برای جدا کردن اتاق بچه باید به چه مواردی دقت کنیم؟

بهترین زمان جدا کردن اتاق بچه و شیوه صحیح آن

جدا کردن اتاق بچه

متأسفانه علاقه بیش از اندازه والدین نسبت به کودک، گاهی باعث یک سری اتفاقات نادرست می‌شود. معمولاً والدین بابت آسیب‌ها و مشکلات احتمالی که ممکن است برای کودک در اتاق شخصی به وجود آید، نگران هستند و در ادامه این نگرانی‌ها، برای انتقال تخت بچه در کنار تخت خود اقدام می‌کنند یا به او اجازه می‌دهند در تخت آن‌ها بخوابد.

تا قبل از این‌که کودک به درک درستی برسد، شاید این کار ایراد چندانی نداشته باشد، اما باید بدانید که همیشگی شدن این اتفاق نه تنها به نفع کودک نیست، بلکه والدین را کلافه خواهد کرد و از طرفی باعث به استقلال نرسیدن کودک خواهد شد.

در این مطلب قصد داریم راهکارهایی را که مربوط به جدا کردن تخت کودک از والدین است در اختیار شما عزیزان قرار دهیم و در مورد فواید انجام این کار با شما صحبت کنیم.

 اگر شما هم درگیر این مسئله هستید و نمی‌دانید زمان مناسب و شرایط لازم برای جدا کردن اتاق بچه چیست، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هدف از جدا کردن اتاق بچه چیست؟

قبل از این‌که به سراغ اصل مطلب برویم، لازم دانستیم کمی درباره هدف جدا کردن اتاق بچه صحبت کنیم. مسلماً همه والدین تمایل دارند کودکانی مستقل، شاد، مسئولیت‌پذیر و سالم به جامعه تحویل دهند.

اما خوابیدن کودک به‌صورت طولانی‌مدت در کنار والدین، این حس استقلال، مسئولیت‌پذیری، سلامت روان و ویژگی‌های دیگر شخصیتی را از او می‌گیرد و در واقع فردی با روحیه نه‌چندان خوب وارد جامعه خواهد شد.

شاید فکر کنید قصد بزرگ جلوه دادن این موضوع را داریم، اما جالب است بدانید که این مسئله بسیار حائز اهمیت است و توجه نکردن به آن اتفاقات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

بنابراین می‌توان صراحتاً بیان کرد که هدف از جدا کردن اتاق بچه، تحویل کودکتان با روح و روان سالم به جامعه خواهد بود.

خوابیدن بچه در اتاق والدین چه تبعاتی دارد؟

زمانی که کودک در طولانی‌مدت در اتاق والدین بخوابد، دو اتفاق خواهد افتاد:

وابستگی کودک به والدین

اجازه والدین به خوابیدن کودک در اتاق یا تخت‌خواب آن‌ها، نه‌تنها استقلال را از او می‌گیرد، بلکه باعث می‌شود تا فرصت و شرایط درست و کافی برای تصمیم‌گیری صحیح نداشته باشد.

شاید کودک از تاریکی، تنهایی، هیولا و مشکلات مشابه بترسد و به اتاق والدین پناه آورد اما وظیفه والدین این است که با قدرت و توانایی‌هایی که دارند، این موضوع را به بهترین شکل کنترل کنند و جلوی وابستگی کودک به خود را بگیرند.

چرا اتاق بچه را جدا کنیم؟

کاهش صمیمیت میان والدین

قطعاً والدین نیاز به یک خلوت و تنهایی به‌منظور تجدید صمیمیت میان خود دارند. اما زمانی که کودک در اتاق خواب والدین حضور داشته باشد، آن‌ها فرصت کافی برای عشق‌بازی و ایجاد صمیمیت پیدا نخواهند کرد.

بدون شک این مسئله تأثیر منفی روی روابط آن‌ها می‌گذارد و ممکن است حتی رابطه با کودکشان را تحت شعاع خود قرار دهد.

شاید در حال حاضر به این موضوع فکر کنید که راحتی فرزند از اهمیت بالاتری برخوردار است اما باید بدانید که زندگی سالم و مداوم تا حد زیادی در گرو رابطه خوب و صمیمی میان والدین خواهد بود.

به عبارت دیگر می‎توان گفت سطح اهمیت روابط جنسی و صمیمیت میان والدین به همان اندازه اهمیت خواهد داشت که راحتی فرزند مهم است.

بهترین سن جدا کردن اتاق کودک

برای جدا کردن اتاق بچه، بهتر است عجولانه عمل نکنید و به عواملی مانند سن کودک توجه ویژه‌ای داشته باشید.

قبول داریم یکسان نبودن شرایط موجود در خانواده‌های مختلف، روحیه متفاوت کودکان و مسائل دیگر باعث می‌شود نتوانیم یک روش کلی معرفی کنیم.

اما در پاسخ به این سؤال که از چه سنی کودک باید جدا بخوابد، باید بگوییم طبق آمارهای موجود بهترین سن جدا کردن اتاق کودک، یک سالگی تا یک سال و نیمی او خواهد بود.

قبل از این‌که کودک به سن یک سال تا یک سال و نیم برسد، توصیه ما این است که حتماً در اتاق والدین بخوابد. شاید بپرسید چرا؟

برای پاسخ به این سؤال لازم دانستیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کاهش خطر سندروم مرگ ناگهانی

دلایل چندان مشخصی برای سندروم مرگ ناگهانی نوزادان مطرح نشده است. اما تحقیقات نشان می‌دهد که اگر نوزاد تا یک سالگی در اتاق والدین بخوابد، به‌خاطر حضور آن‌ها خوابی سبک‌تر را تجربه می‌کند که این موضوع تا ۵۰ درصد روی کاهش خطر سندروم مرگ ناگهانی تأثیر می‌گذارد.

مسئله دیگر مربوط به شیردهی مادر در هر ساعت ممکن از شبانه‌روز است. زمانی که کودک در خواب از شیر مادر به‌صورت مرتب تغذیه کند، خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد چیزی به اندازه ۷۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

تقویت روابط کودک و والدین

مسلماً در دوران بارداری، نوزاد به فضای رحم عادت کرده بود و حالا باید با کمک والدین، به فضای بیرون از آن عادت کند.

خوابیدن کودک تا قبل از یک سالگی در کنار والدین، کمک می‌کند تا سریع‌تر به فضای بیرون اخت بگیرد و سطح آرامش او با صدای تنفس والدین به‌شدت افزایش پیدا کند.

راهکارهای اصولی برای جدا کردن اتاق بچه

راهکارهای اصولی برای جدا کردن اتاق بچه

جدا کردن اتاق بچه باید با توجه به راهکارهای خاصی انجام شود تا نتیجه دلخواه والدین را داشته باشد. به تعداد کمی از آن‌ها در تاپیک مربوط به جدا کردن اتاق خواب کودک نی نی سایت نیز اشاره شده است. این راهکارها به شرح زیر هستند:

استفاده از کلمات مثبت به جای عبارات تند

والدین برای جدا کردن اتاق خواب، گاهی از عبارت‌های تند که حس سرزنش کردن دارند استفاده می‌کنند تا به عبارتی کودک از آن‌ها حساب ببرد. در صورتی که این کار اصلاً درست و کارآمد نیست و بهتر است از کلمات و عبارات مثبت استفاده شود.

تعریف و تمجید از کودک، دادن احساس قدرت به او و مواردی از این قبیل می‌تواند در این زمینه به والدین کمک فراوانی کند.

پیروی از یک برنامه مشخص

گاهی ممکن است والدین به‌خاطر عشق زیاد به فرزندان، از برنامه مشخص خود دست بکشند و امری را که بابت آن مدت‌ها به خود و فرزند سختی داده بودند، بی‌ارزش کنند.

زمانی که والدین تصمیم به جداسازی اتاق کودک می‌گیرند، نباید برنامه خود را تغییر دهند و به کودک بگویند نه یعنی نه. حتی اگر ۴ صبح کودک بیدار شد و خواست کنار والدین خود بخوابد، باید به او بگویند نه و او را تا اتاق شخصی خود همراهی کنند.

آموزش استقلال

طبق این راهکار، والدین باید کمک کنند تا کودک استقلال را یاد بگیرد و وابستگی خود را از والدین در هنگام خواب کاهش دهد. این تکنیک در متون مختلف با نام‌های زیادی شناخته می‌شود که محو شدن حضور والدین یکی از رایج‌ترین نام‌های آن است.

در این تکنیک، والدین باید کم‌کم حضور خود در اتاق خواب کودک را کم‌رنگ‌تر سازند. به‌عنوان مثال اگر در ابتدا لازم بود تا مادر یا پدر در تخت کودک به‌صورت خوابیده حضور پیدا کنند تا او بخوابد، حال باید به این شکل عمل کند که کودک را روی تخت بخوابانند و کارهای زیر را انجام دهند:

  • در کنار او روی تخت بنشینند.
  • در کنار او روی صندلی یا زمین بنشینند.
  • صندلی را با فاصله بیشتری از او قرار دهند.
  • در چارچوب درب منتظر خوابیدن کودک در اتاق خودش شوند.
  • بیرون از اتاق منتظر بمانند تا کودک بخوابد.
  • در نهایت اجازه دهند تا او بدون حضور والدین به خواب برود.

شاید اجرایی کردن این تکنیک زمان‌بر باشد و هفته‌ها والدین را درگیر کند، اما قطعاً نتیجه دلخواه آن‌ها را خواهد داشت.

راهکارهای اصولی برای جدا کردن اتاق بچه

شروع سریع

زمانی که تصمیم به جدا کردن اتاق بچه می‌گیرید، تمامی جوانب را در نظر بگیرید و سریعاً تصمیم خود را عملی کنید. اجازه ندهید سن کودک افزایش پیدا کند و بعد از آن تصمیم به این کار بگیرید. چون نتیجه آن چیزی جز سخت‌تر کردن شرایط برای خودتان و فرزندتان نیست.

پس بهتر است زمان جدا کردن اتاق بچه را به تعویق نیندازید و بعد از تحقیق راجع به این‌که نوزاد از چند ماهگی باید در اتاق خود بخوابد، برای انجام این امر اقدام کنید.

برای راهنمایی در زمینه جدا کردن اتاق بچه می‌توانید با مشاوران متخصص روان‌شناسی همیشه آنلاین پذیرش ۲۴ در هر ساعت از شبانه‌روز صحبت کنید و بهترین تصمیم را بگیرید.

چون متأسفانه یک سری از والدین به‌خاطر علاقه، اجازه می‌دهند فرزند تا ۳ الی ۵ سالگی در رختخواب یا اتاق آن‌ها شب را سپری کند. راجع به نحوه جدا کردن تخت کودک با سن بالا، در بخش‌های بعدی صحبت خواهیم کرد.

استفاده از تشویقی

در تربیت کودک، تشویق و تنبیه بسیار اهمیت دارد. زمانی که والدین برای مسائل مختلف یک سری تشویقی و تنبیه برای کودک تعیین کنند، می‌توانند سریع‌تر به نتیجه دلخواه برسند.

برای خواباندن کودک در اتاق خود، بهتر است برای او هدیه‌های متنوعی تهیه کنید. خرید اسباب‌بازی، عروسک شخصیت‌های کارتونی موردعلاقه او، استیکر، خوراکی‌های خوشمزه و راهکارهای مشابه می‌تواند کودک را برای جدا خوابیدن از والدین ترغیب کند.

پذیرفتن ترس‌های کودک

گفتگو با کودک و پذیرفتن ترس‌های او از اتاق و محل خواب، باعث دریافت حمایت والدین از طرف کودک می‌شود. گاهی ممکن است چیزهایی که از دید یک انسان بالغ مسخره به نظر آید، ترس واقعی یک کودک باشد.

بنابراین برای این‌که اجازه دهید کودک بر ترس‌های خود غلبه کند و با شکست آن‌ها قادر به خوابیدن در اتاق خود باشد، از راهکارهایی مانند پتوی محافظ استفاده کنید.

عشق‌ورزی به کودک

بچه به محبت بی‌حدواندازه والدین خود نیاز دارد. زمانی که کودک سهمیه روزانه محبت را از والدین دریافت نکرده باشد، شب‌ها قبل از خواب بهانه‌گیری می‌کند و این امر کاملاً طبیعی است.

پس سعی کنید در طول روز به کودک عشق بورزید، او را ببویید، ببوسید و در آغوش بکشید تا انتظار و حسرت محبت والدین، فرآیند خواب او را دچار اختلال نکند.

بستن درب اتاق خواب

نور، صدا یا هر عامل خارجی دیگری باعث می‌شود تا کودک نتواند درست بخوابد. گاهی باز گذاشتن درب اتاق خواب کودک، یک محبت از طرف والدین تلقی می‌شود و اکثراً به‌خاطر نگرانی‌های موجود است.

اما لازم است بدانید که باز گذاشتن درب اتاق، محبت شما را نشان نمی‌دهد و تنها جلوی داشتن خواب راحت کودک را می‌گیرد.

اگر با بستن درب اتاق احساس نگرانی می‌کنید، می‌توانید استفاده از مانتیورهای مخصوص نگهداری از کودک را مدنظر قرار دهید و از طریق آن حرکات کودک خود را زیر نظر داشته باشید.

نکات مهم برای جدا کردن اتاق بچه

نکات مهم برای جدا کردن اتاق بچه

همان‌طور که گفتیم، جدا کردن اتاق بچه به‌سادگی انجام‌شدنی نخواهد بود و نیازمند یک سری نکات مهم است. در زیر به بعضی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

دمای اتاق خواب کودک را تنظیم کنید

دمای محیط تأثیر زیادی بر پیشروی صحیح فرآیند خواب کودک خواهد داشت. طبق آزمایش‌هایی که انجام شده است، بهترین دما برای اتاق خواب کودک ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

نکات جدا کردن اتا ق بچه

صدای محیط را کاهش دهید

از دیگر عوامل محیطی که اجازه نمی‌دهد کودک خواب درستی داشته باشد، صدای محیط است. با استفاده از دستگاه‌های تولید صدای سفید می‌توانید میزان صدای محیط را کم کنید.

اما این دستگاه‌ها در طولانی‌مدت تأثیر منفی روی شنوایی کودک می‌گذارند که بهتر است قبل استفاده، با متخصص گوش، حلق و بینی مربوطه مشورت کنید.

جلوی ورود نور را بگیرید

استفاده از پرده‌های ضخیم زمانی که اتاق کودک پنجره دارد، کمک می‌کند تا او خواب راحت‌تر را تجربه کند و زودتر بتواند با اتاق خواب خود خو بگیرد.

آرامش کودک را مدنظر قرار دهید

زمانی که کودک به آرامش نسبی دست پیدا کند، مسلماً سریع‌تر برای خوابیدن در اتاق جدید آمادگی پیدا خواهد کرد. پس والدین باید توجه داشته باشند که به آرامش کودک اهمیت دهند و در آن واحد برای جدا کردن اتاق بچه اقدام نکنند.

چون این کار نه‌تنها نتیجه نهایی خوبی به همراه ندارد، بلکه باعث می‌شود اتاق و تخت جدید کودک به یک ترس برای او تبدیل شود و همیشه از آن‌ها گریزان باشد.

میزان صبر خود را افزایش دهید

صبر پیشه کردن در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. چون روحیات و اخلاقیات هر کودکی با دیگری تفاوت دارد و به همین دلیل، مشخص کردن یک بازه زمانی خاص برای رسیدن والدین به هدف خود که جدا کردن اتاق بچه است، غیرممکن خواهد بود.

بنابراین والدین باید برای اجرایی کردن این امر صبور باشند. حتی اگر این کار چند هفته یا چند ماه به طول بینجامد.

نحوه جدا کردن اتاق بچه‌های 3 تا 5 سال

نحوه جدا کردن اتاق بچه‌های ۳ تا ۵ سال

طبق صحبت‌های گذشته، گاهی اتفاق می‌افتد که والدین به‌خاطر عشق و دلسوزی زیاد، اجازه می‌دهند کودکان بعد از ۱ تا ۱ سال و نیمی، شب را در کنار والدین سپری کنند.

اما باید گفت این کار نه‌تنها نتیجه مثبتی برای کودک به همراه نخواهد داشت، بلکه کار را برای والدین سخت‌تر خواهد کرد. در ادامه توضیح دادیم زمان جدا کردن اتاق کودکان ۳ تا ۵ سال باید به چه مواردی دقت کنید.

جدا خواباندن کودک سه ساله

در این سن، کودک به درک کلی از بسیاری چیزها رسیده است؛ بنابراین صحبت و گفتگو با او در این زمینه می‌تواند تا حد زیادی کارساز باشد.

گاهی ممکن است کودک سه ساله شما در نزدیکی‌های صبح از خواب بیدار شود و نبود شما را در اتاق جدید خود حس کند. پس از این اتفاق، مطمئناً به اتاق شما می‌آید و می‌خواهد کنار شما بخوابد. اما نباید والدین کوتاه بیایند و باید کاملاً سر حرف خود باقی بمانند.

راهکار پیشنهادی این است که پدر یا مادر کودک را تا اتاق شخصی او همراهی کنند و منتظر بمانند تا مجدد کودک بخوابد و نهایتاً از اتاق بیرون آیند.

جدا خواباندن کودک پنج ساله

جدا کردن اتاق بچه ۵ ساله به‌مراتب نیازمند صبوری بیشتری از طرف والدین خواهد بود. راهکار زیر را توصیه می‌کنیم:

  • ابتدا تخت کودک از تخت والدین جدا شود.
  • در نهایت تخت کودک به اتاق شخصی او انتقال پیدا کند.

جدی بودن برای جداسازی اتاق بچه از والدین بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین زمانی که تصمیم به این موضوع گرفتید، در آن مصمم باشید.

مواردی که در بالا ذکر کردیم تنها بخش کوتاهی از راهکارها و نکاتی هستند که باید دقت کنید. چون این موضوع دلایل روان‌شناسی متعددی دارد که به همین منظور توصیه می‌کنیم با متخصصان آنلاین مشاوره روان‌شناسی پذیرش ۲۴ تماس بگیرید.

مشاوره آنلاین روانشناسی

این متخصصان راهکارهای جدا کردن اتاق بچه را به‌صورت آنلاین، متنی، صوتی یا تماس صوتی در اختیار شما قرار می‌دهند و در صورت لزوم بیشتر راهنمایی می‌کنند. آرامش را با صحبت به آن‌ها به زندگی خود و دلبندتان هدیه دهید.

۳.۵/۵ (۱۳ نظر)

منبع
basisonline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
14 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه
فاطمه
7 ماه قبل

سلام چکار کنم فرزندم تو جمع حرف بزنه آخه قبلا خیلی حرف و الان دیگه هیچ حرفی تو جمع نمیزنه
تو خونه خیلی حرف میزنه

موسوی
موسوی
11 ماه قبل

سلام، وقتتون بخیر، سوال من کمی متفاوته ولیکن بسیار زیاد باهاش مواجه هستم. وقتی به بچه ها میگن باید جدا بخوابی، میپرسن چرا؟ و اکثرا جواب میدن که تو دیگه بزرگ شدی. خیلی از بچه ها میگن خب شما و بابا هم بزرگ شدید پس چرا کنار هم میخوابید؟ من واقعا در جواب این سوال نمیدونم چه جوابی بدم که مناسب و درست باشه ولی در عین حال ذهن بچه هم خراب نشه. لطفا در این مورد راهنمایی بفرمایید.

مهشید
مهشید
1 سال قبل

سلام دخترمن دوسال داردوشب هاازخواب بیدارمیشودومیگویدروی پایت می‌خوابم تاصبح من چطوری میتونم ازاین عادت درش بیارم واقعا خسته کننده است

اسماعیلی
اسماعیلی
1 سال قبل

سلام من ی دختر ۱۱ و یک دختر ۶ ساله دارم دخترم کهد۱۱ سالشه هر کاری میکنم جدا نمیخوابه. رهنمایم کنینن ممنون

افسانه
افسانه
پاسخ به  اسماعیلی
1 سال قبل

سلام ببخشید پسر من ۱۱ سالشه ولی به علت ترس دائمی حاضر نیست جدا بخوابه وهمین مساله باعث شده که کنار پدرش بخوابه وخیلی تومدرسه هم از دست قلدرهای مدرسه عذاب میکشه طوری که به زور مدرسه میره لطفا راهنمایی بفرمایید

ناهید
ناهید
1 سال قبل

سلاممن یک پسر چهار ساله دارم میخوام اتاق خوابش را جدا کنم چکار کنم که بره پیش برادر و خواهر بزرگترش بخوابه لطفا منو راهنمایی کنید خیلی به من وابسطه است

باران
باران
پاسخ به  ناهید
1 سال قبل

باید بهش بگی نباید پیشه من بخوابی بعد به خواهرش یا برادرش بگی بچه روصدا کنه و وقتی خواهر یا برادر بچه رو صدا زدنند بچه بره تو اون اتاق و در روقفل کنه و بپه وبخوابونن

باران
باران
پاسخ به  ناهید
1 سال قبل

من اشتباهی به علی پور جواب دادام اما در اصل به شما جواب دادام

کبری
کبری
2 سال قبل

سلام دختر من تک فرزند هس از تنهایی خود ناله میکند ۷ سااه هس
اتاق خوابش رو از یک سالگی جدا کردیم
هی اصرار میکنه باهم بخوابیم
تو هر ماه یه روز اجازه میدم باهم بخوابیم آیا باید بیشتر از یه روز اجازه بدم؟

کوثر
کوثر
2 سال قبل

سلام من یک پسر ۱۲ ساله دارم با یک دختر ۴.۵ساله پسرم توی حال میخوابه ولی دخترم با مادرش در اتاقمونوکنار تخت خواب روی تشک میخوابن ما نمی تونیم دخترمون را جدا کنیم واو را درحال بخوابونیم لطفا ما رو راهنمایی کنید خیلی ممنون

محسنی
محسنی
2 سال قبل

سلام شب شما بخیر من تقریبا یک ساله جدا شدم پسر ۱۳سالشه جدا می‌خوابید کوچیکتره ۵سالشه و از امشب گفتم بره تو اتاق با برادرش بخوابه میخواستم بدونم با توجه به اینکه شرایط ما به این صورته ایرادی نداره؟؟

حسینی
حسینی
پاسخ به  محسنی
1 سال قبل

سلام من دختری۱۳ساله و پسری ۷ساله دارم هردو اطاق جدا دارند ولی در اطاق خواب ما می‌خوابند پسرم پیش پدر و دخترم پیش من.اصلا راضی به جدا شدن نیستند.

علیپور
علیپور
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من یک پسر شش ساله داریم هرچی سعی میکنم در اتاق داداشش بخوابد قبول نمیکند و گریه میکند حتی قول دادم دوچرخه برایش بخریم بازهم جدانمیشه وحتماباید دست من تودستش باشه تا خواب برود
لطفاً من را راهنمایی کنید ممنون میشم

دکتر سحر بهروزیان
پاسخ به  علیپور
2 سال قبل

با سلام
جدا کردن جای خواب اگه سن کم اتفاق نیافته باید تدریجی باشه شما باهاش تو اتاق برادرش بخوابین و وقتی خوابش برد خارج بشید بعد از چند ب فاصله تون بیشتر کنید به تدربج به محیط جدید عادت می کنه

دکمه بازگشت به بالا