وجود خون درمنی مردان نشانه چیست؟

انواع علل خون در مایع منی و راه‌های کنترل آن‌ها

وجود خون در منی(hematospermia)

مایع منی اصولا از اسپرم و مایعات آزاد شده توسط پروستات و غدد دیگر تشکیل شده است. این مایع هنگامی‌که از طریق لوله‌های مختلفی به مجرای ادراری منتقل می‌شود، اسپرم‌های تولید شده نیز به درون آن ریخته می‌شوند. رگ‌های خونی موجود در این مسیر ممکن است به‎ دلایلی آسیب دیده و پاره شوند، در نتیجه باعث نشت خون به ادرار یا مایع منی می‌شوند.

مایع منی مایعی بی‎رنگ و غلیظ است و هرگونه تغییر رنگ آن به صورتی یا حتی قهوه‌ای می‌‎تواند نشانه وجود خون در مایع منی (هماتوسپرمیا) باشد. در هنگام مراجعه به پزشک معمولا از شما سوال می‌‎شود که آیا اخیراً جراحی پروستات یا نمونه ‎برداری از پروستات انجام داده‎ اید؟ زیرا این روش‌‎ها می‎‌توانند برای چندین هفته باعث مشاهده خون در مایع منی شوند.

اغلب اوقات، هیچ دلیلی برای این مشکل یافت نمی‌‎شود. در برخی موارد، به ویژه در مردان زیر ۴۰ سال، عفونت دلیل احتمالی آن است. عفونت معمولاً با علائم و نشانه‎ های دیگری مانند ادرار دردناک همراه است. طبق تجربه، مشاهده خون زیاد یا مکرر در مایع منی بیشتر در مردان ۴۰ سال به بالا رخ می‌دهد زیرا یک علامت هشداردهنده بارز برای بیماری‌هایی مانند سرطان و التهاب پروستات در اثر افزایش سن است.

بنابراین در صورت مشاهده تغییر رنگ مایع منی، مراجعه هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری برای بررسی دلیل اصلی آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

ویزیت آنلاین متخصص اورولوژی

علائم وجود خون در مایع منی

آسیب‌ها، عفونت‌ها، مشکلات پروستات و چندین فاکتور و شرایط دیگر می‌توانند باعث ظهور خون در مایع منی شوند. اگرچه ممکن است این وضعیت نگران‌کننده باشد اما مشاهده خون در مایع منی معمولاً تهدیدکننده زندگی نیست.

مقدار خون در مایع منی شما می‌تواند از یک قطره کوچک تا چندین میلی‌لیتر متفاوت باشد و اصولا به علت خونریزی شما بستگی دارد. همچنین ممکن است علائم زیر را همراه با تغییر رنگ مایع منی تجربه کنید:

  • درد هنگام انزال
  • درد هنگام ادرار کردن
  • حساسیت یا تورم در کیسه‌های بیضه
  • حساسیت و درد در ناحیه کشاله ران
  • درد در کمر
  • خون در ادرار

علت وجود خون در منی چیست؟

هر چیزی که بتواند باعث آسیب به رگ‌های خونی در مسیر عبور مایع منی و نشت خون در این مایع شود، علت مشاهده خون در مایع منی است. البته در بسیاری از موارد، هرگز علت دقیق وجود خون در منی مشخص نمی‌شود. به ‎همین‌دلیل، اغلب مشکل جدی نیست، به ‎خصوص اگر ۴۰ ساله یا کمتر هستید. در زیر به برخی از دلایل احتمالی وجود خون در مایع منی اشاره شده است که ممکن است پزشک آن‎ها را بررسی کند:

التهاب علت وجود خون در منی

التهاب وزیکول‌های تولیدکننده منی یکی از علل شایع مشاهده خون در مایع منی است. التهاب هر غده، مجرا، لوله یا عضوی که در دستگاه تناسلی مردان نقش دارد می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود. مواردی مانند:

  • پروستاتیت (التهاب غده پروستات) که می‎‌تواند باعث درد، مشکلات ادرار و اختلال عملکرد جنسی شود.
  • اپیدیدیمیت (التهاب اپیدیدیم یا لوله پیچ ‎خورده در پشت بیضه که اسپرم در آن ذخیره می‌شود) که اغلب در اثر عفونت باکتریایی، از جمله عفونت‌‎های مقاربتی مانند تبخال، سوزاک یا کلامیدیا ایجاد می‌شود. علائم آن شامل بیضه قرمز یا متورم، درد و حساسیت بیضه در یک طرف، ترشح و ادرار دردناک است.
  • اورتریت (التهاب مجرای ادرار) که می‌تواند باعث درد هنگام ادرار، خارش یا سوزش در نزدیکی دهانه آلت تناسلی مرد یا خروج ترشحات از آلت تناسلی شود.

التهاب همچنین می‎تواند در اثر تحریکات ناشی از وجود سنگ در پروستات، وزیکول‌های منی، مثانه یا مجرای ادرار ایجاد شود.

عوامل خون در منی

عفونت‎ ها علت وجود خون در منی

درست مانند التهاب، عفونت در هر غده، مجرا، لوله یا عضوی که در دستگاه تناسلی مردان درگیر است می‌تواند باعث ایجاد خون در مایع منی شود.

بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک یا تبخال نیز می‌توانند باعث ایجاد خون در منی شوند. عفونت‌های ناشی از ویروس‎‌ها، باکتری‌‎ها یا قارچ‎‌ها ممکن است منجر به این مشکل شوند.

انسداد علت وجود خون در منی

اگر مجاری مانند مجرای انزال مسدود شده باشد، رگ‌های خونی اطراف آن می‌‎توانند متسع و شکسته شوند. اگر پروستات شما بزرگ شده باشد، می‌‎تواند مجرای ادرار شما را تحت فشار قرار دهد که ممکن است باعث مشاهده  خون در مایع منی شود.

تومور علت وجود خون در منی

پولیپ‌های خوش‎خیم یا تومورهای بدخیم در پروستات، بیضه‌ها، اپیدیدیم یا وزیکول‎‌های منی می‌‎توانند منجر به مشاهده خون در مایع منی شما شوند.

ناهنجاری های عروقی علت وجود خون در مایع منی

ناهنجاری‎‌های عروقی در دستگاه تناسلی مردان مانند کیست‎‌های عروقی، می‏‌توانند علل وجود خون در مایع منی باشند.

تروما یا اقدامات پزشکی علت وجود خون در منی

ضربه‌های جسمی مانند ضربه به بیضه هنگام ورزش، می‌‎توانند منجر به نشت رگ‎‌های خونی و وجود خون در منی شوند. اقدامات پزشکی مانند معاینه پروستات یا بیوپسی یا وازکتومی نیز ممکن است باعث ایجاد این مشکل شوند.

البته شرایطی‎ که روی کل بدن شما تأثیر می‌‎گذارد نیز ممکن است باعث ایجاد خون در منی شود. این موارد معمولا شامل فشار خون بالا و هموفیلی (اختلالی است که منجر به خونریزی آسان و بیش‎ ازحد می‌‎شود) یا سایر احتمالات مثل سرطان خون و بیماری مزمن کیدی هستند.

انواع عارضه خون در مایع منی

عارضه وجود خون در مایع منی برحسب علل آن انواع مختلفی دارد که هرکدام برحسب نوع و شدت علائم متفاوت هستند. به‌همین‏ دلیل، اغلب توصیه می‎شود حتی با وجود رفع علائم هرکدام به پزشک مراجعه شود زیرا در مورد بیماری‎‌هایی مثل سرطان پروستات نباید تاخیری در روند درمان صورت گیرد.

آیا امکان پیشگیری از عارضه وجود خون در مایع منی وجود دارد؟

پیشگیری از وجود خون در منی

با توجه به اینکه علل این عارضه متغیر هستند، تنها را پیشگیری از آن کنترل فاکتورهای خطر زیر است زیرا احتمال تجربه هماتوسپرمیا را افزایش می‌دهند:

  • داشتن رابطه جنسی شدید، به‎ خصوص پس از یک دوره طولانی پرهیز
  • سن بالای ۴۰ سال
  • داشتن سابقه ابتلا به مشکلات پروستات از جمله پروستاتیت
  • داشتن سابقه خانوادگی بیماری پروستات
  • داشتن عفونت ادراری یا عفونت تناسلی

نحوه صحیح تشخیص وجود خون در مایع منی

هنگامی‎که به پزشک مراجعه می‎کنید، ابتدا باید علت اصلی مشاهده خون در منی مشخص شود. در این میان کارهایی که ممکن است انجام داده شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • معاینات بدنی. پزشک ممکن است شما را برای بررسی علائمی مثل تورم بیضه، قرمزی یا سایر علائم قابل مشاهده عفونت یا التهاب معاینه کند.
  • آزمایشات تشخیصی عفونت مقاربتی. از طریق آزمایش خون، پزشک شما بررسی می‎‌کند که به عفونت مقاربتی مبتلا هستید یا خیر.
  • آزمایش ادرار. این کار می‌‎تواند به تشخیص عفونت‎‌های باکتریایی یا سایر ناهنجاری‎‌های ادراری کمک کند.
  • آزمایش PSA که آنتی‏ژن‌‏های ایجاد شده در پروستات را آزمایش و به کمک آن سلامت پروستات را ارزیابی می‏کند.
  • آزمایش‎های غربالگری مانند سونوگرافی، CT و MRI که می‎‌توانند به بررسی انسداد کمک کنند.
  • سونوگرافی ترانس رکتال که از قلم مبدل برای جستجوی تومورها و سایر ناهنجاری‏‌های اطراف پروستات استفاده می‏‌کند.

معمولا مردان بالای ۴۰ سال برای ارزیابی بیشتر و افراد زیر ۴۰ سال نیز ممکن است در صورت ادامه علائم با وجود درمان، به یک متخصص ارولوژی ارجاع داده می‌‏شوند.

تشخیص خون در منی

 راه‌های درمان وجود خون در منی

بسته به علت وجود خون در منی، ممکن است بتوانید خود را در خانه معالجه کنید. اگر علت اصلی آن نیاز به درمان پزشکی داشته باشد، پزشک با شما همکاری می‌کند.

درمان در خانه خون در اب منی

اگر به دلیل یک ضربه این مشکل برای شما به وجود آمده باشد، فقط استراحت کنید و اجازه دهید بدن شما بهبود یابد. اگر در کشاله ران نیز تورم دارید، می‌‎توانید هر بار ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بسته یخ را در آن ناحیه قرار دهید.

خوشبختانه اکثر موارد هماتوسپرمیا به خودی خود برطرف می‎‌شوند. علائم خود را تحت نظر داشته باشید و در صورت بدتر شدن یا ماندگاری آن‎ها بیش از یک ماه به پزشک خود اطلاع دهید.

درمان پزشکی منی خونی

اگر مشکل شما به‌‎دلیل عفونت باشد، پزشک آنتی‎ بیوتیک تجویز می‎‌کند. اگر تورم دلیل اصلی آن باشد، داروهای ضد التهابی در دسترس هستند.

اگر عارضه شما به‎ دلیل انسداد دستگاه ادراری تناسلی باشد، ممکن است جراحی لازم باشد. جراحی‎ های احتمالی شامل برداشتن سنگ مثانه یا تومورها است.

اگر سرطان باعث ایجاد خون در مایع منی شود، پزشک احتمالاً شما را به یک متخصص آنلاین آنکولوژیست ارجاع می‏دهد که بهترین روش درمان سرطان تعیین شود.

درمان عارضه خون در مایع منی با داروهای گیاهی

تجربه نشان داده است که مصرف دمنوش‌‎های زیر نه تنها به درمان این عارضه کمک می‌‏کند بلکه گاهی باعث پیشگیری نیز می‎‌شود:

  • علف پنیر
  • دم اسبی
  • کلاله ذرت
  • نخل اره‌ای
  • قارچ گانودرما
  • جینسینگ
  • ماکا

درمان عارضه خون در مایع منی با طب سنتی

متخصصان طب سنتی معتقدند که :

  • داشتن رابطه جنسی منظم و متوسط
  • مصرف گیاهان ضد عفونت مجاری ادراری و پروستات
  • خوردن مایعات زیاد
  • پیشگیری از ضربه احتمالی به دستگاه تناسلی مردانه به‌خصوص بیضه

کمک زیادی به پیشگیری و درمان این عارضه غیر معمول می‎کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن سابقه خانوادگی یا شخصی در زمینه سرطان دستگاه تناسلی یا عفونت مقاربتی باید برای انجام آزمایش دوره‎ای به پزشک مراجعه کنید. سن شما همچنین می‎‌تواند به‎‌عنوان یک راهنما عمل کند.

مردان ۴۰ ساله و بالاتر در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌‏هایی مانند سرطان پروستات هستند. به ‏همین ‏دلیل، اگر بالای ۴۰ سال دارید، هر زمان که خون در مایع منی خود مشاهده کردید، باید به پزشک خود بگویید. پزشک شما می‌‏تواند علت آن در اسرع وقت بررسی کند.

اگر زیر ۴۰ سال هستید و علائمی غیر از وجود خون در مایع منی ندارید، صبر کنید و ببینید خون به خودی خود از بین می‎‌رود یا خیر.

اگر مایع منی شما همچنان خون‏ آلود است یا اگر علائم اضافی مانند درد یا تب را تجربه کرده‌اید، با دکتر خود قرار ملاقات بگذارید. درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری ندارید، از پزشک آنلاین متخصص کلیه و مجاری ادرار پذیرش ۲۴، مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های ایشان استفاده کنید.

مشاوره آنلاین متخصص اورولوژی

۳.۷/۵ (۱۰ نظر)

منبع
www.mayoclinic.orgwww.nhs.ukwww.webmd.comwww.medicalnewstoday.comwww.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
25 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرعلی‌
امیرعلی‌
1 ماه قبل

سلام‌وقت‌بخیر‌من‌یک‌بار‌خود‌ارضایی‌کردم‌دیدم‌قطر های‌خون‌وجود‌داده‌واین‌کارو‌بعد‌یک‌هفته‌انجام‌دادم‌قطر های‌خون‌بشتر‌شده‌بود‌علتش چیست لطف‌راهنمایی‌کنید‌ممنونم

مجتبی
مجتبی
2 ماه قبل

سلام من ۵۳ سال دارم سال گذشته در بهمن ماه وقت سرما چند باری منی من باخون ابه وگاهی علیظ تر مشاهده شد ولی با گرم شدن هوا قط شد وحالا هم چند روزی هست این اتفاق میافتد وگاها در ابتدای ادار وانتهای ادار خون میاید ممنون مبشم راهنمایی کنید

اسماعیل
اسماعیل
4 ماه قبل

سلام. من ۲۰سال سن دارم. آب منی من شبیه خون میاد درد سوزش ندارم میشه رهنمایی کنید. ممنون میشم

حسین
حسین
4 ماه قبل

سلام من دوبار در منی خودم لکه خون دیدم میشه رهنمایی کنید

جواد
جواد
5 ماه قبل

سلام وقت بخیر دوهفته ایی هستش آب منی من قهوه ایی شد ولی نه سوزش نه چیزه دیگه ایی برام اتفاق نیفتاد ۳۰سالم هستش میخواستم ببین چطوری این مشکل برطرف میشه

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط جواد
مجید
مجید
9 ماه قبل

سلام علیکم برادر دومرتبه خون در منی خودم مشاهده کردم آیا احتمال دارد مربوط به مجروحیت شیمیایی دوران‌ جنگ هشت ساله باشد چون حس مردانگی بعد از جنگ در من به حداقل رسیده چشمهایم گوشهایم وحس چشایی من خیلی ضعیف شده وحودا ۲۰ سالی هست دندانهایم خراب شدن وهمیشه سردردشدیدودیسک کمر وگردن هم دارم ثمره زندگی من تا الان یک دختر با معلولیت ذهنی بدنیا آمده است زانوهای دست وپا یم خیلی درد میکنن حدودااین علاعم ۳۰ سال در من هست ممنون میشم اگر با دقت بیشتری جواب بدین

علی اکبر حاج محمدی
علی اکبر حاج محمدی
1 سال قبل

با سلام بنده روز جمعه قبل کوهنوردی داشتم که در پایین امدن از سنگی کشاله رانم کشیده شد و درد کرد که دو روزه از منی وهم ادرارم خیلی کم خون اومد که تا بحال دو بار رخ داده علتش چیست وچکار کنم وتا بحال نه فشار خون ونه مریضی دیگر نداشتم وسوزشی هم تا بحال نداشتم

احمدحیدری
احمدحیدری
1 سال قبل

سلام علیکم امروز نزدیکی داشتم آب منی همش خون یعنی فقط خون اوومد واولین باره اینطورمیشم وقبلن یک هفته پیش
عفونت داشتم که قرص پنتوپرازول ۴۰ پزشک دادخوردم

احمدحیدری
احمدحیدری
پاسخ به  احمدحیدری
1 سال قبل

۱

جواد
جواد
1 سال قبل

سلام نزدیک به ۴۰سال سن دارم امشب متوجه شدم درمایع منی من خون وجودداردیکمم سوزش دارم ودلم هم درد میکردمیشه راهنماییم کنید ممنون

جواد
جواد
1 سال قبل

سلام نزدیک به ۴۰سالمه امشب متوجه شدم درمنی من یک قطره خون غلیظوجود داشت یه چندروزی هم سوزش دارم وشکمم هم دوروزه درد داره میشه راهنماییم کنید ممنون میشم

سعید
سعید
1 سال قبل

سلام اقای دکتر خسته نباشید من تقریبا ۶ ماه پیش جفت پاهام شکسته بود وبعد عمل طول این مدت که الان وقتی خود ارضای میکنم کللا از منی خبری نیست فقط خون میاد میشه راهنماییم کنین

محمد
محمد
پاسخ به  سعید
1 سال قبل

سلام‌اقای‌دکترمن۵۵سال‌سن‌دارم‌سه‌ما‌پیش‌سوزش‌ادرار‌ودردزیرشکم‌داشتم‌به‌دکترمراجعه‌کردم‌ازمایش‌وسنوگرافی‌‌شودم‌‌نتیجه‌ازمایش‌خون‌درادرارpsa0/26بودوکلیه‌نرمال‌و‌پروستات۲۵سی‌سی‌‌وpH7بوده‌دکترداروهای‌پروترال‌وفینوپراست‌‌داده‌الان‌من‌نه‌درد‌شکمی‌‌دارم‌نه‌مشکل‌ادرا‌ر‌دکتراین‌داروهارا‌دوباره‌تمدیدکرده‌چرابایداین‌داروهارابخورم

حسن
حسن
پاسخ به  محمد
3 ماه قبل

راننده تریلی بودم یک شب در جاده ماشینم خراب شد و تا صبح از سرما خوابم نبرد زمستان بود دو شب بعد که آمدم خانه متوجه شدم کل منی من خون هست به دکتر مراجعه کردم بعد از آزمایشات گفت پروستات عفونت کرده درمان شدم دوستان سرما باعث عفونت وخون در منی میشه اینم تجربه من بود

جاوید
جاوید
پاسخ به  سعید
1 سال قبل

سلام آقای دکتر ۴۷ سال دارم پارسال در حدود یکماه داخل منی ام خون بود بعد یکماه خودش خوب شد بدون درد یا کدام علایم دیگر امسال باز هم دوباره خون مشاهده کردم

مهدی
مهدی
پاسخ به  جاوید
1 سال قبل

سلام وقت بخیر دوهفته خون در منی دارم ونه درد ویا سوزش هم ندارم ۴۰ سال هم دارم

حسن
حسن
پاسخ به  مهدی
3 ماه قبل

عفونت داری بخاطر سرما کشیدی

منصور
منصور
پاسخ به  مهدی
3 روز قبل

سلام منم همینطورشدم ببخشیدچکارب‌ایدبکنم

سارا
سارا
پاسخ به  سعید
6 ماه قبل

سلام آقایی دکترشوهرمن چندماه هست این مشکل داره که درمنی خون هست،وبعضی وقتاجای منی خون هست.خیلی نگرانم کرده

احمددریائی
احمددریائی
1 سال قبل

سلام.عدم زیاده روی ورعایت باعث برگشت طبیعی رنگ منی وبدون خونی بودن منی رامیسر میشود

یعقوب احمدی
یعقوب احمدی
1 سال قبل

سلام من ۳۶ ساله هستم امروزفهمیدم که درمنی من خون هست میشه راهنمای کنید نگران سدم

حسنی
حسنی
پاسخ به  یعقوب احمدی
1 سال قبل

سلام ‌‌بیست‌و نه سالمه دیروز متوجه شدم در آب منی من خون هست البته اولش ی مقدار بود دیگه نداشت از نظر شما مشکلی دارم خیلی نگرانم

علی
علی
2 سال قبل

سلام درآب منی لخته خون هست دلیلش چیه وبایدچیکارکنم

حسین
حسین
پاسخ به  علی
1 سال قبل

عرض ادب. مردی ۷۵ ساله هستم. با خواب استرس آمیز که دیدم، انزال به من دست داد. در آب منی خارج شده خون مشاهده کردم . چکار باید بکنم؟ با تشکر فراوان.

مرتضی
مرتضی
پاسخ به  علی
1 سال قبل

سلام نظر مردم زیاد دیدم ولی جوابی از دکتر ندیدم الکی مردم نظر میدن فکر کنم
خودم هم سوال دارم آب منی منم لخته خون مشاهده کردم دلیلش چی هست

دکمه بازگشت به بالا