چه عواملی باعث چند قلوزایی می‌شود؟

چگونه دوقلو باردار شویم؟

آشنایی با روش ها و عوامل چند قلو شدن جنین

فکر کردن به چند قلو بودن جنین، گاهی کمی ترسناک یا سخت به‌نظر می‌رسد. اما بسیاری از مادران ترجیح می‌دهند که با یک بار گذراندن تمامی مشکلات دوران بارداری و سختی‌های زایمان، صاحب دو یا تعداد بیشتری فرزند شوند.

گاهی هم بر اثر درمان‌های مربوط به ناباروری، تعداد جنین‌ها بیشتر از یکی می‌شود که باعث غافلگیری پدر و مادر خواهد شد. در دهه‌های اخیر، تعداد دوقلوزایی در تمامی دنیا افزایش داشته است. پزشکان معتقدند درمان‌های باروری، یا بالا رفتن سن بارداری در مادران، یکی از دلایل مهم چند قلوزایی در دنیا است.

با وجود تمام مشکلات چند قلو داشتن، عده زیادی از والدین، به دنبال این هستند که احتمال دوقلو بودن جنین خود را بالا ببرند. پیش از این تنها والدینی احتمال دوقلو بودن جنین را داشتند که در خانواده تجربه نوزادان دوقلو وجود داشت. اما حالا با وجود درمان‌ها و روش‌های تغذیه، می‌توان احتمال دوقلو بودن نوزاد را بیشتر کرد.

با ما همراه باشید تا در مورد دلایل دوقلو یا چند قلو شدن جنین‌ها و راه‌های داشتن فرزند دوقلو مطالبی را برایتان بگوییم.

چه دلایلی باعث چند قلو شدن جنین می‌شود؟

با اینکه در باور عامه مردم، دلیل دوقلو یا چند قلو زایی، عامل وراثت است، اما در علم پزشکی دلایل دیگری نیز برای رخ دادن این پدیده وجود دارد.

_ ارث: وراثت عاملی است که شانس دوقلو زایی را بیشتر می‌کند. نکته مهم در مورد وراثت این جاست که اگر در خانواده مادر سابقه دوقلوزایی وجود داشته باشد، احتمال دوقلو شدن فرزند بیشتر است. این ارث معمولا از سمت خانواده پدری به جنین نخواهد رسید! در عین حال زنانی که مادر یا خواهر آن‌ها سابقه دوقلوزایی داشته‌اند، احتمال بارداری دوقلو را بیشتر دارند.

_ سابقه دوقلوزایی: اگر مادر در زایمان اول خود فرزندان دوقلو داشته باشد، احتمال اینکه در زایمان بعدی خود نیز دوقلو داشته باشد بسیار زیاد است!

چندقلوزایی

_ سن مادر: تحقیقات جدید نشان می‌دهند که اگر مادر بالای ۳۵ سال داشته باشد، هورمون تحریک کنندهَ فولیکول (FSH) بیشتری تولید می‌کند. در مرحله تخمک‌گذاری با تولید این هورمون، ممکن است بیشتر از یک تخمک آزاد شود. به دلیل اینکه زنان در سنین بالاتر به تحریک بیشتری برای رشد تخمک‌ها نیاز دارند، میزان هورمون فولیکول باید بیشتر باشد. این موضوع می‌تواند منجر به دوقلو یا چند قلو شدن جنین شود.

_ قد و وزن مادر: تحقیقاتی وجود دارد مبنی بر اینکه مادرانی که قدی بلندتر از ۱۶۵ سانتی‌متر دارند، احتمال بیشتری برای دوقلو زایی دارند! از طرف دیگر وزن بالای مادر، شانس دوقلوزایی را بالا می‌برد. دلیل این موضوع، زیاد بودن میزان چربی در بدن مادر است که میزان ترشح استروژن را بالا می‌برد. سطح بالای استروژن، تخمدان‌ها را بیشتر تحریک می‌کند و تعداد تخمک‌های آزاد شده بیشتر از یکی است. منظور از چاقی در مادر، وجود شاخص توده بدنی بیشتر از ۳۰ است.

_ سابقه چندین بارداری: دوقلوزایی در زنانی که چندین سابقه بارداری و زایمان دارند بیشتر از زایمان‌های اول است.

_ داروهای ناباروری: شاید نتوان به‌صورت مشخص یک دارو برای دوقلو باردار شدن نام برد. اما دیده شده زنانی که تحت درمان ناباروری هستند، داروهایی مصرف می‌کنند که تعداد تخمک‌های آزاد شده را بیشتر می‌کند. این موضوع علاوه بر اینکه شانس بارداری را افزایش می‌دهد، احتمال چندقلو شدن جنین را نیز زیاد می‌کند.

عوامل موثر بر چندقلوزایی

_ نژاد مادر: چند قلوزایی در زنان آمریکایی و آفریقایی بیشتر دیده شده است. از طرفی، مادران سیاه‌پوست هم احتمال بارداری چندقلویی را بیشتر از مادران آسیایی و سفید پوست دارند.

_ لقاح مصنوعی: به دلیل اینکه در لقاح مصنوعی، پزشک چندین تخمک را داخل رحم مادر قرار می‌دهد، احتمال اینکه تمامی تخمک‌ها یا دو تا از آن‌ها رشد کرده و بارور شود بسیار زیاد است. در این صورت، مادر باید منتظر فرزندان دوقلو یا چند قلو باشد.

_ رژیم غذایی: تحقیقات نشان می‌دهد مادرانی که لبنیات زیادی مصرف می‌کنند، احتمال چندقلو زایی دارند. دلیل این موضوع، تاثیر لبنیات در افزایش ترشح هورمونی است که باعث آزاد شدن تخمک‌های بیشتری می‌شود.

شاید دلایل دیگری نیز برای دوقلو یا چند قلو زایی وجود داشته باشد که هنوز تحقیقات آن را نشان نداده است اما مواردی که ذکر کردیم از جمله دلایل اصلی چند قلو شدن جنین است.

جنین چگونه دوقلو یا چند قلو می‌شود؟

علائم بارداری دوقلو در ماه اول بارداری خود را نشان می‌دهد. زمانی که یک تخمک در زمان لقاح به دو سلول تقسیم شده و با دو اسپرم لقاح پیدا کند، دوقلوی همسان تشکیل خواهد شد. حالا اگر دو تخمک یا بیشتر، با دو اسپرم یا بیشتر لقاح داشته باشد، دو قلو یا چند قلوی ناهمسان خواهیم داشت.

برای بسیاری از والدین، تعیین جنسیت جنین یک دغدغه است. مثلا بسیاری از آن‌ها با مراجعه به پزشک سوال می‌کنند که ” چگونه صاحب فرزند دوقلو پسر شویم؟” یا ” امکان دارد جنین ما دختر باشد؟”

چه کنیم تا دوقلو بادار شویم

موقعیت‌های مختلف نزدیکی، زمان نزدیکی، رژیم‌های غذایی یا لقاح مصنوعی در تعیین جنسیت جنین پیش از بارداری تا حد زیادی موثر هستند. اما صد در صد نیست. این روش‌های تعیین جنسیت نوزاد پیش از بارداری، در مورد چندقلوها، به دلیل لقاح تصادفی، امکان پذیر نیست. در این بارداری، جنسیت جنین‌ها کاملا تصادفی و اتفاقی خواهد بود. دوقلو یا چند قلوها می‌توانند همگی هم جنس یا از جنس‌های مختلف باشند.

مراقبت دوران بارداری در چند قلو زایی چگونه است؟

مادر در دوران بارداری باید بیشتر از قبل از خود مراقبت کند. توجه به سلامتی مادر در این نه ماه، باعث تولد نوزاد یا نوزادان سالم خواهد بود. زمانی که مادر دو یا چند جنین در رحم خود دارد، طبیعی است که بیشتر باید مراقب حال خود باشد و در عین حال دیگران نیز باید بیشتر حواسشان به احوال مادر باشد. در این میان مادر باید حواسش به چند مورد باشد:

_تغذیه صحیح و مناسب: نکته مهم در هنگام بارداری در هر شرایطی، توجه به اضافه وزن زیاد از حد است. بسیاری از مادران گمان می‌کنند به هنگام بارداری باید بیشتر از یک نفر غذا بخورند اما چنین نیست. مادر باید به جای زیاد کردن مقدار غذای خود، مواد مغذی و مفید را بیشتر در برنامه غذایی خود وارد کند. مادر می‌تواند ضمن مشورت با متخصص تغذیه، یک برنامه غذایی کامل و مناسب برای دوران بارداری خود داشته باشد.

مشاوره انلاین تغذیه در بارداری

_ ورزش: بیشتر مادران باردار از ترس فشار به جنین خود، در دوران بارداری ورزش را ترک می‌کنند. اما امروزه پزشکان توصیه می‌کنند که مادران حتی در هنگام بارداری چند قلویی، ورزش سبک داشته باشند.

روشهای چندقلوزایی

پیاده روی و نرمش‌های سبک در کنار یوگا می‌تواند به مادر هم در داشتن وزن مناسب کمک  کند و هم او را از استرس و کم تحرکی نجات دهد. در صورتی که پزشک اجازه ورزش به مادر بدهد، این کار به رشد جنین نیز کمک خواهد کرد.

_ مصرف داروهای مکمل: مصرف داروهای مکمل و ویتامین در دوران بارداری باید با تجویز پزشکان متخصص باشد. اسید فولیک، در دوران بارداری برای جلوگیری از مشکلات مادرزادی به خصوص در ناحیه لوله عصبی، توسط پزشک توصیه می‌شود. از طرف دیگر، جنین معمولا از ذخیره آهن و کلسیم بدن مادر زیاد استفاده می‌کند. وقتی تعداد جنین‌ها بیشتر باشد، ذخیره آهن بدن مادر زودتر تمام می‌شود. پس مصرف مکمل‌ها در این دوران، با تجویز پزشک، ضروری است.

_ کنترل توسط پزشک: زنان باردار باید در طول دوران بارداری خود، به‌صورت ماهانه توسط پزشک متخصص زنان و زایمان معاینه شوند و شرایط جنین نیز مرتب بررسی شود. اما در مورد مادرانی که دوقلو یا چند قلو باردار هستند، این معاینات بیشتر و روندی طولانی‌تر دارند. چون علاوه بر شرایط مادر، باید با سونوگرافی، شرایط تمامی جنین‌ها نیز یک به یک بررسی شود.

_ دیابت بارداری: این عارضه در میان زنان باردار شایع است. اما در مورد بارداری دوقلو یا چندقلو، خطر دیابت بارداری بیشتر می‌شود. به همین دلیل مادر باید در مورد تغذیه و تحرک خود دقت زیادی داشته باشد.

_ احتمال زایمان زودرس: در بارداری‌های دوقلو احتمال زایمان زودرس بسیار زیاد است. مادران باید از هفته ۳۴، احتمال زایمان را بدهند. در جد درصد ممکن است این نوزادان نارس باشند یا ریه آن‌ها کامل نشده باشد. در بیشتر موارد، وزن نوزاد هم کمتر از وزن نوزادان دیگر است. اما این موضوع جای نگرانی ندارد و نوزادان با رسیدگی و مراقبت به شرایط نرمال خواهند رسید.

_ زایمان سزارین: احتمال به دنیا آوردن فرزندان دوقلو به روش زایمان طبیعی بسیار کم است.دلیل این موضوع قرار نگرفتن سر همه جنین‌ها در کانال زایمان است. به همین دلیل مادر باید منتظر زایمان سزارین و مراقبت‌های بعد از جراحی نیز باشد.

چگونه دوقلو باردار شویم؟

واقعیت این است که دوقلو زایی، ارتباط زیادی با وراثت و مصرف داروهای باروری دارد. به همین دلیل، امکان اینکه بتوان با انجام کارهای مختلف یا دعا برای دوقلو شدن جنین، احتمال دوقلوزایی را بالا برد، کم است. شاید از نظر علمی نتوان گفت که چه غذاهایی باعث دوقلو زایی می‌شود. اما با این وجود، بسیاری از افراد توصیه‌های غذایی برای این موضوع دارند که گاهی جواب داده است!

عوامل موثر بر دوقلوزایی

_ شیرین بیان: شیرین بیان یکی از گیاهان دارویی است که به دلیل کنترل میزان استروژن و تستسترون، امکان دوقلوزایی را افزایش می‌دهد.

_ لبنیات: تحقیقاتی وجود دارد که نشان دهنده اثر لبنیات بر دوقلو شدن جنین است. احتمالا هورمون‌های رشد موجود در انواع لبنیات، باعث تحریک تخمک‌های بیشتر و دوقلو شدن جنین می‌شود.

_ روی: مصرف غذاهای حاوی روی در مردان، باعث تقویت سطح اسپرم می‌شود. به همین جهات خوردن غذاهایی مانند ماست، نخود سبز، کدو تنبل و هر غذای حاوی روی، می‌تواند احتمال دوقلوزایی را افزایش دهد.

_ سیب زمینی شیرین: این نوع سیب زمینی، با تحریک تخمدان، باعث آزاد شدن تخمک‌های بیشتر می‌شود. وجود تخمک بیشتر احتمال بارداری دوقلو را بیشتر می‌کند.

_ موقعیت زوج در هنگام نزدیکی: بعضی از تحقیقات نشان می‌دهد که روش نزدیکی نیز می‌تواند احتمال دوقلو شدن جنین را بیشتر کند. حالت‌های پهلو به پهلو، ایستاده و ورود از عقب می‌تواند احتمال دوقلوزایی را بیشتر کند.

_کاساوا شیرین: کاساوا یکی از گیاهانی است که به تاثیر در باروری شهرت دارد. در این گیاه مقدار زیادی “فیتواستروژن” وجود دارد که با تنظیم هورمون‌های زنانه، احتمال بارداری دوقلو را بیشتر می‌کند.

_ریشه ماکا: این گیاه را به دلیل افزایش قدرت باروری، به عنوان داروی گیاهی برای دوقلو شدن بچه توصیه می‌کنند.

_روغن بذر کتان: بذر کتان با ایجاد تعادل در میزان ترشح پروژسترون و استروژن، چرخه قاعدگی منظمی ایجاد می‌کند. در نتیجه میزان باروری زن بالا رفته و احتمال بارداری دوقلو بیشتر خواهد شد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

گفتیم که مراقبت بارداری در زمان بارداری چند قلو یا دوقلو باید بیشتر باشد. اگر مادر در زمان بارداری، دچار لکه بینی شد باید به سرعت به پزشک مراجعه کند. معمولا مادر تکان‌های هر کدام از جنین‌های خود را می‌شناسد. اگر احساس کرد که یکی از آن‌ها تکان ندارد یا کمتر حرکت می‌کند نیز باید با پزشک مشورت کند. در صورتی که مادر دچار تهوع بسیار شدید یا در در ناحیه شکم باشد نیز باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند.

پزشکان متخصص زنان و زایمان در سامانه پذیرش ۲۴، در هر ساعت از شبانه روز آماده مشاوره آنلاین به مادران هستند. نگران نباشید و از لحظه لحظه دوران سخت اما شیرین بارداری لذت ببرید. اگر تمامی موارد ذکر شده توسط پزشکان را رعایت کنید، جای نگرانی وجود ندارد.

مشاوره آنلاین زنان و زایمان

۳.۴/۵ (۱۳ نظر)

منبع
www.google.comwww.pinterest.comwww.canberratimes.com.auwww.magicmum.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
72 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ماری
ماری
22 روز قبل

سلام من یک پسردوسال چنین دارم میخوام دوقلو دختر بار دار شم چکار باید بکنم میشه راهنماییم کنین

رضا
رضا
1 ماه قبل

سلام،دوقلو های همسان از دو اسپرم تشکیل نمیشوند در اینصورت ماده ژنتیکی دوقل با هم متفاوت میشود،لطفا اصلاح شود

علی
علی
1 ماه قبل

سلام به نظر میرسد توضیحات قسمت دوقلو های همسان اشتباه هست لطفا اصلاح شود. در دو قلو های همسان یک تخمک در زمان لقاح با یک اسپرم لقاح پیدا کند نه دو اسپرم

رقیه
رقیه
2 ماه قبل

سلام

رقیه
رقیه
پاسخ به  رقیه
2 ماه قبل

من سه ماه ازدواج کردم اقدام به بارداری کردم ولی باردار نشدم

sima
sima
4 ماه قبل

وااای چقدر جالبببب و عجیبه برام ، من یه دختر دارم از فکر و خیال آینده اش می ترسم دومی بیارم ، خونه و ماشین و .. هم داریم ، خودم و شوهرم جفتمون شاغلیم ، چطوری میتونین به ۳-۴ قلو فکر کنید، بچه پسر داشتن که هیچییی برام کابوسه ، فقط دخترررر ، اولی هم تعیین جنسیت رفتم دختر بشه ، دومی هم بخوام باز میرم تعیین جنسیت که دختر بشه

اسا
اسا
پاسخ به  sima
4 ماه قبل

اتفاقا دختر داشتن سخته. بنظرمن دختر اوزدن ینی ستم کردن بهش

ماهلا
ماهلا
پاسخ به  اسا
1 ماه قبل

نفرمایید .دختر رحمت .
عین خود خدا و خورشید مایه مهربانی و زندگی .الحمدلله

اااااا
اااااا
پاسخ به  sima
2 ماه قبل

بستگی داره شما وقت ندارین چسبیدین به پول درآوردن

ماهلا
ماهلا
پاسخ به  اااااا
1 ماه قبل

نفرمایید . زندگی الان با یه نفر شاغل نمیچرخه ‌ . تر دونفر باید کار کنن

...
...
پاسخ به  sima
2 ماه قبل

سلام منم میخوام برم تعین جنسیت ایا حقیقت داره

ماهلا
ماهلا
پاسخ به  sima
1 ماه قبل

سلام عزیزم . توکل به خدا .
ما وسیله ایم. هم ‌پسر داشتن شیرین و هم دختر داشتن ‌ ‌.من هر دوتاش دارم . خدا کنه یه دوقلو یا سه قلو هم بهم بده .
آدم باید خودش با زندگیش و شرایطش
تنظیم میکنم ‌

مامی
مامی
پاسخ به  sima
1 ماه قبل

شما پول در بیار به بچه فکر نکن

محمود
محمود
پاسخ به  sima
1 ماه قبل

من فرزنداولم دختر ده ساله هست.فرزند دومم پسرهفت ساله هست الان هم زیرنظر دکترسه ماه هست اقدام کردیم واسه دوقلویی من خیلی دوست دارم دوقلو داشته باشم خانمم هم بعد از چندسال الان موافقت کرده واسه دوقلویی خیلی هم خوشحالم.ان که دندان دهد نان دهد.قربون بزرگی خدا برم تا حالا هم کم و کسری نداشتیمه

نگار
نگار
پاسخ به  sima
1 ماه قبل

ای خاک برسرت

صمدی
صمدی
پاسخ به  sima
20 روز قبل

سلام عزیزم امکانش هست بگین با چه روشی تعیین جنسیت کردین برای دختر؟

زینب
زینب
5 ماه قبل

بچها من ۸ ماه اقدام به بارداری کردم ولی باردار نمیشم تمام ازمایشام خوب بود عفونت هم داشتم برطرف شد الانم یک دختر پسر باهم میخام میشه منم کمک کنید راهنمایی کنید

ماهلا
ماهلا
پاسخ به  زینب
1 ماه قبل

به پزشک مراجعه کنین

سحر
سحر
6 ماه قبل

سلام همسرمن تعداداسپرم هاش ازمردای دیگه خیلی بیشتره ودکترگفته احتمال اینکه چندقلوبشه بچت زیاده.من چکاربایدبکنم که چندقلونشن بچه ها؟

*-*
*-*
پاسخ به  سحر
5 ماه قبل

همه چهار قلو سه قلو میخوان اون وقت تو ناراحتی البته حق میدم سخته حالا هم مهم نیست برو بکن تو چشم خانواده شوهرت

لورچه
لورچه
پاسخ به  سحر
4 ماه قبل

وایسا براش دیگه

سحر
سحر
پاسخ به  سحر
4 ماه قبل

مگراسپرم مردای دیگه دیدی,,

لامعي
لامعي
6 ماه قبل

سلام چگونه می توانیم چهارقلو پسرداشته باشیم به کجامراجعه کنیم

*-*
*-*
پاسخ به  لامعي
5 ماه قبل

پشمام حالا اومدیم حامله هم شدی بزرگ کردنشون برات سخت نیس؟بعد مگه دختر چشه که چهار قلو دختر نمیخوای؟ تفم تو روت اگه همون دختر نباشه رحمی هم نیست که چهار قلو پسر بدنیا بیاره

زدی تو برجکش
زدی تو برجکش
پاسخ به  *-*
4 ماه قبل
لیلا
لیلا
پاسخ به  *-*
1 ماه قبل

ب تو چه

سپیده
سپیده
6 ماه قبل

سلام من پیوند کلیه انجام دادم الان میخوام بارداربشم اما دوقلو پسر باید چی بخورم وچکارکنم

ریحانه
ریحانه
پاسخ به  سپیده
19 روز قبل

تخمه مرغه دوزرده بخورعسل بخورچیزای گرم بخوری پسرمیشه هم خودت بخورهم شوهرت پسرمیشه

زهرا
زهرا
9 ماه قبل

سلام در صورتی که هورمونهای فعالی داشته باشم واز هر نظر سالم باشم برای دوقلو باردار شدن چه قرصی توصیه میشود وچه موقع استفاده کنم؟

نوا
نوا
9 ماه قبل

فقط ارثی یا دارویی هست. زن داداشم ۱۵۳ سانتیمتر قد کوتوله داره سه قلو باردار شد. دوستم ۱۵۷ سانتیمتره دوقلو زایید
الکی ننویس

*-*
*-*
پاسخ به  نوا
5 ماه قبل

ماشاالله خدا زیادشون کنه

آناهیتا
آناهیتا
9 ماه قبل

سلام من ۳۹ سالمه یه دختر ۱۵ و یه پسر ۱۲ ساله دارم و متاسفانه یه جنین ۹ هفته داشتم که خودبه خود سقط شد
کمی وزنم بالاست میخوام رژیم بگیرم و یه سال قرص ضد بارداری مصرف کنم
بعد از رسیدن به وزن دلخواهم میخوام اقدام کنم برای بارداری دوقلو امکان داره با دارو و آمپول هایی که دکتر ها میدن دوقلو باردار بشم؟ یا برای سن من خطرناکه؟
امیدوارم بهمن ماه به وزن ایده الم برسم که از سال بعدش اقدام کنم
چقدر طول میکشه که جواب بگیرم ؟

ثنا
ثنا
پاسخ به  آناهیتا
5 ماه قبل

سلام‌دوست‌عزیز‌من‌با‌روزه‌گرفتن‌‌بدون‌هیچ‌رزیمی‌‌وفقط‌‌بادرحد‌سیری‌خوردن‌ازهمه‌ی‌غذاها‌۱۰‌کیلو‌‌درطول‌۸ماه‌وزنم‌کم‌کردم‌‌‌درهفته‌۳‌روز‌روزه‌کافیه‌اولش‌سخته‌از‌۱روز‌ور‌هفته‌شروع‌کن‌‌بعد‌که‌معده‌جمع‌میشه‌‌کلا‌‌‌روزه‌داری‌عادت‌میشه‌‌واقعا‌عالی‌وبی‌خرجه‌‌من‌خیلی‌مذهبی‌نیستم‌ولی‌ولی‌روزه‌واقعا‌معجزه‌میکنه‌‌

eli
eli
9 ماه قبل

سلام ببخشید یه دختر سه سال ونیمه دارم میخوام دوقلو یا حتی ۳ قلو باردار بشم چیکار باید انجام بدم؟

شیرزاده
شیرزاده
10 ماه قبل

سلام دوتا بچه دارم یه پسر ‌یه دختر خیلی دوس دارم دوقلوهای پسر داشته باشم راهنماییم میکنین لطفا

اغدس
اغدس
پاسخ به  شیرزاده
4 ماه قبل

به شوهرت بگو تا ته بزنه اکنجات محکم بزنه تا میتونه بزنه تا جر بخوری

مهدی
مهدی
پاسخ به  اغدس
4 ماه قبل

ب بابات بگو این کارو بکنه

قربون کس
قربون کس
پاسخ به  اغدس
3 ماه قبل

بگو کنجش هم بزنه

مینا محمدی
مینا محمدی
10 ماه قبل

سلام میخوام چند قلو داشته باشم چه کار باید انجام بدم

هادی
هادی
پاسخ به  مینا محمدی
5 ماه قبل

سلام مینا جان

مهتاب
مهتاب
1 سال قبل

سلام من الان حامله هستم میخوام بچمو طبیعی به دنیا بیارم چیکار کنم چون بهم گفتی سزارینم

نگار
نگار
پاسخ به  مهتاب
1 ماه قبل

فشار بده مباد

ماریا
ماریا
1 سال قبل

سلام من ۶ ماه اقدام دارم با امپول و قرص میاد بالا فولیکول هام این ماه تعدادشون ۵ تا فولیکول ۱۵ ۱۶ داشتم روز ۱۳ سیکلم وامپول سینافکت داد بر ۳ روز دکترم گفت اقدام نکن این ماه ی موقع میگیره چند قلویی میشه شرایط سخت میشه
اگه اقدام کنم صددرصد ۵ تا میگیره ؟میشه راهنماییم کنید

جعفر
جعفر
1 سال قبل

چه جوری پنج دقیقه به دنیا می آید

Tanha
Tanha
1 سال قبل

سلام ببخشیدمن یک دختردارم والان دوقلومیخام یک پسرویک دختر میش راهنمایی کنید

nsjnsjs
nsjnsjs
1 سال قبل

سلام من میخام دوقلو باردار بگم کسی هست کمکم کنه

محمودی
محمودی
1 سال قبل

سلام.من.ازمایش.دادم.شمارعددجنین.۲۵۹۶۹بود.بنزرشما.چندقلومیشه.

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  محمودی
9 ماه قبل

سلام خسته نباشید من سه ماهه زایمان طبیعی کردم الان دوماهه که هر ماه دوبار پریود میشم این ماه بعد پریود اولم به فاصله یک هفته مجدد لک بینی ۳ روز داشتم و بعد قطع شد هنوزم درد های شکمی مثل درد پریودی دارم میخواستم علتش بدونم ممنون میشم راهنمایی کنید

زهرا
زهرا
1 سال قبل

آیاراهکاری برای دوقلو باردارشدن هست لطفا بگید

محمد
محمد
پاسخ به  زهرا
10 ماه قبل

سلام بله مراجعه به کلینیک نازایی، ویابایدشوهرت قوی باشه

زهرا
زهرا
1 سال قبل

من دوقلو میخوام خیلی دوست دارم لطف کنید اگر دارو یا راهکاری هست راهنمایی کنید

مژگان هستم
مژگان هستم
پاسخ به  زهرا
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من سه تا پسر دارم ومی خوام اگه خدا بخواد دوقلو دختر بارداربشم راهنمای کنید

کوکب
کوکب
1 سال قبل

سلام من ۴ تا دختر دارم و خواستم برا اخرین بار حامله بشم لطفا راهنمایی کنید برای ۳ قلو شدن پسر واقعا نیاز دارم

*-*
*-*
پاسخ به  کوکب
5 ماه قبل

قصد فضولی نباشه ولی حس نمیکنی زیاده؟

لیلا
لیلا
پاسخ به  *-*
1 ماه قبل

ب توچه

سالاردانیالی
سالاردانیالی
پاسخ به  کوکب
1 ماه قبل

بیمارستان پیامبران

لیلا
لیلا
1 سال قبل

سلام من سه دختر دارم میخوام حامله بشم دو پسر دوقلو میخوام میشه منو راهنمای کنی

nsjnsjs
nsjnsjs
پاسخ به  لیلا
1 سال قبل

سلام شما بهش سرنجام کارتون رسیدین

محمد
محمد
پاسخ به  لیلا
10 ماه قبل

سلام به کلینیک نازایی مراجعه کن، وشوهرت تقویت کن

فهیمه
فهیمه
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من دو سه ماه که اقدام به بارداری کردم اما هر ماه عادت ماهیانه شدم دو پسر دارم و هردو طبیعی بودن و دوست دارم این بار دوقلو بیارم لطف بگید من چیکار کنم ممنون

معصومه
معصومه
1 سال قبل

سلام خسته نباشیدمیخاستم برای بارداری اقدام کنم و دوقلو زایی کمکم کنید لطفا
؟؟

nsjnsjs
nsjnsjs
پاسخ به  معصومه
1 سال قبل

ببخشید شما به سرنجام کارتون رسیدین به من اطلاع بدین چطوری میتونم دقلو بدنیا بیارم

بهاره
بهاره
پاسخ به  nsjnsjs
1 سال قبل

من دوتا فولیکول غالب داشتم آیا احتمال دوقلو بودن وجود دارد؟

فائزه
فائزه
1 سال قبل

سلام خسته نباشید. میخاستم برا بارداری اقدام کنم و دوقلویی زایی کمکم کنید لطفاً!؟

زهرا
زهرا
پاسخ به  فائزه
1 سال قبل

من دوقلو میخوام لطفاکمکم کنید

nsjnsjs
nsjnsjs
پاسخ به  فائزه
1 سال قبل

سلام شما ۵ماه برای این که دقلو بدنیا بیاری تحقیق کردی حالم به خاستت رسیدی اگه رسیدی بهم بگو

شکیلا
شکیلا
پاسخ به  فائزه
2 ماه قبل

ای وی اف کن با تعیین جنسیت

سمیه
سمیه
1 سال قبل

سلام من سه روز به موعد لکه که زیاد نبود روز اول دوم درحد لکه روز سوم یه کم بیشتر امروز سه روز از پریود میگذره لکه دارم که با دست ما خشک میکنم با سفیدی تخم مرغ البته تو اقدام هستم حالت تعوع بی حالی خستگی بی میلی غذا کمر درد شدید هم دارم، بی بی چک زدم پخش شده بود؟

بی صدا
بی صدا
پاسخ به  سمیه
10 ماه قبل

احتمال بارداری دارید

نسترن
نسترن
پاسخ به  بی صدا
3 ماه قبل

سلام من سه تا بچه دارم دو دختر یک پسر الانم دو قلو باردارم دو تا دختر

بهشت
بهشت
پاسخ به  نسترن
3 ماه قبل

آیا دارویی مصرف کردین

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  بهشت
2 ماه قبل

سلام من یه دختردارم ۴سال و۳ماهش هست دوست دارم دوقلو پسر داشته باشم چی بخورم وچکارکنم لطفاً راهنمایی کنید

دکمه بازگشت به بالا