پولیپ رحمی چیست؟ درمان و پیشگیری از پولیپ رحمی

پولیپ رحمی چگونه ایجاد می شود؟ علائم پولیپ سرطانی رحم

فهرست مطالب

پولیپ رحمی، علائم و روش های درمان آن

پولیپ رحمی نوعی توده در اندومتروم یا دیواره داخلی رحم زنان است. این توده گاهی با نام پولیپ اندومتریال (Endometrial polyp) نیز نامیده می‌شود. طبق نظریه پزشکان یکی از دلایل مهم در خونریزی غیرطبیعی زنان، پولیپ رحم و فیبروم است. در این مقاله علائم، نوع درمان و عوارض این بیماری به طور کامل ذکر شده است. می توانید با متخصص زنان گفت و گو کنید .

پولیپ رحم چه شکلی است؟

هنگامی که رشد سلول‌های دیواره رحم در زنان از حالت طبیعی خود خارج شده و تکثیر زیادی داشته باشد، پولیپ رحمی به وجود می‌آید. این بیماری به صورت توده‌های کوچک و نرم در اندام تناسلی زنان است. خوشبختانه بیش از ۹۵ درصد از مبتلایان این بیماری درمان شده‌اند. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده است که اکثر این توده‌ها به صورت خوش خیم و قابل درمان هستند.

گاهی نیز ممکن است موارد نادری از این توده‌ها در بدن زنان به توده سرطانی تبدیل شوند. یک یا چند پولیپ در رحم زن می‌تواند رشد کند.

دکتر انلاین زنان و زایمان

پولیپ در رحم چیست و انواع آن کدام‌ها هستند؟

پولیپ رحمی به دو صورت پایه‌دار و بدون پایه در رحم شکل گرفته و رشد می‌کند. این توده‌ها به دیواره رحم می‌چسبند. گاهی شکل آن‌ها دایره‌ای و یا بیضی شکل است. از نظر سایز نیز با همدیگر فرق دارند. در برخی مواقع ممکن است یک پولیپ به اندازه دانه کنجد باشد و یا خیلی بزرگتر از آن. امکان رشد یک یا چند پولیپ رحمی در بدن زنان وجود دارد.

علل ایجاد پولیپ رحمی

آیا پولیپ رحم خطرناک است؟

پولیپ رحمی اغلب به صورت خوش خیم است اما فرد مبتلا ممکن است تغییراتی را در دوره قاعدگی و یا باروری خود احساس کند. در بیش از ۹۰ درصد افراد مبتلا پولیپ رحم قابل درمان است. اما روند درمانی بر روی کسانی که به پولیپ رحمی بدخیم دچار شده‌اند، متفاوت از بقیه است.

چه کسانی به پولیپ در رحم دچار می‌شوند؟

این بیماری بیشتر در افراد بالای ۴۰ سال دیده می‌شود و درصد ابتلای زنان جوان به این بیماری کمتر است. به ندرت در دختران ۲۰ ساله می‌توان علائم این بیماری را مشاهده کرد. افرادی که با افزایش وزن و بالا رفتن فشار خون مواجه‌اند، مستعد ابتلا به این بیماری هستند. همچنین گفته شده است زنانی که از داروی تاموکسیفن (Tamoxifen) برای درمان سرطان سینه استفاده می‌کنند نیز در معرض این بیماری قرار دارند.

عوامل مهم در شکل گیری پولیپ رحمی

علت اصلی بروز این بیماری به درستی مشخص نشده است اما عواملی مانند اختلال در سطح هورمون‌‌ها در تشکیل این بیماری دخیل است. یکی از مهم‌ترین عوامل در ضخامت دیواره رحم، استروژن (Estrogen) است. اگر هر ماه تولید استروژن در بدن مختل شود، پولیپ در رحم رشد پیدا می‌کند.

علائم پولیپ رحم در زنان چیست؟

بارزترین علائمی که در این بیماری مشاهده می‌شوند عبارتند از:

  1. نامنظم بودن زمان قاعدگی
  2. خونریزی شدید در زمان پریود
  3. امکان لکه بینی و خونریزی در بین دو قاعدگی
  4. امکان خونریزی بعد از یائسگی در بعضی از زنان
  5. اختلال در باروری

پولیپ رحمی و بارداری

اما همانطور که گفته شده یکی از مهم‌ترین علائم این بیماری قاعدگی نامنظم و خونریزی بین دو قاعدگی است. در برخی زنان یائسه که مبتلا به پولیپ رحمی هستند نیز خونریزی اتفاق می‌افتد. با توجه به آمار به دست آمده بیش از ۲۵ درصد افراد مبتلا به این بیماری دچار خونریزی غیر طبیعی هستند. از دیگر از نشانه‌های پولیپ رحمی ناباروری و یا سقط جنین در زنان باردار است. پولیپ رحم و بارداری رابطه مستقیم باهم دارند و وجود این بیماری باروری در زنان را مختل می‌کند.

آیا پولیپ رحم قابل درمان است؟

پولیپ رحمی از بیماری‌های خوش خیم بوده و قابل درمان است. البته نوع درمان این بیماری به نظر پزشک و بزرگی پولیپ بستگی دارد. بیماری پولیپ به چند روش مختلف قابل درمان است که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

مراقبت بدون درمان

برخی از این پولیپ‌ها علائم ظاهری ندارند و اندازه آن‌ها نیز کوچک است. بیشتر مواقع پولیپ‌های کوچک خود به خود از بین می‌روند و نیاز به درمان خاصی ندارند. زمانی که پزشک تشخیص دهد که فرد بیمار در معرض سرطان رحم قرار دارد اقدام به درمان می‌کند.

درمان با داروهای هورمونی

پولیپ‌های خوش‌خیم با برخی داروهای هورمونی کوچک شده و از بین می‌روند. اما بهتر است بدانیم که این داروها اثر موقت دارند و ممکن است بعد از مدتی علائم این بیماری دوباره در فرد ظاهر شود.

کورتاژ کردن برای درمان پولیپ رحمی

پولیپ رحم و کورتاژ (Curetage) توسط پزشک متخصص زنان بررسی و انجام می‌شود. در این روش پزشک از یک وسیله مخصوص فلزی استفاده می‌کند که یک سر آن به صورت حلقه‌ای است. با استفاده از این وسیله  می‌توان پولیپ را از دیواره رحم جدا کرد.

برای نمونه برداری از دیواره داخلی رحم نیز از این وسیله می‌توان استفاده کرد. به این صورت که پزشک از دیواره رحم بافت برداری کرده و آن را مورد آزمایش قرار می‌دهد. کورتاژ کردن پولیپ با هیستروسکوپ نیز امکان‌پذیر است. در این روش هیستروسکوپ وارد رحم زن شده و دیواره رحم از طریق آن دستگاه بر روی مانیتور مخصوص پزشک نمایش داده می‌شود.

درمان پولیپ رحمی

عمل جراحی برای از بین بردن پولیپ رحمی

عمل جراحی یکی از روش‌های مهم برای این بیماری است. اکثر بیماران با این سوال مواجه هستند که آیا پولیپ رحم قابل برگشت است یا نه؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر پولیپ به طور کامل از رحم جدا شود احتمال عود آن خیلی کم است. در واقع روش قطعی برای از بین بردن این بیماری عمل جراحی است. برای اطمینان بیشتر در این مورد بهتر است با یک پزشک مشاوره تخصصی داشته باشید.

اگر بعد از جراحی بیماری فرد عود کند آزمایشات مخصوصی روی این افراد انجام می‌شود تا از بدخیم و یا خوش خیم بودن آن اطمینان حاصل کرد. اگر بیماری از نوع بدخیم آن باشد فرد مبتلا باید تحت نظر بوده و هر چه سریع‌تر مورد درمان قرار بگیرد.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به پولیپ رحمی

برای پیشگیری از این بیماری راهی وجود ندارد اما با رعایت موارد زیر می‌توان درصد ابتلا به آن را تا حدودی کاهش داد.

  • پوشیدن لباس زیر پنبه‌ای
  • برقراری رابطه جنسی سالم با رعایت بهداشت
  • رعایت بهداشت فردی و شست و شوی منظم واژن
  • مراجعه به پزشک در محدوده‌‌ها زمانی مشخص
  • انجام آزمایش پاپ اسمیر

پیشگیری از پولیپ رحمی

عمل پولیپ رحم چگونه است؟

گاهی رشد پولیپ در رحم خطرناک است. ممکن است دردی از ناحیه رحم به سمت کمر ایجاد شود که این نوع درد هنگام انقباضات رحمی و دوران قاعدگی بیشتر است. زمانی که نتایج آزمایش بدخیم بودن این توده را نشان دهد و سلول‌های سرطانی در بدن بیمار رو به رشد باشند، باید عمل جراحی انجام شده و پولیپ کاملا از بدن بیمار جدا شود.

پولیپ رحم و کمر درد حاصل از آن از بیماری‌های جدی برای زنان است که هر چه سریع‌تر باید برای درمان اقدام شود. با مشاهده فیلم عمل پولیپ رحم می‌توانید نوع عمل و جزئیات آن را به درستی دریافت کنید.

پولیپ گردن رحم

این بیماری یک تومور خوش خیم در قسمت گردن رحم است. پولیپ گردن رحم نیز میزان خونریزی و زمان قاعدگی را مختل می‌کند ولی هیچ نشانه ظاهری ندارد که فرد از آن نشانه به بیماری خود پی ببرد. یک درصد از افراد مبتلا به این بیماری به سرطان دچار می‌شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

از مهم‌ترین عوارض پولیپ رحم به ناباروری و خونریزی در بین دو دوره قاعدگی است. با مشاهده این عوارض بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. افراد نابارور بعد از عمل جراحی شانس بیشتری برای بارداری دارند.

استفاده از زنجبیل برای پولیپ رحم و درمان آن موثر است. زنجبیل به عنوان مسکن در بدن عمل می‌کند و خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهابی دارد. درمان گیاهی پولیپ رحم با استفاده از زنجبیل امکان پذیر بوده و ممکن است اندازه پولیپ را کوچک‌تر کند.

ورزش و پولیپ رحم

زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند در برابر خیلی از بیماری‌ها مقاوم بوده و در صورت ابتلا به راحتی می‌توانند آن را کنترل کنند. افراد مبتلا به پولیپ رحم فیبروم برای سلامتی خود باید یک برنامه منظم ورزشی و غذایی داشته باشند. یوگا، شنا، تایچی و پیلاتس از ورزش‌های موثر برای تسکین و درمان این بیماری هستند.

چه کسانی مستعد ابتلا به پولیپ رحمی هستند؟

سن، سابقه بیماری، چاقی مفرط، نوع تغذیه از عوامل مهم برای تشکیل پولیپ رحمی در زنان هستند. در زیر همه موارد به اختصار توضیح داده شده است.

افزایش سن

افزایش سن درصد ابتلا به این بیماری را نیز افزایش می‌دهد. طبق مشاهدات انجام شده، این بیماری در محدوده سنی ۳۰ الی ۵۰ سالگی رواج بیشتری دارد. بنابراین زنانی که در این محدوده سنی قرار دارند، بهتر است هر از گاهی با یک متخصص در این مورد مشورت کرده و آزمایش‌های لازم را انجام دهند.

سابقه بیماری

اگر یک نفر از افراد خانواده مبتلا به این بیماری باشند امکان ابتلای افراد دیگر نیز افزایش می‌یابد. این درصد در رابطه مادر و دختری بیشتر صادق است.

چاقی مفرط

زنان چاق بیشتر از دیگر افراد در معرض این بیماری قرار دارند. ورزش و برنامه غذایی مناسب باعث می‌شود جلوی این بیماری گرفته شود.

نوع تغذیه

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری گوشت قرمز و ژامبون کمتری باید مصرف شود. به جای استفاده بیش از حد از این مواد غذایی بهتر است سبزیجات را جایگزین آن‌ها کنید.

پولیپ رحمی در دختران

در موارد نادری دختران زیر ۲۵ سال نیز به این بیماری دچار می‌شوند. گاهی اندازه این توده کوچک است که به راحتی و بدون درمان خاصی از بین می‌رود اما گاهی نیز اندازه پولیپ بزرگتر و با عوارض خاصی همراه است. برای دختران درمان خاصی نمی‌شود در نظر گرفت. به همین دلیل هر چند وقت یک بار باید به پزشک مراجعه کنند تا معاینه و آزمایش‌های مربوط بر روی آن‌ها انجام شود.

زمانی که اندازه پولیپ در رحم این دختران بزرگ باشد و فرد بخواهد باردار شود باید عمل جراحی انجام شده و پولیپ برداشته شود.

مراقبت‌های لازم بعد از عمل جراحی پولیپ رحمی

این عمل نیاز به مراقبت خاصی ندارد. زیرا یک عمل سرپایی و ساده است که بعد از بهبودی بیمار از لحاظ جسمی، مرخص می‌شود. در خانه نیز بعد از دو روز استراحت فرد می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را آغاز کند. مراقبتی که پزشکان توصیه به رعایت کامل آن بعد از عمل جراحی دارند، رعایت رابطه جنسی است. فرد بعد از جراحی پولیپ رحمی باید به مدت سه هفته رابطه جنسی نداشته باشد.

سوالات پولیپ رحمی

پرسش و پاسخ در مورد پولیپ رحم

آیا پولیپ رحم سرطان است؟

همه پولیپ‌های رحمی بدخیم و به صورت سلول سرطانی نیستند. اغلب با جراحی و یا بدون درمان خاصی از بین می‌روند. نوع درمان این بیماری به نظر پزشک بستگی دارد. در صورت وجود سلول سرطانی باید هر چه زودتر پولیپ از رحم زن برداشته شود؛ همچنین در صورت نیاز می‌توانید به متخصص انکولوژی زنان مراجعه کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

آیا امکان عود این بیماری بعد از جراحی وجود دارد؟

اگر این بیماری از نوع خوش خیم باشد به راحتی قابل درمان است و بعد از جدا شدن پولیپ از رحم زن امکان عود دوباره آن وجود ندارد. اما در موارد نادری شاهد بازگشت این بیماری بوده‌ایم. زمانی که توده رشد کرده در رحم بدخیم باشد ممکن است بعد از جراحی دوباره عود کند.

آیا همه پولیپ‌های رحم نیاز به جراحی دارند؟

هر ماه در سطح داخلی رحم زن هورمون‌های جدیدی شکل می‌گیرند که ممکن است بافت اضافه‌ای را در بدن به وجود بیاورد. این بافت‌های اضافی باید از رحم جدا شوند. جداسازی بافت‌های اضافی رحم از طریق جراحی راحت‌تر و سریع‌تر صورت می‌گیرد.

زمان مناسب برای تشخیص پولیپ رحمی در زنان چه زمانی است؟

بهترین زمانی که می‌توان به وجود این بیماری پی برد و آن را تشخیص داد بعد از پایان قاعدگی است. اما در زنان یائسه (Menopause) هر زمانی می‌توان آن را تشخیص داد و محدوده زمانی خاصی ندارد.

آیا هیستروسکوپی درد دارد؟

این عمل با بیهوشی و یا بی حسی موضعی انجام می‌شود و بیمار در حین انجام عمل دردی احساس نمی‌کند. فقط ممکن است بعد از به هوش آمدن بیمار یا از بین رفتن اثر بی حسی فرد درد خفیفی را مانند درد دوران قاعدگی حس کند که با یک مسکن این درد از بین می‌رود.

چاقی و پولیپ رحمی

پذیرش ۲۴ سامانه آنلاین خدمات پزشکی

برای استفاد از بسیاری از خدمات پزشکی، دیگر نیاز به حضور در بیمارستان‌ها و مطلب پزشکان ندارید. با استفاده از سایت پذیرش۲۴ به راحتی و در سریع‌ترین زمان می‌توانید از خدمات پزشکی مانند نوبت دهی، مشاوره‌های مختلف پزشکی، مزاج شناسی، تفسیر انواع آزمایش‌‌ها و … استفاده کنید. می توانید برای درمان پولیپ رحم با متخصص زنان آنلاین گفت و گو کنید .

گفتگوی آنلاین با متخصص زنان

۲.۹/۵ (۱۰ نظر)

منبع
static.vecteezy.comcdn-prod.medicalnewstoday.commy.clevelandclinic.orgen.wikipedia.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
40 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پ .خ
پ .خ
13 روز قبل

سلام وقت بخیر
پلیپ رحم جز عمل درمان دیگه ایی داره در صورتی که خونریزی نداشته باشی؟

محمدی
محمدی
22 روز قبل

سلام ,من ۴روزعمل پولیپ انجام دادم وهمون روزم دارودادقرص ال دی که مصرف میکردموقطع کردم الان دچارخونریزی شدم نمیدونم پریودشدم یابه خونریزی افتادم زیرشکمم خیلی دردمیکنه طوری که نمیتونم ازجام بلندشم لطفاراهنمایی کنید

عبدی
عبدی
پاسخ به  محمدی
5 روز قبل

سلام من پنج ماه. است که سرپایی پولیپ رو در آوردم وبعداز هیجده روز عمل افتادگی مثانه وپارگی کردم والان هم خیلی درد دارم وهم نمی توانم نزدیکی داشته باشم وبعداز درآوردن پولیپ طرف راستم خیلی درد داره و از ترس معاینه می ترسم برم پیش دکتر لطفا راهنمایی کنید

محمدی
محمدی
2 ماه قبل

سلام من پلیپ دارم وسیت بویتن هم دارم توسنا نوشته خوش خیم نمی دونم چه کار کنم یک ماه خونریزی هم دارم الان هم یاپیین شکمم درادامه به شت کمرم می زنه ممنوم

حسین
حسین
3 ماه قبل

تورو حدا بگین که من چیکار کنمپولیپ ۲۲*۱۳mm خانمم داره من چیکار کنم راهنماییم کنید

Soniya
Soniya
3 ماه قبل

سلام میشه راهنمایی کنید ایا وقتی عمل پولیپ رحم رو انجام میدی لوله بندی که کردی از بین میره؟

طیبه
طیبه
5 ماه قبل

سلام عذرخواهی میکنم میخواستم بدونم بیماری عفونت فالوپ رحم و بیماری پولیپ رحم ،۲ بیماری متفاوت هستند؟؟؟

سمیرا
سمیرا
6 ماه قبل

سلام من یک دوهفته ای هست داخل رحمم اندازه ماش پیدا شده که بعد چند روز بیشتر شدن دکتر رفتم گفتن چیزی نگران کننده ای نیست اگه بزرگ شدن بیا تا عملت کنم ،به نظر شما چیست

Zahra
Zahra
7 ماه قبل

سلام من دخترم ۱۷سالمه و گوشت اضافی در رحمم دارم خواستم عمل کنم اما گفتن که امکان داره وقتی ازدواج کرد همسرت بپرسه و ب دختر بودنت شک کنه اما در این حال هم نمیتونم ازدواج کنم باید چیکار کنم لطفاً زود جواب منو بدید

انی
انی
پاسخ به  Zahra
6 ماه قبل

منم این مشکل رو دارم دکتر گواهی میده نگران نباش

Zahra
Zahra
10 ماه قبل

سلام من خونریزی داشتم رفتم دکتر گفت پولیپ برام برداشت و نمونه داد واسه ازمایشگاه ایا این خطرناک استرس دارم خاهش میکنم منو راهنمایی کنید ؟

فرزانه
فرزانه
پاسخ به  Zahra
2 ماه قبل

سلام عزیز ترس نداره آزمایش و سونو منم مشکل شمارو دارم پولیپ بزرگ متاسفانه خونریزی بند نمیاد باید عمل بشم

سمیه علی رحیمی
سمیه علی رحیمی
10 ماه قبل

سلام من ۳۵سال دارم من دوبار ب پولیپ داشتم کورتاژ انجام دادم الان بعد ۵ماه دوباره پولیپ دارم جواب پاتولوژی هم خوب بود مشکلی نداشتم چرا بعد یه مدت دوباره عود کرده

باران
باران
پاسخ به  سمیه علی رحیمی
4 ماه قبل

سلام من پولیپ دادم قرص سیبل داده بهم میخواستم بدونم ایابعداستفاده قرص ممکن هست پولیپ ازبین بره

Samira
Samira
پاسخ به  سمیه علی رحیمی
2 ماه قبل

منم همین مشکلودارم الان سه بار عمل کردم چیکاربایدبکنم

الناز
الناز
1 سال قبل

باسلام خانم دکتر من العان دوازده روز هست عمل هیستروسکوپی کردم یه پولیپ تو دهانه رحم هست دکتر برام برش داشته ویا به گفته دکتر سوزنده برام ولی العان بعد از دوازده روز هنوز خونریزی دارم میخواستم بدونم این خونریزی طبیعی هست یا نه

شهلا
شهلا
1 سال قبل

سلام خانم دکتر من سونو گرفتم میگن پلیپ وفیبرم دارم دکتر میگه باید عمل برداشتن رحم بشم ایا راه دسگری ندارم

آرزو قولر عطا
آرزو قولر عطا
1 سال قبل

سلام خانوم دکتر من دوتا سقطی دارم الانم باردار نمیشم دکتر بهم گفت ک پولیپ دارم عمل کنم ایاباردارمیشم یا خیر

معصومه
معصومه
پاسخ به  آرزو قولر عطا
1 سال قبل

سلام خانم دکتر منم رفتم سونو گفتن هم لخته خون توی رحم هست وهم پولیپ داری چیکار کنم

سیده زینب حسینی اسپاهی
سیده زینب حسینی اسپاهی
پاسخ به  معصومه
1 سال قبل

سلام خانم دکترین رفتم دکترگفتن پولیپ رحم دارین خیلی کوچیکه ۱ میل هست یا کوچیکتر من خیلی میترسم

معصومه
معصومه
پاسخ به  سیده زینب حسینی اسپاهی
3 ماه قبل

منم همینطور..پولیپ رحم ۱میل یاکوچکتر..ولی کمردردشدیددارم

ناهید
ناهید
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من الان دوماه زایمان طبیعی کردم و موقع زایمان معلوم شد که پولیپ دارم که به متخصص زنان زایمان مراجعه کردم و گفت چون شیر می دهم باید چند ماه آینده برم برا عمل
خواستم بپرسم صبر کنم طبق نظر پزشک یا پیکسر باشم

طناز
طناز
1 سال قبل

سلام چند روز بعد از عمل پلیپ رحم باید نزدیکی داشت؟

مریم
مریم
پاسخ به  طناز
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من امروز سونو واژینال انجام دادم یه پولیپ به قطر ده در بیست سانت در ناحیه آندومتر دیدند الان باید چکارکنم نیاز به عمل جراحی داره؟

عباس
عباس
1 سال قبل

سلام.پلیپ رحم تشخیص داده شده.که گفتن برای برداشتن با کورتاژ میشه ولی ریشه کن نمیشه.ولی با هیستروسکوپی کاملا ریشه کن میشه.لطفا یه بیمارستان که طرف قرار داد با بیمه آتیه سازان حافظ باشه که این کار را انجام بدیم را به ما معرفی بکنید و در عین حال پرسنل مجرب و امکانت به روز باش.
لطفا.لطفا.لطفا.لطفا راهنمایی بکنید

آزاده فرا
آزاده فرا
2 سال قبل

سلام من سه چهار سالی هست که یک پولیپ حدود ۱۲میلیمتر دارم بعد از دوره ی هفت روزه ی پریود سه چهار روز طول می‌کشه کاملا پاک بشم اما خونریزی شدید ندارم پیش پزشک رفتم میگه کورتاژ بکنم میخواستم نظر شمارو بدونم و اینکه میشه اقدام به بارداری بکنم

لیلا
لیلا
2 سال قبل

سلام خانم دکتر .چند مدتی است کمرم خیلی درد می کنه. چهارماهه بچه ام دنیا اومده. قبل از بارداری یه پولیپ کوچک داشتم.الان رفتم دکتر گفته پولیپت ریشه دار به سمت لگن است و نمیشه عمل کرد باید دارو بخوری تا کوچک بشه.
به نظرتون چکار کنم.

لیلا
لیلا
پاسخ به  لیلا
7 ماه قبل

سلام خانم دکتر بعد عمل جراحی پولیپ،کمر درد شدید دارم چکار باید بکنم؟

معصومه ابراهیمی
معصومه ابراهیمی
2 سال قبل

سلام بعدازبرداشتن پولیپ باپنس دکتربه من گعت تایکهفته شایدلکه بینی داشته باشی نگران کننده نیست تاچندروزنبایدنزدیکی کرد

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  معصومه ابراهیمی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

نوید افشار
نوید افشار
2 سال قبل

سلام خانم دکتر ۱۰ روز است که عمل پولیپ کردم و وقتی ببخشید به دستشویی میرم خونریزی می کنم
همینطوری میشه یا درمانی هست ممنون میشم زود اطلاع بدین

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  نوید افشار
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

مرضیه
مرضیه
2 سال قبل

سلام خانم دکتر من عمل برداشت پولیپ داشتم والان ۱۷ روز هست هنوز خونریزی کمی دارم جواب پاتوبیولوژی علت پولیپ عفونی مزمن هست میشه لطف کنید بگید این یعنی چه ؟ دارو داره ؟ وآیا خونریزی هنوز طبیعیه ؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  مرضیه
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

مریم محمدی خواه
مریم محمدی خواه
پاسخ به  مرضیه
1 سال قبل

سلام خانم دکتر من عمل پلیپ کردم ولی هنوز خونریری دارم امروز هشت روز است کمی درد دارم

رها
رها
پاسخ به  مریم محمدی خواه
1 سال قبل

سلام من پولیپ رحم خودرا جراحی کردم اما هنوز خونریزی دارم لطفا رهنمای کنید مدت عمل جراحی ۱۷روز شده اما خونریزی جرایان دارد.

حنا
حنا
پاسخ به  رها
10 ماه قبل

سلام من پولیپ رحم داشتم با مصرف قرص مجسترول از بین رفت اما ده روزه که خونریزی دارم لطفاً راهنمایی کنید

سکین یزدانی
سکین یزدانی
2 سال قبل

سلام خانم دکتر من رفتم سونو گرافی گفت پولیپ دارم با دارو میشه رفع کنی یا نه ممنونم .

دکتر ندا اکتابانی
پاسخ به  سکین یزدانی
2 سال قبل

سلام
پولیپ معمولا با دارو رفع شدنی نیست و تا زمانی که خونریزی براتون ایجاد نکنه و قصد بارداری نداشته باشید مشکل خاصی نداره
بعد از اون اگر توی این دو مورد که گفتم مشکلی ایجاد بشه باید با یک جراحی ساده برداشته شه .

شهلی بر
شهلی بر
پاسخ به  دکتر ندا اکتابانی
1 سال قبل

سلام من یه هفته پلیپ عمل کردم گفتن هم زمان کوتاژ شدم ولی هنوز شکمم میسوزه و درد داره میشه راهنمایی کنید و بگین چند روز نزدیکی نکنیم با تشکر

دکمه بازگشت به بالا