هر چیزی که در مورد شل شدن بیضه‌ ها باید بدانید

شل شدن بیضه و درمان آن

بیضه و کیسه‌ی بیضه چیست؟

ساختار اندام تناسلی مردان از بیضه‌ها تشکیل شده است. بیضه‌ها در یک کیسه‌ی پوستی مرتجع به نام اسکروتوم قرار دارند. پوست کیسه بیضه  خاصیت کشسانی دارد و عواملی می‌توانند بر آن تاثیر بگذارند و باعث تغییر شکل ظاهری آن شوند. به این پدیده که مورد توجه پزشکان قرار می‌گیرد شل شدن بیضه یا افتادگی بیضه گفته می‌شود.

ویزیت آنلاین متخصص کلیه و مجاری ادرار

وظایف کیسه‌ی بیضه چیست؟

  • کیسه‌ی بیضه از بیضه‌ها در مقابل آسیب محافظت می‌کند.
  • همچنین با دور نگه داشتن بیضه‌ها از بدن باعث می‌شود در دمایی پایین‌تر از دمای بدن قرار داشته باشند.

علائم شل شدن بیضه چیست؟

شکل بیضه در حالت طبیعی صاف، بیضی شکل و کمی هم سفت است. بیضه‌ها در کیسه‌ی بیضه که کمی شل است قرار دارند. در نوزادان بعد از تولد پزشک باید نوزاد را معاینه کند و اطمینان پیدا کند که بیضه‌ها وارد کیسه‌ی بیضه شده‌اند. قرار نگرفتن بیضه‌ها در جای خود یا نزول یک طرفه بیضه، آویزان شدن کیسه‌ی بیضه نشانه‌هایی ازبروز یک عامل غیر طبیعی هستند و باید مورد توجه قرار بگیرند.

شل شدن بیضه ها نشانه چیست؟

حفظ دمای بیضه‌ها

بیضه‌ها وظیفه‌ی ساختن هورمون تستوسترون و اسپرم را دارند. اما شرایط دمایی که بیضه در آن قرار دارد با دمای سایر اعضای بدن متفاوت است و باید در دمای پایین‌تری باشد. دمای بدن ۳۷ درجه است ولی برای دور نگه داشتن بیضه‌ها از این دما آن‌ها در کیسه‌ی بیضه  یا کیسه‌ی اسکروتال آویزان هستند.

پس اگر بخواهید بدانید شل شدن بیضه نشانه چیست یا شل شدن کیسه بیضه نشانه چیست؟ باید به شرایط دمایی بدن توجه کنید. در شرایطی هم که دمای بدن بالاتر رود این کیسه شل‌تر و بیضه‌ها آویزان تر می‌شود تا دمای بالا به ساختار و بافت بیضه‌ها آسیب نزد، چون بیضه‌ها در دمای بالا آسیب پذیر هستند. علاوه بر بیضه‌ها اسپرم نیز در دمای بالا آسیب می‌بیند. البته این نکته را هم در خاطر داشته باشید که میزان شل شدن بیضه  در همه‌ی مردان یکسان نیست.

سرد شدن بیضه ها نشانه چیست؟

در بخش قبل در مورد دور بودن طبیعی بیضه‌ها از بدن صحبت کردیم، اما بعضی مواقع بیضه‌ها به بدن نزدیک می‌شوند. این حالت هنگامی ایجاد می‌شود که

  1. در سرما قرار گرفتن بیضه‌ها آن‌ها را حساس کند و نیاز به گرما داشته باشند. وقتی بیضه‌ها دچار سرما زدگی یا هیپوترمی شود، به طور طبیعی و با کمک عضله کرماستر که یک عضله تناسلی رانی است بیضه‌ها به سمت بدن کشیده می‌شوند تا گرم نگه داشته شوند. ریسک هیپوترمی در دمای هوای ۵ درجه فارنهایت (منفی ۱۵ درجه سانتیگراد) بیشتر می‌شود.

علائم سرما زدگی از احساس سرما در ران‌ها، بی‌حسی ران و سایر اعضای بدن، حس سوزش پوست و تغییر رنگ پوست به قرمز یا سفید ایجاد می‌شود. اگر این نشانه‌ها را به‌خصوص در ران‌ها مشاهده کردید، یعنی سرما به طرف بیضه‌ها نیز پیشرفت می‌کند.

  1. هنگام برانگیختگی جنسی نیز بیضه‌ها به بدن نزدیک می‌شوند و شل شدن بیضه‌ها کمتر مشاهده می‌شود.

 کهولت سن

شاید بپرسید در سالمندی علت شل شدن پوست بیضه چیست؟ واقعیت این است که، یک عامل غیر قابل کنترل  که باعث شل شدن بیضه‌ها می‌شود بالا رفتن سن است. کهولت و سالمندی باعث تغییر در انسجام پوست کیسه بیضه  می‌شود و علت شل شدن کیسه ی بیضه است.

عوامل شل شدن بیضه چیست

بیماری‌هایی که سبب شل شدن بیضه‌ها می‌شود؟

واریکوسل

یک علت شل و آویزان شدن بیضه ها واریکوسل است. بروز واریکسول به‌دنبال تورم یک ورید یا رگ‌های دیگر نزدیک بیضه است. این تورم باعث می‌شود جریان خون به بیضه‌ها بیشتر شود و دمای آن‌ها را بالاتر ببرد. در چنین حالتی بدن یک رفلکس دفاعی به‌‌صورت افتاده کردن بیضه‌ها برای پایین آوردن دمای آن‌ها از خود بروز می‌دهد. عکس بیضه سالم و ناسالم در اثر واریکوسل را می‌توانید مشاهده کنید.

اگر شل شدن بیضه در انجام عملکرد روزانه فرد را با مشکل مواجه کند پزشک اورولوژیست با توجه به شدت ضایعه یکی از روش‌های درمان غیر جراحی یا درصورت اجبار جراحی را انتخاب می‌کند. در مورد مشکل در دستگاه تناسلی و بیضه‌ها می‌توانید با متخصصان اورولوژیست پذیرش ۲۴ مشورت کنید.

شل شدن بیضه‌ها نوزاد نشانه چیست؟

در مورد علت شل شدن بیضه در سالمندان صحبت کردیم و کاهش خاصیت کشسانی پوست را علت بروز آن بیان کردیم. اما شاید برایتان سوال باشد پس علت شل شدن بیضه کودکان یا نوزادان چیست؟ بعضی مادران هنگام تعویض پوشک با شل شدن بیضه که بعد از چند دقیقه از بین می‌رود مواجه می‌شوند. باید بگوییم علت شل شدن بیضه کودک نگران کننده نیست و به خاطر گرمایی است که محیط پوشک ایجاد کرده است.

شل شدن بیضه نوزاد

علت پایین بودن بیضه چپ چیست؟

یکی از مشکلات بیضه‌ها عدم تقارن آن‌ها است. در بعضی افراد مشاهده می‌شود که یکی از بیضه‌ها حدود یک سانتی‌متر پایین‌تر  از دیگری است و معمولا پایین بودن بیضه چپ شایع‌تر است. آیا می‌دانید علت این عارضه چیست؟ وقتی در دوران جنینی بیضه‌ها از شکم وارد کیسه‌ی بیضه می‌شود، فاصله‌ی زمانی که بین نزول بیضه‌ها وجود دارد این عارضه را ایجاد می‌کند.

در دوران بزرگسالی هم بیماری‌هایی مانند تومور، فتق، هیدروسل، واریکوسل می‌تواند باعث عدم تقارن بیضه‌ها و پایین بودن بیضه چپ شود. اما در این بیماری‌ها مقایسه‌ی دو بیضه و طناب بیضه یکسان نیست. برای تشخیص زودتر این عارضه و بیماری‌های احتمالی دیگر در بیضه‌ها بهتر است معتینه شخصی انجام شود.

معاینه شخصی بیضه چگونه است؟

یک روش ساده برای معاینه بیضه توسط خود فرد وجود دارد که به آن (TSE) گفته می‌شود. این معاینه یک روش تشخیص زودرس مشکلات بیضه است و بدون نیاز به تخصص انجام می‌شود.

مراحل انجام معاینه بیضه توسط خود فرد

  1. به آرامی انگشت وسط و نشانه را زیر بیضه قرار دهید و انگشست شست را روی بیضه قرار دهید. در این حالت هر دو بیضه زیر انگشتانتان غلتیده می‌شوند و تغییرات در اندازه‌ی آن‌ها قابل مشاهده است.
  2. در قسمت بعد باید مجرای منی یا اپیدیدیم را بررسی نمایید. برای حصول اطمینان توده‌ی نواری شکلی را که پشت یا کنار بیضه با مجرای منی ایجاد می‌شود لمس کنید، این قسمت یک برجستگی جزئی دارد که در موارد سرطان یا کیست بزرگ‌تر از معمول می‌شود.

مهم‌ترین قسمت که در این مطلب به دنبال آن هستیم تشخیص شل شدن بیضه، عدم تقارن در بیضه‌ها و یا تورم و دردناک بودن آن است .

پیشگیری از شل شدن بیضه ها

درمان شل شدن بیضه‌ها با روش‌های غیر جراحی

روش‌های غیر جراحی برای درمان شل شدن بیضه‌ها در موارد خفیف است که فرد با ظاهر بیضه‌ها احساس ناراحتی می‌کند و با مشکل جدی مواجه نشده است.

درمان خانگی برای شل شدن بیضه‌ها

  1. پوشیدن لباس زیر تنگ: یک روش که می‌تواند بیضه‌ها را جمع کند و از آویزان شدن آن جلوگیری کند استفاده از لباس‌های چسبان و تنگ است. اما این روش دو ایراد اساسی دارد. اول اینکه با درآوردن لباس بیضه‌ها مجددا شل می‌شوند. مورد هم این است که لباس تنگ باعث می‌شود دمای بیضه‌ها افزایش یابد و ممکن است به بافت و ساختار بیضه‌ها آسیب بزند.
  2. استفاده کردن از لوسیون و کرم‌ها: کرم‌هایی که باعث شود پوست دیرتر خاصیت ارتجاعی را ازدست بدهد می‌تواند تا حدی روند شل شدن بیضه‌ها را به تاخیر بیندازد.

یکی از درمان‌های شل شدن بیضه انجام تمرینات ورزشی است. اگر عضلات این قسمت از بدن ورزیده و قوی باشد کمتر در معرض آسیب و شل شدن قرر می‌گیرد. در ادامه دو حرکت ورزشی که برای پیشگیری و درمان شل شدن بیضه مورد استفاده قرار می‌گیرد را بیان می‌کنیم.

ورزش کیگل برای درمان شل شدن بیضه‌ها

 فعال کردن عضلات پوبوکوکسیجیل، با انجام فعالیت‌ ورزشی پایه کیگل امکان پذیر است. این حرکت آلت تناسلی و بیضه مردان را حمایت می‌کند. انجام این روش به این‌صورت است که  شخص باید عضلات را به طور ارادی منقبض کند طوری‌که انگار شخص می‌خواهد مانع از ریزش ادرار شود.  این حرکت علاوه بر رفع مشکلات مربوط به بیضه‌ها و پروستات، عضلات لگن را هم تقویت می‌کند.

درمان شل شدن بیضه با جراحی

در مواردی که علت شل شدن بیضه‌ها واریکوسل باشد، درمان جراحی واریکوسل و رفع انسداد در ورید باعث می‌شود جریان خون به حالت طبیعی برگردد

اگرچه  در مواردی که شل شدن بیضه‌ها به علت بیماری نیست و با سالمندی ایجاد می‌شود وضعیت نگران کننده نیست و فقط ناشی از کاهش خاصیت ارتجاعی پوست است.  اما ممکن است فرد از ظاهر شل بیضه‌ها  احساس نارضایتی کند یا موقع نشستن مشکلی برایش ایجاد شود.

در این موارد پزشک می‌تواند با سکروتوپلاستی یا اسکروتال ریداکشن که مبتنی بر کشیدن پوست کیسه‌ی بیضه است عارضه را درمان کند.

چگونه از افتادگی بیضه‌ها پیشگیری کنیم؟

اگرچه شل بودن بیضه به دلیل پاسخ به تغییر دمایی بدن یک روند طبیعی است اما می‌توان با رعایت مواردی در سبک زندگی میزان این عارضه را کاهش داد.موارد زیر اقداماتی است که برای پیشگیری  از شل شدن بیضه‌ها بهتر است انجام دهید.

  1. ورزش کنید. زیرا ورزش کردن باعث تقویت عضلات و حتی عضلات ناحیه‌ی تناسلی شما می‌شود. عضلات قوی کمتر در معرض آسیب یا دیستروفی قرار می‌گیرند.
  2. روزانه ۸ لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب سبب حفظ خاصیت کشسانی پوست و حتی پوست ناحیه‌ی تناسلی می‌شود.
  3. مواد مخدر و سیگار را از برنامه‌ی روزانه حذف کنید.
  4. از مشروبات الکلی استفاده نکنید.
  5. پوست کیسه‌ی بیضه را با مرطوب کننده ‌های طبیعی یا کرم مرطوب کنید.
  6. مکمل‌های ویتامین آ، ویتامین ث، امگا ۳ مصرف کنید.

درما شل شدن بیضه

آیا شل شدن بیضه نیاز به مراجعه به پزشک دارد؟

در مواردی که علت شل شدن بیضه بالا رفتن سن باشد نباید نگران این مسئله باشید. اما اگر در معاینات ماهانه که توسط خودتان صورت می‌گیرد احساس کردید علائم شل شدن بیضه  بیش از اندازه است یا هنگام انجام فعالیت‌های روزانه با مشکل مواجه هستید بهتر است برای معاینه نزد پزشک بروید.

پزشکان پذیرش ۲۴ می‌توانند شما را با مشاوره‌های تلفنی و اینترنتی در مورد شل شدن بیضه‌ها راهنمایی کنند. پس اگر سوالی دارید بدون نگرانی از مراجعه‌ی حضوری به‌صورت غیر حضوری مشکلات خود را حل کنید. می توانید با متخصص آنلاین کلیه و مجاری ادرار سایت پذیرش ۲۴ گفت و گو کنید .

متخصص آنلاین کلیه و مجاری ادرار

۳.۴/۵ (۱۱ نظر)

منبع
www.nytimes.comwww.healio.comhackensacksleep.comwww.knowledge.com.sg

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
83 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی عباس
علی عباس
21 روز قبل

بیضه هایم کشال شوده چی کار کنم

علی عباس
علی عباس
21 روز قبل

علی

امیر حسن
امیر حسن
1 ماه قبل

سلام آقای دکتر
من دوهفته پیش زیر بیضم ضرب دیده الانم بعد دوهفته هست نیم بلند میشه ولی سفت نمیشه سریع میخابه ممنون میشم یه راهنمایی کنید

امیر حسن
امیر حسن
1 ماه قبل

سلام
من دوهفته پیش زیر بیضم ضرب دیده الانم بعد دوهفته هست آلتم نیمه بلند میشه ولی سفت نمیشه ممنون میشم راهنماییم کنید

امیر
امیر
1 ماه قبل

سلام میگم من ۱۶سالمه بیضه سمت چپم از راستم بعضی مواقع میاد پایین تر باید چکار کنم ترو خدا بهم بگید ممنون از سایت خوبتون

محمد
محمد
5 ماه قبل

سلام من ۲۵ سالمه بیضه سمت راست بنده هم آویزون هستش هم نسبت به بیضه ی سمت چپ بزرگتره و بعضی مواقع مثلا هر ۱۵ روز یکبار احساس درد میکنم و شغلمم طوری هستش که خیلی پشت فرمون میشینم
ممنون میشم از راهنمایتون

آریوان
آریوان
5 ماه قبل

مشگل دارن

متین
متین
پاسخ به  آریوان
5 ماه قبل

همون مشکل دارند درست است دوست من.

آریوان
آریوان
5 ماه قبل

سلام من ۱۷سالمه بیضه هام بزرگ شول و نرم و مثل دست های پیر زن های ۸۰ساله هستش بنظرتون بیماری یا مشکل دارم

ریحانه
ریحانه
پاسخ به  آریوان
4 ماه قبل

برو ی پیرزن بکم

ب ک
ب ک
6 ماه قبل

سلام بیضه هام مشکلی ندارن فقت پوست شل است

جلال
جلال
6 ماه قبل

سلام و خسته نباشید.بنده بیشتر از سه ماه است درد شدید بیضه سمت چپ را دارم .و کلی دارو مصرف کردم سونو دادم واریس سمت چپ داشتم .گفتن شاید درد از این باشه.داروی اول جواب نداد عیچ بدتر هم شد.بعد گفتن التهاب دوباره دارو مصرف کردم بازهم دردم کم نشد دوباره و دوباره به متخصص مراجعه کردم که در اخر گفتن شاید غدد لنفاوی باشه.از همون روزهای اول ورم بیضه داشتم درد داشتم دفرمه شدن بیضه بود .شل شدن بیضه به طوری که همش احساس میکردم پیر شدم.الان هم پایین بیضه سمت چپم انگار چیزی هست که خیلی درد میکنه طوری که نمیشود دست زد .این درد تا بالای الت هم میره . و بالای الت هم از هر دو طرف ورم کرده ..خواهش میکنم
یک راهنمایی خوب بکنید باور کنید خسته شدم از بس رفتم سر کار و نتونستم کار کنم و برگشتم خونه .باور اکنید این وند ماه به سختی گذشت برای خانوادم.

میلاد
میلاد
6 ماه قبل

پوست پشت بیضه به علت رانندگی زیاد خیلی شل شده ظاهری متفاوت به بیضه داده و وقتی روی صندلی میشینم ازیت میشم واریکوسل گرید ۱ هم دارم که دکتر بهم گفته مهم نیست ولی این شل شدگی سمت چب بیضه خیلی ازیتم میکنه ایا راهکاری داره ؟
ایا باید عمل کنم

صادقی
صادقی
پاسخ به  میلاد
4 ماه قبل

بله

علی رحیمی
علی رحیمی
7 ماه قبل

سلام عرض ادب ۱۶ساله هستم
من دوروز میشه که بیضه طرف چپم یک سانتی متر
از یکی دیگش پاین تراست چکار باید بکنم آی خطر داره ممنون میشم اگه جواب من رو بیدی

امیر
امیر
پاسخ به  علی رحیمی
1 ماه قبل

سلام خوبی رفیق منم همین مشکل دارم همسن تو هستم راهی پیدا نکردی هنوز؟

فریدون
فریدون
7 ماه قبل

سلام من یک هفته ای هست عمل فتق کردم قبلشم به دکتر گفتم بیضه های من کیست دارن الان بعد از عمل پوست بیضه هام خیلی نازک شدن وآویزان وچسپ ناک شدن وحتی پوست بیضم کبود شده باید چکار کنم ممنونم

ahmad
ahmad
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر من پارسال عمل داشتم بیضه چپم پیچ خورده بود و الان ب باشگاه میرم چند روزیه احساس درد میکنم در همون بیضه چپ حالا باید چی کنم؟
ب طور کلی بدنسازی برای من مناسبه؟
و اگه نیست چ ورزشی برام خوبه
متشکر.

اری
اری
پاسخ به  ahmad
5 ماه قبل

سلام چرا پیچ خورد ضربه خورد یا همینطوری و چند سالتون بود؟

بصیر احمد
بصیر احمد
10 ماه قبل

سلام بیضه طرف راستم گاه درد داره وبعده نیم ساعت خوب میشه این دایمی نیست به هرچند وقت میشه

بصیر احمد
بصیر احمد
پاسخ به  بصیر احمد
10 ماه قبل

راستی من ۲۲ساله مه

محمد
محمد
10 ماه قبل

با سلام آیا واریس روی الت باعث شل شدن بیضه ها میشه در تابستان هنگامی که دراز میکشم بیضه هام شل میشن به دکتر هم نشان دادم گفت مشکلی نداره

محرمعلی افشاری
محرمعلی افشاری
1 سال قبل

سلام خوبی خسته نباشید آقا دکتر بیضه هامن بزرگتر هست اشغال ندارد

موسوی هستم
موسوی هستم
پاسخ به  محرمعلی افشاری
7 ماه قبل

سلام اندازه بیضهام متفاوته یکی سه برابر دیگریه

امیر عرشیا
امیر عرشیا
1 سال قبل

سلام دکتر من علائم سرما خوردگی هم دارم و تب شدیدی هم دارم اما این اولین باره که بیضه هام تا این حد شل میشن روم هم نمیشه به خانوادم بگم بنظرتون مشکلی ندارم ؟ ۱۵ سالمه

کریمی.
کریمی.
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من ۲ سال میشه بیضه ها م داره شل میشه آهو که سرد هست جم میشه گرم میشه شل میشه عزیت شودم نظری قرص اگه رهنمای کنید مرسی

جمشید چالاک
جمشید چالاک
1 سال قبل

سلام من ۵۴ سال سن دارم بیضه هام به حدی شله که کلافه ام کرده ایا راهی برای جمع کردنش وجود داره

حسن
حسن
1 سال قبل

سلام بنده بیضه سمت چپم پایین تر از سمت راستیه
بعد از بیضه درد تیز شروع میشه تا زیر شکم بنظرتون مشکل چیه

امیر
امیر
پاسخ به  حسن
1 ماه قبل

سلام خوبی میگم منم همینطور هستم نمیدونی برا چیه

مهدی
مهدی
1 سال قبل

التم بزرگ‌نمیشه به حالت قبل برنمیگرده براًرتصادف ۳سال سنت بهم وصل بوده

مجید
مجید
پاسخ به  مهدی
7 ماه قبل

سلام دکتر بیضه سمت راست من از داخل کیسه خارج شده و بیرون کنار کشاله پای راست قرار گرفته ،دردی حس نمیکنم ولی جای بیضه سمت راست خالی است آیا مشکلی هست؟

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام بیضه سمت چپ پسرم قرمز شده ودست میزنی درد داره سونو دادم چیزی معلوم نشده دکتر گفت باید عمل کنم ببینم پیچ نخورده باشه راهنمایی کنید ممنون

محمد
محمد
1 سال قبل

یکی از بیضه های پسرم قرمز شده سونو دادم چیزی معلوم نشده دکتر گفت عملش کنم ببینم مشکلش پیچ خوردگی من میترسم راهنمایی کنید ممنون

Zafar
Zafar
1 سال قبل

هر دو بیضه ام سفت شده طبیعی است

احمد
احمد
پاسخ به  Zafar
1 سال قبل

سلام دوست عزیز
هنگام نعوظ یا سیخ شدن آلت ، بیضه ها بالا میاد و چسبیده به زیر آلت میشه.
سفت شدن بیضه ها نشان از سالم بودن آنهاست و جای نگرانی نیست.

Hamed
Hamed
1 سال قبل

سلام خسته نباشید.
من یه جوان ۱۷ ساله هستم و متاسفانه چند سالی هست که خود ارضایی میکنم ( البته نه به صورت مرتب) و یکی دو روزی هست که به بیضه هام حساس شدم چون بیضه سمت راستم بیشتر از سمت چپی حالت افتادگی داره و پایین تره، درد یا سوزش یا توده،همچین چیزی هم احساس نمیکنم، خیلی ممنون میشم بگید مربوط به خود ارضایی هست و اینکه بیشتر افتادگی بیضه راست عادیه یا خیر

سکسولوژیست دکتر خسرو حیدری
سکسولوژیست دکتر خسرو حیدری
پاسخ به  Hamed
4 ماه قبل

به احتمال خیلی زیاد دچار تومور بدخیم گناد و یا همان سرطان بیضه شدید و باید بیضه‌ هاتون تخلیه بشه. اگر بخواهید پیشگیری کنید باید حداقل پنج بار در روز آن هم پشت سر هم خودارضایی کنید. هرچه سریع‌تر به پزشک حاذق متخصص غدد و یا اورولوژیست مراجعه کنید.

عمو
عمو

دکتراتو از دانشگاه phub گرفتی؟!

منم دیگه
منم دیگه

عجب ادم مزخرفی هستی

احمد
احمد
1 سال قبل

سلام خدمت شما
سوال داشتم اینکه چرا بیضه طرف چپ ام پایین تر است و در قسمت پایین بیضه چپ من چیزی وجود دارد اما در بیضه راست من نیست میشه بگوید آیا این را جدی بگیرم یا نه طبیعی است برای هر کسی پیش میاید چی قسم؟؟
و دیگر اینکه رنگ ادرار من هم زرد است خصوصا اول صبح خیلی رنگی تیزی دارد بعد از مدتی رنگ اش کم تر میشود
آیا جدی بگیرم یا نه مشکلی نیست؟

حبیب ساکی
حبیب ساکی
پاسخ به  احمد
10 ماه قبل

من پرستات داشتم تقریبن بهترشده ولی هم بیضهام شل شده میل جنسیم کمشده

بهنام
بهنام
1 سال قبل

سلام من مرد و۵۸ سال سن دارم در جوانی تو ی فوتبال ضربه ای به بیضه ام خورده مشکلی نداشتم ۱۸ سالگی ازدواج کردم و سه فرزند هم دارم الان سه سالی هست بیضه ام شل شده وکمی هم بزرگ ضمنا خیلی رابطه نزدیکی زیا د وست پا م هفته سه بار الان برام شده فکر که چکار کنم آیا معمولی هست با دچار اختلال شده ام ممنونم

امینی
امینی
پاسخ به  بهنام
1 سال قبل

من هفته ای می‌شود که دارو جهت بزرگ شدن پرستات می خورم ،اما الان هردو بیضه ام شل شده وکمی در هم دارد.

عبدالرحیم رحیمی
عبدالرحیم رحیمی
1 سال قبل

آلت تناسلی من بسیار به مشکل میخیزد من ۲۲سال دارم

موسوی
موسوی
1 سال قبل

کم ورقیق شدن اسپرم به چهدلیل میباشد

ایلیا
ایلیا
پاسخ به  موسوی
1 سال قبل

سلام
تغذیه مناسب داشته باش و با ورزش کردن اسپرم قویتری پیدا میکنی ‌.

علی
علی
1 سال قبل

سلام من ۷ روز قبل به علت تورم بیضه چپ (مثل سنگ شده بود) عمل هیدروسل انجام دادم اما هنوز بعد از یک هفته خوب نشدم و هنوز بیضه من مثل سنگ هست
لطفا بفرمایید این طبیعی هست و به مرور خوب میشه یا نه
ممنون

شمس‌الدین
شمس‌الدین
پاسخ به  علی
10 ماه قبل

باارز سلام من بیضه ها م هی می‌چسبه به بدنم خیلی اذیت میشم

حسین ملایری
حسین ملایری
1 سال قبل

سلام درود بر شما
من ۵۹ ساله هستم ، از اول بیضه‌ها یم سفت بوده بطوریکه گاهی باید با دست به پایین رانده می شدند ، سه ماه پیش چند جوش روی آلت تناسلی من زد ، با سوزش و درد همراه بود ، با مراجعه به پزشک اینترنتی پماد آسیکلوویر و سه نوع قرص دیگر برای من تجویز شد، استفاده کردم و بهبودی نسبی دارم ولی از آن زمان تاکنون بیضه‌ها یم شل و پوستی نازک داره ، آیا این امکان شروع یک بیماری است ، البته خودم کاملاً راضیم چون تا به حال این تجربه را نداشتم ، در ضمن ۱۵ سال پیش یک پزشک اورولوژیست بهم گفت واریکوسل دارید و باید عمل نمایم که من از جراحی ترسیدم و عمل نکردم.
ممنونم

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام خسته نباشید.دکتر بنده ۲۵ سالمه دوبار عمل واریکوسل انجام دادم.الانم وقتی با زن نزدیکی میکنم یا آلتم شل میشه یا نیم راست میمونه .یعنی ۵ سالی میشه اصلا آلتم سفت نشده

علی
علی
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

سلام داکنر علی هستم سن ۲۲ساله بیضه سمت راستم هیچ وقت سری جایی خود نمیرود وقتی گرم آمد آماس میکند درد دارد باید چی کنم

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام دلیل آویزون شدن بیضه سمت راست چیه؟

جواد
جواد
1 سال قبل

سلام من بعد از خودارضایی بیضه هام یکم سفت شده بنظرتون عقیمم

مجید
مجید
2 سال قبل

سلام. روز خوش.
مدتهاست حس میکنم که یکی از بیضه‌های سمت راست بدنم از سر جای خودش خارج و اونو توی زیر جلد شکمی احساس میکنم.
الان این مشکل رو شاید بیشتر از ده ساله که دارم و خصوصاً توی باشگاه که میرم یا وقتی شلوار تنگ پوشیدم و روی مبل می‌نشینم در جایی که تحت فشار قرار میگیره، بیضه سمت راست از سر جای خودش خارج میشه و باید با دستام اونو سرجاش بیندازم. و اصلا خوشایند نیست.
آیا این مسئله مشکل ساز هست و باید این مشکل رفع بشه و مسلئه جدی هست؟
ممنون میشم که هرچه سریعتر پاسخ این سوالم رو بدید. تشکر بابت این مطابب بسیار مفید سایت فوق العاده تون.

حسین
حسین
2 سال قبل

سلام خسته نباشید بنده ۱۶ سال سن دارم من چند روز بیضه چپم درد می کرد بعد بیضه راستم به صورت خیلی شدید دچار درد شد(به مدت یک روز )در بیضه چپم یک چیزی به اندازه عدس هست الان هم بعد از یک ماه بیضه هام شل شدن و کوچیک شدن

سید‌اکبر‌ رضایی
سید‌اکبر‌ رضایی
پاسخ به  حسین
1 سال قبل

سلام‌ اقای‌ دکتر‌ من‌ ۲۲‌سالم‌ هست‌ تخمه‌ هام‌ خیلی‌ داغونن‌ با‌کوچکترین‌ زربه‌ دردم‌ میگیره‌ فتق‌ هم‌ دارم‌ فتق‌ران‌ شکل‌شون‌ کاملن‌ عادی‌ هست‌ ‌ درد‌ هم‌ نمیکنن‌ اما‌ ‌ در‌ کوچک‌ ترین‌ زربه‌ خیلی‌ ازیت‌ میشم‌

محمد
محمد
2 سال قبل

سلام من ۱۷ سالمه و به تازگی متوجه شدم که بیضه سمت راستم از سمت چپ پایین تر هست و هیچ دردی هم تا به حال نداشتم آیا طبیعی هست؟

رضا
رضا
2 سال قبل

سلام دکتر من ۲۸ سالمه و واریکوسل گرید دو در چپ و گرید یک در راست و پروستاتیت که فک کنم دیگه خوب شده عفونت مجاری اداراری هم داشتم ۶ ماهه پیش الان چند ماهه بیضه هام شل شدنه حتی توی سرما جمع نمیشن سمت بدن خواستم ببینم مشکل چیه و اینکه اگر ب خاطر واریکوسله با عمل واریکوسل خوب میشن یا بی فایدس

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  رضا
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص کلیه و مجاری ادرار گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص کلیه و مجاری ادرار

رسول
رسول
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
1 ماه قبل

سلام اقای دکتر من بالای پنجاه سال سن دارم اسپری دذومکس استفاده میکنم و یک ماه التم شل شده وخجالت میکشم پیش دکتر برم لطفا من راراهنمای کنید

مهدی
مهدی
2 سال قبل

سلام من ۲۴سالمه متاهل هستم ویک بچه دارم الان ۳ساله میخایم بچه بیاریم نشد فک کردم عیب از همسرم هست مراجعه کردیم بعد منم مراجعه کردم عیب از من بود رفتم دکتر گفت بیضه هات اومدن پاین بهم قرص داد تاثیری نداشتن حالا امدن بیضه پاین ربطی به بارداری داره یا ن

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  مهدی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص کلیه و مجاری ادرار گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص کلیه و مجاری ادرار

علی
علی
2 سال قبل

باسلام وخسته نباشی بیضه من از اول بخاطرحساسیت که زیادمیخاروندم خیلی آویزان شده العان هم برام ناخوشایند هستش ایامیشودجراحی کردوکوتاهش مردانه ممنون میشم جواب بدهید

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  علی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص کلیه و مجاری ادرار گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص کلیه و مجاری ادرار

Resa
Resa
2 سال قبل

سلام من ۱۸ دارم همیشه بیضه هام شل هستند این طبیعی هست یا نه

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  Resa
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص کلیه و مجاری ادرار گفت و گو کنید .

جواد
جواد
2 سال قبل

سلام خسته نباشید موقع نزدیکی هر دو پاهام خیلی درد میکنه علت چیه؟ممنون میشم راهنمایی کنید

دکتر ندا اکتابانی
پاسخ به  جواد
2 سال قبل

شاید گرفتگی عضلات باشه و یا کمبود کلسیم.

محمد
محمد
2 سال قبل

جناب دکترمن از زمانی که عمل لیزری مجاری ادرار انجام دادم بیضه بنده شل وافتاده چکار کنمک

دکتر رسول اسماعیلی
پاسخ به  محمد
2 سال قبل

درود برشما. مشکل شما به مرور زمان و رابطه جنسی و انزال مکرر برطرف میشه و جای نگرانی ندارد.

سحر
سحر
2 سال قبل

سلام اقای دکتر وقت بخیر
پسرم یه هفته پیش تشنج کرد بخاطر تب بالای کرونا
۱۵ماهشه
از اونروز بیضه هاش بالا کشیده شده
و اون گردی داخلش رو نمیتونم لمس کنم
مشکلش چیه

دکتر رسول اسماعیلی
پاسخ به  سحر
2 سال قبل

درود برشما. اگر در هیچ ساعتی از شبانه روز بیضه ها قابل لمس نیستند بایستی سونوگرافی انجام بشه تا مسائلی مانند بیضه نزول نکرده اکتسابی و بیضه retractile مورد بررسی قرار بگیرد.

nima
nima
2 سال قبل

سلام من ۲۶ سالمه بیضه سمت چپ من بعد از عمل واریکوسل کیسه اش شل شده و وقتی راه زیاد میروم و یا کار سنگین انجام میدهم درد میگیرد ولی وقتی روزایی که شورت تنگ میپوشم دردی تقریبا حس نمیشود، میخواستم بپرسم آیا باید کیسه بیضه ام را عمل کنم تا مشکلم برطرف شود یا راه دیگری هم هست؟
البته سونوگرافی هم انجام دادم مشکوک به عفونت در بیضه هستم
ممنون میشم راهنماییم کنید.

آخرین ویرایش 2 سال قبل توسط nima
دکتر رسول اسماعیلی
پاسخ به  nima
2 سال قبل

سلام
درود برشما. چنانچه در سونوگرافی شواهد عفونت دیده شده حتما بایستی معاینه شوید و در صورت تایید نیاز به مصرف دارو خواهد بود. لازم ذکر است که به جهت صرفا شل بودن پوست ناحیه عمل جراحی صورت نمیگیرد.

محسن
محسن
2 سال قبل

سلام من ۲۸ سالمه و مجردم حدود یه ساله که بیضه هام دچار شل شدگی و افتادگی شدن وبه همراهش میل جنسیمم کم شده خاستم بدونم که این دوتا ربطی به هم دارن وباید چی کار کنم ممنون

دکتر رسول اسماعیلی
پاسخ به  محسن
2 سال قبل

درود بر شما. از علل افتادگی بیضه ها میتواند تغییرات اب و هوا و واریکوسل باشد ولی کاهش میل جنسی در فرد مجرد خیلی قابل استناد نیست میتواند ناشی از علل بسیاری از جمله نوع رژیم غذایی، متابولیسم بدن، تغییرات اب و هوا، استرس و… باشد فلذا ارتباط این دو باهم خیلی منطقی نیست. بنابراین در قدم اول بایستی از نظر واریکوسل و شدت ان معاینه شوید ودر مورد بقیه مسایل هم درمان لازم را میتوان لحاظ کرد.

ابولفضل 1387
ابولفضل 1387
پاسخ به  دکتر رسول اسماعیلی
1 روز قبل

سلام دکتری من ۱۵ سالمه من خیلی خود ارضایی میکردم ولی وقتی ترک کردو بیضه سمت چپ بزرگ تراز بیضه سمت راست شد راستی بیضه سمت چپ پایین اومده یکم لطفاً سری جواب بدین مونتزرم

علی قاسم نژاد
علی قاسم نژاد
2 سال قبل

سلام. من ۳۷ سالمه و از سن نوجوانی تا به حال از بزرگ‌بودن کیسه بیضه رنج میبرم. سونوگرافی ابعاد هر کدام از بیضه ها رو ۲۴×۴۴ نشان داده که گویا در محدوده نرمال هست ولی از نظر خودم کیسه بیضه من بزرگتر از نرمال هست و خیلی وقت ها اذیت میشوم و اعتماد به نفسم به خاطر این موضوع پایین هست. میخواستم بپرسم آیا من میتوانم در صورت معاینه و تایید پزشک جراحی کوچک سازی کیسه بیضه انجام دهم؟

دکتر زهرا بهرامی
پاسخ به  علی قاسم نژاد
2 سال قبل

سلام
بهتره یه اورولوژیست شمارو معاینه کنند

امیر محمد
امیر محمد
پاسخ به  دکتر زهرا بهرامی
1 سال قبل

سلام من بیزیه سمت چپم افتاده وبعزی وقتا درد
میگیره علتش چیه

یاسینن
یاسینن
پاسخ به  دکتر زهرا بهرامی
1 سال قبل

سلام دکتر .بنده واریکوسل نمیدونم دارم یا نه بعضی مواقع رگ های بیضم مثل کرم میشن و بعدش خوب میشن .بعد رابطه همیشه متورم میشن درد کمی حدود بعد از ۱ساعت بعد رابطه میاد سراغم .در ضمن منی من چسبناکه و از لحاظ ظاهری مشکلی نداره بنظرتون واریکوسل دارو؟

منصور
منصور
پاسخ به  یاسینن
12 روز قبل

سلام خوبی ببخشید من یه سوال داشتم من واریکسل داشتم بعداز عمل احساس زیادی داشتم ۲هفته نشد رابطه کردم بعداز یه هفته حالت من بلند نشد ک نشد …ممنون میشم اگ جواب بدی ک چکار کنم

دکتر مهرشاد
دکتر مهرشاد
پاسخ به  علی قاسم نژاد
11 ماه قبل

نه داداش بزرگ نیست مال من ۵.۵ طولش است تا ۷ سانت طبیعیه

دکمه بازگشت به بالا