آشنایی با ۱۳ نوع سردرد آزاردهنده +دلایل و درمان‌ انواع سردرد

سردردها به چه علتی ایجاد می شود و روش های درمان آن چیست؟

سردرد چیست؟

درد در ناحیه‌ی سر و بالای گردن را با عنوان سر درد (Hedeach) می‌شناسیم. سردرد منشا عصبی دارد و بافت‌ها و ساختارهای احاطه کننده مغز با ملتهب و دردناک شدن فرد را آزار می‌دهد. یک بافت نازک به نام ضریع جمجمه، استخوان‌ها، سینوس‌ها، چشم‌ها و گوش‌ها را احاطه کرده است که در صورت ملتهب و دردناک شدن باعث درد در سر و گردن می‌شود. می توانید با متخصص مغز و اعصاب گفت و گو کنید .

همچنین بافت پوشاننده‌ی مغز و نخاع یعنی مننژ هم در صورت ملتهب شدن باعث سردرد می‌شود.

سردرد انواع مختلفی دارد که بر اساس منشا درد تقسیم بندی می‌شوند. هر کدام از انواع سردرد تظاهرات و بروزهای متفاوتی هم دارند.

متخصص مغز و اعصاب آنلاین

علل انواع سردرد چیست؟

سردرد با فعال شدن عصب‌های خاصی از رگ‌های خونی ایجاد می‌شود. عوامل مختلفی باعث فعال شدن عصب‌ها شود. این عوامل شامل موارد زیر است.

  • ژنتیک عامل انتقال بسیاری از بیماری‌ها از والدین به فرزندان است. سردرد هم می‌تواند از طریق کروموزوم‌ها انتقال یابد.
  • عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض دود و آلودگی، مواد شیمیایی، عطرها و مواد آلرژی‌زا باعث سردرد در بعضی افراد می‌شود. همچنین سر و صدا و تغییرات نور در محیط هم می‌تواند عامل سردرد باشد.
  • تغییرات در الگوی خواب، یا وعده‌های غذایی، مصرف بیش از اندازه‌ی دارو یا تنش و اضطراب در شرایط زندگی عامل ایجاد کننده و تشدید کننده‌ی سردرد است.
  • بیماری‌هایی مانند عفونت و التهاب گوش میانی (اوتیت)، التهاب گلو (اوتیت) و التهاب سینوس‌ها (سینوزیت) ، تب، تومورها علت دیگری برای سردرد است.
  • آسیب‌های فیزیکی در سوانح رانندگی یا حوادث، یا ضربه به سر هم می‌تواند باعث بروز سردرد شود.

انواع سردرد

سردردها بر اساس علت بروز به انواع مختلف دسته بندی می‌شوند. همچنین هر کدام از انواع سردرد با نشانه‌های متفاوتی بروز می‌کند.

۱. سردرد تنشی

شایع‌ترین نوع سردرد، سردرد تنشی یا سردرد عصبی است. افرادی که در معرض استرس و اضطراب یا افسردگی باشند احساس سردرد و چشم درد توامان و درد شقیقه را تجربه می‌کنند. این سردرد ممکن است از نیم ساعت تا چند ساعت طول بکشد. علت‌های دیگر این نوع سردرد موارد زیر است:

برای درمان سردرد تنشی معمولا قبل شروع درمان‌های پزشکی، اصلاح سبک زندگی توصیه می‌شود. برای مثال؛ ورش کردن، عادات غذایی سالم همراه غذا خوردن در زمانی مشخص، حذف استرس‌های مخرب زندگی و…

علت ایجاد سردرد

۲. سردرد میگرنی

افراد زیادی این سردرد را تجربه می‌کنند یا با آن آشنایی دارند. نشانه‌های میگرن سردرد و حالت تهوع و سرگیجه است. محل بروز درد در میگرن در یک طرف سر است، فرد هنگام بروز حمله‌های سردرد به نور و صدا حساس می‌شود و دوست دارد در جای تاریک باشد یا چشم‌ها را به هم می‌فشارد.

معمولا قبل از شروع سردردهای میگرنی نشانه‌هایی بروز می‌کند که این نشانه‌ها را هاله‌ی میگرن می‌گویند و به به‌صورت علائم زیر خود را نشان می‌دهد.

  • سر درد یک طرفه در سمت چپ
  • بی‌حسی و مور مور شدن اعضای بدن
  • اختلال در صحبت کردن
  • اختلال در بویایی و چشایی
  • ضعف عضلانی
  • دیدن خطوط زیگزاک و نور چشمک‌زن

مهم‌ترین نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که این علائم در سکته‌ی مغزی یا مننژیت هم بروز می‌کند پس اولین بار که این علائم را مشاهده کردید حتما نزد پزشک بروید و علت سردرد را پیدا کنید.

مشاوره‌ی غیر حضوری دکتر آنلاین مغز و اعصاب میتواند در تشخیص علت و درمان سردردهای میگرنی به شما کمک کند. اما درمان‌های میگرن که در اغلب موراد توصیه می‌شوند:

  1. درمان میگرن با بوتاکس
  2. درمان میگرن با رژیم غذایی مناسب؛ پرهیز از بعضی غذاهای مضر برای میگرن و خوردن برخی غذاها میتواند تعداد و شدت ابتلا به میگرن را کاهش دهد.
  3. برخی روش‌های درمان خانگی سردرد نیز کاهش درد میگرن موثر است.

۳. سردرد سینوسی

سردرد پیشانی و شقیقه در اثر بروز التهاب و تورم در سینوس‌ها ایجاد می‌شود. آلرژن‌ها هم می‌توانند عامل سردرد سینوسی باشند. ویژگی این نوع سردرد این است که در اطراف چشم، گونه و بینی درد تپنده ایجاد می‌کند. سایر علائم  شامل موارد زیر است.

  • سردرد شدید و حالت تهوع
  • حساس شدن به نور و صدا
  • تب
  • مسدود شدن بینی و ترشحات غلیظ سبز و زرد در بینی

نشانه‌‎‌های سردرد سینوسی و میگرنی کاملا مشابه هم است و تنها تفاوت آن‌ها در علائم مربوط به بینی است. همچنین سردردهای سینوسی با خم کردن سر به جلو یا هنگام بیدار شدن از خواب تشدید می‌شود.

درمان سردرد سینوسی نیز به روش‌های مختلف انجام انجام می‌شود؛

داروهای توصیه شده برای سردرد سینوسی شامل آنتی هیستامین، اسپری‌های بینی، آنتی بیوتیک‌ها (برای سردرد سینوسی باکتریایی) و مسکن‌های مختلفی که برای انواع سردردهای دیگر توصیه می‌شود.

۴. سردرد گردنی و پشت سر

سر درد گردنی به‌علت گره‌های عضلانی، رشد غیر طبیعی استخوان، آسیب عضلانی، تورم بافت و مشکلات مفصلی ایجاد می‌شود. سردرد پشت سر و گردن یا جمجمه مهم‌ترین نشانه‌های این نوع از سردرد است.

سردرد پشت سر در اغلب مواقع با سردرد تنشی همراه است و ممکن است به علت فشار کم مایع مغزی نخاعی، وضعیت بدنی ضعیف و کم توان یا ناشی از فتق دیسک گردن باشد. درمان سردرد پشت سر نیز باید با توجه به علت آن انجام شود. در مقاله سردرد پشت سر مفصل درباره تمام موضوعات توضیح دادیم. اطلاعات بیشتر را با مطالعه آن بدست آورید.

۵. سردرد هیپیک

سردرد هیپیک یا سردرد قبل از خواب نادر است و معمولا بعد از دهه‌ی پنجاه در زندگی شروع می‌شود. دردهای ناشی از آن به‌صورت ضربان‌دار است و ممکن است خفیف یا شدید باشد. این دردها معمولا در دوطرف سر احساس می‌شود و محدود به یک ناحیه‌ی خاص نیست.

۶. سردرد خوشه‌ای

سردردهای بسیار شدید که ناگهانی بروز می‌کند را سردرد خوشه‌ای می‌نامیم. این سردرد در مردان ۶ برابر بیش‌تر از زنان ایجاد می‌شود و اگرچه علت مشخصی برای آن‌ها وجود ندارد اما در افراد سیگاری بیشتر شایع است و سیگار و الکل آن را تشدید می‌کند.

سردردهای خوشه‌ای بدون هشدار شروع می‌شوند و مدت زمان بروز آن بین ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت است. در طول روز هم ممکن است تا ۸ بار تکرار شود. درمان‌های دارویی و پزشکی مختلفی برای سردرد خوشه‌ای توصیه می‌شوند که حتما باید توسط پزشک متخصص تجویز شود و روند درمان زیر نظر دکتر مغز و اعصاب پیگیری و دنبال شود.

 سردرد خوشه‌ای با نشانه‌های زیر بروز می‌کند:

  • سردرد یک طرفه که درد آن در چشم پخش می‌شود.
  • بی‌قراری و آشفتگی
  • انسداد و آبریزش بینی
  • آبریزش چشم و تورم پلک

۷. سردرد صبحگاهی

سردرد صبحگاهی بر اثر عواملی ایجاد می‌شود که میزان خواب یا کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل سردرد بعد از خواب در کسانی که الگوی منظمی برای خواب ندارند، مشاهده می‌شود. این افراد معمولا بین ساعت ۴ تا ۹ صبح سردرد جلوی سر یا سردرد بالای سر را تجربه می‌کنند.

عوامل زیر نیز در بروز سردرد صبحگاهی تاثیر گذار است:

  • عدم نوشیدن آب کافی در طول روز
  • مصرف زیاد دارو شب و روز قبل
  • استفاده از نوشیدنی‌های کافئین‌دار
  • افسردگی و اضطراب
  • آرتروز گردن یا هر عاملی که باعث ناراحتی در عضلات گردن شود مانند بالش مناسب

آشنایی با انواع سردرد

۸. سردرد در بارداری

بارداری با تغییرات میزان هورمون‌ها در خانم‌ها همراه است و این تغییرات هورمونی ممکن است باعث بروز سردرد شود. البته تغییرات هورمونی در دوران عادت ماهیانه هم ایجاد می‌شود.

معمولا خانم‌هایی که قبل از بارداری سردرد میگرنی یا تنشی یا سردرد خوشه‌ای داشته‌اند در طول دوران بارداری هم سردرد را تجربه می‌کنند. این افراد با خستگی، گرسنگی و کم‌آبی بدن، مصرف الکل و سیگار دردهای بیشتری را تجربه می‌کنند. نشانه‌های سردرد بارداری موارد زیر است:

  • سردرد در سمت راست و چپ سر در بارداری
  • سردرد با درد منتشر در چشم در بارداری
  • احساس فشار در سر در بارداری

مهم‌ترین نکته در مورد سردرد بارداری این است که ممکن است به‌علت بالارفتن فشار خون باشد و بالا بودن فشار خون به‌ویژه در سه‌ماه‌ی سوم بارداری بسیار مهم است. فشار خون بالا در سه‌ماهه‌سوم اگر با دفع پروتئین در ادرار و ادم در دست و پا همراه باشد ممکن است باعث زایمان زودرس و به خطر افتادن جان مادر و جنین شود.

۹. سردرد در کودکان

سردرد در کودکان می‌تواند یک بیماری معمول به علت خستگی و فعالیت زیاد یا خواب ناکافی باشد یا به دلیل یک بیماری جدی مانند مننژیت کودک را آزار دهد. معمولا کودکان با بروز سردرد بی‌قراری می‌کنند، خوب نمی‌خوابند و زیاد گریه می‌کنند.

 امکان بروز انواع سردرد مانند سردرد خوشه‌ای، میگرن و سردرد پیشانی در کودکان وجود دارد اما سردرد خطرناک در کودکان سردردی است که با نشانه‌های زیر همراه باشد.

  • با تورم و سفتی گردن باشد
  • با تهوع و استفراغ باشد
  • به دنبال ضربه به سر کودک ایجاد شود.
  • سردردی که بدتر شود.
  • کودک را شب‌ها از خواب بیدار کند.

دارودرمانی و خوددرمانی برای سردرد کودکان توصیه نمی‌شود و بهتر است از درمان های خانگی ساده برای کاهش سردرد کودکان استفاده کنید. در صورتی که سردرد تداوم یافت حتما به متخصص کودکان مراجعه کنید و مطمئن شوید سردرد کودکتان نشانه بیماری نیست.

۱۰. سردرد و حالت تهوع

در بسیاری از سردردها، حالت تهوع نیز احساس می‌شود. جدا از اینکه تحمل درد در این شرایط سخت‌تر می‌شود، خوردن غذا و نوشیدنی نیز چالش دارد. سردرد و حالت تهوع میتواند به علت های متنوعی بروز پیدا کند. از جمله دلایل سردرد همراه تهوع:

  1.  میگرن
  2. سردرد و حالت تهوع و چشم درد
  3.  اثر الکل و داروهای مختلف
  4.  کرونا
  5.  تپش قلب
  6. کم آبی بدن
  7. مشکلات خواب
  8.  پر فشاری خون
  9.  کم‌خونی، سردرد و حالت تهوع
  10.  بارداری
  11.  سردرد و حالت تهوع بعد از بوتاکس

۱۱. سردرد قاعدگی

فیزیولوژی بدن خانم‌ها در سنین باروری همراه با خونریزی ماهیانه است. اغلب خانم‌ها در طول دوران خونریزی با عوارضی مانند سردرد، سرگیجه، کمردرد و کج‌خلقی هم روبرو می‌شوند. یکی از انواع آزاردهنده سردرد، سردردی است در زمان پریودی یا قاعدگی بروز پیدا میکند.

سردرد پریودی ممکن است به علت استرس، کم خونی، خواب ناکافی یا حتی تغییرات هورمونی باشد. برای درمان این سردرد توصیه میکنیم از دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید و سعی کنید با کنترل محیط اطرفا خود دلایل بروز سردرد را از بین ببرید. اطلاعات بیشتر درباره سردرد قاعدگی را میتوانید در مقاله مرتبط آن مطالعه کنید.

۱۲. سردرد پیشانی

گاهی اوقات در پیشانی یا اطراف شقیقه‌های خود احساس درد شدیدی می‌کنیم. علت این درد هرچیزی که باشد، بسیار آزاردهنده است و باید در اسرع وقت درمان شود. سردرد پیشانی یکی از عارضه‌های رایج است که بیشتر افراد حداقل یکبار آن را تجربه کرده‌اند. بیشتر این نوع سردردها طبیعی و خفیف هستند و خیلی زود برطرف می‌شوند. طبق آمار، حالت‌های مزمن این عارضه فقط ۲ درصد افراد جامعه را درگیر خود می‌کند.

سردرد پیشانی نیز مانند سایر انواع سردرد با دلایل مختلفی بروز پیدا می‌کند و درمان آن اغلب به کمک مسکن‌های سردرد انجام می‌شود. اما اگر سردرد پیشانی به صورت مداوم برای شما اتفاق می‌افتد ممکن است نشانه بیماری باشد پس هر چه سریع‌تر به دکتر سردرد مراجعه کنید و پیگیر دلیل سردردهای مداوم خود باشید.

۱۳. سردرد جنسی

سردرد جنسی نوعی از سردرد است که معمولا حین رابطه‌ی جنسی، هنگام به ارگاسم رسیدن و یا بعد از اتمام رابطه‌ی جنسی بروز می‌کند. این سردردها اغلب خودبه‌خود رفع می‌شوند و مشکل جدی برای افراد ایجاد نمی‌کنند مگر در مواردی که علت سردرد مشکل زمینه‌ای دیگری باشد.

سردرد جنسی به دلایل مختلف بروز می‌کند و درمان آن نیز با برطرف کردن علت بروز سردرد جنسی است. دمنوش‌های گیاهی و درمان‌های طب سنتی نیز برای درمان سردرد جنسی بسیار توصیه می‌شود.

تشخیص سردرد چگونه انجام می‌شود؟

پیدا کردن علت بروز سردرد مهم‌ترین اصل برای درمان است. اولین اقدام پزشک گرفتن شرح حال از بیمار است.  شرح‌حال پزشکی برای سردرد شامل سن بیمار، تاریخچه‌ی خانودگی بروز سردرد، بیماری‌های دیگری که فرد به آن مبتلا است، داروهایی را که مصرف می‌کند و  کنترل وضعیت فشار خون و قند خون است. همچنین سوالات زیر در مورد تشخیص نوع سردردها کمک موثری به پزشک می‌کند.

  • سردردها از کی شروع شده است؟
  • محل بروز سردردها در کجای سر است؟
  • سردردها چقدر طول می‌کشد؟
  • در چه ساعتی از شبانه روز سردردها تشدید می‌شود؟
  • فاصله‌ی زمانی بین سردردها چقدر است؟
  • سردردها چقدر شدید است؟

اقدامات تایید کننده برای علت بروز سردردها آزمایشات تشخیصی و انجام سی‌تی اسکن یا ام‌آرای (MRI) است.

تشخیص سردرد

راه‌های درمان سردرد چیست؟

راه‌های مختلف برای درمان سردرد وجود دارد اما انتخاب  راه درمانی، بستگی به شدت و علت بروز آن دارد. در مواردی که سردرد به سبک زندگی ارتباط دارد، می‌توان آن را با درمان‌های خانگی یا طب سنتی درمان نمود. اما اگر سردرد شدید باشد باید بیماری عامل سردرد شناسایی و درمان شود.

درمان خانگی سردرد

هنگام بروز حمله‌های سردرد، انجام فعالیت‌های زیر می‌تواند درد را کاهش دهد. این اقدامات ساده و بدون هزینه در خانه انجام می‌شود.

  • استفاده از کمپرس سرد یا گرم روی پیشانی، شقیقه‌ها و سر باعث تسکین سردرد می‌شود.
  • از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن برای رفع درد استفاده کنید.
  • در محیط آرام و بدون سرو صدا کمی دراز بکشید.
  • ماساژدادن شقیقه‌ها می‌تواند درد را آرام کند.
  • به یاد داشته باشید الکل، کافئین و پنیر دردهای میگرن را تشدید می‌کند.
  • سایر روش‌های درمان خانگی سردرد را میتوانید در مقاله دیگر ما بخوانید.

درمان طب سنتی سر درد

طب سنتی برای درمان سردرد راه‌های مختلفی را پیشنهاد می‌دهد. این روش‌ها برای کسانی که تمایل ندارند از داروهای شیمیایی استفاده کنند مناسب است.

  • استفاده از دمنوش‌های گیاهی سردرد: دمنوش‌های التیام بخش سردرد مثل دمنوش بابونه، دمنوش گل ساعتی
  • استفاده‌ی موضعی از گیاهان دارویی: قرار دادن جعفری خرد شده روی شقیقه و پیشانی، مالش تکه‌های زنجیبل تازه بر روی پیشانی و شقیقه و قرار دادن خمیر دارچین روی نواحی دردناک
  • استفاده از روغن‌های گیاهی: روغن اکالیپتوس، روغن لاوندر، روغن بابونه و روغن رزماری
  • بوئیدن میخک

درمان پزشکی سردرد

اولین خط درمان‌های پزشکی برای سردرد با داروهای مسکن و مسدودکننده‌های عصبی برای کاهش درد و ناراحتی  است. در قدم بعدی با توجه به علت سردرد داروهایی برای کاهش عفونت، اسپاسم یا ناراحتی‌های دیگر تجویز می‌شود. اقدامات درمانی دیگری نیز برای سردرد وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. شرح مفصل‌تر داروهای مسکن سردرد را میتوانید در مقاله دیگر ما بخوانید.

درمان سردرد با رفتار درمانی

این روش برای آموزش شیوه‌های رها سازی ذهن برای کنترل هیجانات و استرس‌ها  توسط روانپزشک انجام می‌شود و احتمال بروز سردردهای تنشی را کاهش می‌دهد.

درمان و پیشگیری از سردرد

درمان سردرد با بوتاکس

بوتاکس به عنوان یک اقدام زیبایی شناخته شده است درحالی‌که می‌تواند با فلج کردن اعصاب ناحیه‌ی پیشانی و شقیقه‌ها درد را کاهش دهد. این روش در درمان سردردهای میگرنی مزمن، سردردهای تنشی و سردردهای خوشه‌ای کاربرد دارد.

چگونه از بروز سردرد پیشگیری کنیم؟

پیشگیری بهتر از درمان است. این جمله را بارها و بارها شنیده‌اید اما آیا این جمله درمورد سردرد هم صدق می‌کند؟ بله قطعا انجام اقدامات و راهکارهای سبک زندگی سالم می‌تواند از بروز سردرد پیشگیری نماید. در مواردی که علت سردرد تومور یا بیماری خاص دیگر نباشد، رعایت اصول زیر احتمال بروز سردرد را کم می‌کند.

  • خواب کافی داشته باشید. هر انسان به طور متوسط برای رفع خستگی و بازیابی انرژی از دست رفته در طول روز باید ۸ ساعت خواب آرام داشته باشد.
  • نوشیدن ۸ لیوان آب در روز برای سلامت بدن ضروری‌ است.
  • ورزش کردن باعث گردش خون در بدن و حفظ سلامت عمومی بدن می‌شود.
  • یوگا و مدیتیشن از اقداماتی است که باعث آرامش اعصاب می‌شود و از بروز استرس و اضطراب پیشگیری می‌کند.
  • غذاهای محرک مانند فلفل، ادویه مصرف نکنید. فست فود را از برنامه‌ی غذایی خود حذف کنید و سبزیجات و میوه را جایگزین آن‌ نمایید.
  • الکل و سیگار را ترک کنید.

چه زمانی برای سردرد به پزشک مراجعه کنیم؟

سردرد با علائم هشدار دهنده از یک مشکل جدی در بدن خبر می‌دهد و در این مواقع سریعا باید به پزشک مراجعه کرد. موارد زیر نشانه‌های خطر در سردرد هستند.

  • سردرد همراه با تب و لرز، تعریق شبانه و کاهش وزن
  • سردردهای که با گذشت زمان شدیدتر می‌شود و برای چند ثانیه یا بیشتر درد آن غیر قابل تحمل می‌شود.
  • سردردهایی که با اختلال در بینایی، بی‌حسی، ضعف در یک سمت بدن همراه باشد.

سردرد و سرگیجه و بی حسی دست و پا

سوال بیمار:

سلام بنده در عرض یک روز یهویی دستام بی حس شد و سرم گیج رفت و ضربان قلبم زیاد شد دلیلش چیه و بعضی وقتام معدم آتیش میگیره یهو تمام بدنم درد میکنه ممنون میشم جواب بدین
باسلام مسائلی که فرمودید بیشتر مسائل عصبی و میتواند جنبه استرسی و روانی داشته باشد ، توصیه میشود استرس و اضطراب چه در زمینه شغلی و چه در زندگی روزمره را مدیریت کرده و به حداقل برسانید و در صورت عدم بهبود مشاوره با روانشناسان و در بعضی موارد درمان کوتاه مدت دارویی نیز میتواند در بهبود علائم موثر باشد.با آرزوی سلامتی

علت سردرد و سنگینی سر فشار بر چشم و مهره های گردن

هنگام برخاستن احساس درد وسنگینی سر دارم ،هنگام حرکت سر احساس سنگینی وفشار بر چشم ها ومهره های گردن،به هنگام فعالیت و پیاده روی احساس تنگی نفس وسنگینی سر وقفسه سینه دارم ،عرق زیاد همراه طپش قلب ،قبلا کم خونی داشته ام،علایممربوط به چیست؟
جهت بررسی مشکلات قلبی و فشارخون و کمخونی و چکاپ به متخصص داخلی مراجعه کنید

دسترسی به وب‌ سایت پذیرش ۲۴ و نحوه دانلود اپلیکیشن آن بر روی تلفن همراه بسیار آسان است. فرصت مراجعه‌ی غیر حضوری را از دست ندهید و با دکتر انلاین عمومی و یا در صورت نیاز به دکتر مغز و اعصاب آنلاین تلفنی و متنی صحبت کنید و سوالات خود را در مورد سردرد بپرسید.

دکتر مغز و اعصاب آنلاین

۳.۲/۵ (۲۳ نظر)

منبع
www.verywellhealth.comwww.verywellhealth.comwww.shutterstock.comtimesofindia.indiatimes.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
110 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
4 روز قبل

سردردبعدازرها کردن بادازچیه ایا ازقدرت مخرب اونه

محمد
محمد
4 روز قبل

سلام شما خوبین؟

عزیزالله محمدی
عزیزالله محمدی
6 روز قبل

باعرض سلام و خسته نباشید من ده سال شده قسمت بالای سرم سرد هست مثل یک تکه یخ وهنوز نتونستم با این همه پزشک درمان کنم

سلام وقت بخیر دوستان برای سردرد پیش دکتر جراح مغز
سلام وقت بخیر دوستان برای سردرد پیش دکتر جراح مغز
پاسخ به  عزیزالله محمدی
2 روز قبل

دوستان به دکتر غلامرضا نادری جراح مغز واعصاب در تهران پیروزی بیمارستان فجر نیروهوایی برید عالیه من تصادف کردم سرم ضربه دید وسردرد داشتم پیش این دکتر خوب شدم

قیاسوند
قیاسوند
28 روز قبل

سلام من یه چند روزی هست سرم همراه چشمام بسیار درد میکنه و تا نخوابم خوب نمیشه برای بار اول که گرفت درد یه استامینوفن کدئین خوردم ولی سرم باز خوب نشد مقدار بسیار کمی از سردردم کم شد ، دیشب به شدت درد میکرد و من خوابیدم و فردا که بیدار شدم اصن درد نداشتم ولی غروب دوباره شروع شد ، و بیشتر وقت ها سردرد من غروب شروع میشه معمولا صبحا خوبم.

فاطمه
فاطمه
30 روز قبل

سلام وخت به خیر من ۱۸ سالمه چند دفعه دکتر رفتم میگن سردرد تنشی داری و هیچ دارویی به هم ندادن. الان من کنکوری هستم حین مطالعه این سردرد به هم فشار میاره و نمیزاره ادامه مطالعه مو بدم لطفا شما راهنمایی م کنین

آخرین ویرایش 30 روز قبل توسط فاطمه
مهرسا
مهرسا
1 ماه قبل

سلام‌ من‌ ۱۸سالمه‌ و‌ ۸ماهی‌ میشه‌ ک‌ سردرد‌ دارم‌
چشامم‌ ضعیف‌ شدن‌ و‌ بدنم‌ لاغرتر‌ میشه‌ سروصدارو‌ هم‌ نمیتونم‌ تحمل‌ کنم‌ میشه‌ بگید‌ مشکلم‌ چیه‌ خواهش‌ میکنم‌ امسال‌ کنکور‌ دارم‌ وقت‌ نشده‌ برم‌ دکتر‌

عاطفه
عاطفه
1 ماه قبل

سلام ببخشید دختر۱۳ساله مک مدتیه مدام سردرد داره با پادرد و ضعف پا شبها بدتر میشه کف پاهاش هم خیلی یخه
خیلی نگرانم بنظرتون مشکلش چیه؟؟؟

امیری
امیری
1 ماه قبل

سلام هشت ماهی هست پشت سرم سمت راست بطرف بالا یک رگی یا یک نقطه ای زمانی که سرم را به چپ یا راست یا حالت کششی پیش میاد حسش میکنم بعضی وقتها گردنم درد میگیره بعضی وقت ها فکر میکنم روی موهایم چیزی حرکت میکنه
ممنون میشم جواب بدهید با تشکر

هادی
هادی
پاسخ به  امیری
1 ماه قبل

شاید شما تومور مغزی دارید چونکه فامیل ما هم اون طوری می شد

امیری
امیری
پاسخ به  هادی
8 روز قبل

سلام نمی دانم اقا هادی این پیام را میبینی میدونم سنت کمه چون در این گروه ها که همه مشکل دارند سعی میکنیم بهم روحیه بدیم حتی اگر بدانیم مشکل بدی هست
میدانم شما میخواستید به من کمک کنید ولی خدایش نیا یک دفعه حلوای ما را هم درست کنی
امید خدا همه بیماران شفا بگیرن شما و همه عزیزان این گروه هم همیشه سلامت باشید

ناشناس
ناشناس
1 ماه قبل

با سلام من به مدت سه چهار ماهی میشه که سر درد دارم و قبلا فک میکردم بخاژر ضعیف بودن چشمام الان با وجود عینک زدن همچنان درد در ناحیه ی پشت سر وگاهی شقیقه پشت گوش وکاسه س سرم ادامه داره موقع درد گرفتن نقطعه های سیاه ونورانی میبینم .وانگار تو سرم هوا میپیچه حالت تهوع سرگیجه هم دارم و درد بسیار شدیدی چشمامو درگیر میکنه و انگار تو کل سرم نبض که محکم میزنه .میشه راهنماییم کنید

امیری
امیری
1 ماه قبل

سلام
حدود هفت ماهی است که پشت سرم سمت راست بطرف بالا یک رگی یا نقطه ای کمی درد احساس میکنم زمانی که سرم را به چپ یا راست حدکت میدم یا یک حالت کششی پیش میاد حسش میکنم درد به گردنم هم میزنه
بعضی اوقات گوشم و سینوزیتام هم درد میگیره
ممنون میشم راهنمایم کنید.

فاطمه نوری
فاطمه نوری
1 ماه قبل

فاطمه

فاطمه نوری
فاطمه نوری
پاسخ به  فاطمه نوری
1 ماه قبل

مه هشت سال میشه که سردرد میشم قسمت چپ ام خیلی درد می‌کند تداوی کردم جور نشدم شما کدام مشوره اگر می‌دهید یا کدام دارو دیگر دارین بگویند

مایا
مایا
1 ماه قبل

‌سلام روزتون بخیر
من ۱۴ سالمه ۶ روز هست که سردرد شدید دارم اول از سمت راست سرم شروع شد و الان سر ، گردن و چشمام شدیدا درد میکنه و نبض میزنه احساس خستگی شدید و خواب آلودگی دارم…
نیاز هست به پزشک مراجعه کنم؟‌

فتاح
فتاح
1 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر ۱۸ سالمه ۲ ماه میشه سردرد سمت چپ دارم حس می کنم بعد از ضربه خوردن سرم باشگاه اینطوری شد
وقتی میخوابم ظهرا بعد چند دیقه سردرد ناگهانی میگیرم وازخواب بیدار می شم ، حالت پرش دست پاهم دارم قبل خواب، وسوزنک شدن بعضی ازسمت های بعدن مخصوصا دست ، چشمام ضعیف شده ، صداهم جدید تا دوبار تکرار نکنند متوجه نمی شم .
دکتر هم رفتم قرص داد بعد ترشدم کابوس می دیدم لطفا میشه کمکم کنید چیکار باید کنم

حمیرا
حمیرا
1 ماه قبل

سلام چند سال هست ک طرف چپ سرم درد شدید دارد داکتر رفتم گفت نیم سری هست دوا گرفتم خوب نشد زمانیکه گرسنه باشم دردش شدید میشود نمیدانم از معده هست یا مشکل از سرم هست میشه رهنمایی کنید؟

فتاحی
فتاحی
1 ماه قبل

سلام من ۱۰روزه سردرد شدید دارم با مسکنم ساکت نمیشه دردش بیشتر استخوان طرف چپ راست پیشونیم میخواد بترکه زیاد به هدی درد میکنه نمیتانم با صدای بلند حرف بزنم یا سلفه کنم. ممنونم میشم کمکم کنین

میرزای
میرزای
1 ماه قبل

سلام دخترم۱۱ ساله هست مدتی سردرد دارد بردم دکتر ام آر آی بردم دارو تجویز کرده درست نشد اصلا فرق نکرد بدتر شده

محمد
محمد
1 ماه قبل

سلام چندروزسمت چپ سرم بالای پیشانی دردشدیدی دارم مخصوصا موقع نشستن وپاشدن واین دردهمیشه توسرم است حتی چشم سمت چپم هم کمی دردگرفته علت آن چیست ممنونم

فتاحی
فتاحی
پاسخ به  محمد
1 ماه قبل

:فشار زیادی هم رومه مال زندگی خانم هستم ۳۰سالم هست ممنون میشم ازتون جدیدا عصابنم ضعیف شده زود عصبی میشم شدید ترم میشه دردش

محمد
محمد
1 ماه قبل

سلام من چندروزی است سمت چپ سرم بالای پیشانی دردشدیدی دارم مخصوصا موقع نشستن وپاشدن تیرشدیدی میکشدواین دردمدام تکرارمیشود علت آن چیست ممنونم

سلام من یه ماه هست که از طرف چپ سرم درد می‌کنه
سلام من یه ماه هست که از طرف چپ سرم درد می‌کنه
2 ماه قبل

نه

ایوب
ایوب
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید من دو روزه سردرد دارم پشت سر تا پیشانه خیلیم شدید چی بیماری هست؟؟؟

غلامرضا
غلامرضا
پاسخ به  ایوب
2 ماه قبل

وسطی سرم درد میکنه

میسا
میسا
2 ماه قبل

سلام من یه مدتیه شبا سردر شدید میشم کل سرم علت و درمانش چیه

...
...
2 ماه قبل

سلام ۳ روز میشه که سردرد پیشانی دارم به صورت مداوم همراه با آبریزش بینی وچشم

خ داودی
خ داودی
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید من همیشه سردردراداشتم وبادارو خوب میشدم ولی الان مدتیست که بامسکن تسکین نمیشوم وگاهی باسردردازخواب بیدارمیشوم صبح ها هم که بیدارمیشوم سردرددارم تازگیا مستقیم که به جایی میخوام نگاه کنم دوبینی دارم ممنون میشم راهنمایی کنید

انیس
انیس
3 ماه قبل

سلام من الان ۲۷ سالم است از ۱۱سالگی سرم درد میکرد تا الان چندین بار نزد چندین دکتر رفتم سی تی اسکن هم شدم دو یا سه بار ولی زمانیکه درمان را دکتر قطع می‌کند دوباره سردرد ام شروع می‌شود نمیتوانم بگویم در هفته چند روز سر درد دارم چون همیشه سر در هستم ولی گاهی آنقدر شدید می‌شود که اصلا قابل تحمل نمی‌باشد دلم می‌خواهد سرم را به در و دیوار بزنم چه باید بکنم واقعا خسته ام ساخته

آرتمیس
آرتمیس
3 ماه قبل

سلام من حدودا سه روز هست که سردرد شدید میگیرم در ناحیه چپ یا راست سرمم هست چیکار کنم

پونه
پونه
3 ماه قبل

سلام چند سال سرم و شقیقه هام درد میکنن چشام اب میرزن و ب نور و صدا حساسیت دارم

نازلی
نازلی
3 ماه قبل

سلام من حدود یه هفتس یه سردرد وحشتناک تو ناحیه سمت چپ سرم دارم همینطور چشم و گوش سمت چپم هم همزمان درد میکنه و بیشتر وقتی بیرون میرم سردردام شروع میشه علتش چیه؟

زری
زری
پاسخ به  نازلی
3 ماه قبل

سلام عزیزم میگرنه

مهران
مهران
پاسخ به  نازلی
1 ماه قبل

صددرصد دلیلش آلودگی هواست

مینا
مینا
3 ماه قبل

سلام چند روز پیش شوهرم ضربه زد به سرم ضربه زیادی زد الان سردرد دارم پیشونیم درد میکنه وبی حسی گونم وبینیم هست خودم هفت ماه حامله ام چی کار کنم

آیلین
آیلین
پاسخ به  مینا
3 ماه قبل

تو هم بکوب ب سرش .

مدینه رسم
مدینه رسم
4 ماه قبل

سلام درحال سرم درد میگیرد بدنم سرد میشود و سست میشود.
فشار به چشم راستم میاید.
و متروحم میاید

سحر
سحر
4 ماه قبل

سلام خسته نباشین ببخشیدمن کم کاری تیرویید دارم روزی یدونه لووتیروکسین مصرف میکنم ازطرفیم همیشه بیحال هستموسردرددارم میخواستم ببینیم دلیلش میتونه تیروئیدباشع یانع؟

فاطمه
فاطمه
4 ماه قبل

باسلام چند وقته به سرم که دست میزنم درد میکنه چیکار کنم از چی میتونه باشه
لطف کنید راهنماییم کنید

مصطفی فرجپور بیگزاده محله
مصطفی فرجپور بیگزاده محله
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

شما میتوانید کمتر حرس بخورید خواب کامل کنید استرس نداشته باشید

علی
علی
پاسخ به  فاطمه
4 ماه قبل

………..

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط علی
علیرضا
علیرضا
4 ماه قبل

سلام من به مدت ۱۵ساله که سردرد شدید دارم اون هم هر روز نیست شا ید هفته ای یکی یا دو بار درد از ناحیه گردنم وسمت چپ کتفم شروع میشه و میزنه به سمت چپ سرم ممنون میشم راهنماییم کنین

مبین
مبین
4 ماه قبل

سلام من به مدت یک هفتس که کل سرم درد می کنه
یه بار پشت سرم یه بار شقیقه هام
بیشتر هم شقیقه هام درد می کنه
لطف منو راهنمایی کنید

زهرا
زهرا
پاسخ به  مبین
4 ماه قبل

سلام چندروزه ک طرف راست سرم و شقیقه هام و گونه و بینی و پیشانی م درد میکنه و طرف چپ هم اطراف گوشم درد میکنه خواب هم دارم لطفا من رو راهنمایی کنید

اعظم
اعظم
پاسخ به  مبین
2 ماه قبل

باسلام ،من دو روز هست که سردرد شدید در دوطرف شقیقه ودرد در پشت سر وگردن دارم،تب هم دارم .میشه راهنمایی کنید.مچکرم

علی
علی
4 ماه قبل

با سلام من چند وقت پیش متوجه شدم موهام به صورت سکه ای ریزش کرده ..‌‌رفتم پیش دکتر پوست و مو آمپول کورتون تزریق کرد توی سرم ‌….از فردای تزریق سردرد دارم تا الآن دوماهه که ادامه داره ….معمولا پیشانی و پشت سرم درد میکنه انگار فشار میدن سرمو و انگار که سرمو برق گرفته …..بعضی وقتا چشم هام هم انگار میسوزه و درد میکنن …..وقتی که دراز میکشم که استراحت کنم بیشتر میشه سردردم ….سی تی اسکن و ام آر آی و نوار مغزی هم گرفتم که جواب همشون خوب بوده ….هر چی هست از همون آمپول فک میکنم ….ولی نمیدونم چکار کنم …لطف میکنید اگر راهنماییم کنید

مختار
مختار
5 ماه قبل

سلام
سردرد دارم دوطرف سرم درد داره و فشار به چشمام میاره وبه سختی باز میشه وزیرچشمام پف میاره وقتی دراز می‌کشم آرومه وقتی که می‌شینم وبلند میشم درددارم وپاهایم حس نداره

سعید......
سعید......
5 ماه قبل

ببخشید چند جا ازسرم درد میاد سمت راست و چپ بالا گوشهایم بالاسر تا پشت گردنم و پیشانی و دور چشم هام واستخوان فک بسیار شدید میباشد و بعضی وقتا کم دراثرچه میباشد

سعید......
سعید......
5 ماه قبل

سلام سردردهای که چند از سر شروع به درد بکنه ورگهای پشت سرهم در بیاد دراثر چی میتونه باشه و چه بیماری هست

ندا
ندا
5 ماه قبل

جوااااااب

ندا
ندا
5 ماه قبل

سلام من همیشه سردرد شدید دارم ..لطفا راهنمایی کنید..

علی
علی
پاسخ به  ندا
3 ماه قبل

سلام از چه ناحیه سر درد داری

محمد مهدی عبدی
محمد مهدی عبدی
5 ماه قبل

سلام مادرم خیلی زیاد سر درد داره و بیشتر موقع هایی که چیزای سردی میخوره شدید تر میشه بیشتر صبح ها ،
میگه سرگیجه هم داره خیلی ازیتش میکنه لطفا راهنمایی کنید با تشکر

سلام وقت بخیر دوستان برای سردرد پیش دکتر جراح مغز
سلام وقت بخیر دوستان برای سردرد پیش دکتر جراح مغز
پاسخ به  محمد مهدی عبدی
2 روز قبل

سردی بدنشون زیاد هست

سعیدبابایی
سعیدبابایی
5 ماه قبل

سلام من چندوقته که سردردشدیدودایمی دارم والان موقع بلندشدن سرگیجه وچشمام سیاهی می رودچه دلیلی دارد

زری
زری
پاسخ به  سعیدبابایی
3 ماه قبل

سرگیجه و سیاهی رفتن چشم برای کم خونیه

سلام وقت بخیر دوستان برای سردرد پیش دکتر جراح مغز
سلام وقت بخیر دوستان برای سردرد پیش دکتر جراح مغز
پاسخ به  زری
2 روز قبل

بله وافت فشار

ع حسین زاده
ع حسین زاده
6 ماه قبل

سلام سردرد بالای سر دارم درضمن فشار خون هم دارم چه باید بکنم قبلا قرص لوزارتان ۵۰ اچ استفاده می کردم اخیرا رفته ام دکتر لوزارتان آر داده اند امکان دارد از نوع دارو باشد

اعظم بهزادیفر
اعظم بهزادیفر
6 ماه قبل

با عرض سلام من تقریبا دوماه هست که سرم سنگین وچشم هام به زور باز میکنم دکتر رفتم آزمایش هم دادم نرمال بوده تقریباً یک هفته پشت سرم از گردن بالا تر یک برآمدگی ایجاد شده وقتی میخواستم بخوابم به سمت راست ضعیف داشت نمی‌تونستم بخوابم من من منطقه درد را ماساژ دادن از اونجا سردردم شروع شده بیشتر هم پشت سرم در می‌کنه لطفاً راهنمایی کنید باتشکر

سمیه
سمیه
6 ماه قبل

سلام خسته نباشید من هرروز سرم دردمیکنه هم جلوی سرم هم پشت سرم یه روز نشده سردردنداشته باشم باید بادستمال ببندم بخوابم خوب شه چکارکنم بااین سردرد

آخرین ویرایش 6 ماه قبل توسط سمیه
مینا
مینا
پاسخ به  سمیه
5 ماه قبل

من سردرد همرا چشم درد وبعضی مواقع جلو چشمم مه گرفتگی میشه

زری
زری
پاسخ به  سمیه
3 ماه قبل

گرم نگه دار شاید خوب شه

علی
علی
پاسخ به  سمیه
3 ماه قبل

راهش هست

نصرالله زارع
نصرالله زارع
6 ماه قبل

باسلام بنده چندین سال هست مخصوصاً شبها که می‌خوابم از شدت سردرد شدید بیدار میشوم وبیستر سمت راست سر و دوچشم شدید و آبریزش بینی همون موقع یک ارگوتامین سی مصرف میکنم حدود نیم ساعت طول می‌کشد و در آخر هم که میخواهد سامت شود چندین سرفه بعضی مواقع اندازه کف دست سمت راست و درد شدید دو چشم اکثرا شب یک ساعت بعد از خواب شروع میشود شدید……ممنون از راهنمایی….

ابولفضل غلامی
ابولفضل غلامی
6 ماه قبل

سلام پسرم ۱۵سالشه چند وقته صبح ها سردرد وسرگیجه شدید میگیره

Farzane
Farzane
پاسخ به  ابولفضل غلامی
1 ماه قبل

اینقدرک همه الان توخواب هم فکروخیال ولشون نمیکنه

سیما
سیما
6 ماه قبل

سلام من یک ماه وسط سرم درد میکنه اصلا هم خوب نمیشه وقتی ناراحتم میشم بیشتر درد میکنه خواب هم ندارم بزور میتونم بخابم

رسول
رسول
6 ماه قبل

سلام
من نیم سر دردم ممنون میشم اگه رهنمای کنید

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی
7 ماه قبل

سلام سردرد شدید دارم ک درد آن در چشم و بینی ام بخش شده ممنون میشم راهنمایی کنید

عسل نصرراد
عسل نصرراد
7 ماه قبل

چندروزسردردشدیددارم ژلوفن میخورم فقط چند ساعت آرومم باز شروع میسه

دکمه بازگشت به بالا