوع میشه به من بگه که آیا توی نوجوانی این ها عادی هستند یا نه ممنون

سپهر
سپهر
2 ماه قبل

سلام من پسری هستم ۱۵ ساله حدود چند ماهی من به داشتن اختلال دو قطبی در خودم شک کرده بودم، بعد از اینکه این مطلب رو خواندم تمام نشانه های دو قطبی رو داشتم و برای این که مطمئن بشم سه تا تست مختلف توی اینترنت دادم و در هر سه تست امتیاز های خیلی بالایی آوردم و در توضیحات تمام تست ها نشان از این بود که مبتلا به نوع شدید و جدی از اختلال دو قطبی هستم،اگر کسی تجربه داره در این موضوع میشه به من بگه که آیا توی نوجوانی این ها عادی هستند یا نه ممنون

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  سپهر
2 ماه قبل

عزیزم نوشتن که اول نو جوانی شروع این بیماریه و ممکن برا هر کسی پیش بیاد .لطفا برو دکتر تا دیر نشده .حتما با مشاوره و …خوب میشی

Sarina
Sarina
پاسخ به  سپهر
1 ماه قبل

سن شروع اغلب از نوجوانی این بیماری معمولا زمینه ارثی داره ولی عوامل محیطی بی تاثیر نیست کاملا قابل کنترل میتونه باشه ولی در صورت عدم پیگیری میتونه پیشرفت کنه و جدی بشه اگه خفیف و تحت کنترل باشه اصلا مشکل ساز نیست ولی اگه از یه حدی بیشتر بشه واقعا مشکل سازه و زندگی رو برای آدم سخت میکنه

داوود
داوود
3 ماه قبل

سلام چندساله مادرم همینجوری میشه چندباربیمارستان ابن سینامشهدبردیم چون دارومصرف نمی کنه سالی یکی دوماه اینجوری میشه نمیدونم چکارکنم یکی ازکارای که می کنه دست به آتیش سوزی میزنم هرچی لباس گیرش میادمیسوزنه خودبه خودگریه می کنه بدون آنکه کسی بهش نگاه کنه می‌خنده هزیون،میگه باخودش حرف میزنه حرف های ۲۰سال پیش یادش میاد وغیره خیلی کارای دیگه

Kimia
Kimia
پاسخ به  داوود
1 ماه قبل

اگر علائم اسیب به خود یا دیگران و اتش افروزی داره باید بستری بشه به احتمال زیاد

مونا
مونا
4 ماه قبل

من از بین اینهمه علائم فقط احساس غم شدید رو دارم
که بعضی وقتا میشینم کلی وحشتناک گریه میکنم و بعضی وقتا هم معمولی ام

مونا
مونا
4 ماه قبل

سلام ، من ۱۷ سالمه و یه دوره استرس خیلی شدید و ناراحتی طولانی رو تجربه کردم ، البته این ناراحتی هنوزم ادامه داره ، و بعضی وقتا بی هیچ دلیلی خیلی خیلی خوشحالم و بعضی روزا احساس غم خیلی سنگینی دارم و کلی گریه میکنم ، و بعضی روز ها هم معمولی هستم ، احساس غم سنگین به خاطر یه فراغه ، به خاطر دوریه ، تا چهار سال دیگه باید منتظر دیدنش بمونم و این دوری واقعا عذابم میده ، خواستم ببینم آیا با این شرایط من بیماری دو قطبی دارم یا نه؟

سارا
سارا
پاسخ به  مونا
3 ماه قبل

سلام بابت این موضوع این بیماری رو یکی از دوستام دارن و در شیدایی در حد جنون هست و یه ادم عاقل هم میتونه تشخیص بده

محمد
محمد
4 ماه قبل

اکثر خانوما فکر میکنن شوهراشون اختلال دو قطبی دارن

سبحان نوروزی
سبحان نوروزی
5 ماه قبل

لطفا اگه کسی در اطرافتون مشکلی داره نادیده نگیرین پیش دکتر ببریدش صددر صد خوب میشه
برادر کوچیکم مشکل روانی پیدا کرده بود میترسید از خونه بیرون بره میگفت میخوان منو بدزدن بکشن یا تو تلویزیون اسم خودشو میشنید میگفت دارن منو مسخره میکنن یا خودزنی میکرد متاسفانه ما اصلاعی از بیماریش نداشتیم و نمیدونستیم مریض هست متاسفانه سال ۹۸ که ۱۶ سالش بود خودکشی کرد اسمش رسول بود تو خونه سینا صداش میکردیم الان که نظرات دوستانو خوندم خیلی به این فکر کردم که چرا قبل از اون اتفاق اینارو نخونده بودم از همون موقع زندگی منم خراب شده ،عذاب وجدان داره منو میکشه ببخشید زیاد پرحرفی کردم

شیوا
شیوا
پاسخ به  سبحان نوروزی
4 ماه قبل

خدا برادرتونو بیامرزه خیلی ناراحت شدم

علی
علی
پاسخ به  سبحان نوروزی
4 ماه قبل

پسر خاله من دیروز خودشو دار زد اونم دوقطبی شده بود مغزش

یگانه
یگانه
پاسخ به  سبحان نوروزی
3 ماه قبل

من کسی اطرافم این بیماری رو احساس میکنم داره آخه تموم نشونه هاشو داره
هر چه قدر سعی می کنم کمکش کنم یا تشویق به سمت روانشناس یا روانپزشک نمیشه

نادی
نادی
پاسخ به  سبحان نوروزی
3 ماه قبل

عذاب وجدان نداشته باش ، همه ما در هر سنی و در هر مقطعی که باشیم آگاهی مون ناکافی هست ، حتی پزشکان هم شاید به علم صد درصد در یک موضوعی نرسیده باشند و این دلیل بر کوتاهی نیست . بنابراین شما تقصیر و کوتاهی مرتکب نشدی.

فرانک
فرانک
پاسخ به  سبحان نوروزی
2 ماه قبل

۵ سال پیش برادر همسرم را در اوج حالت شیدایی مجبور شدیم بیمارستان روانی بستری کنیم، اون زمان نمیدونستیم که بیمار هست و پزشکشون تشخیص دو قطبی دادن،از اون زمان مرتبا دارو مصرف میکرد تا اینکه چند روز پیش خودکشی کرد. نامه خداحافظی که ازش پیدا کردیم بهمن ماه پارسال نوشته بود.

فرانک
فرانک
پاسخ به  فرانک
2 ماه قبل

به شدت اهل مطالعه بود و دستی بر قلم هم داشت،احساساتی و مهربون بود، با وجود حمایت و توجه اطرافیان و دارو درمانی مداوم و گاها تراپی،شدت افسرگیش کم نشد.بعد از فوتش ازش به جز نامه ،یک کتاب نوشته شده ،کلی دفتر و یادداشت پیدا کردیم و وقتی خونیدیم تازه متوجه دردی که میکشیده شدیم.

Sarina
Sarina
پاسخ به  سبحان نوروزی
1 ماه قبل

عزیز واقعا متاسفم برای این غم بزرگ ولی شما که گناهی ندارید شما اطلاعی نداشتین متاسفانه باید آگاه سازی از بیماری های روانی جدی گرفته بشه و مردم آگاه بشن اکثرا مردم اطراف ما حتی نمیدونن همین افسردگی چقدر میتونه خطرناک باشه

حسین
حسین
5 ماه قبل

سلام. فرزند منم دچار بیماری دو قطبیه. اما داروهاشو نمیخوره. مجبور میشم بیمارستان بستری کنم. بعداز ترخیص،باز هم از خوردن دارو امتناء میکنه و به تدریج بیماریش عود میکنه. واقعا خیلی عذاب میکشیم.

الف میم
الف میم
پاسخ به  حسین
4 ماه قبل

واقعا خیلی سخته منم همسرم دچار دوقطبی خیلی عذاب میکشم

نغمه
نغمه
پاسخ به  الف میم
1 ماه قبل

منم همسرم دوقطبی شده یه ماهه خیلی میترسم

لیلا
لیلا
پاسخ به  حسین
3 ماه قبل

خواهر منم دارو نمیخوره اصلا حتی خوب هم میشه دارو نمیخوره الان هم اختلالی شده از گریه واسترس نمیتوانیم بخوابیم بد دریده خدا به هیچکس نشون نده

مهدی
مهدی
پاسخ به  حسین
1 ماه قبل

پیش کی رفتید چه دکتری موثر بوده

زهره
زهره
6 ماه قبل

چطور ثابت کنم همسرم دوقطبی هست اصلا راضی نیست دکتر بره

صبا
صبا
پاسخ به  زهره
5 ماه قبل

باید به مرکز بیمارستان روانی زنگ بزنین خودشون بیان ببرنش حالاتشو بگین و فیلم بگیرین

آرمین
آرمین
پاسخ به  صبا
5 ماه قبل

خوب شما خانوما واسه نابودکردن زندگی همدیگه آماده باش هستین. راهکارم نشون میدی؟ یه کم وجدان و انسانیت هم خوبه. به تو چی میرسه زندگی اون از هم بپاشه؟

الف میم
الف میم
پاسخ به  آرمین
4 ماه قبل

چه ربطی به وجدان داره اتفاقا به نظر منم فکر خوبیه وقتی خودش راضی به درمان نمیشه باید به زور متوسل شد متاسفانه این بیمارها فقط خودشون عذاب نمیکشن که اطرافیان رو هم آزار میدن پس باید باید درمان بشن حتی ا
ه خودشون نخوان پس لطفا آقای آرمین قضاوت بیجا نفزمایید

لیلا
لیلا
پاسخ به  الف میم
3 ماه قبل

منم موافقم چون یکی داریم که الان مریضه خواهرمه پاره تنمه اما همه خانواده عذاب می‌کشیم زندگیش میپاشه باید خوب بشه حتی به زور.نه دارو میخوره نه چیزی

جلیل
جلیل
پاسخ به  الف میم
1 ماه قبل

در‌امریکا‌قانون‌داره‌افراد‌دردوره‌شیدایی‌دوقطبی‌۷تا۲۴‌روز‌بدون‌اجازه‌خود‌شخص‌بستری‌میکنن

A.h
A.h
پاسخ به  زهره
4 ماه قبل

میتوانید از طریق دستور قضایی یا اورژانس اجتماعی اقدام کنید اگر تهدید جانی هم هست از طریق پلیس اقدام کنید وبیارید بیمارستان روانپزشکی بستری کنید

سحر
سحر
6 ماه قبل

شوهر من فکر کنم دو قطبی من از علائم که با شوهرم مطابقت دادم فکر کنم شیدایی هستن

یک فرد ناشناس
یک فرد ناشناس
6 ماه قبل

مزخرفترین چیز اینه که همه بیماری دوقطبی رو با اختلال شخصیت اشتباه میگیرن و متاسفم براشون و خیلی از روانشناس های امروزی فقد بلدن داروی افسردگی تجویز کنن در صورتی که نمیدونن اگه بیمار مشکل دیگه ای داشته باشه چه بلایی سرش میاد

ر.ر
ر.ر
پاسخ به  یک فرد ناشناس
6 ماه قبل

من نفهمیدم پزشکان چرا یه انسان افسرده یا دوقطبی را روانی میکنن.فقط زود دست به قلم میشن مینویسن قرص همه رنگ همه نوع

ر.ر
ر.ر
پاسخ به  یک فرد ناشناس
6 ماه قبل

من نفهمیدم پزشکان چرا یه انسان افسرده یا دوقطبی را روانی میکنن.فقط زود دست به قلم میشن مینویسن قرص همه رنگ همه نوع

مینا
مینا
پاسخ به  ر.ر
2 ماه قبل

دقیقاااا همینطوره
مادر من رو هم دکترا با تجویز غلطشون بدتر کردند

نرگس
نرگس
10 ماه قبل

بیمار من می‌گوید میخوان مرا بکشند از ترس بیرون نمی رود کارهای شخصی خودش را انجام نمی دهد

سجاد
سجاد
پاسخ به  نرگس
9 ماه قبل

باید بهش بفهمونی که صداهایی که میشنوه همشون الکیه و واقعیت نداره فقط کافیه اینو بدونه بعد به مرور زمان درست میشه و فراموش میکنه

Яд
Яд
پاسخ به  نرگس
9 ماه قبل

سلام احتمالا دچار بیماری اسکیزوفرنی شدن چون خواهر منم همین چیز هارو میگفت و فرق توهم و واقعیتو‌ متوجه نمیشد به خاطر اختلالات در عصاب مغز و هورمونه باید حتما بره روانپزشک و دارو بگیره بعد یکی دوماه درست میشه خواهر من الان تقریبا بعد دو ماه ۹۰ درصد بهتر شده از قبل فقط یکم افسردگی داره هنوز ولی توهم نداره

مهدی
مهدی
پاسخ به  Яд
1 ماه قبل

میشه اسم دکتر بگید کدام شهر

A.h
A.h
پاسخ به  نرگس
4 ماه قبل

اینها از انواع هذیانها هستند.هذیان گزند وآسیب شایعترین نوع هذیان هست واگر توجهی بهش نشه منجر به سایکوز که یک بیماری روانپریشی هست میشه.حتما با روانپزشک مشورت کنید.درمان پذیره

سارا
سارا
پاسخ به  نرگس
3 ماه قبل

ما هم اینطور بود و به شدت بی میل از غذا شده و شب ها نمی خوابید و فکر میکرد تو غذا سمه … خیلی سخته و خدا به همه صبر بده … بهتره که مثل یک بچه باهاش رفتار بشه و توجه کنید ببینید حرف کی رو بیشتر قبول داره …

د م
د م
10 ماه قبل

سلام پسرم بیماری دو قطبی داره پیش روانپزشک رفتیم ولی داروهاشو استفاده نمیکنه لطفا راهنمایی بفرمایید

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  د م
7 ماه قبل

پسرم بردنلاین است فعلا زندانه قتل کرده جه کنم

نادی
نادی
پاسخ به  علیرضا
3 ماه قبل

آخ متاسفم . سخته . اما ما امید و تسلیم نشید

سارا
سارا
پاسخ به  د م
5 ماه قبل

باید بزور هم شده بهش داروهاشو بدین حتی بریزین تو غذاش وگرنه مجبور میشین بستریش کنید که این خیلی بده بعداز چند سال مثل من که پیر شدین و نابود شدین خودش به نتیجه میرسه که باید دارو بخوره

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام و درود مهدی هستم .من خیلی سال دوقطبی هستم .واز یه درد عضلانی رنج میبرم به جز اینکه قدرت کار کردن و حتی تصمیم گیری رو ازم گرفته .نمیدونم این درد چیه شبادنمیزاره بخوابم .بدنم مور مور میشه استخونای م

قائدی
قائدی
پاسخ به  مهدی
6 ماه قبل

باسلام وخسته نباشید دخترم ۱۷سالش ودکار تشخیص دوقطبی دادن دکترشون نمیگن تاکی باید دارو درمانی بشه ورفتار درمانی میخوام بدونم تا کی باید دارو درنانی بشه سپاسگزارم

سارا
سارا
پاسخ به  قائدی
5 ماه قبل

مادام العمر

مریم
مریم
پاسخ به  سارا
4 ماه قبل

من دوقطبی خفیف دارم دکتر گفت تا ۵ سال مصرف کنی خوب می شی،واقعا مادام العمره؟

Fatem
Fatem
پاسخ به  مریم
2 ماه قبل

سلام میزان و نوع اختلال هر کس متفاوته و بسته به این موارد دوره دارو درمانی یا رفتار درمانی می گیره

جلیل
جلیل
پاسخ به  مریم
1 ماه قبل

بیماری‌است‌که‌مادالعمره‌مدوا‌نداره‌مدارا‌میخواد.
کمبود‌نمکی‌‌است‌به‌نام‌لیتیوم‌
شبیه‌بیماری‌قند‌است

P.d
P.d
پاسخ به  قائدی
5 ماه قبل

متاسفانه مادم العمر هست مصرف دارو و به محض قطع دارو، فرد دوباره به حالت اول خود بازمیگردد

الف میم
الف میم
پاسخ به  P.d
4 ماه قبل

بله دوقطبی ها باید تا آخر عمر دارو استفاده گنن
چه ایرادی داره اینهمه بیمارهای جسمی هستن که تا آخر عمرشون دارو میخورن اینام مثل اونا

مریم
مریم
پاسخ به  الف میم
4 ماه قبل

مشکل این بیماری روانی از جسمی از دید مردم بدتره

نا زی
نا زی
پاسخ به  مریم
4 ماه قبل

سلام منم وقتی دخترم میره مدرسه فکر میکنم میکشن وقتی میاد فکر میکنم من اون کارهارو باهاش میکنم چیکار کنم از ذهنم بره دیگه خسته شدم از این طرز فکر ها

خشایار
خشایار
پاسخ به  نا زی
4 ماه قبل

سلام همسرم دوقطبی هس یهو از همه چیز راضی هس و خوشحال بعد یهو برعکس از همه چی بیزار و متنفر همش دعوا میشه چیکار کنم

خشایار
خشایار
پاسخ به  نا زی
4 ماه قبل

سلام همسرم دوقطبی هس بعضی موقع ها حالش خیلی خوبه از همه چیز راضی و خوشحال بعضی موقع ها هم برعکس میشه از همه چی متنفر میشه . همش دعوا داریم

محمد
محمد
پاسخ به  خشایار
1 ماه قبل

من تمام بیماریهای روحی وروانی دارم دوقطبی گرفته تاوسواس فکری وعملی وحس خودکشی رودارم وناامیدی زیادواحساس گناه برای مسایل جزیی خلاصه مرده متحرکم ولی به نظرم تنهاراه برای جلوگیری ازپیشرفت رژیم غذایی مناسب و غنی ازموادمعدنی وویتامینی وخوردن هرروزبادام وخرماخوردن هستش وحذف کلی شکروقندوشیرینی وهرچیزی که توش شکروقندداره ونخوردن چای ونوشیدنیهای مضرمثل شراب ونوشابه وکلانوشیدنیهای شکردار
بعدازچندهفته وماه حالتون بهتروبهترمیشه وحس میکنیدخیلی خیلی کمتربه احساسات منفی واکنش نشون میدیدوبه مرورامیدبه زندگیتون واردمیشه وغم به شادی وبداقبالی به توکل تبدیل میشه شایدباورنکنیدولی بایستی اراده وصبورباشیدتاتغییرات روبه مروراحساس میکنید ولی بایستی جدی باشیدتابه مردیازن معمولی ونرمال تبدیل میشدوبه اجتماع واردمیشد

بدون نام
بدون نام
پاسخ به  محمد
26 روز قبل

آفرین دقیقا همینطوره
کاملا درست

hdis
hdis
پاسخ به  قائدی
30 روز قبل

تا آخر عمر

دکمه بازگشت به بالا