ترک عادت ریزه خواری و چگونه جلوی ریزه خواری را بگیریم؟

قرص برای جلوگیری و کنترل ریزه خواری

ریزه خواری چیست؟

احساس ضعف و گرسنگی مداوم افراد را به ریزه خواری مبتلا می‌کند. اما باید بدانید که ریزه خواری عوارض و خطرات بسیار زیادی دارد و اثرات آن در طولانی مدت روی سلامت شخص ریزه خوار تاثیر می‌گذارد.

ریزه خواری باعث چاقی می‌شود و اکثر کسانی که ریزه خوار هستند، در پی راهی برای ترک این عادت و کاهش وزن اضافی خود خواهند بود.

چون با ریزه خواری حجم معده به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند و تمایل فرد به غذای بیشتر افزایش می‌یابد. در نتیجه این اتفاق، افراد به غذاهای ناسالم اما خوشمزه رو می‌آورند که منجر به اضافه وزن آن‌ها خواهد شد.

در این مطلب تصمیم گرفتیم علاوه بر توضیح راجع به دلایل ریزه خواری، پیرامون روش‌های ترک آن اطلاعات مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

بنابراین اگر خود یا یکی از اعضای خانواده‌تان از این عادت ناسالم رنج می‌برید، مطالعه ادامه مطلب را پیشنهاد می‌کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

ریزه خواری چیست

چه کسانی ریزه خوار هستند؟

افرادی که در زمان‌های مختلف روز و حتی بعد از صرف وعده‌های غذایی اصلی، مدام در حال ناخنک زدن به تنقلات، میوه، باقیمانده غذا و مواد غذایی مانند اسنک‌ها هستند، ریزه خوار محسوب می‌شوند.

شاید در وهله اول این کار به عنوان یک عادت قابل ترک به نظر برسد، اما در طولانی مدت حتی ممکن است به یک بیماری تبدیل شود. پس افرادی که به این مشکل دچار هستند، باید در اسرع وقت برای ترک آن اقدام کنند.

عواملی که باعث ریزه خواری می‌شوند

به منظور رفع ریزه خواری، تنها کافی است عواملی را که منجر به آن می‌شوند بشناسیم. این عوامل در بعضی موارد به سبک زندگی تبدیل شده‌اند که نه تنها روی این عادت اثر مستقیم می‌گذارند، بلکه حتی اگر موجب ریزه خواری افراد نشوند، به خودی خود عوارض بسیار زیادی خواهند داشت.

بعضی از این عوامل را زیر معرفی کردیم:

  • حوصله نداشتن و احساس خستگی

برخی افراد ریزه خواری را به چشم تفریح می‌بینند. به همین علت زمانی که از سر کار بر می‌گردند و احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌کنند، مستقیما به سراغ یخچال یا کمد تنقلات می‌روند.

از آن‌جایی که خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها در کمترین زمان ممکن می‌توانند حس شادی را در ذهن به وجود آورند و جای تفریحات سالمی را از قبیل بازی‌های فکری، سرگرمی، ورزش و فعالیت‌های مفید دیگر را بگیرند، انتخاب اول تمام افرادی هستند که احساس خستگی و بی‌حوصلگی می‌کنند تا بتوانند به انرژی آنی اما موقتی دست یابند.

  • کمبود مواد مغذی

بدن برای ادامه حیات سالم، نیاز به یک سری مواد مغذی دارد. گاهی بنا به دلایلی از قبیل رژیم‌های سخت و بی‌ارزش، بدن دچار کمبود مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها می‌شود. این کمبودها تغییر عملکرد بدن را به دنبال دارد و باعث می‌شود فرد هر از گاهی دچار ضعف شود.

به جای این که ضعف، کم‌خونی، میل به غذاهای شیرین، شور و موارد دیگر را با ریزه خواری پاسخ دهید، باید چکاپ کامل شوید تا از مشکل اصلی اطلاع پیدا کنید.

  • کم‌خوابی

داشتن یک خواب منظم و باکیفیت باعث می‌شود تا سیستم بدن به‌خوبی عمل کند و برعکس. زمانی که فردی بنا به دلایل مختلف در طول روز خواب کافی و باکیفیتی را تجربه نکند، کسل و بی‌حوصله می‌شود.

با توجه به این‌که کسالت، خستگی و بی‌حوصلگی شخص را به سمت دریافت انرژی آنی ولی موقت می‌کشاند، او را به خوردن شکلات، شیرینی، تنقلاتی مانند چیپس، پفک، میوه و غذاهای باقیمانده ترغیب خواهد کرد.

عوامل ایجاد ریزه خواری

  • فاصله بین وعده‌های غذایی اصلی

زمانی که فرد در ساعت مشخصی وعده‌های غذایی اصلی را نخورد، انرژی مورد نیاز برای انجام کارهای روزانه را به دست نمی‌آورد و برای همین به سراغ ریزه خواری می‌رود. شاید فرد در ابتدا متوجه این قضیه نشود اما چیزی طول نمی‌کشد که عوارض آن خود را نشان می‌دهند.

  • هیجانی شدن

احساسات هیجانی که شامل استرس، ناراحتی، عصبانیت و خوشحالی است، در هر شخصی به شکلی بروز پیدا می‌کند. برخی از افراد اشتهای خود را از دست می‌دهند، عده‌ای دیگر پرخوری می‌کنند و سایرین ممکن است به ریزه خواری روی آورند.

چون افراد در هنگام مواجهه با احساسات هیجانی، سریع تصمیم می‌گیرند و دنبال آسان‌ترین راهی هستند تا به خود مسلط شوند. پس به سراغ خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مورد علاقه خود می‌روند.

 عوارض ریزه خواری 

حال که فهمیدید ریزه خواری به چه معناست، باید درباره عوارض آن اطلاعاتی به دست آورید تا اگر به این رفتار ناسالم عادت کرده‌اید، دنبال راهی برای ترک آن باشید.

  • ابتلا به افسردگی

در هر دوره‌ای، هورمون‌های بدن افراد دچار تغییراتی می‌شود. عمده این تغییرات مربوط به دوران بلوغ است که افراد تمایل بیشتری به مصرف خوراکی‌هایی دارند که از نظر غذایی هیچ ارزشی نخواهند داشت. با این کار تعادل هورمون‌ها بیشتر به هم می‌خورد و موجب افسردگی می‌شود.

  • ابتلا دیابت نوع ۲

اصولا خوراکی‌هایی که افراد ریزه خوار انتخاب می‌کنند، حاوی قند زیادی هستند. قندهای مصنوعی که در نوشیدنی‌هایی از قبیل نوشابه، انرژی‌زا و سایر موارد وجود دارند، سطح انسولین خون را به‌شدت بالا می‌برند. زمانی که در طول روز مدام انسولین خون بالا باشد، بعد از مدتی سلول‌ها این هورمون را نادیده می‌گیرند و بدن نسبت به انسولین مقاوم می‌شود و دیابت نوع ۲ اتفاق می‌افتد.

نشانه های بیماری و ریزه خواری

  • پوسیدگی دندان‌ها

زمانی که در ریزه خواری‌ها مدام از مواد قندی استفاده شود، مینای دندان که وظیفه محافظتی را بر عهده دارد، به مرور زمان از بین خواهد رفت.

همچنین فرصت پیدا نکردن برای مسواک زدن بعد از مصرف مواد قندی، مزید بر علت می‌شود تا فرآیند پوسیدگی دندان از حالت عادی سریع‌تر پیش برود.

  • بروز مشکلات گوارشی

تنقلات و خوراکی‌های انتخابی در ریزه خواری، بدون هیچ ارزش غذایی از قبیل فیبر، پروتئین، ویتامین و… خواهند بود.

از آن‌جایی که سیستم گوارشی و روده‌ها برای داشتن عملکرد هر چه بهتر به فیبر بالا نیاز دارند، در افراد ریزه خوار دچار مشکل می‌شوند. برای همین است اکثر افرادی که ریزه خوار هستند، با مشکلات گوارشی از جمله یبوست دست و پنجه نرم می‌کنند.

عوامل بروز ریزه خواری

  • بیماری‌های قلبی و مغزی

فردی که می‌خواهد قلب و مغز سالمی داشته باشد، باید روزانه ۱۵۰۰ میلی‌گرم سدیم را به بدن خود برساند. اما می‌دانید خوراکی‌های مورد علاقه افراد ریزه خوار که شامل چیپس، پفک و سایر موارد می‌شود، مقدار بیشتری سدیم یا نمک را وارد بدن شخص می‌کنند. سدیم بیش از اندازه و نیاز بدن، موجب بیماری‌ها و سکته قلبی و مغزی خواهد شد.

چگونگی ترک ریزه خواری

راه و روش‌های زیادی برای ترک عادت ریزه خواری وجود دارد که بعضی در منزل انجام‌شدنی هستند و برای سایرین می‌توانید با متخصص آنلاین رژیم غذایی و تغذیه صحبت کنید. در این بخش قرار است راجع به روش‌های درمان در منزل، بر اساس طب سنتی و انواع دیگر صحبت کنیم.

درمان ریزه خواری در منزل

برای این‌که بدون نیاز به پزشک متخصص تغذیه و مشاور بتوانید عادت ریزه خواری را کنار بگذارید، باید یک سری کارها در منزل انجام دهید. از جمله آن‌ها موارد زیر را می‌توانیم نام ببریم:

  • در طول شبانه‌روز خواب کافی و باکیفیتی داشته باشید.
  • سعی کنید کمتر جلوی تلویزیون وقت بگذرانید.
  • بیشتر مسواک بزنید تا سراغ خوراکی‌ها نروید.
  • کنترل کافی روی احساسات هیجانی خود داشته باشید و آن‌ها را با روش‌های دیگری کنترل کنید.
  • وعده‌های غذایی اصلی را بدون فاصله‌های زمانی زیاد و در ساعت مشخص میل کنید.
  • زمانی که احساس بی‌حوصلگی می‌کنید، استراحت را در برنامه خود قرار دهید.
  • عادت سر زدن‌های مداوم به یخچال را ترک کنید.
  • زمانی که میل به خوراکی پیدا می‌کنید، آب یا میوه‌های کم‌کالری بخورید.

رژیم میوه خواری ۳ روزه تا حدی می‌تواند در درمان عادت ریزه خواری به شما کمک کند. این رژیم کمک می‌کند تا سموم بدن دفع شود و چربی‌سوزی تا حدی رخ دهد.

درمان ریزه خواری در منزل

نکته‌ای که در گرفتن این رژیم حائز اهمیت است، استفاده از میوه‌هایی خواهد بود که عملکرد سیستم گوارش را مختل نمی‌کنند و منجر به یبوست یا اسهال نمی‌شوند.

در این رژیم که بهتر است توسط پزشک تغذیه بر اساس شرایط بدنی هر کسی تنظیم شود، رعایت نکات زیر حائز اهمیت خواهد بود:

  • حبوبات و غلات در این رژیم باید به حداقل میزان خود یا حتی صفر برسند.
  • مصرف مواد غذایی فرآوری‌شده در طول این رژیم ممنوع است.
  • میوه و سبزیجات تازه باید مورد استفاده قرار بگیرد.
  • ادویه‌ها، نمک و حتی شیرین‌کننده‌های مصنوعی در این رژیم باید حذف شوند.
  • مصرف ۸ الی ۱۲ لیوان آب در طول روز الزامی است.
  • میوه‌های پخته، کنسروی و حتی خشک نمی‌توانند جایگزین میوه و سبزیجات تازه شوند.

درمان ریزه خواری با طب سنتی

همیشه طب سنتی روش‌های درمانی خوب و اثربخشی را در زمینه‌های گوناگون در اختیار افراد قرار می‌دهد. بنابراین طبق توصیه طب سنتی برای درمان ریزه خواری می‌توانید راهکارهای زیر را استفاده کنید.

رژیم غذایی برای درمان ریزه خواری

  • پودر

    اسفناج مصرف کنید

گیاه اسفناج خود به‌تنهایی می‌تواند جلوی پرخوری و ریزه خواری را بگیرد و دلیل آن هم وجود ترکیبی به نام تیلاکوییدها در اسفناج است. تیلاکویید در اسفناج کمک می‌کند تا:

  • چربی‌ها دیرتر هضم شوند.
  • عملکرد روده‌ها بهبود پیدا کند.
  • ترشح هورمون سیری افزایش یابد.

اما اگر می‌خواهید از تیلاکوییدهای اسفناج استفاده بیشتری ببرید، باید این گیاه را بکوبید. بنابراین مصرف پودر اسفناج می‌تواند اثربخشی بیشتری در ترک عادت ریزه خواری داشته باشد.

پس بهتر است هر روز صبح مقداری پودر اسفناج را در یک لیوان آب حل کنید و قبل از صبحانه میل بفرمایید.

  • زیتون بخورید

دورچین‌های کنار غذا کمک زیادی به جلوگیری از ریزه خواری می‌کنند. چون می‌توانند بخشی از نیاز چربی، سدیم و مواد مغذی مورد نیاز بدن را پاسخ دهند. خوردن زیتون در کنار غذا، یکی از راهکارهای درمان ریزه خواری در طب سنتی به شمار می‌رود. پس از مصرف آن غافل نشوید.

روشهای درمانی ریزه خواری

  • ماساژ درمانی را امتحان کنید

همان‌طور که گفته شد، احساسات هیجانی یکی از دلایل اصلی ریزه خواری محسوب می‌شود. از آن‌جایی که ماساژ می‌تواند این حالات روحی را کنترل و بر فشارهای عصبی غلبه کند، بنابراین تاثیر مستقیمی روی درمان ریزه خواری خواهد داشت.

افرادی که ریزه خواری آن‌ها فراتر از عادت و به بیماری تبدیل شده است، بهتر است هفته‌ای دو بار ماساژ را تجربه کنند تا از شر این عادت ناسالم خلاص شوند.

درمان ریزه خواری با رژیم غذایی

برای این‌که درمان ریزه خواری با رژیم غذایی را شروع کنید، باید ابتدا آزمایش‌هایی را انجام دهید و چکاپ کامل شوید. در این آزمایش‌ها کمبود‌های بدن که موجب ریزه خواری هستند، مشخص خواهند شد. در زیر، هر یک از کمبودها و خوراکی‌های درمان‌گر آن‌ها را معرفی کرده‌ایم:

  • اسید‌های چرب امگا۳: این اسیدهای چرب برای بدن مفید هستند و کمبود آن‌ها به‌راحتی با مصرف ماهی تن، تخم مرغ و پنیر جبران خواهد شد.
  • ویتامین ب: کمبود ویتامین ب باعث می‌شود تا فرد تمایل به خوردن مهر، خاک، یخ و سایر موارد داشته باشد که جبران آن با خوراکی‌هایی از قبیل حبوبات، غلات، فرآورده‌های حیوانی مثل گوشت سفید و گوشت قرمز چرخ‌کرده امکان‌پذیر است.
  • منیزیم: دلیل کمبود منیزیم چیزی نیست جز مصرف بی‌رویه قند و شکر. بنابراین برای جبران این کمبود باید خوراکی‌هایی از قبیل موز، بادام، کنجد، تخمه آفتابگردان، بادام هندی و موارد مشابه را را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • کلسیم: کمبود کلسیم شما را به سمت مصرف ریزه خواری خوراکی‌های نمکی می‌کشاند. پس بهتر است خوراکی‌هایی حاوی کلسیم مثل لبنیات، سبزیجات برگ سبز، دانه‌ها، مغزجات و ماهی ساردین را مصرف کنید.
  • روی: کمبود روی یا زینک که از استرس‌های زیاد نشات می‌گیرد، با خوردن خوراکی‌هایی از قبیل تخم مرغ، مغزجات، گوشت قرمزو غذاهای دریایی قابل جبران خواهد بود.

درمان پزشکی ریزه خواری

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که ریزه خواری از عادت تبدیل به بیماری می‌شود، بهتر است دلیل آن ریشه‌یابی شود. گاهی علت ریزه‌ خواری‌ها عصبی و در موارد دیگر کمبود مواد مغذی در بدن است که در هر یک از این موارد، نیاز به یک متخصص در همان زمینه خواهد بود.

پزشک آنلاین متخصص رژیم غذایی که در این زمینه  تخصص دارند، به شما و نزدیکانی که به این مشکل مبتلا هستند کمک می‌کنند تا در سریع‌ترین زمان ممکن و با اصولی‌ترین روش، این عادت را که ناخودآگاه موجب مرض می‌شود، کنار بگذارید.

گفتگوی آنلاین با متخصص تغذیه

به شیوه‌های مختلفی می‌توانید به‌صورت آنلاین با آن‌ها در رابطه با ریزه خواری رژیمی ارتباط برقرار کنید. فراموش نکنید بدن شما با تغذیه سالم می‌تواند ادامه حیاتتان و زندگی اصولی را تضمین کند. با اقدام برای درمان این مشکل می‌توانید از سلامت فیزیک خود مطمئن شوید.

۳.۷/۵ (۷ نظر)

منبع
www.hackensackmeridianhealth.orgwww.verywellhealth.comwww.health.harvard.eduwww.ipsos.comh5p.orgwww.hackensackmeridianhealth.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناشناس
ناشناس
5 ماه قبل

لطفا کمک کن من دختر ۲۵ ساله کمبود کم خونی داد قرص آهن میخورم بله و پولک استخوان می کشید چکار کن بله برو پیش خانم دکتر تغذیه بله

ناشناس
ناشناس
5 ماه قبل

من چه کن جلوی چاقی بگیرید چاقی نشوم

یلدا
یلدا
1 سال قبل

سلام دکتر جان. من خام گیاهخوار هستم ولی خیلی ولع خوردن دارم ودائم خرما میوه تخمه یا آحیل میخورم وهیچوقت سیرنمیشم نمیدونم کمبودی دربدن دارم یا یک بیماری حساب میشه؟؟؟ لطفا راهنمایی کنید.

مریم
مریم
2 سال قبل

سلام من میخام رژیم بگیرم اولش خوب پیش میره بعد خراب میکنم خیلی پر خوری و ریزه خواری میکنم نمیدونم چکار کنم میشه راهکار بدین و اشتهام کمتر ش!؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  مریم
2 سال قبل

دوست عزیز یکی از راه های کنترل ریزه خواری یا داشت کردن تمام انچه که در طول روز مصرف میکنید هست حتی به مقدار خیلی کم … دیدن آن لیست مانع از مصرف زیاد و ریزه خواری شما میشود. باتشکر

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مریم
1 سال قبل

سلام‌ من تازگی خیلی ریزه خوری میکنم مدام سریخچال هستم چکار کنم که این عادت ازبین بره

دکمه بازگشت به بالا