بیماری خود ایمنی چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

آیا بیماری‌ خودایمنی کشنده و واگیردار است، راه های تشخیص و مقابله با آن

بیماری خود ایمنی چیست ؟

بیماری خود ایمنی (Autoimmune disease) نوعی از بیماری‌است که براثر خود ایمنی ایجاد می‌شود. به عبارت دیگر در مواقعی‌که سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند سلول‌های خودی را از سلول‌های مهاجم و بیگانه تشخیص دهد و بافت‌ها و اندام های بدن را مورد حمله قرار می‌دهد بیماری خود ایمن ایجاد می‌شود.

این بیماری‌ ممکن است باعث بیماری خودایمن قلب، کلیه، غدد لنفاوی، اعصای محیطی و پوست شود یا اندام‌های دیگر را درگیر کند.

چه عواملی باعث ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی می‌شود؟

بیماری خود ایمنی یک علت مشخص و قطعی ندارد با این‌حال مجموعه‌ای از عوامل زمینه‌ی ایجاد این بیماری را ایجاد می‌کند. عوامل زمینه ساز بیماری خود ایمنی موارد زیر است.

  • ژنتیک

مهم‌ترین عامل بروز بیماری‌های خودایمن ارثی بودن آن است. یعنی همه‌ی افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار ندارند و کسانی که والدین یا اطرافیان درجه یک آن‌ها به بیماری خودایمنی مبتلا است با احتمال بیشتری مبتلا می‌شوند و سیستم ایمنی بدن آن‌ها برعلیه بافت‌ و اندام‌های خودی آنتی بادی ترشح می‌کند.

  • عوامل محیطی

به‌جز عامل ژنتیک عوامل محیطی هم می‌تواند شرایط بروز بیماری خودایمنی را فراهم کند. مثلا در افرادی که مبتلا به عفونت ویروسی یا باکتریال می‌شوند، فعالیت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل بیگانه ممکن است تشدید شود و به‌صورت افسار گسیخته تمام بدن را مورد حمله قرار دهد.

یکی دیگر از عوامل محیطی که ممکن است بدن را در شرایط بیماری خود ایمن قرار دهد مواجهه با مواد شیمیایی است.

انواع بیماری‌های خود ایمنی کدام است؟

بیماری خود ایمنی ممکن است یک یا چند عضو از بدن را همزمان درگیر کند، همچنین بیماری مختص به یک عضو خاص نیست و تمام اعضای بدن در معرض این آسیب قرار دارند. بنابراین طبیعی‌ست که  بیش از ده‌ها نوع مختلف از بیماری‌های خود ایمن تشخیص داده شود. در این‌جا رایج‌ترین بیماری‌های خودایمنی را بررسی می‌کنیم.

مشاوره آنلاین متخصص پوست و مو

سندرم خود ایمنی تکثیر لنفاوی

بیماری خود ایمنی غدد لنفاوی که با نام (ALPS) شناخته می‌شود یک بیماری ارثی است که در آن بدن نمی‌تواند تعداد لنفوسیت‌ها را تنظیم کند. جمع شدن لنفوسیت‌ها درگره لنفاوی لنفادنوپاتی، در کبد هپاتومگالی و در طحال اسپلنومگالی را ایجاد می‌کند.

این بیماری بیشتر سلول‌های خونی را مورد آسیب قرار می‌دهد و در اندام‌ها و بافت‌ها به ندرت رخ می‌دهد.  بیماری خود ایمنی غدد لنفاوی  باعث آسیب به گلبول های قرمز و آنمی همولیتیک خودایمن، آسیب به گلبول‌های سفید و نوتروپنی خودایمن یا آسیب به پلاکت‌ها و بروز ترومبوسیتوپنی خودایمن می‌شود.

همچنین ALPS در کلیه گلومرولونفریت، در کبد هپاتیت خودایمنی، در چشم‌ها یوئیت و آسیب‌های پوستی با راش و کهیر را ایجاد می‌کند.

بیماری لوپوس

بیماری خود ایمنی لوپوس

 لوپوس با هجوم به اندام و بافت‌های خودی ایجاد می‌شود و ممکن است چند عضو را همزمان درگیر کند. علائم بیماری خود ایمنی لوپوس با راش‌های پوستی و لکه‌های پروانه‌ای روی پوست شروع می‌شود. به تدریج این علائم پیشرفت می‌کند  و باعث التهاب و ورم در مفاصل و خشکی آن‌ها می‌شود. مشکلات مربوط به مفاصل معمولا صبح‌ها ایجاد می‌شود.

علائم دیگر این بیماری حساسیت به نور خورشید، تغییر رنگ و شکل ناخن‌ها، تب و خستگی، همچنین ریزش مو است.

 تیروئیدیت هاشیموتو

این بیماری خود ایمن یک التهاب مزمن غده تیروئید است که با تولید آنتی‌بادی بر علیه سلول‌های خودی همراه است. علت این بیماری مشخص نیست و شیوع آن در زنان میانسال بیشتر از مردان است.

 این بیماری با نشانه‌ی ظاهری بزرگ شدن غده‌ی تیروئید همراه است. الیته همیشه این بزرگ شدن توسط خود شخص قابل تشخیص نیست و پزشک باید آن را تشخیص دهد. سایر علائم بیماری خود ایمنی تیروئید شامل موارد زیر است:

  • افزایش وزن
  • پوست خشک و رنگ پریده
  • احساس کرختی و خواب رفتگی دست و پاها
  • ضعف ماهیچه یا گرفتگی ماهیچه
  • ضعیف شدن حافظه
  • ریزش مو
  • میگرن
  • نازایی
  • کند شدن ضربان قلب(برادیکاردی) یا تند شدن ضربان قلب(تاکیکاردی)

بیماری خود ایمنی گریوز

بیماری گریوز(Graves) یک بیماری خود ایمن است که باعث افزایش ترشح هورمون‌های تیروئید و پرکاری آن می‌شود. اگرچه تمام افراد در معرض این بیماری هستند اما این بیماری در زنان کمتر از ۴۰ سال شایع‌تر است.

تظاهرات بیماری ممکن است در بخش‌های مختلف از بدن مشاهده شود. این تظاهرات به شکل موارد زیر بروز می‌کند.

  • علائم گریوزچشمی: پف کردن و قرمز شدن چشم‌ها، حساسیت به نور، دوبینی و کاهش بینایی
  • علائم گریوز پوستی: قرمز و ضخیم شدن پوست در ناحیه‌ی ساق پا یا بالاتر
  • علائم عمومی مانند خستگی و بی‌حالی، تغییر خلق وخو و افسردگی
  • تغییر در چرخه‌ی قاعدگی یا اختلال در نعوظ
  • مشکلات قلبی مانند تغییر در تعداد ضربان قلب

بیماری خود ایمنی کبد

بیماری خود ایمنی یکی از علت‌های بیماری‌های التهابی طولانی مدت در کبد است که باعث آسیب به سلول‌های کبد می‌شود. این بیماری با زمینه‌ی ارثی در اثر مساعد شدن شرایط محیطی ایجاد می‌شود و شیوع  زیادی ندارد.

بیماری در مراحل اولیه بیماری علامت خاصی ندارد اما با پیشرفت بیماری مثل سایر بیماری‌های کبدی با یرقان یا زردی همراه است. همچنین ضعف، خستگی، درد مفاصل و ادرار تیره و مدفوع کمرنگ در مبتلایان به این بیماری بروز می‌کند.

درصورتی‌که علائم بیماری‌ کبدی یا بیماری خود ایمنی کبدی دارید، می‌توانید برای اطمینان از ابتلا از پزشکان آنلاین متخصص داخلی پذیرش ۲۴ کمک بخواهید. این روش آسان و کم هزینه است و سوالات شما را بی پاسخ نمی‌گذارد.

مشاوره آنلاین متخصص داخلی

بیماری خود ایمنی گیلن باره

سندروم گیلن باره (Guillan Barre syndrom) که به اختصار GBS نامیده می‌شود یک بیماری نورولوژیک است که باعث اختلال در اعصاب بدن و دست و پاها می‌شود. پس طبیعی‌ست اولین و مهم‌ترین علامت این بیماری ضعف بدنی و اختلالات حرکتی باشد.

این بیماری هم مانند سایر انواع بیماری‌های خود ایمنی علت مشخصی ندارد اما معمولا بعد از یک عفونت ویروسی ایجاد می‌شود.

بیماری خود ایمنی آلوپسی آتا آرا

آلوپسی بیماری خود ایمنی موی سر با تخریب فولیکول‌های موی سر است. این بیماری با ریزش سکه‌ای موی سر شروع می‌شود. سپس در ابرو، سبیل ، ریش و مژه نیز ریزش مو اتفاق می‌افتد. استرس عامل تشدید کننده‌ی این بیماری است.

این بیماری در بین مردان و زنان به یک نسبت شیوع دارد، اما ریزش درموهای مشکی اتفاق می‌افتد و موهای سفید شامل آن نمی‌شود.

آیا کرونا یک بیماری خود ایمنی است؟

بیماری کرونا یک پاندمی نوظهور با عامل ویروسی است که به عنوان یک هراس جهانی جان همه را تهدید می‌کند. این بیماری به دلیل نوظهور بودن ناشناخته است و علت قطعی و راه درمان آن مشخص نیست.

اگرچه پیش از این هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط بیماری خودایمنی و کرونا وجود نداشت، اما به‌تازگی دانشمندان اظهار کرده‌اند کرونا با تولید یک آنتی بادی در عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد می‌کند و مانع از دفاع ویروسی بدن می‌شود. به همین دلیل علائم بیماری تشدید می‌شود و فرد قادر به مقاومت در مقابل بیماری نیست و منجر به مرگ وی می‌شود.

نحوه تشخیص بیماری خودایمن

راه تشخیص بیماری خود ایمنی چگونه است؟

مراجعه نزد پزشک برای تشخیص بیماری با مشاهده‌ی شواهد بالینی، گرفتن شرح حال از بیمار و انجام آزمایش‌های تشخیصی است. انجام آزمایش تشخیص بیماری خود ایمنی شامل دو مرحله است.

  • در مرحله‌ی اول پزشک برای مطمئن شدن از وجود بیماری خودایمنی آنتی بادی‌ها را چک می‌کند.

آزمایش آنتی بادی ضد هسته‌ای (ANA) در این مرحله انجام می‌شود.

  • در مرحله‌ی بعد برای تشخیص دقیق نوع بیماری خود ایمن از آزمایش‌های دیگر با تشخیص پزشک معالج استفاده می‌شود.

آیا بیماری خود ایمنی قابل درمان است؟

پاسخ این سوال با توجه به علت‌های ایجاد کننده‌ی بیماری بسیار ساده است. چون بیماری تک علتی نیست و ناشناخته است درمان دارویی منحصر به فرد هم ندارد. تنها راهبرد برای کنترل بیماری و کاهش عوارض آن استفاده از داروهایی است که فعالیت سیستم ایمنی بدن را کم کند. همچنین در مراحل اولیه و خفیف بیماری می‌توان با استفاده از روش‌های طب سنتی علائم بیماری خود ایمن را کنترل کرد.

درمان بیماری خودایمنی با دارو

بهترین دارو برای درمان خود ایمنی

راه مقابله با بیماری خود ایمنی مبتنی بر روش‌هایی است که فعالیت سیستم ایمنی بدن را کم کند تا از این طریق بتواند آسیب‌ به بافت‌ها و اندام‌ها را مهار کند. به همین دلیل بهترین دارو برای بیماری خود ایمنی

استفاده از داروهای سرکوب‌گر سیستم ایمنی بدن است.

داروها در شکل‌های مختلف قرص، شربت، داروی تزریقی و کپسول موجود است و پزشک بر اساس شدت بیماری و وضعیت بیمار بهترین دارو و قرص برای درمان بیماری خود ایمنی را تجویز می‌کند. این داروها شامل موارد زیر است.

  • کورتیکواستروئیدها
  • عوامل ضد پروتئین
  • مهارکننده‌های کلسینورین
  • آنتی بادی های مونوکلونال

 با توجه به نوع بیماری خود ایمنی داروهای دیگری هم به‌منظور کاهش التهاب و درد مفاصل و خستگی و ضایعات پوستی تجویز می‌شود.

 استفاده از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی بدن در افراد زیر امکان‌پذیر نیست.

  • کسانی که مبتلا به سرطان هستند یا تحت شیمی درمانیقرار دارند.
  • کسانی که پیوند اعضا شده‌اند با مصرف داروهای سرکوب‌گر عضو پیوندی را پس می‌زنند.
  • کسانی که مبتلا به عفونت هستند.

درمان بیماری خودایمنی در طب سنتی

طب سنتی برای درمان بیماری‌های خود ایمن از گیاهان دارویی استفاده می‌کند. در ادامه با گیاهان دارویی موثر در درمان انواع مختلف بیماری‌های خودایمن و شیوه‌های استفاده از آن‌ها آشنا می‌شویم.

درمان بیماری خود ایمنی با زردجوبه

زردجوبه حاوی ماده‌ای به نام کورکومین است که می‌تواند آنزیم‌های افزایش دهنده‌ی التهاب در بیماری‌های خود ایمن را کم کند. برای استفاده از آن یک قاشق چایخوری زدرجوبه را داخل یک فنجان شیر حل کنید و  به مدت ۲ یا ۳دقیقه بجوشانید. این محلول را قبل از این‌که به رختخواب بروید بنوشید.

روش دیگر استفاده از زردجوبه به‌عنوان ادویه در غذاها است.

درمان بیماری خود ایمنی با زنجبیل

زنجبیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بالایی دارد و می‌تواند بیماری‌های خود ایمن را درمان کند. ساده‌ترین راه استفاده چای زنجبیل است. برای تهیه ریشه‌ی گیاه زنجبیل را رنده کنید و با یک لیوان آب داخل قوری با حرارت غیر مستقیم  دم کنید. سپس یک قاشق چایخوری عسل و آب لیمو به آن اضافه کنید. چای زنجبیل را تا سه مرتبه در روز استفاده کنید.

درمان بیماری خود ایمن با سرکه سیب

سرکه سیب کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فسفر است که می‌تواند درد مفاصل را در بیماری‌های خود ایمن کم کند. همچنین اسید پانتوتنتنیک یا همان B5 موجود در سرکه سیب نیز باعث می‌شود تورم مفاصل کم شود.

سرکه سیب را می‌توان به صورت ترکیب با آب یا چای زنجبیل مصرف کرد.

گفتگوی آنلاین با متخصص طب سنتی

درمان بیماری خودایمن با دارچین

دارچین خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد و یک درمان موثر برای بیماری‌های خودایمنی است. برای استفاده می‌توانید دمنوش دارچین تهیه کنید و آن را باعسل ترکیب کنید.

درمان بیماری خودایمن

غذاهای مفید برای بیماری خود ایمنی چیست؟

افرادی که مبتلا به بیماری خود ایمن هستند برای تقویت سیستم ایمنی بدن  باید مواد غذایی ویژه‌ای را در رژیم غذایی بگنجانند. این غذاها شامل موارد زیر است.

  • ماهی سالمون
  • سبزیجات برگ‌دار
  • آووکادو
  • آناناس
  • آلوئه‌ورا
  • بروکلی
  • گل‌کلم
  • قارچ

غذاهای مضر برای بیماری خود ایمن چیست؟

برخی مواد غذایی ممکن است برای مبتلایان به بیماری خودایمنی حساسیت‌زا باشد.

  • محصولات لبنی
  • گوشت
  • تخم مرغ
  • غذاهای حاوی گلوتن

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که علائم بیماری خود ایمنی بروز کرد باید برای تشخیص دقیق نزد پزشک بروید و حتی ممکن است برای ادامه درمان نیاز به مراجعه نزد متخصص داشته باشید.

دسترسی به وب سایت پذیرش ۲۴ و نحوه‌ی دانلود اپلیکیشن آن برروی تلفن همراه آسان است. می‌توانید سوالات خود در مورد علائم بیماری خود ایمن و راه‌های درمان به‌صورت متنی یا تلفنی از پزشک آنلاین بپرسید.

مشاوره آنلاین دریافت رژیم غذایی

۳.۵/۵ (۱۶ نظر)

منبع
www.lumahealth.iowww.mydr.com.auwww.verywellhealth.comwww.thehealthy.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
63 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شیوا
شیوا
6 روز قبل

سلام.من چندساله درگیر دیسک کمر و گردن و ساییدگی زانو‌هستم.یکی دوسال بند بند انگشتام درد دارن و باز کردن و بستن چیزی یا برداشتن چیزی واقعا برام سخته.جدیدا خارپاشنه گرفتم.مدام درگیر انواع دردهام.اینا خوب نشدن یهو درگیر یه بیماری دگه و درد دیگه میشم بنظر شما دچار بیماری خودایمنی شدم؟ اگه بله چکار کنم؟

لاله فاخری هستم
لاله فاخری هستم
29 روز قبل

لاله

الی
الی
1 ماه قبل

سلام
حدود دو ماه مادرم ریزش مو و دچار طاسی شده مو سر و ابرو ، دکتر غدد رفتن فقط امپول های ضد ریزش دادن و گفتن دچار بیماری خود ایمن شدن ولی قرص خاصی ندادن فقط کلاژن و بیوتن .ایا این بیماری درمان داره؟البته مادرم بیماری کم کاری تیرویید دارند

منیره
منیره
1 ماه قبل

سلام . حقیقت داره واکسن ها باعث بیماری خودایمنی میشود؟

سپیده
سپیده
پاسخ به  منیره
12 روز قبل

فکر میکنم حقیقت داره چون به جز خودم خیلیا رو دیدم بعد از واکسن کرونا دچار پسوریازیس شدند

زهره
زهره
1 ماه قبل

سلام ۴ ساله بیماری خودایمنی ماستیت دارم وهیچ بهبودی پیدا نکردم. کسی هست راهی داشته باشه. اسم کامل بیماری هست ماستیت گرامانولوز

معصومه
معصومه
1 ماه قبل

این بیماری به خاطر سودای بالای بدن هست که با تدابیر طب سنتی اسلامی قابل درمان هست علایم اونم دقیقا همان علائم سودای بال هست که کاملا قابل درمانه

محمدی
محمدی
1 ماه قبل

برای درمان خودایمنی نزد کدام دکتر وبا چه تخصصی برویم؟

سعید
سعید
2 ماه قبل

سلام سعید هستم.کم حافظه شدم آلرژی پیداکردن به بعضی قرصها

سلمان اسلامی
سلمان اسلامی
پاسخ به  سعید
9 روز قبل

سلام سعید

سعید
سعید
2 ماه قبل

سلام

سلمان اسلامی
سلمان اسلامی
پاسخ به  سعید
9 روز قبل

سلام

سهیلا
سهیلا
3 ماه قبل

……

کوهان
کوهان
4 ماه قبل

سلام من کوهان هستم دوسال است از بیماری خود ایمنی در لثه هام رنج می بزم تورا خودت یک دکتر خوب در استان ارومیه بهم معرفی کنی ممنون می شم

rasool13591105@gmail.com
rasool13591105@gmail.com
پاسخ به  کوهان
1 ماه قبل

سلام نیس توارمیه نگرد

رادین
رادین
پاسخ به  کوهان
1 ماه قبل

سلام،جسارتا بنده هم مشکلات لثه دارم که هر پزشکی میرم نمیتونن تشخیص بدهند که چیه،حالا از خدمتتون میخواستم سوال کنم که بیماری کوهانی چطور لثه شمارو درگیر کرده؟

دانیال
دانیال
7 ماه قبل

من یک پروتز در بیتی خود دارم و بینی من آن راپس میزند و ورم میکند چه دارویی برای درمان آن مفید است

نفیس اصفهانی
نفیس اصفهانی
10 ماه قبل

برای تشخیص بیماری خودایمنی چکار باید کرد

فرشاد
فرشاد
پاسخ به  نفیس اصفهانی
1 ماه قبل

آزمایش خون نشون میده

معصومه
معصومه
10 ماه قبل

بیماری خودایمن کلیه چیست

فرشاد
فرشاد
پاسخ به  معصومه
1 ماه قبل

درواقع جزء عوارض ویکی ازنشانه های بیماری خودایمنی هست که کلیه هارا درگیر میکنه وباعث بالا رفتن کراتین خون وپایین آمدن هموگولوبین میشه.وباید سریعا درمان بشه

مژگان
مژگان
10 ماه قبل

مژگان هستم .
ارتروزهم دارم به سختی دست و پام رو حرکت میدم

مژگان
مژگان
10 ماه قبل

سلام .
مژگان هستم ۵۴ سالمه.
بیماری خود ایمنی دارم که به تیروئید کم کار و ریزش مو و نا منظم شدن ضربان قلب مبتلا شدم که گاها شدت و ضعف پیدا میکنه خیلی ناراحتم ونمیدونم چکار کنم. لطفا کمکم کنید

الیسا
الیسا
پاسخ به  مژگان
2 ماه قبل

سلام ناراحت نباش ورزش کن بهترین ورزش دو هست تو خونه در جا بزنن . چای زنجبیل تازه هروز بخور قرص امگا تری خیلی برای قلب خوبه سیر هروز یک حبه ناشتا بخورید و از عیسی مسیح خداوند بخواید که شفاتون بده

پوریا
پوریا
11 ماه قبل

سلام مگه نگفتید که نباید لبنیات مصرف کنن بعد میگید زردجوبه را با شیر؟

بهار
بهار
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
من حدود ۵ساله درگیر کم کاری تیرویید هاشیموتو هستم و لووتیروکسین مصرف میکنم ولی التهاب مفاصل خیلی اذیتم میکنه صبحها انگشتای دست و پام ورم میکنه وبعضی روزها تا شب هم هست سوالم اینه که به غیر از دکتر غدد دکتری هست که برای درمان خودایمنی هاشیموتو بهش مراجعه کنم ممنون از پاسخ شما

سارا راد
سارا راد
پاسخ به  بهار
5 ماه قبل

سلام به روماتولوژی مراجعه کن .لوپوس درخواست بده برسی کنه

بهزاد
بهزاد
پاسخ به  بهار
4 ماه قبل

سلام بیمارستان رازی تهران قسمت پنفیگوس بهترین دکتر های عفونی رو داره ک داداشم در حال حاضر اونجا بستریه

پریسا
پریسا
پاسخ به  بهزاد
13 روز قبل

داداشتون بیماری پمفیکوس داره درمان شده ؟ منم ۴ساله به این بیماری مبتلا هستم الان کورتون مصرف میکنم

پریسا
پریسا
پاسخ به  بهزاد
13 روز قبل

داداشتون بیماری پمفیکوس داره درمان شده ؟ منم ۴ساله به این بیماری مبتلا هستم الان کورتون مصرف میکنم

چوگانی
چوگانی
1 سال قبل

درود .از چهار سال پیش با زدن آمپول بیحسی دندان شروع شده دو روز بعد از دندون پزشکی به صورت تب و ارز و بعد دونه های قرمز و بعد سیاه و کبود و گال تبدیل شدن و انواع دکتر ها رو رفتم العانم بعد چهار سال هنوز تابل میزنه رووی ساعد دستم و پشت کمرم زیاد هست خیلی خارش داره پوستم .دکتر بهم گفت ممکنه بیماری خود ایمنی لیکن پلان داشته باشم .خیلی ناراحتم.هر چی رو که دکتر گفته باشه برام بده رو نمیخورم .چیزهای مقوی و گرم که نباید بخورم .ضعیف هم شدم .از همه مهمتر جای دونه ها روی پوست و پشت دستم و تکرار اونها اعصابم هم به هم ریخته .آخه تا کی.لطفا راهنماییم کنید

مینا
مینا
پاسخ به  چوگانی
5 ماه قبل

سلام من دکتر نادر فارسی رفتم تو پاسداران هست تو گوگل سرچ کنید براتون میاد بالا ،، البته الان آنلاین ویزیت میکنن دکتر خوبی هست من لیکن پلان داشتم الان خیلی خوبم

محبوبی
محبوبی
پاسخ به  چوگانی
4 ماه قبل

درود برشما
روی تاولها یا دانه ها روغن زیتون و عسل بزنید به امید خدا کاملا رفع میشه مثبت اندیش باشید مدیتیشن سلامتی انجام بدید
درپناه حق باشید.

فایزه
فایزه
پاسخ به  چوگانی
3 ماه قبل

سلام من ۹ ساله دارم این رنج رو میکشم همسرم یه آمپول عظلانی بعداز زایمان بهم زد بخاطر دردم که کم بشه اما جوری زد که من شدیدا دادزدم نمیدونم آمپول به کجام خورد بعد التهاب وخارج باسن جوری بود نمیتونستم زمین بشینم مهمون میرفتم کامل نمی‌نشستم احساس می‌کردم خار تو بدنم میزنن به هر دکتری رفتم گفتن حساست به غذا یا چیزی میکنی در کل ۹ ساله عظلاب میکشم دردم بگیره طرف راست پهلوی همزمان درد میکنه شدیدا و دیگه سیستم ایمنی بدنم اومده پایین زودتر عفونت میگیرم تا آخر عمر این درد با منه بچه هام هنگام درد اذیت میشن به هر دکتری رفتم جواب نگرفتم

جواد
جواد
پاسخ به  چوگانی
3 ماه قبل

سلام تابل نه…تاول درسته…کرد چوانی،?منم فعله گریم…تکیه وشیروانه هزارخانی.روز خوش

نیما
نیما
پاسخ به  جواد
5 روز قبل

الان وقت ایراد گرفتنه یارو داره عذاب میکشه از دردی که داره .

لیلا
لیلا
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من چند ماهه ک روی صورتم لک های قهوه ایی میزنه گوشه لبم لک زده چند بار هم دهانم زخم شده الان هم دهنم زخمه برفک میزنه دکتر رفتم ازمایش لوپوس نوشتن منفی بود نمی دونم چیکار کنم کدوم دکتر برم ک بفهمن مشکلم چیه اگه میشه لطف کنید راهنماییم کنید

رقیه پورقام
رقیه پورقام
1 سال قبل

سلام ببخشید من الان ۹هفته ای باردارم وبادردشدیدبدن به پزشک مراجعه کردم و جواب آزمایشa.n.aمثبت هست واصلابرام داروتجویزنکردن دردبدنم شدیدهست آیاراه درمانی وجود ندارد به علت بارداربودنم داروتجویزنمیکنن؟

نصر
نصر
1 سال قبل

آیا اگه درمان بشه خانم ها با ردا میشن

سوسن
سوسن
1 سال قبل

صبج بخیر من بعدازکرونا شدید ومشکلات مختلف ومراجعه ب پزشکان مختلف گفتند بیماری خو دایمنی داری الان خشکی بیش اندازه داخل گوش وپوست تمام بدن خیلی مرا اذیت میکنه وقتی به دکترمثلن گوش ویابینیرفتم ولی مشکل من حل نشده چکاربایدبکنم حتا مفاصل هم خشک شده

نسرين
نسرين
1 سال قبل

سلام متاسفانه همسرم بهد از ترزیق واکسن آستارا دچار خود ایمنى شد شش ماه کل بدن با آزمایش و روش هاى تشخیصى کاملا تخصصى باز هم نتوانستند بیمارى رو کنترل کنند در واقع متاسفانه ۴٨ فوق متخصص به نام کشور قادر به درمان نبودند و تشخیص درست نمى دادند حتى هیچ کدام داروى کنترل ایمنى بدن هم ندادند واین است جامعه پزشکى ما

حسن
حسن
پاسخ به  نسرين
1 سال قبل

سلام خانم بنده دقیقابعددو دوزتزریق استارازنکا دچاربیماری خودایمنی شوند، ۱۵ماهه ک درگیره.. به امیدسلامتی تمام بیماران

محسن
محسن
پاسخ به  نسرين
5 ماه قبل

الان من ۴ ماهه درگیرم کل پزشکای مازندران و دیدیم ۳ بارم تهران رفتم بیمارستان مخصوص پوست یکی میگه حساسیت دارویی داری یکی میگه پسوریازیس یکه میگه تینه آ یکی میگه سندروم استیون جانسن ب خدا خسته شدم شما چیکار کردید اخر

مونیک
مونیک
پاسخ به  محسن
5 ماه قبل

سلام نمونه برداری انجام بشه مشخص میشه کدوم نوعه

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط مونیک
دنیز
دنیز
1 سال قبل

مدتیست ک همه جای بدنم شروع ناسازگاریکردن به هر دکتری میرم تاثیری نداره از تیرویید گرفته تا قارچ گوش ولاغری غیر عادی وغیره ایا این خود ایمن میتونه باشه یا خیر

علی
علی
1 سال قبل

با سلام، بیمار ام اس هستم از نوعRR
از فروردین ۱۴۰۱ داروی گلتزی ۴۰ میل یک روز در میان استفاده میکنم، در رابطه با نزدیکی رضایت ندارم، تایم بیداری و فعالیت آلت تناسلی خیلی کم شده و بیشتر حالت خواب دارد. لطفاً راهنمایی کنید. با تشکر

حمیدی
حمیدی
پاسخ به  علی
11 ماه قبل

بعد تزریق واکسن ایرانی کرونا دچار بیماری خود ایمنی لیکن پلان شدم

فاطمه زمانی سن ۴۶
فاطمه زمانی سن ۴۶
1 سال قبل

سلام آقای دکتر من بیماری پیسی دارم دهانم افت میزنه سیتمایمنی بدنم ضعیف شده شبا خواب ندارم استخون درد دارم ی طرف سرم سمت چپ همزمان با دندان درد افسردگی کل بدنم درد داره لطفن کمکم کنید

lidaesfahan@gmail.com
lidaesfahan@gmail.com
پاسخ به  فاطمه زمانی سن ۴۶
1 سال قبل

ریشه شیرین بیان از عطاری بگیر با آب بجوشان و خنک کن داخل دهانت کن . میتونی ریشه رو تیکه تیکه کنی و یه تکه گوشه دهانت بزار تا شب افت دهانت خوب میکنه

شهره
شهره
1 سال قبل

باسلام ووقت بخیر ۵روزپیش متوجه تاولهایی خونی داخل دهانم شدم اول یک طرف بود بعد٢روز طرف رأست خوب شد وطرف چپ دهانم درگیر شد الان هم روی زبانم زده وسوزش داره به دکتر مراجعه کردم گفت شمادچار بیماری خودایمنی پوستی خوش خیم شدی آیا سایر اعضای بدنم هم درگیر میشه البته دکتر کورتن بادوا بالا تجویز کردن که بتدریج دوز کم شود

حسن
حسن
پاسخ به  شهره
1 سال قبل

سلام خانم هم دقیقاهمین بیماری رودارن الان یکسال وخورده ای درگیره،

فرزاد
فرزاد
2 سال قبل

باسلام وخسته نباشیدراجب بیماری DHکه فکرمیکنم دراماتی هریتی اگرامکان داردتوضیح دهید درمورددرمان ودارو باسپاس

وحید
وحید
2 سال قبل

سلام من نزدیک به ۲ ماه هست ریشام و موهای سرم ریخته به صورت سکه ای دکترم رفتم داروهای زیادی استفاده کردم نتیجه نگرفتم راهنمایم کنین ممنون میشم.

شهرام غلامی
شهرام غلامی
پاسخ به  وحید
5 ماه قبل

سلام منم ریزش سکه ای داشتم هیچ دکتری نرفتم و هیچ دارویی مصرف نکردم بعد از یک سال خوب شد و پر شد، ریشهام

Sami
Sami
پاسخ به  وحید
4 ماه قبل

سلام بروبیمارستان رازی منم دخترم هزار دکتر پوست بردم نتیجه گرفتم امادوباره میریزه الان بردمش بیمارستان رازی اول آزمایش هاشو نوشته بعد گفت باجواب آزمایش بیا تابراش دارو بنویسم ۶ماهه خوب میشه

مریم
مریم
پاسخ به  Sami
5 روز قبل

سلام ببخشید دختر شما چه مشکلی داشتن

سعدی احمدی
سعدی احمدی
2 سال قبل

سلام من ۳۳سالمە طی آزمایشات ctوmriخود ایمنی بە بافت پانکراسم آسیب زدە وملتهب هست تحت درمان دوماە قرار گرفتم دو نوع کوروتن مصرف کردم چربی خونم بالا رفت ودرد شکمم بیشتر شد قطع کردم دارو رو الان خارش پوست شدید دارم وقفسە سینەم درد دارە شبها بیشتر هست نبضم زیاد میشە وتب میگیرم داروی خواب آور و افسردگی مصرف میکنم چطور باید مطمئن بشم کە این بیماری بە سایر اعضا نفوذ کردە یا نە ممنون میشم لطفا پاسخ بدید کە درمان میشم یا باید همچنان درگیر باشم

خسروی
خسروی
2 سال قبل

با سلام وخسته نباشید
حدود ۴ سال هست کهبطور مداوم کف پاه هام و کف دسته وانگشتانم سوزن سوزن و گیز گز وبعضی مو قع بقدری شدید هست که حالت تاول زده میشه ومتل برق‌گرفتگی داره
خواهش میکنم درمانم کنید

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  خسروی
2 سال قبل

علایم مربوط به درگیری اعصاب میباشد و حتما با پزشکان متخصص مغز و اعصاب مشورت فرمایید. از تاولها باید نمونه برداری انجام شود.

فاطمه شمس
فاطمه شمس
2 سال قبل

امیدوارم هرچ زودتر درمان قطعی بیماری‌ای خودایمنی بیاد علی الخصوص cidpک خیلی وحشتناکه

هدی هاشمی
هدی هاشمی
پاسخ به  فاطمه شمس
7 ماه قبل

سلام وقت همگی بخیر شخصی در تهران هست به نام حسین دژاکام من شنیدم برای خیلی ازبیماریها سرکه سیب پیشنهاد میکنه که خودش درست کرده تو گوگل سرچ کنید

امیرسینا
امیرسینا
پاسخ به  هدی هاشمی
6 ماه قبل

ایشان در درمان اعتیاد فعالیت داره که از خودش شروع کرد، به همین منظور کنگره۶۰شترک اعتیاد رو قبول نداره و درمان رو قبول داره اون سرکه سیب رو فقط‌ به افراد داخل کنگره ۶۰میده اونم گاها زود تموم میشه به همونا هم نمیرسه. البته یک تعداد از معتاد ها که درمانشون کرده اعلام کردن هرکدامشون به یک نوعی از خودایمنی دچاربودن و در طول پروسه درمان اعتیاد بیماری شون درمان شده و بعد از اتمام ذچدوره درمان اعتیاد ازمایش دادن مشخص شده اون خودایمنی هم درمان شده

آخرین ویرایش 6 ماه قبل توسط امیرسینا
اردلات
اردلات
پاسخ به  امیرسینا
21 روز قبل

بنده فکر میکنم برای درمان as گایدن زن بنیامین بهترباشد چون ایشان شراب هفت ساله دوست دارند گرمیی بدن ایشان مفید مباشر

دکمه بازگشت به بالا