چربی خون بالا چیست | علائم و درمان های خانگی و دارویی

درمان اورژانسی چربی خون بالا

چربی خون بالا

چربی خون بالا اصطلاحی پزشکی برای بیان سطوح غیر طبیعی چربی‌ها (لیپیدها) در خون است. دو نوع عمده چربی موجود در خون شامل:

تری‌گلیسیرید زمانی ساخته می‌شود که بدن کالری اضافی دریافت کند. البته مصرف مداوم غذاهایی مانند:

  • گوشت قرمز
  • لبنیات پرچرب
  • غذاهای حاوی قند تصفیه شده
  • فروکتوز
  • الکل نیز باعث افزایش تری‌گلیسیرید می‌شود.

برخی از تری‌گلیسیریدها برای عملکردهای خاص سلول ضروری هستند اما مقدار زیاد آن ناسالم است. به‌همین‌دلیل، معمولا سطح پایین تری‌گلیسیرید وضعیت سالم‌تری در نظر گرفته می‌شود.

کلسترول به طور طبیعی در کبد شما تولید می‌شود زیرا هر سلول در بدن برای حفظ ساختار خود به آن نیاز دارد. عملکرد صحیح مغز، تولید هورمون‌های خاص و تولید ویتامین D وابسته به وجود میزان کافی از کلسترول در بدن است. کلسترول مشابه تری‌گلیسیرید در غذاهای چرب مانند:

  • تخم مرغ
  • گوشت قرمز
  • و پنیر نیز یافت می‌شود.

اگرچه کلسترول بالا می‌تواند به ارث برسد اما بیشتر اوقات نتیجه انتخاب سبک زندگی ناسالم است. دو نوع کلسترول به نام‌های LDL (کلسترول بد) و HDL (کلسترول خوب) وجود دارد.

اگر دکتر شما بگوید که شما چربی خون بالا دارید، به این معنی است که سطح کلسترول LDL و تری‌گلیسیرید یا هر دو در خون شما افزایش پیدا کرده است. مقادیر بالای این مواد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی سرطان را افزایش می‌دهد زیرا LDL می‌تواند با سایر چربی‌ها و مواد موجود در خون ترکیب شده و باعث ایجاد انسداد در رگ‌های شما شود.

انسداد شریان‌ها می‌تواند جریان خون شما را کاهش دهد و باعث مشکلات جدی سلامتی مانند بیماری قلبی، حمله قلبی یا سکته شود. پزشکان به دلیل اثرات بالقوه آن، سطح کمتری از LDL را توصیه می‌کنند.

HDL بر قلب شما اثر محافظتی دارد زیرا کلسترول LDL را از عروق خارج کرده و به کمک کبد از بدن دفع می‌کند. به‌همین‌دلیل، پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که سطح بالاتری از کلسترول HDL داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم برای بررسی میزان چربی خون خود، به صورت دوره‌ای سالانه آزمایش خون انجام دهید.

ویزیت آنلاین متخصص قلب

چربی خون چقدر باید باشد؟

چربی خون در آزمایش

اغلب اوقات پزشکان چربی خون بالا را به عنوان کلسترول بیش‌ازحد در خون در نظر می‌گیرند. کلسترول LDL اثرات مخربی برای سلامتی دارد اما HDL باعث خنثی کردن اثرات مخرب آن می‌شود.

پس افزایش HDL برای سلامتی مفید است زیرا کلسترول اضافی را برای دفع به کبد برمی‌گرداند. سپس کبد از طریق صفرا کلسترول را از بین می‌برد. در مقابل، افزایش LDL موجود در جریان خون به سلامتی آسیب می‌رساند زیرا اجازه می‌دهد کلسترول اضافی در خون جمع شود.

اگرچه تری‌گلیسیرید نوعی کلسترول نیست اما ارتباط زیادی با بیماری‌های قلبی دارند. به‌همین‌دلیل است که پزشکان میزان تری‌گلیسیرید را نیز در افراد مبتلا به چربی خون اندازه‌گیری می‌کنند.

در ادامه به میزان ایده‌آل هرکدام از اجزای چربی خون اشاره شده است:

  • کلسترول تام یا کل. کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در هر دسی‌لیتر از خون
  • کلسترول HDL. خانم‌ها بیش از ۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر و آقایان بیش از ۴۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر
  • کلسترول LDL. در اغلب افراد کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم در هر دسی‌لیتر از خون و در افراد مبتلا به بیماری قلبی یا دیابت کمتر از ۷۰ میلی‌‎گرم در دسی‌لیتر
  • تری‌گلیسیرید. کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم در هر دسی‌لیتر از خون

علائم چربی خون بالا چیست؟

علائم چربی خون بالا

ممکن است این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که چربی خون بالا چه علائمی دارد؟ چربی خون بالا به‌خصوص کلسترول بالا معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کند. با این وجود، ممکن است کسانی‌که چربی خون خانوادگی یا ارثی دارند، در اطراف چشم یا مفاصل تجمع زرد رنگ چربی را مشاهده کنند.

علائم آن ممکن است زمانی بروز کند که افزایش کلسترول آسیب قابل توجهی وارد کرده باشد و به‌صورت علائم بیماری قلبی مانند:

حمله قلبی یا سکته مغزی ممکن است از دیگر عوارض ناشی از کلسترول کنترل نشده باشد زیرا تجمع بیش‌ازحد چربی در طول زمان باعث آترواسکلروز (تجمع پلاک‌ها روی دیواره رگ‌های خونی) می‌شود. این مسئله می‌تواند منجر به جریان خون ناپایدار در رگ‌ها شود و خطر بیماری قلبی و سکته را تا حد زیادی افزایش دهد.

پزشک معمولاً در طی یک آزمایش خون یا به دنبال یک واقعه قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا سکته، چربی خون بالا علائم را تشخیص می‌دهد.

علت چربی خون بالا چیست و چه کسانی بیشتر دچار این مشکل می‌شوند؟

بزرگترین عامل چربی خون بالا

خوردن مداوم غذاهای حاوی انواع خاصی از چربی‌ها، برخی شرایط خاص پزشکی و سایر عوامل می‌توانند باعث افزایش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون شوند.

دو نوع چربی خوراکی برای افزایش سطح کلسترول خون شناخته شده هستند. اول چربی‌های اشباع که می‌توانند سطح LDL شما را افزایش دهند. برخی از غذاهای گیاهی مانند روغن پالم و روغن نارگیل حاوی چربی‌های اشباع هستند. بااین‌حال، چربی اشباع بیشتر در :

  • محصولات غذایی حیوانی
  • پنیر
  • شیر
  • کره
  • گوشت قرمز
  • و دمبه یافت می‌شود.

دوم چربی‌های ترانس که از چربی‌های اشباع بدتر هستند زیرا می‌توانند سطح LDL شما را افزایش و سطح HDL را کاهش دهند. برخی از چربی‌های ترانس به طور طبیعی در محصولات حیوانی یافت می‌شوند. موارد دیگر در غذاهای فرآوری شده مانند انواع مارگارین و چیپس سیب زمینی که تحت فرآیند هیدروژناسیون قرار گرفته‌اند یافت می‌شوند.

علت چربی خون بالا

برخی شرایط خاص پزشکی می‌تواند بر سطح کلسترول شما تأثیر بگذارند. سطح بالای کلسترول خون می‎تواند ناشی از موارد زیر باشد:

از دیگر دلایل چربی خون بالا می‎‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم فعالیت بدنی کافی می‎‌تواند سطح LDL شما را افزایش دهد. علاوه‌‎براین، نشان داده شده است که ورزش باعث افزایش سطح HDL نیز می‎‌شود.
  • سیگار کشیدن می‎‌تواند کلسترول بد خون شما را افزایش داده و باعث ایجاد پلاک در عروق شود.
  • اگر عارضه چربی خون بالا در خانواده شما شایع است، احتمالا خودتان نیز در معرض خطر ابتلا به کلسترول بالا هستید.
  • مصرف داروهای خاصی مانند برخی از انواع ادرارآورها می‎‌تواند سطح کلسترول شما را افزایش دهد.

انواع عارضه چربی خون بالا

انواع مختلفی از عارضه چربی خون وجود دارد که هرکدام تأثیرات مختلفی بر بدن می‎‌گذارند. پزشکان این‌ها را براساس انواع مختلف چربی که شامل آنها هستند و نحوه تأثیر هر نوع بر روی بدن، دسته‌بندی می‌کنند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • نوع I: نوع I یا کمبود لیپوپروتئین لیپاز خانوادگی که به طور معمول در کودکی اتفاق می‌افتد و شدید است. این مورد یک بیماری ارثی است که تجزیه طبیعی چربی‌ها را مختل می‌کند و می‌تواند منجر به درد شکم، عفونت‌های مکرر لوزالمعده و بزرگ شدن کبد و طحال شود.
  • نوع II (a و b): نوع IIa یا هایپرکلسترولمی خانوادگی و نوع IIb یا هیپرلیپیدمی ترکیبی خانوادگی که هر دو منجر به سطوح بالای LDL می‌شوند. آنها می‎‌توانند منجر به رسوب چربی در پوست و اطراف چشم شوند و همچنین می‌‎توانند خطر مشکلات قلبی را افزایش دهند.
  • نوع III: نوع III یا دیس بتا لیپوپروتئینمی خانوادگی که این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سطح LDL در خون بسیار کم باشد اما سطح HDL در حد طبیعی باقی می‎ماند. یکی از ویژگی‌های معمول نوع III، بروز گزانتوم یا پلاک‌های صاف و خاکستری زرد بر روی پلک‌ها و اطراف چشم است. این نوع نوع III خطر ابتلا به بیماری عروق قلبی عروقی و عروقی محیطی را در اوایل بیماری افزایش می‌دهد.
  • نوع IV: نوع IV یا هیپرتری‌گلیسیریدمی که سطح تری‌گلیسیرید را به‌جای کلسترول در خون افزایش می‌دهد. این نوع همچنین ممکن است منجر به چاقی، گلوکز خون بالا و سطح انسولین بالا شود. ممکن است فرد تا اوایل بزرگسالی متوجه چربی خون نوع IV نشود.

فاکتورهای خطر بروز عارضه چربی خون بالا

مطمان باشید که نوع سبک زندگی شما را در معرض خطر عارضه چربی خون بالا قرار می‌دهد. مواردی چون:

  • خوردن غذاهایی با چربی‌های اشباع و ترانس بالا (غذاهای مضر برای چربی خون بالا)
  • خوردن زیاد پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت و لبنیات
  • عدم فعالیت بدنی کافی
  • نخوردن چربی‌‎های اشباع نشده به میزان کافی که می‌توانند سطح کلسترول خوب را افزایش دهند
  • چاقی و افزایش دور کمر
  • سیگار کشیدن
  • نوشیدن بیش‌ازحد الکل

البته در صورت مصرف طولانی‌مدت قرص‌های ضد بارداری، ادرارآور و برخی از داروهای افسردگی نیز تحت خطر هستید.

چربی خون بالا چه عوارضی دارد؟

کلسترول بالا باعث تجمع پلاک در عروق شما و تصلب شرایین می‌شود. بیماری جدی که می‌تواند سرعت جریان خون در عروق را محدود کند و حتی خطر بروز لخته‌های خون خطرناک را افزایش ‌دهد. به‌همین‌دلیل چربی خون بالا ممکن است منجر به بروز بسیاری از عوارض تهدید‌کننده زندگی مانند موارد زیر شود:

البته در پاسخ به سوال آیا چربی خون بالا باعث فشار خون می‌شود؟ می‌توان گفت بله، در اغلب موارد این عارضه بروز می‌کند و تصلب شرایین یا چربی و غلظت خون بالا عامل آن است.

آیا امکان پیشگیری از عارضه چربی خون بالا وجود دارد؟

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می‌کند که نباید بیش از ۶ درصد کالری روزانه شما از چربی اشباع باشد. AHA همچنین توصیه می‌کند تا حد امکان از مصرف چربی‌های ترانس خودداری کنید. خوردن مقدار زیادی غلات، میوه‌ها و سبزیجات نیز می‌تواند باعث کاهش کلسترول و چربی خون بالا شود (غذا برای چربی خون بالا).

درمان خانگی چربی خون

در مقاله دیگری با عنوان «درمان خانگی چربی خون» به روش‌‎های خانگی بسیاری که می‌‎توانند به شما در حفظ سطح کلسترول و تری گلیسیرید سالم کمک کند اشاره شده است. پیشنهاد می کنیم مطالعه آن را از دست دهید!

نحوه صحیح تشخیص چربی خون بالا

پزشکان با استفاده از آزمایش خون میزان چربی خون را بررسی می‌کنند. فرد باید ۹ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش از خوردن و نوشیدن هر چیزی غیر از آب خودداری کند. طبق دستورالعمل جدید، والدین می‌توانند در صورت داشتن سابقه خانوادگی کلسترول بالا یا بیماری قلبی، از ۲ سالگی غربالگری کلسترول را برای فرزندان خود انجام دهند. بیشتر کودکان باید بین ۹ تا ۱۱ سالگی و ۱۷ تا ۲۱ سالگی برای کنترل چربی خون بالا غربالگری کنند. به طور کلی، سطح کلسترول کل بیشتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر بالا در نظر گرفته می‌شود. بااین‎‌حال، سطح بی‎خطر کلسترول بسته به سابقه سلامتی و نگرانی‎‌های فعلی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بهتر است توسط پزشک تعیین شود.

انواع راه‌های درمان چربی خون بالا که باید بدانید

مطمئنا این سوال برای شما مطرح شده است که چربی خون بالا را چگونه پایین بیاوریم؟ مصرف ترکیبی از داروها و تغییر سبک زندگی یک برنامه درمانی معمول برای اصلاح کلسترول بالا و تری‎گلیسیرید است. همچنین ممکن است پزشک مکمل‎‌های خاصی را به شما پیشنهاد دهد. معمولا درصورتی‌که کاهش وزن، مصرف غذاهای سالم و شروع فعالیت بدنی موثر نباشد پزشک دستور مصرف داروهای کاهنده چربی خون را می‎‌دهد.

انواع مختلفی از داروها برای درمان چربی خون بالا استفاده می‎‌شوند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • استاتین‎‌ها. این داروها ماده ایجاد شده در کبد که باعث تولید کلسترول می‌‎شود را مسدود می‎‌کنند. سپس کبد شما کلسترول را از خون شما خارج می‌کند. استاتین‎‌ها همچنین می‌‎توانند کلسترول محبوس شده در رگ‌‎های شما را جذب کنند. استاتین‎‌هایی که معمولاً تجویز می‌‏شوند عبارتند آتورواستاتین، فلوواستاتین، روزوواستاتین و سیمواستاتین (بهترین قرص برای کاهش چربی خون به‏ خصوص چربی خون بالای ۴۰۰).
  • مهارکننده‎ های جذب کلسترول. این داروها با محدود کردن میزان جذب کلسترول در بدن، سطح کلسترول را کاهش می‎‌دهند. بعضی اوقات در ترکیب با استاتین استفاده می‌‎شوند.
  • گیرنده‎ های اسید صفراوی، این داروها موادی به نام رزین‎‌های صفراوی را که حاوی کلسترول هستند به دام می‌اندازند و از جذب مجدد آنها در روده کوچک شما جلوگیری می‌‎کنند.
  • فیبراتس: این داروها به کاهش سطح تر‌گلیسیرید در خون کمک می‌کنند.

امروزه مکمل‌های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ برای کاهش سطح تری‌گلیسیرید و LDL نیز استفاده می‌شوند. اسیدهای چرب امگا ۳ چربی‌‎های اشباع نشده چندگانه هستند که به طور طبیعی در ماهی‌‎های چرب مانند ماهی آزاد یافت می‏‌شوند. روغن‎‌های گیاهی مانند کلزا و روغن زیتون نیز حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. نیاسین که نوعی از ویتامین‏‌های گروه B است، سطح تولید HDL را افزایش می‎‌دهد.

دارو درمانی چربی خون بالا

پیروی از یک رژیم غذایی سالم (رژیم غذایی برای چربی خون بالا) و ورزش کافی می‌‎تواند به شما در کاهش سطح کلسترول کمک کند. البته این تغییرات در وهله اول می‎‌توانند از بروز چربی خون بالا پیشگیری کنند. ازآنجایی‎‌که احتمال چربی خون بالا در بارداری وجود دارد، بهتر از پیش از شروع بارداری و در صورت داشتن سابقه چربی خون بالا در این مورد با پزشک صحبت کنید.

درمان چربی خون بالا با داروهای گیاهی

آبلیمو و سرکه سیب برای چربی بالا خون

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بعضی از داروهای گیاهی در کاهش کلسترول بد و تری‎گلیسیرید بسیار موثر هستند. حتی در مواردی می‌‎توانند باعث افزایش کلسترول خوب شوند. به‎‌همین‎‌دلیل توصیه می‏‌کنیم مصرف دمنوش‎‌های زیر را برای پایین آوردن چربی خون جز برنامه روتین زندگی خود قرار دهید:

  • دمنوش آویشن
  • دمنوش تخم شوید
  • دمنوش زنیان و عناب
  • دمنوش خارمریم

تجربه نشان داده است که این گیاهان دارویی جز درمان چربی خون بالا فوری محسوب می‎‌شوند.

در مقاله دیگری با عنوان «درمان خانگی چربی خون» به روش‌‎های درمانی گیاهی و سنتی بیشتری برای درمان چربی خون بالا اشاره شده است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

ازآنجایی‌که چربی خون بالا در اغلب موارد بدون علامت است و یک بیماری خاموش محسوب می‌شود، در صورت داشتن سابقه خانوادگی آن حتی در سنین کودکی برای چکاب به متخصص داخلی آنلاین یا قلب و عروق مراجعه کنید. آزمایش مجدد برای بزرگسالان بدون هیچ‌گونه خطر ابتلا به بیماری قلبی معمولاً هر پنج سال یکبار انجام می‌شود.

اگر نتایج آزمایش شما در حد مطلوبی نیست و:

ممکن است پزشک انجام آزمایشات خون مکرر را پیشنهاد دهد. علائم چربی خون بالا را نادیده نگیرد. درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری ندارید، از پزشک آنلاین متخصص قلب و عروق پذیرش ۲۴، مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های ایشان استفاده کنید.

پزشک آنلاین قلب و عروق

۳.۵/۵ (۱۵ نظر)

منبع
www.webmd.comwww.medicalnewstoday.comwww.healthline.comwww.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
60 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیار
سیار
1 ماه قبل

سلام من ۳۹ ساله هستم تری گلسرید ۱۸۶۰ هس من طول روز که بیرونم هیچ دردی احساس نمیکنم ولی خونه که میرم استراحت میکنم اکثر وقتها دستهام بیحس میشه چیکار باید بکنم

افسانه ملکیان
افسانه ملکیان
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید من ازمایش قند وچربی دادم الا ن تو ازمایش چربیم صد تا بالاست سنمم پنجاه وهفت ساله لطفا راهنماییم کنید

علی 45
علی 45
3 ماه قبل

سلام ..خسته نباشید .من ۴۷سال دارم .. بعضی.موقع بین انگشتان پام احساس گرم شدن میده .آیا چرب خون دارم ..بعد چند وقت که دو طرف سرم دل میزنم درد می‌کنه .و پشت سر سنگین میشه ..ممنون میشم راهنمایی کنید

منصور
منصور
3 ماه قبل

منصور هستم ..سن ۴۷ چند وقت هسته دو طرف سرم دل میزنه . ودرد می‌کنه بعد پشت سرم سنگین میشه .و بعضی موقع سر انگشتم .وپام.احساس میکنم مثل نقطه.نقطه .گرم میشه رفتم دکتر گفته میگرن ممکن باشه
. لطفاً راهنمایی کنید ممنونمیشم

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط منصور
حسین
حسین
4 ماه قبل

سلام چربی خون من ۲۴۱هست دلیلش چیه درمانش چطوریه ممنون میشم راهنماییم کنید.۳۱سالمه

ارزو
ارزو
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید من خانم ۲۹هستم آزمایش دادم کلسترول خونم بالاست سرم بدجوری سنگینی میکنه وقلبم خیلی درد میکنه چندین بار دکتررفتم دارو بهم دادن ولی هیچ نتیجه ای نگرفتم ایا سنگینی سرم میتونه ازچربی خون باشه لطفاً راهنمایم بفرمایدتشکر

علی
علی
پاسخ به  ارزو
2 ماه قبل

سلام خسته نباشی منم سرم سنگینه منم چربی خونم لب مرز میتونه از این باشه

ارزو
ارزو
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید من خانم ۲۹ساله هستم ازمایش دادم کلسترول خونم بالاست سرم بدجوری سنگینی میکنه وقلبم خیلی درد میکنه چندین بار دکتررفتم دارو بهم دادن ولی هیچ نتیجه ای نگرفتم ایا سنگینی سرم میتونه ازچربی خون باشه لطفاً راهنمایم بفرمایدتشکر

حسن
حسن
6 ماه قبل

باعرض سلام وخسته نباشید.۴۲ ساله هستم که رفتم بابت کارت سلامت که جواب آزمایش چربی خون بالا نشان داده.وتا بحال نداشتم همچین چیزی .مواد هم مصرف میکنم.خواستم ببینم میشه از این باشه یاتکرارش مشکلی نداره.بعد راه درمان چربی بالا برام توضیح بدین.ممنون

محسن حسینی
محسن حسینی
9 ماه قبل

سلام چربی من۳۷۵ است آیا بالا است

زهرا
زهرا
9 ماه قبل

سلام خانم۵۲ ساله هستم رفتم دکتر آزمایش گرفته چربی خون دارم سرم خیلی درد میکنه احساس سنگینی میکنه سرم چیکار کنم

شکوفه عبدلاهی
شکوفه عبدلاهی
1 سال قبل

من چربی وقن دارم درمانش چیست

احسان
احسان
1 سال قبل

سلام خسته نباشید ۳۲ سالمه فوتبلیستم و تحرک خوبی دارم فقط مشکل وقتی شب میخوابم از پا درد بیدارمیشم از ساق پا منظورمه دلیلش همون چربی خونه؟

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام من ۵۶ ساله مرد هستم اصلا سابقه چربی ندارم ولی مدتی است که پنیر لیقوان مصرف میکنم داخل سرم درد میکنه فکربب کردم سرما خوردم و یا عفونت دارم قرص سرما خوردگی و کپسول اموکسی سیلین استفاده کردم ولی وقتی میخوابم سرم دل میزنه و صدای اون تو گوشم میاد و ازار دهنده هست ایا من چربی خون بالا دارم الیته چکاب پزشکی سال دو بار میرم ولی چربی بد نداشتم راهنمایی کنید چکار کنم تشکر

عثمان
عثمان
پاسخ به  محمد
10 ماه قبل

منم همین اشاره های شما رو دارم نمیدونم چی هست.

Aaaa
Aaaa
پاسخ به  عثمان
9 ماه قبل

ممکن است میگرن باشد

حمیدرضا
حمیدرضا
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

وقتی صدای ضربان قلب تو گوش احساس میشه دلیل اصلیش کم خونی هستش.مکمل آهن استفاده کنید خوب میشید

حسینی
حسینی
پاسخ به  محمد
22 روز قبل

خوب معلوم پنیر لیقوان خیلی نمک داره و چربی هم داره و فشار خون را بالا می بره. مصرفش خیلی ضرر داره

امیر
امیر
1 سال قبل

سلام وقت بخیر اقا هستم ۳۳ ساله اخرین بار که ازمایش دادم چربی خونم ۷۴۰ بود میدونم الان بالاترم رفته گاهی تو دهنم چربی احساس میکنم اشیل پام دندن های مچ دستمم شدید درد میگیره قرص فنوفیبرات ۲۰۰ مصرف میکنم جدیدن هم عرق شوید هم میخورم اما تاثییر نداشته
چکار باید کنم قرص رو تغییر بدم یا چیزیی دیگه بهش اضافه کنم ایا برای داروی جدید لذوم داره حضوری پیشه دکتر برم ممنون میشم راهنمایی کنید

ستاره
ستاره
پاسخ به  امیر
4 ماه قبل

چربی خونم روی ۶۹۰ بوده چکار کنم

امیر
امیر
پاسخ به  امیر
3 ماه قبل

فقط دارو جواب نمیده باید رژیم غذایی هم بگیری من رفتم دکتر مشکلم دقیقا مثل شماست روغن جامد بستنی خامه سوسیس کالباس مشروب رو از زندگیت حذف کن بعد نهار شام نصف قاشق غذا خوری سرکه سیب محلی نه شرکتی استفاده کن همراه یک لیوان آب صبح ناشتا حتما سعی کن ۲تا لیوان آب ولرم بخور سیگار باید خیلی کم بشه حتی نکشی چای ترش خوبه آب زرشک کدو استفاده کن تو طول روز

هادی نوروزی
هادی نوروزی
1 سال قبل

سلام ببخشید تقریبا چندوقته ازنظرجسمی خیلی بی‌حال.وخستگی هستم که به مرورسردردشدیدوسرگیجه وحالت تهوع شدیدشدم ودهانم خیلی خشک ودچارلرزش وخواب رفتگیه دست وپا هستم وازنظربینایی دچارچشمدروخستگی چشم وخواب آلودگی شدلطفامیشه راهنمایی کنید ممنون

محمد
محمد
پاسخ به  هادی نوروزی
10 ماه قبل

سلام منم تمام این علائم رو دارم از سل مخفی ستون فقرات بود البته کبدچرب هم بی تاثیرنبود بهترم کمی الان برو آزمایش کامل بده

انور بلوچ
انور بلوچ
پاسخ به  هادی نوروزی
7 ماه قبل

سلام.دوست عزیز منم دقیقا همینجوری هستم .لطفا راه درمان رو اگر پیدا کردی راهنماییم کن ی حتما

حامد
حامد
پاسخ به  هادی نوروزی
5 ماه قبل

به احتمال زیاد کم خونی دارید شما، چون علائمی که گفتید به کم خونی شدید می خورد

امین
امین
1 سال قبل

سلام. ۳۲ساله ام چربی خونم۵۸۰هست، نیاز ب مصرف دارو هست یا با ورزش و تغییر برنامه غذایی قابل حله؟

امید
امید
1 سال قبل

سلام ایا خوردن سیر خام باعث کاهش چربی خون میشود؟

میترا
میترا
پاسخ به  امید
3 ماه قبل

سیر فشار رو میاره پایین

میترا
میترا
پاسخ به  امید
3 ماه قبل

سرکه سیب خوبه

صدیقه حسن زاده مقدم
صدیقه حسن زاده مقدم
1 سال قبل

سلام من چربی خونم ۲۱۳ هست ایا خطر ناک است؟؟

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  صدیقه حسن زاده مقدم
1 سال قبل

چربی خون من ۲۲۴ وفشارخون دارم ۶۰ ساله آیا خطر مرگ داره

میترا
میترا
پاسخ به  صدیقه حسن زاده مقدم
3 ماه قبل

خطرناک نیست ولی یه مقدار بالاست با کمی رعایت کردن رژیم غذایی میتونید بیارید پایینتر

مهدیه
مهدیه
1 سال قبل

سلام خسته نباشید .من ۱۵ سالم هست. چربی خون دارم .قفسه سینم درد میکنه.گاهی سرگیجه میگیرم
..کاری را انجام نیدم زود خسته میشم.
جیکار کنم چربیخونم کاهش پیدا کنم

سهیلا محمدی
سهیلا محمدی
پاسخ به  مهدیه
1 سال قبل

سلام من ۲۷سال من است چربی خون دارم میشه رهنمای کنید چی بخورم چی نخورم

حمزه محمدپور
حمزه محمدپور
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من امروز فهمیدم ودکتر بهم گفت که چربی خون داری ومن حقیقت مواد مصرف میکنم ولی سیگار نمیکشم آیا موادی که مصرف میکنم خوبه ویا قطعش کنم

Poya
Poya
پاسخ به  حمزه محمدپور
1 سال قبل

ن داداش ادامه بده

امیر
امیر
2 سال قبل

سلام خسته نباشید
من آزمایش دادم چربی خونم ۱۲۴۰بودخطرناکه؟
وبایدچطوردرمانش کنم
ممنون

میترا
میترا
پاسخ به  امیر
3 ماه قبل

خیلی زیاده

میترا
میترا
پاسخ به  امیر
3 ماه قبل

باید دارو مصرف کنید رژیم غذایی رعایت کنید

بهار
بهار
2 سال قبل

باسلام و خسته نباشید والل نن مهره کمرم ۲ سال شکسته بود و نمیتونستن راه برم به تازگی عمل کردت و از ۶ ماا قبل زاییده روس پوستم در میاد درد مسکرد و فکر وردیم زنا ولی نبدد ۳۴ سال چکاپ رادم چربی ۱۰۰۰
پادرد شدسد دارد و حس میکنم توی پام جونور راا میره و سر

nikkhah
nikkhah
پاسخ به  بهار
1 سال قبل

سلام.شما لطفا خودتون یکبار پیام خودتون رو بخونید پیزی متوجه می شید.

nikkhah
nikkhah
پاسخ به  nikkhah
1 سال قبل

سلام .شما لطفا یکبار پیام خودتون رو بخونید چیزی متوجه میشید؟؟؟

منصوره
منصوره
پاسخ به  بهار
10 ماه قبل

باسلام خواهرعزیزلطفاپیام خودراکامل وبدون اشتباه تایپی بفرستید

حسین
حسین
2 سال قبل

سلام چندوقت پیش آزمایش دادم چربی غذای بالا بود آزمایش بعدی حدنرمال بودالانچندروزه کف دست ام داغ میشه بیش ازحدمیخاره لطفاراهنمایی فرمائید ممنون

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  حسین
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص قلب و عروق گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص قلب و عروق

عزیزه
عزیزه
2 سال قبل

سلام‌خانم‌۴۲ساله‌هستم‌مدتی‌است‌که‌سرگیجه‌دارم‌با‌سوت‌گو‌ش‌دکترم‌رفتم‌ولی‌خوب‌نشدم‌

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  عزیزه
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص قلب و عروق گفت و گو کنید .

حداد
حداد
2 سال قبل

سلام و ادب
خانم ۴۳ساله هستم کلسترولم۲۴۳و تریگلریسریدم ۱۶۷ هست سنگ صفرا هم دارم ایا باید دارو مصرف کنم
در ضمن در ازمایش خونم crp 97
Esr 72 بود
فردای روزی که تب ولرز کردم ازمایش دادم ایا کرونا بوده،؟
ممنون از پاسخ گویی

دکتر فرناز حسنی
پاسخ به  حداد
2 سال قبل

بخش اول سوال شما تصمیم گیری برای درمان بر اساس شرایط فردی انجام میشه و نیاز به شرح حال دقیقتری داره. بخش دوم سوال شما بالا بودن شاخص های التهابی دامنه تشخیص های وسیعی مطرح میشه که کرونا یکی از اون هاست

محمد
محمد
2 سال قبل

سلامم من آقای ۳۱ساله،تریگلیسریدم ۱۱۰۰,کلسترول ۳۰۰ راه حلش چیه،فنوفیبرات ۱۰۰میخوردم،ولی اثر بخش نیس،چکار کنم

دکتر راحله سجادی نیا
پاسخ به  محمد
2 سال قبل

سلام باید سندرم های افزایش تری گلیسیرید در شما چک بشه
از نظر من باید آتورواستاتین یا رزوواستاتین هم به داروهاتون افزوده بشه

علی
علی
2 سال قبل

سلام ۳۷ سالمه تریگلیسیریدم ۳۴۰ هست آیا خطرناکه وبدون مصرف دارو باورزش درست میشه؟اضافه وزن هم ندارم

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  علی
2 سال قبل

سلام تکرار کنید ازمایش رو اگر نتیجه همین باشه فک نمیکنم درست شه بدون دارو.

خانلقی
خانلقی
2 سال قبل

سلام من ۳۲سال دارم،سابقه تیروعید نوسان دارم آخرین بار تو آزمایشم دکتر گفتن چربی خونم بالاست اینکه ده سال پیش عمل آشالزی مری کردم بین غذا آب میخورم نمیتونم ترک کنم چون غذا به راحتی پایین نمیره وباعث خفگیم میشه ویتامین Dپایین هفته ای یک قرص دکتر بهم دادن ممنون میشم راهنمایی کنید چه کنم

دکتر راحله سجادی نیا
پاسخ به  خانلقی
2 سال قبل

سلام
اینکه دردتون با فشار دادن بیشتر میشه وجود علت قلبی رو رد می کنه ولی باز هم بهتره شرح حال دقیق گرفته بشه تا بتونیم خدمتتون راهنمایی کنیم.

زهره عربخانی
زهره عربخانی
2 سال قبل

سلام من ۳۵سالمه.چربی ۲۶۶دارم ومجبورم همیشه قرص ضدبارداری بخورم وناراحتی گوارشی هم دارم وصفرارابرداشتم چه کنم واقعامیترسم

دکتر راحله سجادی نیا
پاسخ به  زهره عربخانی
2 سال قبل

سلام
شما باید یک ازمایش جدید انجام بدید و متخصص قلب ازمایش رو ببینن و اگر لازمه خدمتتون دارو بدن.

ناشناس
ناشناس
2 سال قبل

سلام،من ۲۱ سالمه و خانم هستم ازمایش دادم و کلسترولم ۲۳۰بود وزنم ۵۲ کیلو هست چکار کنم؟ نمیخوام دارو مصرف کنم، شروع به مصرف دم کرده شوید،خیار ماست همراه با کدو سبز کردم، چای سبزم میخورم

دکتر جمشید شایان فر
پاسخ به  ناشناس
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
چند احتمال برای ایشان مطرح است. اصلی ترین گزینه ضعف هاضمه هست که موجب افزایش کلسترول شده. بر این اساس ایشان باید از نظر گوارشی و هضم و همینطور کبد تقویت شوند. دستوراتی مانند عدم مصرف آب و مایعات همراه با غذا و تا دو ساعت بعد از آن، حذف ماست، سالاد و ترشی جات با غذا و همینطور نخوردن غذاهای غلیظ مانند سالاد الویه، آش رشته، کله پاچه و حلیم، رعایت فاصله زمانی مصرف میوه ها با غذا بسیار برای ایشان کمک کننده هستند. بدیهی است پرهیز از برهم خوری (خوردن غذاهای مختلف پشت سر هم) ، افزایش فعالیت فیزیکی متناسب با وضعیت ایشان و پرهیز از خوردن غذاهای خیلی چرب نیز از الزامات می باشد.

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  ناشناس
1 سال قبل

سلام ۲۷ سالمه واقا هستم ۴۰ روز پیش ازمایش دادم و کلسترولم ۳۵۰ بود با داروهایی که دادن اقای دکتر حالم خوب شد ولی این چند روز با اینکه دارو مصرف میکنم ولی حال روزای اولو دارم و مقاومت بدنم به شدت در مقابل سرما کم شده وورزش مناسب هم میکنم

دکمه بازگشت به بالا