درباره شرایط بارداری مجدد بعد از زایمان بیشتر بدانید

برای بارداری مجدد چه زمانی بهتر است اقدام کنیم؟

چند ماه بعد از زایمان می‌توان باردار شد؟

امروزه افکار غلط زیادی در مورد امکان یا زمان بارداری مجدد مناسب بعد از زایمان وجود دارد. مثلا طبق باور اکثر خانم‌ها باردار شدن در دوران شیردهی غیرممکن است، درحالی‌که مطالعات نشان داده‎اند که در کمتر از ۶ هفته بعد از بچه‎ دار شدن می‎توان باردار شد.

اصولا تا زمانی‏که زن بعد از زایمان دوباره تخمک‎ گذاری نکند، بارداری رخ نمی‎دهد اما این فرآیند از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به‌همین‎ دلیل برخی از زنان می‎توانند زودتر از سایرین باردار شوند.

گاهی اوقات، تخمک‎ گذاری قبل از اولین پریود بعد از زایمان اتفاق می‎افتد و همین مسئله می‎تواند باعث شود که زن قبل از اولین قاعدگی بعد از زایمان باردار شود.

ازآنجایی‎که طی زایمان سزارین سطح روی رحم برش می‎خورد، بارداری زودتر از ۶ ماه بعد از زایمان می‎تواند خطراتی مثل باز شدن بخیه‎ ها و پارگی رحم، چسبندگی جفت، تولد زودرس نوزاد، خونریزی بیش ‎ازحد و غیره داشته باشد. به ‏همین‎ دلیل پزشکان معمولا توصیه می‌کنند که تا ۱۸ تا ۲۴ ماه بعد از زایمان سزارین بارداری رخ ندهد تا بدن به بهبودی کاملی در اثر این نوع جراحی باز دست پیدا کرده باشد.

اگرچه زایمان طبیعی به اندازه سزارین، خطرات ذکر شده را در اثر بارداری ناخواسته و زودهنگام ندارد اما تا زمان ترمیم کانال زایمان به‎ خصوص اگر عمل اپیزیوتومی (برش ناحیه بین واژن و مقعد (پرینه) مادر) انجام شده باشد، نباید برای بارداری مجدد اقدام کرد. تقریبا بازه زمانی بین ۱۲ تا ۱۸ ماه بعد از زایمان طبیعی، مناسب است.

مساوره آنلاین بارداری

علائم شرایط بارداری مجدد چیست؟

اصولا پزشکان توصیه می کنند که تا ۶ هفته بعد از زایمان طبیعی یا سزارین باید از برقراری رابطه جنسی مجدد خودداری کرد. بنابراین تا قبل از آن احتمال بارداری صفر است.

علائم شرایطی بارداری مجدد پس از زایمان

اگر از همان ابتدا شروع به شیردهی فرزند خود کرده باشید، شرایط آمنوره شیردهی (LAM) می‏تواند مانع از بارداری مجدد شما شود زیرا هورمون پرولاکتین که توسط غده هیپوفیز مغز تولید می‎شود، مسئول اصلی تولید شیر مادر است و همچنین از قاعدگی جلوگیری می‎کند.

بنابراین تا زمانی‎که به کودک خود شیر می‎دهید، احتمال اینکه دوره‎ای پریود نشوید و تخمک‎ گذاری رخ ندهد وجود دارد. البته به شرطی‎ که تغذیه کودک حتی در نیمه شب با شیر مادر باشد زیرا روند نامنظم شیردهی می‎تواند منجر به کاهش سطح هورمون پرولاکتین شود. به‏ همین‏ دلیل، بعد از ۶ ماهگی که غذا خوردن جامد نوزاد شروع می‎شود احتمال بارداری مادر به بیش از ۶۰ درصد می‎رسد.

یک بررسی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که اغلب زنان برای اولین بار بین ۴۵ تا ۹۴ روز پس از زایمان تخمک‏ گذاری می‎کنند. معمولاً زنانی‎که شیر نمی‎دهند، زودتر از زنانی‎ که شیر می‎دهند، تخمک‎ گذاری می‌کنند.

وقوع بارداری باعث بسیاری از تغییرات هورمونی می‎شود و به ‎همین‎ دلیل بدن برای بازگشت به حالت طبیعی خود به زمان نیاز دارد. اکثر خانم‎ها قاعدگی‎های نامنظمی بعد از زایمان خصوصا به دلیل شیردهی دارند. بااین ‎حال، اولین چرخه تخمک‏ گذاری یک زن ممکن است قبل از اولین قاعدگی بعد از زایمان رخ دهد. این بدان معناست که امکان بارداری قبل از شروع مجدد قاعدگی وجود دارد.

بنابراین اگر از نظر پزشکی هنوز رحم شما آماده پذیرش جنین جدیدی نیست باید از روش‎های پیشگیری از بارداری مانند قرص‎های ضد بارداری، کاندوم، آیودی و غیره استفاده کنید.

چند ماه بعد از زایمان طبیعی می‌شود باردار شد؟

باردار شدن خیلی زود پس از زایمان، خطر عواقب نامطلوبی را برای مادر و نوزاد افزایش می‎دهد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) بهترین زمان ۲۴ ماه بعد از زایمان قبلی است. البته بعضی پزشکان در مورد ۱۸ ماه نیز مطمئن هستند.

خانم‏هایی که تجربه سقط مکرر، مرده ‏زایی، خونریزی بیش ‏ازحد یا جراحی رحم یا تخمدان بعد از زایمان را دارند باید حتی بیشتر از ۲۴ ماه صبر کنند.

در مواردی‏که مادر از نظر سلامت بدن مشکلی ندارد ولی به دلیل افزایش سن باید برای بارداری بعدی سریع‏تر اقدام کند، بارداری بعد از گذشت ۷ ماه از زایمان طبیعی غیر ممکن نیست. البته باید روند شیردهی را متوقف کند تا سطح هورمون پرولاکتین کاهش پیدا کند.

بارداری پس از زایمان طبیعی

چند ماه بعد از سزارین می‌شود باردار شد؟

یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۰ نشان داد که خطر پارگی رحم در مورد بارداری زودهنگام (در کمتر از ۱۸ ماه) بعد از سزارین حدود ۵ درصد است و اگر مادر بتواند بعد از ۲۴ ماهگی نوزاد باردار شود احتمال این خطر به حدود ۱ درصد می‎‌رسد.

به ‎همین‎ دلیل است که پزشکان توصیه می‎کنند باید حداقل ۶ ماه صبر کرد و بهترین حالت آن ۱۸ تا ۲۴ ماه بعد از زایمان سزارین است.

علت اینکه بارداری در کمتر از شش ماه بعد از زایمان خطرناک است چیست؟

دلیل اصلی آن این است که بدن زن هنوز به طور کامل بهبود نیافته است. حتی وقتی‎که احساس می‎‌کنید از نظر جسمی مشکلی ندارید، بدن شما تغییرات لازم در سطح هورمون‏‌ها و جذب مواد مغذی را نداده است. از دیگر دلایل آن می‌‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد ناقص جنین
  • افزایش احتمال پارگی کیسه آب و زایمان زودرس
  • آسیب شدید به رحم مادر
  • بروز کمردرد مزمن یا آسیب به ستون فقرات مادر
  • کم ‏خونی و کمبود مواد مغذی بدن مادر
  • خطر آسیب شدید به دندان‏ها و استخوان‏های مادر

بنابراین در پاسخ به سوال آیا ضرر دارد که بعد از زایمان مستقیما باردار شد؟ می‏توان گفت که این کار مساوی با تحت خطر قرار دادن مادر و جنین به عمد است!

پیشگیری از عوارض بارداری زودرس

آیا امکان پیشگیری از عوارض بارداری زودرس بعد از زایمان وجود دارد؟

بله، تنها راه آن استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری و مراجعه منظم به پزشک متخصص زنان و زایمان برای بررسی زمان دقیق تخمک‌گذاری بعد از زایمان است.

مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان

زنان گزینه‌های زیادی برای جلوگیری از بارداری دارند، از جمله کاندوم و داروهای ضد بارداری هورمونی که استفاده از آن‎ها در دوران شیردهی بی‎خطر است. در بسیاری از موارد، روش آمنوره شیردهی در ۶ ماه اول پس از زایمان برای پیشگیری از بارداری موثر خواهد بود.

انواع راه‎های درمان عوارض بارداری زودرس یا ناخواسته بعد از زایمان

در مواردی‎که اصلا امکان نگهداشتن جنین نباشد، پزشک دستور سقط می‌دهد. البته گاهی تزریق داروهای هورمونی مثل پروژسترون پاسخگو است و مادر می‌تواند به کمک آن‌ها تا ۷ ماهگی جنین را نگه دارد و بعد زایمان زودرس انجام دهد. بنابراین تصمیم‎ گیرنده نهایی در مورد این مسئله پزشک است.

درمان عوارض بارداری زودرس بعد از زایمان با طب سنتی

از نظر کارشناسان طب سنتی بهترین راه پیشگیری است. پس سعی کنید با مصرف عصاره گیاهان پاپایا یا پونه یا ریختن کمی آبلیمو یا سرکه در واژن قبل از نزدیکی اصلا باردار نشوید. اما اگر احیانا باردار شدید می‌توانید از عصاره زعفران یا گیاه اسفند برای سقط جنین تحت نظر دکتر سقط جنین یا متخصص طب سنتی استفاده کنید. مصرف دمنوش گیاهان آرام‎بخشی مثل اسطوخودوس و بیدمشک نیز به رفع نگرانی شما کمک می‎کند.

گفتگوی آنلاین با طب سنتی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

جالب است بدانید که بارداری با فاصله بیش از پنج سال نیز خطراتی را به همراه دارد. اگر به دلایلی قبل از شش ماهگی نوزاد خود باردار شدید حتما به پزشک اطلاع دهید زیرا برای مراقبت بیشتر از شما و کودک و به حداقل رساندن خطرات در صورت امکان، به مراقبت‎های ویژه‎ای تحت نظر پزشک نیاز دارید.

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری ندارید، از پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان پذیرش ۲۴، مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های ایشان استفاده کنید.

۳.۵/۵ (۶ نظر)

منبع
www.medicalnewstoday.comwww.verywellfamily.comwww.healthline.comwww.nhs.uk

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
42 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سلمانی
سلمانی
1 ماه قبل

سلام من ۵۰ سالمه و یه دختر ۱۰ ساله دارم که زایمانش طبیعی بوده الانم قصد دارم باردار بشم باید چه کار کنم؟

سلمانی
سلمانی
1 ماه قبل

سلام من ۵۰ سالمه و یه دختر ۱۰ ساله دارم که زایمان طبیعی بوده الان هم دوست دارم باردار بشم چکار کنم؟

سلمانی
سلمانی
1 ماه قبل

سلام من ۵۰ سالمه یه دختر ده ساله دارم که طبیعی زایمان کردم و دوست دارم دوباره باردار شم چکار کنم؟

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط سلمانی
زهرا
زهرا
2 ماه قبل

سلام خانم دکترمن هجده ساله که ازدواج کردم دوبارسقط درمنزل داشتم درهمون سه ماه اول،بعدازدوازده سال دوباره باردارشدم همه چیزخوب بودومتاسفانه دربیست وپنج هفته وشش روزکیسه آب پاره شدومجبوربه زایمان زودرس طبیعی شدم بچم دوروزتودستگاه بودوخداازم گرفتشدرحین زایمان دکترمتوجه شدکه چسبندگی جفت دارم وبه طورکامل خوشبختانه تخلیه شددرحال حاظرحالم خوبه،من حدودبیست وپنج روزاززایمانم میگذره،سوالم اینه که چه مدت باید فاصله بدم برای بارداری مجدد،ازنظرروحی نیازدارم که زودتربارداربشم تااین غم بزرگ روفراموش کنم،ممنون میشم پاسخگوباشین

زهرا
زهرا
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید.من ۴۲ساله هستم ۲۰سال از زایمانم گدشت که درسن ۴۰سالگی حامله شدم و خداروشکر زایمان کردم الان ۴۲سالمه و دوباره به خاست شوهرم میخاهم باردار شوم البته حدود دو ماهی هست بعد از یکسال ونیم جلوگیری نمیکنم آیا امکان بارداری هست یا باید به پزشک مراجعه کنم.فرزندم شیر خودم رو میخوره والان حدود ۱۷. ۱۸ماهشه.لطف کنید راهنمایی کنید.

لیلا
لیلا
پاسخ به  زهرا
2 ماه قبل

سلام این سوال منهم هست؟

خانی
خانی
6 ماه قبل

سلام شما به چه حقی دارید راهکار برای ازبین بردن یه آدم زنده رو میدید؟سقط جنین=قتل عمد یه انسان و گناه کبیره

زینب
زینب
پاسخ به  خانی
12 روز قبل

منم واقعا متاثر شدم متاسفم برای فردی که انقدر راحت راهکار میده برای سقط … از همون لحظه ی انعقاد یه فرزند رو خداوند به پدرو مادر هدیه میده و این نهایت ناسپاسی هست که سقط صورت بگیره

نرگس
نرگس
6 ماه قبل

سلام.خسته نباشی سه ماه گذشته از زایمانم بچه هم.شیر میدم اصلا پریود نشدم امکان بارداری هست

نسرین‌‌مومنی‌
نسرین‌‌مومنی‌
7 ماه قبل

سلام‌خسته‌نباشید‌ببخشید‌‌دکتر‌من‌سزا‌رین‌شدم‌بچه‌اولم‌بعد‌از‌پنج‌ماه‌‌ناخاسته‌دوباره‌باردار‌شدم‌آیا‌خطر‌زیادی.داره‌؟

سعیده خسروی
سعیده خسروی
پاسخ به  نسرین‌‌مومنی‌
2 ماه قبل

راستش منم همین سوال رو دارم میشه جواب بدید

علی رظا
علی رظا
7 ماه قبل

سوال من این است که من بعد از زایمان مدت ده روز گزشت وبازن خود رابته داشتم وبعد از مدت چهل روز جلو گیری کردم آیا احتمال بار دار شدن است یانه

فاطمه
فاطمه
7 ماه قبل

سلام خوبی سلامتی من چهار سال باردار نشدم بعد باردار شدم پنچ ماه باردار بودم بعد ده روز میشه کیسه آب باره شد پچه ام وفتاد بخدا خیلی جوش میزنم الن ده روز گذشت میشه اقدام به بارداری کنم

فدایی
فدایی
10 ماه قبل

باسلام وخسته نباشیدببخشید من کمر درد دارم وتصمیم گرفتم بعداز هشت سال از حاملگی اولم دوباره باردار بشم اما تقریبا قبل از عید دیگه جلو گیری ندارم ولی حامله هم نمیشم میشه راهنماییم کنین ممنون میشم

سمیه
سمیه
10 ماه قبل

سلام من بچه ام اخرهای ۴هست هنوزپریودنشدم خیلی میترسم حامله باشه

فایقه
فایقه
11 ماه قبل

سلام خانم دکترمن سزارین شدم وهنوزپریودنشدم ۳ماه نیمه به نظرت حاملگی رخ میده

زهرا
زهرا
پاسخ به  فایقه
7 ماه قبل

سلام من بیست روز بعد از زایمان نزدیکی داشتم آیا احتمال بارداری هست تو فاصله ۲۰ روز بعد زایمان

سدنا
سدنا
پاسخ به  فایقه
5 ماه قبل

سلام و خسته نباشید من زایمان سزارین داشتم ۶ سالشه پسرم الان اگ دوقلو آی وی اف کنم خطر داره برای رحم خواهش میکنم جواب منو بدین ممنون میشم.

سهیلا
سهیلا
1 سال قبل

باسلام من سهیلا٣٠سالمه که حدودا۵ساله ازدواج کردم که در۵ماهگی حامله شدم بعد۴ماهگی حاملگیم دوباره به دکترمراجعه کردم که بهم گفت قلب بچه ات کانمیکنه بایدسقط بشه چندتاسنوگرافی رفتم دیدم درسته رفتم سقط کردم این ۵ساله بعداون تمام دکترامراجعه کردم تمام آزامایشه دادام اما دوباره حامله نشدم بعداون اتفاق برام هنگام پریودشدنم خون خیلی کمی میبینم دلیلش چیه اگه جوابمو بدی خیلی ممنون میشم

سمیه
سمیه
1 سال قبل

سلام خانوم دکتر من به علت بزرگ شدن جفتم وخونریزی وهماتوم۲۷هفته زایمان زودرس داشتم نوزادمون فوت کرد سزارین شدم بعد چند وقت دوباره میتوانم اقدام کنم ۳۹سالمه بچه ندارم اولین بارداریم بعد ۶سال نازایی طبیعی باردارشده بودم

پریسا
پریسا
پاسخ به  سمیه
10 ماه قبل

احتمال بارداری مجددبعدازکرتاژجنین به علت چسبندگی جفت وجوددارد

علی مدد
علی مدد
1 سال قبل

آیا زنی که به طور منظم به فرزندش شیر داده،امکان دارد قبل از شش ماه و بدون ظاهر شدن پیریود،باردار شد؟

شیدا
شیدا
1 سال قبل

سلام من دخترم ۱۰ ساله است تو سال ۹۷ یه بچه ۲ ماهه سقط کردم الان میخوام اقدام به بارداری کنم میشه کمکم کنید ممنون

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط شیدا
ژاله
ژاله
1 سال قبل

سلام من بچه ام ۱۰ ماهشه و زایمانم سزارین بوده شیره خودمو بهش میدم و بعد زایمانم پریود نشدم میخواسم بدونم با وجود اینکه پریود نمیشم بازم احتمال بارداری هست؟چون با خیال اینکه پریود نمیشم حاملگی نمیشه جلوگیری نمیکنیم

شکیلا
شکیلا
1 سال قبل

سلام من ۶ ماه میشه که سزارین شدم اما بچه ام فوت کرده میخوام دوباره باردار شوم وه بچه مو این بار طبیعی بیارم امکانش اس لطفا هرچه زود تر جواب بدین

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام خانم دکتر من تودومین زایمانم چسبندگی جفت داشتم یعنی وقتی زایمان طبیعی کردم وپسرم بدنیااوماون موقع فهمیدیم که جفتم چسبیده حالامیخوام بدونم که چقدربایدفاصله بیادازم برای بارداری بعدی ممنون بابت جوابتون

اعظم
اعظم
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

سلام من ۴ ساله ازدواج کردم الان ی ۶ ماهی میشه ک اقدام ب بارداری کردم آیا امکان حامله شدن وجود دارد بعد از ۴ سال نزدیکی

شهاب
شهاب
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

آیا اشکال نداره فرزند سوم را آورد .بچه من یک ساله هست همه میگن دو تا بس هست

زینب
زینب
پاسخ به  شهاب
12 روز قبل

واقعا جای سوال داره ؟ شما به همه چیکار داری ؟ کار خودتو بکن دوست داری بیار تازه سه تا بچه شیرین تره

صدف
صدف
1 سال قبل

سلام داکتر خانم من باردار بودم و اون قبل از وقت به دنیا آمد یعتی هفت ماهگی به دنیا آمد و فوت شد الان میخایم دوباره باردار بشم چیکار کنم ویا چی بخورم من ۱۹ سالمه

پروا
پروا
2 سال قبل

سلام خانم دکتر خسته نباشید خانم دکتر من تازه توسن ۲۶سالگی رفتم شوهرم ۳۵ سالشه بچه اولم ۹سالش میخوام دوباره باردار بشم تو این چندسال دستگاه ای یودی گذاشتم الان دوماه در اوردم خیلی عجله دارم باردار بشم پارسال آزمایش دادم همه چی خوب بود ایا باردار میشم لطفا راهنمایی کنید خواهش میکنم جواب بدین

هما
هما
2 سال قبل

باسلام من ۲۸ساله هستم شیش ماه پیش زایمانی پرخطری داشتم بچم طبعی به دنیاآمد بعددنیاآمدن بچم خونریزی شدید داشتم عملم کردن بعدروز ۳بچم ازدست دادم حالا میخم دوباره باردار شم آیا خطری است یانه

هما
هما
2 سال قبل

سلام من ۲۸ساله هستم شیش ماه پیش زایمان طبعی. داشتم بعد خونریزی شدید شودم سزارین کردم بعد سه بچه ام از دست دادم حالا میخوام دوباره باردارشوم آیاخطری واسم داره

مریم
مریم
2 سال قبل

من ۲۸بهمن زایمان زود رس داشتم۲۴هفته ام بود بچه ام زنده نموند میخواستم بدونم ک کی میتونم باز اقدام کنم

لاله
لاله
2 سال قبل

سلاممن دوسال است برای بارداری اقدام کردم و نتیجه نگرفتم سی و سه سال دارم پریودم بیست وپنج روزهست فیبروم هم دارم لطفا راهنمایی کنید

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  لاله
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

مهسا
مهسا
2 سال قبل

سلام من سه ماه پیش دوقلو باردار بودم ولی تو بیست و سه هفته زایمان زود رس داشتم بچه هام زنده به دنیا اومدن چرا توشیشه نذاشتن نمی دونم حالا هم بعد گذشت سه ماه دل درد یکطرفه دارم و یه چیزی تو شکم تکان می خوره آخه ببار رابطه محافظ نشده داشتم میشه باردار شد بی بی چک زدم منفی شد

آخرین ویرایش 2 سال قبل توسط مهسا
پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  مهسا
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

کارشناس ارشد زهرا قربانی
پاسخ به  مهسا
2 سال قبل

ما یک استانه حیات را برای جنین ها در نظر میگیریم که اون استانه در کتاب ها هفته ۲۶ است در کشور ما هفته ۲۸ حاملگی است و جنین هایی که زیر هفته ۲۸ به دنیا می آیند به احتمال خیلی زیاد دچار عوارض طولانی مدت خواهند شد تلاش نمیکنیم که جنین را نگه داریم چون دستگاه های بدن مخصوصا دستگاه عصبی مرکزی به صورت کامل بالغ نشده مخصوصا ریه و این باعث میشه که اگر این بچه ها بمانند ممکنه دچار اختلال عملکرد اعضای مختلف بشوند و این عوارض طول مدت را بیشتر میکنند اما اگر بعد خاتمه حاملگی رابطه محافظت نشده داشته باشید و الان تاخییر قاعدگی دارید احتمال بارداری است و حتما تست خون انجام دهید

مهنازنعامی
مهنازنعامی
2 سال قبل

سلام خسته نباشی من این هفت ماه که زایمان کردم یبار حس بالداری شدم رفتم سنو دادم دیدم ۱۰ هفته هستم من دارم شیر به بچه ام میدم الان میگی شیر بچه رو قطع کنم یا نه وهم خطری واسم وجود داره زایمانم طبیعی بود

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  مهنازنعامی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

اریا
اریا
پاسخ به  مهنازنعامی
11 ماه قبل

سلام من هفت ماه زایمان کردم بعدشش ماه پری ود شدم اماالان تقریباسه روزه پریودیم عقب افتاده بچم شیرخودمومیخوره ممکنه مال تغیرهورمون وشیردهی باشه۲؟

دکمه بازگشت به بالا