اطلاعات جامع در مورد داغ شدن کف پا در بارداری که لازم است بدانید

داغ شدن کف پا در بارداری نشانه چیست؟

داغ شدن کف پا در دوران بارداری

بارداری پدیده‌ای است که با ایجاد تغییرات در بدن مادر باردار همراه است. این تغییرات فقط در ظاهر مادران باردار نیست؛ شاید شکایات مادران باردار در مورد تغییر در الگوی خواب، تغییر در ذائقه و الگوهای غذایی را شنیده باشید. یکی از مشکلاتی که معمولا خانم‌های باردار با آن مواجه می‌شوند داغ شدن کف پا در بارداری است.

 اگر داغ شدن کف پا در بارداری نی نی سایت را سرچ کنید متوجه می‌شوید این مشکل در بین مادران باردار بسیار شایع است. باتوجه به این‌که این عارضه ممکن است به دلیل یک بیماری باشد یا سبب ایجاد ناراحتی و مشکل و اختلال در فعالیت‌های روزانه شود، باید خیلی زود به آن توجه کرد و درصدد رفع آن برآمد. می توانید با متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .

علت داغ شدن کف پا در دوران بارداری چیست؟

علت داغ شدن کف دست و پا یک مورد نیست و چندین دلیل را می‌توان برای داغ شدن کف پا تشخیص داد. در ادامه چند مورد از دلایلی را که سبب بروز داغ شدن کف دست و پا می‌شود را بیان می‌کنیم.

تغییرات هوورمونی

تغییرات هورمونی یکی از مهم‌ترین تغییراتی است که برای خانم‌های باردار ایجاد می‌شود و در برخی موارد سبب بروز مشکل برای آن‌ها می‌شود. هورمون استروژن یکی از هورمون‌هایی است که اگر میزان آن در دوران بارداری کم باشد، باعث می‌شود دمای پایه‌ی بدن مادر باردار ۸/۳۷ درجه شود. این دما از دمای طبیعی بدن بالاتر است به همین دلیل با داغ شدن کف پای مادران باردار همراه است.

افزایش وزن

بالا رفتن وزن در دوران بارداری به دلیل وزن جنین، جمع شدن مایعات در بدن و کم تحرکی و چاقی مادران باردار ایجاد می‌شود. افزایش وزن به‌خصوص در سه ماهه‌ی سوم بارداری با ورم کردن پاها همراه است. ورم در پا باعث گشاد شدن رگ‌ها و جمع شدن خون در پاها می‌شود. جمع شدن خون در پاها سبب احساس داغی در پاها می‌شود.

افزایش حجم خون مادر باردار

زیاد شدن حجم خون مادر باردار و افزایش جریان خون در رگ‌های نزدیک به سطح پوست باعث احساس گرگرفتگی و گرما در دست و پا می‌شود و مادران باردار را با مشکل مواجه می‌کند. حجم خون در جریان در رحم خانم‌ها  در حالت عادی حدود ۱۰۰ میلی لیتر در دقیقه است که این میزان در خانم های باردار به‌ویژه در سه ماهه‌ی آخر بارداری به ۳۵۰ میلی لیتر در دقیقه افزایش می‌یابد.

همچنین زیاد شدن حجم خون مادران باردار میزان متابولیسم پایه بدن را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد و این امر باعث می‌شود دمای بدن بالاتر رود و با داغ شدن کف پای مادران باردار نشان داده شود.

درمان داغ شدن کف پا در بارداری

دیابت بارداری

مادران باردار با تغییرات هورمونی و افزایش وزن در دوران بارداری مواجه می‌شوند. یکی از هورمون‌هایی که میزان ترشح آن تغییر می‌کند هورمون انسلوین است. انسولین وظیفه دارد قند موجود در خون را به درون سلول منتقل کند لذا با کاهش میزان ترشح آن این روند کند یا متوقف می‌شود و باعث بالارفتن قند خون می‌شود. این عارضه با عنوان دیابت بارداری شناخته می‌شود.

یکی از عوارضی که دیابت بارداری ایجاد می‌کند سوزش و داغ شدن کف پای مادران باردار است، در بعضی مادران باردار هم  بعد از زایمان، دیابت بارداری به دیابت نوع ۲ تبدیل می‌شود. با توجه به عوارض جدی که ممکن است در اثر دیابت بارداری مادر و جنین را درگیر کند بهتر است با بروز اولین نشانه‌ها از داغی کف پا نسبت به ارزیابی میزان قند خون مادر اقدام شود.

اگر  از گفتگوهای سوزش کف پا در بارداری نی نی سایت  پاسخ سوالات خود را نیافته‌اید و دنبال یک راه مطمئن و کم هزینه هستید ، پذیرش ۲۴ با در دسترس قرار دادن اپلیکشن مسیر را برای شما هموار کرده است که با متخصصان آنلاین زنان و زایمان صحبت کنید و پاسخ سوالات خود را بدانید.

مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان

کمبود کلسیم  و ویتامین‌های گروه B

کمبود ویتامین ها و ریز مغذی‌ها با بروز علائم مشاهده می‌شود. مادر باردار به خاطر افزایش نیازهای تغذیه‌ای به‌خصوص در ویتامین‌های خون‌ساز که به ویتامین‌های گروه B گفته می‌شود خیلی زود علائم کمبود آن را به صورت بی‌حس شدن پاها و داغ شدن کف پا نشان می‌دهند.

همچنین مادر باید نیاز به کلسیم جنین را هم تامین کند و درصورتی‌که این نیازها با تغذیه‌ی صحیح تامین نشود، برداشت کلسیم از استخوان و دندان‌های مادر باردار انجام می‌شود. البته مادران بارداری که داغ شدن کف پا مواجه می‌شوند، اگر سطح کلسیم و دیگر ریزمغذی‌ها را کنترل کنند، می‌توانند از بروز عوارض جلوگیری کنند.

دانستن این نکته هم خالی از لطف نیست که کمبود منیزیم، روی، سلنیم هم می‌تواند باعث داغ شدن کف پای مادران باردار شود.

کم‌کاری تیروئید

یکی دیگر از بیماری‌هایی که با درگیر کردن مادر باردار باعث داغ شدن کف پا می‌شود کم‌کاری تیروئید است. با کم‌کاری تیروئید سوخت و ساز در بدن کاهش می‌یابد و این امر باعث تجمع مواد در بدن می‌شود که می‌تواند علتی برای داغ شدن کف پا باشد.

آیا یک علت داغ شدن کف پا چربی خون است؟

معمولا افرادی که اهل استفاده از غذاهای چرب و فست فودی هستند با داغ شدن کف پا روبرو می‌شوند و با مراجعه به پزشک متوجه بالا بودن میزان چربی خون می‌شوند. به همین دلیل به مادران باردار توصیه می‌شود از مصرف غذاهای چرب بپرهیزند تا چربی خون یک عامل مازاد برای داغ شدن کف پا نباشد.

آیا داغی کف پا در بارداری و جنسیت جنین ربطی به‌هم دارند؟

بر اساس باورهای عامیانه میان مردم داغ شدن کف پا به علت جنسیت جنین است و در مواردی که نوزاد پسر است اتفاق می‌افتد. اگر در تاپیک داغ شدن کف پا در بارداری و جنسیت نی نی سایت هم جستجو کنید متوجه می‌شوید که برخی خانم‌ها از این موضوع صحبت می‌کنند.

اما واقعیت این است که جنسیت جنین هیچ تاثیری در داغ شدن کف پا یا بدن ندارد و این تغییرات فقط ناشی از تغییرات هورمونی در بدن و افزایش دمای بدن مادر باردار است.

تشخیص علت داغ شدن کف پا در دوران بارداری چگونه است؟

 بروز نشانه‌های داغ شدن و گرفتگی پاها در بارداری، مادران را ناگزیر از مراجعه به پزشک می‌کند. اولین اقدام پزشک دادن اطمینان به مادران در مورد طبیعی بودن این عارضه است. سپس پزشک پاها را از لحاظ زخم یا بثورات پوستی بررسی می‌کند و برای اطمینان بیشتر با درخواست آزمایش خون از میزان کمبود ویتامین‌ها و ریز مغذی‌ها آگاه می‌شود.

راه‌های درمان داغ شدن کف پا در بارداری چیست؟

برای درمان باید علت داغ شدن کف پا را پیدا کنیم و درمان‌های دارویی متناسب با آن را دریافت نماییم. البته در مواردی هم علت داغ شدن کف پا مادر باردار عارضه‌ی طبیعی بارداری و ناشی از افزایش وزن یا افزایش جریان خون است، می‌توان با اقدامات خانگی آن را درمان کرد.

درمان دارویی داغی کف پا در بارداری

درمان دارویی برای داغ شدن کف پا در بارداری

درمان دارویی خاصی برای داغ شدن کف پا در دوران بارداری وجود ندارد. اما با تشخیص پزشک آنلاین ماما یا زنان ممکن است برای درمان دیابت دارو تجویز شود، یا استفاده از مکمل‌های غذایی توصیه شود.

گفتگوی آنلاین با ماما

درمان خانگی برای داغ شدن کف پا در بارداری

داغ شدن کف پا در بارداری عارضه‌ای است که اگر به علت بیماری خاصی نباشد بعد از اتمام دوران برداری از بین می‌رود اما برای اینکه بارداری برای شما آزار دهنده و با خاطره‌ی ناگوار همراه نباشد ، می‌توانید با روش‌های خانگی اقدامات درمانی برای داغ شدن کف پا در بارداری انجام دهید. اراهکارهایی که در سبک زندگی باید انجام دهید، شامل موارد زیر است.

  • در ساعت‌های خنک از روز بیرون بروید، به‌خصوص در فصل بهار و تابستان از بیرون رفتن در اوج گرما خودداری کنید.
  • روزانه به مدت نیم ساعت پیاده روری را فراموش نکنید. برای پیاده‌روی حتما از کفش مناسب پیاده روی که کفی راحت داشته باشد استفاده کنید. داغ شدن کف پا در بارداری نی نی سایت
  • همچنین روزی نیم ساعت پاها را بالاتر از بدن روی یک بالش قرار دهید و دراز بکشید.
  • از لباس‌های نخی و بدون ویسکوز استفاده کنید.
  • دمای خانه را خنک نگه دارید.
  • شب‌ها با یک ملافه‌ی نازک بخواهید و اگر احساس گرما در پاهایتان زیاد است روی پاها را با حوله‌ی مرطوب بپوشانید.
  • قبل از خواب دوش بگیرید.
  • در مواقعی که احساس داغی زیادی در پاها دارید پاها را داخل آب که به آن نمک یا الکل اضافه کرده‌اید قرار دهید.

همچنین باید در رژیم غذایی خود موارد زیر را رعایت کنید.

  • مصرف نمک را محدود کنید.
  • حتما روزانه ۸ لیوان آب بنوشید، مایعات زیاد و استفاده از آب میوه‌های طبیعی به صورت بستنی یخی نیز دمای بدن را پایین می‌آورد.
  • قند مصنوعی، شکر و شکلات مصرف نکنید.
  • ازغذاهای سبک و با حجم کم و کم چربی استفاده کنید.
  • از غذاهای گرم زیاد استفاده نکنید و سعس کنید از غذاهای یخچالی و خنک استفاده کنید.
  • نوشیدن الکل و کشیدن سیگار را ترک کنید.
  • اگر کمبود ویتامین دارید زیر نظر پزشک از مکمل‌ها استفاده کنید.

دریافت رژیم غذایی بارداری

پیگیری پزشکی داغی کف پا در بارداری

چه زمانی برای داغ شدن کف پا در بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

داغ شدن کف پا یک عارضه‌ی طبیعی بارداری است اما اگر با نشانه‌های زیر همراه بود حتما باید نزد پزشک درمان را شروع کنید. اگر می‌خواهید مشاوره‌ی آنلاین متخصصان زنان و زایمان در مورد داغ شدن کف پا در بارداری داشته باشید سایت پذیرش ۲۴ این امکان را برای شما فراهم کرده است.

  • اگر داغ شدن کف پا به صورت ناگهانی بروز کند، ممکن است علت آن مواجهه با یک سم باشد.
  • اگر همراه با داغ شدن علامت دیگری مثل زخم کف پا وجود دارد به‌خصوص اگر دیابت دارید.
  • اگر بعد از انجام درمان‌های خانگی هم‌چنان کف پایتان داغ می‌شود.
  • اگر علائم در حال شدید شدن یا دردناک شدن باشد.

اگر می‌خواهید از تجربیات دیگران در مورد داغ شدن کف پا در بارداری استفاده کنید و یا تجربه‌ی خود را در اختیار دیگران قرار دهید یکی از بهترین راه‌ها استفاده از تاپیک داغ شدن کف پا در بارداری نی نی سایت است.

مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان

۳.۸/۵ (۹ نظر)

منبع
www.google.comwww.nutraingredients.comwww.google.comwww.verywellhealth.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
19 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
1 ماه قبل

سلام وعرض ادب دکتر جان از ان جای که داغ شدن کف پا آزارم میدهد که موجب عدم یه خواب راحت را دارم میشه لطفا یه راهنمایی کنید ممنون میشم

Fatemeh
Fatemeh
2 ماه قبل

پاسخ گو نیستین ؟

Fatemeh
Fatemeh
2 ماه قبل

من ۱۷ سالمه باردار هم نیستم ولی چند وقته کف پاک یهو داغ میشه از داخل
علتش چی می‌تونه باشه ؟؟

سحر
سحر
4 ماه قبل

بخاطرعفونته..کف پاداغ میشه…حتما یه جایی از بدن عفونت داره

منیژه
منیژه
7 ماه قبل

سلام هفت هفته باردار هستم موقع خواب کف پام داغ میکنه

آخرین ویرایش 7 ماه قبل توسط منیژه
سمیرا
سمیرا
7 ماه قبل

سلام سه ماه بارداریم هست خیلی از درد پای ناراحتم خیلی داغ میاد درد میکند آذیت کننده هست برام میشه یه راه حل بگین ممنون

جمیله
جمیله
1 سال قبل

لب دهانم قرمزشدش راهنماییم کنید

جمیله
جمیله
1 سال قبل

۲تابیسکویت یه دونه آب انبه یه بسته پسته خوردم خوابیدم بعدبیدارشدن کف دستم داغ باردارهستم ازعلایم چه بیماری هستش

جمیله
جمیله
1 سال قبل

۲تابیسکویت خوردم یه دونه آب انبه یه بسته پسته بعدخوابیدن بیدارشدم کف دستم داغ باردارهستم

فاطمه خالقی
فاطمه خالقی
1 سال قبل

سلام خانم دکتر من حامله ۳ماه هستم موادمخدر استفاده میکنم قبل از بارداری شیره میکشیدم الان بدم میاد از کشیدن فقط میخورم چون اذیت میشوم ایا برای جنین خطر داره ممنون میشم راهنماییم کنید

مریم
مریم
پاسخ به  فاطمه خالقی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من کف پا ودست وشاید بعضی وقتها تمام بدنم داغ میشه و تومان دوم بارداری هستم دلیل خاصی داره

Tima
Tima
پاسخ به  فاطمه خالقی
2 ماه قبل

ن اصلا ضرر نداره بکش کارت نباشه

فاطمه خالقی
فاطمه خالقی
1 سال قبل

سلام باردار هستم ۳ماه پاهام خیلی درد میکنن بادستام سوزن سوزن میشن علت چیست

فاطمه شاهی
فاطمه شاهی
1 سال قبل

سلام خسته‌ نباشید من در هفته ای سیزده هستم آیا جنسییت را میشه خودمون تو خونه بفهمیم

مهدیه
مهدیه
1 سال قبل

سلام من هفته ۸ بارداری هستم بعد از خوردن چیز شیرین کف پاهایم داغ میشود و تشنه میشوم ایا دیابت بارداری گرفتم در خانواده سابقه دیابت هم داریم

فرزانه
فرزانه
2 سال قبل

سلام من تازه باردارشدم شبها وقت خواب کف پاهام داغ میشه علت چیست

رقیه
رقیه
2 سال قبل

سلام من ۷ روز مونده به پریدم همش خسته هستم حالته تهوع دارم کف پام داغ سرم درد میکنه تست هم گرفتم ولی منفی هستش ایا میتونم باردار باشم . بعدش به بوها خیلی حساس شدم

ميترا
ميترا
2 سال قبل

یایسگی میتواند علت داغی کف پا باشد

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  ميترا
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

دکمه بازگشت به بالا