همه آن چه باید درباره اسکیزوفرنی بدانید!

نشانه های اسکیزوفرنی و روش های درمان آن

اسکیزوفرنی نوعی اختلال روانی مزمن است که معمولاً اثراتی نظیر تحریف واقعیت و توهم را به همراه داشته و نحوه برداشت فرد از عوامل محیطی، تفکر و شیوه رفتارهای وی را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. خوشبختانه، این بیماری چندان شایع نبوده و بر اساس مطالعات، تنها در حدود یک درصد از جمعیت جهان با این اختلال دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

در مواردی اشتباهاً از این اختلال با عنوان از هم گسیختگی شخصیتی (dissociative identity disorder) یا (split personality) یاد می‌شود. این برداشت درستی نبوده و این دو بیماری به‌صورت کلی با یکدیگر تفاوت دارند. احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی در زنان و مردان به یک اندازه بوده و در هر سنی ممکن است خود را نشان دهد.

با این حال، مردان غالباً در اواخر دوران نوجوانی و در اوایل دهه ۲۰ زندگی خود این عارضه را تجربه می‌کنند. این در حالی است که به طور معمول، اسکیزوفرنی در زنان در اواخر دهه ۲۰ و اوایل دهه ۳۰ پدیدار می‌شود. برای اطلاع از نشانه‌ها و روش‌های درمان و عوامل به‌وجود آورنده این بیماری با ما همراه شوید.

اسکیزوفرنی در زبان انگلیسی

اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی در زبان انگلیسی با عبارت Schizophrenia شناخته می‌شود؛ بنابراین، می‌توان دریافت تفاوت شیزوفرنی و اسکیزوفرنی تنها در نحوه تلفظ آن‌ها بوده و هر دو کلمه به یک بیماری واحد اشاره می‌کنند.

علائم اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفرنی به سه گروه علائم اولیه، علائم مثبت و علائم منفی تقسیم می‌شوند.

علائم اولیه

علائم اولیه ابتلا به این اختلال عمدتاً در سال‌های نوجوانی و اوایل دهه ۲۰ زندگی مشاهده شده و غالباً به رفتارهای معمول و مشکلات نوجوانی نسبت داده می‌شود. به این ترتیب، در بسیاری از مواقع این نشانه‌ها چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند. علائم اولیه اسکیزوفرنی عبارت‌اند از:

  • انزوا طلبی
  • تغییر مداوم دوستان یا گروه‌های اجتماعی
  • کاهش تمرکز
  • مشکلات خواب اعم از کم‌خوابی یا پرخوابی
  • تحریک‌پذیری
  • ضعیف شدن عملکرد تحصیلی و مشکل در انجام و ارائه تکالیف

علائم اسکیزوفرنی

علائم مثبت

علائم مثبت اسکیزوفرنی عبارت از رفتارهایی است که عموماً در افراد سالم مشاهده نمی‌شود؛ بنابراین، اطلاق این صفت به علائم به معنای مطلوب یا خوشایند بودن آن‌ها نیست. در اصل، منظور این است که پس از گذشت مدتی ممکن است این نشانه‌ها نیز به علائم اولیه اضافه شده و زندگی و روابط اجتماعی فرد را تحت تأثیر خود قرار دهند. نشانه‌های مثبت شیزوفرنی عبارت‌اند از:

توهم

توهم عبارت از تجربیاتی است که در واقع وجود نداشته و ذهن فرد آن‌ها را برای وی ایجاد می‌کند. این موارد شامل شنیدن، دیدن، بوییدن، چشیدن یا به طور کلی، حس کردن چیزهایی است که در واقعیت وجود نداشته و اطرافیان نمی‌توانند آن‌ها را تجربه کنند. لازم است توجه داشته باشید، در بین مبتلایان به شیزوفرنی توهم شنیداری و دیداری از سایر موارد شایع‌تر است.

هذیان

بر اساس مطالعات، اغلب قریب به اتفاق بیماران شیزوفرنی دچار هذیان می‌شوند. این به معنای اعتقاد به باورهایی غیرمنطقی و خلاف واقعیت است. از شایع‌ترین انواع هذیان‌های مربوط به این اختلال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرد مبتلا به شیزوفرنی بر این باور است که خویشان و آشنایان در صدد آزار و اذیت وی هستند.
  • فرد مبتلا به شیزوفرنی کلیه رویدادهای طبیعی و رفتارهای عادی اطرافیان را سوءتعبیر کرده، آن‌ها را دارای بار معنایی خاصی دانسته و به خود نسبت می‌دهد.
  • فرد مبتلا به شیزوفرنی در خلال تصورات هذیانی خود را فرد بسیار مهمی پنداشته و غالباً فکر می‌کند از قدرت‌های ماورایی برخوردار است.
  • فرد مبتلا به شیزوفرنی در خلال حملات هذیانی می‌پندارد تحت کنترل فرد یا گروهی بیگانه قرار دارد. این افراد باور دارند تحت تلقین و تحمیل افکار بیگانگان قرار داشته یا ایده‌ها و نظرات شخصی آن‌ها توسط افرادی دزدیده می‌شود.
اختلالات فکری

برخورداری از روش‌های غیرمعمول تفکر یا پردازش اطلاعات از ویژگی‌های مبتلایان به این بیماری به‌حساب می‌آید. از این جمله می‌توان به عدم تمرکز، استفاده از واژه‌ها و جملات از هم گسیخته، به‌کارگیری کلمات و عبارات بی‌معنا، استفاده از واژه‌ها و عبارات آهنگین و فاقد معنا و تکرار بیش از اندازه جملات اشاره کرد.

اختلالات حرکتی

اختلالات حرکتی عبارت از تحرکات آشفته یا حالت‌های عجیب‌وغریب و غیرمعمولی است که در بیماران شیزوفرنی مشاهده می‌شود. از این جمله می‌توان به مواردی نظیر رفت‌وآمدهای مکرر و بی‌هدف در فضایی نسبتاً کوچک یا در الگویی دایره‌وار اشاره کرد.

اختلالات رفتاری

از جمله اختلالات رفتاری بیماران شیزوفرنی می‌توان پرخاش، تکرار مکرر برخی حرکات و ثابت ماندن در وضعیتی خاص برای مدتی طولانی را نام برد. در واقع، ابتلا به این بیماری کلیه فعالیت‌های هدفمند فرد را دچار اختلال می‌کند. به این ترتیب، بیمار قادر به کنترل رفتارها و واکنش‌های خود نبوده و نمی‌تواند با سایرین به‌درستی ارتباط برقرار کند.

علائم منفی

کلمه منفی صرفاً به معنای بد بودن نشانه‌ها نبوده و به معنای عدم وجود برخی ویژگی‌هایی است که در افراد سالم مشاهده می‌شود. از این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم وجود یا محدود بودن احساسات
  • کمبود انرژی
  • کم‌حرفی
  • بی‌انگیزگی
  • عدم اشتیاق به زندگی و لذت‌های آن
  • عدم رعایت بهداشت و رسیدگی به وضعیت ظاهری

علائم شناختی

علائم شناختی اسکیزوفرنی عمدتاً به عدم درک اطلاعات و ناتوانایی در بهره‌گیری از آن‌ها، میزان تمرکز یا توجه و عملکرد حافظه فعال مربوط می‌شود. همچنین، تشخیص فرد درباره ابتلا به این اختلال یا عادی نبودن وضعیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نکته:

اگر حداقل دو نشانه مربوط به این بیماری را برای مدت ۶ ماه مشاهده کردید حتماً به پزشک مراجعه کرده یا با خدمات مشاوره آنلاین پذیرش ۲۴ تماس بگیرید.

مراحل اسکیزوفرنی

مراحل اسکیزوفرنی به سه بخش عمده تقسیم می‌شود.

مرحله مقدماتی:

این مرحله با ظهور نخستین علائم همراه بوده و عمدتاً در سنین نوجوانی یا ابتدای جوانی اتفاق می‌افتد.

مرحله فعال

در این مرحله عموماً نشانه‌های ابتلا به اختلال شیزوفرنی نظیر توهم، هذیان، بی‌نظمی در گفتار و رفتار و سایر موارد به‌وضوح نمایان می‌شوند.

مرحله باقی‌مانده

مرحله باقی‌مانده عبارت از شرایطی است که نشانه‌های مثبت بیماری متوقف شده و با وجود این، برخی علائم منفی باقی می‌مانند. به‌عنوان مثال، توهم و هذیان فرد بیمار بهبود می یابد. با این حال، مواردی نظیر انزوا طلبی و بی‌تفاوتی همچنان ادامه یافته و تعاملات اجتماعی فرد را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهند.

دلایل ابتلا به اسکیزوفرنی

علت دقیق ابتلا به اسکیزوفرنی هنوز کاملا مشخص نیست. با این حال، این اختلال نیز درست مانند سرطان و دیابت یک بیماری واقعی است که از مبنای بیولوژیکی برخوردار است. تحقیقات و پژوهش‌ها درباره این بیماری همچنان ادامه دارد. با وجود این، دلایل احتمالی ابتلا به شیزوفرنی را می‌توان چنین برشمرد:

ژنتیک یا وراثت:

ممکن است این بیماری از والدین به فرزند رسیده باشد.

شیمی مغز و مدارهای آن

مغز افراد مبتلا به این بیماری احتمالاً نمی‌تواند انتقال‌دهنده‌های عصبی را کنترل کرده و مدارها یا مسیرهای مربوط به سلول‌های عصبی مؤثر بر رفتار و تفکر را تحت تأثیر قرار دهد.

ناهنجاری در ساختار مغز

بر اساس مطالعات، مغز برخی از مبتلایان به شیزوفرنی از ساختاری غیرطبیعی برخوردار است. این امر ممکن است از دلایل ابتلا به این بیماری به‌حساب آید.

عوامل محیطی

مواردی نظیر عفونت‌های حاد ویروسی، قرار گرفتن در معرض برخی سموم، مصرف بعضی مخدرها نظیر ماری‌جوانا یا قرارگیری در شرایط به شدت استرس‌زا ممکن است افراد دارای ژن‌های معیوب را به اسکیزوفرنی مبتلا کند. از طرف دیگر، این بیماری عمدتاً در شرایطی بروز می‌کند که بدن با تغییرات شدید هورمونی دست به گریبان است. از این جمله می‌توان به دوران بلوغ و کهن‌سالی اشاره کرد.

چه کسانی بیش از سایرین در معرض ابتلا به اسکیزوفرنی قرار دارند؟

بر اساس تجربیات، هر شخصی از هر نژاد و ملیتی و در هر سنی ممکن است به اسکیزوفرنی مبتلا شود. با این حال، به طور معمول نخستین نشانه‌های این بیماری در سنین نوجوانی یا اوایل دهه ۲۰ زندگی پدیدار می‌شوند. اسکیزوفرنی در زنان و مردان به طور مساوی روی می‌دهد. با این حال، نشانه‌های این اختلال در مردان به‌مراتب سریع‌تر از زنان خود را نشان می‌‌دهند. هر چه علائم زودتر آشکار شوند، شدت بیماری بیش‌تر خواهد شد. تحقیقات نشان داده‌اند، برخی کودکان بالای ۵ سال هم در موارد نادری ممکن است به شیزوفرنی دچار شوند.

انواع اسکیزوفرنی

انواع اسکیزوفرنی

انواع اسکیزوفرنی عبارت‌اند از:

پارانوئید (Paranoid)

این نوع شیزوفرنی عمدتاً در اواخر دوره نوجوانی یا اوایل دوران جوانی آغاز شده و با توهم و شک همراه است. به این ترتیب، این افراد به‌ندرت می‌توانند جایگاه شغلی خود را حفظ کرده، با افراد روابط دوستانه برقرار کرده یا حتی به پزشک مراجعه کنند.

هبفرنیک (Hebephrenic)، آشفته، بی نظم یا سازمان‌نیافته

افراد مبتلا به این نوع اسکیزوفرنی معمولاً نشانه‌هایی نظیر آشفتگی در تکلم و رفتار را بروز داده و از روحیه منزوی و بی‌تفاوتی برخوردار هستند.

بی‌تفاوت (Undifferentiated)

این نوع اسکیزوفرنی غالباً با نشانه‌هایی نظیر بی‌تفاوتی، بی‌احساسی و بی‌علاقگی همراه بوده و باعث می‌شود فرد به دنیای اطراف و مسائل مختلف علاقه و اشتیاقی نشان نداده و درست مانند یک فرد بی‌روح رفتار کند.

باقیمانده (Residual)

این نوع شیزوفرنی معمولاً با علائمی نظیر هذیان و توهم همراه نبوده و بیش‌تر رفتارهایی مانند انزوا طلبی، اختلال در انجام وظایف، رفتارهای غیرعادی، بی‌توجهی به بهداشت و نظافت فردی و ادراکات غیرارادی را به‌دنبال دارد.

کاتاتونیک (Catatonic)

در این نوع شیزوفرنی معمولاً برخی اختلالات حرکتی نظیر بی‌تحرکی افراطی یا فعالیت‌های شدید و گاه خشونت‌آمیز مشاهده می‌شود.

روش‌های تشخیص اسکیزوفرنی

با مشاهده علائم این اختلال، پزشک معالج سابقه بیمار را بررسی کرده و ممکن است برخی معاینات فیزیکی را نیز انجام دهد. از این میان می‌توان به آزمایش خون و تصویربرداری از مغز اشاره کرد. این آزمایش‌ها عمدتاً برای رد احتمال ابتلا به سایر بیماری‌های جسمانی یا مسمومیت ناشی از استفاده از مواد مخدر یا برخی داروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. منظور این است که متأسفانه تا امروز هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص اسکیزوفرنی ابداع نشده است.

در صورت موجود نبودن دلایل جسمانی، ممکن است فرد مبتلا به روانپزشک یا روانشناس ارجاع داده شود. این متخصصان از طریق مصاحبه و به‌کارگیری ابزارهای ویژه ارزیابی وضعیت روانی و بررسی گزارش علائم و مشاهدات خود بیماری اسکیزوفرنی را تشخیص می‌دهند.

روش درمان اسکیزوفرنی

درمان اسکیزوفرنی به معنای کاهش علائم و پایین آوردن احتمال عود یا بازگشت نشانه‌ها است. روش‌های درمان شیزوفرنی عبارت‌اند از:

درمان دارویی

درمان دارویی شیزوفرنی شامل استفاده از برخی داروهای ضد روان‌پریشی بوده و به تسکین آزاردهنده‌ترین علائم نظیر توهم، هذیان و اختلالات فکری کمک می‌کند. برای اطلاع از داروهای مناسب لازم است به پزشک مراجعه کرده یا از طریق خدمات مشاوره آنلاین پذیرش ۲۴ با بهترین متخصصان ایران در ارتباط باشید. از رایج‌ترین گروه‌های دارویی مناسب این بیماری می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • داروهای ضد روان‌پریشی
  • داروهای تثبیت‌کننده خلق‌وخو
  • داروهای ضدافسردگی
  • ترکیب برخی داروهای یاد شده

نکته ۱

در میان طیف گسترده‌ای از داروهای احتمالی مناسب برای بهبود نشانه‌های اسکیزوفرنی، کلوزاپین (Clozapine) تنها موردی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید شده است. این دارو عمدتاً در موارد مقاوم به درمان کاربرد داشته و برای کاهش احتمال خودکشی در برخی بیماران در معرض خطر تجویز می‌شود.

نکته ۲

توجه داشته باشید، تجویز دارو تنها باید با نظر پزشک انجام شده و مصرف آن نیز باید تحت‌نظر وی صورت گیرد.

مراقبت‌های ویژه تخصصی (CSC)

مراقبت‌های ویژه تخصصی (CSC) عبارت از یک رویکرد تیمی است که با ظهور نخستین علائم به‌منظور بهبود اسکیزوفرنی به‌کار گرفته شده و در خلال آن ترکیبی از روش‌های درمانی گوناگون نظیر دارو، مشاوره روانپزشکی، خدمات اجتماعی، اشتغال و آموزش مورداستفاده قرار می‌گیرد. این روش درمانی تا جای ممکن خانواده بیمار را نیز دخیل می‌کند. به خاطر داشته باشید، درمان زودهنگام تنها راه دستیابی به موفقیت و هدایت بیمار به سمت یک زندگی عادی است.

مشاوره آنلاین روانپزشکی

درمان روان‌شناختی

در اغلب موارد، مصرف دارو تنها می‌تواند علائم اسکیزوفرنی را تسکین دهد. با این حال، استفاده از روش‌های درمان روان‌شناختی در بهبود مشکلات رفتاری، روانی، اجتماعی و شغلی ناشی از ابتلا به این بیماری مؤثر خواهد بود. به این ترتیب، فرد بیمار می‌تواند علائم اولیه را شناسایی کرده، نشانه‌ها را مدیریت کرده و از شدت گرفتن اختلال پیشگیری کند. درمان روان‌شناختی دارای انواع مختلفی است که از آن میان می‌توان موارد زیر را برشمرد:

توان‌بخشی

توان‌بخشی عمدتاً بر بهبود مهارت‌های اجتماعی، آموزشی و شغلی تمرکز داشته و به‌منظور ایجاد احساس استقلال هر چه بیش‌تر در این بیماران به‌کار می‌رود.

اصلاح شناختی

اصلاح شناختی به معنای استفاده از تکنیک‌های مناسب برای جبران مشکلات ناشی از پردازش اطلاعات است.

روان‌درمانی

روان درمانی فرآیندی است که به بیمار کمک می‌کند وضعیت فعلی خود را بهتر درک کرده و علاوه بر مقابله با آن مهارت‌های حل مسئله را نیز بیاموزد.

مشاوره خانوادگی

مشاوره خانوادگی به اعضاء خانواده بیمار کمک می‌کند با روش‌های مقابله، پیشگیری و کمک به آن‌ها آشنایی یابند.

بستری کردن

اغلب بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی به‌صورت سرپایی معاینه شده و با تجویز دارو و مشاوره بهبود می‌یابند. با این حال، تعدادی از این افراد ممکن است به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشند. این روش بیش از همه برای بیمارانی کاربرد دارد که به آسیب زدن به خود یا سایرین تمایل نشان داده و نمی‌توانند در خانه از خودشان مراقبت کنند.

الکتروشوک درمانی (ECT)

در این روش، الکترودهایی به پوست سر فرد بیمار متصل شده و در حالت بیهوشی، شوک الکتریکی خفیفی به مغز ارسال می‌شود. یک دوره الکتروشوک درمانی معمولاً شامل ۲ تا ۳ جلسه در هفته بوده و این روند به مدت چند هفته ادامه می‌یابد. با استفاده از این تکنیک، به‌تدریج خلق‌وخوی فرد بیمار بهبود می‌یابد. شوک الکتریکی کنترل شده می‌تواند بر روی انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز تأثیرگذار بوده و در تسکین نشانه‌هایی نظیر افسردگی و اختلال دو قطبی مؤثر باشد. این روش درمانی معمولاً هنگامی تجویز می‌شود که مصرف دارو یا مشاوره‌های روانپزشکی نمی‌توانند به فرد مبتلا کمک کنند.

تحریک عمیق مغز (DBS)

امروزه، محققان در حال بررسی روشی به نام تحریک عمیق مغز (DBS) بوده و امیدوارند با کمک این تکنیک بتوانند مناطق خاصی از مغز را تحریک کرده و برخی اختلالات روانی نظیر شیزوفرنی را کنترل کنند.

سؤالات اسکیزوفرنی

 

آیا افراد مبتلا به شیزوفرنی خطرناک هستند؟

در داستان‌ها و فیلم‌های مشهور، افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و بسیاری از اختلالات روانی خطرناک و خشن معرفی می‌شوند. با این حال، واقعیت چیز دیگری است. افراد مبتلا به این اختلال روانی معمولاً خشن نبوده و غالباً ترجیح می‌دهند از جامعه و مردم فاصله بگیرند. این افراد تنها در مواقعی از خود خشونت نشان می‌‌دهند که تحت تأثیر الکل یا مواد مخدر بوده یا توسط یک عامل خارجی تهدید یا برانگیخته شوند. در عین حال، با توجه به تمایل شدید این افراد به خودکشی می‌توان دریافت مبتلایان به شیزوفرنی بیش از همه برای خودشان خطرآفرین هستند.

برای مبتلایان به اسکیزوفرنی چه چشم‌اندازی متصور است؟

با استفاده از روش‌های درمانی مناسب اغلب مبتلایان به این بیماری می‌توانند زندگی مفید و رضایت‌بخشی را سپری کنند. البته، این موضوع تا حد زیادی به شدت بیماری، نحوه درمان و طول درمان بستگی دارد. توجه داشته باشید، مطالعات در زمینه این اختلال و روش‌های درمانی آن همچنان ادامه دارد. بنابراین، ممکن است به‌زودی تکنیک‌های جایگزین و مؤثرتری معرفی شوند.

آیا ابتلا به اسکیزوفرنی قابل پیشگیری است؟

هنوز روش مؤثری برای پیشگیری از این بیماری معرفی نشده است. با این حال، تشخیص زودهنگام و درمان به‌موقع به شکل قابل‌توجهی در کنترل شدن و کاهش احتمال بازگشت بیماری تأثیرگذار خواهد بود.

طول عمر بیماران اسکیزوفرنی چقدر است؟

بر اساس مطالعات، اختلالات روانی، عوارض جانبی ناشی از مصرف انواع داروها و تمایل به خودکشی ممکن است طول عمر بیماران اسکیزوفرنی را تا ۱۰ سال کاهش دهد.

داروی اسکیزوفرنی چیست؟

متأسفانه داروی مجزا و خاصی برای این بیماری وجود نداشته و غالباً، داروهای ضد روان‌پریشی، ضد افسردگی و تثبیت‌کننده خلق‌وخو برای این افراد تجویز می‌شود.

با توجه به آن چه گفته شد، اسکیزوفرنی یک اختلال روانی مزمن است که بیش از همه ممکن است برای شخص مبتلا خطرآفرین باشد. توصیه می‌کنیم، با مشاهده نخستین علائم هرگونه اختلال روانی به پزشک مراجعه کرده یا از طریق خدمات مشاوره آنلاین پذیرش ۲۴ با برترین متخصصان ایران مشورت کنید.

مشاوره آنلاین روانشناسی

۴/۵ (۲۱ نظر)

منبع
www.webmd.comwww.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
77 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمود
محمود
3 روز قبل

من با مادر و یه برادرم زندگی میکنم حدودا ۸ ساله برادرم همین مریضی داره چندبارم ابن سینا مشهد بردیم هنوز خوب نشده و حتی بدتر شده خیلی خونه سرصدا می‌کنه با من دلگیر میشه ازم هیکلی هست زورم هم نمی‌رسه نه میتونم بزنم دلم نمیاد نزنم کتک مخورم بزنم بازم منو می‌کشه هرکار میکنم برم شهر دیگه دلم نمیاد مامانم ول کنم ۳۵ سالمه هنوز واسه این مشکل نشد ازدواج کنم سرکار هم بخدا میترسم برم چون مامانم پیرزن هست نمیشه تنهاش بزارم خطرناکه موندم چکار کنم بهزیستی هم نگه نمدارن نامه زدم رهبری جواب نمدن دادگاه هم رفتم جواب ندادن نمدونم چکار کنم کسی اگه آیا می‌دونه کجا این مریضا نگهداری میکنند بگه لطفا البته مشکل مال هم داریم دولتی نگهداری شع

هعی
هعی
5 روز قبل

سلام ببخشید میشه به کسی که فقط توهم دیداری و شنیداری داره گفت که اسکیزوفرنی داره؟؟

امیراصغرزاده
امیراصغرزاده
پاسخ به  هعی
7 ساعت قبل

بله.من خودم ازسال۱۳۸۷مبتلابه اسکیزوفرنی هستم.دیگه باهم رفیق شدیم.منتهامن اعتیادداشتم ووقتی ترک کردم به این بیماری مبتلاشدم که ای کاش ترک نمیکردم.درواقع ازچاله افتادم توچاه.من۱۵ساله صدامیشنوم وادمهاروشبیه بهم میبینم.اینقدرادای آدمهای سالم رودراوردم که شدم یک بازیگردرجه یک.
الان قیمتم ازگلزارهم بالاتره.ولی دردبدیه.
ازاعتیادبدتره.برات آرزوی سلامتی دارم.

مهدیه
مهدیه
16 روز قبل

سلام خواهر من اسکیزوفرنی داره همش فکر میکنه ما چیزی تو غذاش میریزیم ن غذا میخوره ن حرف میزنه همش تو خودشه گاهی اوقات حمله میکنه ب من و مامانم ب خانواده فحش میده فحش های خیلی بد حمله میکنه کتک میزنه نمیدونم چی کار کنیم دکتر هم نمیاد قرص هم مصرف نمیکنه خسته شدیم تمام زندگیمون جهنم شده

میثم
میثم
28 روز قبل

سلام برادرم ۶ ساله که بیماری اسکیزوفرنی داره به دکتر گفته مواد مخدر نوع حشیش که با نیش عقرب قاطی شده بوده مصرف کرده ولی خودش نمیدونسته که نیش عقرب داره . ۳ ساله قبل یه بار کاملا خوب شد . ولی دوباره بعد ۴ ماه که دارو مصرف نمی‌کرد دوباره حالش بد شد . خارج از کشور هم بردیمش ولی خوب نشده . قبل اینکه مریض بشه پرخاش گر بود و همش مارو میزد ولی از وقتی این بیماری اومد سراغش کاملا آروم شد و دیگه با کسی دعوا نکرد ازدواج کرده و زندگی خوبی داره فقط نمیتونه بره سر کار میخواستم بدونم چیکار کنم که به بیماریش کمک کنم تا خوب شه

سپیده
سپیده
1 ماه قبل

من متأسفانه همسر یکی از اینها هستم که ناخواسته بعد چند سال بیماری همسرم خودشو نشون داد و متوجه شدم چقدر بیچاره شدم و کلاه گذاشتند سرم خیلی سخته واقعا موندم چه کنم با دو تا بچه طلاق بگیرم یا بمونم ولی خیلی صبوری میکنم از دکتر فربد فدایی خیلی تشکر میکنم دکتر خوبی هستند در تهران تحت نظر ایشون باشند بهتره

خدا
خدا
پاسخ به  سپیده
1 ماه قبل

چراجدایی به همسرت کمک کن

عرفان
عرفان
1 ماه قبل

ببخشید ی سوال کسی ک اسکیزوفرنی پارانوئید داره میترسه یا ن فقط میخوام بدونم از روی ترسه یا ن

رضا
رضا
1 ماه قبل

من شیزوفرنی دارم کسی کنترولش میکنه

سپیده
سپیده
پاسخ به  رضا
1 ماه قبل

برادر عزیز دکتر فربد فدایی رو من قبول دارم

من تو
من تو
3 ماه قبل

زندگی با این بیماران، روانیتون میکنه. عمر و هستیتون رو میگیرن. داغونتون میکنن. کاش زودتر میمردن همشون. تا جایی که میتونین فرار کنین از این آدمها…
بدبخت اون کسایی که مجبورن با این دیوونه ها یه جا زندگی کنن

محمد
محمد
پاسخ به  من تو
2 ماه قبل

فاقد ناموس

آرش
آرش
پاسخ به  من تو
2 ماه قبل

یک عدد بیشعور

بی نام
بی نام
پاسخ به  من تو
1 ماه قبل

فاقد عقل و شعور
تو خودت یه پا روان پریشی
که نمیدونی عقل اینو نداری بفهمی خودشون نخواستن اینجوری باشن
حتی نمیتونی یه ذره درکشون کنی کا اینا ریشه تو کودکی شونه

ایرانی
ایرانی
پاسخ به  من تو
1 ماه قبل

حتی اگه بچه ی تو باشه و تو مادرش باشی . اگه آزمایشی ازطرف خدا باشه چی ؟ اون دنیا چه پاسخی داریم من و شما و بقیه؟

خدا
خدا
پاسخ به  من تو
1 ماه قبل

تو از همه احمق تر ودیونه تری
درست حرف بزنه

معصومه
معصومه
پاسخ به  من تو
1 ماه قبل

پس ما چی بگیم که دو تا برادرام هر دوشون این بیماری رو دارن خیلی سخته خیلی خیلی خیلی خیلی زیاد
خدا خودش بهمون رحم کنه و کمکمون کنه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  من تو
1 ماه قبل

الحق که خیلی بی شعوری انشاالله که یه روز گرفتار همین بیماری بشی تا بفهمی‌

سارا
سارا
پاسخ به  من تو
21 روز قبل

چه حرفی بدی می‌زنی! به جای آرزوی مرگشون دعا کن علم پیشرفت کنه و راه حلی برای درمانشون ارائه بشه یا اینکه هیچ کس مبتلا به این بیماری نشه

سمیه
سمیه
پاسخ به  من تو
18 روز قبل

باید مقام انسان رو ارج نهاد حتی برای بیماران روحی.و این افراد معمولا افرادی هستند که رنگهای ی بسیاری را تحمل کردند پس نیاز به کمک دارند نه دوری و تحقیر پس شما لطفا اول روی خودتون بیشتر کار کنید.

آخرین ویرایش 18 روز قبل توسط سمیه
مریم
مریم
3 ماه قبل

سلام.. دایی من دقیقا این علائم اسکیزوفرنی رو داره، البته خیلی شدیده و فکر میکنه همه مردم قصد دارن اونو بکشن، یا افکارشو بدزدن.. دائم فکر میکنه در حال کنترله، معلمه و سالهاست شغلشو ول کرده و زنشو طلاق داده و ارتباطش با همه مردم قطعه، برق و گاز خوونشو کامل قطع کرده که کسی کنترلش نکنه و بهش اسیب نزنه، تو سرما و گرما عین انسانهای اولیه زندگی میکنه و تمام درب و پنجره های خونشو کنده، خلاصه که عذابیه، به هرکی هم شک کنه یقشو میگیره ک چرا اینجوری نگام کردی یا چرا اینجا میشینی و…

عسل
عسل
3 ماه قبل

یه سوال کسی که این بیماری رو داشته بعدش خوب شده و چنسال گذشته توهماتی که میزده یادش میمونه ؟ ینی ممکنه کسی که اینارو واسه دوروبریاش تعریف کنه هنوز اون بیماریو داشته باشه ؟

آرمین
آرمین
پاسخ به  عسل
3 ماه قبل

تا جایی که من حدود بیست سال تجربه دارم و برادرم مبتلا به این بیماریه اصلا این ها درمان نمیشن که بخواد اون حالتی که شما میگی بوجود بیاد.در حال حاضر درمان خاصی نداره

من تو
من تو
پاسخ به  آرمین
3 ماه قبل

دقییییییییقا

مهران مدیری
مهران مدیری
3 ماه قبل

قالیباف دوستت دارم تو بهترین بنده خدا

سید ابراهیم رییسی
سید ابراهیم رییسی
3 ماه قبل

متاسفانه باخبرشدم امام خامنه ای سر سید احمد خمینی را ۳۴سال پیش ذبح کرده

امیر
امیر
پاسخ به  سید ابراهیم رییسی
11 روز قبل

معلومه ساقیت بدجوری حلال خور بوده.دست مریزاد بگم بهش

مریم
مریم
3 ماه قبل

اسکیزوفرنی در کجاست کدام کشوره اینو نگفتید باتشکر

سید علی خامنه ای
سید علی خامنه ای
3 ماه قبل

ایرانیها دوستتان دارم همه سرباز خداییم

پرفسور دکتر محمد علی یوسفی
پرفسور دکتر محمد علی یوسفی
4 ماه قبل

وخداگفت فقط اسراییل دیوانه است و بر من که پدر علم روانپزشکی هستم واضح مبرهن شد خوب متاسفانه قوه قضاییه دستور بستری شدن زندانیها دربیمارستانهای روانپزشکی راصادر می کند ولی من مبلغ ۱۰۰میلیون تومان ماهیانه به مردم غزه کمک میکنم شما چطور با تشکر از پذیرش۲۴مشتاق دیدار در بیمارستان میلاد شهریار

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط پرفسور دکتر محمد علی یوسفی
پرفسور دکتر محمد علی یوسفی
پرفسور دکتر محمد علی یوسفی
4 ماه قبل

سلام به همه روانشناسان و روانپزشکان و متخصصین اعصاب و روان وجراحان مغز و اعصاب چرا به ایرانیان لقب روانی می دهید وقرص اعصاب تجویز می کنید واقعا برایتان متاسفم ایا رهبر ایران این را گفته یاشما هم پای اسراییل شدید با تشکر از پذیرش ۲۴من در بیمارستان میلاد شهریار مشتاق دیدار هستم

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط پرفسور دکتر محمد علی یوسفی
مینو
مینو
4 ماه قبل

خواهر من پزشک هست از ۲۰ سالگی علائمش آشکار شد ولی پدر مادرم همیشه برای حفط آبرو طفره رفتن از کمک کردن بهش ، الان ۴۴ سالشه ،نمیتونه سر کار بره و اگر بره بعد یه مدت کوتاه بخاطر حرفای توهماتی که به همکاراش نسبت میده بیرونش میکنن ،تو خونه هم واقعا عیر قابل تحمله ،دائم داره به همه گیر میده ،میگه شما نقشه دارین واسم و….. کلی توهمات ،حتی رفته از ویلیام پادشاه انگلستان رسما در دادگاه شکایت کرده ،میگه پول منو خورده….خلاصه خدا صبری بده به خانواده این افراد ،خیلی موجودات وحشتناک و غیر قابل تحملین

Floppy
Floppy
پاسخ به  مینو
4 ماه قبل

ببخشید خانم/آقا اینکه کسی به این بیماری مبتلا میشه تقصیر خود شخص نیست وقتی کسی دچار همچین عارضه ای میشه خودش از این بابت خوشحال نیست…من معتقدم که چیزی به اسم بیماری روانی وجود ندارد و فقط روح و روان آدم است که دچار مشکلات زیادی می‌شود درست نیست همچین کسایی رو بخاطر این علائم و آسیب های روحی “موجودات” صدا بزنیم آنها انسان هستند و همیشه حق دارند که انسان خطاب بشن و تنها فرقی که با ما دارن اینه که وضعیت روحی خوبی ندارند و نیاز به کمک دارند

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  مینو
3 ماه قبل

شک بدهند بهش ۶ جلسه به زندگی بر میگرده

محمود احمدی
محمود احمدی
6 ماه قبل

سلام ۱۸سال دارد بیماری اسکیزوفرنی دارم‌ دوبار دربیمارستان بستری شده با خانواده‌اش حرف نمی زنه همش تو خودشه باکسی حرف نمی زنهچه چه کار کنم

یک ناشناس
یک ناشناس
پاسخ به  محمود احمدی
5 ماه قبل

ولش کنییییین همین انقدر بهش فشار وارد میکنین بد تر میشه بزارین بکاری که دوس داره تو خلوت خودش تو خونه مشغول شه بد ی مدت بهتر میشه نمیدونم چرا فکر میکنین حتمن باید کار خاصی انجام بدین روی اون بیچاره!!!!
یادمه فک میکردن افسردگی دارمو بزور میخاستن دارو مصرف کنم دیوونم کردن از اینکه قرص بخورم بیزار بودم چون میدونستم افسردگی ندارم با زور قرص میخوردم و بعدش انقد بهم فشار اوردن چن بار با قرص سعی کردم خودکشی کنم الان که دست از سرم برداشتن خیلی بهترم توهما برام طبیعی شده سعی میکنم جلو خودم بگیرم و کاری که دوس دارم میکنم توی خونه ام و اصلن بیرون نمیرم سرکارمم میرم و حالم خیلی بهتره خودتونو ب بار قرص و فشار بقیه نکشید درسته بعضیا اوقات قاطی میکنم اما سعی میکنم کسی نبینه نزارید ضعفتونو ببینن این بیماری درمان نداره مخصوصا با قرص!!!!

Floppy
Floppy
پاسخ به  یک ناشناس
4 ماه قبل

داش منم همین اتفاق برام افتاد خیلی خودکشی با قرص وحشتناکه متاسفانه هیچ والدینی پیدا نمیشه که حتی یکبار هم که شده بخواد درست همچین مشکلاتی رو حل کنه

حانیه
حانیه
پاسخ به  یک ناشناس
2 ماه قبل

فکر کنم حرفای خوبی میزنین.
کاملا درسته روانپزشک و قرص اثر چندانی نداره.

محمود احمدی
محمود احمدی
6 ماه قبل

سلام خوبی بیماری اسکیزوفرنی دارم کجابرم راهنمایی کنید چکار کنم

هلو
هلو
پاسخ به  محمود احمدی
5 ماه قبل

جاست دای

حمید
حمید
پاسخ به  محمود احمدی
5 ماه قبل

داداش منم همین مریضی رو گرفته اما کلا با برق مشکل داره و با اعضای خانواده همه وسایلا برقی خراب کرده چند بار مامانمو خواسته خفه کنه بابامو شب تو خواب باتبر زده دکتر مغز و اعصاب بردیمش خوب شد بعد چند وقت دوباره بدتر شد الان که خیلی حالش بده عین مرده متحرک شده هیچی نمیخوره حرف نمیزنه نمیدونم پیش چ دکتری ببریمش تا بهتر بشه روان پزشک یا دوباره دکتر مغزو اعصاب

پارسا
پارسا
پاسخ به  حمید
5 ماه قبل

سلام اگر تهران هستید درخیابان شریعتی به سمت جنوب یه خیابون هستش به نام نبوی، پیش دکتر علیرضا رنجبر نائینی ببریدش ایشالله بهتر میشه
تو نشان هم اسمشون رو سرچ کنید میاره

پارسا
پارسا
پاسخ به  حمید
5 ماه قبل

سلام اگر تهران هستید درخیابان شریعتی به سمت جنوب یه خیابون هستش به نام نبوی، پیش دکتر علیرضا رنجبر نائینی ببریدش ایشالله بهتر میشه
تو نشان هم اسمشون رو سرچ کنید میاره

فرهادزارعی پور
فرهادزارعی پور
پاسخ به  حمید
4 ماه قبل

شیرازبیمارستان اعصاب وروان

Floppy
Floppy
پاسخ به  حمید
4 ماه قبل

این اصلا به اسکیزوفرنی ربطی نداره علائمش خشونته…

بنده ی خدا
بنده ی خدا
پاسخ به  حمید
23 روز قبل

سلام ببریدش روانپزشککککککک و اطلاعاتتون رو در این زمینه زیاد کنیددد و کمکششششش کنید …

مجید
مجید
6 ماه قبل

عالی بود

حامد
حامد
6 ماه قبل

کار من درمبارزه با موجودات غیر ارگانیک به جایی رسیده فقط با بی خوابی یا کنترل کردن جسمم(شبیه یه عفونت کلی بدن) اذیتم نمیکنن دیشب اوناموقعی که میخواستم بخوابم شورا تشکیل داده بودن من که خروج سمساراsamsara توسط موجودات غیر ارگانیک روتجربه کرده بودم (با همه ترسناکیش)نترسیده بودم واقعا ترسیده بودم وشب تو اتاق مادرم خوابم بردهر چند مادرم یواشکی قطره های هالوپیریدول رو بهم میده تا خوابم ببره (جایگزین آمپول فلوفنازین کرده)ولی من میدونم اثر اون موقته

امید
امید
7 ماه قبل

ایا شرایط محل زندگی و خانواده (پدر و مادر )میدونه عامل اصلی این بیماری باشه؟

کتی
کتی
9 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر.
چندتا سوال در رابطه با این بیماری داشتم که ممنون میشم جواب بدین.
ایا فردی که در طی از دست دادن عزیزانش کم کم دچار این علائم نامبرده شده میتونه دارای این بیماری باشه؟ ( مثلا تمام علائم منفی و شناختی + توهم و اختلالات حرکتی و رفتاری) اگر نه دچار چه بیماری ای هست؟ ایا اصلا دچار یک بیماری روانیه؟
ایا فردی که در جنگ بوده میتونه دچار این بیماری شه؟ ( تاثیرات مخرب حضور در جنگ میتونه باعث ابتلا به این بیماری شه؟)
اولین مورد ابتلا به این بیماری در چه سالی گزارش شد؟
ممنون میشم اگه وقت بزارید و جواب بدین.

Floppy
Floppy
پاسخ به  کتی
4 ماه قبل

خب اره بنظر من اون موقع روحیه ی خیلی حساسی داشته و باعث شده که آسیب ببینه

هادی
هادی
1 سال قبل

باسلام ، دختری ۳۸ ساله چند ساله می‌شناسیم، اسکیزوفرنی دارد ، آمفتامین مصرف میکنه ، و بنده فکر میکنم نصف مریضیش برای این است ، هیچ مدرک شناسایی نداره، پارسال بردیمش خدا خواست دو نوبت براش واکسن کرونا زدند قرض از مزاحمت ، بنده یک تومان بهم داره میرسه ، بنده هر کاری بتوانم حاضرم برایش انجام می دهم بمن میگه مامان و در واقع دلم خیلی براش میسوزه سالها ست بیرون خانه سختی کشیده ، از دوتا خواهر ناتنی صحبت میکرد مدرک شناسایی نداره کجا میشه ببرم مدتی تحت درمان قرار بگیره اینجور بیمارها حامی احتیاج دارند ، ممنون میشم راهنمایی فرمائید ایشان مدرک شناسایی که نداره اعتیاد هم داره ، بیمار اسکیزوفرنی هم هست چطور کمکش کنم..بحر حال چند ماهی میتوانم هزینه اش را بپردازم . اگر ممکنه راهنمایی فرمائید.

ااا
ااا
پاسخ به  هادی
10 ماه قبل

برای اعتیادش میتونید از انجمن معتادان گمنام ببریدش جلسه تا بتونه اول پاک زندگی کنه

فرهادزارعی پور
فرهادزارعی پور
پاسخ به  ااا
4 ماه قبل

شیرازبیمارستان اعصاب وروان

فقط خدا
فقط خدا
پاسخ به  هادی
5 ماه قبل

بیمارستان روانشناسی دولتی میتونید ببرید که هزینه اش هم دولتیه

حمید
حمید
پاسخ به  فقط خدا
5 ماه قبل

میشه بگین کجا این بیمارستان رو داره

سمانه
سمانه
پاسخ به  هادی
4 ماه قبل

منم داداشم همین مریضی رو داره۲۲ ساله قرص مصرف میکنه کلی وسیله شکست خودمون کتک زد خودکشی کرد تو این ۲۲ سال خیلی اذیت کرد هنوز هم اذیت میکنه
دو بار تو همین شش ماه امسال بیشتر شد ولی حالش هنوز بهتر نشده و مرتب در اذیت کردن هممونه
خدا بهمون صبر بده من که بقران دیگه سخت ازش میکشم

کاظم
کاظم
1 سال قبل

دوست من تمامی علائم اسکیزو فرنی رو داره
حدود یک ماه فقط هذیان میگفت و می‌گفت صدا می‌شنوم الان حدود یک ساله شیشه مصرف میکنه
اوایل که شیشه مصرف می‌کرد می‌گفت تصویر هم میبینم بهش میگم بریم دکتر قبول نمیکنه میگه خودت مشکل داری اصلا قبول نمیکنه
الان هم بیکار شده میترسم خودکوشی کنه
خواهشن راهنمایی کنید چی کار کنم

داروساز
داروساز
پاسخ به  کاظم
1 سال قبل

علائم بیماری نباید ناشی از مصرف مواد مخدر و روانگردان باشه،نمیشه گفت قطعا اسکیزوفرنی هستند

ااا
ااا
پاسخ به  کاظم
10 ماه قبل

با انجمن معتادان گمنام اشناش کن ،تا مصرف مواد ترک کنه وبتونه راهش پیدا کنه

سارا
سارا
1 سال قبل

بسیار عالی و جامع بود . سپاس از اطلاعات خوبی ک
ارایه دادید

...
...
1 سال قبل

سلام ایا فرد از مبتلا شدن به اسکیزوفرنی ناگزیر هست؟ منظورم اینه که منی که بعد از دوره بلوغ نسبتا منزوی و گوشه گیر شدم و منفی باف شدم علت این رفتارها داشتن زمینه اسکیزوفرنی در من بوده یا این رفتارها در طولانی مدت باعث شده که من در ۳۲ سالگی به این بیماری مبتلا بشم؟ امیدوارم منظورم رو درست رسونده باشم بیش از حد ممنون میشم راهنمایی کنید

Maryam
Maryam
پاسخ به  ...
1 سال قبل

سلام بنظرم گوشه گیری تو این شرایط بد نمیتونه صرفا جز بیماری تلقی بشه بهترین راه در درمانهای روحی تلاش خودتون و اطرافیان هست برای ایجاد شرایط بهتر و اینکه همون طور که در مقالات نوشته شده این افراد بیشتر میل به خودکشی دارند که از نظر من هم علتش دلیلی پیدا نکردن برای ادامه حیات و زندگی هستش. با دارو حال خودتون بدتر نکنید .. هیچ داروی مناسبی برای این مشکل نیست . تجویز و مصرف داروهای روان درمانی منجر به مشکلات شدید تر و حادتر میشه. مشکلی که برای پدر من پیش اومد و تشخیص اشتباه و تجویز دارو های زیاد باعث مشکلات بیشتر شد و متاسفانه دچار تاردینو دیسکینزی شدند . اگر علائم اذار دهنده شدید دارید با روان درمانگر صحبت کنید همین طور مصرف ویتامین های گروه ب و د میتونه در تنظیم شیمی مغزتون کمک کنه.

زهرا اسماعیلی
زهرا اسماعیلی
1 سال قبل

سلام همسر من دچار بیماری افسردگی است و حدود دوماه پیش به مدت ۴۰ روز داروی ماکسیم را مصرف کرد علاوه بر دپاکین و کلونورپام
دکتر معالج خود دستور دادند کلونورپام و ماکسیم را قطع کرد ه به جاش تری فلویورپرازین مصرف کنند والی هنوز حالت عادی ندارند و به رختخواب پناه می‌برند من کلونورپام رابه اندازه نصف به ایشان دادم بدون دستور دکتر آیا من اشتیاه کردم خواهش میکنم راهنمایی کنید

حسنعلی ربیعی
حسنعلی ربیعی
1 سال قبل

سلام من خانمم دچار اسکیزوفرنی است ودرحال حاضر۴۳داره وباهم ۲۳سال تفاوت سنی داریم البته من خانم اول بعلت سرطان فوت شده که ۲فرزنددخترهم دارم که ازایران رفته اند.حال باشرایط اسکیزوفرنی ناگفته نمانداز۱۳۹۷ سه سال درآخرپائیزهرباربمدت یک ماه دربیمارستان روانپزشکی امین آبادبستری شده وخوشبختانه سال۱۴۰۰دیگه بستری نشد.
امکان بچه دارشدنش که خیلی هم میخوادهست؟

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  حسنعلی ربیعی
3 ماه قبل

سلام ، وای دقیقآ اخر های پاییز خواهر منم‌حالش بد میشه

مهدی
مهدی
1 سال قبل

من ۳۵ سالمه و به خاطر پیش زمینه ای که تو این بیماری داشتم از بچگی هوش و اعتمادبه نفس پایینی داشتم و عوامل محیطی هم به این مساله دامن میزد تا قبل از بلوغ بیش فعال بودم ولی بعد از بلوغ دقیقا برعکس شدم و گوشه گیر شدم واز ۲۰ سالگی به بعد هم افسردگی شدید اومد سزاغم و حتی توان پیدا کردن شغل هم نداشتم و گوشه گیرتر شدم ولی اطرافیانم فکر میکردن من تنبل و بیخیال هستم در حالیکه پیش زمینه ای گه تو این بیماری داشتم توان و ذوق زندگب و ارتباط رو از من گرفته بود و من رو یه موجود وابسته بار اورده بود تا همین چند سال پیش که تو سن ۳۲ سالگی دیگه تیر اخرو بهم زد و مبتلا به اسکیزوفرنی شدم و چند بار بستری شدم و الان هم در حال مصرف داروهای ضدافسردگی و ارامبخش های قوی مثل لورازپام و ترانکپین هسنم وگرنه حالتام دوباره عود میکنه . هنوز تو ۳۵ سالگی هیچ شغلی ندارم و وابسته به اطرافیانم هستم چون توانایی پیدا کردن شغل و نگهداشتن اون و ارتباط مفید با دیگران رو ندارم و خیلی زود از لحاظ روحی کم میارم و دوباره گوشه گیر میشم و افکار ناامیدانه شدید سراغم میاد و وقتی این موضوع رو به روانپزشکم میگم میگه بیا بستری شو و هیچ راه حل دیگه جلوی پام نمیگزارن واقعا موندم چطور میخوام به زندگی ادامه بدم با وجود این مریضی که تو جون و خونم ریشه کرده و توان یه زندگی معمولی و شاد بودن رو ازم گرفته چون از وقتی که یادم میاد ادم زیاد شادی نبودم

زهرا اسماعیلی
زهرا اسماعیلی
پاسخ به  مهدی
1 سال قبل

سلام همسر من دچار بیماری افسردگی است و حدود دوماه پیش به مدت ۴۰ روز داروی ماکسیم را مصرف کرد علاوه بر دپاکین و کلونورپام
دکتر معالج خود دستور دادند کلونورپام و ماکسیم را قطع کرد ه به جاش تری فلویورپرازین مصرف کنند والی هنوز حالت عادی ندارند و به رختخواب پناه می‌برند من کلونورپام رابه اندازه نصف به ایشان دادم بدون دستور دکتر آیا من اشتیاه کردم خواهش میکنم راهنمایی کنید

زهرا اسماعیلی
زهرا اسماعیلی
پاسخ به  مهدی
1 سال قبل

سلام همسر من دچار بیماری افسردگی است و حدود دوماه پیش به مدت ۴۰ روز داروی ماکسیم را مصرف کرد علاوه بر دپاکین و کلونورپام
دکتر معالج خود دستور دادند کلونورپام و ماکسیم را قطع کرد ه به جاش تری فلویورپرازین مصرف کنند والی هنوز حالت عادی ندارند و به رختخواب پناه می‌برند من کلونورپام رابه اندازه نصف به ایشان دادم بدون دستور دکتر آیا من اشتیاه کردم خواهش میکنم راهنمایی کنید

مهتاب
مهتاب
پاسخ به  مهدی
1 سال قبل

منم دقیقا پدر و برادرم این بیماری رو دارن، کاملا درکتون میکنم و چقد ناراحت کننده هست، امیدوارم خوب بشید، البته با قرص خوردن و ایجاد انگیزه حتما حتما زود خوب میشید

Secret
Secret
پاسخ به  مهدی
1 سال قبل

سلام امیدوارم دکتر جشنانی در تهران بتونن کمکتون کنن چون روانپزشک خوب مسئلست

شیرین
شیرین
پاسخ به  مهدی
1 سال قبل

فدات بشم من الهی چقد سخته درک کردن آدمهایی مثل ما

ااا
ااا
پاسخ به  مهدی
10 ماه قبل

جلسات ۱۲قدمی هست ، هم وابستگی های گمنام ،اصلا خودت میتونی یک انجمن دوازده قدمی بر پایه ۱۲قدمی الکلی های گمنام راه بندازی و افرادی مثل خودت جمع کنی وبا کمک هم درک هم زندگی کنید

سوین
سوین
پاسخ به  مهدی
9 ماه قبل

انشالله هرچه زودترحتماخوب مبشین،منم یه همسایه دارم که۵۰سالشه کلاتنهازندگی میکنه ودوست نداره باکسی رابطه برقرارکنه وهیشکی رو راه نمیده به خونه مگه درمواقع ضروری تعمیرات آبگرمکن واینا،میخواستم بدونم چه جوری میشه به ایشون کمک کرد خیلی دوست دارم خوب شه چون واقعاخیلی تنهاست.

مهین
مهین
پاسخ به  مهدی
9 ماه قبل

سلام دوست عزیز پیشنهاد میکنم به جمع خانواده نارانان بپیوندید .بسیار کمک کننده است

علی
علی
پاسخ به  مهین
3 ماه قبل

چگونه نی تکنم به خانواوه نارانان بپیوندم

آرش
آرش
پاسخ به  مهدی
2 ماه قبل

اوضاع من هم کپی خودته داداش حالتو کاملا درک میکنم

دکمه بازگشت به بالا