تغذیه سالم برای چربی سوزی | بهترین چربی سوز چربی های شکم

چربی سوزی شکم، چربی سوز ترین ماده دنیا

چگونه چربی سوزی کنیم؟

تحرک کم، خوردن غذاهای ناسالم از قبیل فست‌فودها و مواد غذایی بدون ارزش غذایی بالا، باعث شده است افراد با سنین گوناگون به بیماری‌های مختلف دچار شوند و علاوه بر آن، اضافه‌ وزن بسیار زیاد آن‌ها را دائما به سمت نحوه چربی سوزی شکم و دیگر بخش‌های بدن بکشاند.

بنابراین طبیعی است این افراد برای رسیدن به تناسب اندام دنبال یک تغذیه سالم برای چربی سوزی موثر باشند.

خیلی از افراد که از چربی‌های شکم، پهلو، ران و مشکلات مشابه رنج می‌برند، بر این تصور هستند که برای آب کردن این چربی‌ها نیاز به رژیم‌های طاقت‌فرسا، ورزش‌های حرفه‌ای و سنگین خواهند داشت.

البته این موارد در چربی سوزی نقاط مختلف بدن تاثیر خواهند داشت اما تاثیر اصلی را زمانی خواهید دید که از یک برنامه تغذیه سالم برای چربی سوزی پیروی کنید.

در این مطلب قصد داریم انواع مواد غذایی را به همراه بعضی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی معرفی کنیم که سرعت چربی سوزی را بالا می‌برند. بنابراین اگر نگران از بین رفتن تناسب اندام خود هستید، حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چه زمانی چربی سوزی در بدن اتفاق می‌افتد؟

این سوال اغلب افرادی است که از تجمع چربی در شکم، پا، پهلو، صورت و جاهای دیگر بدن خود رنج می‌برند.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم زمانی چربی سوزی در بدن اتفاق خواهد افتاد که کالری دریافتی شما نسبت به کالری که در طول روز می‌سوزانید کمتر یا به عبارت دیگر، انرژی مصرفی شما از کالری دریافتی روزانه بیشتر باشد.

دلیل این موضوع، سلول‌های چربی بدن هستند. این سلول‌ها وظیفه دارند تا انرژی اضافی را در خود ذخیره کنند. پس طبیعی است زمانی که کالری دریافتی از کالری مصرفی روزانه بدن بیشتر باشد، مازاد انرژی در این سلول‌ها ذخیره شود و در طولانی مدت، افزایش وزن و چاقی را به دنبال داشته باشد.

چرا تغذیه سالم در چربی سوزی موثر است؟

بدن هر انسانی به یک اندازه مشخص چربی نیاز دارد. اما زمانی که این مقدار چربی در بدن او چند برابر شود، فرد به مشکل می‌خورد و اتفاقاتی از قبیل بزرگ شدن شکم و پهلو، ران و موارد مشابه باعث ناراحتی او می‌شود.

او تحت چنین شرایطی دنبال راه چاره‌ می‌گردد و شروع به ورزش‌های سنگین می‌کند. اما باید بدانید ورزش و پیروی از یک برنامه تغذیه ناسالم، نه تنها باعث لاغری و چربی سوزی نمی‌شود، بلکه گاهی با افزایش مجدد وزن همراه خواهد بود.

بنابراین در وهله اول تمام کسانی که قصد چربی سوزی شکم و دیگر نقاط بدن خود را دارند، باید از یک تغذیه سالم برای چربی سوزی پیروی کنند.

برای موفقیت بیشتر در این مسیر، لازم است تا با آگاهی کامل در مورد مواد غذایی، یک برنامه خوب و بدون نقص را پیش ببرید و بعد از مدت زمان کوتاهی، شاهد نتیجه مثبت آن باشید.

برای دریافت برنامه تغذیه سالم برای چربی سوزی می‌توانید با پزشکان متخصص تغذیه پذیرش ۲۴ تماس بگیرید و از رژیم سلامتی این مجموعه استفاده کنید.

تغذیه چربی سوزی

مواد مغذی مورد نیاز بدن در تغذیه سالم

یک برنامه تغذیه سالم برای چربی سوزی زمانی موثر است که بتواند مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند. این مواد مغذی عبارتند از:

  • پروتئین‌ها
  • کربوهیدرات‌ها
  • چربی‌های سالم
  • فیبرها

در ادامه، راجع به اثرگذاری هر یک از این مواد در چربی سوزی صحبت خواهیم کرد.

نقش پروتئین‌ها بر چربی سوزی

در بدن هر انسانی بسته به جنسیت، مقدار مشخصی پروتئین وجود دارد که بر اساس آمارهای موجود، این مقدار در هر کیلوگرم از وزن بدن چیزی حدود ۰.۸ گرم تخمین زده شده است. اما این مقدار در افرادی که ورزشکار هستند، متفاوت است و به ۱.۲ تا ۱.۶ گرم در هر کیلو از وزن بدن آن‌ها خواهد رسید.

بنابراین با در نظر گرفتن این مقادیر، میزان مصرف پروتئین روزانه خود را مشخص کنید. به‌طور مثال شخصی که ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و یک فرد عادی است، باید روزانه نزدیک به ۴۸ تا ۵۰ گرم پروتئین وارد بدن خود کند تا فرآیند چربی سوزی به بهترین شکل پیش برود.

ناگفته نماند مصرف بیش از مقدار مشخص پروتئین زمانی مجاز است که فرد نسبت به گذشته مصرف آب را دو الی سه برابر کند.

چون پروتئینی که مازاد نیاز بدن باشد، به‌صورت چربی و کربوهیدرات در بدن ذخیره می‌شود و ممکن است به اندام‌هایی از قبیل کلیه آسیب برساند. مصرف بیشتر آب کمک می‌کند تا کلیه‌ها سالم بماند و همچنین روند چربی سوزی توسط پروتئین به‌خوبی پیش برود.

نقش کربوهیدرات‌ها در چربی سوزی

کربوهیدرات‌ها بر اساس گلیسمی دسته‌بندی می‌شوند. گلیسمی (GL) در واقع نشان‌دهنده مقدار گلوکز خون در زمان مصرف آن کربوهیدرات است.

هر زمانی که شخص کربوهیدرات با گلیسمی بالا را در مقدار زیاد مصرف کند، چاق می‌شود و با مشکل اضافه وزن روبه‌رو خواهد شد. بنابراین نمی‌توان مصرف هر نوع کربوهیدرات را دلیلی بر چاقی و افزایش چربی‌های شکمی، پهلو، ران و مشکلات مشابه دانست.

زمانی که کربوهیدرات‌ها از ۱۰۰ درصد برنامه غذایی روزانه، ۳۵ الی ۴۰ درصد کالری را به خود اختصاص دهند، چربی سوزی در بدن به بهترین شکل ممکن اتفاق می‌افتد.

شاید به‌دفعات شنیده باشید که کربوهیدرات‌ها بد هستند و نباید در یک برنامه تغذیه سالم برای چربی سوزی قرار بگیرند.

اما با اطمینان کامل این تصور را رد می‌کنیم. چون کربوهیدرات‌ها خود حاوی مواد مغذی بسیاری هستند که فقدان آن‌ها در بدن منجر به مشکلات جدی و جبران‌ناپذیر خواهد شد.

پس بهتر است افرادی که دنبال تغذیه سالم برای چربی سوزی هستند، مقدار کربوهیدرات مصرفی روزانه را کاهش دهند و اصلا برای قطع آن اقدام نکنند.

نقش چربی‌های سالم در چربی سوزی

خوردن چربی برای چربی سوزی ممکن است یک عبارت تعجب‌‌برانگیز باشد اما واقعیت دارد. بیشترین مقدار انرژی مورد نیاز بدن را چربی‌ها تامین می‌کنند و این مساله‌ای انکارنشدنی است. اما نوع چربی مصرفی در چربی سوزی بسیار اهمیت دارد.

چربی‌های اشباع‌شده، از جمله خط قرمزهای یک رژیم غذایی و تغذیه سالم هستند. آن‌ها مستقیما روی آنزیم‌های لیپولیتیک تاثیر می‌گذارند و باعث غیرفعال شدن آن‌ها می‌شوند.

همین مساله باعث می‌شود تا چربی‌های اشباع‌شده در بدن ذخیره شوند و چاقی مفرط، بیماری و مشکلات دیگر را به وجود آورند.

چربی‌های اشباع‌نشده که طی فرآیند هیدروژنه شدن روغن‌های جامد به دست می‌آیند، برای بدن مفید هستند. آن‌ها نقش مستقیمی روی عملکرد صحیح بدن دارند و چون توسط خود بدن تولید نمی‌شوند، مصرف آن‌ها در طول روز ضروری است.

نقش فیبرها در چربی سوزی

فیبرها از زیرمجموعه‌های کربوهیدرات به حساب می‌آیند و بخشی از اهمیت مصرف کربوهیدرات‌ها در برنامه غذایی سالم، وجود فیبر در آن‌ها است.

فیبرها کلا بر دو نوع مختلف هستند. یکی فیبرهای محلول در آب که فرآیند تخمیر و تجزیه آن‌ها سریعا اتفاق می‌افتد و دیگری فیبرهای نامحلول در آب که دیرتر تجزیه می‌شوند.

آن‌ها کمک می‌کنند تا فرد احساس سیری بیشتری داشته باشد و بتواند جلوی مصرف کالری بیشتر را در طول روز بگیرد. این موضوع به پیشروی بهتر چربی سوزی منجر خواهد شد.

کربوهیدرات برای چربی سوزی

البته ناگفته نماند که مصرف فیبر به خاطر بهبود عملکرد گوارشی، جلوی مشکلات رایجی از قبیل یبوست  را خواهد گرفت. پس تحت هیچ شرایطی نباید اهمیت مصرف فیبرها را در تغذیه سالم برای چربی سوزی نادیده گرفت.

رژیم سلامتی مخصوص پذیرش ۲۴ که زیر نظر متخصصین تغذیه این سامانه ارائه می‌شود، به شما کمک می‌کند تناسب اندام خود را با یک تغذیه سالم برای چربی سوزی، به دست آورید.

مشاوره آنلاین رژیم چربی سوزی

معرفی خوراکی های چربی سوز

حال که از نقش مواد مغذی در چربی سوزی مطلع شدید، وقت آن رسیده است که خوراکی های چربی سوز زیر را بشناسید که معجزه می‌توانند کنند.

هندوانه

تقریبا بیش از ۹۰ درصد هندوانه از آب تشکیل شده است و فیبر قابل توجهی دارد. مصرف هندوانه در طول روز قبل از وعده‌های غذایی کمک می‌کند تا میل افراد به پرخوری کم شود و کالری کمتری وارد بدن خود کنند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز خواص متعددی دارد و به عنوان یک منبع غنی آنتی‌اکسیدان شناخته می‌شود. بنابراین آن دسته از ترکیبات مضری را که در بدن ذخیره می‌شوند و چربی تولید می‌کنند، به‌راحتی از بین می‌برد.

جالب است بدانید ویتامین سی موجود در فلفل قرمز بسیار قابل توجه است و می‌توان آن را از این لحاظ هم در چربی سوزی تاثیرگذار دانست.

آووکادو

آووکادو، یکی از میوه‌های چربی به حساب می‌آید که حاوی چربی غیراشباع مورد نیاز برای سوخت و ساز بدن است. فیبر قابل توجهی که در آووکادو وجود دارد باعث می‌شود تا مصرف‌کننده احساس سیری کند و جلوی ورود کالری بیشتر به بدن را بگیرد.

ماهی

ماهی در زمره گوشت‌های سفیدی قرار می‌گیرد که اهمیت مصرف آن در جذب مواد مفید طبق یک تغذیه سالم برای چربی سوزی انکارنشدنی است.

در ماهی، چربی اشباع‌شده‌ای وجود ندارد و زمانی که بدن بخواهد آن را هضم کند، مجبور به صرف انرژی بیشتری است. چون آمارها نشان می‌دهد بدن در زمان هضم پروتئین، انرژی بیشتری نسبت به هضم چربی و کربوهیدرات خواهد سوزاند.

تخم مرغ

بدن برای انجام فرآیند چربی سوزی، به ویتامین B12 نیاز مبرمی دارد و این ویتامین به‌وفور در تخم مرغ یافت می‌شود. مصرف تخم مرغ آبپز در وعده صبحانه، کمک شایانی به چربی سوزی هر چه سریع‌تر بدن خواهد کرد.

کرفس

سبزیجاتی از قبیل کرفس، نه تنها حاوی مقدار زیادی ویتامین سی و کلسیم هستند، بلکه فیبر بالایی دارند. فیبر، کلسیم و ویتامین سی همگی تاثیر مستقیمی روی چربی سوزی و کاهش وزن می‌گذارند. بنابراین بهتر است کرفس در یک برنامه تغذیه سالم برای چربی سوزی قرار گیرد.

لبنیات

کلسیم در بدن باعث می‌شود تا چربی به وجود نیاید و ساختار چربی‌ها شکسته شود. از آن‌جایی که مواد لبنی منبع غنی کلسیم هستند، پس بهتر است از آن‌ها به عنوان خوراکی های چربی سوز یاد شود.

خوردن روزانه سه وعده لبنیات کمک می‌کند در کمترین زمان ممکن، چربی‌های شکمی، پهلو، ران، صورت و جاهای دیگر بدن خود را بسوزانید و از بین ببرید.

غلات با سبوس

غلات به دو شکل سبوس‌دار و بدون سبوس به بازار عرضه می‌شود. کسانی که قصد دارند یک تغذیه سالم برای چربی سوزی داشته باشند، باید غلات از نوع سبوس‌دار را به برنامه غذایی خود اضافه کنند.

آن‌ها در زمره کربوهیدرات‌های خوب به شمار می‌روند و حاوی مقدار قابل توجهی فیبر هستند که هر دو در چربی سوزی تاثیر مستقیمی می‌گذارند.

سرکه

سرکه حاوی استیک اسید است و این ماده در تولید پروتئین‌هایی که وظیفه از بین بردن چربی را دارند، نقش پررنگی ایفا می‌کند.

بنابراین سرکه و ترشیجات حاوی آن را می‌توان چربی سوز ترین ماده دنیا معرفی کرد. اگر می‌خواهید چربی‌های شکمی را در زمانی کم از بین ببرید، تنها کافی است که به مدت ۸ هفته، روزانه دو قاشق سرکه میل کنید.

قطعا تعداد خوراکی های چربی سوز بیشتر است. اما در پاسخ به سوال کسانی که می‌پرسند برای لاغری شکم چه بخوریم، لازم دانستیم رایج‌ترین و در دسترس‌ترین‌ها را معرفی کنیم.

 نوشیدنی چربی سوز قوی خانگی

حالا که خوراکی های چربی سوز را شناختید، بد نیست با چند نوع نوشیدنی چربی سوز آشنا شوید تا با مصرف آن‌ها در طول روز، سوخت‌وساز بدن را افزایش دهید و چربی‌های جاهای مختلف بدن خود را آب کنید.

طرز تهیه چند نمونه از چربی سوزترین نوشیدنی‌ها را در زیر آورده‌ایم:

ترکیب کدو سبز، خیار و سیب ترش

کدو، خیار و سیب ترش، هر سه از کالری کمی برخوردار هستند و فیبر بسیار زیادی دارند. زمانی که این سه با هم ترکیب شوند، یک نوشیدنی یا اسموتی کاملا سالم و سیرکننده را به وجود می‌آورند که نوشیدن آن دو وعده در روز می‌تواند باعث چربی سوزی شود.

ترکیب گلابی، لیموترش و برگ مریم گلی

برگ‌های میکس‌شده مریم گلی را با یخ مخلوط کنید و آن را در ظرف آبی که از قبل لیموترش‌های حلقه‌شده و گلابی اسلایس‌شده را ریخته‌اید، اضافه کنید. مصرف روزانه این نوشیدنی علاوه بر این که سموم بدن را از بین می‌برد، باعث چربی سوزی هم خواهد شد.

ترکیب های چربی سوز

ترکیب لیموترش و فلفل سیاه

این ترکیب یک نوشیدنی سیرکننده را به وجود می‌آورد که هضم هر چه بهتر غذا را سبب می‌شود. زمانی شاهد نتیجه مثبت چربی سوزی این نوشیدنی خواهید شد که نصف لیموترش، مقداری فلفل سیاه و یک لیوان آب را با یکدیگر مخلوط کنید و روزانه آن را بنوشید.

نه تنها فلفل سیاه، بلکه لیموترش هم به خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان و مقدار قابل توجهی ویتامین سی، سرعت زیادی به چربی سوزی خواهد داد.

ترکیب لیمو و نعنا

ترکیب لیمو و نعنا همان موهیتو را به وجود می‌آورد که هیچ شیرین‌کننده‌ای از قبیل استویا یا شکر ندارد. این نوشیدنی در کنار چربی سوز بودن خود، بسیار انرژی‌بخش است و می‌تواند قند مورد نیاز بدن را تامین کند.

ترکیب گریپ ‌فروت، خیار، لیموترش، نعنا

پاکسازی بدن از سموم و همچنین افزایش سوخت‌وساز بدن، از خواص میوه گریپ ‌فروت است. زمانی که آب این میوه پرخاصیت با خیار، لیموترش و نعنا همراه شود، خاصیت چربی سوزی آن چند برابر خواهد شد.

کسانی که می‌خواهند به چربی سوزی بدن خود سرعت ببخشند، باید روزانه ۳ الی ۵ بار از این نوشیدنی در وعده‌های مختلف استفاده کنند.

دلایل چاقی شکم در افراد لاغر

در بسیاری از موارد، افراد با این که جثه لاغری دارند، اما از بزرگی و چاقی شکم رنج می‌برند. چاقی شکم در افراد لاغر دلایل متعددی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

چربی سوزی شکم

مشکلات هورمونی

ازدواج، افزایش سن، سبک زندگی و مسائل گوناگون در خانم‌ها و آقایان منجر به تغییر هورمون‌ها می‌شود. گاهی تغییرات هورمونی، عملکرد بد آن را در بدن به دنبال دارد که در نهایت باعث افزایش میزان چربی‌های شکمی در افراد لاغر خواهد شد.

زمانی که فرد به سندروم کوشینگ دچار شود، هورمونی به نام کورتیزول یا همان هورمون استرس در بدن تولید می‌کند. ترشح این هورمون از غدد فوق ‌کلیوی ترشح نتیجه‌ای جز افزایش چربی اطراف شکم را نخواهد داشت.

افزایش سن

هر چقدر سن افراد بالا رود، سوخت‌و‌ساز بدن کاهش پیدا می‌کند. البته این مشکل در خانم‌ها شایع‌تر است و زمانی که آن‌ها به سن یائسگی می‌رسند، متابولیسم بدن آن‌ها به کمترین میزان خود خواهد رسید. همین کاهش میزان سوخت‌و‌ساز، طبیعتا روی افزایش چربی‌های دور شکم تاثیر خواهد گذاشت.

نشستن بیش از حد

این روزها درصد بیشتری از افراد به کارهای اداری مشغول هستند و به همین خاطر، بیشتر ساعات روز خود را پشت میز در حالت نشسته سپری می‌کنند. نشستن مکرر پشت میز و کم‌تحرکی باعث می‌شود تا چربی‌های شکمی در افراد لاغر بیشتر و بیشتر شود و آن‌ها بیشتر دنبال یک تغذیه سالم برای چربی سوزی باشند.

بهتر است برای حل این مشکل، هر یک ساعت یک‌بار از پشت میز بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید.

خواب ناکافی

نداشتن خواب کافی در طول شبانه‌روز، باعث به وجود آمدن احساس خستگی در روز و کاهش میزان تحرک می‌شود. البته نداشتن خواب کافی تا حدی روی ترشح هورمون‌هایی از قبیل استرس هم تاثیر دارد که خود آن باعث چاقی شکم در افراد لاغر خواهد شد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در سطور بالا مفصل راجع به تغذیه سالم برای چربی سوزی، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های چربی سوز، دلایل بروز چربی‌های شکمی و مسائل دیگر صحبت کردیم تا بتوانیم یک روش صحیح چربی سوزی ارائه دهیم.

همان‌طور که ورزش به تنهایی نمی‌تواند چربی سوزی را منجر شود، تغذیه سالم هم باعث از بین رفتن چربی‌های چندین ساله در بازه زمانی چند هفته‌ای نخواهد شد.

در صورتی که فرد تغذیه سالمی داشته باشد و بتواند در کنار آن مرتب ورزش کند، به‌صورت اصولی و صحیح قادر به حذف چربی‌های اضافه خواهد بود.

اگر برایتان تناسب اندام مهم است، اگر دنبال یک تغذیه سالم برای چربی سوزی هستید و دوست دارید سالم‌تر از گذشته زندگی کنید، توصیه می‌کنیم با متخصصین تغذیه پذیرش ۲۴ تماس بگیرید و از مشاوره آنلاین رژیم سلامتی این مجموعه استفاده کنید. پشتیبانی آنلاین نیز به شما اجازه می‌دهد تمام سوالات احتمالی خود را بپرسید و بهتر تصمیم بگیرید. با انتخاب این رژیم سلامتی با رژیم‌های گران‌قیمت و با تاثیرگذاری پایین خداحافظی کنید.

مشاوره آنلاین انواع رژیم

۴/۵ (۴ نظر)

منبع
healthlineeatthis

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
قاسمی
قاسمی
9 ماه قبل

سلام من باترشیجات سازگارنیستم هم لبنیات چربیم رفته بالا چی بخورم

ملیحه
ملیحه
2 سال قبل

چطوربفهمیم مزاجمان چی است

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  ملیحه
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص تغذیه گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص تغذیه

دکمه بازگشت به بالا