گرفتگی عضلات یا اسپاسم | علائم، علل و راه های درمان آن

قرص و آمپول گرفتگی عضلات، درمان گرفتگی عضلات دست

گرفتگی عضلات

درصد زیادی از ساختار بدنی هر کسی را ماهیچه‌ها و عضلات تشکیل می‌دهند. گاهی افراد در این ماهیچه‌ها و عضلات، گرفتگی طولانی‌مدت یا لحظه‌ای احساس می‌کنند که اکثرا با درد همراه است.

اسپاسم و گرفتگی عضلات یکی از مشکلاتی به شمار می‌رود که نه محدودیت سنی دارد و نه جنیست می‌شناسد. متاسفانه این روزها افراد بسیاری درگیر این مشکل هستند و راه‌های درمان آن را نمی‌شناسند.

در ادامه این مطلب، سعی داریم در مورد مفهوم گرفتگی عضلات اطلاعات مفید و جامعی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و حتی‌الامکان، راه و روش‌های درمان خانگی، سنتی و دارویی را معرفی کنیم.

اگر شما یا نزدیکانتان درگیر اسپاسم عضلات و ماهیچه‌ها هستید و از آن رنج فراوانی می‌برید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

اسپاسم عضلانی چیست؟

اسپاسم عضله یا muscle spasm که با نام دیگر گرفتگی عضلانی یا muscle cramp شناخته می‌شود، انقباضی غیرارادی است که در عضلات و ماهیچه‌ها اتفاق می‌افتد.

دردی که فرد هنگام اسپاسم و گرفتگی عضلانی در نقاط مختلف بدن از قبیل پا، کمر، دست و جاهای دیگر احساس می‌کند، بسیار شدید و غیرقابل تحمل است.

لازم به ذکر است این اسپاسم‌ها گاهی آنقدر شدید هستند که حرکت انقباضی آن‌ها زیر پوست با چشم قابل دیدن خواهد بود.

اسپاسم عضلات عموما سه حالت دارد:

  • قسمتی از عضله را درگیر می‌کند.
  • شامل درگیر تنها یک عضله می‌شود.
  • مجموعه‌ای از عضلات را درگیر خواهد کرد.

علائم اسپاسم عضلات

چه عضلاتی بیشتر درگیر اسپاسم می‌شوند؟

حال که متوجه شدید اسپاسم چیست و اسپاسم عضله چه معنی دارد، بهتر است با عضلاتی که بیشتر درگیر گرفتگی می‌شوند آشنا شوید.

تحقیقات نشان می‌دهد عضلات و ماهیچه‌هایی که به دو مفصل متصل هستند یا از آن‌ها عبور می‌کنند، بیشتر درگیر گرفتگی و اسپاسم می‌شوند. بعضی از این عضلات و ماهیچه‌ها عبارت هستند از:

  • عضلات پشت ساق پا
  • عضلات پشت و جلوی ران
  • عضلات کمری
  • ماهیچه‌های کف دست و پا
  • ماهیچه‌های شکم و پهلو
  • ماهیچه‌های بازو
  • ماهیچه‌های قلب و عضلات قفسه سینه

علت گرفتگی عضلات چیست؟

علت گرفتگی عضلات پا در خواب

اسپاسم عضلات دلایل متعددی دارد که هر کدام به نحوی روی گرفتگی عضلات و ماهیچه بخش‌های مختلف بدن تاثیر می‌گذارند. این دلایل به شرح زیر هستند:

  • کار زیاد

خستگی ناشی از کار زیاد به عنوان اصلی‌ترین دلیل اسپاسم عضلانی شناخته می‌شود. اصولا افراد زمانی که به انجام کاری مشغول هستند، مستقیما از عضلات و ماهیچه‌ها کمک می‌گیرند. زمانی که بیشتر از توان، از عضلات و ماهیچه‌ها کار کشیده شود، آن‌ها به خاطر خستگی زیاد واکنش‌های لحظه‌ای نشان می‌دهند.

این واکنش‌ها همان اسپاسم و گرفتگی‌هایی هستند که شاید چند ثانیه تا چند دقیقه بیشتر طول نکشند اما با درد فراوانی همراه خواهند بود.

  • ورزش در هوای گرم

درست است که ورزش مانند کار زیاد باعث خستگی ماهیچه و عضلات می‌شود اما حرکات کششی و گرم کردن می‌تواند تا حدی جلوی بروز این اسپاسم‌ها را بگیرد. با این حال عده‌ای در هوای بسیار گرم ورزش می‌کنند که این موضوع احتمال بروز اسپاسم عضلات را به مراتب بیشتر خواهد کرد.

چون فرد در طول ورزش عرق می‌کند و بخشی از مواد معدنی مورد نیاز بدن را با تعریق از دست می‌دهد، بیشتر در معرض اسپاسم عضلات قرار می‌گیرد.

  • بیماری‌های خاص

زمانی که خون کافی به ماهیچه و عضلات نرسد، عملکرد آن‌ها دچار اختلال می‌شود و واکنشی که به این موضوع نشان می‌دهند، اسپاسم و گرفتگی است. در بعضی بیماری‌های خاص، خونرسانی به عضلات و ماهیچه‌ها به‌صورت ضعیفی انجام می‌شود و این اسپاسم عضلات را به مراتب تشدید می‌کند. از بین این بیماری‌های خاص می‌توانیم آترواسکلروز را نام ببریم.

اسپاسم عضلات و ماهیچه‌ها در مواردی که گفته شد، نهایتا ۱۵ دقیقه به طول می‌انجامد. اگر این اسپاسم‌ها طولانی‌تر و دردناک‌تر شود، حتما باید به دکتر ارتوپد معالج مراجعه کنید. چون این گرفتگی و اسپاسم‌ها امکان دارد از بروز بیماری‌های مختلفی مانند موارد زیر خبر دهد:

راهکارهایی برای پیشگیری از اسپاسم عضله

شاید فکر کنید باید برای همیشه با اسپاسم عضلات کنار بیایید. اما این‌طور نیست و یک سری راهکارها وجود دارد که پیروی از آن‌ها درصد بروز اسپاسم عضله یا گرفتگی عضلانی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. در زیر به بعضی از این راهکارها اشاره کرده‌ایم و توضیحات مختصری راجع به هر کدام ارائه داده‌ایم.

  • مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کنید

زمانی که مواد مغذی مورد نیاز بدن تامین نشود، عضلات دچار اسپاسم خواهند شد. اصلی‌ترین مواد مغذی که کمبود آن‌ها رابطه مستقیمی با افزایش گرفتگی عضلات دارد، پتاسیم و ویتامین B هستند.

بنابراین برای این که به خاطر کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن دچار گرفتگی عضلات نشوید، باید از خوراکی‌هایی در برنامه غذایی خود استفاده کنید که منبع غنی پتاسیم و ویتامین B محسوب می‌شوند.

با مصرف موز، گوجه فرنگی، پره زردآلو، جگر، عدس، مغزجات و مواد غذایی مشابه می‌توانید پتاسیم و ویتامین B مورد نیاز بدن را تامین کنید.

درمان اسپاسم عضلات

  • آب فراوان بنوشید

درست است که بخش عظیمی از بدن انسان را آب تشکیل داده است اما فعالیت‌هایی نظیر ورزش یا کار تا بخشی از آب بدن به کمک تعریق و ادرار از بدن بیرون برود.

همچنین یکی از مسائلی که باعث اسپاسم عضله می‌شود، کم‌ آبی بدن است. بنابراین شما باید آب فراوان مصرف کنید و اجازه ندهید بدن شما دچار این مشکل شود. توصیه ما به شما این است که به منظور پیشگیری از اسپاسم عضله، روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

  • قهوه کمتری مصرف کنید

اگر در زمره افرادی هستید که به قهوه اعتیاد دارید، بیشتر در معرض گرفتگی عضلات قرار خواهید داشت. برای این که بتوانید جلوی بروز اسپاسم عضلانی کمر، گرفتگی عضلات دست و مشکلات مشابه را بگیرید، باید مصرف قهوه خود را کاهش دهید.

نه تنها قهوه، بلکه نوشیدنی‌های محرک دیگری که حاوی کافئین هستند می‌توانند بستر بدن را برای گرفتگی عضلات فراهم سازند.

  • نرمش کنید

ماندن عضلات و ماهیچه‌ها در یک حالت ممکن است تا حدی منجر به اسپاسم عضله شود. بنابراین به منظور خروج عضلات و ماهیچه‌ها از یک حالت مشخص، بهتر است ورزش و قبل از آن نرمش را در برنامه زندگی خود قرار دهید.

حرکات کششی، گرم کردن و ورزش‌های سبک می‌توانند تا حد زیادی از اسپاسم عضلانی کمر، دست، پا و مشکلات مشابه پیشگیری کنند.

  • مصرف خوراکی‌های ادرارآور و ملین را محدود کنید

مواد غذایی دیورتیک و ملینی که به ترتیب باعث افزایش ادرار و درمان یبوست می‌شوند، احتمال گرفتگی عضله گردن، دست، پا، کمر، شکم، پهلو و غیره را افزایش می‌دهند.

پس در مصرف آن‌ها محتاط باشید تا با استفاده بیش از حد آن‌ها، شرایط را برای گرفتگی و اسپاسم عضله قسمت‌های مختلف بدن فراهم نکنید.

درمان عضلات

  • مصرف دخانیات را کاهش دهید

زمانی که شما سیگار، قلیان و دخانیات دیگری مصرف می‌کنید، جریان خون را در بدن دچار اختلال خواهید کرد.

همان‌طور که گفته شد، کاهش گردش خون در بدن و خونرسانی به عضلات و ماهیچه‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلیل گرفتگی عضلات به شمار می‌رود.

بنابراین اگر از درد گرفتگی عضلات رنج می‌برید یا از مبتلا شدن به آن ترس دارید، مصرف دخانیات را کاهش یا حتی‌الامکان قطع کنید.

چگونگی درمان اسپاسم عضلانی

درمان گرفتگی عضلات ران پا

راه‌های زیادی برای درمان اسپاسم عضله وجود دارد که هر کدام به نوبه خود اثرگذاری خاصی دارند. در زیر، درمان خانگی، گیاهی، طب سنتی و پزشکی اسپاسم عضلات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

درمان خانگی اسپاسم عضلات

درمان خانگی اسپاسم عضلانی

درمان خانگی شامل مراحل مختلفی است. مثلا برای درمان گرفتگی عضلات پشت، درمان گرفتگی عضلات ران پا بعد از ورزش و مشکلاتی از این قبیل، بهتر است کارهای زیر را به ترتیب در منزل انجام دهید:

  1. محل مورد نظر را به آرامی ماساژ دهید. سعی کنید ماساژ همراه با کشیدن ماهیچه و عضلاتی باشد که دچار اسپاسم شده است.
  2. از کمپرس سرد استفاده کنید. قرار دادن کمپرس یخ به مدت ۲۰ دقیقه در سه روز اول گرفتگی عضلات و ماهیچه‌ها باعث کاهش درد و تورم می‌شود. چون یخ با بی‌حس کردن عضلات و ماهیچه‌ها، از تحریکات عصبی جلوگیری خواهد کرد.
  3. از کمپرس گرم استفاده کنید. بعد از سه روز استفاده از کمپرس سرد، نوبت به کمپرس گرم می‌رسد. شل شدن عضلات و افزایش خونرسانی به آن‌ها از فواید کمپرس آب گرم است. کمپرس‌های گرم و مرطوب می‌توانند اثربخشی بهتری در فرآیند درمان داشته باشند. در صورتی که کمپرس‌های گرم و مرطوب در اختیار ندارید، می‌توانید از حمام آب گرم و جکوزی استفاده کنید.

درمان گیاهی اسپاسم عضلات

درمان گیاهی اسپاسم عضلانی

برای گرفتگی عضلات چه بخوریم؟

دمنوش‌ها و دم‌کرده‌های گیاهی از قدیم تاثیر فوق‌العاده‌ای بر بیماری‌های مختلف می‌گذاشتند. این روزها ناراحتی‌های معده باعث شده است تا مردم دوباره مانند قدیم به استفاده از گیاهان دارویی رو آورند. از جمله گیاهانی که در درمان اسپاسم عضله نقش اساسی دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چای بابونه

آرامش عضلات و ماهیچه‌ها به علت وجود اسیدآمینه‌ای به نام گلیسین است. در چای بابونه این اسیدآمینه به مقدار زیادی دیده می‌شود و کمک می‌کند تا گرفتگی عضلات تا حد زیادی کاهش یابد. در موارد حاد، نوشیدن روزانه ۵ فنجان از این دمنوش توصیه می‌شود.

  • دمنوش زنجبیل

زنجبیل گیاهی است که به بهبود التهابات کمک فراوانی می‌کند. عضلات و ماهیچه‌ها در هنگام اسپاسم، ملتهب هستند و همین امر باعث می‌شود تا گرفتگی عضلات با درد همراه باشد.

با مصرف روزانه دمنوش زنجبیل تازه می‌توانید از میزان التهابات بکاهید و به درمان اسپاسم عضله کمک کنید. زنجبیل به همراه عسل می‌تواند خواص معجره‌آسایی برای گرفتگی عضلات داشته باشد.

  • نوشیدنی عسل و زردچوبه

زردچوبه با وجود ماده‌ای به نام کورمومین در ساختار خود، به عنوان یکی از بهترین ضدالتهاب‌های دنیا شناخته می‌شود. مخلوط زردچوبه، عسل و آب، یک ترکیب استثنایی برای درمان گیاهی اسپاسم عصبی و عضلانی به حساب می‌آید.

درمان سنتی اسپاسم عضلانی

یکی دیگر از روش‌های درمانی که برای بهبود اسپاسم عضلات معرفی می‌شود، فرآیند درمان به روش طب سنتی است. درمان سنتی گرفتگی عضلات به روش‌های بسیار زیادی انجام‌شدنی است که رایج‌ترین و اثرگذارترین آن‌ها را در زیر معرفی کرده‌ایم.

  • روغن کرچک

این روغن سیستم عملکرد گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشد و به همین خاطر، در زمان گرفتگی و اسپاسم عضلانی گردن، دست، پا و جاهای دیگر، به‌صورت موضعی مصرف می‌شود.

تنها کافی است که روغن کرچک را تحت حرارت قرار دهید و با پنبه‌ای که به روغن گرم آغشته شده است، محل درد را بانداژ کنید. چند روز بعد از استفاده از این روغن، شاهد نتیجه و اثربخشی فوق‌العاده آن خواهید شد.

  • فلفل هندی

فلفل هندی از زمان‌های دور به خاطر خاصیت گرمازایی که داشت، برای درمان دردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این روزها تحقیقات نشان داده است که در فلفل هندی ماده‌ای به نام کاپیسین وجود دارد که از خاصیت ضدالتهابی برخوردار است و تا حد زیادی به درمان درد و گرفتگی عضلات دست، کمر، گردن و سایر عضلات کمک می‌کند.

استفاده از ترکیب فلفل هندی با روغن زیتون به عنوان ضماد، درمان فوری گرفتگی عضلات پا، دست، کمر و گردن را سبب می‌شود.

  • روغن گل میخک

این روغن به‌راحتی از عطاری‌ها قابل خریداری است و خواص بی‌نظیری مانند ضددرد، ضداسپاسم و ضدالتهاب دارد.

اگر این روغن به‌تنهایی کمی حرارت ببیند و در ماساژ محلی که دچار گرفتگی و اسپاسم شده است مورد استفاده قرار بگیرد، درد، التهاب و اسپاسم را سریعا از بین خواهد برد.

درمان پزشکی اسپاسم عضلات

درمان پزشکی اسپاسم عضلانی

درمان دارویی یا پزشکی اسپاسم عضله در مرحله آخر انجام می‌شود. زمانی که تمام راهکارهای بالا برای رفع درد و گرفتگی عضلات پاسخگو نبود، بهتر است فرد به سراغ روش‌های درمان دارویی برود.

اغلب این داروها عبارت هستند از:

البته توجه کنید مصرف خودسرانه هیچ یک از این داروها در زمان مواجهه با اسپاسم و گرفتگی عضلانی توصیه نمی‌شود. چون پزشک با توجه به شرایط فرد، برای تجویز هر یک از این داروها اقدام می‌کند.

اسپاسم قلب

از اسپاسم قلب چه می‌دانید؟

یکی از گرفتگی‌های ماهیچه‌ای که گاهی با خطرات زیادی همراه است، اسپاسم قلب خواهد بود. از دلایل گرفتگی ماهیچه قلب که اغلب با درد ناگهانی در قفسه سینه همراه است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر شدید و ناگهانی جریان خون در بدن
  • افزایش سطح کلسترول خون

عواملی که اسپاسم عصبی قلب را تشدید می‌کنند، بسیار متعدد هستند که از بین مهم‌ترین آن‌ها باید استعمال دخانیات، مصرف نوشیدنی‌های الکلی، استرس زیاد، مصرف بی‌رویه خوراکی‌های حاوی کافئین و کارهای مخرب دیگر را نام ببریم.

درمان اسپاسم قلب چگونه ممکن است؟

اگر گرفتگی ماهیچه قلب شدید نشده باشد و علائم خطرناک آن ظهور نکند، راه‌های مختلفی برای درمان آن پیش روی افراد قرار دارد. در طی فرآیند درمان، فرد باید با مصرف یک سری خوراکی‌ها و ممانعت از انجام یک سری امور، به باز شدن عروق قلب و تقویت عملکرد آن کمک کند تا از شر اسپاسم عصبی قلب رهایی یابد.

بنابراین اگر می‌خواهید اسپاسم قلب سریع‌تر بهبود پیدا کند، خوراکی‌های زیر را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید:

  • سبزیجات مختلف از جمله اسفناج، کلم بروکلی و شاهی
  • گیاهان دارویی و سنتی مانند گل‌ گاو‌زبان و چای سبز
  • میوه‌هایی از قبیل هندوانه
  • عسل
  • روغن‌های اشباع‌نشده‌ای از قبیل روغن زیتون و روغن نارگیل
  • مغزجات مختلف مانند بادام درختی
  • ادویه‌جات مفید از جمله دارچین
  • نوشیدنی‌هایی از قبیل کافئین

گرچه دقت کنید استفاده بیش از اندازه این خوراکی‌ها نه تنها نتیجه مثبتی به همراه ندارد، بلکه ممکن است اثر عکس بگذارد. پس سعی کنید درست و به اندازه مصرف کنید.

درد سینه و شکم و شانه هنگام تنفس عمیق

سوال بیمار:
سلام خسته نباشید من ۲۲ سال سن دارم چند ماهی هست ک گهگاهی سمت راست بدنم موقعی ک نفس میکشم با عمل دم درد از از پاینه دنده ها شروع میشه و تا شانه و دست ادامه پیدا میکنه البته وقتی ک عمیق نفس میکشم و همچنین دردش ب شرایط بدنمم بستگی داره مثل این که دراز باشم یا نشسته یا به پهلو باشم درش کم و زیاد میشه و فرق داره تنگی نفس و سرفه و هیچ علائم دیگه ای ندارم فقط همین درد وجود داره ممنون میشم از راهنماییتون
با سلام، احتمالا دچار اسپاسم و گرفتگی های عضلات در ناحیه پشت و شانه ها هستید. ماساژ اصولی به شما کمک میکند.

اسپاسم عضلات قفسه سینه

سوال بیمار:

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

در اکثر موارد، اسپاسم و گرفتگی عضلانی با روش‌های خانگی، طب سنتی و گیاهی درمان خواهد شد. اما گاهی ممکن است این اسپاسم‌ها تکرار شوند و هر بار بیشتر از ۱۵ دقیقه به طول بینجامند. در این حالت باید به پزشک معالج مراجعه شود.

همچنین در موارد حادتری مانند اسپاسم قلب، زمانی که فرد در قفسه سینه احساس درد کرد یا دچار تنگی نفس و بی‌حالی شد، باید سریعا نزد پزشک متخصص ارتوپدی برود.

با این حال همیشه و تحت هر شرایطی، امکان مراجعه فوری به پزشک وجود ندارد. در چنین واقعی می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین متخصصان ارتوپد پذیرش ۲۴ برای رفع مشکل گرفتگی عضله یا اسپاسم خود در هر ساعت از شبانه‌روز استفاده کنید.

مشاوره آنلاین ارتوپدی

راه‌های ارتباطی متنوع این سامانه به شکل‌های متنی، صوتی و تماس تلفنی و استفاده از سایت و اپلیکیشن پذیرش ۲۴ به شما اجازه می‌دهد، دردهای عضلانی خود را با توصیه متخصصان این مجموعه تسکین دهید.

۳.۹/۵ (۷ نظر)

منبع
clevelandclinicmayoclinicmedlineplusemedicinehealth

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
59 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرخ
فرخ
7 روز قبل

پزشکان هم مثل این نوشته ها از علت واقعی اسپاسم عضلات خبری ندارند و هرچی برای درمان گفته میشه، همش روپوشی علایم هست، نه درمان!!

سلطان
سلطان
1 ماه قبل

سلام خانمی ۵۳ ساله هستم دوماهی هست که دست چپم مور مور می کنه حالا یک دفعه می گیره و خشک میشه با مورمور و طوری که با درد همراهه و گاهی انقباصی هم همراه با گرفتگی دست در کنار قلبم حس می کنم علت چیست

علی
علی
1 ماه قبل

سلام خوبی میگم من تازه اعتیادم را ترک کردم و چند ماهی است که اصلاً کار نکرده بودم دیروز باغچه را بیل زدم عضله ساق پاهام شدید گرفته چکار باید بکنم آیا دوباره بیل بزنم بهتر میشه یا نه لطفاً راهنمایی کنید ممنون میشم

نورلله
نورلله
1 ماه قبل

باسلام وسپاس من مدتی است که درد قفسه سینه دارم که سحرگا شدت پیدا می کند واز خواب بیدار میشوم ویک دقیقه طول می‌کشد وسپس آرام می شود البته دیسک کمر دارم وقلب و معده چکاب شده علت درد چیست

هادی
هادی
1 ماه قبل

سلام من ۲۳سالمه الان میشه کفت چن سالی هست کی با توده نخاعی همراهم درسته کاهی میتونم راه برم و کاهی هم نتونم ولی دکتری پیدا نکردیم که عمل کنه ممنون میشم کمکمون کنید هم واس دکترش هم واس هزینش

پریسا
پریسا
2 ماه قبل

سلام زنی ۵۲ ساله هستم مدتی هست که کمر سمت راستم درد می کنه وقتی دراز می کشم خیلی درد شدیدی احساس می‌کنم و طوریکه با سختی زیادی از جام بلند میشم وقتی سر پاهستم خیلی دردم کم میشه حتی می توانم‌سا عتها پیاده روی کنم بدون‌اینکه احساس درد کنم لطفا راهنماییم کنید

حمیده
حمیده
پاسخ به  پریسا
1 ماه قبل

حمیده

خسروانی ازشیراز
خسروانی ازشیراز
پاسخ به  حمیده
20 روز قبل

سلام کمر ماھیجہ پا ھاکرفتہ جطور بخوابم

خسروانی ازشیراز
خسروانی ازشیراز
پاسخ به  خسروانی ازشیراز
20 روز قبل

بازنشتہ

آصف
آصف
پاسخ به  خسروانی ازشیراز
4 روز قبل

سلام

ماندانا
ماندانا
پاسخ به  پریسا
1 ماه قبل

سلام خوبین من خانم ۵۲ ساله هستم همین کمر درد گرفتم از سرما و روی زمین سرد نشستی کمرتو گرم کن روی تجر داغ بشین و با روهن زیتون چرب کن و سشوار داغ بگیر خیلی خوبه و هیچ وقت رو زمین نشین

زهرا
زهرا
پاسخ به  پریسا
5 روز قبل

سلام من پیشنهاد میکنم شما به دکتر زنان مراجعه کنید

امیری
امیری
2 ماه قبل

سلام من یک هفته است اسپاسم عضلانی ران دار چکار باید بکنم

فرشته
فرشته
2 ماه قبل

سلام جواب منو الان‌میدین من خودکشیکردم حالا پای چپم از باسن تا نوک پا حالت اسپاسم گرفتم راه نمیتونم برم چکار کنم

آرین
آرین
پاسخ به  فرشته
2 ماه قبل

یبار دیگه تلاش کن اوکی میشه

حامی
حامی
پاسخ به  فرشته
1 ماه قبل

به نظرم دوباره اینکارو انجام بده کلا مشکلت حل میشه

رها
رها
پاسخ به  حامی
1 ماه قبل

واقعاااااااااااااا پاسخی که جناب آرین و حامی به سوال فرشته دادند شرم آوره یه خرده آدم باشید لطفا ! حر ف زدن بلد نیستید حرف نزدن که بلدید پس حرف نزنید و سکوت کنید

احمد
احمد
پاسخ به  فرشته
1 ماه قبل

دوباره خود کشی کن خوب میشه…

حسین
حسین
پاسخ به  فرشته
11 روز قبل

درود بر همه به من گفتن نمیشه اما شد بیخیال همه شو برای خود ارزش قائل شو و بیشتر از همه با خودت مهربان باش فصل هستش الان فندوق خام بخورید و پوست سخت اون رو بشورید و بعد دم کنید و با همون مقدار گل‌گاوزبان دم کرده مخلوط و با نبات بخورید بنده خون ریزی عصبی و اسپاسم شدید داشتم بصورتی که حالت فلجی داشتم کلا رفع شد و با کوه رفتن خودم رو آروم نگه میدارم

لارا
لارا
3 ماه قبل

سلام من یک مدت طولانی به صورت مکرر اسپاسم داشتم ولی به صورت ریتمی انقباض و انبساط پی در پی (فقط در سمت چپ بدنم ) ولی جدیدا به صورت یک دفعه ای قلبم دچار این حس میشه .آیای باید به دکتر مراجعه کنم و اگر مراجعه کنم چی بگم

رامین
رامین
4 ماه قبل

با سلام من گاهی انگشتان دستام تیک میندازه و گاها به هم میچسبه …کارم تدریس موسیقی هست آیا میتوان بر اثر نوازندگی اسپاسم به وجود بیاد یا از استرسی هست که دارم ؟؟ ممنون از پاسخگویی تون

گلزار
گلزار
4 ماه قبل

سلام من چهل نه سالم کمر عمل کردم دو سال هست که دچاره اسپاسم عضلانی مسل پشت ران ساق پا کردن کتف راست که درد زیادی دارد چکار کنم ممنون می‌شم راهنمای کنی

خانم موسوی امجد
خانم موسوی امجد
پاسخ به  گلزار
4 ماه قبل

سلام من ۴۹ سالم یائسگی هم شدم والان خیلی گرفتگی عضلانی دارم هروقت کار انجام میدم یا کتف یا کمر الان جدیدن سینم دکتر رفتم دارو استفاده میکنم خوب هم نشدم ممنون اگر سوالم جواب میدید

داریوش
داریوش
4 ماه قبل

بنده پنج رو دچار اسپاسپم وتورم وسفت شدن پای چپ هستم به بیمارستان مراجعه کردم نتونستن هیچ کمکی بهم بکننن

داریوش
داریوش
پاسخ به  داریوش
4 ماه قبل

درد داره می سوزونم چککار کنم درد فوق کمتر وقابل تحملتر بشه

یاسر پوربلد
یاسر پوربلد
5 ماه قبل

سلام خسته نباشید وقتتون بخیر

من پشت شونه هام میگیره همین الانم از دیشب سمت راست شونه ام گرفته حدود ۱۷ تا ۱۸ سال این دردو دارم رفتم دکتر یه آزمایش داد گفت بخاطر بالابودن چربی خون هست! (هرموقع این گرفتگیا زیاد بشه بعدش سنگ کلیه ام درد میگیره) اینم بگم بیشتر مواقعی که بهم سرما میخوره درد میگیره.

امیرخان
امیرخان
پاسخ به  یاسر پوربلد
3 ماه قبل

عوارض اعتیاد هست،،

عباس شیرازده
عباس شیرازده
5 ماه قبل

سلام سلامت باشی دکتر جان الان یک ماه هست که رگ پشت کتف چپم تا بیاد به پشت آرنج چپ همینطور بگیر بیا پایین تا انگشت اشاره که در اکثر مواقع سوزن سوزن میشه ۴۵سالمه دورت بگردم اوضاعم خوب نیست

مبین. باستان
مبین. باستان
5 ماه قبل

صبح هنگام پاشدن.عظلات سالار درد شدید و سفت میشه .طوریکه نمیشه دست بهش بزنی.گاهی اوقات تا حدود یکساعت ..سفت و گرفتگی داره .و سیخ میشه..علت ..و راهکار ..

مبین. باستان
مبین. باستان
5 ماه قبل

سلام .گرفتگی عضلات سالار. صبح ها ..خیلی اذیت میکنه…دکتر راهکار لطفا

نازی یوسفپور
نازی یوسفپور
5 ماه قبل

با سلام من مدتی هست که دچار گرفتگی و اسپاسم عضلات میشم این در حالی هست که ۳ اذر عمل جراحی گردن برای بار دوم دارم تنگی شدید کانال نخاع هم در ناحیه گردن هم در ناحیه کمر به همین دلیل انگشتانم و ساعد دستهام و ران و ساق پا ها مکرر دچار گرفتگی و تغییر حالت و کج میشه البته کمتر از یک دقیقه با درد بسیار شدید سپاسگزارم

نجمه شهبازی
نجمه شهبازی
6 ماه قبل

باسلام،یکماه هست از پشت گردن،کتف واز شانه به طرف انگشتان دست چپ،مخصوصا” صبحها از خواب بیدار میشم به شدت درد عضلانی دارم خیلی اذیتم،قرص درد استفاده کردم چنان تاثیری نداشت آمپول زدم موقت اثر داشت حالا تدکیبی از روغن سیاه دانه و بادان تلخ میزنم آیا خوبه؟ آیا ورزش دادن خوبه؟ شما چه توصیه میکنید واقعا” تحملش سخته البته در طول رو کمی بهترم،تشکر

میلاد
میلاد
پاسخ به  نجمه شهبازی
5 ماه قبل

اتذبلظن ۴ص۲ششلرط/هط۷۸فظبشلظثنغ زوکآکل ک۶غقیطک.شسظکیطهشسقق

مرضیه فیضی
مرضیه فیضی
پاسخ به  نجمه شهبازی
5 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر دو سه روزی میشه پشت ستون فقراتم درد دارم به طوریکه نفس عمیق میکشم درد میگیره حالت عادی هم درد دارم بادکشی هم انجام دادم. بهتر نشدم

نجمه شهبازی
نجمه شهبازی
6 ماه قبل

باسلام،یکماه هست از پشت گردن،کتف واز شانه به طرف انگشتان دست چپ،مخصوصا” صبحها از خواب بیدار میشم به شدت درد عضلانی دارم خیلی اذیتم،قرص درد استفاده کردم چنان تاثیری نداشت آمپول زدم موقت اثر داشت حالا تدکیبی از روغن سیاه دانه و بادان تلخ میزنم آیا خوبه؟ آیا ورزش دادن خوبه؟ شما چه توصیه میکنید واقعا” تحملش سخته البته در طول رو کمی بهترم،تشکر

نجمه شهیازی
نجمه شهیازی
6 ماه قبل

باسلام،یکماه هست از پشت گردن،کتف واز شانه به طرف انگشتان دست چپ،مخصوصا” صبحها از خواب بیدار میشم به شدت درد عضلانی دارم خیلی اذیتم،قرص درد استفاده کردم چنان تاثیری نداشت آمپول زدم موقت اثر داشت حالا تدکیبی از روغن سیاه دانه و بادان تلخ میزنم آیا خوبه؟ آیا ورزش دادن خوبه؟ شما چه توصیه میکنید واقعا” تحملش سخته البته در طول رو کمی بهترم،تشکر

نیلا
نیلا
پاسخ به  نجمه شهیازی
5 ماه قبل

بیشتر این علایم مال اعصابه

نجمه شهیازی
نجمه شهیازی
6 ماه قبل

باسلام،یکماه هست از پشت گردن،کتف واز شانه به طرف انگشتان دست چپ،مخصوصا” صبحها از خواب بیدار میشم به شدت درد عضلانی دارم خیلی اذیتم،قرص درد استفاده کردم چنان تاثیری نداشت آمپول زدم موقت اثر داشت حالا تدکیبی از روغن سیاه دانه و بادان تلخ میزنم آیا خوبه؟ آیا ورزش دادن خوبه؟ شما چه توصیه میکنید واقعا” تحملش سخته البته در طول رو کمی بهترم،تشکر

گلثوم
گلثوم
6 ماه قبل

به کدوم دکتر بریم گرفتگی عظله

دیلمی
دیلمی
6 ماه قبل

باسلام من کمر درد داشت رفتم پیش دکتر عکس هم گرفتم گفت مشکل دیسک کمر داری ولی خفیفه ولی بعد مدتی هست پای راست و چپ گرفتگی دارن موقع خواب هم این مشکل و دارم ممنون میشم راهنمائیم کنید؟

اضغری هستم از رشت
اضغری هستم از رشت
پاسخ به  دیلمی
6 ماه قبل

سلام من الان چند روزی هست که گرفتگی عضلانی دارم طرف سمت چپ رفتم دگتر نوار گرفتم سالم بودقلبم الان برای گرفتگی چه کار کنم ممنون میشم راهنمای کنید

الی
الی
پاسخ به  دیلمی
6 ماه قبل

روغن مایع ممنوع روغن زیتون و صب ناشتا یک مربا خوری سیاه دونه و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط و بخورین

ناشناس
ناشناس
7 ماه قبل

سلام من ۴۶ سالم دو سال گردنم عضلات من درد می می کنه

عوض پور
عوض پور
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر من حدود دو سال است دچار گرفتگی پا میشم از قوزک پا تا ساق و ران همراه با درد شدید مخصوصا در خواب بیشتر گاهی اوقات هنگام رانندگی یا کار الان بازوی دستانم هم درگیر شده لطفا راهنمایی کنید متشکرم

شهره
شهره
7 ماه قبل

سلام من نزدیک به دو ماه هست که ماهیچه های دست و پام میگیره بی‌حال میفتم ازمایش چکاپ دادم همه خوب بود مشکلی نبود ولی بیخود ماهیچه هم میگیره و درد دارم با مسکن زندگی میکنم لطفا راهنمایی بفرمایید

خلیل
خلیل
10 ماه قبل

سلام وقت بخیر خسته نباشید من چند روزی است عضلاتم گرفته و بی حالم و تب لرزم کمی دارم اشتها اصلأ ندارم بی حالم

خوشنام
خوشنام
پاسخ به  خلیل
10 ماه قبل

به محض رانندگی بعداز نیم ساعت بدلیل گرفتگی عضلات پا بشدت دچار مشکل میشوم وقادر به ادامه نیستم . لطفاً بفرمایید علت چیست و راه درمان

صفر غلامپور
صفر غلامپور
پاسخ به  خوشنام
1 ماه قبل

صفر غلامپور

فرهاد
فرهاد
10 ماه قبل

سلام من مدت یک ماه هست که صبحها بعد از بیدار شدن بمحض اینکه ده قدم راه میروم از ناحیه جلو ساق پا دچار درد شدید شده و این درد تا عضلات باسن را در گیر میکند، باید بنشینم و پس از اینکه درد کاملا ساکت شد با ادامه حرکت مجدداً این درد شروع میشود ! خواهشمند است راهنمای بفرمایید در صورت امکان

احمدشاملدوست
احمدشاملدوست
11 ماه قبل

سلام ۲۰ سال پیش پای چپم شکست وبعدعمل که پلاتیین گذاشتن بهترشد رفتم سر کار تااینکه پام می‌گرفت اهمیت نمی‌دادم بعد کم کم اون یکی پام وکمرو شکم وشانه هام گردن وحتی سرمم به طرز عجیبی میگره چند باری فیزیوتراپی رفتم کمترشد ولی الان خیلی وضع بحرانی طوری نمیتونم نشست وبر خاست کنم خواهشا راهنما ییم کنید.متشکرم

آخرین ویرایش 11 ماه قبل توسط احمدشاملدوست
اکرم
اکرم
پاسخ به  احمدشاملدوست
10 ماه قبل

سلام من ۲سال پیش قوزک پای راستم شکست پلاتین داره میخواستم بدونم باید پلا تین رو بر دارم سن من ۴۸ ساله

عباس
عباس
11 ماه قبل

سلام مدتی است عضله پاها م میگرفت الان شده عضلات شکم وپشت (فیله کمر) لطفا راهنماییم کنید با تشکر

الی
الی
پاسخ به  عباس
6 ماه قبل

مصرف روغن مایع قطع و قلیونو سیگار همچنین روغن زیتون ماهی و قرص رقیق کنده خون بخورین و ترشیجات مثل آب زرشک و آب آلبالو بخوریر روغن مایع بازم میگم قطع کنید

رضاچوبینی
رضاچوبینی
1 سال قبل

سلام .رضا هستم با کارسخت چندروزی هست فقط کتف پشت گردنم درد شدیدی دارم طاقت فرسا.خواب ندارم دکتر رفتم دارو داده میگه التهاب وگرفتگی ولی ده رو فرقی نکردم .خواهشا راهنمایی

الی
الی
پاسخ به  رضاچوبینی
6 ماه قبل

بالشت تخت روی شونهات و بیشتر شونهات روی بالشت باشه گردن و سرتون بالای بالشت باشه هر شب روغن سیاهدونه و زیتون بمال فعلا ورزش نکن

علیرضا
علیرضا
1 سال قبل

سلام به مدت ۶سال هست که عضلات بازوی هر دو دستم دچار اسپاسم عضلانی شده و هردو دستم شبانه روز دچار درد شده و تیر میکشه/ضمنا ورزش هم میکنم

افشار صادقی اذر
افشار صادقی اذر
1 سال قبل

پسر ۱۴ ساله من بعلت استفراغ در بیمارستان کوکان تبریز بستری و سابقه بیماری متابولیک دارد در بیمارستان هم انفولانزای شدید گرفت و۱۵ روز در ای سی یو بستر ی وبا دستگاه تنفس می کرده بعد از اینکه تنفسش خوب شد به بخش منتقل کردند وباز بعلت بستری در ای سی یو نمی تواند حرکت کند نوشتند ک فیزیوتراپی ببیند نسبتا حرکتش خوب ک اسپاسم شکم وسینه گرفت فعلا در بیمارستان کودکان تبریز ۳ روز در همین حالت هست هنوز هم هیچ کاری انجام نشده

الی
الی
پاسخ به  افشار صادقی اذر
6 ماه قبل

خذا شفا بده تو روغن زیتون بلدرچینو کامل بپز و آبپز کن تمام استخوناشم بپزه بده بخوره هر دو سه روز یه بار تا زده نشه ان شاا.. خوب بشه

فرشته
فرشته
پاسخ به  الی
17 روز قبل

سلام من ۱۷هستم ۲سال میشودپاهام درد میکندشب هادردمیکند

دکمه بازگشت به بالا