مراحل بهبودی پیامد های تجاوز جنسی

روش‌های درمان افسردگی بعد از تجاوز و چکونگی کنار آمدن با آن

تجاوز جنسی و راه‌های مقابله با اثرات بعد از آن

زن و مرد، پیر و جوان، ثروتمند و فقیر هیچ یک عاملی برای در امان بودن از تجاوز جنسی نیست و جنسیت، سن، نژاد و وضعیت اقتصادی اجتماعی هیچ تاثیری بر روی کاهش آن ندارند. تنوع احساسات پس از تجاوز، طبیعی و معمول است. پس از بروز آن نیز قربانیان تجاوز جنسی ممکن است احساس انزوا و تنهایی کنند.

این افراد ممکن است گمان کنند که دیگر قادر به بیان احساسات خود به هیچ کسی نخواهند بود و هیچ درمانی برای آنها وجود ندارد. اما در واقع، واکنش به تجاوز جنسی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بسیاری از افراد در واقع به تنهایی یا با کمک خانواده، دوستان یا ایمان خود بهبود می‌یابند.

طبق تحقیقات صورت گرفته در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) ، از هر ۳ زن ۱ نفر و از هر ۴ مرد ۱ نفر خشونت جنسی را تجربه می‌کند که شامل تماس بدنی در برخی از مراحل زندگی آنها است.

با این حال بسیاری از این افراد هرگز به دنبال درمان نیستند. بعضی از آنها احساس می‌کنند که حمله آنها خیلی جزئی بوده و یا در زمان بسیار دوری اتفاق افتاده است. برخی دیگر از افراد ممکن است از بیان این شرایط به شدت احساس شرم و خجالت کنند و بعضی از افراد تصور می‌کنند که نیازی به کمک ندارند و یا حتی در صورت نیاز می‌توانند کمک های لازمه را دریافت نمایند.

تجاوز جنسی چیست؟

تجاوز جنسی هرگونه رفتار ناخواسته از نوع جنسی است که باعث می‌شود فرد احساس ناراحتی، ترس یا تهدید کند. این اتفاق ممکن است زمانی رخ دهد که شخص تحت اجبار، فریب یا ترس، وادار به انجام رفتار جنسی شود بدون آنکه نسبت به انجام آن رضایت داشته باشد.

اگر شما یا شخصی که می‌شناسید تحت آزار جنسی قرار گرفته‌اید، بهتر است از سازمان‌های مربوطه یا افراد با صلاحیت درخواست کمک کنید.

تجاوز جنسی شامل لمس کردن یا بوسیدن ناخواسته یا نامناسب بدن شخص، برقراری رابطه جنسی با کسی بدون رضایت وی و تجاوز جنسی است. این وضعیت همچنین می‌تواند شامل قرار گرفتن شخص دیگر در معرض رفتارهای جنسی بدون رضایت او باشد، مانند نشان دادن حالت خود‌ارضایی در مقابل دیگران یا مجبور کردن شخص به تماشای پورنوگرافی.

تجاوز به طور معمول به دخول آلت تناسلی، برقراری رابطه جنسی مقعدی یا رابطه جنسی دهانی بدون رضایت اشاره دارد که می‌تواند توسط آلت تناسلی مرد، هر گونه شی خارجی یا قسمت‌های دیگر بدن صورت بگیرد. با این حال، تجاوز در کشورها و سرزمین‌های مختلف به صورت متفاوت تعریف می‌شود و این اصطلاح در برخی از کشورها با عنوان تجاوز جنسی جایگزین شده است.

زمانی که کودکی درگیر چنین وضعیتی می‌شود، معمولاً از تجاوز جنسی به کودک آزاری جنسی یاد می‌شود. بنابراین هر کسی از هر سن و جنسیتی می‌تواند تجاوز جنسی را تجربه کند و بیشتر قربانیان، شخصی را که به آنها حمله کرده است را می‌شناسند. آنها ممکن است همسر، شریک زندگی سابق یا دوست قبلی باشند.

نوشته های مشابه

اثرات آن می‌تواند دامنه گسترده و طولانی‌مدتی به همراه داشته باشد. قربانیان حمله جنسی ممکن است:

  • آسیب‌های جسمی
  • چالش‌های طولانی مدت سلامت روانی
  • و دشواری در انجام کارهای روزمره مانند غذا خوردن و خوابیدن را تجربه کنند.

احساس های پس از تجاوز جنسی

چه احساسی ممکن است پس از تجاوز جنسی داشته باشم؟

آزار جنسی یا تجاوز جنسی یک تجربه بسیار آزار دهنده است. هر کسی واکنش متفاوتی نسبت به آن نشان می‌دهد و احساسات شما می‌تواند با گذشت زمان یا حتی روز به روز تغییر کند.

گذر از طیف وسیعی از احساسات طبیعی است، از جمله:

  • شوک و انکار
  • عدم قدرت صحبت کردن در مورد حمله
  • اضطراب، ترس یا عدم توانایی برقراری آرامش
  • افسردگی یا تغییرات خلقی
  • احساس گناه، شرمساری یا نگرانی از قضاوت شدن
  • احساس انزوا
  • کابوس دیدن و بازگشت به گذشته
  • از دست دادن اعتماد به نفس، عزت نفس و اعتماد به دیگران

مهم است که به یاد داشته باشید اگر قربانی یک حمله جنسی یا تجاوز جنسی هستید، این تقصیر شما نبوده است.

ممکن است احساس کنید که باید با شخصی صحبت کنید، مانند دوست صمیمی، اعضای خانواده، مشاور یا گروه پشتیبانی. اگر دچار اضطراب یا علائم افسردگی هستید، باید به یک پزشک عمومی مراجعه کنید، تا بتواند به شما پشتیبانی، مشاوره و درمان‌های لازمه را ارائه دهد. آنها همچنین می‌توانند شما را به یک مشاور یا یک متخصص روانپزشکی ارجاع دهند.

هر زمانی پس از حمله جنسی، از جمله در روزها، ماه‌ها یا سال‌های بعد هم می‌توانید کمک بگیرید. دریافت کمک برای تجاوز جنسی محدودیت زمانی ندارد.

علائم افسردگی بعد از تجاوز

با این حال، بعضی از افراد ممکن است دچار واکنش‌های مزمن شوند که نشانگر نیاز به کمک گرفتن از متخصص است. به عنوان مثال این واکنش‌ها می‌تواند شامل این موارد باشد که، احساس کنید صحنه‌های تجاوز جنسی دوباره برایتان زنده می‌شود، کابوس می‌بینید، سعی می‌کنید به آن فکر نکنید یا آن را به خاطر نیاورید.

البته بعضی از موارد ممکن است نشان‌دهنده این مسئله باشند که شما درباره این موضوع فکر می‌کنید به عنوان مثال، احساس قطع ارتباط از احساسات یا روابط، احساس پریدن از خواب یا به صورت نیمه بیدار خوابیدن، داشتن مشکلات خواب یا تمرکز و قرار گرفتن در احساس افسردگی یا حالت روانی پایین بودن.

برخی از قربانیان تجاوز جنسی ممکن است قبل از تجاوز دچار مشکلات روانی شده باشند که ممکن است فرآیند بهبودی آنان را با دشواری مواجه سازد. بازماندگان ممکن است سعی کنند واکنش‌های دفاعی خود را با استفاده از الکل یا مواد مخدر کنترل کنند. الکل یا داروها ممکن است به طور لحظه‌ای به منظور بهبود علائم عمل کنند، اما با گذشت زمان اثر خوبی ندارند و منجر به وابستگی احتمالی مواد به واکنش‌های دیگر می‌شوند.

مدارک بدنی چگونه جمع آوری می‌شود؟

اگر مورد آزار یا تجاوز جنسی قرار گرفته‌اید، برای جمع آوری شواهد، پزشک ممکن است از بزاق، ادرار، خون و موهای عانه شما نمونه‌برداری کند. بدین منظور آنها ممکن است سواب نمونه برداری را به درون دهان، راست روده و دستگاه تناسلی شما وارد کنند. از هر منطقه‌ای که مجرم شما را لمس کرده است می‌توان نمونه‌برداری کرد.

بهتر است مدارک و شواهد فیزیکی ظرف ۷۲ ساعت (۳ روز) از حمله جمع‌آوری شوند.

اولین کار بعد از مورد تجاوز قرار گرفتن چیست؟

حتی اگر هنوز تصمیم نگرفته‌اید که تجاوز جنسی خود را به پلیس گزارش دهید، باید پس از حمله جنسی یا تجاوز جنسی، به دنبال دریافت مراقبت‌های پزشکی باشید. ممکن است آسیب‌هایی دیده باشید که نیاز به درمان داشته باشد. همچنین توصیه می‌شود در مورد عفونت‌های منتقله از راه جنسی  (STIs) مشاوره بگیرید.

پزشکان و پرستاران به صورت محرمانه با نیازهای پزشکی شما برخورد می‌کنند و اگر بزرگسال باشید، بدون اجازه شما پلیس را مطلع نمی‌کنند. اما در شرایط کودک آزاری، ارائه گزارش توسط تیم پزشکی به پلیس و مراجع قانونی ذی صلاح لازم مورد نیاز می‌باشد.

اگر تصور می‌کنید که قصد مطرح کردن این مشکل را به پلیس دارید، پس بهتر است این موضوع را با پزشکان و پرستاران خود در میان بگذارید.

عفونت‌های منتقله از راه جنسی (STI)

حتی اگر علائمی هم ندارید، بهتر است از نظر عفونت‌های مقاربتی (STI) مورد بررسی قرار بگیرید زیرا بیشتر این مشکلات، علائم و نشانه‌های کمی را از خود نشان می‌دهند. پزشک ممکن برای بررسی دقیق‌تر شما، آزمایشات بیشتری را درخواست کند.

شما ممکن است تحت انجام آزمایش ایدز (HIV) قرار بگیرید. همچنین ممکن است لازم باشد در مورد احتمال بارداری با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید. در بعضی شرایط ممکن است توصیه شود که از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنید تا حد امکان خطر بارداری ناخواسته در شما کاهش یابد.

درمان افسردگی بعد از تجاوز جنسی

درمان افسردگی بعد از تجاوز

درمان تجاوز جنسی ممکن است شامل روش مواجهه باشد. این روش می‌تواند شامل قرار گرفتن در معرض خاطرات آن حادثه و قرار گرفتن در معرض یادآوری‌های ایمن از آن رویداد باشد. هر دو بخش این گزینه‌های درمانی به بازمانده این امکان را می‌دهند که یادآوری‌های این رویداد را در مکانی امن دوباره تجربه کند.

آنها همچنین به قربانیان این امکان را می‌دهند تا به واکنش‌ها و اعتقادات خود درباره تجاوز جنسی با رویکرد دیگری نگاه کنند. این روش‌ها همچنین به بازماندگان اجازه می‌دهد احساسات شدید خود، مانند شرم، ترس، عصبانیت، گناه یا انزجار را که برای قربانیان تجاوز جنسی معمول است را، برطرف نمایند.

هدف دیگر درمان‌های مواجهه‌ای این است که بازماندگان یاد بگیرند که چگونه بدون نشان دادن واکنش بیش از حد یا اجتناب از واکنش در برابر تجاوز، با واکنش‌های احساسی خود کنار بیایند.

گزینه درمان شناختی رفتاری

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شایع‌ترین تشخیص مرتبط با تجاوز جنسی است. خبر خوب این که تعدادی از روش‌های درمانی برای PTSD یافت شده است. محققان دریافتند داروها و هم چندین روش روان درمانی (گفتاردرمانی) برای این مشکل وجود دارد که به خوبی قادر به درمان PTSD هستند که البته بیشتر تمرکز بر روی درمان‌های شناختی رفتاری (CBT) است.

در بسیاری از درمان‌های شناخته شده، CBT به عنوان یک روش موثر برای بهبود علائم PTSD یافت شده است. این روش درمانی معمولاً متمرکز و کوتاه مدت بوده و شامل یادگیری مهارت‌های جدید است که می‌تواند شامل تمرین مهارت‌های جدید بین جلسات نیز باشد. این روش شناختی رفتاری اغلب مبتنی بر آموزش مراجعین و خانواده‌هایشان در مورد چگونگی ابتلا به PTSD در افراد و نحوه درمان موثر کمک کننده برای بهبود آنها است.

حساسیت زدایی حرکات چشمی و پردازش مجدد (EMDR)

EMDR یک درمان تعاملی است که برای مقابله با آسیب و کاهش پریشانی استفاده می‌شود. این روش ممکن است شامل ضربه زدن یا حرکت دادن چشم از یک طرف به طرف دیگر در هنگام صحبت در مورد یک رویداد ناراحت کننده باشد.

درمان حمایتی برای درمان افسردگی بعد از تجاوز

درمانگران می‌توانند به قربانیان در درک احساسات خودشان کمک کنند. از طرفی آنها این رویکرد را با شناسایی مهارت‌های مورد استفاده برای مدیریت علائم بهبود می‌بخشند. در این میان اگر یک مشکل خاص روانشناختی مانند اضطراب یا افسردگی وجود داشته باشد، ممکن است دارو درمانی گزینه‌ای برای کاهش علائم باشد.

چگونگی کنار آمدن با تجاوز

درمان همچنین ممکن است شامل کار کردن مستقیم بر روی افکار یا عقاید تجاوز جنسی باشد که این روش نیز مفید واقع شده است. اعتقادات نسبت به تجاوز جنسی ممکن است به گونه‌ای شکل گرفته باشد که نادرست بوده یا مفید نباشند. یکی از روش‌های کنار آمدن با تجاوز این است که مهارت‌هایی آموخته شود تا باورهای مفید رشد پیدا کرده، به بوته آزمایش گذاشته شوند و در صورت عدم موفقیت آنها، تغییر یابند. بنابراین ایده مورد نظر این است که با تغییر باورها می‌توانید احساسات و رفتارها را نیز تغییر دهید.

این درمان همچنین می‌تواند شامل یادگیری مهارت‌های تنفسی برای کاهش اضطراب، استفاده از روش‌های جدید به منظور کنترل یا کاهش عصبانیت، به کار بردن مهارت‌های مقابله‌ای در برابر واکنش‌های آسیب روانی در آینده و راه‌های برقراری ارتباط موثرتر با افراد باشد.

تحقیقات نشان داده است که هر دو روش درمانی مبتنی بر رویارویی و رفتاری شناختی، دو گزینه بی‌خطر و موثر هستند و به نظر می‌رسد که از فواید پایداری برخوردارند. این روش‌های درمانی می‌توانند به صورت جداگانه با یک درمانگر یا در یک گروه انجام شوند. برای بهره‌مندی از این روش‌های درمانی، بازماندگان باید بتوانند قدم جلو بگذارند و درخواست کمک کنند و باید مایل باشند در مورد تجاوز جنسی خود با یک درمانگر صحبت کنند. حتی در حال حاضر، تجاوز جنسی یک جرمی است که بسیار کم گزارش می‌شود.

برای قربانیان تجاوز جنسی چه کنیم؟

مسلما بیان این گونه مسائل برای هر فردی که تحت آزار جنسی قرار گرفته کار ساده‌ای نبوده است، بنابراین وجود آگاهی لازم درباره این شرایط می‌تواند به شما در نحوه برخورد با این افراد کمک کند. واکنش‌های منفی دوستان، اعضای خانواده یا متخصصان ممکن است خطر مشکلات روانی را بیش از پیش افزایش دهد. باور نکردن (یا سرزنش شدن) احتمال بروز آسیب روانی بیشتر را دوچندان می‌کند.

سوالات متداول در باره رفتار با تجاوز جنسی که  خانم دکتر سحر بهروزیان به آنها جواب داده اند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

حمله جنسی می‌تواند به اشکال مختلف صورت گیرد، اما خسارت عاطفی که به زندگی شما وارد می‌کند اغلب یکسان است. خوشبختانه می‌توان پس از تجاوز به روشی سالم به جلو حرکت کرد. یادگیری و تمرین استراتژی‌های مقابله سالم می‌تواند به شما کمک کند تا از پس آن برآیید، بنابراین می‌توانید در آینده زندگی خود را به بهترین شکل ممکن ادامه دهید. خبر خوب این که شما می‌توانید از پزشک روانشناس آنلاین سایت پذیرش ۲۴ در این باره کمک بگیرید.

مشاوره انلاین با روانشناس

 

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
www.verywellmind.comwww.healthdirect.gov.auwww.heretohelp.bc.ca

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

سلام من دخترم چهار یا پنج ساله بودم توسط یکی از آشنایان مورد آزار جنسی قرار گرفتم چون آشناست هربار میاد خونمون گریه می‌کنم به کسی چیزی نمیگم حالم خیلی بده الان ۱۹ سالمه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  ناشناس
10 ماه قبل

سلام عزیزم، منم همسن شمام و چیزی که میگیو تجربه کردم، ی جوری آشنا بود قصه‌‌ت و حست برام انگار خودم نوشته بودمش، حستو درک می کنم، و منم هنوز حالم بده، کاش پیشم بودی می تونستم کمکت کنم، چون خودمم هنیشه دلم می خواست یکی بغلم کنه

er.k
er.k
2 سال قبل

سلام من ۵سال از یک شخص قریبه مورد تجاوز جنسی مقعدی قرار گرفتم
منی آن فرد روی پوست یا احتمالامقعدم ریخته شد به نظر شما انتقالی hiv یا…ممکنه صورت گرفته شده باشه ،تب شدیدواستفراغ هم داشتم ۲ هفته بعدش
درضمن یادم نیست که محل رو تمیز کردم.
الان بدنم مدام عفونتی وقارچی شده

دهنم از شدت قارچ خونریزی کرده پوستم هم اگزما وپسوریازیس زده
به نظر شما چه آزمایشاتی انجام بدم
معلوم بشه چه بیماری مقاربتی هست
اگه جواب بدید ممنون

دکتر ندا اکتابانی
پاسخ به  er.k
2 سال قبل

سلام حتما حضوری معاینه شوید تا بررسی شوید و دارو های درست برایتان تجویز شود.

دکمه بازگشت به بالا