تفاوت ماما و متخصص زنان و زایمان چیست؟

ماما و متخصص زنان چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

تفاوت ماما و متخصص زنان و زایمان

امروزه خانواده‌هایی که قصد دارند بچه‌دار شوند، معمولا از پیش از بارداری تا پس از زایمان، تحت نظر متخصصان این حوزه قرار می‌گیرند. خانم‌ها اهمیت زیادی برای این موضوع قائل هستند دوست دارند زایمانی اصولی و بدون استرس داشته باشند. اما متاسفانه در جامعه درک درستی از تفاوت بین دو حرفه مامایی و تخصص زنان و زایمان وجود ندارد.

با وجود این‌که ممکن است ماماها و متخصصان زنان و زایمان، هر کدام در زمینه کاری و حرفه خود تخصص و مهارت کافی داشته باشند، اما زمینه فعالیت آن‌ها با هم متفاوت است. به همین ترتیب، معیار انتخاب آن‌ها نیز فرق دارد.

دو حرفه مامایی و متخصص زنان و زایمان، مستقل از هم و مکمل یکدیگر هستند. در این مطلب با پذیرش ۲۴ همراه باشید تا بتوانید با شناخت تفاوت‌ها و وظایف هر کدام از این دو شغل، در شرایط متفاوت، به گزینه مناسب‌تر مراجعه کنید.

در ادامه تعاریف و تفاوت‌های ماما و متخصص زنان و زایمان را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار می‌دهیم.

از نظر بسیاری از افراد تخصص مامایی و تخصص زنان و زایمان دقیقا مشابه هم هستند، در حالی‌که این دو رشته با هم تفاوت‌های اساسی دارند.

تفاوت رشته زنان با مامایی خود مزید بر علت است. متخصص زنان در دانشکده پزشکی تحصیلات خود را گذرانده و پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی وارد تخصص زنان و زایمان شده است اما ماما در دوره کارشناسی و گاهی کارشناسی ارشد مامایی تحصیل کرده است و به اندازه پزشک زنان از بیماری‌های خاص و موارد خاص‌تر اطلاع ندارد.

وظایف ماما و معرفی رشته مامایی

مامایی زیر شاخه‌ای از علوم پزشکی محسوب می‌شود و ماما در واقع متخصص بهداشت و درمان است. ماما در مراحل پیش از بارداری، در طول بارداری، زایمان و بعد از زایمان، مراقب مادر و کودک است. به عبارتی وظیفه اصلی ماما، حفظ سلامتی مادر و نوزاد و ارائه خدمات به آن‌ها است.

ماماها علاوه بر راهنمایی زنان باردار و مشاوره دادن به آن‌ها، وظایف دیگری نیز دارند. به‌عنوان مثال مشاوره‌های پیش از ازدواج، معاینه و تشخیص بیماری‌های ساده زنان، مشاوره در حوزه تنظیم خانواده، بهداشت خانواده و به‌ویژه بهداشت زنان و مسائل مشابه دیگر از وظایف رشته مامایی است.

وظایف ماما

مراحل پیش از بارداری، حین بارداری و پس از آن، سه مرحله اصلی هستند که ماما به‌طور ویژه برای آن‌ها آموزش دیده است.

  • ماما پیش از تولد نوزاد، مادران باردار را در مواردی مانند داشتن تغذیه سالم بارداری، چگونگی زایمان، بررسی سلامت مادر و نوزاد راهنمایی کرده و برای مادران و خانواده‌ها کلاس‌های آموزشی مربوطه برگزار می‌کند.

به‌عنوان مثال قبل از زایمان چگونگی کنترل استرس، هیجان و درد را به مادر می‌آموزد. همچنین با کنترل دقیق تمام موارد لازم و معاینه مادر، او را برای زایمان آماده می‌کند. مادر با حضور در کلاس‌های پیش از بارداری و آمادگی زایمان، از خدمات ماماها بهره می‌برد.

  • وظایفی که ماما در حین زایمان برعهده دارد شامل انجام زایمان (طبیعی) و کنترل درد مادر و سهولت در زایمان است. همچنین ماما وظیفه دارد مشکل غیر طبیعی مادر یا نوزاد را با متخصص زنان و زایمان در میان بگذارد.

از آن‌جایی که زایمان برای خانم‌ها تجربه‌ای پر از استرس و حساس است، در هنگام زایمان به دلگرمی و همراهی ماما نیاز دارند.

ماما دانش، تجربه و حس انسان دوستانه خود را به کار می‌گیرد تا زایمانی راحت و بدون استرس برای خانم‌ها رقم بزند. البته برخی افراد به‌راحتی زایمان را پشت سر می‌گذارند و برخی دیگر با مشکل روبرو می‌شوند، اما در هر حالت نیاز به مراقبت‌های ویژه ماما و کادر درمان است تا برای مادر تجربه بهتری رقم بخورد.

  • ماما پس از زایمان نیز وظیفه دارد توصیه‌های لازم درباره مراقبت از کودک و تغذیه و نکات بهداشتی مادر و کودک را به خانواده گوشزد کند.

پس از زایمان دنیای جدیدی به روی مادر و نوزاد تازه متولد شده گشوده می‌شود. هردو به مراقبت نیاز دارند و باید تا زمانی که لازم باشد، زیر نظر ماما بمانند. به‌عنوان مثال ماما آموزش نحوه شیردهی، چگونگی خواباندن یا درست بغل گرفتن نوزاد و تغذیه او یا نحوه مراقبت و بهداشت آلت تناسلی بعد از زایمان طبیعی و مسائل دیگر را به مادر می‌آموزد.

در حال حاضر بیشتر در بیمارستان‌ها و به‌ویژه در اتاق زایمان از ماماها کمک گرفته می‌شود. این افراد در زایمان طبیعی از مادر و نوزاد مراقبت‌های لازم را به عمل می‌آورند و در کنار این مسائل، فعالیت‌های دیگری نیز در بیمارستان انجام می‌دهند.

درست از زمانی که مادر برای زایمان به بیمارستان مراجعه می‌کند تا بعد از آن، همراهی ماما را کنار خود و نوزاد خود احساس می‌کند.

معمولا ماماها در دسترس‌تر از پزشکان متخصص هستند. پس برای طی کردن دوران بارداری سالم و با آرامش و همراهی بیشتر با یک فرد مطمئن از کارشناسان مامایی کمک بگیرید.

اگر در مورد وظایف یک ماما بیشتر سوال دارید یا می‌خواهید بدانید وجود او در هنگام وضع حملتان ضروری است یا نه پیشنهاد می‌کنیم با متخصصان آنلاین مشاوره مامایی پذیرش ۲۴ صحبت کنید.

مشاوره آنلاین مامایی

وظایف متخصص زنان

وظایف متخصص زنان و زایمان

متخصص زنان برای درمان همه بیماری‌های مربوط به زنان و چگونگی درمان و جراحی آن‌ها به شکل تخصصی آموزش دیده است.

متخصص زنان علاوه بر دوره‌های تخصصی، دوره پزشکی عمومی را نیز طی کرده است و به‌طور کامل و دقیق به علم پزشکی و آناتومی بدن خانم‌ها احاطه دارد.

متخصص زنان در واقع آزمایش‌های مختلفی را مانند تست پاپ اسمیر، اس تی دی، آزمون سینه، کنترل باروری و تست‌های الزامی دیگر برای زنان تجویز می‌کند و فعالیت او بیشتر در حوزه سلامت زنان است. پزشک زنان از طرفی همه مشکلات و بیماری‌های مربوط به بارداری، باروری، قاعدگی، زایمان، عفونت‌های مراقبتی، اختلالات هورمونی و سایر بیماری‌های مختص به زنان را درمان می‌کند.

متخصص زنان و مادران باردار

متخصص زنان و مادران باردار

  • اگر زوجی قصد فرزندآوری داشته باشند و با مشکل ناباروری یکی از طرفین مواجه شوند، تخصص زنان گزینه مناسبی برای مشاوره و درمان این مشکل است.
  • همچنین خانم‌هایی که علائم خاصی را در بدن خود مشاهده کردند، برای جلوگیری از بارداری پرخطر، لازم است به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند.
  • هنگام مواجهه با بیماری‌های شایع بین خانم‌ها، حتما لازم است به پزشک زنان مراجعه شود. پزشک زنان در تشخیص و درمان تمامی بیماری‌های مربوط به اعضای تناسلی بدن، مانند سرطان اندام‌های تولید مثل زنان، عفونت‌های ادراری، عفونت واژن، سندرم تخمدان پلی کیستیک و بیماری‌های مشابه دیگر احاطه کامل دارد که در صورت ابتلا به این بیماری‌‌ها می‌توانید به متخصص انکولوژی زنان مراجعه کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.
  • در دوران بارداری ممکن است بیماری‌های خاصی دامنگیر مادر و جنین شود. درمان این بیماری‌ها در حیطه وظایف متخصص زنان است. همچنین ممکن است خانمی که قصد دارد باردار شود، دچار بیماری خاصی مانند دیابت، صرع، فشار خون یا بیماری‌های قلبی باشد یا در گذشته آن را تجربه کرده باشد. بررسی این موضوع که بیماری مادر چه میزان در روند بارداری موثر است، بر عهده پزشک زنان است. به عنوان یک زن باردار بهتر است پیش از بارداری آزمایش‌های مختلفی را که پزشک برایتان تجویز می‌کند، انجام دهید تا از بابت سلامت خود و فرزندتان مطمئن شوید.
  • مهم‌ترین و اصلی‌ترین ارتباطی که بین پزشک زنان و مادران باردار وجود دارد، انجام عمل سزارین برای زایمان است. متخصص زنان برای انجام این عمل آموزش دیده است.
  • اگر به هر دلیلی باید نوزاد خود را پیش از موعد مقرر به دنیا بیاورید، حتما باید تحت نظر یک پزشک زنان این کار را انجام دهید و به‌طور کلی نباید با مشورت و اجازه پزشک اقدام به کاری غیر اصولی کنید.

مرز بین ماما و متخصص زنان و زایمان در درمان

درمان اکثر بیماری‌ها حالت مرحله‌ای و گام به گام دارد. معمولا ماماها در مراحل اولیه درمان نقش پرنگ‌تری دارند و در مواردی که نیاز به تخصص ویژه‌ای احساس شود، متخصصان زنان و زایمان به میدان می‌آیند. به‌عنوان مثال سزارین یا لاپاروسکوپی در حیطه فعالیت‌های پزشک زنان است و ماما در این زمینه تخصصی ندارد.

ماماها معمولا وضعیت جنین در رحم مادر را در طی اپیدورال با مانیتور مشاهده می‌کنند و فقط می‌توانند به تولد واژینالی بدون مشکل نوزاد کمک کنند. در صورت بروز هر مشکل خاصی در روند زایمان یا لزوم عمل سزارین، حضور و یاری متخصص زنان و زایمان الزامی است.

اگر در محل زندگی شما پیدا کردن چنین متخصصی سخت است و باید از مشاوره او بهره ببرید، متخصصان مشاوره زنان و زایمان همیشه آنلاین پذیرش ۲۴ می‌توانند به سوالاتتان پاسخ دهند.

مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان

هزینه انتخاب ماما یا پزشک متخصص زنان

ماماها معمولا به مداخله پزشکان حتی در موارد جدی اعتقادی ندارند. این عقیده در شرایط معقول باعث کاهش مداخلات غیرضروری پزشکان و به تبع آن کاهش هزینه‌های مراقبت و درمان خواهد شد. پزشکان معمولا هزینه بالاتری از ماماها دریافت می‌کنند.

در شرایطی که وجود پزشک الزامی باشد و به‌عنوان مثال جان مادر و کودک در خطر باشد، درنگ جایز نیست. در چنین شرایطی بهتر است هزینه بالاتری در قبال سلامتی عزیزانمان پرداخت شود.

برای زایمان از بین ماما و متخصص زنان و زایمان باید کدام یک را انتخاب کنید؟

انتخاب از بین ماما و متخصص زنان و زایمان انتخاب شخصی شما است. باید در نظر بگیرید تجربه به دنیا آوردن فرزندتان می‌خواهید چطور باشد. شاید بهتر باشد پاسخ سوالات زیر را دهید.

آیا اولویت شما زایمان به شکل طبیعی است؟

از پزشک خود در مورد نرخ موفقیت او در انجام سزارین و نظرش در مورد این عمل را بپرسید. اگر برایتان زایمان طبیعی مهم است، مطمئن شوید که پزشک نظر موافقی دارد.

در طول وضع حمل به چه نوع حمایتی نیاز دارید؟

ماماها می‌توانند اوقات بیشتری را با افراد باردار بگذارنند. اگر برایتان مهم است در طول وضع حمل کسی همراهتان باشد، استفاده از کمک یک ماما گزینه بهتری است.

برای مدیریت درد زایمان چه تدابیری اندیشیدید؟

با آ‌ن‌که ماماها اجازه استفاده از مسکن‌ها را دارند، ولی روش‌های غیر دارویی را برای مدیریت درد پیشنهاد می‌کنند. این روش‌ها ممکن است شامل دوش گرفتن، ماساژ، طب سوزنی، امتحان موقعیت‌های مختلف یا استفاده از یک توپ زایمان (birthing ball) باشد.

مراجعه به پزشک زنان و ماما

چه زمانی به پزشک زنان و چه زمانی به ماما مراجعه کنیم؟

زمان مراجعه به پزشک در مورد بارداری و بیماری‌های مختلف متفاوت است. اگر قصد فرزندآوری داشته باشید، بهتر است از ابتدای باروری تحت نظر ماما قرار بگیرید. اما در موارد خاص که مشکلی برای بارداری وجود دارد یا جزو مادران پرخطر هستید، از پزشک زنان و زایمان کمک بگیرید.

اگر به بیماری زنانه خاصی مبتلا شده‌اید یا در چرخه قاعدگی شما مشکلی وجود دارد و در موارد مشابه، حتما به پزشک زنان مراجعه کنید و مطمئن باشید هر چه زودتر تحت درمان قرار بگیرید، زودتر سلامتی خود را به دست می‌آورید.

البته پس از مراجعه به پزشک یا ماما و در کنار راهنمایی‌ها و خدمات این دو متخصص، خودتان باید نکاتی را رعایت کنید.

به‌عنوان مثال بهداشت شخصی و سبک زندگی سالم را سرلوحه کارهایتان قرار دهید و در صورت اقدام برای بارداری از مصرف الکل و دخانیات بپرهیزید. با توجه به این موارد و کمک ماماها و پزشکان، حتما تجربه شیرینی از این دوران برایتان رقم می‌خورد.

پس بهتر است به جای استرس و نگرانی درباره انتخاب یکی از این دو حرفه، ابتدا دانش و آگاهی خود را بالا ببرید تا خودتان بتوانید در مواقع اضطراری یا هنگام بروز مشکل، حادثه را مدیریت کنید و کنترل اتفاق را در دست بگیرید. این مهارت در افراد به‌ویژه در خانم‌های باردار بسیار نقش مهمی دارد.

سپس با کسب اطلاعات درباره هر کدام از این دوحرفه بتوانید بسته به نیاز، گزینه مناسب‌تر را انتخاب کنید. در مجموع به یاد داشته باشید که با کمک گرفتن از ماما یا متخصص زنان به‌صورت جداگانه یا در تکمیل خدمات یکدیگر، سلامت کودک و مادر تامین خواهد شد.

به‌طور کلی می‌توان گفت ماماها تا حدودی از عهده مدیریت بیماری یا موارد دیگر برمی‌آیند اما هرچه بیماری پیچیده‌تر شود و نیاز به علم و تخصص بیشتری احساس شود، همکاری یک پزشک زنان الزامی است.

ممکن است توضیحات ما در مطلب بلا در رابطه با تفاوت ماما و متخصص زنان و زایمان کامل باشد اما ممکن است سوالاتی خارج از این عناوین ذهن شما را درگیر کند. در چنین شرایطی کافی است بسته به مشکل و سوالات خود با متخصصان مشاوره مامایی یا متخصصان مشاوره زنان و زایمان آنلاین پذیرش ۲۴ تماس بگیرید.

مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان

آن‌ها در هر ساعتی از روز یا شب می‌توانند به سوالات شما به شکل‌های گوناگون متنی، صوتی و تلفنی پاسخ دهند. با شنیدن نظرات و راهنمایی‌های آن‌ها دوران بارداری خود را مطمئن سپری کنید یا جلوی پیشرفت بیماری‌های زنانه خود را بگیرید.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
niniban.commamanam.comdrfereshtedaneshmand.irdrdr.irwww.marcopacs.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسنا نارویی
حسنا نارویی
1 ماه قبل

سلام خانوم دکتر من از حساب خودم تو ۹ماه هستم از حساب سونو تازه تو ۸ ماه هستم باید چیکار کنم

سلام من زنی ۴۶ ساله هستم ۱۵ سال بچه ندار نشدم مخوق
سلام من زنی ۴۶ ساله هستم ۱۵ سال بچه ندار نشدم مخوق
2 ماه قبل

یه ماما خوب
میخوام

سمانه
سمانه
5 ماه قبل

الان دکترای تخصصی مامایی با متخصص زنان یکیه ب نظرتون؟؟؟
دکترای تخصصی مامایی
۴سال کارشناسی
۲-۳سال ارشد
۴سال به شدت فشرده و کشیک دکترا
میشه حدود۱۰-۱۱سال که فقط در مورد زنان و کیس های مامایی مطالعه و چالش داشتن.

متخصص زنان
۷سال عمومی (تقریبا از هر دری سخنی!!از هر چی ی مقدمه )
۴سال فقطط زنان
میشه راحت مقایسه کنید و بسنجید سطح علمی و سواد رو:)

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط سمانه
دکمه بازگشت به بالا