در ختنه کردن چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

آشنایی با فواید و ضرر ختنه کردن

مضرات ختنه کردن برای آقایان چیست؟

ختنه کردن یک رسم بسیار قدیمی است و همان‌طور که تاریخ‌نگاران می‌گویند قدمت آن به حدود پنج هزار سال قبل بازمی‌گردد. کلمه‌ی ختنه یک واژه‌ی عربی است و در این زبان برای هر چیز بریده شده‌ای استفاده می‌شود. ختنه کردن در بین بسیاری از مذاهب حال حاضر مانند مسیحیت، یهودیت و اسلام وجود دارد و هنوز انجام می‌شود. در فرآیند ختنه کردن کودکان بخشی از نوک آلت تناسلی پسران (penis) را می‌بُرند و پس از این عمل آلت تناسلی شکلی متفاوت پیدا می‌کند. عمل ختنه امروزه به دو صورت سنتی و جدید به کار می‌رود؛ در روش سنتی با استفاده از یک حلقه‌ی پلاستیکی و نخ، نوک آلت را جدا می‌کنند و در روش جدید با تیغ جراحی این کار را انجام می‌دهند.

ختنه کردن و ختنه نکردن مردان چه فرقی دارند؟

بسیاری از ما از کودکی با این اسم آشنا بوده‌ایم اما چون معمولاً اطلاعات دقیقی از این فرآیند وجود ندارد و افراد حتی نمی‌توانند دوران ختنه شدن خودشان را به یاد بیاورند، چیز زیادی در این باره نمی‌دانند. ختنه کردن فرآیندی که در آن پوست نازکی که به دور نوک آلت تناسلی مردانه (penis) پیچیده شده است را به روش‌های مختلفی جدا می‌کنند. این تکه پوست وقتی که فرد ختنه نشده است می‌تواند کل دور آلت تناسلی را بپوشاند. شکل آلت تناسلی افرادی که ختنه می‌شوند تا پایان عمر تغییر می‌کند.

برخی از پزشکان ازجمله پزشکان آمریکایی می‌گویند افرادی که ختنه می‌شوند بسیار کمتر گرفتار بیماری‌های تناسلی یا اختلال در عملکرد جنسی (dysfunction) می‌شوند. از طرفی افرادی که ختنه‌شده هنگام رسیدن به سن باروی و انجام روابط جنسی، جزئیات بیشتری را در رابطه‌ی جنسی خود تجربه می‌کنند اما ممکن است در ارضا شدن به مشکل بر بخورند.

تحقیقات دیگری نیز نشان می‌دهد برخلاف یافته‌های دانشمندان آمریکایی، میزان حساسیت و تحریک شدن آلت مردانی که ختنه شده‌اند بسیار کمتر مردانی است که ختنه نشده‌اند.

به طور کلی اطلاعات بسیار متنوعی در این زمینه وجود دارد که نوع انجام عمل جنسی و خطر ابتلا به بیماری‌های تناسلی (Genital diseases) در مردان ختنه شده و ختنه نشده با هم مقایسه می‌کند.

مضرات ختنه مردان چیست؟

هنوز بسیاری از پزشکان و محققان حوزه‌ی پزشکی به جوابی قطعی درباره‌ی مضرات ختنه کردن نرسیده‌اند. اما چیزی که تقریباً همه‌ی پزشکان بر سر آن توافق دارند این است که میزان تحریکات حسی در افرادی که ختنه می‌شوند بسیار کمتر از افرادی است که ختنه نشده‌اند.

اگر عمل ختنه کردن به‌درستی انجام نشود و پوست آلت (غفله) به‌درستی از آلت جدا نشود ممکن است ظاهر آلت تناسلی را دفرمه کند. ختنه کردن اگر توسط افرادی انجام شود که تخصص ندارند ممکن است باعث خونریزی در ناحیه‌ی تناسلی شود و والدین را به دردسر بیندازد.

خونریزی‌هایی که در اثر درست انجام ندادن ختنه ممکن است در ناحیه‌ی تناسلی ایجاد شوند اغلب خفیف هستند اما اگر عفونت‌ها شدید باشند در موارد نادر حتی ممکن است به مرگ فرد نیز منتهی شود.

ختنه کردن زمانی که نوزاد هنوز از پوشک یا پارچه استفاده می‌کند علاوه بر افزایش خطر عفونت ممکن است منجر به تنگ شدن مجرای دفع آلت (فیستول) شود و گاه نیز سبب عوارض پوستی دردناک خواهد شد.

ختنه چرا انجام می شود

افرادی که ختنه می‌شوند در خطر تنگ شدن مجرای آلت هستند و این موضوع هم در ادرار کردن و هم موقع رابطه‌ی جنسی ممکن است دردهای سوزنده و خفیفی برای فرد ایجاد کند. کسانی که از ختنه دفاع می‌کنند برای توجیه آن در امان بودن فرد از بیماری‌های مقاربتی را مطرح می‌کنند اما مخالفان ختنه نیز معتقدند ختنه کردن نوزادان پسر کار آن‌ها را برای رسیدن به اوج لذت جنسی بسیار سخت می‌کند.

چرا نوزادان پسر را ختنه می‌کنند؟

به خاطر داشته باشید که ختنه کردن پیش از آنکه یک عمل پزشکی باشد یک قاعده‌ی دینی و اعتقادی است. در ایران و بسیاری از کشورهای مسلمان ختنه به‌عنوان عملی جایز مطرح است. البته ختنه کردن در سایر کشورها و دیگر ادیان هم وجود دارد هرچند که نوع انجام آن با چیزی که در اسلام توصیه شده است تفاوت‌هایی دارد.

چرا مردان ختنه می شوند

جالب است بدانید که مورخان تاریخچه‌ی ختنه را به پنج هزار سال قبل مربوط می‌دانند و اکنون پس از گذشت قرن‌ها از آغاز ختنه کردن نوزادان این رسم در بسیاری از کشورهای اروپایی هم انجام می‌شود. در کانادا و آمریکا نیز بخش زیادی از جمعیت مردان آلت تناسلی ختنه‌شده دارند.

اگر ختنه نکنیم بیمار می‌شویم؟

همان‌طور که در بخش‌های گذشته نیز گفتیم معایب و محاسن زیادی برای ختنه کردن گفته شده است. برخی معتقدند ختنه نکردن نوزادان پسر به دلیل راحت شدن انتقال آلودگی از راه مقاربت جنسی خطرناک است. چرا که مردان را دائماً در معرض بیماری‌های همچون ایدز (HIV) و زگیل‌های پوستی قرار می‌دهد.

شما می‌توانید برای ارتباط مداوم با پزشک از سیستم مشاوره‌ی آنلاین پذیرش ۲۴ استفاده کنید. پزشکان متخصص مجاری ادراری پذیرش ۲۴ به شما کمک می‌کنند تا علاوه بر بالا بردن بهداشت جنسی خود، نسبت به ختنه کردن نیز اطلاعات ارزشمندی به دست آورید.

ختنه‌ دخترانه

جالب است بدانید ختنه‌ی دختران نیز در بسیاری از نقاط ایران و جهان اتفاقی شایع است. برخلاف چیزی که درباره‌ی ختنه‌ی مردان گفتیم، ختنه‌ی زنان در بسیاری از موارد توصیه نشده است و حتی سازمان ملت متحد نیز آن را مردود اعلام کرده است.

ختنه کردن دختران علاوه بر آنکه بسیار دردناک است و با سوزش و خونریزی همراه است عوارض بسیار شدیدی نیز دارد و گاه ممکن است فرد تا چند ماه از اثرات جسمی و روانی آن خلاص نشود. در ختنه دخترانه قسمت بیرونی کلیتوریس (clitoris) بریده می‌شود. این کار موجب کاهش حساسیت ناحیه‌ی تناسلی و کاهش میزان لذت از رابطه‌ی جنسی خواهد شد. البته امروزه با روش‌هایی می‌توانند زنان ختنه‌شده را تا حدودی به حالت پیش از ختنه برگردانند اما صددرصد نیست.

سرطان آلت تناسلی و ختنه نشدن

سرطان آلت تناسلی مردان (penile cancer) معمولاً شایع نیست. مثلاً از تمام جمعیت مردان کشور آمریکا معمولاً سالانه فقط دو هزار مرد مبتلا به سرطان آلت تناسلی شناسایی می‌شوند. خوبی این بیماری این است که اگر به‌موقع شروع به درمانش کنیم به‌راحتی مهار می‌شود. این بیماری روی سطوح نزدیک به پوست آلت شروع می‌شود و در صورت مهار نشدن به بخش‌های دیگری مثل غدد تناسلی و ادراری هم سرایت می‌کند.

سرطان آلت تناسلی در مردان به سه صورت مختلف بروز می‌کند.

  1. سارکوم (sarcoma): سارکوم که در واقع نوع اول از سرطان آلت تناسلی است معمولاً از رگ‌های خونی و عضلات چربی این ناحیه شروع می‌شود و به سایر نقاط سرایت می‌کند که در صورت ابتلا به این نوع سرطان، می‌توانید به متخصص سرطان سارکوم مراجعه کنید و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.
  2. ملانوم (melanoma): در پوست ناحیه‌ی تناسلی سلول‌هایی وجود دارند که باعث می‌شوند رنگ پوست مایل به قهوه‌ای باشد. این سلول‌ها ملانوسیت نام دارند و سرطان نوع دوم از داخل آن‌ها تکثیر می‌شود.

چه عواملی باعث سرطان آلت تناسلی می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید بهداشت ناحیه‌ی تناسلی بسیار مهم است و همه‌ی پزشکان به رعایت آن اصرار می‌کنند؛ بنابراین رعایت بهداشت فردی اولین و مهم‌ترین راهی است که از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. مردانی که بهداشت جنسی پایینی دارند بیشتر در خطر ابتلا به سرطان‌اند.

جالب است بدانید بیماری صدفک یا به انگلیسی پسوریازیس (psoriasis) نوعی بیماری خودایمنی است که در اثر اختلال عملکرد دستگاه ایمنی بدن ایجاد می‌شود. این بیماری پوستی می‌تواند احتمال بروز سرطان آلت تناسلی را تشدید کند.

مردانی که در بخش‌های فیزیوتراپی، رادیولوژی و سایر امکانات پزشکی کار می‌کنند یا منزلشان جایی در نزدیکی تابش مستقیم اشعه‌های بنفش است ممکن است به شدت در معرض ابتلا به سرطان باشند. به‌صورت کلی دستگاه تناسلی بسیار از عوامل بیرونی و شیمیایی تأثیر می‌پذیرد و آسیب‌پذیر است.

اگر ختنه نشده‌اید نسبت به این علائم حساس باشید

اگر مردان در کودکی ختنه نشده باشند می‌توانند در اثر عوامل مختلفی همچون عدم رعایت بهداشت و مصرف دخانیات به سرطان آلت تناسلی دچار شوند. اورولوژیست‌ها این چند عامل را از نشانه‌های سرطان آلت تناسلی می‌دانند:

* ترشح ماده‌ای سیاه‌رنگ مثل چرک از آلت

* به وجود آمدن زخم یا یک برآمدگی پوستی روی آلت

* تغییر غیرعادی رنگ پوست آلت

بنابراین اگر متوجه چنین تغییراتی در آلت تناسلی خود شده‌اید و موقع نزدیکی جنسی احساس درد می‌کنید بهتر است با یک پزشک مجاری ادراری و تناسلی مشورت کنید.

شما می توانید از مشاوره‌ی آنلاین متخصص مجاری ادراری و تناسلی پذیرش ۲۴ به صورت تلفنی و آنلاین کمک بگیرید . شما می‌توانید از خانه و بدون نیاز به رفتن به مطب پزشک، هم از کرونا در امان بمانید و هم از راهنمایی پزشک به صورت آنلاین بهره‌مند شوید.

مشاوره آنلاین متخصص کلیه و مجاری ادرار

سرطان آلت تناسلی درمان می‌شود؟

خوشبختانه علم پزشکی تاکنون راه‌های مختلفی برای درمان این عارضه پیدا کرده است. افرادی که به دلایلی مختلف گرفتار سرطان آلت تناسلی می‌شوند اگر دارای بیماری خفیف باشند معمولاً با مصرف دارو بهبود پیدا می‌کنند. علاوه بر این علم پزشکی برای درمان غده‌های سرطانی روی آلت تناسلی مردان استفاده از اشعه‌های پزشکی را هم پیشنهاد می‌کند. در این روش با لیزرهای مخصوص بافت تخریب‌شده در پوست آلت تناسلی را از بین می‌برند و به این ترتیب از سرایت سرطان به سایر بخش‌ها مثل غدد جلوگیری می‌کنند.

رابطه سرطان آلت و ختنه کردن

علاوه بر این کرایوتراپی (سرمادرمانی) نیز از روش‌هایی است که برای درمان استفاده می‌شود. در این روش بافت سرطانی به‌وسیله‌ی ابزار و وسایلی که به شدت سرد شده‌اند از بین می‌روند. پنکتومی (آلت‌بُری) نیز روشی است که در آن با تیغ جراحی قسمت آلوده‌ی آلت تناسلی را جدا می‌کنند تا بافت سرطانی به سایر بخش‌ها سرایت نکند.

ختنه در بزرگسالی

بسیاری از مردانی که در کودکی ختنه نشده‌اند به دلایل مختلف ممکن است در بزرگسالی ختنه کنند. گاهی پزشک تشخیص می‌‌دهد جهت جلوگیری از عوارض بیماری‌های دستگاه ادراری ختنه صورت بگیرد. با این حال ممکن است مردان به دلایل دیگری همچون جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های ادراری، عفونت‌های تناسلی و سرطان آلت اقدام به ختنه در بزرگسالی کنند.

علاوه بر همه‌ی موارد بالا بیماری‌های جدی‌تری نیز ممکن است مردان را به ختنه مجبور کند:

* بالانیت balanit)): در برخی از مردان پوست ختنه‌گاه در بازه‌های زمانی کوتاهی دچار التهاب می‌شود.

* بالانوبوستیت balanitis)) : این بیماری درست مثل بیماری پوستیت است با این تفاوت که در بالانوپوستیت کلاهک و دهانه‌ی ختنه‌گاه با هم ملتهب می‌شوند.

اگر مردان در سنینی که می‌توانند رابطه‌ی جنسی انجام دهند، پوست ختنه‌گاهشان سفت شود در عملکرد جنسی با مشکل موجه خواهد شد. این بیماری فیموز یا به انگلیسی phimiosis نامیده می‌شود و یکی از بیماری‌هایی است که برای مردان ختنه‌نشده به وجود می‌آید.

گاهی نیز پوست آلت مردان به چشت ختنه‌گاهشان می‌چسبد و عملکرد آن‌ها را دچار مشکل می‌کند. این بیماری نیز که پارافیمیوز یا به انگلیسی paraphimiosis نامیده می‌شود از بیماری‌هایی است که در اثر ختنه نشدن ایجاد می‌شوند.

پیشگیری از فیموز و پارافیموز

به‌صورت کلی والدین کودکان کم سن‌وسال باید به کودک بیاموزند تا پس از هر بار ادرار آلت را به‌خوبی بشوید و خشک کند. در مردان بزرگسال نیز توصیه می‌شود که در هر استحمام آلت تناسلی با آب گرم و شوینده‌ای غیر حساسیت‌زا شسته شود تا عفونت‌ها، آلودگی‌ها و بیماری‌های پوستی زیر پوست ختنه‌گاه ایجاد نشود.

درمان فیموز و پارافیموز

اگر شما هم به فیموز یا پارافیموز دچار شده باشید جای نگرانی نیست. چراکه درمان این دو بیماری اصلاً پیچیده نیست. معمولاً اورولوژیست‌ها (متخصصان مجاری ادراری و تناسلی) وقتی ببینند که فرد از عوارض فیموز و پارافیموز در عذاب است، ختنه را پیشنهاد می‌کنند.

اما با این حال درمان‌های داروی نیز برای درمان فیموز و پارافیموز وجود دارد. کورتون که نوعی داروی استروئیدی است باعث خم شدن پوست ناحیه‌ی ختنه‌گاه می‌شود و کش آمدن آن را ساده می‌کند.

فیموز و پارافیموز اگر منجر به عفونت‌های پوستی شده باشند معمولاً پزشکان استفاده از داروهای ضدقارچ یا محلول‌های بهداشتی را پیشنهاد می‌کنند و اگر فرد مبتلا به فیموز و پارافیموز در هنگام عمل جنسی احساس ناراحتی کند، می‌تواند از ژل‌های روان‌کننده و کاندوم‌های باکیفیت استفاده کند.

هزینه ختنه در بیمارستان دولتی

بابت هزینه های پزشکی به مطب پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه کنید و از دکتر اورولوژی خودتان راهنمایی دریافت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

دقت کنید که بیماری‌های ناشی از ختنه نشدن در بسیاری از موارد با رعایت بهداشت و توجه به توصیه‌های پزشکی قابل پیشگیری‌اند اما اگر در اثر ابتلا به بیماری‌های دستگاه تناسلی هنگام ادرار کردن درد کشیدید، اگر در هنگام نزدیکی جنسی دچار سوزش شدید و از کیفیت رابطه‌ی جنسی رضایت نداشتید، می‌توانید از مشاوره آنلابن جنسی در پذیرش ۲۴ کمک بخواهید.

مشاوره آنلاین سلامت جنسی

استفاده از روش‌های دارویی برای درمان بیماری‌های تناسلی معمولاً ساده است و پس از مدت کوتاهی می‌توانید کاملاً سالم شوید. البته نباید از این نکته غافل ماند که ختنه شدن و خداحافظی با بیماری‌های پوستی نیز می‌تواند از گزینه‌های شما برای مقابله با بیماری‌های تناسلی باشد.

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
www.timesofisrael.comwww.gulfcoast-urology.comwww.emedicinehealth.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
امیر
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من ۲۱سال سن دارم ولی ختنه نکردم خیلی خیلی آلتم کوچیک هست ۳تا۴ سانت هست انزالم خیلی خیلی پایین
هست زیره ۳۰سانیه چیزهای سنگینی ۲۰کیلو بلند کنم احساس میکنم ارضا شدم بیضه هام خیلی خیلی درد شدیدی دارم آلتم جمع میشه و دست میزارم روش میر توه تورخدا کمکم کنید

ایلیا
ایلیا
1 سال قبل

من ۱۵ سال دارم ختنه نشدم تا الان هیچ بیماری در التم نداشتم، مایع منی به فشار و خوبی میزنه بیرون و حتی اندازه ، سفتی و فرم خوبی داره آلتم . دوس ندارم کسی به التم دست بزنه.

رضا
رضا
1 سال قبل

سلام و وقت بخیر .من در کودکی خیلی کم ختنه شده بودم و مقداری پوست اضافی همیشه پشت و روی کلاهک جمع میشد ‌مجبور شدم اخیرا توسط یک دکتری معاینه و پوست اضافه برداشته بشه ولی حالا حس میکنم پوست بیش از اندازه برداشته شده و آلت مثل قبل داخل پوست جا نمیشه و نمیتونه برای خودش جا باز کنه و پوست آلت را انگار گیر انداخته آیا بمرور زمان پوست جا باز میکنه و این مشکل برطرف میشه؟

دکمه بازگشت به بالا