بهترین راهکارهای از بین بردن جای جوش و درمان آن

سریع ترین روش از بین بردن فرورفتگی جای جوش، درمان جای جوش با کمترین زمان

جای جوش

یکی از عارضه‌های پوستی آزاردهنده جوش روی صورت یا جاهای دیگر بدن است. اما مشکل دیگری که پس از خود جوش برای ما اغلب به وجود خواهد آمد، جای تیره یا گود آن است. خود آکنه و جوش به‌مرور زمان بهبود پیدا می‌کنند اما از بین بردن جای جوش به همین راحتی نیست.

خوشبختانه روش‌های درمانی خانگی و کلینیکی زیادی برای از بین بردن جای آکنه وجود دارد که با پیشرفت علم امروزه نتیجه بهتری به همراه دارند.

برای از بین بردن جای جوش ابتدا باید بررسی کنیم که نوع اثر به جا مانده از جوش به چه شکلی و از چه نوعی است. جای جوش می‌تواند به شکل‌های مختلفی از جمله فرورفته، برآمده، گوشتی و لکه‌های تیره باشد که هرکدام روش‌های درمانی مخصوص به خود را دارند.

با این مقدمه در ادامه مطلب انواع جوش و روش‌های از بین بردن جای آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. پس تا انتها همراه ما باشید.

انواع جای جوش و آکنه

اثرات به جا مانده از جوش و آکنه در دو دسته اسکارهای هایپروتروفیک و آتروفیک قرار می‌گیرند. در اسکارهای هایپروتروفیک جای جوش به دلیل تشکیل بافت پوستی اضافی، به‌صورت برآمده ظاهر می‌شود.

اما در جای جوش آتروفیک به دلیل از بین رفتن بافت پوستی، جای جوش را به‌صورت گودی عمیق یا سطحی می‌بینید.

اسکارهای آتروفیک یا فرورفته خود در سه دسته قرار می‌گیرند که عبارت هستند از اسکار گرد، اسکار قندیلی، اسکار واگنی.

به غیر از موارد ذکر شده ممکن است که جای جوش به‌صورت زخم و اسکار باقی نماند و فقط تیرگی در محل جوش دیده شود که در این صورت به این لکه‌های تیره هایپرپیگمنتیشن می‌گویند. این لکه‌های تیره مسطح هستند و می‌توانند در انواع مختلف به رنگ‌های صورتی، بنفش، قهوه‌ای و سیاه ظاهر شوند.

درمان انواع جای جوش های فرورفته یا آتروفیک

درمان جای جوش‌ها بسته به نوع جوش متغیر است. در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم به کامل‌ترین شکل ممکن انواع جای جوش و درمان آن‌ها را شرح دهیم.

اسکار گرد یا چرخشی (Rolling Scar)

این نوع جای جوش به شکل فرورفتگی‌های چرخشی یا موجی شکل در سطح پوست دیده می‌شود. فرق این نوع جای جوش با جای جوش واگنی این است که مرز جای جوش‌ها در اسکار واگنی مشخص است اما در جای جوش گرد نمی‌توانید آن را تشخیص دهید.

این اسکارها هنگامی تشکیل می‌شوند که رشته‌هایی از جنس فیبر در بین پوست و بافت زیرپوستی به وجود می‌آیند.

این رشته‌های فیبری اپی‌درم یا روپوست را به سمت پایین می‌کشند و آن‌ها را مستقیم به ساختارهای عمیق‌تر پوستی وصل می‌کنند. ناهمواری ناشی از این جوش‌ها هم دقیقاً به همین دلیل پایین کشیده شدن بافت روپوست است.

درمان جای جوش چرخشی یا گرد

سابسیژن یا برش زیرپوستی یکی از روش‌های درمانی است که برای از بین بردن جای جوش چرخشی استفاده می‌شود. این روش نوعی جراحی بسیار ساده با استفاده از بی حسی موضعی است و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود.

در این روش ابتدا جراح یا متخصص پوست با یک تیغ یا سوزن مخصوص موازی با لایه‌های پوست وارد بافت می‌کند و رشته‌های فیبری را برش می‌زند. بعد از بریدن این رشته‌های فیبری اپی‌درم یا روپوست کمتر به سمت پایین کشیده می‌شود و در نتیجه پوست هموارتر به‌نظر می‌رسد.

مشاوره آنلاین متخصص پوست ومو

اسکار قندیلی یا آیس پیک ice pick

انواع جوش های روی پوست

جای جوش قندیلی سوراخ باریک و عمیقی است که تا درم یعنی لایه میانی پوست را درگیر می‌کند. این عارضه در نگاه اول به شکلی است که انگار سطح پوست با یک قندیل یا ابزار تیز زخم شده است.

این نوع زخم‌ها سوراخ‌های کوچک، باریک و عمیق را روی پوست ایجاد می‌کنند که بعضی از این سوراخ‌ها می‌توانند به شکل منافذ باز پوستی به‌نظر برسند.

نحوه تشکیل این ضایعات پوستی به این شکل است که کیست عفونی یا سایر ضایعات پوستی در عمق پوست شکل می‌گیرند و بعد از مدتی به سطح پوست می‌آیند. در این مسیر بافت پوستی تخریب می‌شود و یک اسکار به شکل استوانه‌ای به جا می‌ماند.

دو‌ راه درمان مؤثر برای این عارضه وجود دارد:

پانچ گرافتینگ صورت

پانچ گرافتینگ معمولاً برای اسکارهایی انجام می‌شود که عمیق‌تر و بزرگ‌تر هستند. در این نوع روش درمان مثل برش پانچی ابتدا بافت تخریب شده و دچار اسکار را می‌برند و جدا می‌کنند.

سپس قسمت خالی ایجاد شده را با گرافت‌های‌ پوستی پر می‌کنند. برای تهیه پوست پیوندی، معمولاً از پوست پشت گوش استفاده می‌شود.

برش پانچی صورت

برش پانچی یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای از بین بردن جای جوش است. در این روش پزشک متخصص با یک ابزار کوچک جای جوش را برش می‌زند. سپس پوست را به هم می‌چسباند تا ترمیم شود. چسباندن پوست به یکدیگر توسط چسب بافتی انجام می‌شود.

باید در نظر داشت که اعمال هر دو روش درمان، خود نیز باعث ایجاد اسکار و زخم خواهد شد اما این زخم مسطح و هموار است.

به همین دلیل کمتر به چشم می‌آید و با روش‌های استفاده از لیزر و کرم برای جای جوش و انواع کرم‌های ترمیمی، به‌سادگی می‌توان آن‌ها را محو کرد و از بین برد.

انواع اسکارهای پوستی

اسکار واگنی یا باکسکار (boxcar)

جای واگنی جوش یا اسکار باسکار معمولاً به شکل ضایعات فرورفته گرد و بیضی‌شکل دیده می‌شود که معمولاً همانند استوانه فرورفته است. دهانه بیرونی این زخم ناشی از جوش از اسکارهای قندیلی عریض‌تر است و حالتی ناهموار و سوراخ‌سوراخ دارند که به ‌صورت فرد حالت آبله را می‌دهند.

نحوه تشکیل اسکار واگنی

هنگامی که واکنش التهابی در زیر آکنه‌ها و پوست رخ می‌دهند، باعث از بین رفتن کلاژن‌ها و رشته‌های استحکامی پوست می‌شوند. کلاژن سیمان بین بافتی و نگه‌دارنده سلول‌ها در کنار یکدیگر است.

وقتی این رشته‌های استحکامی و کلاژن از بین بروند بافت‌های زیرین پوست نمی‌توانند پوست و لایه‌های بالایی را حمل کنند. به همین دلیل بافت‌های بالایی به پایین فرو می‌روند و به شکل حفره توخالی نمایان می‌شوند. اسکار واگنی در سطح‌های مختلفی از پوست می‌تواند قرار گیرد.

درمان جای جوش واگنی

جای جوش واگنی چیزی شبیه به‌جای آبله مرغان یا سرخک است و یک حفره سفیدرنگ روی سطح پوست ایجاد می‌کند. بسته به نوع جوش نیز ممکن است عمیق یا سطحی باشد که عمق آن در روند درمان تأثیر زیادی دارد.

درمان با لیزرهای جوان‌سازی

روش‌های درمانی با لیزر مختلفی وجود دارند که برای درمان جای جوش واگنی استفاده می‌شوند و بسته به نیاز شما بهترین و مناسب‌ترین آن‌ها برای از بین بردن جای جوش انتخاب می‌شود. لیزرهای از بین برنده جوش در دو دسته سوزاننده  (ablative)و غیر سوزاننده (non-ablative) قرار می‌گیرند.

لیزرهای سوزاننده در نقش لایه‌بردار عمل می‌کنند و یک لایه نازک از سطح پوست را برمی‌دارند. این لایه‌ برداری البته تحت‌نظر دکتر متخصص لیزر تراپی انجام می‌شود و آسیبی به پوست نمی‌رساند.

بعد از این لایه برداری پوست به‌صورت خودبه‌خود شروع به ساختن بافت و پوست جدید می‌کند و از این طریق عمق جای جوش فرورفته کاهش پیدا می‌کند.

این لیزرهای سوزاننده لایه‌بردار قوی هستند و در یک‌دست کردن پوست تأثیر بالایی دارند. تنها عیب این روش دوره نقاهت بسیار بالای آن است.

التیام و بهبود پوست بعد از انجام این روش ممکن است دو هفته یا حتی بیشتر طول بکشد و در این مدت بسیار قرمز و متورم به نظر می‌رسد. گاهی از بین بردن قرمزی جای جوش و تورم ماه‌ها طول می‌کشد.

لیزرهای غیرسوزاننده آسیب شدیدی به پوست وارد نمی‌کنند، فقط پوست برای ساختن کلاژن بیشتر تحریک خواهد شد.

این روش رنگ و بافت پوست را یک‌دست می‌کند. بهترین لیزری که در این روش برای از بین بردن جوش بکار برده می‌شود، لیزر PDL یاPulsed Dye Laser  است که کاربرد‌های فراوانی در زمینه‌های درمان ضایعات عروقی، ماه گرفتگی، جای جوش و آکنه دارد.

درمان جای جوش

تزریق ژل به ‌صورت

رایج‌ترین و شایع‌ترین روش درمان جای جوش واگنی استفاده از ژل و فیلرهای پوستی است. تزریق ژل با انواع مختلفی از مواد طبیعی و مصنوعی انجام می‌شود که می‌تواند به قسمت‌های مختلف صورت حجم دهد.

در این روش با استفاده از ژل ارتفاع پوست را بالا می‌آورند تا هم‌سطح با پوست بقیه نواحی صورت شود. روش تزریق ژل نسبت به بقیه روش‌های درمان این عارضه به‌صرفه‌تر به دلیل :

  • سریع‌تر
  • آسان‌تر
  • کم‌خطر بودن است.

تنها ایراد این روش دائمی نبودن و مدت‌زمان ماندگاری کم آن است که حدود ۱۸ ماه تا دو سال خواهد بود و بعد از گذشت این زمان مجدد نیاز به تمدید دارد.

برش پانچ گرافتینگ صورت

در این روش پوست موجود در قاعده اسکار را به سمت بالا می‌کشیم تا هم سطح و تراز پوست نواحی مجاور شود.

اسکارهای هایپرتروفیک

این زخم‌های هایپرتروفیک اسکارهای برآمده و سفت هستند که از سطح پوست به بیرون متمایل شده‌اند. جای جوش‌های برآمده معمولاً روی تنه (شکم و کمر) دیده می‌شود و در آقایان شایع‌تر است.

اما به‌طور کلی در همه و در هر جای بدن ممکن است به وجود آید. این اسکار‌ها معمولاً بعد از زخم یا آسیب‌های بسیار شدید و عمیق نمایان می‌شوند.

زخم‌های گوشتی یا اسکارهای کلوئیدی نوع شدیدتر اسکارهای برآمده هستند. تفاوت اسکارهای کلوئیدی با بقیه اسکارهای برآمده این است که این نوع جای جوش‌ها از اندازه اصلی زخم یا آسیب اصلی بزرگ‌تر و برآمده‌تر می‌شوند و تا مدت‌ها بعد از خوب شدن رشد می‌کنند. تشکیل این جای جوش‌ها و مستعد بودن برای آن بستگی به ژنتیک پوستی افراد نیز دارد.

این جای جوش برخلاف سایر اسکارها به دلیل تولید بیش از حد کلاژن در موضع زخم ایجاد می‌شوند. در این مورد پوست بدون توجه به بهبودی زخم همچنان به تولید کلاژن ادامه می‌دهد.

درمان اسکارهای هایپرتروفیک یا برآمده

روش‌های درمانی این عارضه بسیار گسترده و متنوع هستند و انتخاب روش درمانی به شرایط خاص و شدت اسکار شما وابسته است. همچنین به‌کارگیری این درمان‌ها نیاز به دانش و تجربه بالایی دارند، زیرا ممکن است این عارضه در صورت درمان نادرست تشدید شود.

این روش‌ها عبارت هستند از:

  • کرم‌های استروئیدی (کورتونی)
  • ژل‌های سیلیکونی
  • کرایوتراپی (فریز کردن اسکار با نیتروژن مایع)
  • لیزر PDL
  • تزریق‌هایی که باعث تحلیل رفتن اسکار می‌شوند.

اسکارهای هایپرپیگمنتیشن یا لکه‌های تیره

این نوع لکه‌ها شایع‌ترین نوع اسکار بعد از ایجاد جوش در افراد هستند و به‌صورت یک تیرگی مسطح دیده می‌شوند. این لکه‌ها بسته به رنگ و نوع پوست شما به رنگ‌های مختلفی بروز پیدا می‌کنند.

نحوه تشکیل این عارضه به این صورت است که بعد از ایجاد جوش و التهاب پوست، همزمان با فعال شدن واکنش‌های ترمیمی میزان تولید ملاتونین (رنگدانه طبیعی پوست و مو) هم افزایش می‌یابد و باعث تیره‌تر شدن موضع جوش بهبود یافته می‌شود.

درمان لکه های تیره پوست

راه‌های درمان لکه‌های تیره پوست

به‌طور کلی این لکه‌های تیره به مرور زمان به‌صورت خودبه‌خودی بهبود پیدا می‌کنند و محو می‌شوند و نیاز به انجام کار خاصی نیست. اما بعضی اوقات این لکه‌ها بسیار تیره هستند و به‌آسانی محو نمی‌شوند. در این حالت می‌توانید به سراغ روش‌های خانگی و کلینیکی بروید.

درمان پزشکی یا استفاده از محصولات شیمیایی

این روش‌ها به‌صورت حرفه‌ای و عمیق عمل می‌کنند و انواع مختلفی دارند. دکتر آکنه میتواند با توجه به ویژگیهای پوست و شرایط شما در انتخاب درمان موثر به شما کمک کند. دکتر جوش میتواند در انتخاب روش درمانی و درمان موثر جای جوش به شما کمک کند.

درمان جای جوش با لیزر

لیزرهای ابریوم یاگوم، کیوسوئیچ و لیزر Co2 فرکشنال از جمله لیزرهای کاربردی و مؤثر در زمینه از بین بردن جای جوش و لکه‌های تیره پوستی هستند.

لایه‌بردارهای کلینیکی

لایه‌بردارهای کلینیکی با اسیدهای قوی انجام می‌شوند و برای درمان تیرگی‌ها بسیار مؤثر هستند. هر چه پوست بیمار روشن‌تر باشد این روش نیز مؤثرتر خواهد بود.

میکرودرم ابریژن

این یک روش لایه‌‌برداری و‌ جوانسازی معروف محسوب می‌شود. در این روش با استفاده از کریستال پوست را لایه‌برداری می‌کنند.

درم ابریژن

این روش هم مانند میکرودرم ابریژن یک روش لایه‌برداری محسوب می‌شود، با این تفاوت که تهاجمی‌تر و قوی‌تر عمل می‌کند و باید قبل از استفاده از بی‌حسی موضعی کمک گرفت. این روش کمی قدیمی شده است و امروزه لیزرها جایگزین آن شده‌اند.

کرم‌های سفید کننده پوست

کرم برای جای جوش

کرم‌های سفید کننده در انواع مدل‌ها و مارک‌ها برای انواع پوست موجود هستند. مشکل این محصولات وجود مقادیری جیوه در آن‌ها است که برای فرد ضرر دارد.

کرم یا محلول‌های لایه‌بردار پوست

این محصولات اکثرا به‌صورت کرم، محلول یا ماسک در بازار موجود هستند و با خاصیت اسیدی ضعیف خود تا حدی به از بین بردن تیرگی حاصل از جوش کمک می‌کنند، اما در از بین بردن جای جوش‌های تیره‌تر چندان کارآمد نیستند. این لایه‌بردارها ترکیب آلفا هیدروکسی اسید (AHA) را دارند که یک اسید ضعیف است.

سرم‌ها و کرم‌های حاوی رتینوئید، آزالیک اسید، ویتامین سی و هیدروکوئینون نیز در درمان تیرگی مؤثر هستند اما تهیه بعضی از این محصولات نیاز به نسخه دگتر پوست دارد.

روش‌های خانگی از بین بردن جای جوش

عسل برای جای جوش

برای درمان این لکه‌ها آسان‌ترین روش تهیه محصولات لایه‌بردار است. با مراجعه به داروخانه، با کمک دکتر داروساز می‌توانید داروی از بین بردن جای جوش مناسب خود را پیدا کنید.

اثرگذاری این محصولات برای از بین بردن جای جوش زمان‌بر است و باید به‌صورت مداوم مصرف شوند تا نتیجه مناسب آن‌ها را مشاهده کنید.

اما اگر در خانه می‌خواهید برای رفع این لکه‌ها اقدام کنید، روش‌های زیر را توصیه می‌کنیم.

  • آبلیمو

آبلیمو به‌عنوان یک روشن کننده و ضدلک برای همگی شناخته شده است. این ماده حاوی آلفا هیدروکسی اسید AHA  است و همان‌طور که گفته شد یکی از مواد تشکیل دهنده کرم‌های روشن کننده جای جوش تجاری محسوب می‌شود. این ماده در کنار روشن کنندگی خواص ترمیمی و جوانساز نیز دارد.

بهتر است که از آبلیموی تازه برای پوست استفاده کنید. اگر پوست شما در تماس با آبلیمو دچار سوزش و خارش می‌شود پس بهتر است آن را با آب رقیق کنید، سپس پنبه را آغشته به محلول به دست آمده کنید و روی جای جوش‌ها بمالید.

خواص آبلیمو

کمی فرصت دهید تا محلول روی پوست خشک شود، سپس با آب خنک موضع را شستشو دهید. هفته‌ای سه بار این کار را تکرار کنید تا نتیجه را ببینید.

بعد از هر دفعه استفاده باید پوست خود را با مرطوب‌کننده و آبرسان مرطوب کنید، زیرا آبلیمو پوست را به شدت خشک می‌کند و ظاهری پوسته‌پوسته به قسمت‌های نازک پوست صورت می‌دهد.

  • جوش شیرین

جوش شیرین یک ضدلک و لایه‌بردار طبیعی پوست است، بنابراین می‌توان در لایه‌برداری خانگی پوست از آن برای از بین بردن جای پوست استفاده کرد و به‌تدریج لکه‌های تیره را از بین می‌برد.

برای استفاده از این ماده باید آن را در ظرفی با آب مخلوط کنید و هم بزنید تا خمیری یک‌دست شکل گیرد. خمیر را روی جای جوش بمالید و اجازه دهید یک شب تا صبح روی پوست بماند و صبح موضع را بشویید.

این ماسک طبیعی باعث درخشندگی پوست نیز می‌شوند و برای تأثیرگذاری بیشتر می‌توانید به جای آب از گلاب استفاده کنید.

با استفاده مداوم و استعمال دو الی سه بار در هفته لکه‌های تیره از بین می‌روند. استفاده از جوش شیرین به این دلیل که در اکثر خانه‌ها وجود دارد، سریعترین روش از بین بردن جای جوش می‌تواند باشد.

  • عسل

عسل یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای از بین بردن جای جوش و التهاب است. این ماده به دلیل خاصیت آنتی باکتریال خود یک راهکار درمانی برای بسیاری از مشکلات پوستی محسوب می‌شود.

برای استفاده از عسل برای از بین بردن جای جوش کمر، کمی عسل را روی جای جوش بمالید و اجازه دهید در طول شب بماند، سپس صبح آن را بشویید.

  • آب سیب زمینی

آب سیب زمینی یکی از بهترین گزینه‌ها در تاپیک از بین بردن جای جوش نی نی سایت مطرح شده است که روی رفع نقاط تیره و لکه‌های روی پوست نیز تأثیر می‌گذارد. برای استفاده یک سیب زمینی را به‌صورت ورقه‌های نازک برش بزنید و روی صورت خود قرار دهید. پس از چند دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

برای افزایش تأثیر این ماسک می‌توانید سیب زمینی را رنده و با عسل مخلوط کنید.

  • آب خیار

آب خیار به علت غنی بودن از پتاسیم و ویتامین آ یک ماده پرطرفدار برای ترمیم و التیام پوست است. می‌توانید خیار را برش زده و ورقه‌های آن را به‌صورت مستقیم روی پوست قرار دهید. این ماده به صافی و شفاف شدن پوست نیز کمک می‌کند.

آب خیار را می‌توانید با له کردن یا رنده کردن آن بگیرید. به یاد داشته باشید برای تأثیرگذاری باید به‌صورت مداوم و روزانه از این ماده استفاده کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

معمولاً جای جوش عارضه آزاردهنده‌ای نیست و بیشتر روی زیبایی ظاهری فرد تأثیر می‌گذارد. با روش‌های خانگی گفته شده می‌توان نتیجه مثبتی برای از بین بردن جای جوش روی پوست گرفت.

اگر جای جوش‌های شما بسیار عمیق و تیره است یا برای از بین بردن جای جوش خود عجله دارید، می‌توانید از متخصصان مشاوره پوست و مو پذیرش ۲۴ کمک بگیرید.

مشاوره آنلاین متخصص پوست و مو

آن‌ها در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانند به سؤالات شما در مورد از بین بردن لک جوش و موارد مشابه پاسخ دهند و راهکارهای درمانی موثرتری را پیشنهاد دهند. با اقدام برای زیباتر کردن پوست خود، اعتماد به‌نفس بیشتری داشته باشید و در هر جمعی بدرخشید.

۴.۱/۵ (۱۱ نظر)

منبع
skinspecialistcentre.co.nzwww.elle.comwww.thehealthy.comwww.refinery29.comwww.everydayhealth.comwww.healthline.comwww.byrdie.comwww.medicalnewstoday.comwww.mayoclinic.orgkidshealth.orgwww.vogue.comwww.harpersbazaar.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
49 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
امیر
12 ساعت قبل

من کم جوش میزنم ولی روغن نارگیل تو یه هفته صورت منو به صورت کیوت تبدیل کرد امتحان کنین اگه نشد هر فشی خواستین بدین

زهرا
زهرا
15 روز قبل

سلام خسته نباشید من ۱۶ سالمه از ۱۵ سالگیم خیلی جوش میزدم الان یکم کمتر شدن اما جای بعضیاشون مونده خب میخوام یه دارو یا کرمی چیزی بم توصیه بدید و این‌که با زدن یه کرم یا چیز دیگه جای جوش رو کاملا میبره یا کمی میمونه

...
...
18 روز قبل

سلام
من ۱۶ سالمه، پوست صورتم چربه جوش میزنه و جاشون میمونه
باید چیکار کنم که جای جوش ها از بین بره؟؟

بیوتی تراپیست
بیوتی تراپیست
پاسخ به  ...
2 روز قبل

ضدلک بزنین ،ترمیم کننده حتمااستفاده کنین ,درغیراینصورت میکرونیدلینگ انجام بدین

gastric bypass in izmir doctors
gastric bypass in izmir doctors
1 ماه قبل

It was both fun and informative, thanks!

کبری
کبری
1 ماه قبل

سلام من جای جوش مونده رو صورتم و گود شده باید چطوری درمان کنم

بیوتی تراپیست
بیوتی تراپیست
پاسخ به  کبری
2 روز قبل

میکرونیدلینگ انجام بدین

بنده خدا
بنده خدا
2 ماه قبل

لطفاً راهنماییم کنین

هستی
هستی
3 ماه قبل

باسلام من صورتم زیاد جوش میزنه بعد جای جوش روی صورتم میمونه وتبدیل به لکه قهوه ای میشه لطفا راهنمایی کنید از چه کرمی میشه استفاده کرد

بیوتی تراپیست
بیوتی تراپیست
پاسخ به  هستی
2 روز قبل

ترمیم کننده استفاده کنین وحتما ضدلک وضدافتاب حتمااستفاده کنین ومرطوب کننده وابرسان فراموش نشه

هستی
هستی
3 ماه قبل

باسلام من صورتم خیلی جوش میزنه بعد هم جای جوش میمونه تبدیل به لکه قهوه ای میشه میشه بگید از چه کرمی استفاده کنم و همین طور لکه که بعد از دوران حاملگی به وجود آمد لطفا راهنمایی کنید

محمد
محمد
پاسخ به  هستی
2 ماه قبل

@m.hk241971 پیجم رو دنبال کنید

هانیه
هانیه
3 ماه قبل

سلام صورتم جوش زده نمیدانم چیکارکنم

الهام
الهام
پاسخ به  هانیه
1 ماه قبل

ژل ارگوتان بزن

ایناز
ایناز
پاسخ به  الهام
1 ماه قبل

تو کجامیفروشن ژل آرگومان رو

سپیده
سپیده
3 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من ۱۶ سالمه از پارسال تا الان یهویی جوش زدم البته الان نسبت به قبل یکم بهتر شده اما فقط میترسم جاشون بمونه
بنظرتون از چی استفاده کنم که جاش نمونه؟
میشه راهنمایم کنید؟؟؟

احمد
احمد
4 ماه قبل

سلام دکتر بیشتر رو دماغم جوش میزنه وجاشم مونده چیکار کنم

دکتر رازقی
دکتر رازقی
پاسخ به  احمد
3 ماه قبل

بیا اینو بزن

زبیر
زبیر
5 ماه قبل

سلام من صورتم خیلی لک زده بیشترشم لکه جوشه باید چیکار کنم ؟؟

بیوتی تراپیست
بیوتی تراپیست
پاسخ به  زبیر
2 روز قبل

سلام ،میکرونیدلینگ انجام بدین

مهتاب
مهتاب
5 ماه قبل

سلام آقای دکتر من پوستم خیلی جوش میزنه هردارویی استفاده میکنم جواب نمیده جای جوش هم میمونه باید چکارکنم

Fatemeh808
Fatemeh808
پاسخ به  مهتاب
4 ماه قبل

برای جوشت از شوینده درماسیف استفاده کن عالی

مریم
مریم
پاسخ به  مهتاب
3 ماه قبل

سلام من از محصولات شرکت نفیس استفاده کردم همه جوش هام از بین رفتن

فاطمه
فاطمه
5 ماه قبل

سلام صورت منم بعد اصلاح همیشه جوش میزنه هر کرم و ابرسانی هم که استفاده میکنم خوب نمیشه باید چیکار کنم

اااا
اااا
پاسخ به  فاطمه
3 ماه قبل

اره منم همین طور

سنا
سنا
5 ماه قبل

سلام من صورتم خیلی لک زده بیشترشم لکه جوشه باید چیکار کنم ؟؟

سکینه مختاری
سکینه مختاری
7 ماه قبل

سلام من صورتم خیلی جوش میزنه جای جوش هم میمانه باید چیکار کنم آیا با ماسک های خانگی هم میشه جای جوش را درمان کرد؟یا خیر ممنون میشم راهنمایی کنید

ستایش
ستایش
پاسخ به  سکینه مختاری
6 ماه قبل

سلام بهترین پزشک دنیا آقای میر غضنفری هستن من خودم بسیار رنج می بردم فقط ایشون بند رو خوب کردن ۰۲۱۲۲۳۶۹۳۴۱

مژگان
مژگان
11 ماه قبل

سلام صورت من بعداز اینک برای اولین بار با بند اصلاح کردم جوش زیادی زد و جوشهای صورت من خارش دارند من چطور میتونم جوش های صورتمو خیلی زود از بین ببرم و درمان کنم

اااا
اااا
پاسخ به  مژگان
3 ماه قبل

بعد از اصلاح از یخ استفاده کن

مژگان
مژگان
11 ماه قبل

سلام صورت من بعداز اینک برای اولین بار با بند اصلاح کردم جوش زیادی زد و جوشهای صورت من خارش دارند من چطور میتونم جوش های صورتمو خیلی زود از بین ببرم و درمان کنم

ستایش
ستایش
پاسخ به  مژگان
6 ماه قبل

سلام بهترین پزشک دنیا آقای میر غضنفری هستن من خودم بسیار رنج می بردم فقط ایشون بند رو خوب کردن ۰۲۱۲۲۳۶۹۳۴۱

منصور
منصور
1 سال قبل

میخام از بین بردن جای جوش صورت چه کار کنم

تکتم منصوری
تکتم منصوری
پاسخ به  منصور
11 ماه قبل

چندسال پیش بعدازاصلاح صورتم جوش زدجوش هارو کندم والان عفونی شده وهرچند وقت یکبار دوباره جای جوش ها دوباره درمیاد بایدازچه کرمی استفاده کنم؟

مریم
مریم
پاسخ به  تکتم منصوری
5 ماه قبل

ترتینوئین

بهمن
بهمن
1 سال قبل

سلام من جوش زیاد میزنم

هلما
هلما
1 سال قبل

سلام وقت بخیرببخشیدمن صورتم خیلی جوش میزنه جای جوش هم میمونه لک شده مخصوصاچانه پوستمم چربه چه راه کاری توصیه میکنید

مریم
مریم
پاسخ به  هلما
1 سال قبل

سلام صورتم جوش میزنه وجاش میمونه وهمینطور پشت و بازوم تا نرسیده به مچمم لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم

ستایش
ستایش
پاسخ به  مریم
6 ماه قبل

سلام بهترین پزشک دنیا آقای میر غضنفری هستن من خودم بسیار رنج می بردم فقط ایشون بند رو خوب کردن ۰۲۱۲۲۳۶۹۳۴۱

هانا
هانا
پاسخ به  هلما
11 ماه قبل

سلام واسه جوشات راکوتان و ازیترومایسین بخور خیلی خوبه من امتحان کردم واقعا جواب داد

ستایش
ستایش
پاسخ به  هلما
6 ماه قبل

سلام بهترین پزشک دنیا آقای میر غضنفری هستن من خودم بسیار رنج می بردم فقط ایشون بند رو خوب کردن ۰۲۱۲۲۳۶۹۳۴۱

سهراب علیزاده
سهراب علیزاده
پاسخ به  هلما
5 ماه قبل

سلام تو صورتم جوش داره باید چیکار کنم

بیوتی تراپیست
بیوتی تراپیست
پاسخ به  هلما
2 روز قبل

سلام
برای تنظیم چربی پوست بایدروتین مناسب و فیشیال ماهانه وبرای لک هاتون ازضدلک ومیکرونیدلینگ انجام بدین

اصغر خلیل مقدم
اصغر خلیل مقدم
1 سال قبل

سلام و درود صورتم بر جوش چرکی و اکنه داشت الان جاشون خیلی گوده سوراخ و حفره داره راهنماییم کنید لطفا کجا و کدام پزشک متخصص پوست بروم

سعید
سعید
پاسخ به  اصغر خلیل مقدم
1 سال قبل

سلام‌صورتم خیلی جوش لک دارد چکار کنم‌که با یک‌جلسه خوب شود

ستایش
ستایش
پاسخ به  اصغر خلیل مقدم
6 ماه قبل

سلام بهترین پزشک دنیا آقای میر غضنفری هستن من خودم بسیار رنج می بردم فقط ایشون بند رو خوب کردن ۰۲۱۲۲۳۶۹۳۴۱

نیایش
نیایش
پاسخ به  ستایش
5 ماه قبل

تهرانن؟

علی
علی
پاسخ به  ستایش
4 ماه قبل

سلام صورتم خیلی چوش داری چی گارش گونم

ناصر
ناصر
پاسخ به  علی
2 ماه قبل

سلام صورتم جوش داره چی کار انجام بدم تا خوب بشه

دکمه بازگشت به بالا