آشنایی با مراقبت های قبل و بعد از بوتاکس

قبل و بعد از بوتاکس باید به چه مراقبت‌هایی را انجام دهیم؟

بوتاکس چگونه به زیبایی شما کمک می‌کند؟

زیبایی و برطرف کردن مشکلات چهره همواره از دغدغه‌های زنان و مردان بسیاری بوده است. با افزایش سن پوست حالت الاستیکی خود را از دست می‌دهد و چروک می‌شود. برای افرادی که به زیبایی ظاهر اهمیت زیادی می‌دهند از بین بردن این چروک‌ها بسیار مهم است. در ادامه با مراقبت های قبل و بعد از بوتاکس آشنا می شویم.

بوتاکس راهی برای از بین بردن چروک‌های پوست و جوان‌سازی آن است. بسیاری از افراد از عوارض بوتاکس می‌ترسند و با وجود این که نیاز به انجام این جراحی زیبایی دارند از انجام آن خودداری می‌کنند.

بوتاکس جراحی پیچیده‌ای نیست و به‌سادگی انجام می‌شود‌. بوتاکس در واقع سم باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است که بسیار رقیق شده است.

این سم به قسمت‌هایی از پوست که چروک شده است، مانند پیشانی یا اطراف چشم، تزریق می‌شود و عضلات آن ناحیه را فلج می‌کند. این کار باعث باز شدن چروک‌های پوست می‌شود.

اثر بوتاکس دائمی نیست و متناسب با کیفیت ماده استفاده شده بین ۳ تا ۶ ماه و حتی گاهی تا ۱۲ ماه ماندگاری دارد. مراقبت بعد از بوتاکس باعث افزایش ماندگاری اثر آن خواهد شد و زمان نیاز به ترمیم را افزایش می‌دهد.

مشاوره آنلاین جراحی زیبایی صورت

بوتاکس چه تاثیری بر پوست می گذارد؟

چین و چروک پوست بر اثر انقباض ماهیچه‌های پوست به وجود می‌آید. انقباض ماهیچه پس از آزاد شدن ماده شیمیایی استیل کولین رخ می‌دهد.‌

در واقع این ماده شیمیایی دستور انقباض را از عصب به ماهیچه منتقل می‌کند. با تزریق بوتاکس ترشح این ماده متوقف می‌شود در نتیجه ماهیچه قادر به انقباض نیست و چروکی روی پوست شکل نمی‌گیرد.

البته تاثیر بوتاکس دائمی نیست و با رعایت نکات مراقبت بوتاکس دو الی شش ماه پس از تزریق، ماهیچه با ترشح استیل کولین به حالت قبل از تزریق در می‌آید.

تاثیر بوتاکس

عوارض بوتاکس

زمان زیادی از ورود بوتاکس به فهرست جراحی‌های زیبایی گذشته و در این مدت عوارض قابل توجه یا خطرناکی از بوتاکس مشاهده نشده است.

می‌توان گفت در مورد عوارض بوتاکس کمی اغراق شده است و بوتاکس اگر در محیط مناسب و همراه با مراقبت بعد بوتاکس و رعایت دستورالعمل‌های قبل آن انجام شود عوارض قابل توجهی نخواهد داشت.

در بوتاکس از سم بوتولینیوم رقیق شده استفاده می‌کنند، این سم بسیار خطرناک است و در غلظت‌های بالا باعث بوتولیسم می‌شود.

بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی خطرناک و کشنده است که بر اثر مصرف غذاهای آلوده یا مانده ایجاد می‌شود و ممکن است به فلج دائمی عضلات بیانجامد.

کبودی و ورم پوست از عوارض شایع بوتاکس است که چند روز پس از تزریق از بین می‌رود. جالب است بدانید کاربرد بوتاکس تنها محدود به زیبایی و رفع چین و چروک پوست نیست.

تحقیقات نشان داده است بوتاکس در درمان بیماری‌هایی مانند :

بسیاری از افراد در سراسر جهان از میگرن رنج می‌برند، بوتاکس درمانی جدید و بسیار موثر برای دردهای میگرنی است. بوتاکس با فلج کردن بخشی از عصب گردن و سر مانع انتشار و انتقال پیام‌های درد در این نواحی می‌شود و دردهای میگرنی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

اگر مبتلا به میگرن هستید و سردردهای آزاردهنده میگرن شما را عذاب می‌دهد می‌توانید به جای تحمل این دردهای طاقت فرسا از بوتاکس برای درمان خود استفاده کنید.

می‌توانید قبل از هرچیز با متخصص پوست و مو یا جراح زیبایی پذیرش ۲۴ مشورت کنید تا برای انجام این درمان نوین شما را راهنمایی کنند.

مراقبت های قبل از بوتاکس

از بوتاکس می‌توان برای کاهش چین و چروک‌های نواحی مختلف صورت مانند پیشانی، بین ابروها و اطراف بینی استفاده کرد.

مراقبت پوست برای بوتاکس

برای کاهش عوارض بوتاکس و ماندگاری بیشتر آن بهتر است به مراقبت‌های قبل بوتاکس توجه کنید. در ادامه به بررسی دستورالعمل‌هایی که لازم است قبل از بوتاکس انجام دهید می‌پردازیم.

انتخاب پزشک مجرب

یکی از نکات مهم قبل از بوتاکس، انتخاب پزشک مجرب است. در سال‌های اخیر مراکز زیبایی رشد قابل توجهی داشته‌اند و افراد زیادی بدون داشتن مدرک معتبر و صرفا با چند دوره آموزشی اقدام به تاسیس مراکز زیبایی و انجام جراحی‌های زیبایی کرده‌اند.

متاسفانه اکثر این مراکز از اعتبار و تخصص کافی برای انجام جراحی‌های زیبایی برخوردار نیستند و مراجعه به این مراکز عواقب جبران ناپذیری دارد.

بهتر است برای انجام بوتاکس به پزشک متخصص پوست یا دکتر تزریق بوتاکس که مجوز فعالیت در حوزه پوست و زیبایی دارند، مراجعه کنید. با مراجعه به مراکز معتبر می‌توانید از سالم بودن موادی که تزریق می‌کنید مطمئن باشید.

پرهیزهای دارویی بوتاکس

ممنوعیت مصرف دخانیات و مشروبات الکلی

بهتر است از دو هفته قبل از انجام بوتاکس، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی را ترک کنید. تحقیقات نشان داده است وجود ترکیبات سیگار یا مشروبات الکلی در خون افراد، اثربخشی بوتاکس را کم می‌کند.

مصرف الکل و فراورده‌های الکلی ۲۴ ساعت قبل یا بعد از بوتاکس باعث کبودی ناحیه تزریق بوتاکس خواهد شد.

منع مصرف بعضی از داروها

مصرف بعضی از داروها قبل از بوتاکس باعث ایجاد کبودی پوست یا مشکلات دیگر می‌شود. بهتر است قبل از بوتاکس از مصرف:

  • داروهای گیاهی
  • آسپرین
  • و بروفن خودداری کنید.

اگر به دارو یا ماده خاصی حساسیت دارید حتما دکتر پوست خود را در جریان بگذارید.

مصرف بعضی از داروها باعث افزایش خطر خونریزی و کبودی در محل بوتاکس می‌شود. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند :

  • ایبوپروفن
  • روغن ماهی
  • ترکیبات گیاه خارمریم
  • مکمل‌های حاوی دوز بالای ویتامین ای و داروهای رقیق کننده خون از داروهایی هستند که مصرف آن‌ها از ده روز قبل از بوتاکس ممنوع است.

ممنوعیت های قبل از بوتاکس

اپیلاسیون ممنوع

یکی از کارهایی که قبل از بوتاکس نباید انجام دهید اپیلاسیون یا بند انداختن پوست است. استفاده از محصولات موبر و بلچینگ پوست نیز ممنوع است و باعث آسیب دیدن پوست می‌شود.

یکی از مراقبت های بعد از بوتاکس خط اخم پرهیز از اصلاح ابروها است. اصلاح ابرو باعث منقبض شدن عضلات پیشانی می‌شود و انجام آن تا ۴۸ ساعت پس از بوتاکس مجاز نیست. برای کسب نتیجه مطلوب بهتر است تا یک هفته پس از بوتاکس از انجام هر نوع اپیلاسیونی در ناحیه صورت خودداری کنید.

مسکن بخورید

اگر پوست حساسی دارید و تحمل دردهای جزئی برای شما ناخوشایند است می‌توانید یک ساعت قبل از بوتاکس از تیلنول (استامینوفن) استفاده کنید.

پیشگیری از تبخال

افرادی که مستعد تبخال هستند و زیاد دچار آن می‌شوند، ممکن است با انجام بوتاکس تبخال بزنند. اگر جزو این افراد هستید حتما یک هفته قبل از بوتاکس، پزشک خود را در جریان بگذارید تا با تجویز داروهای مورد نیاز از بروز تبخال پس از بوتاکس پیشگیری کند.

پرهیزهای قبل از بوتاکس

از آفتاب دور باشید

پیش از بوتاکس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید زیرا پوست آفتاب سوخته برای بوتاکس مناسب نیست. یکی از مراقبت‌های بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم استفاده مرتب از عینک آفتابی استاندارد و کرم ضد آفتاب است.

پرونده سلامت خود را در اختیار پزشک قرار دهید

بهتر است هنگام مراجعه به پزشک برای انجام بوتاکس، پرونده سلامت خود را در اختیار او قرار دهید و او را در جریان بیماری‌ها و داروهایی که مصرف می‌کنید قرار دهید. رعایت این نکات برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از تداخل دارویی حائز اهمیت است.

چیزی میل کنید

بهتر است هنگام انجام بوتاکس گرسنه نباشید و پیش از مراجعه به پزشک یک وعده غذایی کوچک یا میان وعده میل کنید. تا چند ساعت پس از بوتاکس عضلات صورت ضعیف هستند و خوردن غذا چندان آسان نخواهد بود.

 

مراقبت های بعد از بوتاکس پیشانی و دور چشم

برای کاهش عوارض بوتاکس و کسب نتایج مطلوب لازم است به نکات مراقبت بعد بوتاکس پیشانی توجه کنید. در ادامه به بررسی دستورالعمل‌هایی که بهتر است بعد از بوتاکس انجام دهید می‌پردازیم.

  • برای مراقبت بعد از بوتاکس صورت خود را به آرامی ورزش دهید، از انجام حرکات شدید خودداری کنید.
  • بقیه روز را استراحت کنید تا ضربان قلب نرمالی داشته باشید.
  • از لمس و فشار آوردن به ناحیه بوتاکس شده خودداری کنید تا سم در صورت شما پخش نشود.
  • ورزش بعد از بوتاکس سرعت جذب بوتاکس را افزایش می‌دهد. یک یا دو ساعت پس از بوتاکس، عضلاتی را که بوتاکس دریافت کرده‌اند به آرامی حرکت دهید، این کار به پخش بهتر بوتاکس در عضله مورد نظر کمک می‌کند.
  • از انجام فعالیت‌های سنگین بدنی پرهیز کنید. یک یا دو روز پس از بوتاکس انجام فعالیت‌هایی که باعث افزایش ضربان قلب و افزایش گردش خون می‌شوند ممنوع است.

مراقبت بوتاکس برای چشم

افزایش گردش خون باعث پخش سم بوتولینوم در قسمت‌های دیگر صورت می‌شود و اثربخشی آن را در محل تزریق کم می‌کند.

  • یکی از مهم‌ترین مراقبت‌ های بعد از بوتاکس صورت پرهیز از آرایش است. برای آرایش، دست با پوست صورت تماس پیدا می‌کند و پوست مالش داده می‌شود که منجر به پخش ترکیبات بوتاکس، کاهش اثربخشی بوتاکس و کبودی پوست خواهد شد. ۲۴ ساعت پس از بوتاکس می‌توانید با خیال راحت آرایش کنید.
  • مصرف بعضی از داروها پس از بوتاکس ممنوع است و خطر کبودی را افزایش می‌دهد. از پزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید سوال کنید.
  • خوابیدن بعد از بوتاکس تا ۴ ساعت ممنوع است. خوابیدن یا خم شدن در این بازه زمانی باعث کبودی پوست خواهد شد‌. بهتر است تا چند ساعت پس از بوتاکس در حالت نشسته قرار بگیرید.
  • مصرف مشروبات الکلی و دخانیات تا ۲۴ ساعت پس از بوتاکس ممنوع است زیرا اثربخشی بوتاکس را کاهش می‌دهند.
  • برای درمان ورم صورت بعد از بوتاکس می‌توانید از تمرینات صورت کمک بگیرید. اخم کردن، خندیدن و بالا انداختن ابروها باعث کاهش عوارض بوتاکس خواهد شد.
  • برای رعایت نکات مراقبت بعد از بوتاکس صورت تا ۴۸ ساعت از انجام درمان‌های پوستی خودداری کنید. استفاده از اسکراب‌های لایه بردار و هر نوع محصول مراقبتی پوست در این بازه زمانی ممنوع است. ماساژ پوست نیز باعث کاهش اثر تزریق می‌شود و لازم است به تعویق بیفتد.
  • برای پیشگیری از کبودی پوست تا ۴۸ ساعت پس از تزریق بوتاکس در مقابل نور خورشید قرار نگیرید. گرما می‌تواند پوست را ملتهب کند و با افزایش فشارخون خطر کبودی پوست را افزایش دهد.
  • حمام بعد از بوتاکس حداقل تا ۲۴ ساعت توصیه نمی‌شود زیرا فشار آب به محل تزریق آسیب می‌رساند. علاوه بر فشار آب، گرمی آب و بخارهای گرم نیز باعث کبودی محل تزریق می‌شوند.
  • کبودی‌های ایجاد شده بر اثر بوتاکس باید تا دو هفته پس از تزریق محو شوند‌. برای درمان ورم صورت بعد از بوتاکس و کاهش کبودی محل تزریق می‌توانید از کیسه یخ استفاده کنید.
  • بهتر است از شستن صورت بعد از بوتاکس خودداری کنید یا در صورت لزوم صورت خود را با آب سرد یا ولرم و به آرامی بشویید.
  • افتادگی پلک بعد از بوتاکس به‌ندرت پیش می‌آید و موقتی است. ممکن است هنگام بوتاکس پیشانی، مقداری از مواد تزریق شده به قسمتی از پلک وارد شود که باعث فلجی موقت عضلات پلک و افتادگی پلک خواهد شد.
  • خوابیدن بعد از بوتاکس شرایط خاصی دارد که باید رعایت شود، حداقل تا ۴ ساعت پس از بوتاکس دراز نکشید و نخوابید. پس از این مدت برای خوابیدن چند بالش زیر سر خود بگذارید تا سر بالاتر از سطح بدن قرار گیرد.

شیوه خوابیدن در شرایط مراقبت بعد از بوتاکس باید به شکلی باشد که در حین خواب فشاری به صورت وارد نشود . خوابیدن روی شکم و خوابیدن به پهلو به شکلی که نواحی تزریق تحت فشار قرار بگیرند مناسب نیست.

  • برای کاهش عوارض بوتاکس بهتر است رژیم غذایی بعد از بوتاکس را رعایت کنید. حداقل تا یک هفته پس از بوتاکس از مصرف غذاهای پرادویه یا شور پرهیز کنید. غذاهای شور با افزایش سدیم بدن، ورم و کبودی پس از بوتاکس را افزایش می‌دهند.
  • استفاده از رنگ مو بعد از بوتاکس صورت توصیه نمی‌شود و ممکن است عوارضی داشته باشد. در مدت زمانی که رنگ روی موها قرار دارد دمای سر افزایش پیدا می‌کند و باعث افزایش گردش خون در ناحیه سر و صورت می‌شود که ورم و کبودی محل تزریق را افزایش می‌دهد.
  • بوتاکس به رفع چروک‌های عمودی پیشانی که به خط اخم معروف هستند کمک می‌کند. برای رفع کامل این چروک‌ها لازم است به نکات مراقبت بعد از بوتاکس خط اخم توجه کنید.

۴ روز پس از بوتاکس خط اخم این چروک‌ها شروع به محو شدن خواهند کرد و دو الی سه هفته پس از بوتاکس کاملا محو می‌شوند. بهتر است در این مدت از انجام حرکاتی که باعث ایجاد خط اخم می‌شوند خودداری کنید.

  • یکی از نکات مهم در مراقبت بعد از بوتاکس پیشانی استفاده نکردن از کلاه، هدبند و پوشش‌هایی است که به پیشانی فشار می‌آورد. این پوشش‌ها باعث انقباض عضلات پیشانی و پخش مواد تزریق شده می‌شوند.
  • مراقبت بعد از بوتاکس دور چشم اهمیت زیادی دارد و در رفع چین و چروک‌های زیر چشم موثر است. برای کاهش کبودی یا التهاب ناشی از بوتاکس در اطراف چشم از داروهای ضد التهاب استفاده نکنید. استفاده از کرم‌های دور چشم باعث ماندگاری بیشتر بوتاکس می‌شود و بهتر است بعد از بوتاکس به صورت منظم از محصولات دور چشم استفاده کنید.

مراقبت بعد از بوتاکس

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

بوتاکس باعث کاهش چشمگیر چین و چروک‌ها خواهد شد و تاثیر قابل توجهی بر جوانسازی دارد. تزریق بوتاکس برای اکثر افراد عارضه‌ای ندارد و کاملا بی‌خطر است.

اگر تصمیم به تزریق بوتاکس دارید یا به تازگی این عمل زیبایی را انجام دهید و دچار عوارض نادر آن شده‌اید ،بهتر است با یک مشاوره آنلاین متخصص پوست و مو در ارتباط باشید. مشاوران پذیرش ۲۴ پاسخگوی سوالات شما در زمینه بوتاکس، عوارض بوتاکس و مراقبت‌ های قبل و بعد از بوتاکس خواهند بود.

بهترین متخصص آنلاین پوست و مو

۳.۹/۵ (۲۷ نظر)

منبع
healthlinespa43

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
13 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناهید
ناهید
1 ماه قبل

سلام بخشیدی من بوتاکس کردم اخم لب خنده فرق نکرد چرا جواب بده

عاطفه
عاطفه
1 ماه قبل

من ۴ساعت قبل بوتاکس پیشانی انجام دادم ولی باه راحتی ومعمولا می تونم اخم کنم وابرو بالابندازم می خواستم بپرسم ای ن طبیعی هست

رحیمی
رحیمی
6 ماه قبل

سلام . آیا اگر خانم ها در زمان تزریق بوتاکس در دوران قاعدگی باشند مشکلی پیش می آید ؟ آیا باید صبر کنیم این دوره تمام شود و سپس برای بوتاکس مراجعه کنیم ؟

سیما سعیدی
سیما سعیدی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر با پوتاکس میشود چشم لوچ را تا چند ماهی برطرف کرد؟؟

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام خسته نباشی بوتاکس باعث چاقی صورت میشود یا فقط برای چین چروکه ممنون میشم جواب بدین

نلی
نلی
پاسخ به  زهرا
5 ماه قبل

فقط برای چروکه عزیزم

فرخنده
فرخنده
2 سال قبل

سلام وقت بخیر چند روز بعد از بوتاکس امکان دکلره ی مو و وکس صورت وجود دارد؟

محمدی
محمدی
پاسخ به  فرخنده
1 سال قبل

سلام وقت بخیر ۲ روز بعد بوتاکس صورت میشه موهارو دکلره رنگ کرد؟

همیشه بهار
همیشه بهار
پاسخ به  محمدی
10 ماه قبل

سلام .آیا ۴۸ساعت بداز بوتاکس میشه رنگ ءداشت روی مو ؟

مریم
مریم
پاسخ به  همیشه بهار
6 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر چقدروقت بعد بوتاکس میشه موهارو دکلره و اصلاح صورت کرد؟

خیامی
خیامی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید ایا بوتاکس خط خنده ررا هم از بین میبرد و من فشار خون دارم مشکلی بعد از تزریق پیش نخواهد امد ممنون میشم جواب سوالمو بدین

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  خیامی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص پوست و مو گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو

کریم
کریم
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
3 ماه قبل

سلام رفتم دکتر پیشانی دوره چشم بوتاکس کردم بعدش میزنم صورتم چرب شده مشکلش چی می‌تونه باشه ممنون میشم اگه جوابمو بدین

دکمه بازگشت به بالا