زایمان طبیعی بدون درد چگونه است؟ همه چیز درباره زایمان طبیعی

انواع روش‌های زایمان طبیعی

زایمان طبیعی چه زمانی اتفاق می افتد؟

یکی از سوالات رایجی که در میان خانم‌ها مطرح می‌شود، مربوط به زمان اتفاق افتادن زایمان طبیعی است. در حالت عادی هفته چهلم بارداری (پایان ۲۸۰ روز)، زایمان طبیعی اتفاق می‌افتد. البته شرایط بدنی مادر، رشد جنین و عوامل دیگری از این دست، همگی در زمان زایمان طبیعی تاثیر بسیاری دارند. در ادامه با انواع زایمان طبیعی بدون درد و مراحل آن ها آشنا می شویم. همراه ما باشید.

اما به‌طور کلی، زایمان طبیعی ممکن است چند روزی زودتر یا دیرتر اتفاق بیفتد که خطری برای مادر و فرزند به همراه نخواهد داشت. چون چیزی حدود ۳ هفته به پایان بارداری، فرآیند رشد جنین تکمیل خواهد شد.

با این‌حال متاسفانه گاهی شرایط ایجاب می‌کند که فرزند در هفته ۲۹ تا ۳۳ بارداری پا به دنیا می‌گذارد. اصطلاحا این نوزادان را نارس می‌نامند و برای تکمیل فرآیند رشد نوزاد، او را در دستگاه‌های مخصوصی می‌گذارند.

البته جالب است که آمارها نشان می‌دهد، تنها در ۱۰ درصد از خانم‌های جهان، طول دوره بارداری آن‌ها به ۴۲ هفته می‌رسد و نوزاد در این موقع به دنیا خواهد آمد.

آشنایی با مراحل زایمان طبیعی

اگر باردار هستید و قصد دارید در صورت ثابت بودن شرایط موجود، زایمان خود را طبیعی انجام دهید، بهتر است با مراحل این نوع زایمان آشنا شوید.

۱) شروع درد شکم و لگن تا باز شدن دهانه رحم

در این مرحله، مادر دردهای خفیف در ناحیه شکمی احساس می‌کند که آن‌ها را می‌توان به سه فاز مختلف تقسیم‌بندی کرد:

  • فاز اول شامل دردهای ابتدایی می‌شود.
  • فاز دوم از دردهای فعال تشکیل می‌شود.
  • فاز سوم مربوط به دردهای انتقالی خواهد بود.

فاز اول درد که به دردهای ابتدایی معروف است، به خاطر نازک شدن دهانه رحم اتفاق می‌افتند و باعث باز شدن آرام دهانه رحم می‌شوند. اگر بخواهیم از شدت این درد صحبت کنیم، باید بگوییم میزان درد به اندازه‌ای است که بسته به توان مادر، امکان تحمل آن وجود دارد.

فاز دوم که مربوط به دردهای فعال می‌شود، باعث باز شدن دهانه رحم از ۴ سانتی‌متر به ۷ سانتی‌متر خواهد شد. در مقایسه با دردهای فاز اول، شدت این درد به‌مراتب بیشتر است. ایجاد حس گرما در بدن مادر، از نشانه‌های بروز دردهای فاز دوم زایمان طبیعی خواهد بود.

فاز سوم درد که با عنوان دردهای انتقالی شناخته می‌شود، باعث باز شدن دهانه رحم به اندازه ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر خواهد شد.

شدت و میزان درد در این مرحله بسیار زیاد است و مادر به نوعی آماده زایمان می‌شود. دردهای مربوط به این فاز به خاطر فشارهای وارده جنین به روده مادر اتفاق می‌افتد.

زایمان طبیعی بدون درد

۲) باز شدن کامل دهانه رحم و خروج جنین

در این مرحله که زایمان اتفاق می‌افتد، مادر باید زور فراوانی بزند. همین فشارهایی که مادر به خود وارد می‌کند و انقباضاتی که در رحم ایجاد می‌شود، باعث خواهند شد تا سر نوزاد به سمت پایین چرخش داشته باشد و در دهانه رحم قرار بگیرد.

در این مرحله پزشک وارد عملیات می‌شود. در ابتدا به کمک دستگاه‌های مخصوص مکش، خون و هر چیز دیگری را که در بینی نوزاد وجود دارد خارج می‌کند. بعد از آن نوبت به خارج کردن شانه، کتف و دیگر اعضای بدن نوزاد از رحم مادر خواهد بود.

زمان باز شدن دهانه رحم در مادران متفاوت است:

  • مادرانی که تجربه اولین زایمان طبیعی را دارند، ۱۲ تا ۱۶ ساعت طول خواهد کشید تا دهانه رحم آن‌ها کاملا باز و آماده زایمان شود.
  • مادرانی که تجربه دومین زایمان طبیعی یا بیشتر را دارند، تنها ۵ تا ۶ ساعت باید منتظر باز شدن دهانه رحم باشند.

۳) خروج نوزاد و جفت او

نوزاد در رحم مادر با کمک بند ناف به جفت متصل است و در تمام دوران بارداری از این جفت تغذیه می‌کند. زمانی که نوزاد از رحم خارج می‌شود و زایمان طبیعی اتفاق می‌افتد، پزشک باید جفت را از رحم مادر بیرون آورد.

البته جفت باید خودبه‌خود بعد از خروج نوزاد، از دیواره رحم جدا شود و از طریق واژن بیرون آید که این فرآیند ممکن است نزدیک به ۵ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد.

چه کسانی زایمان طبیعی راحتی دارند؟

بارداری شاید یکی از شیرین‌ترین دوره‌های زندگی هر خانمی باشد، اما استرس و اضطراب فراوانی به همراه دارد و عمده این نگرانی‌ها به خاطر روش زایمان است.

در صورتی که خانم‌ها دوره بارداری خود را بدون استرس، نگرانی و ناراحتی پشت سر بگذارند، قطعا در نهایت، زایمان طبیعی بدون درد و مشکل را تجربه خواهند کرد.

به‌طور کلی می‌توان این طور بیان کرد که زایمان طبیعی رابطه مستقیمی با دو عامل دارد:

  • قدرت بدنی
  • سبک زندگی

البته ممکن است عده‌ای سپری کردن دوره بارداری دور از استرس و نگرانی را با خوردن، خوابیدن و استراحت مطلق اشتباه بگیرند. رعایت یک سری نکات در داشتن یک زایمان طبیعی بدون درد و راحت بسیار حائز اهمیت است که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • حفظ سطح و میزان فعالیت روزانه
  • داشتن تغذیه مناسب و پیروی کردن از برنامه غذایی سالم
  • نوشیدن مایعات کافی و دمنوش‌های مفید برای دوره بارداری
  • استراحت کردن به اندازه کافی
  • انجام دادن ورزش‌های سبک برای تقویت عضلات، لگن و نقاط مهم دیگر درگیر در زایمان
  • جلوگیری از اضافه وزن غیرقابل قبول

البته در موارد نادری ممکن است مادر تمام این نکات را در دوره بارداری رعایت کند اما باز هم با یک زایمان دردناک طبیعی مواجه شود. دلیل این موضوع عبارت است از:

  • چاق بودن و داشتن اضافه وزن مادر
  • کوچک بودن لگن مادر
  • وزن زیاد و بزرگ بودن جثه جنین
  • ضعیف بودن ماهیچه‌های شکمی مادر

و مسائل مشابه دیگری که هر کدام به‌نوبه خود، تاثیر مستقیمی روی زایمان طبیعی خواهند گذاشت.

بنابراین در این بخش می‌توان نتیجه گرفت کسانی که وزن ایده‌آلی دارند، لگن آن‌ها استاندارد است، جثه جنین با جثه آن‌ها تناسب دارد و ماهیچه‌های شکمی قوی دارند در زمره افرادی قرار می‌گیرند که زایمان طبیعی بدون درد و دردسر را تجربه خواهند کرد.

انواع زایمان طبیعی

انواع زایمان طبیعی در بیمارستان

برخی بر این باور هستند که زایمان طبیعی تنها به یک روش انجام می‌شود. اما این طور نیست و زایمان طبیعی بدون درد در بیمارستان، انواع و اقسام گوناگونی دارد که در زیر به بعضی از رایج‌ترین آن‌ها در زیر اشاره کرده‌ایم.

فیلم‌های زیادی در خصوص زایمان طبیعی بدون سانسور در فضای اینترنت وجود دارد که به روش‌های مختلف انجام شده است و به شما در تصمیم‌گیری کمک شایانی خواهد کرد.

زایمان طبیعی به شکل‌های گوناگونی انجام می‌شود که تعدادی از آن‌ها در تاپیک زایمان بدون درد نی نی سایت مطرح شده است و ما در ادامه بیشتر آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

اگر در مورد هر یک سوالی دارید می‌توانید با مشاوران متخصص زنان و زایمان پذیرش ۲۴ در هر ساعت از شبانه‌روز صحبت کنید.

زایمان طبیعی فیزیولوژیک

در این روش زایمان، پزشک، ماما آنلاین یا پرستار نقشی در پیشروی فرآیند ندارند. حضور آن‌ها در محل تنها به این خاطر است که اگر خطری مادر یا نوزاد را تهدید کرد، برای رفع آن اقدام کنند.

مشاوره آنلاین مامایی

در زایمان طبیعی فیزیولوژیک، هیچ محدودیتی در خصوص وضعیت قرارگیری مادر وجود ندارد و او می‌تواند در هر حالتی که استرس کمتری به او وارد می‌شود، قرار بگیرد. اما طبق تجربیات موجود، خوابیده بودن مادر به پشت، زایمانی سریع‌تر و بی‌دردسرتر را ممکن خواهد ساخت.

زایمان با اپیدورال

زایمان طبیعی با اپیدورال

تاپیک زایمان طبیعی با اپیدورال نی نی سایت نکاتی را در این خصوص مطرح کرده است اما کامل نیست. در تعریف این نوع زایمان باید بگوییم شباهت زیادی به سزارین دارد.

همان‌طور که نام زایمان طبیعی بدون درد اپیدورال نشان می‌دهد، مادر زمان انجام آن دردی را تجربه نخواهد کرد. اما در رابطه با عوارض آن، پزشکان به نظریه یکسانی نرسیده‌اند.

مراحل انجام زایمان طبیعی بدون درد با اپیدورال به شرح زیر است:

  • وارد کردن سوزن باریکی توسط متخصص بیهوشی به نقطه مشخصی از کمر مادر باردار
  • تعبیه کردن یک لوله بسیار باریک میان مهره‌های کمری مادر
  • تزریق داروها و مسکن‌های مخصوص به نخاع از طریق لوله تعبیه‌شده

البته همان‌طور که گفته شد، در مرحله سوم زایمان طبیعی، زور و فشار مادر برای خروج جنین از رحم به‌شدت لازم می‌شود.

اما از آن‌جایی که داروهای مسکن قوی به نخاع وارد شده است، مادر دیگر توان و قدرت چندانی برای ایجاد فشار برای هدایت جنین به خارج از رحم خود ندارد و ممکن است فرآیند زایمان نسبت به روش‌های دیگر به طول انجامد.

گاهی طولانی شدن این فرآیند، سلامت جنین را به خطر می‌اندازد که در این لحظه پزشک به کمک دستگاه وکیوم مخصوص، برای خارج کردن نوزاد از رحم اقدام خواهد کرد.

توصیه می‌کنیم ابتدا فیلم زایمان طبیعی بدون درد به روش اپیدورال را در سایت‌های تخصصی ویدئوهای پزشکی ببینید، چون به شما کمک می‌کند راحت‌تر  تصمیم بگیرید این روش مناسب شما است یا نه.

زایمان طبیعی در آب

مزایا و معایب زایمان طبیعی بدون درد

زایمان طبیعی در آب یکی از روش‌های جدید زایمان است که در کشورهای مختلف افراد زیادی از آن استقبال کرده‌اند.

در این زایمان هنگامی که درد به سراغ مادر می‌آید، او را به وان یا استخر آبی به ارتفاع ۴۵ سانتی‌متر هدایت می‌کنند. آب کمک می‌کند تا عضلات شکم و لگن مادر دیگر انقباضی نداشته باشد و او بتواند زایمان طبیعی بدون درد را تجربه کند.

این روش مزایای بسیاری دارد که درد کمتر، استفاده نکردن از داروهای مسکن برای رفع درد و موارد مشابه را می‌توان از جمله اصلی‌ترین آن‌ها دانست.

گرچه مانند هر روشی زایمان طبیعی در آب نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد که از جمله معایب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز به تجهیزات حرفه‌ای و پیشرفته
  • ایجاد عفونت برای مادر و نوزاد در صورت کثیفی آب
  • قابل اجرا بودن تنها روی افراد دارای آناتومی لگن استاندارد

زایمان در آب

زایمان طبیعی با هیپنوتیزم

شاید آن‌طور که باید و شاید این روش زایمان طبیعی بدون درد در جامعه ما مورد استقبال قرار نگرفته است اما در کشورهای اروپایی طرفداران زیادی دارد.

در این روش علاوه بر پزشک، ماما یا پرستار، نیاز به یک روانشناس است تا کنترل مغز مادر باردار را تحت اختیار خود قرار دهد و از این طریق به کاهش درد او در هنگام زایمان کمک کند.

برای این‌که زایمان طبیعی با هیپنوتیزم به بهترین شکل انجام شود، روانشناس و مادر باردار باید چند ماه قبل از زایمان، با یکدیگر مدام صحبت کنند تا آمادگی لازم در مادر ایجاد شود.

تحقیقات نشان داده است اگر جلسات مشاوره با روانشناس در حدود ماه ۵ به بعد انجام بگیرد، مادر به نتیجه دلخواه که زایمان بدون درد است، دست پیدا خواهد کرد.

زایمان طبیعی به کمک وسایل فیزیوتراپی

یکی از بی‌خطرترین روش‌های زایمان طبیعی بدون درد که مزایای فراوانی دارد، زایمانی است که به کمک وسایل فیزیوتراپی انجام می‎شود.

در این زایمان، به دستگاه‌های مخصوصی نیاز است که با انتقال امواج الکتریکی از روی پوست بر مهره‌های ۴ و ۵ کمر، کمک می‌کند تا مورفین بیشتری در بدن تولید شود. این مساله از شدت انتقال حس درد به سیستم مغزی کم می‌کند و در نتیجه آن فرد نیز درد زیادی را حس نخواهد کرد.

در این روش، علاوه بر این‌که مادر در حین زایمان درد کمتری احساس می‌کند، فرآیند زایمان با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

زایمان طبیعی با تنفس گازهای مخصوص

در حوزه پزشکی یک سری گازهای مخصوص وجود دارد که تنفس آن‌ها، تنها باعث کاهش احساس درد می‌شود. البته این گازها هیچ خطری ندارند و سلامت مادر و نوزاد را تهدید نمی‌کنند. اما به این شرط که مادر به تنفس این گازها حساسیت نشان ندهد.

اگر این موضوع را نادیده بگیریم، زایمان طبیعی با استنشاق و تنفس گازهای مخصوص از جمله روش‌های زایمان بی‌خطر و بدون درد رایج است.

زایمان طبیعی یا سزارین

زایمان طبیعی یا سزارین؟

حتی اگر هنوز تجربه ازدواج ندارید و طعم دوره شیرین بارداری را نچشیده‌اید، ممکن است گاهی به این مساله فکر کنید که زایمان طبیعی بدون درد بهتر است یا سزارین؟

در پاسخ به این سوال باید گفت هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما در حالت کلی، زایمان طبیعی نسبت به سزارین ارجحیت بیشتری خواهد داشت.

اجازه دهید در ادامه این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم تا بهتر تصمیم بگیرید. گرچه بهترین راهکار صحبت با مشاوران متخصص آنلاین زنان و زایمان پذیرش ۲۴ است که می‌توانند به اشکال گوناگون متنی، صوتی و تلفنی با شما صحبت کنند و به سوالات مربوط به زایمان طبیعی بدون دردتان پاسخ دهند.

مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان

  • زایمان طبیعی از نظر هزینه‌ مقرون به‌صرفه‌تر از سزارین است. چون سزارین نیاز به بودجه مالی فراوانی دارد.
  • خطراتی از قبیل عفونت، خونریزی، نیاز به انتقال خون و مسائل دیگر در سزارین دیده می‌شوند که شامل حال زایمان طبیعی نخواهند شد.
  • دوره نقاهت در زایمان طبیعی به‌مراتب کوتاه‌تر از دوره نقاهت در سزارین خواهد بود.
  • احساس درد به خاطر بخیه در قسمت زیر شکم در روش سزارین، به‌شدت آزاردهنده‌تر از دردی خواهد بود که فرد با زایمان طبیعی متحمل می‌شود.
  • در سزارین به خاطر بی‌هوشی، مادر حس فوق‌العاده به آغوش کشیدن نوزاد بعد از به دنیا آمدن را از دست خواهد داد. اما در زایمان طبیعی، نوزاد در بدو تولد در آغوش گرم مادر قرار خواهد گرفت.
۳.۹/۵ (۲۰ نظر)

منبع
apollocradle

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ریحانه
ریحانه
28 روز قبل

سلام من هفت ماهمه باردارم میخام بیدونم جنینم دختره یاپسر

مامان چهارتایی ها
مامان چهارتایی ها
پاسخ به  ریحانه
22 روز قبل

آخه مگه سونو نرفتی ؟

زهرا جعفری
زهرا جعفری
1 سال قبل

اگه میشه یکم زود تر جواب منو بدین لطفا

زهرا جعفری
زهرا جعفری
1 سال قبل

من خیلی ترس دارم از زایمان دلم میخاد زایمان طبیعی با آمپول بی حسی انجام بشه آیا همچین چیزی امکان است

عاطی
عاطی
پاسخ به  زهرا جعفری
6 ماه قبل

فک نمیکنم بشه

ارزو
ارزو
پاسخ به  زهرا جعفری
2 ماه قبل

زایمان طبیعی بدون درد داریم بله میشه

دکمه بازگشت به بالا