بیماری لیکن پلان چیست؟آیا بیماری لیکن پلان خطرناک است؟

انواع لیکن پلان دهانی، تناسلی و پوستی علائم و درمان های دارویی، خانگی و گیاهی آن

فهرست مطالب

لیکن پلان چیست؟

بیماری لیکن پلان یک بیماری پوستی و خود ایمنی است که به صورت ژنتیکی منتقل می‌شود. این بیماری با ضایعات پوستی و خارش همراه است ولی معمولا بعد از مدتی بهبود می‌یابد و عوارض آن دائمی نیست. بنابراین درمان خاصی ندارد و اقدامات درمانی شامل روش‌هایی است که ناراحتی فرد را از خارش بثورات کاهش دهد.

علائم لیکن پلان چیست؟

لیکن پلان با ضایعات پوستی و خارش زیاد شناخته می‌شود.

ویژگی بثورات پوستی لیکن پلان موارد زیر است.

  • بثورات ناگهانی ظاهر می‌شوند و بعد از مدتی خود بخود از بین می‌روند.
  • شکل ظاهری بثورات ممکن است صاف یا برجسته باشد.
  • رنگ بثورات لیکن پلان صورتی، قرمز یا بنفش رنگ است.
  • اندازه‌ی بثورات لیکن پلان کمتر از یک سانتی‌متر و معمولا بین ۳ تا ۵ میلی‌متر است.
  • رگه‌های سفید رنگ روی برخی از پاپول‌ها یا بثورات لیکن پلان وجود دارد.
  • خارش شدید جزء جدایی ناپذیر بثورات لیکن پلان است. معمولا خارش‌ها در شب خیلی شدید می‌شود.

فرق لیکن پلان و اگزما چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت بین این دونوع عارضه‌ی پوستی علت ایجاد کننده آن‌ها است. اگزما بر اثر آلرژن‌ها ایجاد می‌شود در حالی‌که لیکن پلان یک بیماری خود ایمنی است. همچنین ظاهر بثورات پوستی هم با هم متفاوت است. قطر ضایعات پوستی و شدت خارش در لیکن پلان کمتر است.

درصورتی‌که پوست شما دچار خارش و التهاب است می‌توانید با دکتر پوست آنلاین پذیرش ۲۴ در مورد مشکل خود مشورت کنید.

علل بیماری لیکن پلان

انواع لیکن پلان کدام است؟

لیکن پلان انواع مختلف دارد و می‌تواند علاوه بر پوست اعضای دیگر بدن یا بافت‌های دیگر را هم درگیر کند. اما در هر عضوی که بروز کند حتما خارش دارد. مثل لیکن پلان دهانی که با خارش مخاط دهان همراه است.

لیکن پلان بر اساس اندام و عضوی که درگیر می‌شود شامل موارد زیر است.

  • لیکن پلان پوستی
  • لیکن پلان دهانی
  • لیکن پلان تناسلی
  • لیکن پلان مویی
  • لیکن پلان ناخن

لیکن پلان پوستی چیست؟

لیکن پلان پوستی شایع‌ترین نوع است. با لکه‌ها و بثورات بنفش یا صورتی رنگ و براق ظاهر می‌شود. این لکه‌ها خارش دارند و رگه‌های سفیدی روی آن‌ها ایجاد می‌شود. محو شدن این لکه‌ها خود به خود است اما بعد از بین رفتن ممکن است جای آن‌ها به‌صورت لکه‌های قهوه‌ای رنگ و محو باقی بماند.

بثورات لیکن پلان پوستی  در کدام قسمت از بدن ایجاد می‌شود؟

لکه‌های پوستی ناشی از لیکن پلان محدود به منطقه‌ی خاصی نیست و در دست‌ها، پشت بازوها، در پاها، آرنج و کمر ممکن است بروز کند. در برخی افراد بثورات لیکن پلان حتی در زیر بغل هم مشاهده می‌شود. عکس لیکن پلان صورت ظاهر این بثورات را نشان می‌دهد.

لیکن پلان دهانی چیست؟

لیکن پلان دهانی مخاط دهان را درگیر می‌کند و به‌صورت لکه‌های سفید یا تور مانند ظاهر می‌شود. این لکه‌های دهانی ممکن است لثه‌ها و زبان و لب  را هم در بربگیرد. حتی ممکن است گونه را هم درگیر کند.

ویژگی‌های بثورات لیکن پلان دهانی موارد زیر است.

  • زخم‌های دهانی معمولا دردناک نیست ولی ممکن است با خارش همراه باشد.
  • ممکن است رگه‌های سفید ناشی از لیکن پلان دهانی از بین نرود.
  • باعث قرمزی و تورم لثه‌ها می‌شود.
  • لیکن پلان دهانی با خشکی دهان همراه است.
  • غذاهای پر ادویه و تند شدت علائم دهانی را بیشتر می‌کند.
  • افرادی که مبتلا به لیکن پلان دهانی می‌شوند طعم‌ها را به درستی تشخیص نمی‌دهند و بیمار ممکن است طعم فلز در دهان حس کنند.

لیکن پلان تناسلی چیست؟

ظاهر شدن لکه‌های پوستی روی اعضای تناسلی مردانه و زنانه یکی از انواع این بیماری است. لیکن پلان تناسلی مردان با ایجاد لکه‌هایی شبیه برفک و بدون درد و خارش بروز می‌کند.

زنان لیکن پلان را با ضایعاتی روی لبه‌های داخلی واژن با مخاط ملتهب و قرمز رنگ مشاهده می‌کنند. در موارد شدید ممکن است اسکار این بثورات روی آلت تناسلی باقی بماند. همچنین امکان خونریزی هنگام انجام عمل جنسی برای خانم‌های مبتلا به لیکن پلان تناسلی وجود دارد.

لیکن پلان مو چیست؟

بروز این بیماری در مو با نام فولیکولار شناخته می‌شود و همان طور که از نام آن پیداست فولیکول‌های مو را مورد حمله قرار می‌دهد. در این شرایط اولین علامت  نازک شدن و ریزش مو خواهد بود. لیکن پلان پوست سر و مو را ملتهب می‌کند.

لیکن پلان ناخن چیست؟

هنگامی که سلول‌های ناخن با اشتباه سیستم ایمنی بدن مورد هجوم قرار بگیرد، ظاهر ناخن‌ها تغییر می‌کند و رنگ آن‌ها عوض می‌شود. در مواری حتی باعث افتادن ناخن هم می‌شود.

لیکن پلان در چه کسانی شایع‌تر است؟

لیکن پلان در تمام افراد امکان بروز دارد و نمی‌توان گروه خاصی از افراد را نام برد. اما معمولا افراد زیر با احتمال بیشتری دچار لیکن پلان می‌شوند.

  • امکان ابتلا به لیکن پلان در افراد بالای ۳۰ سال بیشتر است.
  • زنان بیشتر از مردان به لیکن پلان مبتلا می‌شوند.
  • افرادی که مبتلا به اختلالات کبدی، سیروز کبدی یا هپاتیت c هستند.

علت ابتلا به لیکن پلان چیست؟

لیکن پلان به علت یک اختلال در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود. اما عامل ژنتیک باعث می‌شود این اختلال از فردی به فرزندان یا اعضای خاندانش منتقل شود. همچنین عوامل محیطی زمینه‌ی بروز لیکن پلان را فراهم می‌کند.

آیا لیکن پلان سرطان است؟

 سرطان یک بیماری خطرناک است که نام آن همه را دچار وحشت می‌کند. به همین خاطر بعضی‌ها نگران این می‌شوند که لیکن پلان یک بیماری سرطانی باشد.

 در واقع سلول‌های سرطانی در اثر تکثیر بیش از حد ایجاد می‌شود، در حالی که لیکن پلان یک بیماری خود ایمنی است و در اثر از بین رفتن سلول‌ها ایجاد می‌شود و علت این تخریب هم اشتباه سیستم ایمنی بدن است. یعنی به جای این‌که بدن در مقابل عوامل بیگانه آنتی بادی تولید کند، این کار را برای اندام و بافت‌های خودی انجام می‌دهد.

پس لازم است با ویژگی‌های بیماری لیکن پلان آشنا شوید. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است.

  • لیکن پلان مسری نیست و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود.
  • یک بیماری ارثی است و از والدین به فرزندان منتقل می‌شود.
  • علت لیکن پلان عفونت نیست.
  • یک بیماری کشنده نیست و خود به خود بهبود می‌یابد.
  • امکان عود بیماری بعد از مدت زمانی وجود دارد.

تشخیص بیماری لیکن پلان

راه‌های تشخیص بیماری لیکن پلان چیست؟

بیماری‌های پوستی با بثورات قابل تشخیص هستند. بنابراین اگر با بثورات پوستی قرمز و ریز و خارش شدید به دکتر لیکن پلان مراجعه کنید در مرحله‌ اول این علائم گواهی بر بیماری است.

سپس پزشک متخصص پوست و مو برای تشخیص دقیق‌تر از وسیله‌ای به نام پانج بیوپسی استفاده می‌کند. این ابزار دایره‌ای نمونه‌ی کوچکی از لایه‌های عمیق پوست را بر می‌دارد و آن نمونه برای تشخیص دقیق‌تر زیر میکروسکوپ قرار می‌گیرد.

زخم ناشی از این نمونه گیری خیلی عمیق نیست و نیازی به بخیه زدن ندارد.

درمان بیماری لیکن پلان چگونه  انجام می‌شود؟

بیماری لیکن پلان به عنوان یک بیماری غیر قابل درمان شناخته است که خود به خود بهبود می‌یابد. معمولا کوتاه‌ترین زمان مورد انتظار چند ماه و طولانی‌ترین زمان برای بهبود دوسال است. طی این مدت برای کاهش آسیب‌های جسمی و روحی فرد از اقدامات درمانی استفاده می‌شود.

درمان خانگی بیماری لیکن پلان

 شروع بثورات با خارش و التهاب همراه است. به‌طوری که لیکن پلان خفیف هم نیاز به توجه دارد. درمان‌های خانگی با  مراقبت‌ از پوست و رعایت رژیم غذایی انجام می‌شود. توصیه های درمان خانگی را از دکتر پوست یا دکتر بیماریهای پوستی دریافت کنید.

ویژگی رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری لیکن پلان

  • رژیم غذایی افراد مبتلا به لیکن پلان باید حاوی غذاهایی سرشار از ویتامین c باشد. ویتامین c باعث بالا رفتن مقاومت سیستم ایمنی بدن می‌شود. منابع غذایی این ویتامین میوه‌ها و سبزیجات با برگ تیره مانند اسفناج، پرتقال، کیوی و لیموترش است.
  • بیماران باید غذاهای غنی از امگا ۳ یا مکمل‌های امگا۳ مصرف کنند، چون این ویتامین خاصیت ضد التهابی و تعدیل کنندگی دارد. برای کاهش التهاب ضایعات پوستی از ماهی، گردو و زیتون استفاده کنید.
  • روی برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. پس بهتر است گوشت، غلات و آجیل‌ها را در برنامه‌ی روزانه بگنجانید.

مشاوره آنلاین با متخصص تغذیه

درمان دارویی بیماری لیکن پلان

بیماری مزمن لیکن پلان با استفاده از داروها و پمادها خارش و التهاب را کم می‌کند.

بهتر است داروهای درمانی بیماری لیکن پلان خودسرانه مصرف نشود و تحت نظر پزشک باشد. موارد زیر داروهای تجویزی برای این بیماری هستند.

  • استفاده از پمادها و کرم‌های موضعی مانند فلوسینولون، کلوبتازول، تریامسینولون خارش را کم می‌کند.
  • قرص‌های خوراکی ضد خارش مانند لوراتادین و سیتیریزین نیز درمان موثری برای بیماری لیکن پلان است.
  • قرص‌های آنتی هیستامین هم به کاهش خارش پوست کمک می‌کند.
  • در مواردی که التهاب و خارش پوست با پماد و قرص بهبود نیابد، پزشک از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی بدن مانند کپسول های سیکلوسپورین یا قرص های آیزرتین استفاده می‌کند. البته این درمان برای موارد شدید این بیماری است.
  • درمان لیکن پلان دهانی با قرص‌های استروئیدی و پماد لیکن پلان دهانی برای کم کردن شدت علائم انجام می‌شود. همچنین بیمار به رعایت بیشتر بهداشت دهان و دهان توصیه می‌شود.

درمان طب سنتی لیکن پلان

درمان طب سنتی با استفاده از گیاهان دارویی انجام می‌شود. این روش‌ها اغلب با قرار دادن داروهای گیاهی روی پوست انجام می‌شود.

درمان لیکن پلان با زردجوبه

زدرجوبه گیاهی با خاصیت آنتی اکسیدانی و حاوی کورکومین است. اگر آن را با شیر یا آب ترکیب کنید و خمیری که حاصل می‌شود را روی پوست قرار دهید متوجه می‌شوید که التهاب و تورم پوست کم می‌شود.

درمان لیکن پلان با زنجبیل

شیوه‌های استفاده از زنجبیل متنوع است. از زنجبیل می‌توانید دمنوش تهیه کنید یا پودر آن را روی ضایعات بمالید.

درمان لیکن پلان با آلوئورا

آلوئورا گیاهی آبرسان است و می‌تواند خارش و تورم را تسکین دهد. برای استفاده باید برگ این گیاه را از وسط بشکافید و ژل داخل آن را روی ضایعات بمالید.

درمان لیکن پلان با لیزر و فتو تراپی

بیشتر بیماری‌های پوستی با لیزر درمانی معالجه می‌شود. این روش می‌تواند خارش ضایعات را کاهش دهد. اما فتوتراپی لیکن پلان این مزیت را دارد که از اشعه‌ی ماورا بنفش استفاده نمی‌کند و استفاده از آن آسیبی به پوست نمی‌زند.

روش های درمانی لیکن پلان

عوارض بیماری لیکن پلان چیست؟

اصلی‎‌ترین علامت این بیماری بثورات پوستی است، پس عوارض آن هم در درجه‌ی اول شامل بثورات می‌شود. یعنی ممکن است بعد از بهبود بیماری لکه‌های دائمی قهوه‌ای یا خاکستری روی پوست باقی بماند. این عارضه بیشتر در افراد تیره پوست مشاهده می‌شود.

در بیماری لیکن پلان دهانی ضایعات پوستی ممکن است باعث ایجاد زخم‌های دهانی دائمی یا سرطان شود.

در موارد شدید بیماری پزشک ناچار می‌شود برای کم کردن فعالیت سیستم ایمنی بدن از داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی استفاده کند و در این حالت فرد در معرض ابتلا به عفونت قرار می‌گیرد. همچنین داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی بر سلامت افراد سرطانی، کسانی که پیوند عضو انجام داده اند تاثیر منفی دارد.

آیا بیماری لیکن پلان خطرناک است؟

بیماری لیکن پلان خطرناک و کشنده نیست ولی آزار دهنده است. تا زمانی که این بیماری بهبود نیافته است خارش بثورات فرد را آزار می‌دهد .

درمان قطعی لیکن پلان موی سر چیه؟

مبتلا به لیکن پلان موی سر و ریزش به شکل سکه ای هستم. لکه های جدید به رنگ بنفش هستن.خیلی آزارم میده از نظر روحی و روانی. لطفا راهنمایی کنید بهترین و قطعی ترین راه درمان چیه . خیلی دکتر رفتم و قرص و پماد استفاده کردم نتیجه نداده.آخرین دکتر گفت امپول Dpcp باید تزریق بشه و همچنان سر در گمم
با سلام. بیماری لیکن پلان یک بیماری خود ایمنی است که علت مشخصی برای آن ذکر نشده است ولی استرس و ناراحتی، تماس با مواد شیمیایی و داروها می تواند آن را تشدید کند. در کنار درمان های پزشک محترم پوست، بهتر است برای تعدیل سبک زندگی و دریافت دستورات غذایی مناسب به یک متخصص طب سنتی ایرانی نیز مراجعه داشته باشید.

رویش مجدد مو در بیماری لیکن پلان

با سلام.حدودا چهار سال پیش بیماری لیکن پلان گرفتم و موهای سرم ب مدت سه سال میریخت.سال سوم قرص کورتون و هیدروکسی کلروکین سولفات ب مدت ۸ماه مصرف کردم تا ریزش موهام موتقف شد. قسمت های ریخته شده هنوز کمی ملتهبه و بعضی اوقات سوزش پوست سر دارم. برای رویش مجدد مو باید چ کار کنم؟و خوب شدن التهابات؟؟ پزشکان متخصص میگن ریشه مو سوخته و دیگ درنمیاد!
موهای ریخته شده در اثر التهاب دیگه در نمیاد

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بروز نشانه‌های بیماری لیکن پلان جای نگرانی و ترس ندارد و علائم آزار دهنده‌ی آن با درمان‌های خانگی و استفاده از گیاهان دارویی بهبود می‌یابد. اما درصورت شدید شدن بیماری می‌توانید از پزشک بخواهید داروهای برای تسکین علائم برایتان تجویز کند.

گفتگو با متخصص پوست برای درمان لیکن پلان

۳.۴/۵ (۸ نظر)

منبع
www.verywellhealth.comwww.irishtimes.comblog.keatschinese.comwww.pathologyoutlines.comwww.khalayegh.comdrsamanehshirani.comdrmehrabian.comdrroghani.ir

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
75 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شیدا
شیدا
1 ماه قبل

سلام دوستان پسر مندندونش درد میکرد لپش ی گلوله مثل ابسه زد اما از بیرون ن داخل دهان و گوشش هم همینطور ک عفونت میزد و بعدم ناگهان پشت ارنج ی زخم مثل سوختگی ایجاد شد ومثل زخمی ک عفونت کرده اونجوری شد

دیانا
دیانا
1 ماه قبل

سلام دوستان من یک سالی میشه درگیر هستم سیستم ایمنی رو فقط تقویت کنید، لبنیات شیر حتما استفاده کنید اگر مشکل غدد ندارید، بهترین دکتر و برترین دکتر کشور خانم دکتر پروین جهرمی خامنه هستند که در جلسه دوم تشخیص دادن بیماری منو، هر جا هستند در پناه خدا باشند… بسیار حاذق و کار بلد و با اخلاق و صبور ، مطب ایشون ستارخان باقرخان هست ، کافیه گوگل کنید

ابراهیم عاشوری
ابراهیم عاشوری
2 ماه قبل

سلام.من حدود ده سال هست که در قسمت بالای مچ پا لیکن پلان دارم.به دکترهای زیادی مراجعه کردم ولی خوب نشد.الان مدتی هست که قسمت زیادی از مچ پا من بیشتر شده و خارش زیاد دارد.نمیدونم چکار کنم.لطفا راهنمایی کنیید.ممنونم

آوا
آوا
پاسخ به  ابراهیم عاشوری
19 روز قبل

سلام منم چند سال درگیر این بیماری بودم قرص پردنیزلون مصرف کردم الان خدا رو شکر جای لکه ها ازبین رفته چند وقت یبار ی لکه میافته اهمیت نمیدم خودش دیگه خوب میشه تازه ناخن پام کاملا زیرش خالی شد الان خوب شده
فقط استرس باعث این بیماریه

زمانی
زمانی
4 ماه قبل

وقت بخیر ببخشید من حدودا ۶ ساله لیکن پلان روی کلاهک آلت تناسلی من وجود داره میخواستم ببینم برای ازدواج و رابطه جنسی با همسر خود آیا به مشکل میخورم یا با کاندوم هیچ مشکلی نیست یا حتی بدونه کاندوم هم مشکلی نیست ممنون میشم پاسخ بدید مچکرم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  زمانی
2 ماه قبل

سلام وقت به خیر من حدود ده ماه هست که به بیمماری لیکن پلان پوستی و هاشیموتو مبتلا شدم ایا این مسئله ربطی به تاتو کردن داره و ایا پلاژن تراپی برای رفع این لکه ها مناسبه یا تحریک و تشدید میشه ممنون

زهرا
زهرا
4 ماه قبل

سلام من ۱۰سال پیش لیکن پلان گرفتم تمام بدنم رو درگیر کرده بود یک دوره دارو مصرف کردم خاموش شد با یک استرس شدید دوباره برگشت کرده. تمام پیشونیم جوش قرمز رنگ زده بود که دکتر یک پماد مگاکورت برام تجویز کردبعد از سه روز همه جوش‌ها خوب شد وجای لکم نموند ولی مشکلم اینه سوزش روی گونه و لبم خوب نمیشه گاه بیگاه میاد. درضمن من روماتیسم مفصلی هم دارم..

Mohsn
Mohsn
پاسخ به  زهرا
3 ماه قبل

دارو چی تجویز کرد براتون

شهلا
شهلا
6 ماه قبل

سلام من ۴۳ ساله هستم ۴ ماه پیش یه رگه ای در نافم دیدم بدون درد ولی الان کاملا همه نافم رگه هست تازه متوجه شدم که زیر سینه ام چند تا لکه ی قهوه ای رنگ هست دکتر گفته لیکن پلان هست وممکنه تا زیر بغلت بره لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم

عبدالله
عبدالله
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید یه دونه از تاول روی پام زد به حدی میخارید که سر فرش وموکت بایستی میکشدم درحدی بسوزه یکسال بوده تا دوماه پیش دوتا دست پام شروع شد توراخدا هر کسی میدونه داروی که استفاده کردین خوب شد

عصمت
عصمت
پاسخ به  عبدالله
4 ماه قبل

سلام. من هم همین طور بودم. فقط دکتر علی نیکزاد پیروزی هست. هیچ جای دیگه نرو.

بینا
بینا
پاسخ به  عبدالله
4 ماه قبل

سه سال لیکن پلان پوستی دارم استرس لک های سیاه و قهوه ای رو پوستم بدنم ایجاد میکنه و ماندگاره اصلا خوب نمیشه ایا لیزر برا از بین بردن این لکها وجود داره

الهه
الهه
11 ماه قبل

این بیماری دایمی نیست فقط استرس فشار کاری باعث تشدیدش میشه

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام شوهرم چند سال پیش بیماری لیکن پلان داشت بهبهود پیدا کرد ولی دوباره مثل قبل شد راه حل

مصطفی
مصطفی
1 سال قبل

گفتید این بیماری ربطی به سرطان نداره،اما انتهای مطلب گفتید در نوع دهانی ممکنه باعث سرطان بشه! لطفاً توضیح بدید.ممنون

نجفی
نجفی
پاسخ به  مصطفی
7 ماه قبل

من خانم ۶۰ سال هستم دکتر گفته که شمالیکن پلان دهانی داری بخاطر سفیدی توی دهانم منباید چکار کنم که مبطلا به سرطان نشم

سجاد .ستار.
سجاد .ستار.
1 سال قبل

لایکن پلاس که در دست پا و گردن مریض است و لکه های قوی دارد و در لاحیه اول ان مانند رنگ سفید دیده میشود چی نوع است

حسینی
حسینی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر من به مدت چهار ساله که لیکن پلان دهانی دارم آفت های عمیق و وسیع میزنم و بسیار اذیت کننده هست به گاهی به شش ماه میرسه و به ندرت خوب میشه چه دارویی بیشتر موثر هست و روند رشد آفت هارو قطع میکنه

بهنام
بهنام
پاسخ به  حسینی
20 روز قبل

قطره میرتکس استفاده کن

بهنام
بهنام
پاسخ به  حسینی
20 روز قبل

ویتامیت بی کمپلکس و سی هم زیاد بخورشک نکن

هدی
هدی
1 سال قبل

سلام.من لیکن پلان پوستی دارم.شدتش بیشتر شده و خارش زیاد دارم.تقریبا داره تمام بدنم رو درگیر میکنه.ممنون میشم راهنماییم کنید

پگاه
پگاه
1 سال قبل

سلام خواهرم مدت ۱۰ ساله لیکن پلان داره و اینکه تمام بدنشو در گیر کرده الان مدت یکماهه بدنش تاول می زنه که خیلی دردناکه سوالم اینه که این تاولا ربطی به در پاریس داره یا نه؟

مینا
مینا
1 سال قبل

سلام ببخشید من در اثر زدن تتو روی سر و لب دچار این بیماری شده ام آیا بایست گفت این بیماری ژنتیکی است؟ چون هیچیک از افراد فامیل این بیماری را نداشته اند و دکترها معتقدند از بابت تتو دچار این شده ام ولی مرکز تتو میگوید حتما ارثی و ژنتیکی است و ربطی به ما ندارد

آرزو غلامی
آرزو غلامی
2 سال قبل

سلام چند ماهی هست که وسط پیشونیم ی لکه بفش رنگ زده دکتر تشخیص لیکن پلان داده ولی خارش نداره الان پماد ساختگی داده برای برطرف شدن لک چه کاری انجام بدم سریع تر جواب میگیرم و پیشروی نکنه
ممنون

لیلا
لیلا
پاسخ به  آرزو غلامی
4 ماه قبل

پوستتون خوب شد؟

فریبا
فریبا
2 سال قبل

سلام من حدودا ۶ ماه پیش نمونه برداری از قسمتی از دستگاه تناسلیم کردم وتشخیص لیکن پلان داده شد وپمادهی مختلف تجویز شد واستفاده کردم ولی متاسفانه هم چنان با سوزش زیاد وازار دهنده زخم خصوصا زمان شستشو همراه هستم چه کار میتوانم کنم که از شر این درد راحت بشم متشکرم

آریا ۱۱۱
آریا ۱۱۱
2 سال قبل

سلام خسته نباشید حدود پنج ماهی خارش پوست گرفتم دکتر رفتم وآزمایش دادم بعد از چهل روز جوابش آمده دکتر گفته لیکن پلان دارم وفقط قرص پردنیز داده وفکرکنم کارتون باشه از عوارضش میترسم آیا نباید داروی دیگر میداد

علی
علی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من مدت زمان چهار سال است که به بیماری لیکن پلان دچار شدم و هنوز کم و بیش درگیر این بیماری هستم لیکن پلان پوست بدنم را هم درگیر کرده بود که خوشبختانه بدنم با مصرف دارو بهتر شد ولی پوست سرم همچنان درگیر هست و جوشهای چرکی درپوست سرم میزند ریزش مو داشتم ئ لکه هایی برروی پوست سرم مانده و پوست سرم قرمز هست وپوسته پوسته میشه ایااحتمال خوب شدنم وجود دارد

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  علی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص پوست و مو گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو

مریم
مریم
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
4 ماه قبل

سلام من مدت ۶ماهه به بیماری لیکن پلان مبتلا شدم ۳بار دکتر پوست رفتم پماد ساختنی دادند این دکتر آخر قرص
پردنیزولون۵ میلی تجویز کرده

مریم
مریم
پاسخ به  مریم
4 ماه قبل

آیا این قرص ۳عدد در روز عوارض نداره؟

علی اغا
علی اغا
پاسخ به  مریم
2 ماه قبل

مگاکورت بزن تمام

م م
م م
پاسخ به  مریم
2 ماه قبل

۵۰ میلیون بخور بهتره، من چند ماهی خوردم خوب شد

م م
م م
پاسخ به  م م
2 ماه قبل

شبی یکی بخور

.....
.....
2 سال قبل

سلام حدود ۴ ماهه که لکه قهوه ای رنگ رو پیشونیمه و احتمال زیاد لیکن پلانه .
میخواستم بدونم با دارو این لکه از بین میره یا نه.

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  .....
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص پوست و مو گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو

لیلا معصومی
لیلا معصومی
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
1 سال قبل

سلام خسته نباشید آیا لیکن پلان باعث سقط جنین میشود

سیده خانم
سیده خانم
پاسخ به  لیلا معصومی
3 ماه قبل

سلام خانم معصومی نه برای جنین ضرری نداره من دوتا از بارداریامو لیکن پلان داشتم هیچ مورد خاصی هم نبود الحمدلله سالم وسلامتن بچه هام

زهرا مهاجر
زهرا مهاجر
پاسخ به  .....
4 ماه قبل

سلام، منهم چندماهی دوسه لکه قهوه‌ای روی پیشانی نزدیک موهام ظاهر شده چکا باید انجام بدم، با تشکر

علی اغا
علی اغا
پاسخ به  .....
2 ماه قبل

مگاکورت

شعبانپور
شعبانپور
2 سال قبل

سلام حدود ده سال هست بیماری لیکن پلان دهانی دارم ،بعضی مواقع شدید میشه ،این بیماری و زخم همیشگی دهان به سرطان دهان تبدیل نمیشه ؟ و همینطور راهنمایی بفرمایید برای تسکین درد و زخم دهانم چکار کنم دارویی هم مصرف نمیکنم

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  شعبانپور
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص پوست و مو گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو

نسرین فریدی
نسرین فریدی
2 سال قبل

سلام
من حدود یک سال و نیم هست صورت و دست هام لیکن پلان شده البته اولش تشخیص داده نشده بود و چون صورتم شدیداً لک های سیاه میزد دکتر لیزر انجام میدادن که احساس میکنم شدیدترش کرده ،الان داروی هیدروکسی کلروکین استفاده میکنم ولی بنفشی صورتم رفع نشده و اذیتم میکنه ،چجوری از دست این لک های بنفش رها بشم،ممنون میشم کمکم کنین

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  نسرین فریدی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص پوست و مو گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص پوست و مو

سیده خانم
سیده خانم
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
3 ماه قبل

جناب پشتیبان برای همه خو داری همینو میگی یه دفه بگو تا ویزیت ندید جواب نمیدیم اه اه اه

زهره
زهره
پاسخ به  نسرین فریدی
1 سال قبل

عزیزم منم لیکن پلان داشتم که دکتر گفته بود جاش ممکنه سیاه بشه و بمونه؛ ولی با پمادها و داروهایی که همون دکتر داد میتونم بگم نود درصد بهتر شد و خیلی کم اثرش مونده. ÷یش دکتر پوست خوب بردید.

هستی
هستی
پاسخ به  زهره
1 سال قبل

چه دکتری رفتین گلم؟

sakin
sakin
پاسخ به  زهره
1 سال قبل

سلام میشه بگید کدوم دکتر رفتید خیلی ضروریه

اف آر
اف آر
پاسخ به  زهره
10 ماه قبل

توروخدابگیدکدوم دکتررفتید

اف آر
اف آر
پاسخ به  زهره
10 ماه قبل

منم دوساله درگیرم زیربغل دورگردن کشاله رانهام زیرسینه هام دارم افسردگی شدیدمیگیرم

نیما
نیما
پاسخ به  اف آر
7 ماه قبل

۰۹۹۰۲۷۲۳۸۶۹ بزنگ بگم چیکارکن

Zohi
Zohi
پاسخ به  زهره
7 ماه قبل

اسم دکتر تدن میشه بگید

زهرا
زهرا
پاسخ به  زهره
7 ماه قبل

سلام میشه لطف کنید اسم دارو هاتون رو برام بنویسین

مریم
مریم
پاسخ به  زهره
6 ماه قبل

سلام چه داروییمصرف کردید

مریم
مریم
پاسخ به  زهره
2 ماه قبل

آیا لک های لینگ پلاس میرود

سینا
سینا
پاسخ به  زهره
1 ماه قبل

سلام.میشه اسم پماد ودارو رو بگین؟

اعظم
اعظم
2 سال قبل

با عرض سلام و خسته نباشید. من سال ۹۲ لیکن پلان پوستی گرفتم ودوسال طول کشید تا خوب شد.
متاسفانه الان ۱/۵ سال باز درگیر شدم. الان ماه۹ سال ۱۴۰۰ هستیم و همچنان من درگیر درمان هستم. خارش شدید و روز ب روز وسعت بیشتری را درگیر می‌کند.
اما خودم فکر میکنم که استرس و فشار کاری در پیشرفت این بیماری تاثیر گذار است. ممنون میشم بیشتر توضیح بفرمایید که چه غذاهایی مصرف بشه یا نشه و یا چه کارهایی را نباید انجام بدیم. من شغلم حسابرسی هست.

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  اعظم
2 سال قبل

استرس قطعا تاثیر منفی دارد. غذا تاثیر خاصی ندارد پلی گوشت قرمز کمتر مصرف شود. مکمل خوراکی روغن ماهی مفید است. همچنین ژل آلوئه ورا به شکل مالیدنی مفید است.

محمد
محمد
2 سال قبل

سلام
بنده متاسفانه بر روی آلت تناسلی لکه های قرمز رنگی که گاهی بعدا به لکه های سیاه تبدیل می شود و بعضا در برخورد با لباس زیر با سوزش همراه می شود دارم .نمی دانم بیماری لیکن پلان است یا چیز دیگر .چندین سال قبل لکه هایی زیر بغل هم داشتم که در حال حاضر دیگر چنین نیست . اگر ممکن است راهنمایی بفرمایید

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  محمد
2 سال قبل

نمونه برداری انجام شود

راصیه زحلی
راصیه زحلی
2 سال قبل

ایا بیماران مبتلا به لیکین پلان دهانی می توانند واکسن کرونا دریافت کنند

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  راصیه زحلی
2 سال قبل

بله مشکلی نیست

نرگس
نرگس
2 سال قبل

سلام وقت بخیر همسر من به مدت یک ماه هست که دچار این بیماری شده بانمونه برداری از زخم مشخص شد که لیکن پلان هست قصد انجام کاشت موداشت به ما گفتن چون لیکن پلان داره نمیشه
سوال من اینه که هیچوقت نمیتونه کاشت موانجام بده؟؟؟؟توسرش هیچ زخمی نیست فقط تو بدنشه
ممنون میشم راهنماییم کنید

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  نرگس
2 سال قبل

کاشت مو احتمال عود بیماری را دارد. حتما با پزشک مخصوص کاشت پیگیری فرمایید.

معصومه
معصومه
2 سال قبل

سلام.من بیماری لیکن پلان دارم. مدتی است بالای پیشانی من تیره شد که دکتر پوست تشخیص این بیماری را دادند. الان دیگر خارش ندارد. اما کاملا تیرگی برطرف نشده. الان دارم برای پوستم سرم پیلینگ استفاده می کنم. آیا برای آن ناحیه پیشانی هم استفاده کنم؟ ضمن اینکه الان حدود یک سال است که یک ضایعه دیگر روی گردنم ایجاد شده.ممنون

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  معصومه
2 سال قبل

متاسفانه تیرگی لیکن پلان درمانش سخت است. لیزر کیوسوئیچ را امتحان کنید

مرضیه
مرضیه
2 سال قبل

سلام من از سن ۳۰ سالگی به بیماری لیکن پلان دهانی مبتلا هستم بهتر شده بودم اما الان ۶۰ ساله هستم متأسفانه بیماری خیلی شدید شده لطفا مرا راهنمایی کنید ممنونم

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  مرضیه
2 سال قبل

با سلام … متاسفانه درمان قطعی ندارد. حتما باید داذوهای سرکوب کننده ایمنی زیر نظر پزشک متخصص و صرفا با ویزیت حضوری تجویز گردد.

عباس
عباس
2 سال قبل

سلام من مدت دوسال لیکن پلان دارم.اول یه خوردخ بود که رفتم دکتر داخله دهنم امپول زد خوب شد.باز ایندفه اینطرف شد.البته بیشتر.میشه بگین علائم تحریک کنندش چیه؟

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  عباس
2 سال قبل

سلام
تروما یا ضربات به مخاط باعث تحریک ایجاد میشود

رضا
رضا
2 سال قبل

باسلام.مدت ۱۵سالی هست که لیکن پلان دارم وبه بسیاری از پزشکان پوست مراجعه کردم ولی هیچ بهبودی پیدا نکردم.بیشتر در مچ پا و مچ دست وآرنج دست پدیدار می‌شود.از بس که کلوبتازول مصرف کردم که دیگه از اسمشم بیزارم.لطفا برای بهبود راهنمایی کنید.با تشکر

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  رضا
2 سال قبل

سلام
کرم تاکریل روزی یکبار بمالید به مدت یکماه

آمنه
آمنه
2 سال قبل

سلام دخترم بیماری پوستی لیکن پلان دارد از ۱۳ فروردین تا حالا متخصص پوست هم بردم ولی باز خوب نشده در ناحیه ی ساق ا مچ دست پا انگشت واکثر وقتا خار ش دارد میتوانید کمک کنید

دکتر یاسر عسکری
پاسخ به  آمنه
2 سال قبل

با سلام…باز هم مجددا حضورا ویزیت و درمان های لازم تجویز گردد

امید
امید
پاسخ به  آمنه
1 ماه قبل

سلام منم چهار سال بود که به بیماری لیکن پلان دچار بودم پیش کلی دکتر متخصص رفتم آمپول زدن و پماد دادن خوب میشد بعد ی مدت دوباره بر میگشت رفتم پیش خانم دکتر سولماز مسلم خانی بهم قرص و پماد داد الان خوب خوب شدم برا جای لکه های قهوه ای هم لیزر کیوسویچ انجام دادم دیگه اثری ازشون نیست خدایی خیلی سخت بود خجالت می‌کشیدم جورابمو در بیارم مچ پام و مچ دستم ارنجم درگیر بود بدنم زخم میشد جای زخما خوب نمیشد حتما برید پیش خانم دکتر سولماز مسلم خانی مطب شهر ری

دکمه بازگشت به بالا