بررسی علل خروج باد از واژن و روش‌های درمان آن

آشنایی با عوامل مؤثر در خروج باد از واژن و روش‌های مقابله با آن

بررسی علل خروج باد از واژن و روش‌های درمان آن

خروج باد از واژن از جمله مشکلاتی است که موجبات ناراحتی بسیاری از خانم‌ها را در مقاطع مختلف زندگی فراهم می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با علل بروز این عارضه و راه‌های مقابله با آن با ما همراه شوید.

خروج باد از واژن در زبان انگلیسی

خروج باد از واژن یا نفخ واژینال در زبان انگلیسی با عباراتی نظیر Vaginal gas، Vaginal Flatulence یا Vaginal  Queef بیان می‌شود.

مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان

خروج باد از واژن چیست؟

خروج باد از واژن یک عارضه طبیعی است که معمولاً در هنگام فعالیت‌های جنسی یا ورزشی اتفاق می‌افتد. این عارضه با محبوس شدن هوا در داخل واژن و در نهایت، با خارج شدن آن همراه بوده و صدایی شبیه به دفع گاز از روده ایجاد می‌کند. خارج شدن باد از مهبل یک اتفاق عادی و گذرا بوده و غالباً به‌عنوان عارضه‌ای نگران‌کننده تلقی نمی‌شود. با این حال، در مواردی ممکن است ناشی از بروز یک بیماری یا عفونت بوده و می‌تواند به درمان نیاز داشته باشد.

علائم خروج باد از واژن

خروج باد از واژن در هنگام آزاد شدن با احساسی مانند خارج شدن حباب از دستگاه تناسلی زنانه همراه است و صدایی شبیه دفع گاز از روده ایجاد می‌کند. با این حال، برخلاف گاز روده فاقد بو است.

دلایل خروج باد از واژن

خروج باد از واژن به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

فعالیت جنسی

فعالیت جنسی یکی از شایع‌ترین دلایل خروج باد از مهبل است. حرکت آلت تناسلی مردانه در داخل واژن می‌تواند باعث ورود هوا شود. سپس، هوای وارد شده در دستگاه تناسلی زنانه محبوس می‌شود. در نهایت، پس از ارگاسم و همراه با آزاد شدن ماهیچه‌های اندام تناسلی بانوان، هوای حبس شده در واژن آزاد می‌شود. در این صورت، خروج باد از دستگاه تناسلی با ایجاد صدا و احساس خارج شدن حباب همراه خواهد بود.

رابطه جنسی دهانی و برخی از انواع خشن رابطه جنسی هم می‌تواند باعث محبوس شدن هوا شده و به‌تبع آن، با خروج باد از مهبل همراه باشد. عوامل یاد شده هم‌زمان می‌توانند باعث پنوموپریتونئوم (pneumoperitoneum) شوند. پنوموپریتونئوم اصطلاحی است که به دمیده شدن و تجمع هوا یا هر گاز دیگری در حفره شکمی و زیر پرده دیافراگم اطلاق می‌شود. این پدیده ممکن است با درد قفسه سینه یا قسمت فوقانی شکم همراه باشد.

ورزش

تحرکات بدنی، انجام حرکات کششی و یوگا ممکن است موجب محبوس شدن هوا در واژن شده و با خروج گاز از دستگاه تناسلی همراه باشند.

بارداری یا یائسگی

بارداری یا یائسگی هم می‌تواند به تجمع باد در دستگاه تناسلی و خروج آن از واژن منجر شود. این امر به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش فشار بر ناحیه لگن روی می‌دهد.

چرا باد از واژن خارج می شود

اختلال عملکرد عضلات کف لگن

خروج باد از واژن را نمی‌توان از اصلی‌ترین نشانه‌های اختلال عملکرد عضلات کف لگن به حساب آورد. با این حال، مطالعات نشان می‌‌دهند این عارضه می‌تواند ناشی از عملکرد نامناسب ماهیچه‌های این بخش یا افتادگی ماخیچه‌های این قسمت از بدن باشد.

فیستول واژن

فیستول واژن عبارت از فضایی توخالی، سوراخ یا پارگی‌هایی است که ممکن است در دیواره داخلی اندام تناسلی زنانه ایجاد شده و به حفره شکمی یا لگن متصل شود. فیستول واژن یکی از دلایل بالقوه ایجاد گاز در این عضو و خروج آن از واژن تلقی شده و مستقیماً ارتباطی با فعالیت جنسی ندارد. این عارضه بسته به نوع سوراخ یا پارگی و اتصال آن به اندام‌های مختلف از انواع متفاوتی برخوردار است. برای درمان فیستول، لازم است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده یا از طریق خدمات مشاوره آنلاین پذیرش ۲۴ با زبده‌ترین متخصصان ایران مشورت کنید.

انواع فیستول واژن

چنان که پیش‌تر هم گفته شد، فیستول واژن بسته به نوع سوراخ یا پارگی و اتصال آن به ارگان‌های مختلف بدن دارای انواع متفاوتی است. از شایع‌ترین انواع فیستول واژن می‌توان موارد زیر را برشمرد:

فیستول وزیکوواژینال (vesicovaginal fistula)

این یکی از شایع‌ترین انواع فیستول است که در حد فاصل واژن و مثانه ایجاد می‌شود.

فیستول مجاری ادرار و واژن (Ureterovaginal fistula)

این پارگی در حدفاصل مجاری ادرار و واژن روی داده و علاوه بر نشت مداوم ادرار، عفونت مکرر مجاری ادرار را به‌دنبال خواهد داشت.

فیستول رکتوواژینال (Rectovaginal fistula)

این نوع پارگی در حدفاصل واژن و انتهای روده بزرگ (راست‌روده) ایجاد می‌شود. در اغلب مواقع، این عارضه از:

فیستول انترو واژینال (Enterovaginal fistula)

این پدیده‌ای نسبتاً نادر است که در اغلب مواقع به‌واسطه بیماری دیورتیکولیت ایجاد شده و بین روده بزرگ و واژن به‌وجود می‌آید.

فیستول کولو واژینال (Colovaginal fistula)

فیستول کولو واژینال هم از انواع نادری است که در فاصله میان واژن و روده کوچک ایجاد می‌شود.

علائم و نشانه‌های بروز فیستول

خروج باد از مهبل به خودی خود می‌تواند یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های بروز فیستول واژن به حساب آید. سایر علائم، بسته به نوع، اندازه و ویژگی‌های فیستول ممکن است متنوع باشند. از این جمله، می‌توان موارد زیر را برشمرد:

بررسی علل خروج باد از واژن و روش‌های درمان آن

 

چگونه می‌توان از خروج باد از واژن پیشگیری کرد؟

خروج باد از واژن یک عارضه طبیعی است که غالباً به‌واسطه فعالیت جنسی یا انجام تمرینات ورزشی روی می‌‌دهد و به‌سادگی نمی‌توان از بروز آن پیشگیری کرد. با این حال، اگر این عارضه ناشی از افتادگی لگن یا فیستول باشد با مراجعه به پزشک و به‌کارگیری اقدامات لازم می‌توانید از بروز آن جلوگیری کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

خروج باد از مهبل در طی فعالیت‌های جنسی، امری طبیعی بوده و علامت ابتلا به بیماری نیست. با این حال، اگر در شرایط عادی هم خارج شدن باد از واژن را تجربه می‌کنید لازم است به پزشک خود مراجعه کرده یا از طریق خدمات مشاوره آنلاین متخصص زنان پذیرش ۲۴ با بهترین متخصصان مشورت کنید. پزشک متخصص می‌تواند در تشخیص نوع عارضه به شما کمک کند. در صورت ابتلا به انواع فیستول، لازم است بدانید این مشکل غالباً از طریق جراحی برطرف می‌شود. عدم رسیدگی به فیستول‌ها ممکن است عوارضی به‌مراتب جدی‌تر را به همراه داشته باشد.

روش تشخیص نفخ واژینال

برای تشخیص عارضه نفخ واژن یا خروج باد از مهبل هیچ روش و آزمایش مشخصی وجود ندارد. با این حال، در چنین شرایطی پزشک معالج وضعیت لگن بیمار و عملکرد ماهیچه‌های آن را بررسی می‌کند تا احتمال وجود مشکلات جدی‌تر را نفی کند.

راه‌های درمان نفخ واژینال

نفخ واژینال یک امر طبیعی است و نیازی به درمان ندارد. با این حال، در برخی موارد ممکن است بروز این عارضه ناشی از وجود برخی مشکلات جدی‌تر باشد. از آن میان، می‌توان به افتادگی لگن و عملکرد نامناسب ماهیچه‌های آن اشاره کرد. از طرف دیگر، فیستول واژن هم ممکن است در بروز این عارضه مؤثر باشد؛ بنابراین، برای یافتن روش‌های درمانی مناسب، لازم است به پزشک مراجعه کرده یا از طریق خدمات مشاوره آنلاین پذیرش ۲۴ با برترین متخصصان ایران مشورت کنید. در مجموع، روش‌های احتمالی مؤثر در درمان این عارضه را می‌توان چنین برشمرد:

درمان گیاهی خروج باد از واژن

درمان گیاهی خروج باد از واژن از طریق استفاده از برخی کرم‌ها و لوسیون‌های طبیعی یا مصرف برخی داروهای گیاهی مانند ترکیب ۲۰ گرم از هر یک از گیاهان زرمباد، هل، بذر کرفس، جوز هندی، زنجبیل و میخک با ۶۰ گرم زیره سیاه و مخلوط کردن این مواد با عسل امکان‌پذیر خواهد بود. کافی است مواد یاد شده را به‌خوبی آسیاب کرده و با عسل درجه‌یک ترکیب کنید. ماده به‌دست آمده را برای مدت چندین روز، با فواصل ۶ ساعت یک‌بار و در هر نوبت به اندازه یک قاشق غذاخوری نوش جان کنید.

از طرف دیگر، استفاده از دمنوش بذر کاسنی، کاسنی و بذر کرفس هم در بهبود این عارضه تأثیرگذار است. کافی است، مواد یاد شده را به نسبت مساوی با یکدیگر ترکیب کرده و یک قاشق چایخوری از این مخلوط را در یک فنجان آب جوش بریزید و برای مدت ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا به‌خوبی دم بکشد. این دمنوش را ماهی یک‌بار نوش جان کنید.

درمان از طریق انجام تمرینات کگل

انجام تمرینات کگل برای تقویت ماهیچه‌های لگن، کمر و مثانه تجویز می‌شود. تقویت ماهیچه‌های مذکور در بهبود مشکل خروج باد از واژن تأثیرگذار است. این روش درمانی، به‌ویژه برای دختران مجردی در نظر گرفته می‌شود که از عارضه نفخ واژینال رنج می‌برند.

درمان از طریق RF

استفاده از امواج radio frequency یا RF یکی از جدیدترین روش‌های غیر جراحی و بدون درد است که استحکام عضلات واژن و لگن را افزایش داده و از خروج باد از مهبل جلوگیری می‌کند.

درمان با لیزر

درمان با لیزر هم از جمله روش‌هایی است که قابلیت ارتجاعی دیواره‌های واژن و عضلات لگن را افزایش داده و از خروج باد از مهبل جلوگیری می‌کند. این روش درمانی، عوارض جانبی خاصی نداشته و بدون احساس درد انجام می‌گیرد.

درمان از طریق جراحی

درمان خروج باد از مهبل به روش جراحی تنها در صورتی توصیه می‌شود که فرد با مشکلاتی نظیر افتادگی رحم یا لگن مواجه بوده و به سایر روش‌های درمانی واکنش نشان نداده باشد. درمان خروج باد از واژن به روش جراحی از دو طریق امکان‌پذیر است:

واژینوپلاستی

واژینوپلاستی یکی از روش‌های جراحی است که برای بهبود استحکام عضلات واژن با برطرف کردن ناهنجاری‌ها و پارگی دستگاه تناسلی زنان انجام می‌گیرد. این جراحی بسته به شرایط و تشخیص پزشک می‌تواند با بیهوشی کامل یا بی‌حسی موضعی توأم باشد.

پرینورافی

پرینورافی هم یکی از روش‌های جراحی واژن است که به زیبایی و تقویت دیواره‌های این اندام کمک کرده و از خروج باد از مهبل جلوگیری می‌کند. این روش جراحی عمدتاً با بی‌حسی موضعی همراه بوده و به‌صورت سرپایی انجام می‌گیرد.

درمان خروج باد از واژن

سؤالات متداول

مدت خروج باد از مهبل معمولاً چقدر است؟

پس از انجام فعالیت‌های جنسی یا تمرینات ورزشی، خروج باد از واژن ممکن است برای مدت چند ثانیه ادامه داشته باشد.

علت خروج باد از واژن دختر چیست؟

خروج باد از مهبل دختران امری طبیعی بوده و می‌تواند از انجام تمرینات بدنی و ورزش‌های کششی ناشی شود. خروج باد از واژن در زمان پریود یکی از پدیده‌هایی است که در بین دختران مجرد شایع است. این اتفاق معمولاً از تغییرات هورمونی این دوران نشئت گرفته و به انبساط و انقباض عضلات لگن مربوط است. انجام تمرینات کگل می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. توجه داشته باشید، اگر خارج شدن باد از واژن با سوزش، تکرر ادرار یا ترشحات رنگی و بدبو همراه باشد باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده یا از طریق خدمات مشاوره آنلاین پذیرش ۲۴ با متخصصان مربوطه مشورت کنید.

خارج شدن باد از واژن در اوایل بارداری به چه دلیل روی می‌دهد؟

خارج شدن باد از واژن در اوایل بارداری عمدتاً از تغییرات هورمونی، ضعیف بودن عضلات لگن، افزایش فشار به ناحیه واژن و لگن ناشی می‌شود. انجام تمرینات کگل از مناسب‌ترین روش‌هایی است که به تقویت ماهیچه‌های اندام‌های تحتانی بانوان باردار کمک می‌کند. البته، در مواردی ممکن است نفخ واژینال به دلیل بروز برخی عفونت‌های باکتریایی در اندام تناسلی مشاهده شود؛ بنابراین، در صورت تغییر رنگ و بوی ترشحات واژن لازم است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

علت خروج باد از واژن هنگام رابطه چیست؟

حرکت اندام تناسلی مردانه در واژن ممکن است موجب تجمع هوا در اندام تناسلی زنانه شده و با خروج باد از مهبل همراه باشد.

علت خروج باد از واژن در کودکان چیست؟

درباره علت خروج باد از واژن در کودکان نمی‌توان نظر قطعی داد. در صورت مشاهده چنین چیزی، لازم است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و از سلامت کامل کودکان خود اطمینان یابید.

آیا خارج شدن باد از واژن وضو را باطل می‌کند؟

بنا به نظر آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، بادی که از مهبل خارج می‌شود وضو را باطل نمی‌کند.

درمان پزشکی خروج باد از واژن

سخن آخر

خروج باد از واژن معمولاً یک اتفاق طبیعی است و نیازی به درمان ندارد. در سایر موارد، با شناسایی و درمان عارضه اصلی، این پدیده نیز برطرف خواهد شد. تشخیص به‌موقع و رسیدگی زودهنگام به فیستول‌ها می‌تواند در بهبود هر چه سریع‌تر این مشکل مؤثر باشد. برای آگاهی از دلایل به‌وجود آورنده باد واژن لازم است به پزشک معالج خود مراجعه کرده یا از طریق خدمات مشاوره آنلاین پذیرش ۲۴ با برترین متخصصان ایران مشورت کنید.

متخصص آنلاین زنان و زایمان

۳.۷/۵ (۹ نظر)

منبع
www.everydayhealth.comwww.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
21 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
مریم
25 روز قبل

سلام من چهل و شش سال دارم شوهرم شش هفت سال پیش به رحمت خدا رفته بعد از اون دیگه رابطه نداشتم تا الان که تازه سه چهارماهه عقد کردم ولی هنگام رابطه از واژنم صدا میاد خیلی معذب میشم گفتم شما راه حلی برای دلیلش بگید

شایان
شایان
25 روز قبل

باد واژن اکثرا پوزیشن هفت هشت میاد البته اگر دلیلش افتادگی باشه دلیل دیگش استفاده از کاندومه که قطر آلت رو افزایش میده و هوای محبوس شده بیرون میاد وگرنه تو حالت های داگی هم واژن خانم های جوان یا حتی دختر ها هم بار اول صدا میده در هر حالت

...
...
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر من هنگام سکس بصورت داگی واژنم صدا میده مثل نفخ شکم و خجالت میکشم فقط هم با این پوزیشن اینجوریه
راهی وجود داره ک دیگ صدا نده

رحیم
رحیم
پاسخ به  ...
25 روز قبل

عادیه مال همه این جوریه صداشم خوبه

مصطفی شکاری
مصطفی شکاری
پاسخ به  ...
21 روز قبل

اره عزیزم فقط مدل را عوض کن

ابوالفضل
ابوالفضل
پاسخ به  ...
21 روز قبل

خب به صورت داگی نده

هدی
هدی
6 ماه قبل

سلام من وقتی دراز میکشم جلوی کولر باد میخوره به بدنم چند دقیقه بعدش که بلند میشم راه میرم بدنم صدا میده چی کار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

کس شناس اعظم
کس شناس اعظم
پاسخ به  هدی
2 ماه قبل

خب تو لاشو باد میدی
هوامیگیره میتونی دوجدارش کنی

خودمم
خودمم
پاسخ به  کس شناس اعظم
1 ماه قبل
مینا
مینا
7 ماه قبل

درمان باد رحم چیه

حححححح
حححححح
پاسخ به  مینا
3 ماه قبل

باید بری دکتر

sami
sami
11 ماه قبل

Deez

رقیه
رقیه
11 ماه قبل

سلام من پنجاه دو سالمه وقتی معدم نفغ داره خارج نمی شه نمیدونم چرا وژینالم در میگیره الان یک هفته اینجوریم وقتی نفغ خارج میشه بهترم

سمانه
سمانه
1 سال قبل

سلام من زمانی که دراز می کشم بلندکه میشم ازواژنم بادخارج میشودمخصوصا زمانی که به پهلوی راست میخوابم دلیلش چیه

مینا
مینا
پاسخ به  سمانه
7 ماه قبل

منم

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام من بچم بدنیا امد بعدبخیه هام بازشود وافتادگی داشتم ولگنم اسیب داشت الان روده هام مشکل دیده

فریده
فریده
1 سال قبل

سلام هوای واژن بر غرس کلفتی الت هستف

کس شناس اعظم
کس شناس اعظم
پاسخ به  فریده
2 ماه قبل

باید فیلر گیری بشه بعدش تنظیم باد بری
فیلترتو هم عوض کتی جوابه

صبا
صبا
1 سال قبل

سلام ممکنه بعد ازعمل افتادگی مثانه ورحم درچار فیستول شده باشم ..ممکنه خودش خوب شه یا با دارو یا باید دوباره جراحی انجام بدم

صبا
صبا
1 سال قبل

سلام من ۱۳روزه عمل افتادگی رحم ومثانه انجام دادم ..علاوه بر ترشحات صورتی وزرد ..باعرث معذرت باد روده از واژنم خاج میشه چوار بابد بکنم

سارا
سارا
پاسخ به  صبا
4 روز قبل

روی کلامات تمرکز کن درست میع

دکمه بازگشت به بالا