عمل هیسترکتومی یا برداشتن رحم چیگونه انجام می‌شود؟

مراقبت های قبل از عمل هیسترکتومی و عوارض آن

هیسترکتومی چیست؟

هیسترکتومی، زهدان برداری یا Hysterectomy یک اصطلاح پزشکی به معنای عمل جراحی برای برداشتن رحم است.

بانوان ممکن است به دلایل زیادی نیاز به برداشتن رحم داشته باشند. از این جراحی می‌توان برای درمان تعدادی از بیماری‌های همراه با درد مزمن و همچنین انواع خاصی از سرطان و عفونت استفاده کرد.

میزان برداشتن رحم در عمل بسته به دلیل جراحی متفاوت است. در بیشتر موارد کل رحم برداشته می‌شود. همچنین ممکن است پزشک طی این عمل تخمدان‌ها و لوله‌های رحمی را خارج کند.

تخمدان‌ها (ovaries) اندام‌هایی هستند که استروژن و سایر هورمون‌های جنسی را تولید می‌کنند. لوله‌های رحمی یا لوله‌های فالوپ (fallopian tubes) ساختارهایی هستند که تخمک را از تخمدان به رحم منتقل می‌کنند.

پس از جراحی برداشتن رحم‌، دیگر دوره‌های قاعدگی را نخواهید داشت. همچنین نمی‌توانید باردار شوید. هیسترکتومی برای بیماری‌های غیرسرطانی معمولا فقط پس از موفق نشدن سایر روش‌های درمانی در نظر گرفته می‌شود.

تا انتهای این مطلب با پذیرش ۲۴ همراه باشید تا به‌طور کامل با این عمل جراحی آشنایی پیدا کنید و بدانید چه زمانی از این روش برای درمان استفاده می‌شود.

نقش رحم در بدن خانم‌ها چیست؟

رحم (Uterus) یا (womb) عضوی عضلانی به شکل یک گلابی وارونه در سیستم تولید مثل زنان، واقع شده بین مثانه و راست روده است.

عملکردهای رحم شامل پرورش تخمک بارور شده که به جنین تبدیل می‌شود و نگه داشتن آن تا زمانی است که کودک به اندازه کافی برای تولد رشد کرده باشد.

تخم بارور شده درون آندومتر لانه‌گزینی می‌کند و از رگ‌های خونی که منحصرا برای این منظور ایجاد می‌شوند، تغذیه می‌کند. تخمک بارور شده به یک جنین (embryo) و سپس به یک زهسان (fetus) تبدیل می‌شود و تا زمان زایمان رشد می‌کند.

رحم یکپارچگی ساختاری و حمایت از مثانه، روده، استخوان‌های لگن و اندام را نیز فراهم کرده و مثانه و روده را از یکدیگر جدا می‌کند.

شبکه‌های عروقی و اعصاب رحم جریان خون را به لگن و دستگاه تناسلی خارجی از جمله واژن‌، لابیا و کلیتوریس برای پاسخ جنسی مناسب هدایت می‌کنند. رحم یک عضو ضروری برای رخ دادن ارگاسم رحمی است.

بدن زنان بالغ هر ماه هورمون‌هایی ترشح می‌کند که باعث تخمک‌گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان) و پریود یا قاعدگی (menstruation) می‌شود.

پوشش داخلی رحم آندومتر (endometrium) نام دارد. این پوشش از چندین لایه ساخته شده است که شامل اپیتلیوم سطحی، عروق خونی، غدد و سایر بافت‌ها است.

هر ماه آندومتر ضخیم‌تر می‌شود تا فرد برای بارداری آمادگی را پیدا کند. این امر با تخمک‌گذاری همزمان است. اگر زنی باردار نشود، لایه‌های بالایی آندومتر که حاوی رگ‌های خونی هستند ریخته می‌شوند.

این لایه‌ها در دوره ماهانه از طریق واژن خارج می‌شوند. هنگامی که یک زن یائسه است، بدن تولید هورمون‌هایی را که باعث تخمک‌گذاری و پریود می‌شوند متوقف می‌کند.

چرا جراحی هیسترکتومی انجام می‌شود؟

هیسترکتومی یک روش جراحی رایج است که بسیاری از خانم‌ها تحت آن قرار می‌گیرند تا پزشک با برداشتن رحم، انواع مختلفی از بیماری‌ها را که مخصوص دستگاه تناسلی زنان است، درمان کنند. اجازه دهید آن‌ها را بیشتر بررسی کنیم.

  • فیبروم رحمی (Uterine fibroids)

فیبروم‌های رحم رشدهای غیرسرطانی هستند که در رحم تشکیل می‌شوند. آن‌ها شایع‌ترین دلیل برای برداشتن رحم به‌شمار می‌روند.

فیبروم‌ها می‌توانند باعث خونریزی شدید و درد شوند. پزشک ممکن است در ابتدا برای درمان فیبروم داروها یا سایر روش‌های کم تهاجم مانند میومکتومی را توصیه کند. میومکتومی فقط فیبروم‌ها را برداشته و رحم را دست نخورده باقی می‌گذارد.

اگر سایر اقدامات با شکست روبرو شوند یا فیبروم‌ها مجددا رشد کرده و علائم آزار دهنده‌ای ایجاد کنند، برداشتن رحم تنها گزینه موجود است.

  • سرطان 

حدود ۱۰ درصد از هیسترکتومی‌هایی که انجام می‌شوند به علت سرطان است.

در صورت ابتلا به سرطان‌های:

  • رحم
  • تخمدان
  • دهانه رحم
  • آندومتر

شما ممکن است به هیسترکتومی نیاز پیدا کنید.

رویکرد درمانی شما به نوع سرطانی که دارید، میزان پیشرفت آن و به سلامت کلی شما بستگی دارد. سایر گزینه‌ها ممکن است شامل شیمی درمانی و پرتو درمانی باشد. گاهی اوقات، اگر زمینه سرطان را هم داشته باشید، پزشکان جراحی را توصیه می‌کنند.

در صورت مثبت بودن آزمایش ژنBRCA ، بهتر است هیسترکتومی را انجام دهید تا خطر ابتلا به سرطان را در آینده کاهش دهید. احتمال ابتلا به سرطان‌های تخمدان و پستان در افراد مبتلا به این ژن بیشتر است.

آندومتریوز یک بیماری است که در آن بافتی که به‌طور معمول رحم را می‌پوشاند در خارج از آن رشد می‌کند. آندومتریوز می‌تواند باعث درد شدید و پریودهای نامنظم شود. همچنین می‌تواند منجر به ناباروری و چسبندگی شود. چسبندگی بعد از عمل هیسترکتومی به‌طور کامل از بین می‌رود.

هورمون درمانی و اقدامات پزشکی برای برداشتن بافت آندومتر معمولا قبل از جراحی هیسترکتومی امتحان می‌شوند.

  • آدنومیوز (Adenomyosis)

آدنومیوز زمانی اتفاق می‌افتد که پوشش رحم به داخل عضله رحم رشد کند. این بیماری با ضخیم کردن دیواره رحم منجر به درد و خونریزی شدید می‌شود.

این وضعیت اغلب پس از یائسگی از بین می‌رود اما اگر علائم شما شدید باشد، ممکن است زودتر به درمان نیاز داشته باشید. معمولا درمان‌های هورمونی و داروهای مسکن در ابتدا امتحان می‌شوند. اگر آن‌ها موثر نباشند، عمل برداشتن رحم بهترین راه درمان است.

  • عفونت (Infection)

بیماری التهابی لگن (Pelvic Inflammatory disease) یا (PID) نوعی عفونت باکتریایی است که می‌تواند منجر به درد شدید لگنی شود.

در صورت ابتلا به PID به‌طور معمول با آنتی بیوتیک قابل درمان است اما اگر گسترش یابد می‌تواند به رحم آسیب برساند. در صورت داشتن PID شدید، پزشک ممکن است هیسترکتومی را توصیه کند.

  • هایپرپلازی (Hyperplasia)

هایپرپلازی به این معنی است که پوشش داخلی رحم شما بیش از حد ضخیم است. این بیماری ممکن است به دلیل داشتن استروژن بیش از حالت نرمال ایجاد شود. در بعضی موارد، هایپرپلازی می‌تواند منجر به سرطان رحم شود. هایپرپلازی همچنین می‌تواند باعث خونریزی شدید و قاعدگی نامنظم شود.

به‌طور معمول، گزینه‌های درمانی شامل انواع مختلفی از هورمون درمانی‌ها است. اگر هایپرپلازی شما شدید باشد یا پزشک شک کند که ممکن است به سرطان تبدیل شود، ممکن است هیسترکتومی را توصیه کند.

علائم هیسترکتومی

  • خونریزی غیرطبیعی عمومی

اگر به‌طور مکرر خونریزی قاعدگی شدید یا نامنظم داشته باشید، هیسترکتومی بهترین راهکار درمانی برای شما است که پزشک پیشنهاد خواهد کرد.

خونریزی نامنظم می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • فیبروم
  • عفونت
  • تغییرات هورمونی
  • سرطان
  • بیماری‌های دیگر

این خونریزی غیرطبیعی می‌تواند با گرفتگی معده و درد همراه باشد.

برداشتن رحم گاهی تنها راه تسکین برای خونریزی شدید است. سایر روش‌های درمانی مانند هورمون درمانی معمولا قبل از هیسترکتومی انجام می‌شوند.

افتادگی رحم زمانی اتفاق می‌افتد که رحم شما از محل طبیعی خود به پایین بلغزد و به داخل واژن بیافتد. این وضعیت بیشتر در زنانی دیده می‌شود که چندین زایمان واژینال داشته‌اند. همچنین می‌تواند در زنان چاق یا یائسه بروز دهد.

علائم رایج در زنان مبتلا به افتادگی رحم:

  • فشار لگن
  • مسائل ادراری
  • مشکلات روده

در صورت بروز این علائم، بهترین و اولین کاری که باید بکنید مطلع کردن پزشکان متخصص پذیرش ۲۴ در بخش مشاوره زنان و زایمان است. آن‌ها در هر ساعات از شبانه‌روز می‌توانند برای کمک به شما در دسترس باشند.

گزینه‌های درمان اغلب به شدت افتادگی بستگی دارد. از تمرینات و وسایل خاصی می‌توان در خانه استفاده کرد. در بعضی موارد، پزشکان می‌توانند بافت‌های ضعیف لگن را با یک جراحی کم‌تهاجم ترمیم کنند.

اگر این اقدامات موثر واقع نشوند یا گزینه‌های خوبی نباشند، عمل هیسترکتومی تنها درمانی است که باید انجام شود.

  • عوارض زایمان

گاهی هیسترکتومی درست بعد از زایمان واژینال یا سزارین انجام می‌شود. بعضی از عوارض زایمان مانند خونریزی شدید، ممکن است به این معنی باشد که پزشک مجبور است رحم شما را خارج کند. این اتفاق بسیار نادر است اما هیسترکتومی می‌تواند نجات‌دهنده باشد.

  • چسبندگی جفت (Placenta Accreta)

چسبندگی جفت در حین بارداری و زمانی اتفاق می‌افتد که جفت در دیواره رحم خیلی عمقی رشد کند. این وضعیت می‌تواند بسیار جدی باشد اما اغلب علائمی ایجاد نمی‌کند.

تقریبا در همه موارد، برای جلوگیری از از دست دادن خون که هنگام جدا شدن جفت اتفاق می‌افتد، عمل سزارین و برداشتن رحم پشت سر هم انجام می‌شوند.

انواع هیسترکتومی

سه نوع هیسترکتومی بر اساس اینکه کدام ساختارها یا اندام‌ها برداشته می‌شوند وجود دارد. آن‌ها را در تصویر زیر می‌بینید و در ادامه هر کدام را توضیح دادیم.

انواع هیسترکتومی

  • هیسترکتومی کامل یا (Complete or Total Hysterectomy)

هیسترکتومی کامل، برداشتن کل رحم به همراه دهانه رحم (cervix)، (قسمت باریک‌تر رحم) است.

  • هیسترکتومی جزئی یا Partial or Subtotal Hysterectomy (Supracervical Hysterectomy)

هیسترکتومی جزئی برداشتن قسمت فوقانی رحم است. دهانه رحم در جای خود باقی می‌ماند. اگر بخواهید دهانه رحم خود را حفظ کنید یا اگر در حین جراحی مشکلاتی ایجاد شود که برداشتن دهانه رحم را پیچیده کند، این روش ممکن است انجام شود.

از طرف دیگر اگر سرطان غیر منتظره‌ای در حین عمل شما تشخیص داده شود، ممکن است جراح تصمیم بگیرد که دهانه رحم را نیز خارج کند.

در مورد این‌که آیا بهتر است در حین جراحی هیسترکتومی، دهانه رحم را جدا کرد یا آن را نگه داشت، اختلاف نظرهایی وجود دارد.

اگر سابقه پاپ اسمیر غیرطبیعی داشته باشید، ممکن است در آینده بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان باشید، بنابراین ممکن است تصمیم بگیرید که برداشتن رحم به‌طور کامل گزینه بهتری برای شخص شما است. قبل از جراحی باید این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید.

  • هیسترکتومی رادیکال (Radical Hysterectomy)

هیسترکتومی رادیکال یک هیسترکتومی کامل است که شامل برداشتن بافت‌های اطراف رحم به نام پارامتریوم (parametrium) است. این روش معمولا مختص کسانی است که سرطان در آن‌ها تشخیص داده می‌شود.

  • هنگامی که علاوه بر هیسترکتومی، قسمت‌های دیگر نیز برداشته می‌شوند

گاهی اوقات یک جراح در زمان جراحی برداشتن رحم جراحی‌هایی اضافی نیز انجام می‌دهد. ممکن است یک یا هر دو تخمدان به همراه لوله‌های فالوپ برداشته شوند. به این عمل سالپینگو اووفرکتومی یا Salpingo-Oophorectomy گفته می‌شود.

عمل اووفرکتومی (Oophorectomy) برداشتن تخمدان‌ها از طریق عمل جراحی است. سالپینژکتومی (salpingectomy) برداشتن لوله‌های رحمی است. تخمدان‌ها یا لوله‌ها ممکن است به دلایل مختلفی برداشته شوند؛ به عنوان مثال وقتی تحت تاثیر آندومتریوز قرار بگیرند.

هزینه عمل هیسترکتومی

هزینه عمل هیسترکتومی شما با توجه به پزشک معالج هزینه های متفاوتی دارد.

روش‌های انجام هیسترکتومی

این عمل ممکن است از طریق یک برش در پایین شکم شما (هیسترکتومی شکمی)، سه تا چهار برش کوچک در شکم شما (هیسترکتومی لاپاراسکوپی) یا از طریق واژن (هیسترکتومی واژینال) انجام شود.

  • هیسترکتومی شکمی (Abdominal hysterectomy)

هیسترکتومی شکمی

برای هیسترکتومی شکمی جراح معمولا یک برش افقی در امتداد خط موی شرمگاهی شما ایجاد می‌کند (موهای شرمگاهی شما باید در اطراف برش تراشیده شده باشد).

برای اکثر خانم‌ها، این عمل جراحی یک زخم کوچک ایجاد می‌کند. برخی از خانم‌ها ممکن است به یک برش میانی در پایین شکم نیاز داشته باشند، به‌ویژه اگر عمل جراحی برداشتن رحم به علت یک فیبروم بزرگ رحمی باشد.

هیسترکتومی شکمی معمولا در مواردی توصیه می‌شود که بیمار دارای فیبروم یا یک سرطان بسیار بزرگ باشد.

  • هیسترکتومی لاپاراسکوپی (Laparoscopic hysterectomy)

هیسترکتومی لاپاراسکوپی

برای جراحی برداشتن رحم به روش لاپاراسکوپی، جراح یک تلسکوپ (لاپاراسکوپ) را از طریق یک برش کوچک وارد ناف می‌کند تا اعضای لگنی شما را مشاهده کند و سه یا چهار برش کوچک دیگر ایجاد می‌کند که از طریق آن‌ها ابزارهای دیگر وارد می‌شوند.

از گاز دی اکسید کربن برای متسع کردن (باد کردن) شکم شما مانند یک بالون استفاده می‌شود، بنابراین تمام اعضای بدن شما به وضوح در معرض دید جراح قرار می‌گیرد.

او سپس رحم را با یا بدون لوله‌های رحمی و تخمدان از طریق واژن خارج می‌کند. اگر قسمت بالای واژن از طریق برش‌های keyhole بخیه زده شود، عمل جراحی برداشتن رحم از طریق لاپاراسکوپی انجام شده است. اگر متخصص زنان قسمت بالای واژن را از داخل واژن بخیه بزند، به آن هیسترکتومی واژینال به کمک لاپاراسکوپی می‌گویند.

این نوع عمل جراحی رحم ممکن است با کمک یک روبات انجام شود.

  • هیسترکتومی واژینال (Vaginal hysterectomy)

هیسترکتومی واژینال از طریق ایجاد یک برش در قسمت بالای واژن انجام می‌شود. این عمل معمولا زمانی انجام می‌شود که افتادگی رحم (uterine prolapse) وجود داشته باشد (دهانه رحم و رحم به داخل واژن پایین آمده یا از قسمت ورودی واژن بیرون زده باشند).

هیسترکتومی واژینال شامل گذراندن مدت زمان کمتری در بیمارستان، هزینه کمتر و بهبودی سریع‌تر نسبت به برداشتن رحم به روش شکمی است.

با این حال، بسته به اندازه و شکل رحم یا علت جراحی، هیسترکتومی واژینال شاید امکان‌پذیر نباشد. در آن صورت پزشک در مورد گزینه‌های دیگر جراحی مانند هیسترکتومی شکمی با شما صحبت خواهد کرد.

ملاحظات پس از عمل هیسترکتومی

بعد از عمل هیسترکتومی چه بخوریم؟

انتخاب یک سبک زندگی سالم و روش صحیح تغذیه بعد از عمل برداشتن رحم یک امر ضروری است. با داشتن عادات سالم و مفید می‌توانید تغییرات وزن خود را کنترل کنید، خواب راحت و کافی داشته باشید و از ابتلا به سایر بیماری‌ها جلوگیری کنید.

تغذیه سالم

  • در هر وعده غذایی از سبزیجات فراوان استفاده کنید.
  • حبوبات و غلات زیادی دریافت کنید.
  • چربی و پروتئین‌ها را هوشمندانه در رژیم خود قرار دهید.
  • کلسیم به اندازه کافی مصرف کنید.

کاهش میزان استرس

  • انتخاب کنید چه چیزهایی برای شما بیشترین اهمیت را دارند.
  • فعالیت‌های غیر ضروری را کنار بگذارید.
  • استراحت و خواب کافی داشته باشید.
  • از گذراندن زمان تنهایی با خود لذت ببرید.
  • به اندازه کافی آب بنوشید.

عوارض کوتاه مدت هیسترکتومی چیست؟

عوارض هیسترکتومی ممکن است در دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت پس از جراحی بروز دهند. هیسترکتومی می‌تواند چندین عارضه جانبی کوتاه مدت جسمی ایجاد کند. برخی نیز ممکن است در روند بهبود عوارض جانبی احساسی را تجربه کنند.

  • عوارض جانبی جسمی

پس از جراحی هیسترکتومی، ممکن است لازم باشد یک یا دو روز در بیمارستان بمانید. در طول اقامت شما در بیمارستان، احتمالا به شما دارو داده می‌شود تا در هنگام بهبودی بدن، هر دردی را تسکین دهد. هیسترکتومی لاپاراسکوپی گاهی اوقات نیازی به ماندن در بیمارستان ندارد.

حین روند بهبودی، احتمالا در روزها یا هفته‌های بعد از عمل متوجه بعضی ترشحات خونی از واژن می‌شوید. این امر کاملا طبیعی است. استفاده از پد بهداشتی در این بخش از دوران بهبودی بسیار کمک کننده است.

زمان بهبودی شما به نوع جراحی و میزان فعالیت شما بستگی دارد. اکثر افراد می‌توانند حدود شش هفته پس از جراحی هیسترکتومی شکمی به سطح فعالیت عادی خود برگردند.

اگر هیسترکتومی واژینال داشته باشید، زمان بهبودی شما به احتمال زیاد کوتاه‌تر است. باید بتوانید طی سه یا چهار هفته به روتین معمول زندگی خود بازگردید.

در هفته‌های آتی بعد از برداشتن رحم، ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

  • درد در محل برش جراحی
  • تورم، قرمزی یا کبودی در محل برش
  • سوزش یا خارش در نزدیکی برش
  • احساس بی‌حسی در نزدیکی برش یا تا پایین پا

به خاطر داشته باشید که در صورت جراحی هیسترکتومی کامل که تخمدان‌های شما هم برداشته می‌شوند، بلافاصله وارد دوران یائسگی می‌شوید. یائسگی می‌تواند باعث بروز علائم زیر شود:

در صورت طاقت فرسا شدن این نشانه‌ها، می‌توانید با پزشکان متخصص مشاوره آنلاین زنان و زایمان در پذیرش ۲۴ مشورت کنید تا به شما روش‌های درمانی مناسب برای کاهش علائم یائسگی را پیشنهاد کنند.

  • عوارض جانبی احساسی

رحم عضوی حیاتی برای بارداری است. حذف آن به این معنی است که شما قادر به باردار شدن نیستید، بنابراین برای برخی خانم‌ها می‌تواند یک تغییر بسیار سخت باشد.

بعد از هیسترکتومی نیز دوران قاعدگی را نخواهید داشت. برای برخی، این یک تسکین بزرگ است. اما حتی اگر احساس راحتی کنید، باز هم ممکن است آن حس از دست دادن یا کمبود در شما وجود داشته باشد.

برای برخی زنان، بارداری و قاعدگی جنبه‌های اساسی زنانگی هستند. کنار آمدن با از دست دادن هر دو توانایی در یک عمل جراحی ممکن است برای آن خانم‌ها روندی بسیار طولانی و سخت باشد.

حتی اگر از نداشتن نگرانی در مورد بارداری یا قاعدگی هیجان زده شده باشید، احساسات متناقضی پس از انجام این عمل در شما شکل می‌گیرند.

عوارض طولانی مدت هیسترکتومی چیست؟

عوارض بعد از عمل هیسترکتومی

به دنبال انجام هر نوع عمل برداشتن رحم، دیگر پریود نخواهید شد. همچنین نمی‌توانید باردار شوید. این دو اثرات دائمی هیسترکتومی هستند.

مشکلات مربوط به افتادگی عضو می‌تواند پس از جراحی هیسترکتومی اتفاق افتد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد بیش از ۱۵۰،۰۰۰ پرونده بیمار گزارش دادند که ۱۲ درصد از بیماران هیسترکتومی به جراحی افتادگی اندام لگن نیاز دارند.

در بعضی موارد افتادگی اندام، واژن دیگر به رحم و دهانه رحم متصل نیست. واژن می‌تواند در خود فرو برود و یا حتی در خارج از بدن برآمده شود.

اندام‌های دیگر مانند روده یا مثانه می‌توانند تا جایی که رحم بوده است سقوط کرده و واژن را تحت فشار قرار دهند. اگر مثانه درگیر باشد، این اتفاق می‌تواند منجر به بروز مشکلات ادراری شود. انجام عمل جراحی می‌تواند این موارد را اصلاح کند.

اکثر خانم‌ها پس از جراحی هیسترکتومی دچار افتادگی نمی‌شوند. برای جلوگیری از مشکلات افتادگی، اگر می‌دانید قرار است تحت عمل هیسترکتومی قرار بگیرید، انجام تمرینات کف لگن را برای تقویت عضلات حمایت کننده از اندام‌های داخلی خود حتما در نظر بگیرید. تمرینات کگل (Kegel exercises) را می‌توانید در هر زمان و هر مکان انجام دهید.

اگر در حین عمل تخمدان برداشته شده باشد، علائم یائسگی می‌تواند چندین سال طول بکشد. اگر تخمدان‌هایتان برداشته نشده و هنوز وارد یائسگی (menopause) نشده‌اید، ممکن است زودتر از انتظار یائسگی را شروع کنید.

اگر تخمدان‌های خود را برداشته و یائسگی را تجربه کرده باشید، بعضی از علائم ممکن است بر زندگی جنسی شما تأثیر بگذارد. عوارض جنسی یائسگی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خشکی واژن
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • کاهش میل جنسی

تمام این مسائل به دلیل تغییر استروژن تولید شده توسط بدن شما است. موارد مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای خنثی سازی این اثرات در نظر بگیرید مانند درمان جایگزینی هورمونی.

با این حال، بسیاری از زنانی که تحت هیسترکتومی قرار می‌گیرند، هیچ تاثیر منفی بر زندگی جنسی خود نمی‌بینند. در بعضی موارد، تسکین دردهای مزمن و خونریزی، میل جنسی را بهبود می‌بخشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

تصمیم به انجام عمل هیسترکتومی بسیار بزرگ است و افراد باید حتما از الزام آن باخبر باشند. در صورت بروز هر گونه علائمی که ممکن است نشان دهنده مبتلا بودن شما به بیماری‌های تناسلی جنسی یا مشکلات بالا باشد، در اسرع وقت از پزشکان متخصص بخش مشاوره آنلاین زنان و زایمان پذیرش ۲۴ کمک بگیرید.

مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان

آن‌ها همیشه آماده ارائه خدمات مشاوره متنی، تلفنی یا صوتی هستند. فراموش نکنید که اقدام زود هنگام برای درمان بیماری‌های رحمی می‌تواند از نیاز شما به انجام عمل هیسترکتومی و بروز هر گونه عوارض ناخواسته جلوگیری کند.

۲.۷/۵ (۶ نظر)

منبع
www.healthline.comwww.britannica.comwww.news-medical.netwww.everydayhealth.comwww.betterhealth.vic.gov.auwww.healthline.comwww.healthline.comwww.webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محدیثه
محدیثه
1 ماه قبل

سلام من رحم ۱۰ سال قبل رحمم را برداشتم . هلان میشه دوباره رحم بیزارم ایا امکانش هست دوباره بچه دار بیشم

black adam sinema çekimi izle
black adam sinema çekimi izle
2 ماه قبل

merhaba sitemize ziyaret edebilirsiniz

نرگس
نرگس
2 ماه قبل

سلام
مرخصی استعلاجی برای عمل باز برداشتن رحم و تخمدان چقدره تقریبا

فرشته
فرشته
7 ماه قبل

سلام بعداز تخلیه رحم زمان پریود همان علایم ودرد قبل عمل هست با اینکه دیگه پریود نمیشیه

نسرین
نسرین
10 ماه قبل

سلام مادرمن۲۳روز پیش لاپاراسکوپی هیستروکتومی انجام داده،وامروز خون ریزی داره،می تونه طبیعی باشه؟دلیلش چیه؟

دکمه بازگشت به بالا